Minister bevestigt : Herentalse kazerne Wolfstee wordt op korte termijn verkocht
Op blz 27 van de Politieke Oriëntatienota van minister van Defensie Pieter De Crem (CD&V), gister in het parlement gepresenteerd :
"Dit belet niet om op korte termijn volgende acties te ondernemen : de onmiddellijke overdracht aan de betrokken aankoopcomités van de hierna vermelde reeds uit gebruik genomen sites :
- de kazerne te Goetsenhoven; - het munitiedepot te Ursel; - de schietstand te Spa; - het depot MK 21/1 te Zonhoven; - het depot MK 21/2 te Genk; - het depot te Broechem Ranst; - het kwartier Hoogbuul te Olen; - het depot MK 29/4 te Glabbeek; - het kwartier Wolfstee te Herentals."
N.a.v. het bekendraken van het stopzetten van de plannen om op de Wolfstee-site een gevangenis te openen, voegde ik het item "Wolfstee" toe aan de agenda van de gemeenteraad van mei '08.
Toen verklaarde burgemeester Jan Peeters (nochtans Kamerlid) nog niet officieel te weten dat de gevangenisplannen opgeborgen waren, en niet te weten wat de plannen van het leger waren. Beide zaken zijn nu voor iederéén duidelijk: de ministers Reynders en Vandeurzen bevestigden duidelijk dat er géén gevangenis komt op Wolfstee, en minister De Crem schrijft duidelijk dat hij de kazerne Wolfstee op korte termijn wil verkopen (die opbrengsten zijn overigens nodig om de andere doelstellingen in z'n beleidsnota te financieren).
Vandaar dat ik opnieuw het bericht van mei herhaal, want NU als Stad initiatief nemen, is de enige garantie dat Herentals (mee) kan beslissen over de toekomstige activiteiten op dat grote terrein.
Na de harde kritiek van Lijst Dedecker op de miskleun van wapenwet die de vorige regering achterliet, is in de Kamercommissie Justitie nu een eerlijk wetsvoorstel aangenomen dat de rechtszekerheid voor sportschutters en wapenverzamelaars kan herstellen.
LDD waarschuwt echter voor de goede uitvoering van de wet. Het is een goede zaak dat de bonafide wapenbezitters eindelijk niet meer beschouwd worden als potentiële moordenaars. De nieuwe wet is een stuk evenwichtiger. Maar LDD maakt toch voorbehoud voor enkele problemen op het terrein. Het gaat vooral om de werking van het centraal wapenregister dat helemaal verouderd is, die administratie is een echte chaos.
Uitvoering beter naar de politiezones
De wapenwet is voor LDD een perfecte illustratie van het feit dat de provinciestructuur totaal overbodig is. Het toezicht op de wapenwet zou eenvoudig naar de politiediensten toegeschoven kunnen worden, en de provincie zou volledig weggelaten kunnen worden. De paniekerige manier waarop sommige provinciegouverneurs gereageerd hebben op de vorige wapenwet, toonde aan dat de provinciale bestuurstrap volledig overbodig is. De politiediensten bleven in het ongewisse; in de ene provincie zijn er massaal wapens ingezameld en vernietigd, in ander provincies heeft niemand een stap verzet. Op dat punt houdt de nieuwe wet dus vast aan de oude structuur, en dat is jammer. Het probleem van de archaïsche administratie wordt door de huidige wet niet opgelost.
Voor LDD zou de zonechef van elke politiezone (of de specialist die binnen een zone aangeduid wordt) het normale aanspreekpunt moeten zijn. Voor de burgers, voor de administratie en voor het gerecht. De zonechef (of specialist binnen een zone) zou dan meteen ook de eindverantwoordelijke voor de controles op eventueel bezit van munitie zijn, zou de communicatie met de proefbank verzorgen en zou perfect op de hoogte van het wapenbezit in de zone zijn.
Op die manier zou er een veel betere controle zijn op het terrein, zonder een heksenjacht en zonder nodeloze (dure) administratie.
De wetgever schrijft voor dat het penetratiepercentage van beschikbare aardgasleidingen in woongebied in 2015 minimum 95% moet bereiken, in 2020 zelfs 99% .
Hoe is de exacte huidige toestand in woongebied op het Herentalse grondgebied
Toegevoegd punt aan de Herentalse gemeenteraadsagenda van 24 juni '08, Guy Paulis
Niet voor het eerst botste onlangs alweer een auto tegen één van de betonnen bloembakken in de St-Jobsstraat. Ook deze keer legde een eerder ongeval de kiem van een nieuwe, zwaardere botsing.
Uit getuigenissen blijkt dat de betonnen bloembak -voor het ongeval van maandag 16 juni gebeurde dus- ver van de normale plaats stond, helemaal schuin gedraaid, en met de reflectoren van de rijbaan weg gekeerd. Ten gevolge van een eerdere aanrijding...
Ondanks dat buurtbewoners de gevaarlijke toestand blijkbaar onmiddellijk doorgegeven hebben aan de stadsdiensten, gebeurde er een tweetal weken niets.
De betonnen bakken zijn werkelijk loodzwaar, dus de omwonenden konden dit euvel helemaal niet zelf rechtzetten... ze wachtten bang af, want bij herhaling gebeurden eerder de zwaarste ongevallen in de St-Jobsstraat in zo'n situatie.
Ook nu dus, op 16 juni 's avonds laat werd een automobilist verrast door de zeer slecht zichtbare bloembak, met een ware ravage waarin uiteindelijk 5 wagens betrokken waren tot gevolg.
Is het schepencollege bereid om de inplanting van deze bloembakken te herbekijken naar aanleiding van de meerdere ernstige ongevallen ? Waarom bleef herstelling en het opnieuw correct plaatsen van de bak uit in de weken voor 16 juni, en erkent de Stad verantwoordelijk te zijn voor de zeer slechte zichtbaarheid van dit obstakel ten gevolge van deze niet-uitgevoerde herstelling en herplaatsing ?
Dergelijke obstakels werden ooit ingeplant om het verkeer veiliger te laten verlopen, maar erkent het schepencollege vandaag dat het netto-resultaat van deze bakken in oa de St-Jobsstraat negatief is en het wegnemen van de betonnen bakken zich opdringt ?
Toegevoegd punt aan de Herentalse gemeenteraadsagenda van 24 juni '08, Guy Paulis
Voldoet het Herentalse subsidiereglement voor sportverenigingen aan de eisen van het Vlaamse Sportdecreet, dat oplegt dat elke gemeente een subsidiereglement met kwaliteitscriteria moet hebben om ook weldra nog gemeentelijke subsidies ter ondersteuning van sportverenigingen te kunnen uitbetalen !?
Kunnen de Herentalse sportverenigingen dan rekenen op een evenwaardige regeling als in het verleden ?
Toegevoegd punt aan de Herentalse gemeenteraadsagenda van 24 juni '08, Guy Paulis
Informatie-uitwisseling en communicatie zorgen voor minder hinder
www.innameopenbareweg.be en www.geoportaal.be zijn beide goed gestructureerde en gratis informatiesites, die in ons land snel uitgroeien tot een onmisbare schakel in de informatie-uitwisseling tussen openbare besturen over hinder op de openbare weg en tot een betrouwbare bron van communicatie naar de mensen toe over werken op of tijdelijke innames van het openbaar domein.
Een dergelijk initiatief is in en om Herentals geen overbodige luxe.
Het interessante is dat gemeentediensten, brandweer, politie, MUG enz volledig zelf de websites kunnen aanvullen, zodat deze steeds zeer actueel en relevant zijn.
Dwingende voorwaarde om dit project verder te doen slagen, is de permanente participatie van alle betrokken diensten.
Wil het schepencollege bijzondere aandacht besteden aan de actieve deelname van de Stad Herentals aan deze websites ?
Toegevoegd punt aan de Herentalse gemeenteraadsagenda van 24 juni '08, Guy Paulis
Ik vind de opstart van het buurtinformatienetwerk voor zelfstandigen (BIN-Z) door politiezone Neteland zeker een goede zaak. Maar de gekozen technologie (blijkbaar het vanuit de politie versturen van gesproken boodschappen, die dan tegelijk geautomatiseerd doorgebeld worden naar alle aangesloten winkeliers; zoals bij de gewone BINs) is toch een gemiste kans.
Er bestaat immers nu al geruime tijd een veel efficiëntere techniek, namelijk boodschappen doorsturen per SMS ! Deze methode wordt volgens mijn informatie al zeer succesvol toegepast in andere politiezones. Iedereen heeft vandaag een GSM. Een SMS-je lees je wanneer het je uitkomt,je kan het bewaren en later opnieuw raadplegen. Als de politie via het SMS-je bijv vraagt uit te kijken naar een verdachte groene Nissan met een bepaalde nummerplaat, kan je dat moeiteloos en onopvallend opnieuw checken. En je kan het berichtje zelf doorsturen naar andere mensen die misschien geïnteresseerd zijn en kunnen helpen.
Een SMS-je is zoveel handiger dan een spraakbericht, omdat het de individuele winkelier achter de toonbank meer privacy geeft en het is ook makkelijk doorstuurbaar naar medewerkers in de winkel bijv op een moment dat er effectief gauwdieven of valsemunters op pad zijn.
Mijns inziens hebben burgers, handelaars en ondernemers recht op maximale veiligheid. Het is aangetoond dat een goed werkend buurtinformatienetwerk misdadigers en criminelen effectief afschrikt. Politiezone Neteland, kies dan ook voor de best beschikbare technologie en start meteen met SMS in het BIN-Z !
De Herentalse Grote Markt werd enkele jaren geleden heraangelegd.
Met alle voor- en nadelen.
Vanaf het ontwerpplan was het duidelijk dat de "open" aanleg bepaalde gevolgen had.
Het plan werd uitgevoerd.
Des te straffer nu om vast te stellen dat in het schepencollege van 3 maart '08 beslist werd om de westkant van de Grote Markt van a tot z vol te planten met paaltjes !
Op welke nieuwe feiten baseert het schepencollege deze beslissing ? Op geen énkel...
Circa 105 paaltjes zou onze Markt rijker worden, zeggen de notulen, en de stadskas zou daardoor 46200 armer worden (zonder de installatiekosten, de werkuren enz !)
Om één of andere reden duurt het tot 24 juni '08 eer dit item nu op de gemeenteraad komt, en ... de raming bedraagt nu al 58564 (nog steeds zonder de installatiekosten, de werkuren enz !)
Euh, kan iemand nog volgen !?
Het heilige principe van de "open" aanleg (zie alle brochures, teksten, artikels van enkele jaren geleden...) wordt zonder nieuwe, objectieve redenen verlaten.
Wie enkele jaren geleden vragende partij was voor extra large stoepen en extra large "loopstroken" erbovenop (niet ik), die moet nu toch niet kwistig strooien met peperdure paaltjes...
Als men fouten van toen wil rechtzetten, zet dan de verdwijnpalen op verdwijn-stand en laat het zo. Kost geen cent, en iedereen happy.
Nu zal de burger alweer moeten betalen, voorlopig geraamd op 58564 , zonder installatiekosten, werkuren enz. Minder parkeerruimte zal het resultaat zijn, en het "open" effect van de heraanleg zal vernietigd worden. Niemand happy... of het moesten de vaste leveranciers zijn van paaltjes en andere obstakels die Herentals en z'n schepencollege ongetwijfeld zeer in het hart dragen.
Deze sp.a-CD&V-beslissing getuigt van een totaal gebrek aan gezond verstand, en van een ontstellend gebrek aan visie op het realiseren van een bloeiend stadscentrum.
Lijst Dedecker Herentals zal deze noodlottige beslissing dan ook niet goedkeuren en krachtig bestrijden.
Durft de burgemeester het totale aantal paaltjes tellen dat straks (oude + nieuwe) onze Markt zal "sieren" ?
Het sp.a-CD&V-college pleegt opnieuw een ware aanslag op het hart van onze stad !
Naar aanleiding van een brief van de 4 politievakbonden van politiezone Neteland ivm de discussie over het uitblijven van een gepaste herinrichting van de onthaalruimte van de hoofdpolitiepost aan de Molenvest 23 in Herentals, hierbij de reactie van Lijst Dedecker. Want wij zijn als partij wel de laatste om vakbonden na te lopen als ze bijv onrealistische (loon)eisen stellen of wilde stakingen organiseren, maar hier gaat het over een totaal andere zaak.
De 4 politiebonden zitten op 1 lijn : VSOA-Politie, NSPV, ACV-OpenbareDiensten en ACOD-LRB schrijven samen 1 brief met 1 gezamenlijk aandachtspunt. In zo'n uitzonderlijk geval voel ik me als politieraadslid uiteraard verplicht om stil te staan bij de gemotiveerde inhoud van hun schrijven. Want als vakbonden volgens mij één reden van bestaan hebben, dan is het wel opkomen voor de veiligheid van het personeel, en dàt is net wat ze in dit geval samen doen.
Onderwerp van discussie is dus de eventuele herinrichting van de onthaalruimte van de hoofdpolitiepost aan de Molenvest 23 in Herentals. In het verleden was er al veel over te doen, en op 21 maart '08 hebben de bonden opnieuw met de voorzitter van het politiecollege (=Jan Peeters) samengezeten, maar de burgemeester-voorzitter vindt dat er geen gevaarlijke situatie is aan de onthaalbalie op de Molenvest, hij is het dus volledig oneens met de 4 vakbonden. Het sociale overleg bij de politiezone is blijkbaar al ruim een jaar een dovemansgesprek. Het personeel blijft zich echter permanent onveilig voelen in de onthaalruimte, en heeft een duidelijk idee om deze lokalen herin te richten mét extra aandacht voor de veiligheid. Ik krijg trouwens van agenten in de wandelgangen een aantal verhalen te horen, die toch getuigen van echte risicosituaties die zich de voorbije jaren afspeelden aan de onthaalbalie, vaak 's nachts wanneer er een minimumbezetting is op de politiepost en er soms erg agressieve figuren "op bezoek" komen...
Ik ben echt de laatste om de vakbonden in alles gelijk te geven, maar als ze alle 4 samen steeds opnieuw op 1 punt hameren vanuit hun dagelijkse werksituatie en als dit punt bovendien op te lossen is zonder onoverkomelijke financiële gevolgen, dan vind ik dat er snel een oplossing moet komen. De vakbonden vragen een duidelijk standpunt voor 20 juni '08, op de politieraad van 11 juni aanstaande zal er dus een knoop doorgehakt moeten worden. Ik vraag dan ook met aandrang om vanuit de politieleiding concrete stappen te ondernemen zodat het politiepersoneel ervaart dat er aan het veiligheidsprobleem in de onthaalruimte aan de Molenvest effectief gewerkt wordt en er weldra een echte oplossing in de praktijk gerealiseerd wordt.
Want het onveiligheidsgevoel van de mensen op straat is al veel te groot, het is toch onwaarschijnlijk als agenten zich zelfs niet veilig weten aan hun eigen ontvangstbalie in het hoofdcommissariaat !
Graag meer informatie over de huidige stand van zaken en visie in verband met een eventuele nieuwe ontsluiting van de supermarktparking gelegen in het gebied tussen Koppelandstraat en Augustijnenlaan.
Toegevoegd punt aan de Herentalse gemeenteraadsagenda van 3 juni '08, Guy Paulis
Het Herentalse schepencollege besliste zopas om een gedeelte van de St-Jobsstraat opnieuw tot "speelstraat" om te dopen.
Nochtans zijn er vele argumenten die tegen deze beslissing pleiten.
Bekende argumenten, want de discussie duikt elke lente weer op : de St-Jobsstraat is en blijft een logische invals- en uitvalsweg van de stad, er is op die plek vlakbij meer dan gemiddeld en veilige speelruimte voorhanden, aanwezige winkels verderop worden veel moeilijker bereikbaar, heelwat verkeer wordt naar de Hellekensstraat afgevoerd die hiervoor totaal niet uitgerust is enz
Deze argumenten zijn mijns inziens ook in 2008 geldig. Maar nu is er 1 extra element om zeker de klagende bewoners uit de Hellekensstraat meer dan ooit bij te treden. Deze straat doet immers inmiddels al maanden dienst als vaste omleidingsweg voor het verkeer omwille van de werken aan de PrimaLux/Aarschotseweg. Hoeft het gezegd dat een omleiding voor de omvangrijke en langdurige werken aan PrimaLux/Aarschotseweg een flinke belasting vormt voor deze woonstraat !? En op zondag(voor)middag wordt de straat overigens zeer druk gebruikt als parking door bezoekers van het "zondags marktje", een intense drukte die de omwonenden steeds begripvol accepteren. Al leidt de combinatie van zéér veel parkeerplaatszoekende zondagmarktgangers en doorgaand omleidingsverkeer (in 2 rijrichtingen) tot onwaarschijnlijke toestanden in de Hellekensstraat.
Dan nu als schepencollege toch nog mordicus een speelstraat in de St-Jobsstraat invoeren, is echt de druppel teveel. De werkzaamheden aan PrimaLux/Aarschotseweg en bijhorende omleiding zijn mijns inziens een objectieve reden om de speelstraat in de St-Jobsstraat niet te organiseren.
Blijkbaar beschouwt het Herentalse schepencollege de Hellekensstraat als de verkeersriool van de stad, en blijft men doof voor de zeer terechte opmerkingen uit deze straat.
Er zou een systeem uitgedokterd moeten worden om de persoonlijke contactgegevens van alle wijkagenten beter bekend te maken bij het grote publiek.
Hiermee reageer ik op de grote veiligheidsenquête die Het Nieuwsblad onlangs uitvoerde, en waaruit bleek dat ruim de helft van de Vlamingen hun wijkagent niet kent.
In sommige gemeenten in ons land krijgt elke inwoner een naamkaartje met daarop de gegevens (naam, e-mail, GSM) van zijn wijkagent. In andere gemeenten gebeurt helemaal niets in die zin.
We moeten mijns inziens dringend nadenken over een algemeen systeem voor de bekendmaking van wijkagenten, zodat in àlle gemeenten de contacten op eenzelfde manier kunnen gebeuren. Dit is niet onbelangrijk. Wanneer buurtbewoners weten op wie ze rechtstreeks een beroep kunnen doen bij allerlei problemen, stijgt de sociale cohesie en stijgt het veiligheidsgevoel.
De buitenschoolse kinderopvang aan Sterrebos in de Herentalse deelgemeente Noorderwijk (een samenwerking van de Stad en de vzw Landelijke Kinderopvang "Stekelbees") kwam voor het laatst begin april '08 in de media.
Toen erkende het schepencollege (na dit lang ontkend te hebben) dat het "Initiatief Buitenschoolse Opvang (IBO)" aan Sterrebos na ruim een jaar nog steeds "erg weinig" bezoekende kinderen telde. En in één adem kondigde het schepencollege aan dat er op stadskosten een gratis bus zou ingelegd worden tussen de scholen en de opvanglocatie, en dit zowel 's ochtends als 's avonds... want het ontbreken van transport scholen/Sterrebos zou de oorzaak van de flauwe interesse geweest zijn.
Lijst Dedecker stelde toen en later vast dat -ondanks er in onze regio vaak een groot gebrek is aan kinderopvangplaatsen- de locatie aan Sterrebos nooit draaide en zo mogelijk de laatste maanden nog achteruit boerde. De ouders willen duidelijk niet weten van kinderopvang op die locatie.
De opvang opent van 6u45 tot 8u30 en vanaf 15u30 tot 18u30... en vangt dan meestal 0 (nul) kinderen op. Terwijl er natuurlijk, op élk moment, gespecialiseerd personeel aanwezig moet zijn !
Daarom werd er sinds kort blijkbaar al overgeschakeld op "opening enkel op aanvraag" ; vraag is trouwens hoe buitenstaanders deze nieuwe aanpak te weten moesten komen... Ook het aanbod van gratis busvervoer (een onuitroeibare sp.a-reflex) en een promotiecampagne met flyers ed leverde nihil interesse op. Ouders verkiezen duidelijk om hun kinderen niet naar Sterrebos te sturen.
Het Herentalse schepencollege ziet dit nu rijkelijk laat ook in en sluit daarom de locatie aan Sterrebos 3 ... in alle stilte (tenzij ik de persmededeling miste!?).
Nochtans betaalt het schepencollege wel verder de huur voor het pand (eigendom van de Geelse Bouwmaatschappij) omdat... de "kinderopvangcoördinator" er nog een bureau heeft...
Waarom duurt het toch zo tergend lang eer het Herentalse sp.a-CD&V-schepencollege (in stilte) de onvermijdelijke keuze maakte... terwijl de keuze voor de ouders vanaf dag 1 duidelijk was : géén kinderopvang aan Sterrebos.
Overigens werden voor rekening van de Stad zware en dure herinrichtingswerken aan dat pand verricht, en zelfs nu de locatie gesloten wordt, wordt dus nog huurgeld gedokt om 1 "kinderopvangcoördinator" daar werkplek te geven.
Op een recente zitting van het Herentalse schepencollege werd het aangestelde studiebureau (Infrabo) ivm de heraanleg van de Molenvest en Gildenlaan ontvangen.
Uit de schepencollegenotulen blijkt dat "de nodige afspraken gemaakt werden zodat de werken nog dit jaar aanbesteed en gegund kunnen worden".
Lijst Dedecker vraagt zich af wanneer het schepencollege met de (nieuwe) (voor)ontwerpen naar de bewoners stapt, zoals eerder expliciet beloofd werd.
En wanneer worden andere gebruikers en geïnteresseerden geïnformeerd en bevraagd ?
Hoe zullen de reeds geformuleerde en toekomstige opmerkingen verwerkt worden, en was het niet meer aangewezen om het oor vooraf te luisteren te leggen ipv naar het eind van het planningstraject ?
Aangezien het schepencollege zelf spreekt van nog in 2008 de ingrijpende heraanlegwerken Molenvest / Gildenlaan te willen aanbesteden en gunnen, zijn dringende openbare inspraakvergaderingen -waarbij écht geluisterd wordt- zeker passend.
En vanzelfsprekend niet midden de vakantieperiode of zo.
Lijst Dedecker zal het dossier Molenvest / Gildenlaan met argusogen opvolgen.
Ruwbouw bib / mini-gemeentehuis Noorderwijk ligt stil
Momenteel liggen de ruwbouwwerken aan de nieuwe bibliotheek en het mini-gemeentehuis aan de Ring in Noorderwijk stil, blijkbaar ten gevolge van ernstige discussies tussen de aannemer en het
(stabiliteits)studiebureau.
Als er vandaag nog enige activiteit is op de werf, is het een onderaannemer die iets afwerkt.
Ook die onderaannemers zullen weldra de gevolgen ondervinden van deze problematiek; de echte ruwbouwwerken liggen totaal stil.
Lijst Dedecker - Herentals (LDD) eist onmiddellijke en gedetailleerde duidelijkheid omtrent dit probleem en de eventuele gevolgen op de kostprijs en de timing van het project.
Het voetgangers- en fietsersverbindingsstukje tussen de straten Nonnenvest en Bovenrij ligt er al geruime tijd erg kaal en verwaarloosd bij.
Bijna 2 jaar geleden werden de 2 openbare betonnen trappen die op die plek naar de achterkant van de huizen aan de Eigen Haard leiden, in zeven haasten verwijderd en even snel vervangen door nieuwe, metalen exemplaren.
Bij die werken werden alle bomen in de ruime omgeving gekapt, ook alle andere begroeiing werd drastisch met wortel en tak verwijderd.
De steile flanken naast de trappen werden aangevuld met aarde, die blijkbaar weinig kwalitatief is want zelfs zoveel later groeit er amper onkruid; de grond stroomt bij regenval tot op het paadje en laat een slijkspoor na.
De omgeving ligt er onverzorgd bij, elke aanplanting of minimaal onderhoud door de Stad blijft uit. Het wegdek van het stukje straat is dan ook nog in slechte staat en er ontbreekt verlichting.
Nochtans is dit voor velen een drukgebruikte dagelijkse route, maakt ze deel uit van elke (historische) stadswandeling en zou het potentieel een aantrekkelijke verbinding kunnen zijn tussen de parking rondom het AC en de winkelstraat Bovenrij.
Toegevoegd punt aan de Herentalse gemeenteraadsagenda van 6 mei '08, Guy Paulis
In de straat Wuytsbergen, ter hoogte van de afslag richting Ekelstraat, is er nu al sinds zeer geruime tijd een "proefopstelling" van een reeks obstakels op de openbare weg (rood-witte plastic waterbakken).
Wanneer (eind)evalueert het schepencollege deze "proefopstelling", op welke wijze gebeurt dit dan, met welke belangen wordt er bij de analyse rekening gehouden, is het de bedoeling bij die gelegenheid brede en open inspraak te organiseren,... ?
Toegevoegd punt aan de Herentalse gemeenteraadsagenda van 6 mei '08, Guy Paulis
Graag een reactie vanwege het schepencollege over de organisatie en het verloop van de Cellekes-fuif aan Kamergoor van vrijdag 2 mei.
Tijdens de afgelopen maanden werd dit evenement door vele politieke fracties veelvuldig besproken, dus een uitgebreide nabespreking op de eerste gemeenteraad na de fuif is passend.
Toegevoegd punt aan de Herentalse gemeenteraadsagenda van 6 mei '08, Guy Paulis
België vertoont meer en meer kenmerken van een totalitaire staat.
Eerder raakte bekend dat ruim 200 Belgische gemeentebesturen in 2006 het belastingreglement "aanvullende personenbelasting" duidelijk te laat goedkeurden.
In de provincie Antwerpen gaat het om de gemeenten Dessel, Rijkevorsel, Rumst, Laakdal, Boechout, Bonheiden, Boom, Kalmthout, Kontich, Mortsel en Turnhout.
De aanvullende personenbelasting is het percentage belastingen dat de gemeenten bovenop de federale personenbelasting heffen, ook wel "opcentiemen" genoemd.
Door de laattijdige stemming hadden die gemeenten géén enkele basis om de aanvullende personenbelasting te heffen.
Natuurlijk werd de belastinginning ondertussen toch uitgevoerd, maar de burger-belastingplichtige had àlle recht om bij de fiscus z'n betaalde aanvullende personenbelasting terug te eisen.
Voor een doorsnee gezin gaat het over snel véle honderden euro's !
Maar wie ondertussen reeds de nodige stappen ondernam om bij de fiscus dat geld terug te eisen, kan de som op z'n buik schrijven. Want zopas keurde de federale ministerraad olv premier Leterme een voorontwerp van wet goed waardoor de gemeenten het onterecht geïnde geld toch mogen behouden. "Om de continuïteit van de gemeentediensten te verzekeren" voegt de regering-Leterme er cynisch aan toe.
Met andere woorden: met terugwerkende kracht wast de regering de falende gemeentebesturen wit. De ruim 200 gemeenten ontsnappen nu ongestraft met hun wanbeleid op een essentieel thema als belastingreglementen... En dit terwijl twee recente arresten van de Hoven van Beroep in Antwerpen (4/9/'07) en Bergen (16/2/'07) in gelijkaardige, oudere dossiers benadeelde burgers definitief 100% in het gelijk stelden, en de overheid tot integrale teruggave veroordeelde.
Maar de regering-Leterme zet nu dus met dit soort uitzonderingswetgeving de rechtsstaat bij de bok, en zit de burgers schaamteloos opnieuw voor véle honderden euro's per gezin in de zakken.