Leuk dat je onze blog een bezoekje brengt!
Kijk even in de linkerkolom en klik op de gewenste categorie, een link,het gastenboek,de inhoud of het archief om de blog te verkennen!
Krijgt je kleuter af en toe de klaspop Jules mee op logeerpartij? Maak er een leuke reportage van zodat die op de blog kan verschijnen onder de nieuwe rubriek: De logeerpartijtjes van Jules.( zelfs een filmpje kan! ) Indien dit lukt, zullen we volgend schooljaar uitbreiden met de klaspoppen Oscar, Pistache en met een nieuwe klaspop voor de klas van juf Heidi. Hoe? Maak een worddocumentje, voeg enkele foto's er aan toe en mail die gegevens door naar: Kris.vermeulen@telenet.be Ik zou het fantastisch vinden om respons te mogen ontvangen op dit initiatief.
Op zoek naar een snoezig of stoer schooltasje voor je kleuter?
Enkele praktische tips:
Let op de veiligheid: zijn er onderdeeltjes waar je kindje zich kan aan kwetsen? Los komen? Soms is er een fluostrip verwerkt in de schooltas waardoor je kindje in het duister zichtbaarder is in het verkeer, vb, wanneer het met de schooltas op de rug achterop je fiets zit.Je kan ook zelf een fluoricerend speeltje aan de schooltas bevestigen of een fluo-hesje op school vragen ( gratis) om te dragen over de jas.
Koop een schooltasje waar iets in kan! Soms zien we leuke, zachte knuffeltasjes met een handige rits , maar er kan erg weinig in! Dus, liever wat ruimer of in 2 compartimentjes: er moeten namelijk spulletjes in: koekjes, zakdoekjes, eventueel een brooddoos, een flesje water en geregeld stopt juf er mededelings- of inschrijvingsbriefjes in die er soms helemaal" ingefoefeld" worden wegens plaatsgebrek. Zorg er dan ook voor om thuis eerst en vooral het schooltasje na te kijken, de briefjes na te lezen en ze ingevuld er terug in te stoppen. Een tasje op de schouders kan best handig zijn, maar zorg dat de schouderriempjes goed afgesteld zijn en oefen af en toe met je kindje in het zelfstandig aandoen van de schoudertas. Het vraagt heel wat behendigheid!
Dit zijn enkele van mijn persoonlijke aanraders naar prijs-kwaliteit Voor meer details en info: dubbelklik op de foto en voor schooltasjes met opdruk van de naam van je kleuter : ga naar www.bulbby.com
Op woensdag mag er fruit in de schooltas, graag netjes en hygienisch verpakt. Op de andere dagen hebben jullie de vrije keuze: fruit en/of koekje. Vergeet niet om de naam duidelijk leesbaar op de doosjes te schrijven of er een sticker op te kleven.Er gaan zo veel handige , dure plastic doosjes verloren op een schooljaar! Een volledige appel of sinaasappel is voor een peutertje soms te groot om zelfstandig op te knabbelen.We zien dat sommige ouders een halve appel meegeven of die in partjes snijden.Dat is voldoende.Ook druifjes, banaan , rozijntjes, stukjes wortel, kortom, alles wat je kindje lust van fruit of groente is gezond! Op woensdag worden er geen koeken gegeten en wordt er enkel water gedronken.Op de andere dagen is er keuze uit melk, chocomelk of fruitsap in de voor en/of namiddagAls je kindje nog een tijdje in de opvang blijft, mag je wel nog een extraatje in de schooltas stoppen als vieruurtje.Schrijf dan op de verpakking: naam- opvang.
Een waterfles met drinkknop is best handig.Ze hoeven de schroefdop niet open -en dicht te draaien en we hoeven er geen rietje in stoppen.de kans op morsen of verslikken is ook kleiner.Een grote fles is minder handig, ze moet vaak open en dicht en gaat langer mee , waardoor het water minder lang vers en fris blijft.Indien het flesje in de PMD bak mag of terug mee mag in de schooltas om het flesje thuis uit te spoelen en te hervullen om afval te besparen, laat dit gerust aan de juf weten.Daar houden we zeker rekening mee. Drinkbussen van thuis zijn vaak niet zo handig.Uit ervaring weten we dat die vaak gaan lekken in de schooltasjes.
Wil je aub geen koeken met chocolade meegeven . Ze zijn minder voedzaam en zorgen voor plakkerige mondjes en handjes.
Zorg ervoor dat je kindje de schooltas zelfstandig kan openen en sluiten: een drukknop, klitteband, magneetje of rits. Schrijf de naam van je kind duidelijk aan de binnenkant of buitenkant van de schooltas . Een stevige lus om de schooltas aan de haak te hangen is ook zeer handig.
's Morgens moeten de kinderen zelf hun koekjes uithalen en in de koekjesmand leggen.Zorg er aubvoor dat je thuis de voornaam van je kindje duidelijk leesbaar of met een sticker op de verpakking schrijft of kleeft.Meestal herkennen de kindjes wel hun koek maar soms ook niet.Ze zijn er niet steeds bij wanneer mama of papa de koekjes thuis in de schooltas stopt.
Kinderen houden , zoals iedereen, van variatie.Wissel gerust eens van soort koekjes.Daar zijn ze echt blij mee!
Een schooltasje kan al eens zoek raken of bij oma of de onthaalmoeder achtergebleven zijn, en dan is een reserve schooltasje best handig.
Een plastic zakje in de schooltas is ook handig indien de juf een nat broekje ververst en het vuile broekje in het zakje kan stoppen.
Indien de juf een t-shirt, broekje , onderbroekje of kousjes aantrekt dat uit de voorraaddoos van school komt, wil je deze wassen en zo snel mogelijk terug in het schooltasje van je kleuter stoppen aub?
Naamteken zoveel als je kan.Op die manier worden vermiste spulletjes snel gevonden.( ook de brooddozen en flesjes water)
Een knuffeltje in de schooltas van de kleintjes kan als troostmiddel, maar voor de oudere kinderen is het afgeraden de kleuters al te veel spulletjes van thuis te laten meebrengen. Zo ontstaat er wrevel wanneer ze die stiekem meenemen naar de speelplaats of alles willen tonen aan hun vriendjes.
Kinderen mogen vaak iets meebrengen rond een thema van de week: vb: iets uit de badkamer, iets van papa, een kerstversiering,...Dan wordt dat via een briefje meegedeeld.
Als je een speelgoedje opmerkt in de zakken of schooltas van je kindje dat van school is, geef het dan terug aan de juf. Het gebeurt wel vaker dat er een bolletje plasticine of een legoblokje wordt meegenomen.Indien dit eenmalig gebeurt en het kind wordt erop aangesproken dat dit niet mag, zal het kind dat niet meer doen. Indien dit toch regelmatig gebeurt, pakken we dit probleempje dan best samen aan, in overleg met de ouders.
1: de schooldag op woensdag eindigt om 11u30 i pl v om 11u55.Er is opvang tot 12u15 en er is geen middageten op woensdag. 2: woensdag is fruit-en waterdag: geef die dag een stukje fruit en een flesje plat water mee. 3: op vrijdag eindigt de school om 15u en is er in de namiddag geen speeltijd
Nog even naar de bib een voorleesboekje halen? Hier enkele toffe boekjes....
De laatste twee weken was het druk in de klas. we leerden over letters, woorden, zinnen, verhalen en boeken. We schreven letters in het zand. We maakten met grote en kleine letters enlettermagneten, woorden. We stempelden woorden met de letterstempels. We hadden ook een lettermemory. We rijmden met woorden en we maakten een letter uit brooddeeg. We bekeken ook onze lievelingsboeken, daar zaten verschillende boeken bij: strips, vertelboeken, tijdschriften, teken- en kleurboeken, dikke en dunne boeken. We zochten de titel op de voorkant van het boek en vonden die ook. We zochten ook eens op wie het boek heeft geschreven en wie er de mooie tekeningen bij maakte.
In de tweede week bekeken we het boek: " wie wil Wannes". We hebben ook onze wensen getekend zoals Joke waarvan haar papa tovenaar was. We leerden dat je met tekeningen ook dingen kan vertellen, zonder dat je ze opschrijft. bv. een auto die rijdt in de straat, daar komt rook uit en er staan streepjes bij om hem te doen bewegen. twee kindjes die verliefd zijn op elkaar, daar tekenen we natuurlijk hartjes bij, enz...
Volgende week vertellen we over papa. Kan je iets typisch van je papa meebrengen? alvast bedankt. juf Joke
Het boek:" Het allermooiste cadeau " van Patrick Mc Donnell is op grafisch en symbolische manier een parel van een boek! De illustraties vertellen op hun manier het verhaal door een combinatie van minimalistische tekeningen , gecombineerd met tekens. De kleuters konden zich sterk inleven in de dubbele bodem van de taal: " waarom zegt mama soms dat er " niets op tv" is terwijl ze staat te zappen? Of waarom zegt mama soms dat ze niets heeft om aan te trekken om naar een feestje te gaan wanneer haar kast vol kleren hangt? Zo is het ook met vriendschap: Welk cadeau geef je aan je beste vriend?Als hij al " alles" heeft? Dat hoeft helemaal niets te zijn.Je vriendschap is het allermooiste geschenk dat je vriendje van jouw kan ontvangen! Dan heb je "alles" gegeven...
Bij mooi, zonnig weer spelen en exploreren de kinderen buiten in de zandbak, maar binnen, bij slecht weer( zoals vandaag ) zijn er ook veel leuke en zinvolle activiteiten te doen met wat droog en nat zand, op tafel of in een mini-zandbak op tafel. kijk maar...
Wij zijn donderdag naar de boerderij van de ouders van Staf geweest. Ze verzorgen en kweken daar allerlei dieren: kippen van verschillende rassen, paarden, koeien, lamas, geiten, muizen, ... De wind was goed aanwezig maar dat kon de pret niet bederven.Vol enthousiasme liepen de kleuters van de ene weide naar de andere.Er was zoveel te zien Het was een hele leuke namiddag en daarna kreeg iedereen een lekkere snoep.Wij hebben met volle teugen genoten, jullie mogen zeker meegenieten van de fotos Ik wil de ouders van Staf nogmaals bedanken voor de onvergetelijke namiddag!!!
Deze week hebben we gepraat over de vlinder.We hebben de dieren ook in drie groepen ingedeeld: dieren die kunnen lopen, zwemmen en vliegen.Hier volgt nog een liedje dat we hebben gezongen in de klas:
Werken met een prentenboek is een prima invalshoek om enerzijds het luisteren en spreken van kleuters te optimaliseren en om anderzijds het ontluikend lezen en schrijven te stimuleren. Het biedt ideale kansen om:
het voorstellingsvermogen van kleuters te ontwikkelen;
ze zicht te geven op communicatieve kaders;
hun denken te stimuleren.
In het prentenboek wordt het verhaal verteld van Wannes, een onzichtbaar jongetje dat op zoek gaat naar vriendjes
Op maandag vertelde juf het verhaal Lola op de boerderij"
.
Lola komt op de boerderij logeren. Maar bij wie? Met alle dieren maakt ze plezier, maar het allerleukste vindt ze toch wel met het varken door de modder rollen!
Aan de werktafel werkten we ons diertje in de weide af
Dinsdag kwam de verpleegster naar de klas om eens te kijken hoe groot we zijn, om ons eens te wegen en onze oogjes te controleren.
Tussendoor mochten we schilderen met een vork : het hooi op de kar van de boer.
Op woensdag gingen we terug naar de turnzaal en na de speeltijd mochten de rest van de kindjes schilderen met een vork.
We vertelden wat we allemaal kunnen maken met melk en wat er gebeurt met de vacht van een schaapje.
Kristien toonde eens hoe je met wol iets moois kan breien.
Tijdens onze catechesemomentjes kwam het verhaal de ark van Noach
aan bod.
Donderdag vertelden we over de staarten van de dieren en over hun vacht. Want niet alle diertjes hebben dezelfde staart : korte, lange, zachte, krulletje, ook hun vacht kan zacht zijn, of pluimen of eerder ruw
Maar één ding is zeker de staartjes van de dieren staan niet stil.
We leerden er een liedje over.
Aan dewerktafel stempelden we met een rolletje : de zachte vacht van het schaapje
Vandaagluisterden we naar een CD met allemaal dierengeluiden. We raden het geluid, deden het na en plaatsten er dan het juiste diertje bij. Het was deze morgen een heuse beestenboel in de klas.
We werkten verder aan ons schaapje.
Volgende week werken we rond het boekde eend van Jules.
Jules zit in bad en bewondert zijn trui. Niemand in zijn klas heeft zo'n mooie eendentrui! Hij droogt zich af en trekt hem aan. Maar ... de eend op zijn trui is verdwenen. Dus jaat Jules op zoek.
Arnel was op reis geweest dus hebben we haar verjaardag iets later gevierd. Arnel koos voor veel roze tinten in haar kroontje en was heel trots toen ze hem mocht opzetten. Na enige aarzeling nam ze plaats op de verjaardagsstoel. Eenmaal het feest begonnen was genoot ze met volle teugen. Ze deelde trots de snoepjes uit en vol zelfvertrouwen nam ze zelf een rode snoep, al had ze misschien zelf liever een roze snoepje gekregen... Ze poseerde heel graag voor alle foto's, kijk maar mee. Proficiat Arnel, je bent nu een flinke grote meid van 3 jaar!
Het combineren van materialen en technieken leidt het vaakst tot creatief spel en speelplezier . De kinderen bouwden letterlijk en figuurlijk een idee uit en werkten samen aan een doel: een kamp. Spontaan werkten de jongens samen aan een jongenskamp en de meisjes maakten een meisjeskamp. Er werd overlegd, materiaal verdeeld, getrokken, knopen gelegd, ontward en vastgemaakt, maw, de kinderen hebben gesjord! Een eigen plekje, een geheime plaats, het is zo spannend en tegelijkertijd zo leerzaam voor jonge kinderen. Ze oefenen sociale en tactiele vaardigheden .Hun creativiteit, oplossingsgericht denken en fantasie worden gestimuleerd en dit met weinig en kosteloos materiaal. Een aanrader voor een zonnige namiddag in de tuin: geef je kleuters doeken, wasknijpers, takken, touwen... en laat ze een kamp bouwen! Misschien mag je er binnen op visite!
Deze week hebben we niet alleen over dieren gepraat, we hebben ook tijd gemaakt om de verjaardag van Mathyro uitbundig te vieren.Mathyro zat heel trots op de verjaardagsstoel, kijk maar mee naar de fotos.Ik heb ook enkele fotos getrokken van het thema de boerderij en wat we in de klas hebben gedaan.Toen we over de schapen leerden heeft juffrouw Kristien en sjaaltje komen breien voor Jules.De kleuters keken vol bewondering toe en Jules was heel gelukkig met zijn nieuwe sjaal.We hopen natuurlijk dat hij de sjaal niet te vlug zal moeten gebruiken bij slecht weer
De ouders van Staf hebben ons uitgenodigd op hun boerderij.Op donderdag 26 mei zullen we in de namiddag die beestjes wat van dichterbij gaan bekijken.Wij kijken er al naar uit.Bij slecht weer zal de uitstap helaas niet doorgaan.Ik wil de ouders van Staf nog eens bedanken voor het leuke voorstel !!!
Zou het mogelijk zijn om volgende week huishoudrollen of toiletrolletjes mee te geven naar de klas.Dit zullen we gebruiken om te knutselen tijdens ons nieuw thema: kriebelbeestjes in de zomer.
Op dinsdag 24 mei wordt er een klasfoto getrokken in de voormiddag.Dit weekend kunnen de sloebers al hun lach eens inoefenen!
Ik wens jullie nog een prettig weekend en tot maandag
Proficiat aan Lauren bij het behalen van haar 25 m brevet in het Spillebad! Zjef behaalde zijn zwembrevet in de paasvakantie en zwom 50meter schoolslag!Gefeliciteerd Zjef! En ook bravo aan alle waterratjes van juf Joke! Ze aarzelden eventjes om onderdoor de " sproeiers" te stappen, maar eens het zwembad in, kon de pret niet op!
In het begin van de week hebben we over de varkentjes gepraat. We hebben ook een heel grappig liedje gezongen over een vies klein varkentje. Op het einde van de week leerden we over koeien. Komt er nu melk uit hun uier of hun luier? Ik heb al veel leuke dingen gehoord. Mathieu wordt dit weekend 3 jaar en dit hebben we vandaag gevierd. Wij wensen hem morgen een prachtig feest toe met een heerlijke taart, een leuk geschenkje en veel plezier. Mathieu zong op zijn eigen feest heel enthousiast mee. Een dikke proficiat Mathieu van al je vriendjes en de juffen!!! Volgende week zullen we eerst over de schapen praten en knutselen en op het einde van de week over de paardjes.
liedje: Vies, klein varkentje je moet in bad. Modder op je staartje en modder op je gat. Ik zal je even wassen, ik maak je lekker nat. Vies klein varkentje je moet in bad!
Het was een gezellig, speels, muzikaal, dansend, lekker, verrassend en... droog schoolfeest! Bedankt aan alle ouders,kinderen, familieleden, het oudercomité, partners,vrienden en oud-leerlingen om samen deze dag zo mooi en fijn te maken! Tot volgend jaar!