|
Het (zogezegd) niet
verhogen van de belastingen, deel 2.
|
Na de reeks verhogingen van
retributies, kosten en belastingen allerhande die begin deze maand werden
goedgekeurd, ging ons bestuur vrolijk verder op de ingeslagen weg met nog meer
verhogingen van retributies, kostenstijgingen en belastingcorrecties. Correcties
in de hoogte wel te verstaan. Een overzichtje van de oogst van deze
raadszitting: Verhoging retributie op administratieve prestaties, op vervoer
met de stedelijke ambulancedienst, op leveringen en werken voor derden, op
concessies op begraafplaatsen en op het aanbrengen van een gedenkplaat voor
asverstrooiing, verhoging belasting op ophaling en verwerking van afval en op
aflevering van administratieve stukken. Ook het inhuren van een gids voor het
Gasthuismuseum wordt duurder en de subsidie voor de aanleg van een
regenwaterput of een infiltratievoorziening wordt afgeschaft.
Ons schepencollege draait de mensen
een rad voor de ogen, aldus Jeroen Dillen (GROEN). De opcentiemen en de gemeentebelasting worden
niet verhoogd maar de aanpassingen tot nu toe kosten de Gelenaars even goed
900.000 euro op jaarbasis. Een cijfer dat trouwens werd bevestigd door de
financieel verantwoordelijke van de stad, Anne Depoorter. Prijsverhogingen
kosten ook iedereen even veel terwijl belastingen percentueel lager uitvallen
voor mensen met een lager inkomen. GROEN vindt deze maatregelen dan ook
asociaal en zal tegenstemmen, besloot Jeroen.
SPA onthield zich bij de stemming over
de retributie op administratieve prestaties en de levering en werken voor
derden en stemde tegen de belastingverhoging voor ophalen van afval. De rest
keurden ze wel goed.
Open-VLD keurt zo ongeveer alles goed
wat de meerderheid voorstelt, dus ook deze keer. Positief oppositie voeren heet
dat volgens Luc Verguts.
|
Het gasthuismuseum,
Marleen is de weg kwijt.
|
Tinne Van Gelder (GROEN) had gezien
dat volgens de agenda de retributies voor een bezoek aan het Gasthuismuseum
waren gewijzigd en zij wou graag weten van schepen Marleen Verboven wat er
precies was gewijzigd. De schepen scharrelde wat in haar papieren maar kon daar
duidelijk het antwoord niet vinden. Oud schepen Nadine Laeremans snelt in zulke
gevallen wel eens ter hulp maar zij was niet aanwezig. Voorzitter Smaers
besliste dan maar de vergadering te schorsen (de hoeveelste keer is dat al dit
jaar?). Na 10 minuten kwam het verlossende antwoord: Alleen de prijs voor een
gids voor schoolbezoek wordt verhoogd.
Schepen Verboven haalde al opgelucht
adem maar Tinne Van Gelder was nog niet klaar. Senioren mogen aan halve prijs
binnen, ook volgend jaar. Waarom staat dat in het aangepaste voorstel nergens
vermeld? Hetzelfde geldt trouwens voor studenten. Mijn partij stelt dan ook
voor het agendapunt te verdagen tot het correct is afgewerkt, aldus Tinne. En
dus werd de vergadering nog maar eens geschorst. Het wordt echt een gewoonte!
Uiteindelijk werd beslist dat de
secretaris ter plaatse de fouten en ontbrekende delen moest aanpassen. Daarna
werd het agendapunt alsnog goedgekeurd. Een schepen die een dergelijk rommelig
voorstel aanlevert, maakt echt geen goede beurt!
|
Ophaling en
verwerking afval.
|
Vroeger werd gemengd plastic
afzonderlijk opgehaald in groene zakken maar dat gebeurt al een paar jaar niet
meer. Gelenaars kunnen dat plastic nog wel afleveren op het containerpark maar
toevoegen aan het restafval mag ook. Er werd toen beweerd dat die laatste
oplossing interessant was voor de verwerkingsinstallatie. Plastic heeft immers
een hoge calorische waarde (het brandt beter).
Op vraag van Jeroen Dillen (GROEN)
bevestigde schepen Julliams dat IOK inderdaad voorstander is van toevoeging aan
het restafval. Tegelijk moest hij Jeroen wel gelijk geven dat hergebruik altijd
beter is dan opstoken. Hoeveel van het plastic dat aangeleverd wordt aan het
containerpark echt herbruikt wordt, dat blijft wel een onbeantwoorde vraag.
Buiten GROEN stemden ook SPA, Vlaams
Belang en onafhankelijk raadslid Tom Vervoort tegen de verhoging van de
belasting op afvalophaling en -verwerking.
|
Multinational
Molderez, 1 tegen 0
|
Schepen
Molderez had vorige maand als vaststaand
feit aangekondigd dat de drijfkrachtbelasting zou afgeschaft worden en dat er
een nieuwe bedrijfsbelasting in de plaats zou komen. Op die manier zou er een
eerlijker verdeling komen van de lasten voor de bedrijven. BP (Amoco) betaalt
veruit het meeste drijfkrachtbelasting en zou dan ook het meeste profiteren van
deze maatregel. Een zo aanzienlijke belastingkorting (600.000 euro tot
1.000.000 per jaar) toestaan en tegelijk van de daken schreeuwen dat de stad er
financieel slecht voor staat, ik blijf het vreemd vinden.
Om
het verlies voor de stad te beperken, werd BP gevraagd een jaarlijkse compensatie
te betalen en volgens schepen Molderez was dat ook zo goed als geregeld. Nu
bleek ineens dat BP toch niet bereid was die compensatie op te hoesten. Geen
compensatie en dan ook geen afschaffing van de drijfkrachtbelasting verkondigde
Molderez. Het moest er nog aan mankeren! Alles
blijft voorlopig dus bij het oude.
Je
kan als Geelse schepen misschien denken dat je op gelijke voet kan praten met
een reus zoals BP maar uiteindelijk doen die bedrijven nog altijd wat ze
willen. Als Molderez zo nadrukkelijk blijft beweren dat BP al jaren te veel
betaalt aan drijfkrachtbelasting, geeft hij het bedrijf trouwens extra
argumenten om een proces aan te spannen en een gedeelte terug te eisen.
Vergezocht?
Jeroen
Dillen (GROEN) had heel wat vragen. Was er een afspraak op papier met de lokale
directie? Wanneer werd het duidelijk dat de zaak niet doorging? Wanneer werd
aan de schepen een mandaat gegeven om met BP te onderhandelen en waarom staat
dat niet vermeld in de notulen van het schepencollege? Er kwam niet één
verhelderend antwoord. De reacties van schepen Molderez maakten alleen maar
duidelijk dat heel veel onduidelijk blijft.
Zowel
GROEN als SPA wilden graag exacte cijfers. Hoeveel betaalt BP aan
drijfkrachtbelasting en hoeveel zouden ze betalen bij invoering van de nieuwe
bedrijfsbelasting. Ook op die vraag kregen ze geen echt antwoord.
Drijfkrachtbelasting is erg moeilijk te berekenen en nog moeilijker te
controleren, aldus schepen Molderez. Waarmee hij meteen toegaf dat grote
bedrijven zelf bepalen hoeveel ze willen bijdragen. Of zie ik dat fout?
|
Meerjarenplan
2014-2019 en budget 2014
|
Hoofdbrok
van de laatste gemeenteraadszitting was het MEERJARENPLAN 2014-2019. Ons
gemeentebestuur wil de kosten beperken en mikt daarvoor op verschillende
doelen. Ambtenaren die op pensioen gaan zullen niet meer automatisch vervangen
worden, de dotaties mogen minder sterk stijgen en bepaalde niet essentiële
taken zullen afgestoten worden. De inkomsten zullen gerationaliseerd worden en
de lokale belastingen stijgen volgend jaar met 6 percent. De investeringen
worden beperkt en er wordt een plan opgesteld voor de verkoop van stadspatrimonium.
Noël
Devos (SPA) wou graag weten welke ambtenaren niet zouden vervangen worden maar
daar kon volgens schepen Verhesen geen antwoord op gegeven worden. Bij elke
pensionering zou bekeken worden wat de beste oplossing kon zijn. Ook over de
kwestie of de term kwalitatieve dienstverlening betekende dat de openingsuren
zouden veranderen, bleef schepen Verhesen op de vlakte: Er is een vraag van
veel burgers naar een uitgebreide opening maar we zullen bekijken wat mogelijk
is.
Ook
Ivo Bollen (CD&V) had kritiek op het plan omdat er volgens hem veel te
weinig rekening gehouden werd met de sociale impact en omdat gezondheidzorg en
preventie stiefmoederlijk behandeld werden.
Luc
Verguts (Open-VLD) had vanuit de oppositie niets dan lof voor het voorstel van de
meerderheid. Eindelijk een realistisch plan dat rekening houdt met de
financiële toestand van de stad. Open-VLD steunt dit meerjarenplan dan ook
voluit. Verhoging van retributies en kosten allerhande is trouwens geen asociale
maatregel volgens Luc. Mensen kunnen zelf kiezen van welke diensten ze gebruik
willen maken en zo bepalen hoeveel die verhogingen hen gaan kosten. Een
merkwaardig standpunt van iemand die duidelijk niet begrijpt wat het betekent
arm te zijn! Hoe mensen met een lager inkomen gaan kiezen om geen afval meer te
produceren of geen identiteitskaart of rijbewijs meer gaan af te halen, het is
mij niet duidelijk. Ze kunnen natuurlijk kiezen om niet meer naar de bib te gaan,
niet meer gaan te zwemmen en geen gebruik meer te maken van de ambulancedienst.
Is dat wat Open-VLD bedoelt?
Dat
GROEN en SPA zouden tegenstemmen was duidelijk maar Jeroen Dillen vroeg en
kreeg een hoofdelijke stemming. In zulk geval moeten de raadsleden met
handopsteking aangeven hoe ze kiezen en kunnen ze zich niet verschuilen achter
hun fractievoorzitter. Het plan werd goedgekeurd door alle raadsleden van NVA
en CD&V, inbegrepen Ivo Bollen. Het is niet aan mij om te vertellen wat ACW
moet doen. Het is hun goed recht om braaf een meerjarenplan goedkeuren
dat ze net daarvoor het stempel asociaal hebben gegeven. Het is aan hen om in de spiegel te kijken.
Nog
een persoonlijke opmerking: Een meerjarenplan beschrijft in grote lijnen waar
de stad naartoe wil en somt de voornaamste actiepunten op. Dat dacht ik
tenminste maar het Meerjarenplan 2014-2017 is niet meer dan een algemene tekst
met hoogdravende zinnen zoals Het bestuur is er in geslaagd ruimte te scheppen
voor nieuwe projecten en Geel werkt de servicegerichte organisatie verder
uit. Weet ons bestuur zelf nog niet wat ze gaan doen of durven ze het niet
zeggen?
|
Verkeerssituatie
St. Dimpna
|
Ivo Bollen (CD&V) had een aantal
vragen over de situatie op St. Dimpna, de Retiese weg en de Rijn. Uit de
antwoorden van schepen Molderez leren we dat er al een aantal maatregelen
genomen zijn of worden voorbereid. Om de gevaarlijke toestanden op het plein te
vermijden, worden fietsers rond de kerk en over het kerkhof omgeleid. Later
komen er ook extra verkeerslichten om de doorstroming vanuit de richting Mol te
verbeteren. Er wordt ook gedacht aan een fietssuggestiestrook op de Rijn en het
verwijderen van de verkeersdrempels. De vraag van Ivo om de Billemontstraat
terug enkelrichting te maken werd afgewezen en zijn verhaal over afsluiten van
de rotonde Molseweg - Ring werd weggelachen als een fabeltje. Een idee van het
vorig bestuur, waar ik geen voorstander van ben, aldus onze schepen.
Vanaf
1 februari 2014 verandert de verkeerssituatie in het stadscentrum nog maar eens
een keer drastisch. Verkeer vanuit de richting station zal via Roosendaalstraat
en Nieuwstraat naar het centrum gestuurd worden. De Roosendaalstraat volledig
en het laatste deel van de Statonstraat worden enkel richting, de rijrichting
in de Lebonstraat en achter de kerk worden omgekeerd en de Lijnhaltes van de
Werft verhuizen naar de Stationsstraat en de Markt.
Extra
verkeer maakt de situatie voor fietsers onveiliger. Op vraag van SPA en GROEN
antwoordde schepen Molderez dat er gedacht werd aan herinrichting van de
straten om de bestaande snelheidsbeperking van 30 km per uur beter te kunnen
handhaven. Wat de politie daar momenteel al aan deed, dat wist burgemeester
Celis niet maar ze zou het navragen.
Jeroen
Dillen (GROEN) had een paar vernieuwende maar concrete voorstellen.
Waarom
geen fietsstraten inrichten in het centrum? Fietsstraten zijn straten waar
fietsers voorrang hebben en autos mogen er de fietsers niet voorsteken. Op die
manier wordt het verkeer automatisch afgeremd. Waarom zelfs de Nieuwstraat niet
inrichten als fietsstraat?
Het
tweede idee van GROEN deed sommige raadsleden nog meer verbaasd met de ogen
knipperen. Waarom de parkeerplaatsen in de Nieuwstraat niet vervangen door een
brede wandelboulevard? Er is toch een parking in de buurt en zo kan de straat
nog meer allure krijgen als winkelcentrum. Voorzitter Griet Smaers probeerde
het voorstel met een cynische opmerking weg te wuiven maar ze werd op haar
plaats gezet door schepen Molderez. Zowel de fietsstraten als de parkeervrije
winkelstraat vond hij het overwegen waard.
Tinne
Van Gelder (GROEN) vroeg zich af hoe ver het ondertussen stond met de
langverwachte telescopische zuil die op de markt moet verrijzen. Hij komt er
echt volgens schepen van cultuur Marleen Verboven maar wanneer, dat weet
voorlopig niemand. Volgens de kunstenaar en zijn technische ploeg is het bouwen
van een dergelijke zuil niet eenvoudig. Het materiaal waaruit het ding moet
gemaakt worden is al een paar keer onderwerp van discussie geweest. Ondertussen
heeft een snuggere medewerker ook vastgesteld dat het hydraulisch systeem beter
met olie werkt want water bevriest in de winter. Er moet een sensor op de zuil
zodat die niet de lucht in gaat als tante Bertha er even zit uit te rusten. Als
de zuil uitschuift of terug krimpt, dan moet de voedingskabel van de sensor mee
af- en oprollen. En dan moet er ook nog een bescherming komen om botsingen op
te vangen. Maar het komt in orde, echt waar, en dan heeft Geel een uniek
kunstwerk want zoiets is nog nooit gebouwd.
Volgende gemeenteraadszitting maandag 3
februari 2014
05-01-2014, 19:48 geschreven door Jos Dillen 
|