|
Goedkeuring verslag
vorige gemeenteraadszitting
|
De gemeenteraadszitting wordt elke
maand volledig opgenomen en, tot vorige maand, helemaal uitgetypt. Een
tijdrovend werk dat de stadssecretaris graag zou zien verdwijnen. Voorstel van
de administratie was daarom een beperkt schriftelijk verslag met alleen het
stemgedrag van de raadsleden en de besluiten. Vanaf volgend jaar zou het
audioverslag beschikbaar gemaakt worden voor alle Gelenaars via de website.
Jeroen Dillen (GROEN) kon begrip
opbrengen voor de vraag van de administratie maar hij had wel bedenkingen. Hij
vond het voorgesteld verslag wel heel beperkt. Als alleen het stemgedrag
vermeld wordt, gaat veel van de voorgaande bespreking verloren. Als voorbeeld
noemde hij de discussie van vorige maand over het participatiebeleid. Alle
opmerkingen over de (gebrekkige) kennis van de bevoegde schepen over het
onderwerp worden op deze manier niet vermeld, nochtans een belangrijk onderdeel
van het debat. Uit het stemgedrag van een raadslid kan ook niet altijd afgeleid
worden waarom iemand voor of tegen is. Misschien kunnen we beter wachten met
dit beperkt verslag tot het audioverslag beschikbaar is, aldus Jeroen.
Ivo Bollen (CD&V) stelde daarop
voor de kwestie te bekijken in overleg tussen de fractieleiders die een
voorstel zouden moeten uitwerken. Burgemeester Vera Celis werd gevraagd een
datum voor te stellen.
|
Afschaffing
activeringsheffing.
|
Vorig jaar keurde de gemeenteraad een
voorstel goed om een belasting te heffen op onbebouwde bouwgronden. Er werd
toen vastgesteld dat in Geel een grote vraag is naar bouwgronden terwijl
beschikbare kavels niet op de markt worden gebracht. Het invoeren van de
maatregel gebeurde na lange discussies en na heel wat aanpassingen en restricties.
Nu stelt het nieuwe bestuur voor deze maatregel weer in te trekken. Even
slikken voor CD&V, de partij die vorig jaar de maatregel invoerde. Schepen
Christoph Molderez wees er op dat de heffing nog helemaal niet werd uitgevoerd.
Of er andere activeringsmaatregelen in de plaats zouden komen, daarover heb ik
niets gehoord.
Volgens Kristof Van Reusel (SPA) kon de activeringsheffing helemaal niet
afgeschaft worden. Een Vlaams decreet maakt die belasting verplicht als 3 jaar na
mekaar het aanbod bouwgronden lager is dan de vraag. Schepen Molderez hield het
er bij dat de heffing nooit geïnd was en dus als niet-bestaand kon beschouwd
worden. Wie gelijk heeft is misschien niet zo belangrijk. Belangrijker is dat
eigenaars van bouwgronden nu zeker niet meer geneigd zullen zijn hun panden op
de markt te brengen. Speculeren op verder stijgende prijzen brengt immers meer
op. Het wordt in Geel waarschijnlijk nog moeilijker een betaalbare bouwgrond te
vinden.
|
Ambras in t kot,
aflevering zoveel.
|
Zoals
veel andere steden en gemeentes staat Geel voor een financieel moeilijke
periode. Daarom heeft het stadsbestuur een reeks besparingsvoorstellen
samengevoegd in het zogenaamde Herstelplan. De gemeenteraad werd nu gevraagd een
aantal punten uit dat plan goed te keuren, namelijk de afschaffing van de
activeringsheffing (zie vorig punt), de afschaffing van de heffing op het niet
aanleggen van parkeerplaatsen en de invoering van een nieuwe belasting op het
afleveren van bouw- en verkavelingsvergunningen. Dat zorgde voor serieuze
meningsverschillen tussen de meerderheid en de oppositie en binnen de
meerderheid zelf.
Jeroen
Dillen (GROEN) herinnerde schepen Molderez aan zijn belofte dat het herstelplan
eerst zou worden besproken in de gemeenteraadscommissie. Nu bepaalde punten proberen
door te drukken zonder debat kon dus niet. GROEN vroeg dus de schrapping van de
drie punten en SPA sloot zich hierbij aan. Opmerkelijk genoeg kregen ze
hiervoor steun van CD&V via Ivo Bollen (CD&V). Die drukte er op dat ook
de woonraad zijn zegje moest kunnen doen.
Schepen
Christoph Molderez (N-VA) had misschien gehoopt dat hij de gemeenteraad voor
een voldongen feit kon plaatsen maar hij kwam bedrogen uit. Hij probeerde de
zaak nog te redden door te stellen dat de voorstellen wettelijk geen advies van
de woonraad nodig hadden. De maatregelen moesten ook zo snel mogelijk ingevoerd worden
omdat ze in grote mate het beleid van de stad zouden bepalen voor de volgende
maanden.
De
vergadering werd geschorst om de meerderheidspartijen toe te laten een gemeenschappelijk
standpunt in te nemen. CD&V en NVA trokken zich elk in een hoekje van de
zaal terug, iets wat je niet echt overleg tussen de meerderheid kan noemen.
Na de onderbreking stelde CD&V dat ze wel akkoord konden gaan met de inhoud
van de agendapunten maar niet de gevolgde werkwijze. Eerst een debat over het
hele herstelplan en dan pas de afzonderlijke punten op de agenda bleef hun
standpunt. Ivo Bollen strooide zelfs nog wat zout in de wonde door te citeren
uit de beleidsverklaring: Het bestuur wil
iedereen de kans geven om mee te werken aan het beleid. Hoezo meewerken als
niemand de kans krijgt? Tussen Ivo Bollen en Christoph ontstond daarop een
welles-nietes spelletjes over wie de beste was in het betrekken van adviesraden
bij beslissingen. Schepen Leen Beke (CD&V) steunde Ivo en gaf haar collega Christoph Molderez (NVA) openlijk ongelijk.
Ivo
Bollen kwam met een compromis voor de pinnen. De punten zouden verhuizen naar
de volgende gemeenteraad maar het verslag zou op die zitting zelf goedgekeurd
worden. Op die manier konden de maatregelen onmiddellijk in voege gaan. Een
laatste kans voor schepen Molderez om zonder veel gezichtsverlies uit de
patstelling te geraken. Gebrek aan politieke ervaring of gewoon koppigheid, wie
zal het zeggen, maar de schepen bleef bij zn standpunt.
Na
een nieuwe onderbreking die niets veranderde, vond Jeroen Dillen (GROEN) dat
het tijd was voor duidelijkheid. Laten we een eind maken aan deze gênante
situatie, aldus Jeroen. Ofwel wordt het Herstelplan eerst besproken en
voorgelegd aan de bevoegde commissies, ofwel vindt de meerderheid dat ze kan
doorgaan zonder iemand de kans te geven zijn of haar mening te geven. Laat ons
stemmen en zien wie inspraak belangrijk vindt. Voorzitter Griet Smaers zag ook
geen andere uitweg meer. CD&V stemde samen met de oppositie voor de
verdaging van de betwiste punten en liet NVA met de billen bloot.
|
Geel, het Turnhout
aan de Nete?
|
Tussen
CD&V en NVA was het van in het begin geen grote liefde. Wie dacht dat die
twee ondertussen wel zouden hebben geleerd een beetje samen te werken, komt
bedrogen uit. In Geel rolt de meerderheid nog net niet vechtend over straat. De
CD&V-ers hebben het, begrijpelijk, moeilijk met het feit dat ze verplicht
worden maatregelen die zij zelf invoerden, nu moeten helpen afschaffen. Aan de
andere kant durft schepen Molderez het democratisch beslissingscircuit wel eens
kortsluiten als hij het gevoel heeft dat het niet snel genoeg gaat. NVA
beloofde wel dat ze de adviesraden serieus zouden nemen maar een slimme mens
zei het al : De voornaamste reden waarom sommige politici hun beloften niet
houden, is dat zij ze nog nodig hebben voor de volgende verkiezingen.
Een
burgemeester met een beetje charisma zou het allemaal misschien vlot kunnen
trekken maar de kwaliteiten van Vera Celis liggen duidelijk op een ander
niveau. Op de meeste raadszittingen hoor je haar gewoon niet en als ze
rechtstreeks geïnterpelleerd wordt, blijft het meestal bij een nietszeggend :
Ik zal deze opmerking meenemen
. In crisissituaties zoals deze, houdt zij
zich uitdrukkelijk op de achtergrond. Een
burgemeesterssjerp past niet iedereen even goed.
Een
autonoom gemeentebedrijf (AGB) is een zelfstandig agentschap dat door de
gemeente wordt opgericht. AGBs kunnen in principe alle uitvoerende taken van
gemeentelijk belang opnemen. Een AGB heeft een eigen bestuur waardoor de
besluitvorming ontsnapt aan het normale circuit van schepencollege en
gemeenteraad. Een voordeel als het snel moet gaan. Omdat de besluitvorming niet
openbaar is, kunnen beslissingen ook langer vertrouwelijk worden gehouden.
Tenslotte zijn AGBs ook btw-plichtig, wat toelaat de btw op de inkomende
facturen te recupereren. Voor veel gemeenten was dit laatste de belangrijkste
of zelfs enige drijfveer voor het oprichten van een AGB. Jeroen Dillen (GROEN)
had bedenkingen. Snelheid is mooi maar wat met de controlerende taak van de raad?
Als steeds meer beslissingen achter de schermen worden bedisseld, hoe kunnen we
dan nog spreken van een transparant beleid? De recuperatie van de BTW heeft ook
zn keerzijde. Het levert de gemeente inderdaad geld op maar de staat wil zijn
deel van de pot niet afstaan. Als de bib en de Waai beheerd worden door het AGB
Cultuur zullen de klanten van de bib en de jeugdbewegingen die de Waai afhuren,
de prijzen onvermijdelijk zien stijgen want dan moeten zij de BTW betalen. GROEN
stemde als enige tegen.
De
stad wil een computersysteem installeren met de geweldige naam Application
Aware Performance Management en onze burgemeester probeerde uit te leggen waar
dat systeem voor moest dienen. Voor zo ver ik haar goed heb begrepen, zitten er
een aantal onverklaarbare vertragingen in de software die de stad gebruikt en
het nieuwe programma moet dat oplossen. In het ergste geval gaat het de stad
190.000 euro kosten voor een periode van 5 jaar maar het kan minder zijn,
afhankelijk of er wordt gekozen voor aankoop of huur.
Ook
de licenties voor het gebruik van Microsoft in de gemeentelijke scholen moesten
verlengd worden maar dat ging over heel wat minder geld. Jeroen Dillen (GROEN)
stelde voor te bekijken of Open Source geen oplossing kon bieden, dikwijls even
goed maar wel gratis. Schepen Griet Verhesen vreesde al dat Jeroen de scholen
wou opzadelen met illegale programmas. Ondertussen opgezocht wat Open Source
betekent Griet?
|
Aansluiting Geelse
bib op het provinciaal bibliotheeksysteem.
|
Noël
Devos (SPA) had geen bezwaar om dit punt goed te keuren maar hij wist wel te
vertellen dat het voorstel niet op de bestuurscommissie van de bib was
besproken. Waarschijnlijk niet verplicht, merkte Noël fijntjes op, maar toch
wenselijk. Schepen Marleen Verboven beloofde de suggestie te noteren.
Sinds enige tijd is de verkeersdienst
bezig met een aantal kleine projecten rond trage wegen. Om deze voetwegen onder
de aandacht te brengen en het gebruik ervan te stimuleren, kan een
straatnaambordje aangewezen zijn. Zo ziet iedereen dat het openbare wegen zijn die
mogen gebruikt worden. Er wordt vertrokken van de Atlas van de Buurtwegen uit
1843.
Een mooi initiatief dat wij volop
steunen, benadrukte Jeroen Dillen (GROEN) maar een naambordje is slechts een
begin. Wat mogen we nog meer verwachten aan initiatieven? Wegen in kaart
brengen is een eerste stap maar het hele netwerk moet geoptimaliseerd worden en
in onbruik geraakte wegen moeten terug opengesteld worden.
Zijn trage wegen cultuur of vallen ze
onder milieu? Ook voor onze schepenen een moeilijke vraag. Schepen Marleen
Verboven (Cultuur) begon aan een antwoord maar ze werd voorbij gestoken door schepen
Bart Juliams (Milieu). Hij nam de gelegenheid te baat om de Dag van de trage
weg onder de aandacht te brengen, een initiatief van de stad dat doorgaat op
20 oktober in Oosterlo.
http://www.geel.be/product.aspx?id=2988
|
Goedkeuring
streekpact 2013-2018 Resoc Kempen
|
In het streekpact wordt een sociale en
economische toekomstvisie voor de Kempen geformuleerd. Het pact omvat gemeenschappelijke
ambities en formuleert concrete doelstellingen en acties. Vreemd was wel dat niemand kon vertellen wie onze stad hierin vertegenwoordigt.
Tinne Van Gelder (GROEN) was niet
onder de indruk. Veel te veel kansen worden onbenut gelaten en er wordt te veel
nadruk gelegd op Vlaanderen als transitland. Het zou ook veel beter zijn geld
vrij te maken voor kleinschalig onderzoek naar alternatieve energie in plaats
van alles toe te spitsen op een nieuwe MIRA-reactor in Mol. Kristof Van Reusel
(SPA) dacht daar blijkbaar hetzelfde over. Ook SPA stemde tegen.
|
Herziening
Gemeentelijk Ruimtelijk Structuurplan
|
In het structuurplan worden de
hoofdlijnen van het ruimtelijke beleid uitgezet en het vormt de basis voor het
later opstellen van ruimtelijke uitvoeringsplannen om bijvoorbeeld nieuwe
woongebieden te creëren, om bedrijvenzones te realiseren of om gebieden te
beschermen tegen verdere verstedelijking. Het Gemeentelijk Ruimtelijk
Structuurplan van de stad Geel werd in 2006 goedgekeurd. Omdat een deel van de
inhoud intussen achterhaald is en omdat het nieuwe stadsbestuur eigen accenten wil
leggen, werd in 2012 gestart met voorbereidende werkzaamheden voor de
herziening van het plan.
De stad kiest voor een gedeeltelijke
herziening. De herziening wordt gebaseerd op de structuur van het bestaande plan, maar de inhoud
wordt kritisch bekeken en waar nodig aangepast en aangevuld.
GROEN dringt aan op een volledige
herziening, aldus Jeroen Dillen, want wij kunnen ons niet vinden in het
bestaande plan. De willekeurig verspreide bedrijfsterreinen, de
wegeninfrastructuur die de auto blijft bevoordelen tegenover de zwakke
weggebruikers, de vermenging van functies zoals in Geel-West, het zijn voor
GROEN duidelijk minpunten.
Schepen Juliams beloofde alle
voorstellen tot aanpassing voor te leggen aan de gemeenteraadscommissies, aan
de adviesraden en aan discussiegroepen van Geelse burgers. De schepen gaf nog
een tik naar het vorige bestuur: Als er meer inspraak was geweest in 2006,
waren er misschien op bepaalde punten andere keuzes gemaakt.
Huidige schepen van Cultuur Marleen
Verboven mag dan staan blinken op de foto naast Jan Hoet, het meeste werk voor
het slagen van dit initiatief is natuurlijk verzet door het vorige bestuur.
Tinne Van Gelder (GROEN) vond dan ook dat ze de vorige schepen van Cultuur
(Nadine Laeremans) en haar medewerkers van het administratief personeel mocht
feliciteren met het succes van Middle Gate Geel. Projecten zoals dit zetten ons
stadje nationaal en zelfs internationaal op de kaart en een applausje kan er
dan wel af.
|
Gemeentelijke
vertegenwoordiger bij de intercommunale crematoriumbeheer.
|
Dat gemeente heeft wel meer
vertegenwoordigers in allerlei intercommunales en het aanstellen daarvan
gebeurt meestal zonder veel ophef. Deze keer was dat een beetje anders omdat de
meerderheid koos voor Lea Neyens als vertegenwoordiger en Luc Verguts (Open-Vld) als plaatsvervanger. Een oppositielid dat de
meerderheid vertegenwoordigt? Misschien een bedankje aan Luc die inderdaad niet
erg fanatiek oppositie voert en zijn blauw karretje zelfs meer en meer aan de
NVA lijkt te koppelen.
|
Huishoudelijk
reglement en deontologische code.
|
Het huishoudelijk reglement is een
document waarin de werking van de gemeenteraad wordt vastgelegd. In april stelde
het schepencollege al een tekst voor maar dat liep uit op openlijke ruzie
binnen de meerderheid. CD&V eiste een dubbele zitpenning voor de
gemeenteraadsvoorzitter (Griet Smaers) en NVA wou dat absoluut niet.
Ondertussen heeft CD&V zich neergelegd bij een enkele zitpenning, zei het
niet van harte.
Jeroen Dillen (GROEN) had een aantal
vragen en bedenkingen. Buiten de mondelinge interpellaties op de gemeenteraad,
kunnen raadsleden ook schriftelijke vragen stellen. Al jaren dringt Jeroen aan
op een archief van deze vragen en de antwoorden maar ook deze keer vond hij dat
niet terug in het reglement. Onze computerafdeling heeft andere prioriteiten,
antwoorde de burgemeester maar dat vond Jeroen een zwakke uitvlucht. De vragen
komen elektronisch binnen en ik veronderstel dat de antwoorden ook via de
computer ingegeven worden. Waarom alles niet gewoon in een map stoppen? Vera
beloofde het te laten bekijken. In april heb je dat ook al gezegd, wist Jeroen.
GROEN stemde tegen, SPA en Open-VLD onthielden zich.
Raadsleden moeten zich houden aan een
aantal regels en afspraken en als ze dat niet doen, staan daar sancties
tegenover. Een raadslid moet het al bont maken voor het zo ver komt maar het
kan. De verenigde gemeenteraadscommissies kunnen hierover beslissen.
De code werd goedgekeurd en daarmee
leek alles in orde, tot burgemeester Celis ineens voor de nodige verwarring
zorgde met een ongelukkige tussenkomst. Zij stelde voor het oudste raadslid als
voorzitter van de verenigde commissies aan te stellen. Toevallig (?) Luc
Verguts. Een paar raadsleden wezen er haar op dat dit aanpassingen in het
huishoudelijk reglement zou vragen, een reglement dat net was goedgekeurd.
Laten we dan het gedeelte over de aanduiding van de voorzitter uit de
deontologische code schrappen en later behandelen, probeerde voorzitter Smaers
de meubelen te redden. Kan ook niet, wist Noël Devos, want die code hebben we
ook net goedgekeurd. Als Vera toch Luc Verguts als voorzitter wil, moeten het
huishoudelijk reglement en de deontologische code volgende maand nog eens op de
agenda gezet worden.
Luc Verguts had een interpellatie
voorbereid over de slechte toestand van veel zebrapaden waarvan de strepen
dikwijls nog amper zichtbaar zijn. Ondertussen was zijn interpellatie al
achterhaald want de technische dienst is volop bezig met schilderwerk. Een toeval
dat zich wel eens meer voordoet.
|
Bib gratis voor
studenten.
|
Elhasbia Zayou (SPA) stelde voor het
gebruik van de bibliotheek gratis te maken voor studenten. Nu mogen studenten
tot 21 jaar gratis boeken en audiovisueel materiaal lenen, daarna betalen ze
zoals iedereen. Schepen Marleen Verboven vond de bestaande regeling voldoende.
Een reactie die ik kan begrijpen. Voor 10 euro heb je een abonnement voor een
heel jaar. Ook arme studenten kunnen dat wel betalen.
|
Uitbreiding scholen
Winkelomheide.
|
Staf Kauwenberghs (NVA) had vragen
over de geplande uitbreiding van de kleuter- en lagere scholen in
Winkelomheide. Er worden 2 opties bekeken en Staf had bedenkingen bij de optie
waarbij de kleuterschool zou verhuizen naar de kleuterschool en waarbij ook de
pastorij in gebruik zou genomen worden. De huidige kleuterschool zou dan
verkocht worden om de kosten te drukken.
Staf vond de verkoop een slechte zaak
omdat mogelijke latere uitbreidingen niet meer zouden kunnen. Hij toonde zich
voorstander van het alternatief waarbij de uitbreiding kan gerealiseerd worden op
de huidige plaats van de kleuterschool. Steun kwam er direct van Christel
Jackers (CD&V en ook van Winkelomheide). Als de stad dit voorstel steunt,
kan de kleuterschool uiteraard niet verkocht worden en moet misschien ergens
anders geld vandaan komen.
Volgende gemeenteraadszitting maandag
4 november 2013
14-10-2013, 00:00 geschreven door Jos Dillen 
|