Gemeenteraadszitting Geel
Inhoud blog
  • Gemeenteraadszitting 25 juni 2014
  • Gemeenteraadszitting 3 juni 2014
  • Gemeenteraadszitting 5 mei 2014
  • Gemeenteraadszitting 31 maart 2014
  • Gemeenteraadszitting 10 maart 2014

    Zoeken in blog


    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     


    Een "redelijk objectief" verslag van de Geelse raadszittingen met een paar persoonlijke opmerkingen.
    20-03-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Gemeenteraadszitting 10 maart 2014
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    BEU

    De Facebookgroep ‘We zijn de Geelse chaos beu’ is opgericht door een paar mensen die het gevoel hebben dat het in Geel met het verkeer behoorlijk fout loopt. In korte tijd verzamelden ze bijna 3000 likes. Volgens initiatiefnemers Maarten Van Camp en Ingrid Vertessen willen ze zich volledig inzetten opdat het voor fietsers veiliger wordt en dat automobilisten die in het centrum moeten zijn, op een voor iedereen aanvaardbare manier hun weg kunnen vinden. Voor de start van de gemeenteraad overhandigden ze een nota met een samenvatting van de reacties en voorstellen aan de raadsleden. Die reacties zijn  heel divers maar als er één conclusie mag getrokken worden, dan is het zeker dat veel Gelenaars het absoluut niet eens zijn met de huidige gang van zaken.

    CIRCULATIEPLAN

    Het gespreksonderwerp van de laatste maand bij elke Geelse kapper, aan de toog van elke café en in de wachtrij bij de bakker was overal het zelfde: De files in de Billemontstraat, de Nieuwstraat, de Stationsstraat en de Rozendaal. Zowel SPA als GROEN hadden dan ook heel wat vragen en bedenkingen bij de gang van zaken. CD&V had vooraf ook al laten verstaan dat voor hen de testperiode geen 6 maanden hoefde te duren. Niet veel meer dan een beetje show want op de gemeenteraad hoorden we hen dat niet echt herhalen.

    Kristof Van Reusel (Sp.a) vroeg zich af in hoe verre de nieuwe circulatie echt beter is voor de leesbaarheid, de bereikbaarheid en de doorstroming van het centrum. Dat was toch wat schepen Molderez voor ogen had. Tinne Van Gelder (GROEN) verwees naar de facebook-actie. Heel wat Gelenaars vinden dat de huidige situatie alleen maar zorgt voor meer frustraties bij de chauffeurs en voor extra onveilige situaties voor fietsers en voetvangers. Zij vroeg zich ook af wat nu eigenlijk de visie is achter al die veranderingen. Waar wil de schepen naartoe? En is schepen Molderez zelf tevreden over de toestand? Jeroen Dillen deed er nog een schepje boven op: We gaan er gewoon op achteruit. Wat doet al dat verkeer in de winkelstraat? Wat doet de stad voor de bescherming van de zwakke weggebruiker? Waarom werd de snelheid in het centrum nog nooit gecontroleerd? Is dit de Geelse vertaling van de N-VA slogan: ‘Verandering voor verandering’?

    Schepen Molderez antwoordde niet echt op al de vragen. Voor hem ziet het er nog altijd goed uit. Er zijn al een paar correcties gebeurd en er mag nog een verbetering verwacht worden wanneer de bereikbaarheidsas open gaat. Waarom hij dan niet gewacht heeft op die opening om het verkeer om te gooien, daar kregen we ook geen antwoord op. Niet iedereen is tegen het plan, ging de schepen verder. Er zijn ook positieve reacties. Zelf heb ik er nog geen gehoord maar misschien heeft schepen Molderez betere oren.

    BELASTING OP DRIJFKRACHT EN ALGEMENE BEDRIJFSBELASTING

    Ons schepencollege had eind vorig jaar plannen om de drijfkrachtbelasting af te schaffen. Tegelijk zou er een nieuwe bedrijfsbelasting in de plaats komen. Deze maatregel moest zorgen voor een eerlijker verdeling van de lasten voor de bedrijven. BP (Amoco) betaalt veruit het meeste drijfkrachtbelasting en zou daarom een jaarlijkse compensatie moeten betalen om het verlies voor de stad te beperken maar daar wilden ze niet op in gaan. Geen afschaffing van de drijfkrachtbelasting dus en geen nieuwe bedrijfsbelasting. Ondertussen is er blijkbaar toch een oplossing gevonden. Er wordt een nieuwe bedrijfsbelasting ingevoerd maar die is niet geldig voor bedrijven die een convenant hebben afgesloten met de Vlaamse Gemeenschap. Deze bedrijven kunnen er voor kiezen in de plaats daarvan de drijfkrachtbelasting te blijven betalen. Samengevat zouden de maatregelen ongeveer 50.000 euro extra opleveren op per jaar. Jeroen Dillen (GROEN) wou graag gedetailleerde cijfers maar die kon hij niet zo maar krijgen wegens privacy redenen. GROEN weigerde daarom de belasting goed te keuren.

    HUUROVEREENKOMST GEELSE KUNSTKRING

    Wegens renovatiewerken in de gebouwen van VZW De Waaiburg moest de Geelse Kunstkring dringend op zoek naar een nieuw lokaal. Door de stad werd hen het gelijkvloers van het huis op Collegestraat 25 aangeboden. Aan de buitenkant een mooi gebouw maar in verregaande staat van verval. Dat bleek al gauw toen een deel van het plafond naar beneden kwam! Tinne Van Gelder (GROEN) vond het niet kunnen dat de stad huur vroeg voor een gebouw in zulke slechte staat. Er was geen andere optie verdedigde Schepen Beke haar beslissing. Ondertussen is die er blijkbaar wel want de Kunstkring heeft nu een lokaal in Stelen ter beschikking. Schepen Beke wist ook nog te vertellen dat het gebouw in de Collegestraat te koop staat. Er worden wel voorwaarden aan de verkoop verbonden om het karakteristieke uiterlijk van het huis te bewaren.

    JAARVERSLAG KLACHTEN

    De klachtenambtenaar publiceert jaarlijks een verslag van de klachten en van de initiatieven die genomen worden om de gemelde problemen te voorkomen. Ook dit jaar is het aantal geregistreerde klachten heel beperkt en dat zou iedereen blij moeten maken. Anderzijds kan natuurlijk de vraag gesteld worden of alle klachten hun weg vinden naar dit rapport. Weten alle Gelenaars hoe ze officieel een klacht moeten indienen? Wordt een mondelinge klacht aan een schepen of aan de burgemeester ook geregistreerd?

    Om er voor te zorgen dat klachten zich niet zouden herhalen, vroeg het managementteam ook een overzicht van de inhoud van de klachten. Dat geeft hen de kans om zaken aan te passen en er voor te zorgen dat de klachten niet meer voorkomen. Jeroen Dillen (GROEN) had opgemerkt dat het vermelde overzicht beloofd werd voor de maand februari maar ondertussen zijn we half maart. Er ontstond een pijnlijke stilte terwijl Burgemeester Celis driftig in haar papieren begon te rommelen maar een rapport vond ze niet. Als het rapport gevonden wordt, lijkt het mij zinvol dat ook aan de raadsleden te bezorgen, vond Jeroen. Dat kan, beloofde de burgemeester.

    DAKRENOVATIE FREINETSCHOOL

    Er was oorspronkelijk gepland dat het dak van de oude turnzaal van de Freinetschool pas over enkele jaren zou gerenoveerd te worden. Tijdens de werken die nu bezig zijn (Bonten Hanne), is echter gebleken dat de toestand van het dak niet zo best is. Daarom wordt voorgesteld de renovatie nu uit te voeren.  Tinne Van Gelder (GROEN) was helemaal akkoord maar ze vroeg zich tegelijk af of dit nu betekent dat de toekomst voor de Freinetschool helemaal uitgeklaard is. Schepen Griet Verhesen had het in haar antwoord over ‘positieve signalen’.

    BURGEMEESTERSCONVENANT

    Ons Schepencollege heeft beslist het  Burgemeestersconvenant te ondertekenen maar om aan alle voorwaarden te voldoen, moet de gemeenteraad dat besluit bevestigen. Het Burgemeestersconvenant is een initiatief van de Europese Commissie. Met het convenant beloven de gemeenten om tegen 2020 de CO2-uitstoot met 20 % of meer te verminderen. Schepen Bart Julliams verduidelijkte wel dat de stad na de ondertekening nog een plan moet uitwerken. Of we grote verwachtingen moeten hebben, weet ik niet. De schepen drukte zelf al direct op de rem door te vertellen dat de stad zelf maar verantwoordelijk is voor 2 percent van de CO2 die op het grondgebied wordt uitgestoten. Zoals verwacht vond Jeroen Dillen (GROEN) het allemaal veel te weinig. Mijn partij dringt aan op snelle concrete actie, aldus Jeroen. Als centrumgemeente mogen we ons niet beperken tot wat de wet voorschrijft. Wij moeten durven een voorbeeld-stad te zijn voor de buurgemeentes. Vanaf nu de streefnormen van 2020 toepassen in plaats van ons te beperken tot het wettelijke minimum zou al een mooie stap zijn.

    TERRASSENREGLEMENT

    In de kranten had CD&V al vooraf laten horen dat ze het (nog maar eens) niet eens waren met hun coalitiepartner N-VA. Het debat duurde dan ook bijna 2 uur, al was er niet echt sprake van een ordelijk debat bij gebrek aan serieuze leiding. Burgemeester Celis hield zich naar gewoonte op de achtergrond, van haar moeten we het niet verwachten. En met Griet Smaers weet je nooit. De ene minuut is het Griet van de CD&V, bij de volgende tussenkomst Griet de voorzitter. Chaos dus naar goede gewoonte. Alles vertellen wat daar werd gezegd, is onmogelijk. Kort samengevat kwam het er op neer dat CD&V slechts een beperkt aantal wijzigingen wou invoeren terwijl NVA veel meer vrijheid voor de cafébazen wou. CD&V vindt uniformiteit belangrijk voor het uitzicht en voor de veiligheid. Voor N-VA mag iedereen zelf de kleuren van de luifels en zonneschermen kiezen. De winterterrassen mogen dicht, de windschermen van de zomerterrassen mogen in de winter blijven staan en alle soorten stoelen zijn toegelaten. De zomerterrassen mogen ook met 3 meter uitgebreid worden. Daarvoor is wel niet genoeg plaats aan de kant van DE FLORE. De tavernes aan die kant mogen voor N-VA dus een extra terras bouwen aan de overkant van de rijweg.

    Net zoals CD&V vond ook GROEN het geen goed idee de handelaars helemaal vrij te laten in hun keuze. Zo evolueren we van een stijlvolle markt naar een kakafonie van vormen en kleuren en naar alle soorten van plastic zeteltjes en stoeltjes van misschien bedenkelijke kwaliteit. De laatste maanden lapten verschillende handelaars de regels al aan hun laars en ze krijgen nu gewoon gelijk. En terrassen aan de overzijde van de rijweg zijn gewoon gevaarlijk. De politie gaf daarom ook een negatief advies. De stad moet de moed hebben om keuzes te maken en die ook opleggen.

    Om tot een beslissing te komen, had het schepencollege gekozen voor een merkwaardig initiatief. Alle raadsleden kregen een soort stemformulier waarop ze per discussiepunt konden kiezen voor of tegen. Tijdens de stemming ging het heen en weer gediscussieer gewoon door en dat zorgde voor de nodige verwarring. CD&V en GROEN keurden uiteindelijk een uitbreiding van de zomerterrassen aan de westkant goed. Voor de oostkant waren ze tegen omdat de terrassen daar aan de andere kant van de rijbaan zouden komen. Bij CD&V vonden ze ook het behoud van de windschermen van de zomerterrassen tijdens de winter een goed idee (ondanks kritiek van onafhankelijk raadslid Tom Vervoort). Voor de rest vonden ze dat de regels best onveranderd bleven. Met de steun van Open-VLD en Vlaams Belang kreeg N-VA zijn voorstel toch goedgekeurd. Sp.a onthield zich. De socialisten zijn dus niet voor maar ook niet tegen. Of is er meer aan de hand? Net voor de stemming had de fractieleider van N-VA een lang fluistergesprek met de socialisten. Staat er misschien iets tegenover hun kiesgedrag?

    En al werd er 2 uur lang gepraat, toch blijven een hoop zaken onduidelijk:

    Ø  -Waar moeten de rokers naartoe als de terrassen helemaal gesloten zijn?

    Ø  -De brandweer legt extra voorwaardes op voor afgesloten ruimtes. Wie gaat controleren of iedereen zich daar aan houdt?

    Ø  -De belijning voor de blinden en slechtzienden verdwijnt onder de uitgebreide terrassen. Moeten die mensen vanaf nu een begeleider meebrengen?

    Ø  -De Vlaamse overheid heeft subsidies gegeven voor de aanleg van de markt. Gaan ze dat geld niet terugvragen als de stad zich niet langer houdt aan het afgesproken plan?

    Ø  -Hoe zit het nu met terrassen buiten de markt? Mogen die in de winter blijven staan of toch niet?

    DE NOORD-ZUID VERBINDING

    Dat de nieuwe weg tussen Kasterlee en de ring van Geel een verlichting betekent voor de dorpskernen van Kasterlee en Ten Aard, dat leidt geen twijfel. Dat Griet Smaers net deed of ze de weg persoonlijk had aangelegd, dat zal wel met de komende verkiezingen te maken hebben. Nu de weg open is, kunnen een aantal aanpassingen gebeuren aan de oude N19 maar er zijn wel beperkingen. Grote transporten en gevaarlijke ladingen kunnen niet door de tunnel en moeten nog altijd langs de oude weg. Schepen Molderez deelde mee dat hij aan DAF ging vragen om hun vrachtwagens niet meer langs St. Dimpna maar langs de nieuwe weg te laten rijden. Wat bij Jeroen Dillen (GROEN) in het verkeerde keelgat schot. We leggen een nieuwe weg van 200 miljoen en dat gaan we DAF liefjes vragen of ze alstublieft langs daar willen rijden! Stel een tonnagebeperking in en verplicht hen gewoon!

    DE LEUNEN EN DE RING

    De bewoners van de Leunen klagen al langer dat ze moeten omrijden nu de Gooreind niet meer aansluit op de ring. Daar terug een oprit voorzien lijkt niet meer mogelijk maar de vraag voor een afrit op die plaats blijft bestaan. Noël Devos beweerde dat hij met iemand van het Agentschap Wegen en Verkeer had gepraat. Die zou gezegd hebben dat een afrit technisch kon maar dat de politiek hierover moest beslissen. Die mededeling zorgde voor verbazing bij schepen Molderez. Hij had altijd gehoord dat AVV absoluut geen afrit wou, onder meer wegens de veiligheid voor de fietsers. Benieuwd wie gelijk heeft. Volgende maand weten we misschien meer.

    De bewoners van de Rodekruisstraat (daar ook in de buurt) klagen dan weer dat er te veel bomen langs de ring verdwenen zijn en dat de chauffeurs die voor de lichten staan, bij hen binnenkijken. Tegelijk willen ze ook de bomen in hun straat weg omdat de laaghangende takken een gevaar betekenen. Schepen Julliams beloofde het probleem van de inkijk op te nemen. Bomen vellen in de straat zag hij niet zitten. De laaghangende takken zijn trouwens alleen een probleem als je er met een ladderwagen van de brandweer onderdoor wil, besloot hij met een grapje.

     

    Volgende gemeenteraadszitting maandag 31 maart 2014

    20-03-2014, 00:00 geschreven door Jos Dillen  

    Reageer (1)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (6 Stemmen)
    Archief per week
  • 30/06-06/07 2014
  • 09/06-15/06 2014
  • 12/05-18/05 2014
  • 07/04-13/04 2014
  • 17/03-23/03 2014
  • 17/02-23/02 2014
  • 30/12-05/01 2014
  • 09/12-15/12 2013
  • 11/11-17/11 2013
  • 14/10-20/10 2013
  • 09/09-15/09 2013
  • 01/07-07/07 2013
  • 10/06-16/06 2013
  • 20/05-26/05 2013
  • 08/04-14/04 2013
  • 18/03-24/03 2013
  • 18/02-24/02 2013

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !

    Inhoud blog
  • Gemeenteraadszitting 25 juni 2014
  • Gemeenteraadszitting 3 juni 2014
  • Gemeenteraadszitting 5 mei 2014
  • Gemeenteraadszitting 31 maart 2014
  • Gemeenteraadszitting 10 maart 2014

    Zoeken in blog


    Willekeurig Bloggen.be Blogs
    sint_martinus_oudenaarde
    www.bloggen.be/sint_ma


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs