WELKOM OP DE KLEUTERBLOG VAN DE ZILVERBERGSCHOOL!!!

  
    Afbeeldingsresultaat voor herfstblaadjes

   


Thema KL2/3:

Anton
en de blaadjes


Thema KL1/A peuters:

De gevoelens van Jules

Thema KL1/B Peuters :

De gevoelens van Jules


 








Startpagina !
Categorieën
  • A: kleuterblog : algemeen (108)
  • B: juf Sabien en Kristien : KL1A (398)
  • C: juf Famke en Kristien : KL1B (409)
  • D:juf Joke/juf Kris : KL 2/3 A (314)
  • E:juf Heidi : KL 2/3 B (126)
  • F: juf Griet : KL 2/3 C (142)
  • G: juf Kris: bewegingsopvoeding (225)
  • Agenda

    Belangrijke data

    Interessante links
  • handige kleuterhandjes
  • ouders en opvoeden
  • culturele site voor kleuters
  • plezante peutersite !
  • veilig leren en spelen met Bobo
  • groei mee met je kinderen

        aantal bezoekers

    Laatste commentaren
  • Noor (omie en opie Koksijde)
        op de gevoelens van Jules
  • link foto's werkt niet (Pieter-Jan Busschaert)
        op Het is herfst!
  • zwemlesje (omie en opie Koksijde)
        op De Krekel 3 B
  • bedankt (Tineke)
        op GROEN
  • Foto's (Brenda Van Hoye)
        op Muziek
  • Dankjewel juf Griet (Sieglinde)
        op Zo ben ik , zo ben jij...
  • Waterpret (Joke)
        op waterpret op school
  • hoera het is school (Tineke)
        op 1 september
  • dankjewel (omie en opie Koksijde)
        op 1 september
  • Jarigen (Joke)
        op oudercontact donderdag 23 juni
  • Blog als favoriet !
    Archief per jaar
  • 2016
  • 2015
  • 2014
  • 2013
  • 2012
  • 2011
  • 2010
  • 2009
  • -0001
    kleuternieuws

    Leuk dat je onze blog een bezoekje brengt! Kijk even in de linkerkolom en klik op de gewenste categorie, een link,het gastenboek,de inhoud of het archief om de blog te verkennen!
    26-09-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.watergewenning kL3 C

    Woensdag trokken de kinderen van KL3 C naar het Spillebad
    Niemand had watervrees en sprong lekker het water in!! Bravo !!We hebben opnieuw bijgeleerd: als we mogen spelen met de grote drijfplank
    mag je er niet op rechtstaan en mag je die niet omdraaien
    Waarom?
    Voor de VEILGHEID !!

    Even herinneren: voor de jongens zijn zwembermuda's niet toegelaten.
    Enkel aansluitende zwembroekjes aub.( reglement in alle binnenzwembaden)

    Daaaag
    groetjes,
    juf Kris












    Categorie:G: juf Kris: bewegingsopvoeding
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.SOKKEN
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Beste allemaal,

    Het tweede thema van het schooljaar was SOKKEN.

    We hadden in de poppenhoek een echte sokkenwinkel.  Er kwam ook een sokpop op bezoek in de klas.

    In de bewegingshoek liepen we op onze sokken op de voeltegels, en voelden allerlei soorten materialen door onze sokken heen.

    We gebruikten sokken als sjabloon om rond te tekenen.  We gingen stempelen met sokken.

    Wist je dat er op sokken ook patronen staan?

    We gingen ook kijken naar alle soorten sokken en kousen.

    We leerden de begrippen: kort- lang- doorschijnend, bleker / donkerder enz…

    We gingen sokken tellen en sorteren. 

    We legden sokken van groot naar klein en deden dit dan ook op een werkblaadje.

    We stempelden met de derde kleuterklas woorden  als: sok, kous en panty en tekenden het woord sok na.

    We luisterden naar het verhaal van : Lakei waar is mijn sok

    We speelden ook verschillende spelletjes met de sokken: zoals, waar is de bom, sokkentikker, enz…

    En we leerden een liedje over een gaatje in de sok.

    En we brachten een eerste letter aan, nl de S.  en gingen op zoek naar allerlei voorwerpen met een S.

     

     

     

    Volgende week werken we rond wielen.  Jullie kleuter mag dan ook iets meebrengen van dingen met wielen of gewoon wielen.

     


    Categorie:D:juf Joke/juf Kris : KL 2/3 A
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
     

    Hallo iedereen,

    Ik ben op zoek naar bidons  (bv van gedestilleerd water).  Hebt u er één of meerdere dan mag u die bij mij komen afgeven in de klas.   Op die manier hebt u een plaatsje in uw vuilbak gespaard en doet u mij een heel groot plezier!

    Alvast bedankt, Groetjes Famke

     

    Categorie:A: kleuterblog : algemeen
    >> Reageer (0)
    24-09-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.verjaardag Margot
    Margot was jarig vandaag!
    HIP  HIP  HOERA
      




    Categorie:D:juf Joke/juf Kris : KL 2/3 A
    >> Reageer (0)
    21-09-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Kleuren in 1 kl b
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Wij kleuren, schilderen, praten nog altijd rond het thema 'de kleuren'.  Via spelletjes kunnen de kleuters de kleuren sorteren en benoemen.  Op maandag beginnen we met het kleur geel en donderdag met het kleur groen.  Uw kind mag  die dagen iets in het kleur van de dag aandoen en/of iets meebrengen naar de klas in dat kleur.

    Vrijdagnamiddag vieren we een kleurenfeest, u mag die dag uw kleuter helemaal in 1 kleur kleden.  Er zullen  gekleurde hapjes en een drankje zijn.  We vieren dit samen met de klas van juffrouw Sabien.  Wij kijken er al naar  uit!!!


    Woensdag heeft juffrouw Kristien heerlijke rode tomatensoep gemaakt in de klas.  De soep was heel lekker maar de kleuters smulden ook van de gehaktballetjes!!!


    Op donderdag kregen wij heel leuk bezoek in de klas, de mama van Matteo en zijn kleine broer.  De kleuters vonden het superleuk om zo'n klein baby'tje in de klas te hebben.  We hebben eens nagedacht over wat een baby eet, of het jongen of meisje is, een broer of een zus, wat kan een baby allemaal... Op het einde van het bezoek kreeg iedereen een mooie bellenblazer!  JOEPIE !!!  Dankuwel voor het leuke bezoek en het geschenkje ! 
     

    Ik wil jullie bedanken voor het actief deelnemen aan het thema kleuren.  De kleuters waren vaak in het kleur van de dag gekleed en/of hadden spulletjes mee in een bepaald kleur!!!  Dit was echt tof!!!  Het is ook heel leuk om de reacties te lezen op de blogartikelen!!!


     


    Jules die heeft een rode neus, rode neus, rode neus,
    Jules die heeft een rode neus
    ha ha ha ha haaaaa
    Bekijk de afbeelding op ware grootteBekijk de afbeelding op ware grootte

    Deze blok op deze blok (3X)
    En zo bouw ik een toren...

    En als ik zeg: 'boe ba beg'
    Dan is mijn toren weg ! 
       




    Prettig weekend,
    groetjes juf Famke

    Categorie:C: juf Famke en Kristien : KL1B
    >> Reageer (2)
    20-09-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dopjesactie gaat door!!
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Beste dopjesspaarders,

    Wegens " GROOT SUCCES " gaan we nog een jaartje door met dopjes verzamelen.
    We verleggen ons doel naar 2000 kg dopjes eind schooljaar 2014 !
    Wat zal LOUIS gelukkig zijn wanneer zijn hond de opleiding tot blindegeleidehond zal kunnen starten!
    Met onze dopjes steunen we die opleiding financieel.

    Wil je de dopjes blijven sparen  aub?

    Vriendelijk bedankt!

    De kleuterjuffen


    Categorie:A: kleuterblog : algemeen
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.kleurenpret in 1A
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Ons eerste weekje vol kleurenpret zit erop.

    De voorbije week stond het kleur rood en blauw centraal. Geen paniek als  je kleuter nog moeite heeft om deze kleuren te herkennen.   Ze moeten de tijd krijgen om zich (abstracte) begrippen zoals kleur eigen te maken .

    Jonge kleuters laten experimenteren met verf is heel belangrijk. Daar horen natuurlijk ook vuile handen bij.

    We hebben de voorbije week dan ook heel veel geknutseld aan ons eigen kleurenboekje van Jules.  Zo kunnen
    de kleuren ook thuis herhaald worden . Maandag, dinsdag en woensdag waren onze
    rode dagen. 

     We zongen het liedje:

     Jules die heeft een  rode neus,
    rode neus, rode neus.
    Jules die heeft een  rode neus,
    een  rode neus.

    Rode neus

    Fijn dat de meeste kindjes vaak in het dezelfde kleur gekleed waren. Dat was telkens een leuk vertrekpunt. Ook in de klas werden de hoekjes aangepast aan het kleur : rode plasticine, rode krijtjes, rode noppers …

    De kleurentovenaar was ook telkens van de partij.  Weet je dat hij gewoon water kan omtoveren in blauw of rood  water.

    Op maandag kleefden we snippers op onze “ rode “ bloem en op dinsdag mochten we kliederen met onze handjes in de rode verf. Juf maakte er dan een afdruk van. We bouwden een hoge toren maar we mochten alleen maar rode blokken gebruiken.

    Plots konden we er niet meer aan maar hadden we wel nog blokken. Wat nu gedaan?? De oplossing kwam al vlug : een bank of een stoel… en een beetje later …een grotere stoel…

     

    We  luisterden we naar het mooie verhaal van “ Het kleine kleurenkoetje “ .

    Het kleine kleurenkoetje vond het erg jammer dat ze nergens op de boerderij een aardig vriendje had.

     

    Woensdag had juf tomaten mee. Wat zouden we daar mee kunnen doen?

    Al vlug kwam het idee om lekkere tomatensoep te maken. Njam, njam… 

    Aan de werktafel schilderen we het hoofd van Jules voor ons kleurenboekje.

    Donderdag startte onze blauwe dagen.  We  mochten stempelen met de blauwe verf op een tros druiven en op vrijdag had juf verschillende kleeffiguurtjes op tafel gelegd. Wij mochten enkel de blauwe eruit zoeken om dan op te kleven. Leuk hoor !!

    voor alle foto's klik op Jules links boven

    Maandag staat het kleur “ geel “ centraal .

    Wie thuis gele kledij heeft mag die gerust aandoen.

    Op vrijdag is het regenboog dag. 

    We zullen een kleurenfeest houden in de zaal . Is het mogelijk om uw kleuter die dag in eenzelfde kleur te kleden aub? 

    Groetjes en een prettig weekend    …

    juf Sabien

    kleurenboekje.jpg

     

     


    Categorie:B: juf Sabien en Kristien : KL1A
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.schrijfdans
    Hallo!

    Benieuwd wat schrijfdans  betekent?
    Eerst en vooral gaat het om het beeld, de beweging, de klank en de beleving!
    Er zitten in de vorm van een vulkaanberg en in de beweging van de lava patronen die in het latere handschrijven terugkeren.
    Met schrijfdans wordt aan de basis gewerkt van deze lijnen op een speelse en fantasierijke manier.
    Vorige week hebben de kinderen met hun lichaam de vulkaan uitgebeeld op de muziek en vandaag op tweedimensioneel vlak met krijtjes op de vloer.
    Kijk en luister even mee....


    Click to play this Smilebox slideshow
    Create your own slideshow - Powered by Smilebox

    groetjes en een fijn weekend!

    juf Kris

    Free picture slideshow personalized with Smilebox

    Categorie:G: juf Kris: bewegingsopvoeding
    >> Reageer (0)
    19-09-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.TALIA IS JARIG
    Vandaag is Talia jarig en dat vierden we in de klas.
    Een DIKKE  proficiat meid!






    Categorie:D:juf Joke/juf Kris : KL 2/3 A
    >> Reageer (0)
    18-09-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Wie ben ik?
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Even voorstellen:

    Voor de nieuwe kleuters en  hun ouders is het nog wat wennen aan de school en aan de juffen en de 2 meesters!
    Ik ben de juf bewegingsopvoeding van de kleuters en ben op school op maandagvoormiddag, dinsdag, woensdag-donderdag- en vrijdagvoormiddag. Ik geef kleuterturnen aan alle kindjes !
    Ook relaxatie aan kleuter 2 , dansen en schrijbelen aan KL 1 en watergewenning en schrijfdans aan KL3.
    Ik sta eveneeens in voor de samenwerking tussen het woonzorgcentrum en de derde kleuterklas.

    Vanaf oktober start de voorbereiding van ons grootoudersfeest.
               Voorlopig blijft alles nog een beetje geheim maar  de datum staat reeds vast:
               op dinsdagnamiddag, 19 november, zijn alle opa's en oma's van harte welkom!!


    Sportieve groetjes,

    Juf Kris



    Categorie:G: juf Kris: bewegingsopvoeding
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.KL3B Spillebad: Goed gedaan!
    Klik op de afbeelding om de link te volgen   Jammer dat we zonder Edouard naar het Spillebad vertrokken.
          Hij is ziek ...maar volgende keer zal hij er bij zijn!
           Alle kinderen deden erg hun best om zich zorgvuldig om te kleden. BRAVO !!!   
           We hebben enkele goede afspraken gemaakt en daarna konden ze zich uitleven 
           met het aanbod van moussebuizen en drijfplankjes.
           Daarna volgden enkele individule- en groepsspelletjes aan de hand van de didactische kijk-en praat platen.
           Tot de volgende keer
           Daaaaag!

    Categorie:G: juf Kris: bewegingsopvoeding
    >> Reageer (0)
    17-09-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Sherborn en yoga in KL2
    Hallo!

    Elke dinsdagnamiddag krijgen de kinderen van de tweede kleuterklas een lesje interactieve relaxatie .
    Daarbij bied ik oefeningen aan vanuit de pedagogiek van de kinderyoga en sherborn.

    Ontwikkelingsgericht werken met kinderen vereist het kunnen vertrekken van uit een basisvertrouwen; wanneer kinderen zich goed in hun vel voelen, kan het leren beginnen.

    Door kinderen positief te stimuleren en door het vooral succeservaringen te laten beleven, worden de basisvoorwaarden gecreëerd tot zelfexploratie en wordt faalangst vermeden. De Veronica Sherborne pedagogiek hecht veel belang aan het parallel ontwikkelen van motorische vaardigheden en positieve relatieopbouw. Deze totaalbenadering heeft een zeer gunstige invloed op psychomotorisch, relationeel, sociaal en emotioneel gebied.


    Centraal staat:

    -zelfrespect
     respect voor de andere

    -zelfvertrouwen
     vertrouwen hebben in de andere

    -zelfbewustzijn
     bewust worden van de andere

    - zelf tot rust komen
      tot rust komen met de andere

    - zelkennis vergroten
      de andere  begrijpen

    Sherborn is .... LIEF
    Sherborn is..... ZACHT...
    Sherborne is.....KRACHT....
    Sherborn is....... STIL...
    Dat is wat ik ......WIL.....

    Hieronder zie je de kleuters tijdens een oefening:
    ze maken met hun lichaam een tentje waarin een vriendje mag rusten











    Categorie:G: juf Kris: bewegingsopvoeding
    >> Reageer (1)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.verjaardag Evy
    Joepi jee, Evy is jarig!
    Een dikke proficiat meid.





    Categorie:D:juf Joke/juf Kris : KL 2/3 A
    >> Reageer (1)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.thema: Wie ben jij?
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Hoi iedereen,

    Onze eerste thema zit er op! "Wie ben jij?"
    We leerden elkaar beter kennen, brachten voorwerpen mee van thuis waaraan we gehecht zijn of die ons typeren.
    We vertelden over ons gezin en maakten een zelfportret.We oefenden de begrippen groot/klein, groter/keiner...
    Er werd veel gespeeld en op ontdekking gegaan in de nieuwe klas. We maakten afspraken zodat iedereen zich goed kan voelen in de klas.
    De vriendjes van het eerste leerjaar mochten eens terugkomen en de vriendjes van de derde kleuterklas gingen kennismaken met de juffen van het eerste leerjaar!
    We mochten ook al feesten! Drie kleuters waren jarig: Marcel, Nina en Mayté.
    Nu zijn we een nieuw thema begonnen: "sokken". Heb je thuis interessant materiaal om de klas te verrijken dan mag je dat gerust meegeven.
    Groetjes uit de klas!

    Om de foto's  te zien klik je op het fototoestel...


    Categorie:E:juf Heidi : KL 2/3 B
    >> Reageer (4)
    14-09-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.wie ben jij ?
    Hallo,

    In het eerste thema : 'wie ben jij' leerden we elkaar beter kennen . We speelden spelletjes waarbij we gelijkenissen opzochten en verschillen. Via foto's ontdekten we hoe verschillend onze gezinnen zijn en de kleuters maakten daar een werkje van . De kleuters mochten vrij schilderen, we boetseerden onszelf , we schilderden een school en kleefden de foto's van onze vriendjes erin. We deden allerlei oefeningen ivm met de begrippen; groter,kleiner , even groot, bijna even groot ..... de kleuters bouwden torens en kregen rietjes die ze mochten vergelijken . We oefenen op evalueren met het goed gevoel-latje; de ene kant is rood en de andere kant is groen ( rood staat voor slecht, verdrietig en groen voor goed en blij) De kleuters van de derde klas hoorden het eerste verhaal over de axen waarbij ze 10 dieren leren kennen en hun gedragingen . Ze mochten ook voor de eerste maal naar het eerste leerjaar om kennis te maken, de leerlingen van het eerste kwamen spelen in onze klas . De oudste kleuters mochten ook een blad stempelen met woorden .
    We namen keien waar en een grote kei die we vergeleken met onszelf; geen enkele kei is dezelfde ... de grote kei stond symbool voor de grote mensen en Jezus die voor ons zorgen.
    Het waren 2 boeiende weken waarin we heel wat afspraken maakten en tijd namen om een plaatsje te vinden in onze klas ...
    Volgend thema : sokken ( kleuters mogen allerlei spullen meebrengen die met dit thema te maken hebben ) ;

    Categorie:F: juf Griet : KL 2/3 C
    >> Reageer (1)
    13-09-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.BP Dit kan ik al
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Deze week vertelden we verder rond BP : “ Dit kan ik al “.

    Er zijn reeds  een tal van dingen die we helemaal alleen kunnen zoals jasje aan en uit doen, koekjes in de mand leggen,flesjes water op de juiste plaats bij ons symbooltje zetten, ...

    Zelfstandigheid is iets waar we de voorbije 2 weken erg de nadruk op gelegd hebben.

    We zijn dan ook erg trots wanneer we weeral iets zelf kunnen.

    Ook Jules is hierbij een grote steun. Kijk maar hoe we onze jas moeten aandoen : 

    hokus pokus pats ik wou dat mijn jasje aan was.

    We speelden een kimspel waarbij we moesten raden wat verdwenen was uit Jules’ schooltas, we herhaalden ons versje,  speelden een spel rond de begrippen naast-in-voor-achter de schooltas, we ‘schrijbelden ‘ bij juf Kris, we luisterden naar een verhaal van Jules,…

    Ook aan de werktafel waren we druk bezig : versieren van onze grote werkjeszak, een schooltas schilderen, knippen enkleven :wat hoort in de schooltasen wat niet, 

     kleuren van voorblad van ons “dit kan ik al-boekje “, stempelen op onze verjaardagstaart voor een grote verjaardagskalender voor in de klas,…

    klik op Jules voor de foto's


    Volgende week vertellen we over het BP “Jules kiest kleur “.

    Samen met Jules gaan we de kleuren ontdekken.

    Het zou leuk zijn als uw kleuter iets aan heeft van de kleur van de dag.


    maandag , dinsdag en woensdag : rood

    donderdag en vrijdag : blauw

    maandag en dinsdag : geel

    woensdag en donderdag : groen

    vrijdag : regenboog

    maandag , dinsdag en

    Alvast bedankt en een fijn weekend.

    Gr  juf Sabien

     


    Categorie:B: juf Sabien en Kristien : KL1A
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
    Klik op de afbeelding om de link te volgen
    Julie wordt zondag 3 jaar, dit hebben wij alvast in de klas gevierd!  Het is een lieve en flinke meid, dikke proficiat Julie!!!  
    Voor de godsdienstmomenten werken we onder andere met de handleiding : TOV.  We beginnen het godsdienstmoment met het liedje: 'Kijk eens hier, kijk eens daar'.  We hebben ook samen een leuk hoekje ingericht (tafelkleed gestempeld met onze handen, kruisje uit klei gemaakt, een stoeltje voor Tov'ke, ...).  TOV'ke is een popje die samen met een kaarsje verschijnt tijdens het godsdienstmoment.  




    Volgende week starten we met een nieuw thema: “KLEUREN”.  Spelenderwijs zullen de hoofdkleuren rood, blauw en geel aangebracht worden.
    Vanaf maandag beginnen we met de “rode” dag.  We zoeken allerlei rode voorwerpen in de klas. De kleuters die het willen, kunnen iets dat een rode kleur heeft meebrengen naar school.  (vergeet niet de naam te noteren!)    Of ze kunnen misschien een rood kledingstuk andoen! Vanaf donderdag start onze zoektocht naar blauw en ten slotte beginnen we op volgende week maandag met de kleur geel!  U mag die dagen steeds iets in dat kleur meegegeven naar school of uw kleuter (ver)kleden in het kleur van de dag. Volgende week donderdag werken we met het kleur groen en op vrijdag bekijken we eens alle kleuren van dichterbij.  
    Voor sommige kleuters is het nog wat moeilijk om de kleuren allemaal te herkennen en te benoemen maar dat komt nog wel. De kleuren komen in veel thema’s eens aan bod. 
     Klik op de afbeelding om de link te volgen


     


    Kleine kindjes worden groot en ze kunnen steeds meer...  Dit hebben we in ons eerste thema eens in de bloemetjes gezet.  We stimuleren de kleuters om zelfstandig te worden, dit gebeurt stap voor stap. Als ze iets kunnen mogen ze daar natuurlijk heel trots op zijn!  Zelfstandig je jas aandoen, je symbool herkennen en daar je jas bij hangen, alleen naar het toilet gaan, ...  en nog een heleboel andere dingen.  Op een speelse manier herhalen we alle afspraken met een positieve bevestiging!
    Jules, de klaspop zal hen daarbij begeleiden of soms eens iets helemaal verkeerd doen... 
    Jules kan wel al heel goed zijn jas helemaal alleen aandoen, de juf zegt: hocus, pocus, pats, ik wou dat Jules zijn jas aan was!  En ziehier het resultaat:
     

    Prettig weekend !!!

    Categorie:C: juf Famke en Kristien : KL1B
    >> Reageer (1)
    12-09-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.wie ben jij?
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Beste allemaal,

     

    Ons eerste thema van het schooljaar zit er reeds op.

    We werkten rond het thema “wie ben jij”.  Op deze manier wilden we de kinderen in onze klas leren kennen.

    We leerden een nieuw lied: “mijn nieuwe klas” en de kleuters zingen het al uit volle borst mee.

    We leerden ook de nieuwe hoeken kennen in onze klas en het speelgoed.  En we maakten kennis met de afspraken van onze klas.

    We leerden de begrippen groot / klein, groter dan, kleiner dan, lang en kort a.d.h.v. allerlei spelletjes.

    We maakten van onze klas ook een toffe club en hebben de naam: “ de cluppieklas” (uitgevonden door de kleuters) en als groet blazen we een kushandje naar elkaar en we hebben dan ook nog een clublied.

    We stelden onze familie voor aan elkaar, wie woont er allemaal in ons huis. De kinderen van de derde kleuterklas maakten er ook een collage van.

    We stempelden en schilderen onze school en kleefden er alle foto’s in van de vriendjes van de klas.  Zo kunnen we ook eens aan onze mama en papa vertellen wie er allemaal bij ons in de klas zit.

    We speelden ook allerlei spelletjes om elkaar beter te leren kennen.  Wat is ons lievelingseten, hoe is onze achternaam, ….  En natuurlijk vertelden we ook over ons voorwerp die we mee hadden van thuis.

    Alvast dank je wel voor de grote respons daarop!

     

    Volgende week werken we rond het thema: “ sokken”.

    Uw kleuter mag verschillende soorten sokken meebrengen naar school.  Bv. Panty’s, legging, babysokjes, gekleurde sokken, kniekousen,  tennissokken.

    Graag met de naam erop.

     
    met vriendelijke groeten
    juf JOke en juf Ann-sofie


    Categorie:D:juf Joke/juf Kris : KL 2/3 A
    >> Reageer (0)
    10-09-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.versje en liedjes
    We hebben al heel wat liedjes en versjes aangebracht in de klas.  Het is een aanreiken...  Dit wil zeker niet zeggen dat de kinderen dit al moeiteloos kunnen zingen of 'opzeggen'.  Hier volgen er een paar:


    Kijk eens hier,kijk eens daar
    klap maar in de handen
    kijk eens hier,kijk eens daar
    zwaai nu naar elkaar.
    Kijk eens hier,kijk eens daar
    stamp maar met de voeten
    kijk eens hier en kijk eens daar
    dans nu dans nu maar...


    versje:

    Met mijn tas en met mijn jas,
    stap ik naar de kleuterklas.
    Ik maak veel vriendjes,
    GROOT en klein.
    Jules zal er één van zijn!
    (Het klasbaasje stapt rond en telt alle kleuters)k
    1,2,3,4,5,6,7,...  vriendjes in de klas,
    wat ben ik blij, met mijn vriedjes dicht bij mij !!!



    Veel zing- en dansplezier!!!

    Categorie:C: juf Famke en Kristien : KL1B
    >> Reageer (1)
    07-09-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Ik kan dat al! KL1B
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Hallo iedereen,

    Hier zijn we weer, volledig uitgerust en opgeladen na een deugddoende, zonnige vakantie en de eerste schoolweek is al voorbij!  Voor heel wat kinderen zijn de eerste stapje op de speelplaats gezet, andere gingen naar een nieuwe klas en nieuwe juf, ...  Spannend...  Voor mij was het ook spannend: nieuwe kleuters, nieuwe gewoontes, ...  Elkaar leren kennen.  Het is iedere keer een beetje zoeken.  Ik geniet nu al van mijn nieuwe klasje.  Ieder jaar zie ik ook mijn vorige klasjes groeien en ontwikkelen tot trotse dametjes en stoere ventjes ! 



      Deze week hebben we rond het thema ‘Ik kan dat al’ gewerkt.  De kleuters kunnen al een heleboel maar soms laten ze het graag eens doen door iemand anders. We hangen al onze jas aan de kapstok, we doen zelf onze slip en broek aan, we zoeken ons koekje  of fruit in de mand, ...  En zo kunnen we nog een heleboel dingen!  En daar zijn ze heel trots op !!!  We hebben ook in ons schooltasje gekeken en eens nagedacht wat daar wel of niet in thuishoort.  Een koekje, fruit, drankje, fluojasje, ...  zijn ok.  Maar...  tuutjes, knuffels, speelgoed, ...  Dit blijft beter thuis of in de auto.  

    We hebben ook een geschenkje gemaakt voor Matteo.  Hij heeft tijdens de
    vakantie een broertje gekregen: Luca.  We wensen het gezin vele leuke
    momenten toe met veel liefde en knuffels!!! Proficiat !!!
     

    Prettig weekend, groetjes Famke


    Categorie:C: juf Famke en Kristien : KL1B
    >> Reageer (1)


    >

    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs