De drukkingsgroep Geelse Chaos had verzamelen geblazen voor de
ingang van De Ooievaarsnest. Met veel belgerinkel maakten ze nog eens hun
ongenoegen duidelijk over de verkeersregeling in het centrum. Er was heel wat volk
komen opdagen en iedereen die binnen wou, moest zich slalommend een weg banen
langs afvalcontainers en strategisch geplaatste fietsen.
Exit schepen Molderez.
Voor de officiële start van de raadszitting nam burgemeester
Celis het woord om mee te delen dat schepen Christoph Molderez zijn ontslag had
aangeboden. Niet echt een verrassing want het had al in alle kranten gestaan.
Het blijft raden naar de juiste reden waarom de schepen het niet meer ziet
zitten. Het toenemend ongenoegen over zijn circulatieplan? De
meningsverschillen binnen N-VA? Het is bijvoorbeeld geen geheim dat de
ex-schepen een tegenstander is van cumulatie tussen nationale en gemeentelijke
mandaten terwijl onze burgemeester zich daar vrolijk aan bezondigd. Ook
teleurstelling over zijn niet-verkiezing op 25 mei zal zeker een rol hebben
gespeeld. Voorlopig worden de bevoegdheden van de uittredende schepen verdeeld.
Burgemeester Celis krijgt Financiën, schepen Verboven wordt bevoegd voor lokale
economie en schepen Julliams neemt Mobiliteit. In de huidige omstandigheden
staan niet veel N-VA-ers te springen om Molderez op te volgen. De grap doet de
ronde dat kandidaten zich mogen melden. Wie een lidkaart van N-VA betaalt,
wordt automatisch schepen.
Waar Vera zedig over zweeg, is dat ondertussen ook de voorzitter
van N-VA, Diederik Lambrecht, zijn ontslag heeft aangeboden. Naar eigen zeggen, stopt
hij ermee omdat hij een andere visie op de toekomst van de partij heeft. Zeg
maar dezelfde visie als Molderez. Toevallig of niet hebben ook de
penningmeester, de secretaris, de communicatieverantwoordelijke en de
eventmanager van de partij al aangegeven dat ze hun functie willen neerleggen.
Rommelt het een beetje bij de Nieuw-Vlaamse Alliantie?
Als is Molderez geen schepen meer, hij is nog wel raadslid maar hij liet
zich verontschuldigen voor vanavond. Niet verwonderlijk. Is het vergezocht om
te veronderstellen dat hij binnenkort helemaal kapt met de politiek?
Greet doet haar intrede.
Vorige maand had Ivo Bollen meegedeeld dat hij ontslag nam als
raadslid. Vandaag legde zijn opvolger de eed af. Greet Bakelants is van Larum
en zij komt net als Ivo uit ACW-kringen. Er wacht haar een flinke taak als zij
de standpunten van ACW terug een beetje aandacht wil bezorgen binnen CD&V.
Jaarrekening.
Stadsontvanger Anne Depoorter presenteerde
een beknopt overzicht van de jaarrekening 2013. Een onderwerp waar boekhouders
misschien van likkebaarden maar bij mij beginnen de cijfers al snel te dansen
voor mijn ogen. Volgens de stadsontvanger staat Geel er financieel een beetje
beter voor dan vorig jaar en ik zal haar dus maar op haar woord geloven. Specialisten
kunnen het zeker uitvoeriger uitleggen, ik heb vooral onthouden dat er een klein
overschot is op de rekening van vorig jaar. Dat komt vooral omdat de inkomsten ongeveer
gelijk blijven maar de kosten en de investeringsuitgaven dalen. Minder
investeringen moet ons trouwens niet verbazen. Veel gemeentebesturen geven de
eerste jaren minder uit en sparen hun geld om tijdens de laatste jaren van hun
bestuur de kiezers gunstig te stemmen met nieuwe fietspaden, heraanleg van
wegen en verfraaiingen allerhande. Dat de stad minder kosten heeft, klinkt
positief maar elke medaille heeft zn keerzijde. Besparen en meer laten betalen
voor allerlei diensten is positief voor de stadskas maar minder voor de
portemonnee van de burgers.
Alle Gelenaars zijn gelijk?
Mensen met een tijdelijke verblijfsvergunning
kunnen vanaf nu geen bewoners-parkeerkaart meer krijgen. Wat Elhasbia Zayoy
(sp.a) verontwaardigd deed reageren. Schepen Julliams gaf een vrij verward
antwoord. Misschien is het omdat mensen met een tijdelijke vergunning niet
kunnen geregistreerd worden in het computersysteem. Zeker ben ik niet, ik moet
het misschien eens nakijken. Oud-schepen Laeremans zorgde voor nog meer
verwarring door te beweren dat dit punt alleen betrekking heeft op tijdelijke
bewoners van hotelkamers. Krijgen andere mensen met een tijdelijke verblijfsvergunning
dan wel een bewonerskaart? Niemand leek het te weten. Reden genoeg voor
Elhasbia om het voorstel te laten uitstellen. De voorzitter vond dat allemaal
niet nodig en alle raadsleden van de meerderheid stemden braaf mee. En wat
hebben ze nu goedgekeurd? Misschien kunnen we er een uitdaging van maken! Zoek
een raadslid die het je kan vertellen.
Eindelijk!
Het door een grote meerderheid verwenste
circulatieplan voor het centrum wordt stopgezet. Schepen Julliams kreeg, als
nieuwbakken verantwoordelijke voor Mobiliteit, de opdracht om de boodschap over
te brengen. Het trok op niks en dus stoppen we er mee is te simpel voor een
politicus, zeker als die politicus ook nog eens advocaat is. De schepen nam
uitvoerig zn tijd en probeerde zo veel mogelijk de nadruk te leggen op volgens
hem positieve aanpassingen zoals de herinrichting van
het Sint-Dimpnaplein en het eenrichtingsverkeer in de Burgstraat. Wat
natuurlijk niets te maken heeft met de circulatie in het centrum maar een foute
beslissing toegeven is nooit eenvoudig. Samen met schepen Molderez verdwijnt
het omstreden circulatieplan voor het Geelse centrum dus naar de prullenmand.
Via Rozendaal kan er terug naar het station gereden worden en de Stationsstraat
krijgt opnieuw tweerichtingsverkeer over de volledige lengte. De lus
Werft-Patronaatstraat-Lebonstraat wordt ook terug omgekeerd want bij het
opnieuw dubbelrichting maken van de Stationsstraat zou daar een conflict
ontstaan. Een juiste timing voor het terug invoeren van de oude situatie wou
het bestuur niet geven maar waarschijnlijk wordt het half augustus.
Van in het begin werd het plan slecht
onthaald en de tussentijdse bijsturingen zorgden alleen maar voor meer kritiek.
Heeft adviesbureau ARCADIS hiervoor echt een positief advies gegeven? Al het
verkeer naar het centrum door de winkelstraat sturen, mensen verplichten een
paar kilometer rond te rijden om bij het station te komen, gevaarlijke
situaties creëren voor de fietsers, dagelijkse files veroorzaken, het lijkt mij
onwaarschijnlijk dat een gerenommeerd adviesbureau daar zijn naam wil aan
verbinden.
De meerderheidspartijen laten het nu een
beetje uitschijnen alsof het hele plan uit het brein van Molderez is
ontsproten. De bewering van schepen
Beke op de website van CD&V We zijn blij dat
onze coalitiepartner inmiddels onze mening deelt moet je blijkbaar doen vergeten dat niet alleen N-VA
maar ook de voltallige CD&V dit experiment heeft gesteund. De schuld in de schoenen van één
persoon schuiven is een beetje eenvoudig maar zoals president Kennedy al zei: Success has many fathers, while failure is
an orphan.
Schepen Julliams beloofde een maximale inspraak van de adviesraad en
focusgroepen mobiliteit en het inschakelen van de nodige expertise in de vorm
van een gespecialiseerde studiedienst. Ook de burgers
zullen betrokken worden vooraleer eventuele nieuwe wijzigingen worden
ingevoerd. Alle voorstellen die tijdens de laatste gemeenteraadscommissie
werden ingediend, zullen meegenomen worden in de bespreking. Ook het
alternatieve plan van GROEN dus dat streeft naar een fietsvriendelijke
omgeving, autovrije winkelstraten en een bereikbaar maar niet doorrijdbaar centrum.
De schepen had nog een originele afsluiter in petto: Dank zei de
invoering van dit proefproject hebben we heel wat reacties losgeweekt bij de
Gelenaars. Dat kan op termijn alleen maar positief zijn. Op die manier kan je
om het even wat goedpraten natuurlijk.
Bij de
Facebook-groep We zijn de Geelse chaos beu zijn ze blij met de beslissing.
Het heeft lang geduurd maar ons aanhoudende protest heeft dan toch wat
uitgehaald., aldus Ingrid Vertessen. De initiatiefnemers willen voorlopig hun
groep nog niet ontbinden.
Volgende gemeenteraadszitting maandag 1
september 2014
02-07-2014, 21:34 geschreven door Jos Dillen 
|