Eerste gemeenteraad na de vakantie en
dus vond burgemeester Vera Celis het nodig de aanwezigen welkom te heten met
een vriendelijk woordje en een aanmoediging om er in te vliegen. Een doorslag
van een toespraakje dat ze nog liggen had van in haar tijd op het lyceum?
Opmerkelijk was de afwezigheid van de
volledige Vlaams Belang fractie. Allebei ziek.
Zoals elk jaar moest ook nu een advies
gegeven worden over de begrotingen van de Geelse kerkfabrieken. Tinne Van
Gelder (GROEN) maakte hiervan gebruik om nog eens aan te dringen op de opmaak
van een inventaris van de kerkelijke eigendommen. De kerkgebouwen worden elk
jaar minder gebruikt, aldus Tinne, en sommige staan al leeg of komen eerlang
leeg te staan. Het is nu tijd om na te denken over een mogelijke herbestemming
en een globaal plan op te stellen over hoe de stad zal omgaan met deze
situatie. Schepen Leen Beke (CD&V) antwoordde dat er al signalen hierover
vanuit het bisdom waren gekomen. De stad zelf en de parochieteams gaan zich in
een werkgroep over de kwestie bezinnen. Op vraag van Tinne wist de schepen ook
nog te vertellen dat ze hoopte tegen volgend jaar een plan klaar te hebben.
Tijdens de laatste gemeenteraad voor
de vakantie besloot de gemeenteraad in geheime zitting een renteloze lening van
50.000 euro toe te staan aan de vzw Tarcitiusscouts. Die lening was een
belangrijk onderdeel van het reddingsplan dat er moest voor zorgen dat het
lokaal van de scouts niet hoefde te worden verkocht. Ondertussen werd een
reglement opgesteld waarin werd beschreven onder welke voorwaarden ook andere
verenigingen uit de culturele-, jeugd- en sportsector dergelijke leningen
zouden kunnen bekomen. Er was heel wat interesse, tot men het reglement onder
ogen kreeg. Na vragen van Ivo Bollen (CD&V), Noël Devos en Kristof Van
Reusel (SPA) en Jeroen Dillen (GROEN) bleek de zaak immers zo opgesteld dat voldoen
aan alle voorwaarden heel erg moeilijk werd gemaakt. Schepen Molderez
antwoordde op een vraag van Jeroen Dillen trouwens dat er voorlopig ook geen
budget is vrijgemaakt voor deze leningen. Kort samengevat, na de lening aan de
scouts kon het stadsbestuur niet anders dan die mogelijkheid ook openstellen
voor andere verenigingen. De regels zijn wel zo opgesteld dat de stad er kan op
rekenen dat omzeggens niemand aan de voorwaarden zal voldoen. En dat is waarschijnlijk
ook de bedoeling.
Onze
stad scoort erg goed op gebied van het gebruik van de vrijetijdspas. Over het
verlengen van het systeem voor de periode 2014 tot 2019 was er ook geen
discussie. Jeroen Dillen (GROEN) wou wel graag weten van schepen Verboven (NVA)
waarom de voorwaarden voor het bekomen van een vrijetijdspas slechts later
zouden bepaald worden. De schepen begon een beetje rond de pot te draaien maar
moest uiteindelijk toegeven dat ze het niet wist. Of er dan wijzigingen in die
voorwaardes zouden komen, wou Jeroen weten. De schepen had duidelijk geen idee.
Toen Ivo Bollen (CD&V) zich afvroeg waarom vzw De Waaiburg niet meer op de
lijst van de partners voorkwam, stond ze weer met haar mond vol tanden. Gelukkig
voor haar is er op die momenten altijd Nadine Laeremans (CD&V, oud-schepen
Cultuur) om de meubelen te redden. Cultuur komt niet zo veel aan bod in de raad
maar schepen Marleen Verboven is er wel in geslaagd elke keer te schitteren
door gebrek aan kennis over het onderwerp. Voor Jeroen Dillen (GROEN) was het
nu wel genoeg en hij haalde hard uit: Ik bedank Nadine voor haar tussenkomst
maar ik zou schepen Verboven toch met aandrang willen vragen in het vervolg
haar dossiers met de nodige ernst te bekijken. Niemand van NVA nam de
verdediging van de schepen op zich. Denken ze er bij haar partij misschien
hetzelfde over?
Heel
wat gemeentes klagen over de verdeling van het geld uit het gemeentefonds want
de grote steden gaan lopen met een onevenredig groot deel van de koek. Zeker in
deze financieel krappe tijden zorgt dat voor heel wat ongenoegen. De stad
Lennik heeft het initiatief genomen tot het opstellen van een motie om deze
toestand aan te klagen. Alle partijen waren bereid de motie te steunen maar
Jeroen Dillen (GROEN) deed tegelijk wel een oproep tot meer intergemeentelijke
samenwerking. Via netwerkorganisaties kunnen de gemeentes hun uitgaven beperken
zonder in te boeten op de service aan de burger. Onze schepenen knikten beleefd
al waren er een paar bij die volgens mij nog nooit van gemeentelijke netwerking
hadden gehoord. Noël Devos (SPA) vond dat de Geelse parlementsleden actie
moesten nemen in het Vlaams parlement om iets te doen aan een meer
rechtvaardige verdeling van het gemeentefonds. Misschien een terechte vraag
maar Griet Smaers wees er op dat het net de partij van Noël was die dat altijd
heeft tegengehouden. De steden Gent en Antwerpen hadden een socialistisch
bestuur en wilden hun geld graag houden. Of Antwerpen onder NVA bestuur wel
tevreden kan zijn met een kleiner deel van de pot, valt natuurlijk nog af te
wachten.
|
Studieopdracht
stadsvernieuwing omgeving Nieuwstraat.
|
Voor
wie niet goed weet waarover dit project gaat, even een beetje uitleg. De stad
heeft al jaren grootse plannen met het centrale deel van Geel tussen de
Collegestraat, Stationstraat en Rozendaal. In grote lijnen is het de bedoeling
dat de zone tussen Nieuwstraat en Collegestraat ontwikkeld wordt voor
commerciële activiteiten. Ook de muziekacademie en de kunstacademie zouden daar
een plaats krijgen. Er is ook sprake van een nieuwe ondergrondse parking. Het
gebied tussen Nieuwstraat, Stationsstraat en Rozendaal zou bestemd zijn voor
bewoning. Allemaal nieuw voor jou? Dan ben je maar zoals het grootse deel van
de Gelenaars.
Ons
bestuur wil een subsidie van 60.000 euro besteden aan een studieopdracht die
dit stadsvernieuwingsproject verder moet uitwerken. Jeroen Dillen (GROEN) had
bedenkingen. Eind 2012 is het masterplan Pallo afgerond, een plan dat
betrekking heeft op een deel van het gebied waar nu over gepraat wordt. Een
vreemde gang van zaken volgens GROEN. Bouwt deze nieuwe studie verder op dat
plan? Moeten de adviesraden en de bewoners eerst niet ingelicht worden? Krijgen
ze geen inspraak? Zelfs de gemeenteraad weet niet wat er in dat masterplan
beschreven is en op de website van de stad bestaat het Masterplan Pallo
evenmin. Ons lijkt het noodzakelijk, aldus Jeroen, dat de afspraken en keuzes
die al vastgelegd zijn, eerst in een publiek debat besproken worden. Ook over
de ontwikkeling van de commerciële kant had GROEN bedenkingen. Hoe past dit in
een globaal plan voor het hele centrum? Is er behoefte aan extra ruimte voor
winkels terwijl er tegelijk door de middenstand geklaagd wordt over leegstand?
Schepen
Bart Julliams (NVA) probeerde met een aantal dure woorden de bedenkingen onder
tafel te vegen. Tot nu toe is alleen gepraat over een ruimtelijke visie. Een aantal denkpistes
werden bekeken maar van definitieve keuzes is er nog geen sprake. Het is mijn
idee, stelde de schepen, dat we best het project in zijn definitieve vorm
uitwerken en het dan pas aan de adviesraden voorleggen. Op die manier hebben we
een duidelijk plan om over van gedachten te wisselen. Of debatteren nog zin
heeft als een plan in zn definitieve vorm is gegoten, is maar de vraag
natuurlijk.
De
gemeenteraad werd gevraagd een project goed te keuren met als inhoud de
verbouwing van een oud schoolgebouw in Oosterlo tot een polyvalente zaal. De
stad is eigenaar maar een aantal vrijwilligers van plaatselijke verenigingen
hebben zich geëngageerd om sponsering te verzamelen en een deel van het werk in
eigen regie uit te voeren. Staf Kauwenberghs (NVA) had tijdens een vorige
raadszitting al bedenkingen geuit en daarmee ging hij nu door. Kunnen die
vrijwilligers hun beloftes waarmaken? Gaat de stad niet met een kater blijven
zitten? Moet zulk duur project doorgaan in deze financieel moeilijke periode?
Schepen
Leen Beke (CD&V) wees er op dat het project al 3 jaar loopt en dat er
duidelijke afspraken gemaakt zijn met de verenigingen en de vrijwilligers. Daarbij
is er hier sprake van een zogenaamd LEADER project wat betekent dat er op flink
wat steun van Europa mag gerekend worden. Het gaat hier immers om een
multifunctioneel gebouw dat steunt op bewonersparticipatie. De stad gaat
trouwens het volledig bedrag inschrijven in de begroting. Alle sponseringgelden
en alle door vrijwilligers gepresteerde uren zullen daarvan dan in mindering
worden gebracht.
Staf
bleef bedenkingen verzinnen waarom het hele project niet mag doorgaan of tot
mislukken gedoemd is. Goed bedoeld zullen we maar hopen al krijgen veel mensen
ondertussen het gevoel dat hij de mensen van Oosterlo hun zaal niet gunt.
Het
stadsbestuur wil een KMO-zone in de nabijheid van de dorpskern van Stelen
omvormen tot landbouwgebied om zo een buffer te creëren tussen de nijverheid en
de bewoning. Landbouwgrond is goedkoper dan bedrijfsterreinen en dus zou het
wel eens kunnen dat eigenaars zogenoemde planschade zouden eisen. Een risico
dat de stad te lang heeft gelopen volgens GROEN, want ze hebben het dossier
jaren laten aanslepen. Theoretisch juist, gaf Schepen Julliams toe maar tot nu
is er nog geen enkele eis ingediend.
Bij huisvestingsprojecten is de
eigenaar verplicht aan een zogenaamde sociale last te voldoen. Dat is een
percentage van de verkaveling die moet gereserveerd worden voor sociale
woningen. In dit geval blijkbaar 12 percent. Jeroen Dillen (GROEN) had opgemerkt dat in deze verkaveling 71 gewone
kavels voorzien zijn en slechts 1 kavel voor sociale woningbouw. Blijkbaar is
het de bedoeling op die plaats een aantal sociale woningen te groeperen om zo
aan het vereiste percentage te komen. Een slecht idee volgens Jeroen. Op die
manier worden mensen al gestigmatiseerd voor ze er in trekken.
Schepen Julliams beloofde naar
alternatieven te zoeken maar daaraan zal hij een hele klus hebben . De geldende
regels en wetten maken dat niet eenvoudig.
Ons schepencollege heeft het plan
opgevat de Kleine Werft om te dopen tot Havermarkt. Dat moet de mensen het
gevoel geven dat ze nog altijd op de markt kunnen parkeren. Een geweldige idee
of een dwaas gedoe, iedereen heeft er zijn gedacht over. Bij het toekennen van
straatnamen wordt telkens het advies gevraagd van de stadsarchivaris en die was
in dit geval tegen. De historische Havermarkt lag aan de andere kant van de
kerk, op de kruising van de Stationsstraat met de Nieuwstraat. De archivaris
stelde dus voor de naam Kleine Werft te behouden of een andere naam te
bedenken. De volledige oppositie vond dat de archivaris groot gelijk had. Waar
dient een advies voor als je toch je wil doordrukt? De meerderheid van NVA en
CD&V bleef bij haar voorstel. Havermarkt zal het zijn.
Noël Devos (SPA) plaatste de problemen
met het containerpark nog eens op de agenda. Dat die problemen er zijn, dat
betwist geen mens. Het containerpark is veel te klein voor het aantal bewoners.
Er geraken is een hele opgave, zeker nu met de wegenwerken in de omgeving. Het
ontbreken van een weegbrug zorgt voor meningsverschillen en woordenwisselingen.
Als in 2007 is een project opgestart om een andere en betere plaats voor het
containerpark te zoeken en dat blijkt dus een lijdensweg te zijn die nog altijd
doorgaat. Schepen Julliams gaf een beetje hoop want er zou mogelijk een
doorbraak komen in het najaar. Als dat zo is, zou het park al midden volgend jaar
op die nieuwe locatie kunnen worden ingericht. Laten we hopen dat er deze keer
echt iets van komt!
Een weegbrug zal zeker zorgen voor
minder discussies maar of we dan ook minder zullen betalen valt af te wachten. Vorig jaar beweerde
ex-burgemeester Peeters nog dat de verwerkingskost per kilo voor IOK hoger is
dan wat we betalen bij aflevering aan het containerpark.
In oktober vorig jaar diende HUBO een
aanvraag in voor een vestiging op de ALMA-site. Het schepencollege gaf toen een
negatief advies. Redenen waren onder andere dat het handelspand te dicht bij de
bewoning (Gladioolstraat) zou komen maar vooral dat dergelijke grootschalige
winkels niet thuis horen binnen de ring. HUBO heeft zn plannen nu in
gewijzigde vorm terug ingediend en nu kregen ze wel een positief antwoord van
het bestuur. Dat vond Jeroen Dillen (GROEN) een beetje vreemd. Horen zulke
zaken nu ineens wel thuis binnen de ring? Schepen Bart Julliams wist te
vertellen dat de winkel nu dichter bij ALMA komt en dat er meer groenbuffering
voorzien wordt. De schepen had het ook over een stadspleintje en een fietspad
vanuit het centrum. Bart kan het goed uitleggen. Als we hem moeten geloven
zullen de buurtbewoners geen last ondervinden en nog beter af zijn ook. Jeroen
Dillen was niet overtuigd. Grootschalige winkels vlak bij woongebied en
grenzend aan een parkgebied, het blijft een miskleun. Schepen Julliams sloot af
met een merkwaardige uitspraak: Ik ben
niet verplicht dit dossier voor de adviesraad te brengen, maar ik heb niet
gezegd dat ik het niet zou doen. Of zoals Fons Jansen het al zei: Een
politieker is een man die het tegendeel bedoelt van wat ie ten onrechte heeft
willen ontkennen en het dan toch maar bevestigt onder voorbehoud.
|
De strategische
enquête, het Geelse centrum en de (autovrije) markt.
|
Ter herinnering: Dit voorjaar bestelde
het gemeentebestuur een enquête bij de Thomas More hogeschool waarin de
Gelenaars konden aangeven hoe ze hun stad wilden zien evolueren. Een aantal
vragen die werden voorgelegd, gingen over verkeer over de markt. Toen bleek dat
een meerderheid van de Gelenaars de markt autovrij wilden houden, hadden de
NVA-schepenen het erg moeilijk om de resultaten bekend te maken. Daarna
probeerden ze de waarde van de enquête in vraag te stellen, een enquête die ze
zelf hadden gevraagd en waarvoor ze meer dan 50.000 euro hadden betaald. Niet
verwonderlijk dus dat Jeroen Dillen (GROEN) graag wou weten of ons bestuur nu
iets gaat doen met de resultaten, en zo ja, wanneer. We gaan er werk van maken,
beloofde burgemeester Celis, maar binnen de budgetaire mogelijkheden. Veel mag
het dus niet kosten, veel verandering moeten we waarschijnlijk ook niet
verwachten.
De hele discussie die daarna ontstond
tussen Jeroen en schepen Molderez (NVA) toonde vooral aan dat GROEN en NVA een
heel ander idee hebben over de ontwikkeling van het Geelse centrum. Volgens
GROEN blijkt uit alle vroegere studies en adviezen duidelijk dat niet alleen de
Geelse burger maar ook de Geelse handelszaken gebaat zouden zijn bij een
autoluw centrum en een centraal groen plein. De horeca en kleinhandel hebben
het overal moeilijk, er moet een globaal plan komen in plaats van te doen alsof
meer mogelijkheden voor autoverkeer alle problemen gaan oplossen. Schepen
Molderez haalt uit dezelfde studies dan weer de conclusie dat bereikbaarheid
met de wagen één van de belangrijkste punten is waar moet aan gewerkt worden.
De schepen gaf wel toe dat er voor verkeer over de markt geen meerderheid is
bij de Gelenaars. We zijn volop bezig met een alternatief plan uit te werken en
in oktober, ten laatste november, komen we ermee naar buiten, beloofde de
schepen. Laten we hopen dat het plan een beetje beter doordacht is dan de
vorige miskleun waarbij de Stationsstraat eenrichting werd en autoverkeer naar
de Werft een sightseeing tour van een paar kilometer moest volgen langs de
smalle Heidebloemstraat en dwars door de winkelstraat.
Over één ding waren Jeroen en Christoph
het eens: De mobiliteit in Geel is een warboel en zelfs geboren Gelenaars moeten
soms 2 keer nadenken voor ze weten welk de beste route door het centrum is.
Over de remedie zijn ze het wel grondig oneens.
In de kranten mag dan wel staan dat de
toekomst van de Freinetschool in Oosterlo verzekerd is, NVA mag dan laten
uitschijnen dat burgemeester Vera Celis de school eigenhandig heeft gered, de
waarheid is jammer genoeg een beetje anders. Uit de antwoorden van schepen
Griet Verhezen (CD&V) op een vraag van Tinne Van Gelder (GROEN) bleek dat
de beslissing om de school te sluiten tot nu toe nog niet ongedaan is gemaakt.
Het hele dossier munt trouwens uit door onduidelijkheid. De schepen gaf toe dat
ze van verkeerde cijfers was vertrokken, er zijn geen verslagen beschikbaar van
de laatste vergaderingen van de werkgroep (niet gemaakt?), er wordt gepraat
over integratie van SAIO en de Freinetschool en niemand durft hardop vertellen
hoe het nu verder moet. Tinne vroeg zich dan ook terecht af of al die heisa
ouders niet gaat afschrikken. Self-fulfilling prophecy heet dat in het Engels: als je hard genoeg
roept dat het niet goed gaat, dan gaat iedereen dat geloven en komt je
voorspelling vanzelf wel uit. Binnen 2 weken duidelijkheid zoals de schepen
beloofde?
Ondertussen zijn we 9 maand na de
start van ons gemeentebestuur maar er is nog altijd geen huishoudelijk
reglement goedgekeurd. De laatste keer dat een voorstel besproken werd, in
april van dit jaar, liep dat uit in openlijke ruzie tussen CD&V en NVA over
de hoogte van de zitpenning voor de voorzitter. Op vraag van GROEN beloofde
burgemeester Vera Celis dat op volgende gemeenteraad een nieuw voorstel zal
worden voorgelegd.
|
Energieverbruik
door de stad.
|
Kristof Van Reusel (SPA) herinnerde
het schepencollege nog eens aan de belofte dat ze 20 percent energie zouden
besparen tussen 2006 en 2013. Vorig jaar was hetzelfde onderwerp al door GROEN
op de gemeenteraad gebracht maar het antwoord van ons bestuur is ondertussen
niet veranderd. In plaats van een verlaging met 20 percent is de energiefactuur
met bijna 20 percent gestegen. Schepen Beke (CD&V) noemde als oorzaken de
opening van het zwembad en Wedbos, de nieuwe fuifzaal en extra verlichting op
de Leunen. Allemaal waar maar die plannen bestonden toch al toen beweerd werd
dat de factuur ging dalen. Er zitten heel wat ideeën in de pijplijn zoals
warmtekrachtkoppeling voor het zwembad, vervangen van energieverslindende
verlichting, nieuwe verwarmingsketels en isolatiewerken in schoolgebouwen maar
Leen Beke liet zich niet meer betrappen op een nieuwe concrete belofte.
Het was al erg laat geworden, vooral
door de discussies over de Geelse mobiliteit maar toch vonden een paar
raadsleden dat er nog tijd over was voor een paar van de pot gerukte vragen.
Patrick Graux (NVA) had het over een
houthakselaar. Patrick beweerde dat hij het allemaal had uitgerekend en dat
Geel beter af was met een hakselaar in eigen beheer. Wat door schepen Beke (CD&V)
ontkend werd. Schrijf het eens op, zei Leen en bezorg mij de cijfers, dan
zullen we het bekijken. Wat Patrick natuurlijk beter vooraf had gedaan.
Lea Neyens (NVA) wou weten waar
vispatenten voor de Dekshoevevijver kunnen bekomen worden, hoeveel ze kosten,
met hoeveel hengels mag gevist worden, wie een dagpas kan krijgen en nog een aantal
andere details. Informatie die perfect beschikbaar is bij de bevoegde diensten.
Dat raadsleden graag eens aan het woord komen, geen probleem, maar dan graag
met zinvolle vragen.
Staf Kauwenberghs tenslotte, krijgt
deze keer de oscar voor de meest overbodige interpellatie. In Winkelomheide
staat een verbouwingsproject op stapel en Staf wou weten of hij inzage in het
dossier kon krijgen. Het antwoord van de schepen was kort: Ja! Alle raadsleden
hebben recht op inzage in alle dossiers. Straf dat Staf dat nog niet weet na 9
maanden als raadslid. Alsof een scheidsrechter zich na een half uur wedstrijd gaat
afvragen of hij zijn fluitje mag gebruiken!
Volgende gemeenteraad maandag 7
oktober 2013
14-09-2013, 00:00 geschreven door Jos Dillen 
|