BEU
De Facebookgroep We zijn de
Geelse chaos beu is opgericht door een paar mensen die het gevoel hebben dat
het in Geel met het verkeer behoorlijk fout loopt. In korte tijd verzamelden ze
bijna 3000 likes. Volgens initiatiefnemers Maarten Van Camp en Ingrid Vertessen
willen ze zich volledig inzetten opdat het voor fietsers veiliger wordt en dat
automobilisten die in het centrum moeten zijn, op een voor iedereen
aanvaardbare manier hun weg kunnen vinden. Voor de start van de gemeenteraad
overhandigden ze een nota met een samenvatting van de reacties en voorstellen
aan de raadsleden. Die reacties zijn
heel divers maar als er één conclusie mag getrokken worden, dan is het
zeker dat veel Gelenaars het absoluut niet eens zijn met de huidige gang van
zaken.
CIRCULATIEPLAN
Het gespreksonderwerp van de
laatste maand bij elke Geelse kapper, aan de toog van elke café en in de
wachtrij bij de bakker was overal het zelfde: De files in de Billemontstraat,
de Nieuwstraat, de Stationsstraat en de Rozendaal. Zowel SPA als GROEN hadden
dan ook heel wat vragen en bedenkingen bij de gang van zaken. CD&V had
vooraf ook al laten verstaan dat voor hen de testperiode geen 6 maanden hoefde
te duren. Niet veel meer dan een beetje show want op de gemeenteraad hoorden we
hen dat niet echt herhalen.
Kristof Van Reusel
(Sp.a) vroeg zich af in hoe verre de nieuwe circulatie echt beter is voor de
leesbaarheid, de bereikbaarheid en de doorstroming van het centrum. Dat was
toch wat schepen Molderez voor ogen had. Tinne Van Gelder (GROEN) verwees naar
de facebook-actie. Heel wat Gelenaars vinden dat de huidige situatie alleen
maar zorgt voor meer frustraties bij de chauffeurs en voor extra onveilige
situaties voor fietsers en voetvangers. Zij vroeg zich ook af wat nu eigenlijk
de visie is achter al die veranderingen. Waar wil de schepen naartoe? En is
schepen Molderez zelf tevreden over de toestand? Jeroen Dillen deed er nog een
schepje boven op: We gaan er gewoon op achteruit. Wat doet al dat verkeer in de
winkelstraat? Wat doet de stad voor de bescherming van de zwakke weggebruiker?
Waarom werd de snelheid in het centrum nog nooit gecontroleerd? Is dit de
Geelse vertaling van de N-VA slogan: Verandering voor verandering?
Schepen Molderez antwoordde niet
echt op al de vragen. Voor hem ziet het er nog altijd goed uit. Er zijn al een
paar correcties gebeurd en er mag nog een verbetering verwacht worden wanneer
de bereikbaarheidsas open gaat. Waarom hij dan niet gewacht heeft op die
opening om het verkeer om te gooien, daar kregen we ook geen antwoord op. Niet
iedereen is tegen het plan, ging de schepen verder. Er zijn ook positieve
reacties. Zelf heb ik er nog geen gehoord maar misschien heeft schepen Molderez
betere oren.
BELASTING OP DRIJFKRACHT EN
ALGEMENE BEDRIJFSBELASTING
Ons schepencollege had eind vorig
jaar plannen om de drijfkrachtbelasting af te schaffen. Tegelijk zou er een
nieuwe bedrijfsbelasting in de plaats komen. Deze maatregel moest zorgen voor
een eerlijker verdeling van de lasten voor de bedrijven. BP (Amoco) betaalt
veruit het meeste drijfkrachtbelasting en zou daarom een jaarlijkse compensatie
moeten betalen om het verlies voor de stad te beperken maar daar wilden ze niet
op in gaan. Geen afschaffing van de drijfkrachtbelasting dus en geen nieuwe bedrijfsbelasting.
Ondertussen is er blijkbaar toch een oplossing gevonden. Er wordt een nieuwe
bedrijfsbelasting ingevoerd maar die is niet geldig voor bedrijven die een
convenant hebben afgesloten met de Vlaamse Gemeenschap. Deze bedrijven kunnen
er voor kiezen in de plaats daarvan de drijfkrachtbelasting te blijven betalen.
Samengevat zouden de maatregelen ongeveer 50.000 euro extra opleveren op per
jaar. Jeroen Dillen (GROEN) wou graag gedetailleerde cijfers maar die kon hij niet
zo maar krijgen wegens privacy redenen. GROEN weigerde daarom de belasting goed
te keuren.
HUUROVEREENKOMST GEELSE KUNSTKRING
Wegens renovatiewerken in de
gebouwen van VZW De Waaiburg moest de Geelse Kunstkring dringend op zoek naar een nieuw lokaal. Door de stad werd hen het gelijkvloers van het huis op
Collegestraat 25 aangeboden. Aan de buitenkant een mooi gebouw maar in
verregaande staat van verval. Dat bleek al gauw toen een deel van het plafond
naar beneden kwam! Tinne Van Gelder (GROEN) vond het niet kunnen dat de stad
huur vroeg voor een gebouw in zulke slechte staat. Er was geen andere optie
verdedigde Schepen Beke haar beslissing. Ondertussen is die er blijkbaar wel
want de Kunstkring heeft nu een lokaal in Stelen ter beschikking. Schepen Beke
wist ook nog te vertellen dat het gebouw in de Collegestraat te koop staat. Er
worden wel voorwaarden aan de verkoop verbonden om het karakteristieke
uiterlijk van het huis te bewaren.
JAARVERSLAG KLACHTEN
De klachtenambtenaar publiceert
jaarlijks een verslag van de klachten en van de initiatieven die genomen worden
om de gemelde problemen te voorkomen. Ook dit jaar is het aantal geregistreerde
klachten heel beperkt en dat zou iedereen blij moeten maken. Anderzijds kan
natuurlijk de vraag gesteld worden of alle klachten hun weg vinden naar dit
rapport. Weten alle Gelenaars hoe ze officieel een klacht moeten indienen?
Wordt een mondelinge klacht aan een schepen of aan de burgemeester ook
geregistreerd?
Om er voor te zorgen dat klachten
zich niet zouden herhalen, vroeg het managementteam ook een overzicht van de
inhoud van de klachten. Dat geeft hen de kans om zaken aan te passen en er voor
te zorgen dat de klachten niet meer voorkomen. Jeroen Dillen (GROEN) had
opgemerkt dat het vermelde overzicht beloofd werd voor de maand februari maar
ondertussen zijn we half maart. Er ontstond een pijnlijke stilte terwijl
Burgemeester Celis driftig in haar papieren begon te rommelen maar een rapport
vond ze niet. Als het rapport gevonden wordt, lijkt het mij zinvol dat ook aan
de raadsleden te bezorgen, vond Jeroen. Dat kan, beloofde de burgemeester.
DAKRENOVATIE FREINETSCHOOL
Er was oorspronkelijk gepland dat
het dak van de oude turnzaal van de Freinetschool pas over enkele jaren zou
gerenoveerd te worden. Tijdens de werken die nu bezig zijn (Bonten Hanne), is
echter gebleken dat de toestand van het dak niet zo best is. Daarom wordt
voorgesteld de renovatie nu uit te voeren.
Tinne Van Gelder (GROEN) was helemaal akkoord maar ze vroeg zich
tegelijk af of dit nu betekent dat de toekomst voor de Freinetschool helemaal
uitgeklaard is. Schepen Griet Verhesen had het in haar antwoord over positieve
signalen.
BURGEMEESTERSCONVENANT
Ons Schepencollege heeft beslist
het Burgemeestersconvenant te
ondertekenen maar om aan alle voorwaarden te voldoen, moet de gemeenteraad dat
besluit bevestigen. Het Burgemeestersconvenant is een initiatief van de
Europese Commissie. Met het convenant beloven de gemeenten om tegen 2020 de
CO2-uitstoot met 20 % of meer te verminderen. Schepen Bart Julliams
verduidelijkte wel dat de stad na de ondertekening nog een plan moet uitwerken.
Of we grote verwachtingen moeten hebben, weet ik niet. De schepen drukte zelf
al direct op de rem door te vertellen dat de stad zelf maar verantwoordelijk is
voor 2 percent van de CO2 die op het grondgebied wordt uitgestoten. Zoals
verwacht vond Jeroen Dillen (GROEN) het allemaal veel te weinig. Mijn partij
dringt aan op snelle concrete actie, aldus Jeroen. Als centrumgemeente mogen we
ons niet beperken tot wat de wet voorschrijft. Wij moeten durven een
voorbeeld-stad te zijn voor de buurgemeentes. Vanaf nu de streefnormen van 2020
toepassen in plaats van ons te beperken tot het wettelijke minimum zou al een
mooie stap zijn.
TERRASSENREGLEMENT
In de kranten had CD&V al
vooraf laten horen dat ze het (nog maar eens) niet eens waren met hun
coalitiepartner N-VA. Het debat duurde dan ook bijna 2 uur, al was er niet echt
sprake van een ordelijk debat bij gebrek aan serieuze leiding. Burgemeester
Celis hield zich naar gewoonte op de achtergrond, van haar moeten we het niet
verwachten. En met Griet Smaers weet je nooit. De ene minuut is het Griet van
de CD&V, bij de volgende tussenkomst Griet de voorzitter. Chaos dus naar
goede gewoonte. Alles vertellen wat daar werd gezegd, is onmogelijk. Kort
samengevat kwam het er op neer dat CD&V slechts een beperkt aantal
wijzigingen wou invoeren terwijl NVA veel meer vrijheid voor de cafébazen wou.
CD&V vindt uniformiteit belangrijk voor het uitzicht en voor de veiligheid.
Voor N-VA mag iedereen zelf de kleuren van de luifels en zonneschermen kiezen.
De winterterrassen mogen dicht, de windschermen van de zomerterrassen mogen in
de winter blijven staan en alle soorten stoelen zijn toegelaten. De
zomerterrassen mogen ook met 3 meter uitgebreid worden. Daarvoor is wel niet
genoeg plaats aan de kant van DE FLORE. De tavernes aan die kant mogen voor N-VA
dus een extra terras bouwen aan de overkant van de rijweg.
Net zoals CD&V vond ook GROEN
het geen goed idee de handelaars helemaal vrij te laten in hun keuze. Zo
evolueren we van een stijlvolle markt naar een kakafonie van vormen en kleuren
en naar alle soorten van plastic zeteltjes en stoeltjes van misschien bedenkelijke
kwaliteit. De laatste maanden lapten verschillende handelaars de regels al aan
hun laars en ze krijgen nu gewoon gelijk. En terrassen aan de overzijde van de
rijweg zijn gewoon gevaarlijk. De politie gaf daarom ook een negatief advies. De
stad moet de moed hebben om keuzes te maken en die ook opleggen.
Om tot een beslissing te komen,
had het schepencollege gekozen voor een merkwaardig initiatief. Alle raadsleden
kregen een soort stemformulier waarop ze per discussiepunt konden kiezen voor
of tegen. Tijdens de stemming ging het heen en weer gediscussieer gewoon door
en dat zorgde voor de nodige verwarring. CD&V en GROEN keurden uiteindelijk
een uitbreiding van de zomerterrassen aan de westkant goed. Voor de oostkant waren
ze tegen omdat de terrassen daar aan de andere kant van de rijbaan zouden
komen. Bij CD&V vonden ze ook het behoud van de windschermen van de zomerterrassen
tijdens de winter een goed idee (ondanks kritiek van onafhankelijk raadslid Tom
Vervoort). Voor de rest vonden ze dat de regels best onveranderd bleven. Met de
steun van Open-VLD en Vlaams Belang kreeg N-VA zijn voorstel toch goedgekeurd.
Sp.a onthield zich. De socialisten zijn dus niet voor maar ook niet tegen. Of
is er meer aan de hand? Net voor de stemming had de fractieleider van N-VA een
lang fluistergesprek met de socialisten. Staat er misschien iets tegenover hun
kiesgedrag?
En al werd er 2 uur lang gepraat,
toch blijven een hoop zaken onduidelijk:
Ø -Waar
moeten de rokers naartoe als de terrassen helemaal gesloten zijn?
Ø -De
brandweer legt extra voorwaardes op voor afgesloten ruimtes. Wie gaat
controleren of iedereen zich daar aan houdt?
Ø -De
belijning voor de blinden en slechtzienden verdwijnt onder de uitgebreide
terrassen. Moeten die mensen vanaf nu een begeleider meebrengen?
Ø -De
Vlaamse overheid heeft subsidies gegeven voor de aanleg van de markt. Gaan ze
dat geld niet terugvragen als de stad zich niet langer houdt aan het
afgesproken plan?
Ø -Hoe
zit het nu met terrassen buiten de markt? Mogen die in de winter blijven staan
of toch niet?
DE NOORD-ZUID VERBINDING
Dat de nieuwe weg tussen Kasterlee en de ring van Geel een
verlichting betekent voor de dorpskernen van Kasterlee en Ten Aard, dat leidt
geen twijfel. Dat Griet Smaers net deed of ze de weg persoonlijk had aangelegd,
dat zal wel met de komende verkiezingen te maken hebben. Nu de weg open is,
kunnen een aantal aanpassingen gebeuren aan de oude N19 maar er zijn wel
beperkingen. Grote transporten en gevaarlijke ladingen kunnen niet door de
tunnel en moeten nog altijd langs de oude weg. Schepen Molderez deelde mee dat
hij aan DAF ging vragen om hun vrachtwagens niet meer langs St. Dimpna maar
langs de nieuwe weg te laten rijden. Wat bij Jeroen Dillen (GROEN) in het
verkeerde keelgat schot. We leggen een nieuwe weg van 200 miljoen en dat gaan
we DAF liefjes vragen of ze alstublieft langs daar willen rijden! Stel een
tonnagebeperking in en verplicht hen gewoon!
DE LEUNEN EN DE RING
De bewoners van de Leunen klagen
al langer dat ze moeten omrijden nu de Gooreind niet meer aansluit op de ring.
Daar terug een oprit voorzien lijkt niet meer mogelijk maar de vraag voor een
afrit op die plaats blijft bestaan. Noël Devos beweerde dat hij met iemand van
het Agentschap Wegen en Verkeer had gepraat. Die zou gezegd hebben dat een
afrit technisch kon maar dat de politiek hierover moest beslissen. Die
mededeling zorgde voor verbazing bij schepen Molderez. Hij had altijd gehoord
dat AVV absoluut geen afrit wou, onder meer wegens de veiligheid voor de
fietsers. Benieuwd wie gelijk heeft. Volgende maand weten we misschien meer.
De bewoners van de
Rodekruisstraat (daar ook in de buurt) klagen dan weer dat er te veel bomen langs
de ring verdwenen zijn en dat de chauffeurs die voor de lichten staan, bij hen
binnenkijken. Tegelijk willen ze ook de bomen in hun straat weg omdat de
laaghangende takken een gevaar betekenen. Schepen Julliams beloofde het
probleem van de inkijk op te nemen. Bomen vellen in de straat zag hij niet
zitten. De laaghangende takken zijn trouwens alleen een probleem als je er met
een ladderwagen van de brandweer onderdoor wil, besloot hij met een grapje.
Volgende gemeenteraadszitting maandag 31 maart 2014
20-03-2014, 00:00 geschreven door Jos Dillen 
|