Leden van vakbond ACV protesteerden
voor de deur van De Ooievaarsnest tegen de prijs voor de werknemerskaarten die
ze veel te duur vinden. Zonder succes trouwens want de nieuwe tarieven werden
door de voltallige meerderheid goedgekeurd. Geen enkele CD&V-er had
bedenkingen bij het voorstel. Waar is de tijd van de geprivilegieerde relatie
tussen ACW en CD&V?
De details hebben ondertussen in alle
kranten gestaan. In grote lijnen komt het er op neer dat de parkeertarieven
lichtjes dalen en de bewonerskaarten duurder worden. Er blijven 3 tarieven over
en dat is een vereenvoudiging maar echt simpel wordt het nog altijd niet.
Noël Devos (SPA) zag wel een paar
verbeteringen maar zeker niet voldoende. Hij onthield zich dus in naam van zijn
partij. Noël blijft er op aandringen dat voor SPA de randparkings gratis moeten
zijn. Klinkt goed maar gezien de financiële toestand niet realistisch. Voor zo
ver ik het begrijp bedoelt Noël met randparkings trouwens de parkeerplaatsen
in de Nieuwstraat en aan het zwembad. Zelf zou ik dat wel centrumparkings
noemen.
Ook GROEN onthield zich. Tinne Van
Gelder zag wel een paar positieve puntjes maar in grote lijnen vond zij het
veel te vroeg om al aanpassingen in te voeren in een zo recent ingevoerd
systeem. Mijn partij vond van in het begin dat het hele plan veel te veel
voorrang blijft geven aan de auto in plaats van aan de voetgangers en fietsers,
ging Tinne door. Het idee dat goedkopere parkeerplaatsen mensen zou aanzetten
om naar Geel te komen, is trouwens onzin. Mensen komen als ze aangetrokken
worden door een aangenaam en aantrekkelijk centrum. Daar moet aan gewerkt
worden. De kaart van 30 euro waarmee een heel jaar tot 4 uur per dag kan
geparkeerd worden, vond Tinne ook een slag in het water. Wie gaat deze kaart
aanschaffen? Wil de stad extra autos naar het centrum lokken?
Open-VLD onthield zich ook wegens de
financiële toestand van de stad. Een vreemde opmerking. Bedoelt Luc Verguts
misschien dat hij de tarieven te laag vindt?
Er waren heel wat vragen en
opmerkingen van de oppositie maar antwoorden kregen ze niet. Schepen Molderez
was heel begrijpelijk afwezig omdat zijn vader overleden was. Blijkbaar een
groot probleem voor de meerderheid. Zowel de burgemeester als de schepenen
beweerden onbeschaamd dat ze onvoldoende op de hoogte waren om zelfs de
eenvoudigste vragen over het parkeerbeleid te beantwoorden. Burgemeester Vera
Celis wou alles wel noteren en het doorspelen aan de schepen maar zelf wist ze
blijkbaar nergens van. Moeten we dan geloven dat Christoph Molderez helemaal op
zn eentje beslist waar we wel of niet mogen parkeren en hoeveel ons dat gaat
kosten? Praten onze schepenen eigenlijk wel eens met mekaar? Is ons bestuur een
ploeg of een zootje ongeregeld die allemaal hun eigen koers varen?
Geel wordt weer wat
blauwer.
Bij
de aanpassing van het parkeerbeleid werd door het schepencollege ook een
uitbreiding van de blauwe zones voorgesteld. Een idee wat bij SPA en GROEN op
weinig bijval kon rekenen. De inwoners van de betreffende straten klagen dat
het voor hun deur vol staan met autos die een gratis parkeerplaats verkiezen
boven de betalende parkings. Als die straten blauwe zone worden, zullen de
autos gewoon een straatje opschuiven. Het probleem wordt dus niet opgelost,
alleen verschoven.
|
De inkomprijs van
het zwembad
|
In het kader van de om zich heen
grijpende besparingen, heeft ons schepencollege besloten de subsidies aan het
Autonoom Gemeentebedrijf Sport te verlagen. Dat AGB is onder andere
verantwoordelijk voor de uitbating van het zwembad. Minder subsidies betekenen
daarom een verhoging van de inkomprijzen. Gelenaars gaan vanaf 1 september 2,5
percent extra betalen en niet-Gelenaars 7,5 percent. Jeroen Dillen (GROEN) was
er niet om er op te wijzen dat dit al de vierde maand op rij was met minstens
één prijsverhoging en dus deed zijn partijgenote Tinne Van Gelder het deze keer
in zijn naam. Deze maand waren het er 2 want ook de belasting op het takelen
van voertuigen ging omhoog.
Ons vorig gemeentebestuur was er al
volop aan begonnen, het huidig bestuur gaat vrolijk door met alles wat maar
mogelijk is onder te brengen in zogenaamde AGBs. Een groot voordeel voor de
stadskas is dat AGBs geen BTW moeten betalen. Elk voordeel heb zn nadeel
zoals een bekende toogfilosoof ooit beweerde en dat is ook hier van toepassing.
Het ministerie van Financiën is geen suikertante. Iemand zal de BTW betalen en
die iemand wordt dus de eindgebruiker. Dit wordt zeker niet de laatste
prijsverhoging!
De
stad wil opdracht geven aan een studiebureau voor het uitwerken van een
WARMTEKRACHTKOPPELING voor het zwembad. Bij een WKK wordt opgewekte warmte nuttig gebruikt en op deze manier wordt
brandstof bespaard. Volgens adviezen van EANDIS en van de Thomas Moore
hogeschool zou dat voor ons zwembad een zinvolle investering zijn. De kosten
voor de studieopdracht worden geraamd op ongeveer 30.000 euro.
Ook
de oppositie vond het een goed voorstel. Tinne Van Gelder wees er wel op dat
haar partij al bij de bouw van het zwembad had aangedrongen op het gebruik van
alternatieve energie. Dat werd toen afgewimpeld. SPA en Open-VLD vonden het ook
een goed idee dat te laat kwam (al heb ik ze dat bij de bouw niet horen zeggen).
Beter laat dan nooit zullen we maar denken, al zou het waarschijnlijk wel
voordeliger geweest zijn van het systeem van bij het begin toe te passen.
|
Gebruik van de
containers op het domein Kievermont.
|
De
stad verlengt de overeenkomst waardoor organisaties zoals het Roemenië-comité
gebruik kunnen maken van de containers op het militair domein. De laatste weken
werd in de kranten gespeculeerd over een op handen zijnde verkoop en daarom wou
Tinne Van Gelder (GROEN) graag weten hoe lang het gebruik van die containers
nog zou kunnen doorgaan. Nog lang, bleek uit het antwoord van schepen Julliams.
Bedrijventerreinen kunnen pas na de realisatie van een verbinding van de
Retiebaan naar de ring en dat is zeker niet voor de eerste jaren.
De
stad wil een polyvalente zaal realiseren in Oosterlo. Een aantal plaatselijke
organisaties hebben zich garant gesteld voor een gedeelte van de kosten en ze
willen ook voor sommige werken zelf de handen uit de mouwen steken. De totale
kosten worden geraamd op 1 miljoen euro en de stad zou daarvan ongeveer de
helft moeten bekostigen. Vooral Staf Kauwenberghs (NVA) had bedenkingen. Is het
renoveren van de oude zaal niet mogelijk? Is een half miljoen niet erg veel in
tijden van crisis? Zullen de plaatselijke organisaties hun beloftes wel
nakomen? Staf heeft niet al te beste ervaringen met de zaal in Winkelom al zijn
de omstandigheden wel anders. Die zaal in Winkelom werd gerealiseerd door
plaatselijke verenigingen terwijl het hier om eigen patrimonium van de stad
gaat.
Er
worden problemen verwacht voor ouders die tijdens de vakantie hun kinderen naar
de opvang willen sturen. Geen nieuw probleem maar dit jaar blijkbaar nog een
tikkeltje erger want het aantal inschrijvingen blijft stijgen. Tinne Van Gelder
GROEN) vroeg zich af of de stad geen
initiatief kon nemen. Schepen Griet Verhesen wees er op dat het aantal plaatsen
bij de Bengelbende niet zomaar kan uitgebreid worden. Zij beloofde wel dat de
stad zou bekijken of eigen initiatieven in de toekomst mogelijk zouden zijn.
Geen oplossing voor deze vakantie maar misschien voor volgend jaar?
|
Hoe rij ik best
naar het containerpark?
|
Het
is de laatste tijd niet gemakkelijk om je afval kwijt te geraken in het
containerpark, zeker nu er gewerkt wordt aan de invalsweg naar het centrum via
Drijhoek en Baantveld. Benny Eyckmans (NVA) ging dat eens rap oplossen door een
voorsorteerstrook en een afrit op de ring langs Poiel. Benny had misschien
beter zijn licht eens opgestoken bij de vorige beleidsploeg, dan had hij
geweten dat de ring een primaire weg is, waar de stad niets over te vertellen
heeft. Aanschuiven op de drukke ring met je auto vol rommel tussen allerlei
aanhangwagens vol afgedankte wasmachines en flessen frituurolie lijkt mij ook
niet de veiligste oplossing.
|
De steltloper,
laatste nieuws.
|
Freinetschool De Steltloper blijft dus toch
bestaan. Vorige maand gingen burgemeester Vera Celis en schepen Griet Verhesen
in Oosterlo de sluiting van de school aankondigen. Daar kregen ze heel wat
tegenwind. Op de vorige gemeenteraad kondigde Griet Verhesen aan dat een
werkgroep zou bekijken welke mogelijkheden er nog openbleven. Nu komt ineens
een nieuw decreet uit de lucht vallen dat de mogelijkheid geeft aan kleinere
scholen om de middelen en uren op een andere manier te berekenen. Mooi voor de
leerkrachten, de leerlingen en de ouders van De Steltloper natuurlijk al is het
allemaal een beetje vreemd gelopen. De oorspronkelijke beslissing van sluiting
werd tenslotte door het hele schepencollege genomen (dat mogen we toch
aannemen). Niemand wist daar blijkbaar van dat decreet. In sommige kranten
wordt burgemeester Celis nu als de grote redder voorgesteld. Was Vera er niet
bij toen de sluiting werd beslist? Iemand in de vaart duwen en dan er uit
trekken, een handige manier om met de eer te gaan lopen.
|
Met de auto over de
markt?
|
|
|
Tijdens
de commissiemeeting van vorige maand was duidelijk geworden dat de
meerderheidspartijen totaal verschillend dachten over het opnieuw toelaten van
verkeer over de markt. Na een chaotische vergadering werd besloten de zaak
terug naar het schepencollege te sturen. De kwestie stond niet op de agenda van
de gemeenteraad maar Luc Verguts (OPEN-VLD) liet het punt toevoegen.
Burgemeester Vera Celis deelde mee dat het schepencollege het aangewezen vond de
beslissing uit te stellen tot na de vakantie. Daarmee kon Luc instemmen en voor
hem was de zaak daarmee afgehandeld.
Niet
zo voor SPA. Was ons tijdens de commissie niet beloofd dat wij de resultaten
zouden krijgen van een enquête door de Thomas Moore Hogeschool, vroeg Noël
Devos. Zijn de resultaten ondertussen niet besproken in het schepencollege?
Burgemeester Vera Celis probeerde te doen of ze de vraag niet gehoord had maar dat
was niet naar de zin van Kristof Van Reusel. In die enquête werd duidelijk gevraagd aan de
Gelenaars of ze al dan niet terug verkeer over de markt willen? Hoeveel
Gelenaars willen dat? Toch een simpele vraag!
Bij
CD&V lieten ze duidelijk merken dat, wat hen betreft, de resultaten best
bekend mochten gemaakt worden. Er werd zelfs met een papiertje gezwaaid waarop
de cijfers zouden staan. Duidelijk niet naar de zin van burgemeester Vera Celis.
Dat kan natuurlijk alleen maar betekenen dat de cijfers niet gunstig waren voor
haar partij. Om te proberen uit de problemen te geraken, besloot voorzitter
Griet Smaers de vergadering te onderbreken. De kopstukken van NVA en CD&v
staken de koppen bij mekaar maar ook na de onderbreking werd geen open kaart
gespeeld. Het schepencollege zal een persmededeling doen waarin de resultaten
van de enquête geïnterpreteerd worden, aldus Griet Smaers. Kristof Van Reusel
probeerde nog een keer: Wat moet er geïnterpreteerd worden? Een cijfer is een
cijfer. Hoeveel percent van de Gelenaars willen autos over de markt laten
rijden?
Ook
na de onderbreking bleef Vera Celis volharden in de boosheid. En dat voor een
burgemeester die beweert openheid en communicatie hoog in het vaandel te
dragen! Tinne Van Gelder (GROEN) vatte het mooi samen: Ge moest U schamen! Ik
had het gevoel dat het grootste deel van de toehoorders op de publieke banken
er hetzelfde over dachten.
Uit
de reacties in NVA-middens blijkt duidelijk dat terug autos van noord naar
zuid over de markt laten rijden, niet meer is dan een eerste aanzet. Terug
parkeerplaatsen op de markt is de volgende stap. Toen het stadsbestuur (inbegrepen NVA) dit
voorjaar een bevraging liet organiseren, werd gezegd dat de resultaten zouden
gebruikt worden om de actieplannen en doelstellingen voor de volgende jaren op
te stellen. Nu de resultaten niet zijn
wat NVA had gehoopt, wordt dan maar de hele enquête in vraag gesteld: Mensen
begrijpen niet wat de gevolgen van hun antwoorden zijn, het moest te snel gaan,
de leeftijdsgroepen waren niet correct vertegenwoordigd, en zo kunnen we nog
even doorgaan. Wie het standpunt van de partij niet deelt, heeft het niet
begrepen. Het lijkt nonkel pater wel. Die had het ook over de arme zieltjes aan
wie de enige echte waarheid moest verkondigd worden. Nonkel pater zou zich ook
niet hebben kunnen voorstellen dat hij zich zou kunnen vergissen. De voorzitter
van NVA zegt het graag in het latijn, misschien begrijpen ze het zo beter:
Errara humanum est, perseverare diabolicum.
Volgende gemeenteraad
maandag 2 september 2013
|