Inhoud blog
  • Vooruitgangsgeloof
  • Ascese
  • I'm a serious man, Larry!
  • De jeugd vs Louis Tobback
  • Formatie
    Zoeken in blog

    Foto
    Laatste commentaren
  • louis (rita vanlommel)
        op De jeugd vs Louis Tobback
  • Alternatief (Gielat)
        op Vooruitgangsgeloof
  • Alternatief? (Massimiliano)
        op Vooruitgangsgeloof
  • Rolandke (Hans Vercammen)
        op I'm a serious man, Larry!
  • Hans Vandeweghe (Hurk)
        op I'm a serious man, Larry!
  • Toeval (gi vanro)
        op Formatie
  • Open geest vs hol vat? (Gielat)
        op Over filosofie en schattige babies
  • Open mind (Niels)
        op Over filosofie en schattige babies
  • niet weten en weten (Hurk)
        op Over filosofie en schattige babies
  • weten en niet weten (Hans Vercammen)
        op Over filosofie en schattige babies
  • * ('Bal', blijkbaar)
        op De terugkeer van het fascisme
  • It's all in the game (Gielat)
        op The winner takes it all
  • De Guy, dieje komt er wel! (Kevin)
        op The winner takes it all
  • ² (Fuzz)
        op The winner takes it all
  • . (Hurk)
        op The winner takes it all
  • CVP vs NVA (Gielat)
        op Het Belgisch Compromis
  • Geweten (Gielat)
        op Capitalism: still alive (and kicking)
  • Kompas (Capsis in the mapsis)
        op Capitalism: still alive (and kicking)
  • Argenta (Gielat)
        op Capitalism: still alive (and kicking)
  • ? (Hurk)
        op Capitalism: still alive (and kicking)
  • Blog als favoriet !
    Gielat

    22-04-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Over filosofie en schattige babies

    “Weet je ook dat je vurige wensen slechts dan in vervulling kunnen gaan, wanneer het je lukt, liefde en begrip voor mens, dier, plant en sterren te verwerven, wanneer iedere vreugde jouw vreugde en iedere smart jouw smart zal zijn? Open je ogen, je hart en je handen en vermijd het gif dat je voorvaderen gretig uit de geschiedenis gezogen hebben. Dan zal de aarde je vaderland zijn en al je scheppen en werken zal zegen schenken.”

    Albert Einstein








    Geruchten kwamen mij ter ore over frontale aanvallen op de filosofie. Filosofie zou zinloos zijn, filosofen zouden krankzinnigen zijn die onbegrijpelijke boeken schrijven waar niemand iets aan heeft. Het bestuderen wat filosofen vroeger en nu gezegd hebben zou uitermate zinloos zijn en er zou geen enkele maatschappelijke relevantie zijn voor de filosofie. Wetenschap zou zinvol zijn; filosofie zinledig.

    Ik voel mij verplicht om op dergelijke onzin te reageren. Het is inderdaad zo dat vele filosofen op het einde van hun leven effectief ‘krankzinnig’ geworden zijn, nadat zij een blik hadden geworpen op wat dan ‘de waarheid’ of ‘de werkelijkheid’ genoemd wordt. Dit is eigenlijk niet ‘onlogisch.’ Wie zou er niet anders tegenover het leven staan, wanneer hij bij iedere ervaring onmiddellijk de link legt met de chemische processen, fysica, statistiek, moleculen en evolutionaire principes die de ervaring verklaren. Vergelijk het eventueel met het existentiële moment van cylon Roy Batty op het einde van de film Blade Runner. Het menselijk brein is waarschijnlijk niet sterk genoeg om alle kennis die we nu aan het verwerven zijn te verwerken.

    Om aan te tonen dat filosofie wel degelijk zinvol is en zeer belangrijk ga ik alvast van start met de ontmaskering van de wetenschap als absoluut zinvol en goed ‘alternatief’. Ik citeer onze goede vriend Etienne Vermeersch: “Een door wetenschap gestuurde technologie verschaft in veel gevallen de efficiënte middelen om bepaalde doelen te bereiken, maar dat betekent niet dat een voortdurende uitbreiding van het middelenarsenaal zelf een legitiem, een goed doel zou zijn. Wetenschap is al lang niet meer een activiteit van een vrijblijvend intellect: evolutie en gebruik ervan worden mede bepaald – via de nood aan fondsen – door politieke, militaire en industriële belangen en die vallen niet altijd samen met het welzijn van de totale mensheid. […] Vooruitgang van wetenschap en techniek bieden geen intrinsieke garantie voor redelijkheid en menselijkheid. Dat leidt tevens tot de eis iedere stap op zijn eigen waarde te toetsen en criteria voor het sturen van de ontwikkeling uit te denken. ‘The devil’s doctrine’, “what can be done, must be done”, heeft afgedaan.”[1] Vermeersch pleit er terecgt voor af te stappen van het naieve idee dat nieuwe vondsten alleen nadelig kunnen uitvallen als ze door boosaardige mensen worden misbruikt. De wereld is geen zwart-wit Disney film. Verder kunnen we onder andere pleiten voor een sterkere globale monitoring van de wetenschap als tegengewicht aan de kapitalistische en eventueel irrationele (nationalistische en religieuze) structuren die de wetenschap kunnen corrumperen of levensbedreigend maken.

    Er is dus een tegengewicht nodig voor de ontwikkeling wetenschap ingebed in het kapitalisme. Dit tegengewicht moet geboden worden door enerzijds de politiek die op lange termijn moet denken en verantwoordelijk is voor het beleid en anderzijds een maatschappij van kritische denkers met de filosoof in de voorhoede. Filosofie is niet louter ‘de zoektocht naar de waarheid’ en godzijdank niet langer het proberen bewijzen van het bestaan God, wat volgens de filosofische methode trouwens fundamenteel fout is want een middel-doel omkering![2]

    De filosoof dient de onderlinge relaties tussen wetenschap, maatschappij en politiek kritisch te beschouwen. Zo nodig, dient ethiek toegepast te worden. In deze morele opdracht van de maatschappij en in de eerste plaats de filosoof schuilt bijgevolg ook het nut van de filosofie, voor diegenen die willen spreken over ‘nuttigheid’.

    Immers, als het verleden maar één iets bewijst, is het dat de wetenschap, de politiek, de heersende tijdsgeest aan de leiband moet gehouden worden. De filosofische methode van permanente kritische benadering, out-of-the-box thinking vertrekkende vanuit de fundamentele onzekerheid, dient een rol te vervullen van een goede vader, een kritische observator die discussies opentrekt en de algemeen aanvaarde Zeitgeist in vraag durft te stellen. De filosoof stelt zich altijd vragen als: zijn we goed bezig? Wat kan beter? Wat is goed? Wat zijn de alternatieven? Hoe verhouden we ons nu tegenover het verleden? Tegenover de toekomst? Ook filosofen die zich schijnbaar volledig hebben losgekoppeld van de maatschappij en in schijnbaar onbegrijpelijke taal op zoek zijn naar ‘de waarheid’ dragen aan dit permanente ‘nuttige’ proces bij, ook al sijpelen de resultaten soms pas vele jaren later door. Er is een constante wisselwerking tussen de filosofie en de Zeitgeist. Want stellen dat de filosofie zich onafhankelijk ontwikkelt van de maatschappij is natuurlijk ook volledig fout. Een zeer ruime blik op de geschiedenis van de filosofie bevestigt dit duidelijk.

    Het feit dat de filosofie door velen als zinloos en elitair beschouwd wordt is vermoedelijk enerzijds te wijten aan het gedrag van de filosofen zelf, die vaak weigeren om hun denken te populariseren. Anderzijds is er ons onderwijssysteem dat veel te weinig de filosofische methode aanleert en er dus niet voldoende in slaagt om kritische burgers te creëren. In hoeverre overheden deze taak bewust verwaarlozen is natuurlijk voer voor speculatie en dit moet eveneens kritisch bekeken worden door die burgers die dankzij de filosofische methode kritisch staan tegenover het politieke bestel (de cirkel is rond!).

    Ons onderwijs is vooral gericht op het memoriseren van kennis gericht op de nationale economie; we stoppen de geesten van onze kinderen liever vol dan open geesten te vormen. Volgens Frank Vandenbroucke draagt ons onderwijssysteem hierdoor zelfs bij tot de creatie van een ongelijke maatschappij, waardoor ons sociaal stelsel nog meer moet gaan corrigeren.[3] Liberaal Guy Verhofstadt wilde het onderwijs zelfs gebruiken om via geschiedenisonderwijs het geheugen van de burgers te kneden naar een bepaalde ideologie en waardensysteem. Hij legde de link tussen kennis en ethiek en tussen historisch besef en waarden zoals tolerantie en democratie naar aanleiding van een anti-semitische aanslag in de jaren negentig. Met dergelijke redeneringen komen we al weer snel terecht bij het vullen van geesten in plaats van het openstellen van geesten. De filosoof moet er dus weer over waken dat de politieke elites die het onderwijs organiseren één bepaald verleden niet als hét verleden gaan aanleren en er één bepaald waardenpatroon aan gaan verbinden. Want dit maakt het verleden en het onderwijs wel erg politiek bruikbaar. “The past is not what it was.” Het onderwijs moet dus de historische methode en de filosofische methode aanleren in plaats van absolute waarden te propageren. Ook omdat het onderwijs volgens pedagogen louter de taak heeft de kritische reflectie over maatschappij en waarden te voeden.[4]

    En misschien is het wel het gebrek aan kritische vorming in het onderwijs in het westen - zullen we maar zwijgen over kritische vorming in het onderwijs in religieuze staten, China en landen waar nationalisme hoog in het vaandel gedragen wordt? – wel een reden voor het veel te traag doorsijpelen van de onmiddelijke noodzaak aan een fundamentele reorganisatie van maatschappij, economie en politiek. En dan heb ik het over de dubbelkoppige draak van de globale ongelijkheid en het ecologische probleem van vervuiling, uitputting van grondstoffen en vernietiging van het leefmilieu. De relevantie en het nut van de filosofie wordt in bijzondere mate aangetoond door het probleem van het overleven van de mensheid. Het is de taak van de filosoof, zich beroepend op ethiek, om hand in hand met de wetenschap via de burgers overheden overal ter wereld op hun verantwoordelijkheid te wijzen wat betreft onze toekomst.

    Wie de noodzaak van een globaal-ethische paradigmaverandering niet aanvaard, ik noem dit wel eens het invoeren van een ‘neo-communisme’, zich hiertegen verzet en dit rechtvaardigt door middel van macchiavellisme of nihillisme en toch kinderen op de wereld zet, is een slecht mens.[5] Het is in de eerste plaats aan moraalfilosofen om dit duidelijk te maken. Het nut van de filosoof heeft men altijd gevonden in het moreel redden van de mensheid, tegenwoordig vindt men het ook in het fysiek redden van de mensheid.

    De moraalfilosofie moet ons dwingen de liefde van de ouder voor zijn kind toe te passen op de gehele mensheid. Wie de achterkleinkinderen van zijn achterkleinkinderen een leven ontzegt, geeft toe zich enkel voort te planten vanuit hedonistisch motief.

    Zijn ze niet lief, die kleine ukken?



    [1] Zie: VERMEERSCH E., De ogen van de panda. Een kwarteeuw later, Houtekiet, 2010.

    [2] De filosofie mag zich nooit laten knechten door (bij)geloof. Filosofie wordt dan niet alleen zinloos, maar eventueel ook gevaarlijk. Niet vertrekkend vanuit een open geest en de filosofische onzekerheid, maar vanuit godsdienstige dogma’s is immers de omgekeerde wereld. Men kan natuurlijk stellen dat een geest NOOIT volledig ‘open’ is, maar vertrekken vanuit een dogma –zoals het aanvaarden van een almachtige, alwetende en algoede God – ligt alvast volledig dwars tegenover de poging tot open geest omdat het van in het begin alle denkkaders sterk begrenst.

    [3] Kritische bemerking hierbij is wel dat de partij van Vandenbroucke zelf al vele jaren een grote verantwoordelijkheid hierin draagt, onder meer door verschillende onderwijs-ministerposten te bekleden.

    [4] Zie: REYNEBEAU, M., Het nut van het verleden, Lannoo, 2006.

    [5] Geldt onwetendheid als alibi in ethische kwesties?



    Geef hier uw reactie door
    Uw naam *
    Uw e-mail *
    URL
    Titel *
    Reactie * Very Happy Smile Sad Surprised Shocked Confused Cool Laughing Mad Razz Embarassed Crying or Very sad Evil or Very Mad Twisted Evil Rolling Eyes Wink Exclamation Question Idea Arrow
      Persoonlijke gegevens onthouden?
    (* = verplicht!)
    Reacties op bericht (4)

    14-05-2011
    Open geest vs hol vat?
    Bwa, ik denk dat we het eigenlijk wel eens zijn. Holle vaten kunnen inderdaad niets 'zinnigs' zeggen omdat hun uitspraken niet gefundeerd zijn; onderwijs mag kennis niet verwaarlozen etc. Maar volgens mij leert men op deze moment vooral vaardigheden aan die gericht zijn op de economische markt en veel minder op het leven in bredere zin en de maatschappij. Communicatie is een vaardigheid maar kritisch denken ook. In de praktijk hecht ons onderwijs in navolging van de maatschappij ook belang aan gelijk halen ipv gelijk hebben.

    http://www.youtube.com/watch?v=uXPqv5OVzR4

    @ Hermans. Niet akkoord. Ge houdt geen rekening met mijn argumentatie en nuanceringen. Ik wens inderdaad bevolkingsexplosie in het algemeen te demoniseren, maar kinderwens in het algemeen absoluut niet, enkel in bepaalde gevallen. Kinderwens an sich is een drift die altijd zal blijven bestaan. En volgens mij mag daar ook niet aan getornd worden. Er moet wél getornd worden aan het onvoorwaardelijk recht op kinderwens. Maar dit legde ik dus uit in de tekst.

    Wat betreft filosofie= voor luxepaarden. Ook niet akkoord. Volgens mij hebben we hier nog altijd een verschillend perspectief. Ik bekijk filosofie niet louter als de studie van dode filosofen enz, maar vooral, en belangrijker, als het kritisch bekijken van vroegere en vooral de bestaande maatschappij (bij voorkeur om deze te verbeteren). Want zonder kritische kijk en sociale banden geldt alleen 'homo homini lupus'. Natuurlijk: zuerst das Fressen, und dann die Moral, maar dan is het eerder een kwestie van middelen en tijd om iets te verwezenlijken en minder van wil.

    Vermoedelijk was ik gelukkiger zonder de filosofie. Maar moet ne mens gelukkig zijn? Da is plezanter ja en ge hebt meer energie, maar door uwe kop daarover te breken, onder impuls van de nieuwe focus op geluk in de media, zal het volgens mij niet beteren.

    Ach, het enigste wa ne mens kan doen is proberen ethisch te leven en daarvoor uitkomen, een job vinden die een of ander maatschappelijk nut heeft, voldoende sporten en prakken in de natuur, en zoveel mogelijk proberen te genieten van de betere maatschappijkritische muziek, boeken etc. En as ge sjans hebt, vinde nog een goei vra. En as ge pech hed, vinde de verkeerde vra en doede heel uw leven alsof da wél de goei vra is of ge ga u ieder weekend zat zuipen en sexistische moppen tappen aan den tap.

    Binnekort eens beginnen aan een nieuwe versie van de lof der zotheid, of zou ik eerst een communistisch manifest schrijven?

    14-05-2011 om 18:40 geschreven door Gielat


    12-05-2011
    Open mind
    Ivm de open geesten: stel je dat nu niet nét wat te iddylisch voor? Open geesten zonder kennis zijn makkelijk manipuleerbaar. Je kan maar kritische zin aanleren als er eerst informatie is. Met het huidige onderwijssysteem, dat de nadruk op vaardigheden eerder dan kennis legt, zie je dat zelfs achttienjarigen aan universiteiten op veel vlakken nog gewoon 'holle vaten' zijn. 'Open geesten' is een geestesgesteldheid die bij het individu ligt, niet bij de groep.

    12-05-2011 om 09:43 geschreven door Niels


    27-04-2011
    niet weten en weten
    Ik ben het met veel zaken eens van deze column.

    Enkele kanttekeningen:

    - Mensen 'demoniseren' wegens een kinderwens is oneerlijk. Ge kunt evenzeer 'technologie' demoniseren. Hoe beter de verschillende technologieën, hoe meer kans op ontwikkeling van de mens, en hoe meer deze zich zal reproduceren. Dit heeft niets met filosofie te maken, maar alles met biologie: Hoe beter het 'klimaat', hoe beter (en meer) leven er zal kunnen ontwikkelen.

    - Ik blijf erbij dat filosoferen voor luxepaarden weggelegd is: zij die tijd, zin & verstand genoeg hebben om zich daar in vast te zetten. Op de ganse wereldbevolking is het aandeel mensen dat baat heeft bij het ZELF filosofiekennis opdoen volgens mij MINIMAAL. Ga maar eens uitleggen aan de boeren in Myanmar dat filosofie belangrijk is... Veel belangrijker voor de meeste mensen is een goeid politiek bestuur, een goed draaiende economie, ... zodat er elke avond brood op de plank ligt. Als de filosofie hierin kan helpen: GOED ZO. Maar concreet gebeurt er weinig, en blijft de wereld een door geld & macht beheerste speelbal.

    27-04-2011 om 20:04 geschreven door Hurk


    23-04-2011
    weten en niet weten
    Goeie column. 

    ---> "Geldt onwetendheid als alibi in ethische kwesties?"

    Interessante kwestie. 'Kiezen' mensen er niet voor om onwetend te blijven? (uit gemakzucht)
    Misschien kan Caponis hier zijn licht op laten schijnen gezien hij het boek  'De verleiding van de onschuld' van Pascal Bruckner heeft gelezen (en goed heeft bevonden, dacht ik mij te herinneren)

    23-04-2011 om 17:37 geschreven door Hans Vercammen




    Zoeken in blog



    Leest u ook eens
  • KLUDDE
  • HERMANS
  • BAL EN BLOM
  • NIELS
  • DE GRAUWZONE
  • FUZZER
  • LAST FM
  • MO*
  • AVAAZ

    Blog als favoriet !


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs