Raadslid Dirk Lievens werd ook deze
keer verontschuldigd. We hebben Dirk niet meer gezien na de eedaflegging op 2
januari. Jeroen Dillen (GROEN) vroeg een spoedig herstel te wensen aan Dirk.
Wordt genoteerd, was de enige reactie van voorzitter Griet Smaers.
Het kan best zijn dat Dirk Lievens 6
jaar als gewoon raadslid een afgang vindt na zijn 6 jaar als schepen maar hij
is wel verkozen. Hoe je het ook draait of keert, niet willen zetelen blijft toch
bedrog aan zijn kiezers. Uiteraard kan een raadslid altijd ontslag nemen maar
dat is blijkbaar in dit geval geen optie. De eerste opvolger is Tom Vervoort en
die zien ze bij CD&V liever niet komen gezien, zijn financiële avonturen in
het verleden.
Vanaf
5 april 2013 wordt gestart met de elektronische rijbewijzen. De prijs word 25
EUR. Het rijbewijs zelf kost 20 euro en daar komt 5 euro gemeentebelasting
boven op.
Stond
er niet in het pas voorgestelde bestuursakkoord : "De coalitie van NV-A en CD&V heeft niet
de intentie om de belastingen te verhogen", vroeg Jeroen Dillen
(GROEN). De coalitie had geen commentaar.
GROEN stemde tegen. De andere
oppositiepartijen sloten zich daarbij aan.
Binnenlandse
Zaken liet weten dat de brandweer van Geel toelating krijgt om een compact
signalisatievoertuig
aan te kopen met staatssubsidie. Kristof Van Reusel (SP.A) wou graag weten wat
de totale kostprijs van dat voertuig zou zijn. Daar kon onze burgemeester niet op
antwoorden, dat moest ze nakijken. Ook over de subsidie was er verwarring. In
de bijlage stond duidelijk vermeld dat de subsidie 25% van de kostprijs bedroeg
en dat Geel de resterende 75 percent moest inbrengen. Toch beweerde onze
burgemeester dat het net omgekeerd was. Misschien de volgende keer de
agendapunten eens lezen voor de vergadering Vera?
|
Goedkeuring
meerjarenplan 2008-2014.
|
Het
meerjarenplan dat het vorig bestuur heeft opgesteld, loopt nog tot 2014. De
meerderheid wil graag haar eigen plannen uitvoeren maar zit ondertussen nog met
een aantal half afgewerkte projecten die ze ge-erft heeft van het vorig
bestuur. In die omstandigheden aan de raad vragen een plan goed te keuren wat
je als bestuur zelf niet helemaal onderschrijft, het is op zn minst een beetje
verwarrend. Daar kwam nog bij dat de meerderheid zelf beweerde dat het om een
voorlopig document ging. Om het nog wat erger te maken, bleek ook nog dat in de
versie die aan de raadsleden was bezorgd, een paar hoofdstukken uit de tekst verdwenen
waren. Een computerfout volgens de boekhouder.
Kristof
Van Reussel (SP.A) vond het hele document nogal verwarrend. Als voorbeeld
haalde hij een aantal oude doelstellingen aan die gewoon waren overgenomen in de
nieuwe versie. Zo werd tegen 2012 gestreefd naar een rioleringsgraad van 85 %
en 130 kg restafval per inwoner. Die 2 doelstellingen staan nog altijd in het
plan. Betekent dat misschien dat die streefdoelen niet zijn gehaald? Een
duidelijk antwoord kreeg hij niet. Alles moet geactualiseerd worden, dit is een
overgangsjaar, antwoordde schepen Leen Beke ontwijkend.
SP.A
en GROEN stemden tegen. Open-VLD onthield zich.
|
Goedkeuring budget
lopend jaar.
|
Met
het budget was het een beetje zoals met het meerjarenplan. Als het nieuwe
bestuur een ander beleid wil voeren, dan zullen we dat pas vanaf volgend jaar
echt gaan merken.
Niet
dat Jeroen Dillen (GROEN) daar veel van verwachtte. Dit bestuur zet gewoon de
politiek van het vorige bestuur verder. De Kracht van Verandering beperkt
zich voorlopig tot de namen van de schepenen. En als er daarna echte
veranderingen komen, dan vrees ik dat het niet de veranderingen zijn waar wij
op hopen.
De
kritiek van SP.A ging trouwens ongeveer in dezelfde richting. Kristof Van
Reusel had nog wel een opmerkelijk detail gevonden. Wat is de bedoeling van het
bedrag onder de rubriek Herinrichting markt? Heeft de stad al plannen om de
markt aan te passen? Schepen Leen Beke wist te vertellen dat het vermelde
bedrag alleen maar bestemd was voor de oprichting van het geplande kunstwerk.
In dat geval mogen we er dus van uitgaan dat de markt blijft zoals ze is, vroeg
Kristof met een onschuldig gezicht. Voorzitter Griet Smaers (CD&V) knikte
bevestigend. Aan de andere kant van de zaal reageerde schepen Marleen Verboven
(NVA) geprikkeld: Die conclusie is zeker een stap te ver! Een haar in de boter?
Elk
jaar wordt het jaarverslag van de binnenkomende klachten bekeken. In 2012 was
er een duidelijke toename van de klachten, voornamelijk in verband met het parkeerbeleid
enerzijds en de dienstverlening anderzijds. Het parkeerbeleid is vorig jaar een
heel actueel onderwerp geweest en iedereen wou daar wel zijn mening over kwijt.
Meer klachten in dat verband waren misschien een beetje te verwachten. De
toename van klachten in verband met dienstverlening vond Jeroen Dillen (GROEN) belangrijker.
Onze administratie moet blijven inzetten op een klantvriendelijke houding. Het
bestuur was het daarmee helemaal eens en beloofde de evoluties op het gebied
van klachten en opmerkingen nauwgezet op te volgen.
|
Verkavelingen in de
Bergstraat.
|
De
raad werd gevraagd de vergunning voor 4 bouwpercelen in Zammel goed te keuren.
Jeroen Dillen (GROEN) was verbaast dat een verkaveling goedgekeurd werd vlak
bij het Zammelsbroek, zogenaamd habitatgebied. Een habitatgebied is een speciale beschermingszone waar bijzondere
regels gelden voor de bescherming van flora en fauna. Ook heeft de
omgeving in
het verleden al last van wateroverlast gehad en de kans op overstromingen zal
in de toekomst trouwens nog toenemen wanneer de dijken verlaagd worden (het
Sigma-plan) om meer overstromingsgebieden te creëren.
Schepen
Bart Julliams probeerde zich te beroepen op gunstige adviezen van de dienst
Bos en Natuur. Het gaat trouwens maar over 4 loten, de impact op het
natuurgebied zal beperkt zijn. Dat vond Jeroen een zwakke reactie. De stad moet
zich niet verschuilen achter administratieve instanties maar zelf het beleid
bepalen. Ik wil in elk geval dat duidelijk genoteerd wordt dat ik gewaarschuwd
heb voor het overstromingsgevaar, besloot het Groene raadslid.
|
De Mina-raad,
verwarring troef.
|
De
gemeenteraad werd gevraagd de statuten van de adviesraad Milieu en Natuur goed
te keuren. Jeroen Dillen (GROEN) wees er op dat ook deze keer de meerderheid
zn huiswerk niet goed gemaakt had. Het voorstel van statuten werd op 13 maart
aan de Mina-raad voorgelegd voor advies. Dat advies bleek niet bij het dossier
te zitten. Luc Van Laer (CD&V) zorgde voor nog wat meer problemen toen hij
een extra raadslid vroeg voor de boeren. Wat dan volgens de statuten weer niet
kon behalve als ook het aantal vertegenwoordigers van natuurverenigingen
verhoogd werd.
Om
geen tijd te verliezen, gaan we toch door met de goedkeuring, stelde voorzitter
Smaers voor. Wat dan ook gebeurde. Einde verhaal? Misschien. De Mina-raad moet
nu opnieuw advies geven over dit gewijzigd statuut. Wat als ze tegen zijn?
Patrick
Engelen (NVA) is directeur van de Vrije Basisschool Holven. Hij had vastgesteld
dat de stad bakken met strooizout voorziet bij de gemeentelijke basisscholen.
Op die manier kan onmiddellijk gestrooid worden bij sneeuwval. Patrick vond dat
zulke bakken bij alle lagere scholen zouden moeten voorzien worden. Alle ouders
van alle Geelse kinderen betalen belastingen aan de stad, aldus Patrick, en
hebben, conform het flankerend onderwijsbeleid, recht op een veilige
schoolomgeving.
Voorzitter
Griet Smaers vond het blijkbaar ook een goed idee en ze wou al overgaan naar
het volgend punt toen Jeroen Dillen (GROEN) het woord vroeg. Mijn partij heeft
zeker geen bezwaar tegen het idee, begon Jeroen, maar niet alleen lagere
scholen hebben last van gladde wegen bij sneeuwval. Hebben middelbare scholen
dan ook niet hetzelfde recht? En waarom de lijn niet doortrekken naar het hoger
onderwijs? Is het niet zinvol ook bakken te voorzien bij sociale instellingen
zoals bejaardentehuizen? Waarom geen bakken met zout bij het ziekenhuis? Als je
ver genoeg doordenkt, kunnen alle Gelenaars gratis strooizout vragen. Ze
betalen toch allemaal belasting!
Dat
NVA één van zijn raadsleden wil laten scoren, is natuurlijk hun goed recht. Ons
schepencollege moet de volgende keer misschien wel eens nadenken over de
consequenties voor ze ingaan op elk verzoek.
Tinne
Van Gelder (GROEN) had opmerkingen in verband met een artikel over het
Methode-onderwijs dat verscheen in INFOGEEL. Methodeonderwijs is
een verzamelnaam voor steinerscholen, freinetonderwijs
en montessorionderwijs. In het artikel was sprake
van onafhankelijke vrije scholen en dat klopt natuurlijk niet. Wat met
gemeentelijk onderwijs of gemeenschapsscholen die één van deze methodes volgen?
Schepen Griet Verhesen moest bekennen dat Tinne gelijk had. Dat komt er van als
de redactie van het info-magazine klakkeloos gaat kopieën van internet.
Tinne
Van Gelder vond ook de inhoud van het artikel maar flauw. Een gemiste kans om
het methode-onderwijs meer bekendheid te geven en te promoten bij de Geelse bevolking,
was haar beoordeling.
De
partij NVA heeft een zogenaamd Aanspreekpunt opgericht in Oosterlo waar
mensen met vragen of problemen terecht kunnen. Toevallig bij schepen Verboven
thuis. NVA zelf omschrijft het initiatief als een plaats waar geluisterd wordt
naar de burger. De vermelde problemen zouden dan bezorgd worden aan de bevoegde
schepenen en de burgers zouden nadien persoonlijk op de hoogte gehouden worden.
Jeroen
Dillen (GROEN) vroeg zich af waarom een parallel circuit naast de bestaande
klachtenprocedure een goed idee kon zijn. Er bestaan regels over de manier
waarop vragen aan de administratie moeten gesteld worden. Schepenen moeten het
welzijn van alle Gelenaars voor ogen houden. Alle burgers moeten trouwens op
een gelijke manier behandeld worden. Als mensen sneller gehoor krijgen als ze
via een NVA-kanaal gaan, dan krijgt George Orwell gelijk: Alle Gelenaars zijn gelijk voor de wet maar sommigen zijn meer gelijk
dan anderen.
Geel
heeft een opvallend hoog aantal meergezinswoningen en ook vandaag worden nog
veel appartementen bijgebouwd. Jeroen Dillen (GROEN) stelde vast dat dit ook
kan in zones die daar eigenlijk niet voor bestemd zijn. Het stadsbestuur geeft zelf toe
dat ze niet weten in welke mate er appartementen gebouwd zijn in zones voor
eengezinswoningen. Ons stadsbestuur heeft hierover in 1995 wel een beleidsnota
gepubliceerd maar daar staan alleen aanwijzingen in, geen verplichtingen.
Een
goed beleid voeren voor Geel in 2013 op basis van een nota uit 1995 is
onmogelijk ging Jeroen door. Wanneer mogen we de visie van het huidig bestuur
kennen? Mogen we hopen dat die visie deze keer beschreven wordt in een
ruimtelijk uitvoeringsplan met strikte regels?
Schepen
van Ruimtelijke Ordening Bart Julliams (NVA) begreep de bezorgdheid van het
raadslid en gaf toe dat een nota van 18 jaar oud niet echt meer up-to-date
kon genoemd worden maar concrete antwoorden wou hij niet geven. De meerderheid
is nog bezig haar visie uit te werken.
|
Schorsing PRUP
Regionale Ontsluiting.
|
Een
aantal omwonenden in de buurt van de geplande verbinding tussen de Dr. Van de
Perrestraat en de Retiebaan had geklaagd
dat er onvoldoende milderende maatregelen waren voorzien bij de aanleg van de
weg. De Raad van State geeft hen nu gelijk en schorst het Ruimtelijk
Uitvoeringsplan. Hoe het nu verder zal lopen, is niet helemaal duidelijk. Wordt
het PRUP definitief geschorst of niet? Zijn een paar extra maatregelen voldoende
om toch een goedkeuring te krijgen? Wanneer gaan we het weten?
GROEN
heeft altijd gesteld dat de buurtbewoners veel te laat en onvoldoende bij het
project betrokken werden. Wat de Raad van State blijkbaar nu ook zegt. Reden voor
Jeroen Dillen (GROEN) om de meerderheid te vragen naar haar standpunt in deze
zaak. CD&V is immers altijd een grote voorstander geweest terwijl NVA
oppositie voerde tegen de weg. Vooral schepen Bart Julliams (NVA) kwam onder
vuur. Was Bart niet de man die vorig jaar voorgesteld werd als de grote
voortrekker in het wijkcomité dat actie voerde tegen de verbindingsweg? Was hij
het niet die vond dat de alternatieve trajecten opnieuw moest bekeken worden?
Kon de schepen misschien vertellen wat het standpunt van het college in dat
verband nu is? Bart Julliams hield zich op de vlakte. De schorsing is nog maar
een paar dagen oud, we hebben nog geen standpunt kunnen innemen. Dan horen we
uw antwoord wel tijdens de volgende raadszitting, besloot Jeroen. Op die manier
heb je een hele maand de tijd om, indien nodig, nog eens van gedacht te
veranderen.
In
de kranten verschijnen de laatste weken heel wat artikels waarin onze schepenen
uitleggen dat zij iets willen doen aan de moeilijke verkeerssituatie op St.
Dimpna maar wat en wanneer, dat is niet zo duidelijk. Voor een echte oplossing
wordt dikwijls verwezen naar de realisatie van de verbinding van de Retiebaan
met de ring. Die nu dus geschorst is. Jeroen drong er nog eens op aan dat niet
mocht gewacht worden op de mogelijke aanleg van die weg. De verkeersknoop moet
zo snel mogelijk aangepakt worden. Schepen Molderez beloofde actie al wou hij
niet zeggen welke actie en wanneer. Geen duidelijk maar wel een verstandig
standpunt van onze schepen. De regionale verbinding is er nog lang niet en de
Retiebaan en de Rijn zijn nog altijd gewestwegen. Als de schepen nu beloftes
doet, kan hij ze waarschijnlijk toch niet nakomen.
Volgende gemeenteraad maandag 6 mei
2013.
|