Inhoud blog
  • Vooruitgangsgeloof
  • Ascese
  • I'm a serious man, Larry!
  • De jeugd vs Louis Tobback
  • Formatie
    Zoeken in blog

    Foto
    Laatste commentaren
  • louis (rita vanlommel)
        op De jeugd vs Louis Tobback
  • Alternatief (Gielat)
        op Vooruitgangsgeloof
  • Alternatief? (Massimiliano)
        op Vooruitgangsgeloof
  • Rolandke (Hans Vercammen)
        op I'm a serious man, Larry!
  • Hans Vandeweghe (Hurk)
        op I'm a serious man, Larry!
  • Toeval (gi vanro)
        op Formatie
  • Open geest vs hol vat? (Gielat)
        op Over filosofie en schattige babies
  • Open mind (Niels)
        op Over filosofie en schattige babies
  • niet weten en weten (Hurk)
        op Over filosofie en schattige babies
  • weten en niet weten (Hans Vercammen)
        op Over filosofie en schattige babies
  • * ('Bal', blijkbaar)
        op De terugkeer van het fascisme
  • It's all in the game (Gielat)
        op The winner takes it all
  • De Guy, dieje komt er wel! (Kevin)
        op The winner takes it all
  • ² (Fuzz)
        op The winner takes it all
  • . (Hurk)
        op The winner takes it all
  • CVP vs NVA (Gielat)
        op Het Belgisch Compromis
  • Geweten (Gielat)
        op Capitalism: still alive (and kicking)
  • Kompas (Capsis in the mapsis)
        op Capitalism: still alive (and kicking)
  • Argenta (Gielat)
        op Capitalism: still alive (and kicking)
  • ? (Hurk)
        op Capitalism: still alive (and kicking)
  • Blog als favoriet !
    Gielat

    24-12-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Vooruitgangsgeloof

    “Als ontwikkeling staat voor steeds meer techniek, steeds meer energie- dus steeds meer van wat we al doen- dan bevinden we ons zonder twijfel op een doodlopende weg.”xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" />

    94-jarige Franse filosoof en schrijver van het cultpamflet Indignez-vous! Stéphane Hessel

     

     

    “Bank failures are caused by depositors who don't deposit enough money to cover losses due to mismanagement."

     Amerikaans ex-Republikeins politicus en reactionair Dan Quayle

     

     


     

     

    “Er waart een spook door Europa” zei de bizarre filosoof Karl Marx ooit. Die zinsnede werd een veel geciteerde en leuk klinkende quote. En een handig middel om dramatische pamfletten mee te beginnen… Want er waart nog steeds een spook door Europa. Zo ook door de VS en de rest van de wereld. Met name het spook van het primaat van de economie, de dogmatische overheersing van het verhaal van de economische groei en de noodzaak aan economisch nut van iedere menselijke handeling. Na het primaat van de almachtige God in de Middeleeuwen en de absoluut geloof in de redelijke mens in de Moderne Tijd kampen we nu met een even onterecht primaat van de economie.

     

    Illustratief in deze is de ondertussen beruchte uitspraak “It’s the economy, stupid!” die geopperd werd tijdens de campagne van een populaire Amerikaanse president van de Democraten met stijlvol grijs haar. Hoewel er ondertussen meer dan genoeg wetenschappelijke en filosofische  studies zijn verschenen die vanuit diverse oogpunten – ontwikkeling, sociologie en psychologie, politiek, moraal – hebben aangetoond dat het verhaal van de economische groei zeker niet het volledige plaatje toont. Dit is ovrigens een wijsheid die al langer aanwezig is dan we op het eerste zicht denken. Ik verwijs hier enkel naar het tweede boekje van Stéphane Hessel in de Indignez-vous-trilogie (deels om de schrijver eer te bewijzen; niet voor niets werd de beweging van de indignado’s naar zijn pamflet genoemd).

    “Geleidelijk aan ging men begrijpen – en de belangrijkste stap naar dat inzicht was de Parijse conferentie over de minst ontwikkelde landen (1981) – dat toename van welzijn, en dan niet noodzakelijk groei in termen van het bruto binnenlands product (BBP), alleen mogelijk is als de bevolking meer dan voor haar materiële, zorg heeft voor haar immateriële ontwikkeling, dat wil zeggen: voor onderwijs, gezondheidszorg, voor bescherming van de eigen cultuur en identiteit. Zoals opgemerkt en beschreven door de ten onrechte vrijwel vergeten Pakistaanse econoom Muhbub ul Haq die, daartoe de Index van Humane Ontwikkeling (IHO) introduceerde.”

    Inderdaad, de mens is veel meer dan een man machine, een homo economicus en de ontwikkeling van een staat is niet hetzelfde als de economische groei van haar economie. En menselijke ontwikkeling is al zeker niet de optelsom of het gemiddelde van de groeicijfers van alle staten. Hoewel zo goed als iedereen ondertussen weet of intuïtief aanvoelt dat het verhaal van de economische groei problematisch is, blijft het onze wereldpolitiek en de politiek van de natiestaten overheersen.

     

    Ik kan alleen maar aanmoedigen dat een kersverse premier het gaspedaal wil induwen en spreekt over een morele plicht om de nodige maatregelen te nemen om de toekomst van onze kinderen en kleinkinderen veilig te stellen. Maar ik vind dit toch allemaal heel wrang als er enkel een dergelijk theater wordt opgevoerd als het gaat over pensioenen, arbeidsmarkt en andere inderdaad economiegerelateerde thema’s. Doch, wat dan met het door onze kersverse regering afgesproken afbouwen van alle inspanningen om mondjesmaat over te schakelen op een groenere en minder op verspilling van hulpbronnen gerichte economie? Met als enige verantwoording dat Europa – waarvan we weten dat het jammer genoeg vooral een neo-liberale moloch blijft – het vraagt om zwaar te besparen.

    Ik vind het uiterst zuur dat men spreekt over moraal en de toekomstige generaties een week nadat wederom een klimaatconferentie mislukt is. In België en Europa hebben we het telkens over het beschermen van onze welvaart(staat). Je kan die uitspraak op verschillende manieren interpreteren. Het kan bijvoorbeeld gaan om het behouden en uitbouwen van een streven naar een rechtvaardige verdeling (sociale zekerheid, herverdeling) en een zinvol burgerschap (taxatie, onderwijs, democratisch kiessysteem) gekaderd in een veranderende wereld. Maar dan kan het ook gaan om verkrampt nationalisme en het sluiten van grenzen, streven naar een status quo en het fixeren op economisch groei zonder oog voor de onrechtvaardigheden waarop onze welvaart gebouwd is.  En ik vrees dat het vooral om deze tweede optie gaat.

    Het grootste probleem van onze westerse wereld is volgens mij de afrekening met iedere vorm van echt vooruitgangsgeloof als zijnde naïef, kinderlijk en linkse dweperij. Liever sluiten we ons op in onze eigen wereld en sluiten we onze ogen – want informatie is er steeds meer – om zo te evolueren naar wat Friedrich Nietzsche ‘de laatste mens’ noemde: een mens die tevreden is als hij genoeg verdient om zijn woning, dog-food, sinterklaascadeau’s voor de kinderen en auto te betalen en zich des avonds in de zetel neerprakt voor TV of een andere lichtbak met liefst zoveel mogelijk gezoet en gezout voedsel.

     

    Erger nog, niet alleen is het vooruitgangsgeloof in een ernstige crisis verwikkeld – de prachtige serie De weg naar het Avondland van Jan Leyers was wat mij betreft een goede ondersteuning van deze stelling – ook de opwaartse beweging van menselijke ontwikkeling zelf dreigt stil te vallen. En het ging al zo traag. Weinig vrolijk word ik van de verwachting dat een terugval van de vooruitgang in de zin van ontwikkeling weinig goed zal doen aan het herstel van het geloof in de menselijke vooruitgang.

    In Knack MO* van december 2011 lezen we dat de mondiale ongelijkheid de voorbije decennia sterk is afgenomen en dat de mate van menselijke ontwikkeling in dezelfde periode sterk is toegenomen. Deze vooruitgang kan echter afgeremd of zelfs omgekeerd worden als er niet dringend en ingrijpend gereageerd wordt op de klimaatverandering die in de armste landen al een voelbare impact heeft. Bij een realistisch scenario van een verdere toename van ecologische rampen zoals overdreven gebruik van fossiele brandstoffen, dalende watertafels, smeltende gletsjers, voortschrijdende ontbossing en verschraling van de bodem, dramatische achteruitgang van de biodiversiteit, vaker voorkomen van extreme weersfenomenen, pieken van olie- en gaswinning, toename van civiele onrust, … zou de menselijke ontwikkeling in het grootste deel van de wereld nauwelijks nog vooruitgang maken tegen 2050. Alleen de rijkste landen zouden dan nog vooruitgaan. Deze boodschap komt uit het Rapport over Menselijke Ontwikkeling 2011 van het Verenigde Naties Ontwikkelings Programma (UNDP).

     

    En dan vragen mensen zich af hoe het komt dat we beland zijn in een paradoxale wereld waar tegelijkertijd techniek en wetenschap er blijven op vooruit gaan; we onze welvaart ten alle prijs willen behouden en altruïsme volledig gecommercialiseerd lijkt; we ons steeds meer bewust worden van onrechtvaardigheden; de meest macabere en onthullende informatie beschikbaar wordt voor ieder met toegang tot het wereldwijde web; bankiers en politici van hun voetstuk vallen en vervangen worden door andere economen en zogenaamde technocraten; mensen geobjectiveerd worden aan de hand van hun job en relatiestatus; vriendschap handelswaar geworden lijkt etc. Kortom een heel complexe, veeleisende, zwaar om dragen wereld waar economie alle andere domeinen van het leven gaan overheersen is, een wereld van markt en strijd, een wereld waarin het moeilijker is om het gevoel te hebben het goede te doen indien men er niet voor kiest zichzelf te begraven in werk en hobby’s. 



    Geef hier uw reactie door
    Uw naam *
    Uw e-mail *
    URL
    Titel *
    Reactie * Very Happy Smile Sad Surprised Shocked Confused Cool Laughing Mad Razz Embarassed Crying or Very sad Evil or Very Mad Twisted Evil Rolling Eyes Wink Exclamation Question Idea Arrow
      Persoonlijke gegevens onthouden?
    (* = verplicht!)
    Reacties op bericht (2)

    06-04-2012
    Alternatief
    Dank voor de -mijns inziens sterke - reactie. 

    Er is volgens mij wel degelijk een alternatief. Geen vastomlijnd alternatief natuurlijk, eerder een poel van ideeën met vele praktische invullingen, waarvan velen hun zin of onzin historisch al voor een deel getoond hebben. Hierover meer in mijn volgend stuk, dat trouwens al lang geschreven had moeten zijn, maar dat is een andere kwestie.

    Toch even opmerken dat ik de laatste tijd een waarlijk relativistische tendens merk om ieder woord van kritiek of afwijkende mening af te wijzen of bagatelliseren op basis van de gedachte "u biedt zelf geen alternatief"   Dit is geen verplichting, en zeker niet voor de filosoof die kritisch afstand neemt en beschouwt en zich dus vooral richt op heden en verleden met mogelijke voorzetten naar de toekomst. Voorzetten inderdaad, het binnenkoppen moet nog steeds gebeuren door politici die zich moeten bezighouden met het uitvoeren van beleid en voorstellen van lange-termijns visies, zo u wil ideologieën. En dat is wel iets waar politici van de mainstream de laatste twintig jaar enorm arm aan zijn in Europa. 

    Bovendien is het praktisch gezien onmogelijk om gehele boeken met 'oplossingen' op blogs te posten. Geen enkele van mijn slechte en goede maten zou dat nog lezen. :)
    Filosofen kunnen beter de krachten bundelen en de maatschappij blijven porren, een spiegel voorhouden met korte scherpe stukjes, de hamer af en toe laten slaan. En de meest briljanten kunnen af en toe ook eens een boek of een dichtbundel schrijven. 

    06-04-2012 om 19:12 geschreven door Gielat


    05-01-2012
    Alternatief?
    Ik ben het over de grote lijnen eens met de 'crisis' die je hier beschrijft, en ook met het gegeven dat het al zo vaak is aangetoond - maar men er helaas niet naar wil luisteren. Waarom niet vraagt men dan?  Wel hier zit het probleem net: er is geen duidelijk en goed uitgewerkt alternatief. Vroeger was er de Kosmische Orde waarin men kon geloven, dan was er nog God, maar als hij er niet meer is wat dan wel? Enkel de mens, en daarbij een (naïef) vooruitgangsgeloof: hij zal het wel maken, hij schijnt het enige waardevolle ding in  deze melkweg te zijn. Ik vind dat je in deze context goed kunt begrijpen waarom we nu zitten waar we zitten - maar begrijpen is iets anders dan accepteren uiteraard. Wil men echter dit systeem 'omver werpen', dan moet je op z'n minst een alternatief bieden. Dat mis ik hier - en in vele gelijkaardige teksten - spijtig genoeg. Als we ons niet moeten focussen op de economie, op het (materieel) welzijn van de mens? Op wat dan wel? De gebieden waarop we onze degen kunnen boven halen en moraalridder spelen zijn keer op keer gekrompen. Net door het ultieme liberale idee van non-interfentie en dergelijke. 'De toekomst van de mens moet open blijven, en elke vorm van paternalisme moet vermeden worden.' Althans zo denkt men vandaag. Nu, nogmaals, wat blijft er nog over? Kunnen we nog iets anders vinden dan het Economisch-sociale beleid? (Het ecologisch aspect? Maar is dat genoeg?) Of moeten we misschien de liberale principes wat laten schieten, en toch wat meer Vadertje-weet-het-beter spelen? Merk op dat dit een serieuze vraag is, en niet zozeer flauwe kritiek waarna ik mezelf beter voel - als in "er valt toch niets aan te doen!" - en vrolijk naar huis kan gaan.

    05-01-2012 om 00:21 geschreven door Massimiliano




    Zoeken in blog



    Leest u ook eens
  • KLUDDE
  • HERMANS
  • BAL EN BLOM
  • NIELS
  • DE GRAUWZONE
  • FUZZER
  • LAST FM
  • MO*
  • AVAAZ

    Blog als favoriet !


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs