Leuk dat je onze blog een bezoekje brengt!
Kijk even in de linkerkolom en klik op de gewenste categorie, een link,het gastenboek,de inhoud of het archief om de blog te verkennen!
06-06-2011
Mare is 3 jaar!
Mare kwam dolenthousiast op de speelplaats: Vandaag ben ik jarig!!!Ze vertelde het aan iedereen. Als we de klas binnenkwamen begon ze al meteen de kleuren voor haar kroon te bespreken. Kristien heeft een mooie kroon voor haar gemaakt, door haar grappige staartjes moest ze de kroon wel wat groter maken. Ze was heel fier en trots. Mare, ik wens je een prettige verjaardag toe en een superleuke dag.
Marte en Felix zijn ook aan hun schoolcarrière begonnen.Ze kwamen allebei heel zelfverzekerd de speelplaats op het was leuk om te zien. In de klas moesten ze wat wennen maar ze kwamen allebei vlug tot spel.
De maand juni is de knikkermaand. Dit speelgoed is reeds geschikt voor de kleuters van 5 en 6 jaar . Voor de jongsten is er meer gevaar omdat de kindjes de knikkers kunnen verwarren met een snoep en ze ook sneller in hun mondje stoppen. Geef dus aub geen knikkers mee indien je kindje in het eerste kleuter zit. We zullen die kindjes voorzien van kleine plastic balletjes die ze ook kunnen rollen maar veiliger zijn voor hen.
Daarom enkele afspraken voor de ganse school om het knikkeren leuk en eerlijk te houden:
Knikkers mogen niet omgeruild worden.Jonge kinderen kunnen de waarde van verschillende knikkers niet zo goed inschatten als de oudere kinderen van de school. Knikkers mogen niet " verkocht" worden.Geen geld of andere omruilmiddelen op school! Geen knikkers in de klas: ze blijven in een knikkerzak of etui in de gang. Geen knikkers meenemen in de eetzaal, ook niet in de broekzakken! Knikkers onmiddellijk meenemen naar de speelplaats: er wordt niet toegelaten om " vergeten" knikkers te gaan halen in de gang. wedstrijdspelletjes met de knikkers om knikkers te winnen mogen enkel in de lagere school en met eigen klasgenoten.Dit om te vermijden dat jonge kinderen hun knikkers veel te gemakkelijk zouden " verliezen"
Het regelment zal in elke klas en op de speelplaats opgehangen worden zodat deze afspraken ook door de kinderen kunnen gelezen worden.( of samen met de juf )
Vanaf maandag werken we rond het thema vaderdag. Wij gaan een leuk geschenkje maken en een tof versje inoefenen. Ik mag er niet veel meer over vertellen want het moet nog allemaal een verrassing blijven ... Wees al maar heel nieuwsgierig papa!!!
De kleuters hebben hun knutselwerkjes meegekregen naar huis. Zou het mogelijk zijn om maandag de zak terug mee te brengen naar school? Dankuwel
Verder wil ik jullie allemaal een prettig en zonnig weekend toewensen.
Het was een korte week dus zal het een zeer beknopt verslagje zijn zonder fotos want deze week en ook volgende week werken we in alle geheim aan ons geschenkje voor papa.
Maandag vertelden we over onze papa : hoe hij heet, wat hij doet, hoe hij eruit ziet,
Juf vertelde het verhaal Mijn papa is een reus
Als ik hem wil knuffelen, moet ik op een ladder klimmen. En als we voetballen, wint mijn papa altijd. Hij schopt de bal zo hoog als de maan... Hoe een klein jongetje opkijkt tegen zijn vader, en zeker weet dat die vader met heel zijn reuzenhart van hem houdt!
Dinsdag kwam de verpleegster nog eens op bezoek. Ditmaal bleef de helft van de kindjes in de klas om zich te laten wegen en meten.
We hadden veel werk want alle kleertjes en schoenen moesten uit.
Aan de werktafel werkten we naarstig verder.
Vandaag was er lange turnles. Juf Kris nam alle vriendjes mee naar buiten om te fietsen, klimmen en spelen in het zand.
Na de speeltijd hebben we al onze werkjes verzameld om mee te doen naar huis.
ZO, geniet alvast van het superzonnige lange weekend en tot volgende week.
Wegens een technisch probleem met de geheugenkaart van mijn fototoestel werd het wat stil ... Maar we zitten helemaal niet stil hoor! Van zodra het wel wil lukken om foto's op de computer te krijgen, stuur ik jullie alles door. Ondertussen wat nieuwtjes zonder foto's...
Na het schoolfeest en het vertrek van juf Annelien gingen we aan het werk rond het verhaal: "het boek van Moek". We leerden dat letters woordjes vormen en die woordjes op hun beurt zinnen. Zo kan je eindeloos verhalen verzinnen.(mm, dat rijmt!) De kleuters brachten hun lievelingsverhaal of boek mee en juf vertelde ze in de klas. We maakten ook zelf een "klasverhaal". Er werd naarstig naar identieke letters gezocht in kranten en tijdschriften, zelf woordjes gemaakt met leuke letters... Letters vergelijken en sorteren: soms wat moeilijk want ze lijken zo goed op elkaar.
Ondertussen zijn de favoriete verhalen en boeken bijna uitverteld en is het nu hoog tijd om aan de papa's te denken. Want het is bijna vaderdag en dat betekent cadeautjestijd!!! We maken.... Nee, nee, dat verklappen we lekker niet!!
Lieve groeten uit onze klas en hopelijk tot héél binnenkort met een resem foto's!
Heel dicht bij papa is het fijn Mijn papa is sterk Hij moet wel veel naar' t werk Maar is hij thuis Dan spelen we kat en muis Hij is mijn grootste knuffelbeer Telkens, telkens weer!
Krijgt je kleuter af en toe de klaspop Jules mee op logeerpartij? Maak er een leuke reportage van zodat die op de blog kan verschijnen onder de nieuwe rubriek: De logeerpartijtjes van Jules.( zelfs een filmpje kan! ) Indien dit lukt, zullen we volgend schooljaar uitbreiden met de klaspoppen Oscar, Pistache en met een nieuwe klaspop voor de klas van juf Heidi. Hoe? Maak een worddocumentje, voeg enkele foto's er aan toe en mail die gegevens door naar: Kris.vermeulen@telenet.be Ik zou het fantastisch vinden om respons te mogen ontvangen op dit initiatief.
Op zoek naar een snoezig of stoer schooltasje voor je kleuter?
Enkele praktische tips:
Let op de veiligheid: zijn er onderdeeltjes waar je kindje zich kan aan kwetsen? Los komen? Soms is er een fluostrip verwerkt in de schooltas waardoor je kindje in het duister zichtbaarder is in het verkeer, vb, wanneer het met de schooltas op de rug achterop je fiets zit.Je kan ook zelf een fluoricerend speeltje aan de schooltas bevestigen of een fluo-hesje op school vragen ( gratis) om te dragen over de jas.
Koop een schooltasje waar iets in kan! Soms zien we leuke, zachte knuffeltasjes met een handige rits , maar er kan erg weinig in! Dus, liever wat ruimer of in 2 compartimentjes: er moeten namelijk spulletjes in: koekjes, zakdoekjes, eventueel een brooddoos, een flesje water en geregeld stopt juf er mededelings- of inschrijvingsbriefjes in die er soms helemaal" ingefoefeld" worden wegens plaatsgebrek. Zorg er dan ook voor om thuis eerst en vooral het schooltasje na te kijken, de briefjes na te lezen en ze ingevuld er terug in te stoppen. Een tasje op de schouders kan best handig zijn, maar zorg dat de schouderriempjes goed afgesteld zijn en oefen af en toe met je kindje in het zelfstandig aandoen van de schoudertas. Het vraagt heel wat behendigheid!
Dit zijn enkele van mijn persoonlijke aanraders naar prijs-kwaliteit Voor meer details en info: dubbelklik op de foto en voor schooltasjes met opdruk van de naam van je kleuter : ga naar www.bulbby.com
Op woensdag mag er fruit in de schooltas, graag netjes en hygienisch verpakt. Op de andere dagen hebben jullie de vrije keuze: fruit en/of koekje. Vergeet niet om de naam duidelijk leesbaar op de doosjes te schrijven of er een sticker op te kleven.Er gaan zo veel handige , dure plastic doosjes verloren op een schooljaar! Een volledige appel of sinaasappel is voor een peutertje soms te groot om zelfstandig op te knabbelen.We zien dat sommige ouders een halve appel meegeven of die in partjes snijden.Dat is voldoende.Ook druifjes, banaan , rozijntjes, stukjes wortel, kortom, alles wat je kindje lust van fruit of groente is gezond! Op woensdag worden er geen koeken gegeten en wordt er enkel water gedronken.Op de andere dagen is er keuze uit melk, chocomelk of fruitsap in de voor en/of namiddagAls je kindje nog een tijdje in de opvang blijft, mag je wel nog een extraatje in de schooltas stoppen als vieruurtje.Schrijf dan op de verpakking: naam- opvang.
Een waterfles met drinkknop is best handig.Ze hoeven de schroefdop niet open -en dicht te draaien en we hoeven er geen rietje in stoppen.de kans op morsen of verslikken is ook kleiner.Een grote fles is minder handig, ze moet vaak open en dicht en gaat langer mee , waardoor het water minder lang vers en fris blijft.Indien het flesje in de PMD bak mag of terug mee mag in de schooltas om het flesje thuis uit te spoelen en te hervullen om afval te besparen, laat dit gerust aan de juf weten.Daar houden we zeker rekening mee. Drinkbussen van thuis zijn vaak niet zo handig.Uit ervaring weten we dat die vaak gaan lekken in de schooltasjes.
Wil je aub geen koeken met chocolade meegeven . Ze zijn minder voedzaam en zorgen voor plakkerige mondjes en handjes.
Zorg ervoor dat je kindje de schooltas zelfstandig kan openen en sluiten: een drukknop, klitteband, magneetje of rits. Schrijf de naam van je kind duidelijk aan de binnenkant of buitenkant van de schooltas . Een stevige lus om de schooltas aan de haak te hangen is ook zeer handig.
's Morgens moeten de kinderen zelf hun koekjes uithalen en in de koekjesmand leggen.Zorg er aubvoor dat je thuis de voornaam van je kindje duidelijk leesbaar of met een sticker op de verpakking schrijft of kleeft.Meestal herkennen de kindjes wel hun koek maar soms ook niet.Ze zijn er niet steeds bij wanneer mama of papa de koekjes thuis in de schooltas stopt.
Kinderen houden , zoals iedereen, van variatie.Wissel gerust eens van soort koekjes.Daar zijn ze echt blij mee!
Een schooltasje kan al eens zoek raken of bij oma of de onthaalmoeder achtergebleven zijn, en dan is een reserve schooltasje best handig.
Een plastic zakje in de schooltas is ook handig indien de juf een nat broekje ververst en het vuile broekje in het zakje kan stoppen.
Indien de juf een t-shirt, broekje , onderbroekje of kousjes aantrekt dat uit de voorraaddoos van school komt, wil je deze wassen en zo snel mogelijk terug in het schooltasje van je kleuter stoppen aub?
Naamteken zoveel als je kan.Op die manier worden vermiste spulletjes snel gevonden.( ook de brooddozen en flesjes water)
Een knuffeltje in de schooltas van de kleintjes kan als troostmiddel, maar voor de oudere kinderen is het afgeraden de kleuters al te veel spulletjes van thuis te laten meebrengen. Zo ontstaat er wrevel wanneer ze die stiekem meenemen naar de speelplaats of alles willen tonen aan hun vriendjes.
Kinderen mogen vaak iets meebrengen rond een thema van de week: vb: iets uit de badkamer, iets van papa, een kerstversiering,...Dan wordt dat via een briefje meegedeeld.
Als je een speelgoedje opmerkt in de zakken of schooltas van je kindje dat van school is, geef het dan terug aan de juf. Het gebeurt wel vaker dat er een bolletje plasticine of een legoblokje wordt meegenomen.Indien dit eenmalig gebeurt en het kind wordt erop aangesproken dat dit niet mag, zal het kind dat niet meer doen. Indien dit toch regelmatig gebeurt, pakken we dit probleempje dan best samen aan, in overleg met de ouders.
1: de schooldag op woensdag eindigt om 11u30 i pl v om 11u55.Er is opvang tot 12u15 en er is geen middageten op woensdag. 2: woensdag is fruit-en waterdag: geef die dag een stukje fruit en een flesje plat water mee. 3: op vrijdag eindigt de school om 15u en is er in de namiddag geen speeltijd
Nog even naar de bib een voorleesboekje halen? Hier enkele toffe boekjes....
De laatste twee weken was het druk in de klas. we leerden over letters, woorden, zinnen, verhalen en boeken. We schreven letters in het zand. We maakten met grote en kleine letters enlettermagneten, woorden. We stempelden woorden met de letterstempels. We hadden ook een lettermemory. We rijmden met woorden en we maakten een letter uit brooddeeg. We bekeken ook onze lievelingsboeken, daar zaten verschillende boeken bij: strips, vertelboeken, tijdschriften, teken- en kleurboeken, dikke en dunne boeken. We zochten de titel op de voorkant van het boek en vonden die ook. We zochten ook eens op wie het boek heeft geschreven en wie er de mooie tekeningen bij maakte.
In de tweede week bekeken we het boek: " wie wil Wannes". We hebben ook onze wensen getekend zoals Joke waarvan haar papa tovenaar was. We leerden dat je met tekeningen ook dingen kan vertellen, zonder dat je ze opschrijft. bv. een auto die rijdt in de straat, daar komt rook uit en er staan streepjes bij om hem te doen bewegen. twee kindjes die verliefd zijn op elkaar, daar tekenen we natuurlijk hartjes bij, enz...
Volgende week vertellen we over papa. Kan je iets typisch van je papa meebrengen? alvast bedankt. juf Joke
Het boek:" Het allermooiste cadeau " van Patrick Mc Donnell is op grafisch en symbolische manier een parel van een boek! De illustraties vertellen op hun manier het verhaal door een combinatie van minimalistische tekeningen , gecombineerd met tekens. De kleuters konden zich sterk inleven in de dubbele bodem van de taal: " waarom zegt mama soms dat er " niets op tv" is terwijl ze staat te zappen? Of waarom zegt mama soms dat ze niets heeft om aan te trekken om naar een feestje te gaan wanneer haar kast vol kleren hangt? Zo is het ook met vriendschap: Welk cadeau geef je aan je beste vriend?Als hij al " alles" heeft? Dat hoeft helemaal niets te zijn.Je vriendschap is het allermooiste geschenk dat je vriendje van jouw kan ontvangen! Dan heb je "alles" gegeven...
Bij mooi, zonnig weer spelen en exploreren de kinderen buiten in de zandbak, maar binnen, bij slecht weer( zoals vandaag ) zijn er ook veel leuke en zinvolle activiteiten te doen met wat droog en nat zand, op tafel of in een mini-zandbak op tafel. kijk maar...
Wij zijn donderdag naar de boerderij van de ouders van Staf geweest. Ze verzorgen en kweken daar allerlei dieren: kippen van verschillende rassen, paarden, koeien, lamas, geiten, muizen, ... De wind was goed aanwezig maar dat kon de pret niet bederven.Vol enthousiasme liepen de kleuters van de ene weide naar de andere.Er was zoveel te zien Het was een hele leuke namiddag en daarna kreeg iedereen een lekkere snoep.Wij hebben met volle teugen genoten, jullie mogen zeker meegenieten van de fotos Ik wil de ouders van Staf nogmaals bedanken voor de onvergetelijke namiddag!!!
Deze week hebben we gepraat over de vlinder.We hebben de dieren ook in drie groepen ingedeeld: dieren die kunnen lopen, zwemmen en vliegen.Hier volgt nog een liedje dat we hebben gezongen in de klas:
Werken met een prentenboek is een prima invalshoek om enerzijds het luisteren en spreken van kleuters te optimaliseren en om anderzijds het ontluikend lezen en schrijven te stimuleren. Het biedt ideale kansen om:
het voorstellingsvermogen van kleuters te ontwikkelen;
ze zicht te geven op communicatieve kaders;
hun denken te stimuleren.
In het prentenboek wordt het verhaal verteld van Wannes, een onzichtbaar jongetje dat op zoek gaat naar vriendjes