Vandaag mocht ik in CERM werken. Ik moest de juiste
vertegenwoordiger bij elke klant zetten. Dit waren er redelijk veel.
Dan heb ik nog een opdracht gekregen voor de volgende dagen.
De gemeentes van Vlaanderen en Nederland die nog niets besteld hebben in Excel,
moet ik opzoeken op de server en controleren of ze wel degelijk niets besteld
hebben. Als ze wel iets besteld hebben moet ik het aantal boekjes ingeven en
ook de datum. De datum om weer contact op te nemen met die klant komt dan
automatisch in een kolom terecht.
De lijst van tandartsen in Vlaanderen heb ik verder
afgewerkt. Voorlopig heb ik alle tandartsen van West-Vlaanderen. Dit heeft lang
geduurd omdat er veel zijn per provincie.
Dan heeft Rudi meer uitleg gegeven van de lijst van de
periodieken die ik moet maken.
Dit is een lijst maken van de infobladen van alle gemeenten, OCMWs en politiezones.
Die van West‑Vlaanderen, Oost-Vlaanderen en Vlaams-Brabant zijn de
belangrijksten. Per infoblad moet ik de oplage, aantal uitgaven per jaar,
budget van gemeente en de datum van einde contract met de huidige drukker
invoeren. De gegevens die ik niet zal vinden op het internet, bijvoorbeeld
datum einde contract, zal ik moeten verkrijgen via telefoon. De datum is
belangrijk want als die bijna verloopt, kan het bedrijf zijn vertegenwoordigers
sturen en dan wordt het bedrijf misschien wel de toekomstige leverancier van
die infoblad. Met dit zal ik toch een tijdje zoet zijn.
Rudi heeft dan ook een blad gegeven van instellingen die ik
nog moet toevoegen aan de database van Vlaamse en federale overheidsdiensten.
Hij heeft ook nog een map gegeven met Vlaamse en federale overheidsdiensten.
Diegene die ik nog niet heb in de lijst, mag ik nog toevoegen.
Ik heb mijn rapport over ik kyoto nog eens nagelezen en ik
heb het dan doorgestuurd als PDF naar Bruno.
Vandaag heb ik bijna heel de dag gewerkt aan de database van
tandartsen en orthodontisten in Vlaanderen.
Normaal moest ik vandaag voor Ruben data-entry doen voor een
site maar het was niet meer nodig.
Bram had dan een probleem met Excel. Hij wou één kolom
sorteren maar de gegevens van de andere kolommen sorteerden niet mee. Ik stelde
voor om misschien in de toekomst Access te gebruik want dit is makkelijker om
te doen.
Ik heb dan een methode gevonden om één kolom te sorteren en
de gegevens waren correct achteraf en niet door elkaar. Ik heb een macro
gebruikt en dan als knop toegevoegd aan de werkbalk snelle toegang. Er
kwam dan een foutmelding op het scherm dat niet alle cellen van dezelfde
grootte zijn. Ik heb het dan eens uitgetest op twee kolommen ipv drie en het
lukte effectief. Alleen de derde kolom wilde niet meewerken. Als je op de knop
drukt in de werkbalk snelle toegang, worden alle gegevens van heel het
rekenblad mooi gesorteerd en bij controle kloppen de gegevens nog.
Toen ik wilde vertrekken, kwam Sam, een oude klasgenoot van
mij, even langs. Het was leuk om hem eens te zien. Het was leuk om een bekend
gezicht te zien op het werk, hij heeft immers zijn stage ook bij Vanden Broele
gedaan.
Rudi vertelde me direct dat ik mijn mails eens moet checken.
Ik had een mail gekregen van Ruben dat ik mocht langsgaan i.v.m. een taak dat
ik moet maken. Ruben was er niet toen ik langsging maar Rudi vertelde me
achteraf dat het nog niet klaar was dus ik moest nog niet langsgaan.
Dan heb ik een offerte voor de stad Ieper gelezen. Dit moest
ik doen zodat ik meer inzicht zou krijgen wat Akteloket en Scansearch is. Ik
had gemerkt dat er wat fouten in de tekst stonden en ik vermeldde dat ook. Ik
mocht ze aanduiden en verbeteren in de versie die op de computer stond.
Ik heb het verslag van de governmentmeeting van vorige
vrijdag gelezen. Elke had het gemaakt. Het was niet meer nodig dat ik een
verslag zou maken.
Achteraf heb ik een lijst moeten maken van de problemen met
Akteloket dat de klanten hebben. Die worden in volgende vergadering besproken
zodat ze kunnen verholpen worden.
Vandaag was immers een speciale dag omdat het Valentijn is.
Er werd hiervoor een Croque Monsieur-dag georganiseerd. Iedereen mocht
zijn boterhammen, kaas en ham meedoen. De croquemachines, groenten en sauzen
waren reeds aanwezig. Het was leuk omdat vele collegas samen zaten.
Achter het middagmaal ben ik begonnen aan een rapport van de
ik kyoto campagne. Bruno had dit vrijdag gevraagd. Ik moet het nog naar hem
doorsturen.
Uiteindelijk heb ik de dag beëindigd door verder te werken
aan de database van tandartsen en orthodontisten in Vlaanderen.
Een 20-tal veiligheidsfiches heb ik gemaakt om de laatste
dag van de tweede week te beginnen.
Rudi vroeg me of ik Mind map kende, maar helaas kende ik dat
niet. Hij vroeg of ik eens het programma Freeplane wilde downloaden en dat ik
me eens verdiepte in dat programma om dan daarna eens uitleg te geven aan hem
hoe dat programma werkt. Het lukte me niet omdat te installeren omdat ik geen
toegang had. Ik moest dit later eens vragen aan Matthias of hij dit voor mij
kan doen.
Vandaag was een belangrijke dag voor mij. Zonder dat ik het
op voorhand wist, mocht ik deelnemen aan een vergadering. Notities maken was
voor mij wat moeilijk omdat ik nog niet zoveel weet over het bedrijf. Het
verslag zal ik na de vergadering afwerken in het weekend of maandag. De
vergadering duurde 1 uur en 35 minuten.
In mijn eerste vergadering werd ook afgesproken dat ik
enkele taken zou kunnen doen in de nabije toekomst. Bijvoorbeeld, in twee weken
mag ik meegaan naar Antwerpen voor één of twee dagen zodat ik eens zie wat een
vertegenwoordiger allemaal moet doen. En met twee staat men sterker dan alleen.
Bruno vroeg ook of ik een rapportje zou kunnen maken over de
campagne van Ik Kyoto. Dit zal ik maandag zo vlug mogelijk maken.
Ik heb gevraagd aan Rudi of hij die mails i.v.m. Akteloket
op de server zetten. Hij heeft ze doorgestuurd via mail en ik heb ze dan
opgeslagen. Tegen de volgende vergadering op dinsdag, moet ik een lijst maken
wat er kan verbeterd worden aan Akteloket.
Volgende governmentmeeting is volgende week vrijdag om 13u30.
Vandaag begon ik met nog een paar veiligheidsfiches te
maken.
Na een paar gemaakt te hebben en om wat variatie in mijn werk
te steken, heb ik de database van orthodontisten en tandartsen in Vlaanderen
verder afgewerkt.
Daarna ben ik naar Piet geweest in het magazijn om enkele
magazines te komen halen. Rudi had een paar dagen geleden gevraagd om deze in
te scannen. Piet vertelde me dat ik alleen de artikels moest inscannen die te
maken hadden met het bedrijf. Vooral digitalisering op gemeentelijk en
provinciaal vlak.
Na ze ingescand te hebben, heb ik gevraagd aan Matthias of
het mogelijk was om Adobe Professional of een gelijkaardig programma op mijn
laptop te zetten om PDF-bestanden te kunnen bewerken. Omdat het maar voor één
keer was, heb ik een vaste computer gebruikt. Ik heb de paginas die ik
ingescand heb, per artikel samengevoegd in één PDF-bestand. Per artikel een
PDF-bestand maken, leek me makkelijker dan alleen maar in te scannen.
Rudi vroeg dan ook om de lijst van de FODs verder af te
werken want deze was nog niet op punt. Ik heb dit dan ook gedaan.
Ik ben de dag begonnen met het afwerken van de database van
de Vlaamse overheidsdiensten. Hij is helemaal klaar na er lang aan gewerkt te
hebben.
Hierna ben ik gestart met de database van orthodontisten
& tandartsen in Vlaanderen. Deze zijn nodig om mailings te versturen.
Elke zei juist voor de middag dat Kim nog een taak voor mij
had. Ik moest in Excel de bestelde hoeveelheid, begin- en eindvoorraad invullen
om het verbruik van vorig jaar te weten van materiaal. Om aan deze gegevens te
geraken moest ik eventjes werken met CERM. Dat is een databaseprogramma. Dit
lijkt me nog een moeilijke programma om gegevens in weer te vinden maar de
gegevens die ik moest opzoeken, waren makkelijk te vinden.
Achter deze taak heb ik verder gewerkt aan de database van
orthodontisten en tandartsen.
Vandaag ben ik begonnen rond 8u30. Achter een half uur
moesten we wel verhuizen want de ramen van de bureau werden vervangen.
Ik heb dan de kaarten van de provincies van Nederland verder
opgezocht en afgewerkt. Het was wel lastig omdat de draadloze verbinding heel
de tijd uitviel en ik moest dan telkens wachten tot er opnieuw verbinding was.
Er was veel werk aan die kaarten want ze moesten helemaal in
zwart-wit. Sommige namen van gemeenten waren ook te klein of niet volledig
uitgetypt dus moest ik dat veranderen.
Vandaag heb ik een to do-list gekregen voor de komende
weken. De taken die ik eerst moet maken zijn scans maken van magazines en die
op de server plaatsen zodat iedereen die kan lezen.
Ik moet ook een lijst maken van problemen met een
software-programma. Volgende week zal daarover vergaderd worden hoe men dat het
best kan oplossen. Om een lijst te maken van die problemen, zal Rudi de mails
van klanten in een map steken op de server.
De dag heb ik beëindigd met het aanpassen van de database
van de Vlaamse overheidsdiensten maar het is nog niet af.
Vandaag begon mijn tweede week. Tijdstip vandaag was zoals
die van vorige week, dus 8u30.
Mijn dag ging van start met het opzoeken van kaarten van
alle provincies van Nederland.
Dit leek simpel maar was het niet. Het duurde enige tijd
voor ik één gevonden had die groot genoeg was voor een A3 en ook nog eens
duidelijk leesbaar.
Van de 12 provincies heb ik er al 10 gemaakt. Ik had kaarten
gevonden met kleur, dus heb ik die kleuren verwijderd door Paint te gebruiken.
Morgen zal ik de overige twee kaarten opzoeken en zal ik ze
allemaal afdrukken op A3-formaat.
De database van de Vlaamse overheidsdiensten is eindelijk
klaar. Van Rudi kreeg ik te horen dat het nog een beetje moet aangepast worden,
dit zal voor morgen zijn.
Ik kreeg ook de mogelijkheid om een opleiding te volgen voor
Scansearch. Dit is een software gemaakt door het bedrijf zelf. Met dergelijke
opleiding kan ik een demo-filmpje maken die dan achteraf geplaatst wordt op de
site. Voor mij lijkt dit zeer interessant, een nieuw programma leren is altijd
een uitdaging.
Vandaag is het de laatste dag van mijn eerste week. Het gaat
vlug voorbij.
Vandaag ben ik rond 8u30 begonnen. Eerst ben ik begonnen met
een paar veiligheidsfiches te maken. Voor de eerste machine heb ik wat uitleg
gevraagd aan Didier hoe het werkt want ik verstond het niet helemaal.
Ik heb er één gemaakt en getoond aan Philippe en hij raadde
mij aan om met kleuren te werken zodat het meer opvalt. Ik heb er wat kleuren
ingestoken en enkele fouten gecorrigeerd en dan heb ik het getoond aan Didier.
Hij zei dat het in orde was.
Achteraf heeft Philippe het doorgestuurd naar de controleur.
Als antwoord kreeg ik dat het een zeer goede veiligheidsfiche was. Nu dat ik
weet hoe ik een veiligheidsfiche moet maken, zal het geen enkel probleem
opleveren.
Hierachter heb ik de database van de Vlaamse
overheidsdiensten nog verder aangepast.
Rudi en Elke vonden de uitgeprinte kaar ten van de
provincies goed en ik mag nu ook de kaarten van de provincies van Nederland
afdrukken.
Vandaag ben ik begonnen rond 8u30. Ik heb verder gewerkt aan
de kaarten die ik moest opzoeken van alle provincies. De kaarten moesten in het
zwart wit zijn dus heb ik Paint gebruikt om sommige kleuren weg te werken. Ik heb
ze via Word opgeslagen als PDF-file. Ik heb ze dan doorgestuurd naar Rudi en
Elke.
Brussel en al zijn deelgemeenten heb ik ook opgezocht.
Ik heb dan aan Mathias gevraagd welke printer ik mocht
gebruiken om op A3 af te drukken. Hij heeft me ook getoond wat ik moest doen
zodat het afgedrukt wordt op een A3-blad.
Om makkelijker gegevens in te voeren van databases, heb ik
een toetsenbord gevraagd, het is een beetje omslachtig om telkens Shift
ingedrukt te houden om getallen te typen in Excel.
Elke vertelde me dat Philippe nog een werk had voor mij dus
ik ben ik bij hem langs geweest.
Philippe heeft me uitgelegd wat ik precies moest doen voor
die veiligheidsfiches die aan elke machine hangen. Ik moet ze opnieuw maken
want ze bevatten nog te weinig informatie.
De huidige bestanden in Excel maar ik denk dat het beste is
om ze opnieuw te maken in Word. De gegevens die tekort zijn moet ik aanvullen
aan de huidige fiche. Ik moet ook bij elke machine eens gaan in het magazijn om
te vragen aan de operator of dat de bedieningsfuncties in die fiche kloppen en
ook om te vragen of ik nog andere gevaren moet toevoegen aan de fiche. Met
bijstand van Philippe en Didier zal ik die fiches maken. Als ik 5 fiches
gemaakt heb, zullen die eens verstuurd worden naar de controle om te zien of ze
voldoen.
Hierna heb ik nog gewerkt aan de database van de Vlaamse
overheidsdiensten.
Vandaag ben ik begonnen rond 8u30. Eerst ben ik begonnen met
een database te maken van de Vlaamse overheidsdiensten. Die staan allemaal op
de site www.vlaanderen.be. Het is een
kwestie van ze te overtypen.
Ik ben dan eens langs geweest bij Gustaaf om de papieren
i.v.m. veiligheid en vertrouwelijke informatie ondertekend terug te geven.
Aan Mathias heb ik dan gevraagd om mijn e-mailadres en die
van Rudi toe te voegen aan de scanner. Als je een document inscant met die
scanner, dan kan je de opdracht geven dat het onmiddellijk verstuurd word naar
je mailbox. Er is een betere manier zei Mathias en dat is om het document te
scannen en te laten opslaan op een harde schijf van de server want het duurt
een tijdje voordat je een mail ontvangt met het document.
Ik heb ook feedback gegeven aan Bruno i.v.m. een brief die
ik moest lezen. Bij de brief zat er ook een foldertje. Het ging over de
campagne van ik tokyo. Bedrijven kunnen hierbij aansluiten om hun werknemers
te stimuleren om met de fiets naar het werk te komen of met het openbaar
vervoer of carpooling. Als een bedrijf zich inschrijft, kan die korting krijgen
bij de aankoop van een fietsenrek of bedrijfsfietsen. Ik moet dit nader
onderzoeken om te zien of het interessant is.
Van Rudi kreeg ik de opdracht om kaarten van elke provincie
op te zoeken met telkens de gemeenten en hun grenzen. Dit was niet makkelijk
omdat die moeilijk te vinden zijn op het internet. Het mag niet in het kleur
zijn en ook niet in het grijs want men moet nog dingen kunnen bijschrijven. Om
ze op te slaan in pdf, heb ik een afbeelding ingevoegd in Word en heb ik
A3-formaat gekozen. Dan koos ik voor printen en dan moet je de printer PDF
kiezen. Dan krijg je het bestand in PDF.
Morgen zal ik dat verder afwerken als ook de lijst met
Vlaamse overheidsdiensten.
Vandaag ben ik wat later begonnen. Tot ongeveer 10u30 was ik
alleen. Rudi kwam dan terug na een klant bezocht te hebben. Heel de dag heb ik
me bezig gehouden met het updaten van de adressen federale overheidsdiensten
want die zijn nodig voor een mailinglijst. Ik heb er nog toegevoegd aan de
lijst want er bestaan heel wat federale overheidsdiensten.
De overheidsdiensten op Vlaams niveau zal ik morgen updaten
want er was vandaag veel werk aan de andere lijst.
Ook de lijst van orthodontisten en tandartsen moet nog
gemaakt worden.
Morgen komt mijn stagementor terug. Ik zal dan meer
gediversifieerde taken krijgen.
Tijdens de dag ben ik langs geweest bij Gustaaf. Hij is de
verantwoordelijke voor de stagiairs. Ik heb enkele papieren gekregen ivm
veiligheid rond de machines van de drukkerij en vertrouwelijke informatie. Dat
is standaardprocedure voor alle werknemers. Ik zal die papieren vanavond lezen
en ondertekenen en ze morgen teruggeven.
Vandaag was het mijn eerste werkdag bij Vandenbroele. Ik ben
redelijk vroeg vertrokken om toch een goede indruk te maken. Ik werd ontvangen
door Rudi. Ik kreeg dan mijn plaats toegewezen. Mijn stagementor was niet aanwezig,
ze komt woensdag terug omdat ze aan het verhuizen is. Ik heb vele collegas
leren kennen vandaag. Heel het bedrijf werd aan mij getoond.
Ik werd bijna direct aan het werk gezet na een beetje uitleg
te hebben gekregen.
Taken:
-E-mailadressen opzoeken van alle Vlaamse
overheidsdiensten op het internet om binnen een paar dagen een mailinglijst te
versturen.
-Omdat Rudi morgen bij een klant op bezoek gaat,
moest ik een lijst maken van de straten van alle gemeenten die hij nodig had.
Ik moest ook telkens een plan bijvoegen. Hieraan heb ik wel veel werk gehad.
-Rudi heeft vermeld dat ik in de komende dagen
eens moet kijken op de site van akteloket om de tutorial-filmpje eens te
bekijken. Eenmaal ik dat gedaan zal hebben, moet ik bij Sven langsgaan om een
tweede tutorial te maken voor een ander product. Misschien zal ik ook een
handleiding mogen maken.
-Als ik tijd had, mocht ik eens een brief lezen
over goedkoper openbaar vervoer, carpooling, Ik mag binnen een paar dagen
feedback over geven of het interessant is voor het bedrijf. Ik mocht dat
uithangen in de eetzaal maar ik kon nog geen kopies maken omdat mijn account
nog niet in de copymachine stond.. Ik moet eens vragen aan Mathias of hij mijn
account zou kunnen toevoegen en ook die van Rudi
-Woensdag moet ik kaarten afdrukken op A3-formaat
van Vlaamse gemeenten.
-Ik heb gevraagd of het mogelijk zou zijn om een
numeriek klavier te hebben met usb-aansluiting want de laptop heeft dat niet en
het is zo makkelijker om gegevens in te geven in Excel. Rudi zei dat daar voor
zal gezorgd worden
-Binnenkort zal ik met Filip veiligheidsfiches
moeten maken van alle toestellen in het bedrijf. Daarin moet vermeld worden hoe
je een apparaat moet bedienen en wat je allemaal niet mag doen in de omgeving
van die machine bijv. roken, .
Taken voor morgen:
-Mailinglijst van de overheidsdiensten verder
afwerken.
-Lijst maken van tandartsen en orthodontisten in
Vlaanderen zodat dat kan gebruikt worden voor een mailinglijst voor een project.
-Eventueel mag ik al met Filip al werken aan die
veiligheidsfiches.
We hebben om te starten ook al een reeks extra's toegevoegd aan uw blog, zodat u dit zelf niet meer hoeft te doen. Zo is er een archief, gastenboek, zoekfunctie, enz. toegevoegd geworden. U kan ze nu op uw blog zien langs de linker en rechter kant.
U kan dit zelf helemaal aanpassen. Surf naar http://www.bloggen.be/ en log vervolgens daar in met uw gebruikersnaam en wachtwoord. Klik vervolgens op 'personaliseer'. Daar kan u zien welke functies reeds toegevoegd zijn, ze van volgorde wijzigen, aanpassen, ze verwijderen en nog een hele reeks andere mogelijkheden toevoegen.
Om berichten toe te voegen, doet u dit als volgt. Surf naar http://www.bloggen.be/ en log vervolgens in met uw gebruikersnaam en wachtwoord. Druk vervolgens op 'Toevoegen'. U kan nu de titel en het bericht ingeven.
Om een bericht te verwijderen, zoals dit bericht (dit bericht hoeft hier niet op te blijven staan), klikt u in plaats van op 'Toevoegen' op 'Wijzigen'. Vervolgens klikt u op de knop 'Verwijderen' die achter dit bericht staat (achter de titel 'Proficiat!'). Nog even bevestigen dat u dit bericht wenst te verwijderen en het bericht is verwijderd. U kan dit op dezelfde manier in de toekomst berichten wijzigen of verwijderen.
Er zijn nog een hele reeks extra mogelijkheden en functionaliteiten die u kan gebruiken voor uw blog. Log in op http://www.bloggen.be/ en geef uw gebruikersnaam en wachtwoord op. Klik vervolgens op 'Instellingen'. Daar kan u een hele reeks zaken aanpassen, extra functies toevoegen, enz.
WAT IS CONCREET DE BEDOELING??
De bedoeling is dat u op regelmatige basis een bericht toevoegt op uw blog. U kan hierin zetten wat u zelf wenst.
- Bijvoorbeeld: u heeft een blog gemaakt voor gedichten. Dan kan u bvb. elke dag een gedicht toevoegen op uw blog. U geeft de titel in van het gedicht en daaronder in het bericht het gedicht zelf. Zo kunnen uw bezoekers dagelijks terugkomen om uw laatste nieuw gedicht te lezen. Indien u meerdere gedichten wenst toe te voegen op eenzelfde dag, voegt u deze toe als afzonderlijke berichten, dus niet in één bericht.
- Bijvoorbeeld:
u wil een blog maken over de actualiteit. Dan kan u bvb. dagelijks een bericht plaatsen met uw mening over iets uit de actualiteit. Bvb. over een bepaalde ramp, ongeval, uitspraak, voorval,... U geeft bvb. in de titel het onderwerp waarover u het gaat hebben en in het bericht plaatst u uw mening over dat onderwerp. Zo kan u bvb. meedelen dat de media voor de zoveelste keer het fout heeft, of waarom ze nu dat weer in de actualiteit brengen,... Of u kan ook meer diepgaande artikels plaatsen en meer informatie over een bepaald onderwerp opzoeken en dit op uw blog plaatsen. Indien u over meerdere zaken iets wil zeggen op die dag, plaatst u deze als afzonderlijke berichten, zo is dit het meest duidelijk voor uw bezoekers.
- Bijvoorbeeld: u wil een blog maken als dagboek. Dagelijks maakt u een bericht aan met wat u er wenst in te plaatsen, zoals u anders in een dagboek zou plaatsen. Dit kan zijn over wat u vandaag hebt gedaan, wat u vandaag heeft gehoord, wat u van plan bent, enz. Maak een titel en typ het bericht. Zo kunnen bezoekers dagelijks naar uw blog komen om uw laatste nieuwe bericht te lezen en mee uw dagboek te lezen.
- Bijvoorbeeld: u wil een blog maken met plaatselijk nieuws. Met uw eigen blog kan u zo zelfs journalist zijn. U kan op uw blog het plaatselijk nieuws vertellen. Telkens u iets nieuw hebt, plaats u een bericht: u geeft een titel op en typt wat u weet over het nieuws. Dit kan zijn over een feest in de buurt, een verkeersongeval in de streek, een nieuwe baan die men gaat aanleggen, een nieuwe regeling, verkiezingen, een staking, een nieuwe winkel, enz. Afhankelijk van het nieuws plaatst u iedere keer een nieuw bericht. Indien u veel nieuws heeft, kan u zo dagelijks vele berichten plaatsen met wat u te weten bent gekomen over uw regio. Zorg ervoor dat u telkens een nieuw bericht ingeeft per onderwerp, en niet zaken samen plaatst. Indien u wat minder nieuws kan bijeen sprokkelen is uiteraard 1 bericht per dag of 2 berichten per week ook goed. Probeer op een regelmatige basis een berichtje te plaatsen, zo komen uw bezoekers telkens terug.
- Bijvoorbeeld: u wil een blog maken met een reisverslag. U kan een bericht aanmaken per dag van uw reis. Zo kan u in de titel opgeven over welke dag u het gaat hebben, en in het bericht plaatst u dan het verslag van die dag. Zo komen alle berichten onder elkaar te staan, netjes gescheiden per dag. U kan dus op éénzelfde dag meerdere berichten ingeven van uw reisverslag.
- Bijvoorbeeld:
u wil een blog maken met tips op. Dan maakt u telkens u een tip heeft een nieuw bericht aan. In de titel zet u waarover uw tip zal gaan. In het bericht geeft u dan de hele tip in. Probeer zo op regelmatige basis nieuwe tips toe te voegen, zodat bezoekers telkens terug komen naar uw blog. Probeer bvb. 1 keer per dag, of 2 keer per week een nieuwe tip zo toe te voegen. Indien u heel enthousiast bent, kan u natuurlijk ook meerdere tips op een dag ingeven. Let er dan op dat het meest duidelijk is indien u pér tip een nieuw bericht aanmaakt. Zo kan u dus bvb. wel 20 berichten aanmaken op een dag indien u 20 tips heeft voor uw bezoekers.
- Bijvoorbeeld:
u wil een blog maken dat uw activiteiten weerspiegelt. U bent bvb. actief in een bedrijf, vereniging of organisatie en maakt elke dag wel eens iets mee. Dan kan je al deze belevenissen op uw blog plaatsen. Het komt dan neer op een soort van dagboek. Dan kan u dagelijks, of eventueel meerdere keren per dag, een bericht plaatsen op uw blog om uw belevenissen te vertellen. Geef een titel op dat zeer kort uw belevenis beschrijft en typ daarna alles in wat u maar wenst in het bericht. Zo kunnen bezoekers dagelijks of meermaals per dag terugkomen naar uw blog om uw laatste belevenissen te lezen.
- Bijvoorbeeld: u wil een blog maken uw hobby. U kan dan op regelmatige basis, bvb. dagelijks, een bericht toevoegen op uw blog over uw hobby. Dit kan gaan dat u vandaag een nieuwe postzegel bij uw verzameling heeft, een nieuwe bierkaart, een grote vis heeft gevangen, enz. Vertel erover en misschien kan je er zelfs een foto bij plaatsen. Zo kunnen anderen die ook dezelfde hobby hebben dagelijks mee lezen. Als u bvb. zeer actief bent in uw hobby, kan u dagelijks uiteraard meerdere berichtjes plaatsen, met bvb. de laatste nieuwtjes. Zo trek je veel bezoekers aan.
WAT ZIJN DIE "REACTIES"?
Een bezoeker kan op een bericht van u een reactie plaatsen. Een bezoeker kan dus zelf géén bericht plaatsen op uw blog zelf, wel een reactie. Het verschil is dat de reactie niet komt op de beginpagina, maar enkel bij een bericht hoort. Het is dus zo dat een reactie enkel gaat over een reactie bij een bericht. Indien u bvb. een gedicht heeft geschreven, kan een reactie van een bezoeker zijn dat deze het heel mooi vond. Of bvb. indien u plaatselijk nieuws brengt, kan een reactie van een bezoeker zijn dat deze nog iets meer over de feiten weet (bvb. exacte uur van het ongeval, het juiste locatie van het evenement,...). Of bvb. indien uw blog een dagboek is, kan men reageren op het bericht van die dag, zo kan men meeleven met u, u een vraag stellen, enz. Deze functie kan u uitschakelen via "Instellingen" indien u dit niet graag heeft.
WAT IS DE "WAARDERING"?
Een bezoeker kan een bepaald bericht een waardering geven. Dit is om aan te geven of men dit bericht goed vindt of niet. Het kan bvb. gaan over een bericht, hoe goed men dat vond. Het kan ook gaan over een ander bericht, bvb. een tip, die men wel of niet bruikbaar vond. Deze functie kan u uitschakelen via "Instellingen" indien u dit niet graag heeft.
Het Bloggen.be-team wenst u veel succes met uw gloednieuwe blog!