Gemeenteraadszitting Geel
Inhoud blog
  • Gemeenteraadszitting 25 juni 2014
  • Gemeenteraadszitting 3 juni 2014
  • Gemeenteraadszitting 5 mei 2014
  • Gemeenteraadszitting 31 maart 2014
  • Gemeenteraadszitting 10 maart 2014

    Zoeken in blog


    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     


    Een "redelijk objectief" verslag van de Geelse raadszittingen met een paar persoonlijke opmerkingen.
    10-04-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Gemeenteraadszitting 28 maart 2013

     

     

     

    Langdurig ziek?

     

     

    Raadslid Dirk Lievens werd ook deze keer verontschuldigd. We hebben Dirk niet meer gezien na de eedaflegging op 2 januari. Jeroen Dillen (GROEN) vroeg een spoedig herstel te wensen aan Dirk. Wordt genoteerd, was de enige reactie van voorzitter Griet Smaers.

     

    Het kan best zijn dat Dirk Lievens 6 jaar als gewoon raadslid een afgang vindt na zijn 6 jaar als schepen maar hij is wel verkozen. Hoe je het ook draait of keert, niet willen zetelen blijft toch bedrog aan zijn kiezers. Uiteraard kan een raadslid altijd ontslag nemen maar dat is blijkbaar in dit geval geen optie. De eerste opvolger is Tom Vervoort en die zien ze bij CD&V liever niet komen gezien, zijn financiële avonturen in het verleden.

     

     

    Nieuwe belastingen

     

    Vanaf 5 april 2013 wordt gestart met de elektronische rijbewijzen. De prijs word 25 EUR. Het rijbewijs zelf kost 20 euro en daar komt 5 euro gemeentebelasting boven op.  

    Stond er niet in het  pas voorgestelde bestuursakkoord : "De coalitie van NV-A en CD&V heeft niet de intentie om de belastingen te verhogen", vroeg Jeroen Dillen (GROEN). De coalitie had geen commentaar.

    GROEN stemde tegen. De andere oppositiepartijen sloten zich daarbij aan.

     

     

     

    Vera weet het niet.

     

    Binnenlandse Zaken liet weten dat de brandweer van Geel toelating krijgt om een compact

    signalisatievoertuig aan te kopen met staatssubsidie. Kristof Van Reusel (SP.A) wou graag weten wat de totale kostprijs van dat voertuig zou zijn. Daar kon onze burgemeester niet op antwoorden, dat moest ze nakijken. Ook over de subsidie was er verwarring. In de bijlage stond duidelijk vermeld dat de subsidie 25% van de kostprijs bedroeg en dat Geel de resterende 75 percent moest inbrengen. Toch beweerde onze burgemeester dat het net omgekeerd was. Misschien de volgende keer de agendapunten eens lezen voor de vergadering Vera?

     

     

     

    Goedkeuring meerjarenplan 2008-2014.

     

    Het meerjarenplan dat het vorig bestuur heeft opgesteld, loopt nog tot 2014. De meerderheid wil graag haar eigen plannen uitvoeren maar zit ondertussen nog met een aantal half afgewerkte projecten die ze ge-erft heeft van het vorig bestuur. In die omstandigheden aan de raad vragen een plan goed te keuren wat je als bestuur zelf niet helemaal onderschrijft, het is op z’n minst een beetje verwarrend. Daar kwam nog bij dat de meerderheid zelf beweerde dat het om een voorlopig document ging. Om het nog wat erger te maken, bleek ook nog dat in de versie die aan de raadsleden was bezorgd, een paar hoofdstukken uit de tekst verdwenen waren. Een computerfout volgens de boekhouder.

    Kristof Van Reussel (SP.A) vond het hele document nogal verwarrend. Als voorbeeld haalde hij een aantal oude doelstellingen aan die gewoon waren overgenomen in de nieuwe versie. Zo werd tegen 2012 gestreefd naar een rioleringsgraad van 85 % en 130 kg restafval per inwoner. Die 2 doelstellingen staan nog altijd in het plan. Betekent dat misschien dat die streefdoelen niet zijn gehaald? Een duidelijk antwoord kreeg hij niet. Alles moet geactualiseerd worden, dit is een overgangsjaar, antwoordde schepen Leen Beke ontwijkend.

    SP.A en GROEN stemden tegen. Open-VLD onthield zich.

     

     

    Goedkeuring budget lopend jaar.

     

    Met het budget was het een beetje zoals met het meerjarenplan. Als het nieuwe bestuur een ander beleid wil voeren, dan zullen we dat pas vanaf volgend jaar echt gaan merken.

    Niet dat Jeroen Dillen (GROEN) daar veel van verwachtte. Dit bestuur zet gewoon de politiek van het vorige bestuur verder. De ‘Kracht van Verandering’ beperkt zich voorlopig tot de namen van de schepenen. En als er daarna echte veranderingen komen, dan vrees ik dat het niet de veranderingen zijn waar wij op hopen.

    De kritiek van SP.A ging trouwens ongeveer in dezelfde richting. Kristof Van Reusel had nog wel een opmerkelijk detail gevonden. Wat is de bedoeling van het bedrag onder de rubriek ‘Herinrichting markt’? Heeft de stad al plannen om de markt aan te passen? Schepen Leen Beke wist te vertellen dat het vermelde bedrag alleen maar bestemd was voor de oprichting van het geplande kunstwerk. In dat geval mogen we er dus van uitgaan dat de markt blijft zoals ze is, vroeg Kristof met een onschuldig gezicht. Voorzitter Griet Smaers (CD&V) knikte bevestigend. Aan de andere kant van de zaal reageerde schepen Marleen Verboven (NVA) geprikkeld: Die conclusie is zeker een stap te ver! Een haar in de boter?

     

     

    Klachten.

     

    Elk jaar wordt het jaarverslag van de binnenkomende klachten bekeken. In 2012 was er een duidelijke toename van de klachten, voornamelijk in verband met het parkeerbeleid enerzijds en de dienstverlening anderzijds. Het parkeerbeleid is vorig jaar een heel actueel onderwerp geweest en iedereen wou daar wel zijn mening over kwijt. Meer klachten in dat verband waren misschien een beetje te verwachten. De toename van klachten in verband met dienstverlening vond Jeroen Dillen (GROEN) belangrijker. Onze administratie moet blijven inzetten op een klantvriendelijke houding. Het bestuur was het daarmee helemaal eens en beloofde de evoluties op het gebied van klachten en opmerkingen nauwgezet op te volgen.

     

     

    Verkavelingen in de Bergstraat.

     

    De raad werd gevraagd de vergunning voor 4 bouwpercelen in Zammel goed te keuren. Jeroen Dillen (GROEN) was verbaast dat een verkaveling goedgekeurd werd vlak bij het Zammelsbroek, zogenaamd habitatgebied. Een habitatgebied is een  speciale beschermingszone waar bijzondere regels gelden voor de bescherming van flora en fauna. Ook heeft de omgeving in het verleden al last van wateroverlast gehad en de kans op overstromingen zal in de toekomst trouwens nog toenemen wanneer de dijken verlaagd worden (het Sigma-plan) om meer overstromingsgebieden te creëren.

    Schepen Bart Julliams probeerde zich te beroepen op gunstige adviezen van de dienst ‘Bos en Natuur’. Het gaat trouwens maar over 4 loten, de impact op het natuurgebied zal beperkt zijn. Dat vond Jeroen een zwakke reactie. De stad moet zich niet verschuilen achter administratieve instanties maar zelf het beleid bepalen. Ik wil in elk geval dat duidelijk genoteerd wordt dat ik gewaarschuwd heb voor het overstromingsgevaar, besloot het Groene raadslid.

     

     

    De Mina-raad, verwarring troef.

     

    De gemeenteraad werd gevraagd de statuten van de adviesraad Milieu en Natuur goed te keuren. Jeroen Dillen (GROEN) wees er op dat ook deze keer de meerderheid z’n huiswerk niet goed gemaakt had. Het voorstel van statuten werd op 13 maart aan de Mina-raad voorgelegd voor advies. Dat advies bleek niet bij het dossier te zitten. Luc Van Laer (CD&V) zorgde voor nog wat meer problemen toen hij een extra raadslid vroeg voor de boeren. Wat dan volgens de statuten weer niet kon behalve als ook het aantal vertegenwoordigers van natuurverenigingen verhoogd werd.

    Om geen tijd te verliezen, gaan we toch door met de goedkeuring, stelde voorzitter Smaers voor. Wat dan ook gebeurde. Einde verhaal? Misschien. De Mina-raad moet nu opnieuw advies geven over dit gewijzigd statuut. Wat als ze tegen zijn?

     

     

    Zoutloos.

     

    Patrick Engelen (NVA) is directeur van de Vrije Basisschool Holven. Hij had vastgesteld dat de stad bakken met strooizout voorziet bij de gemeentelijke basisscholen. Op die manier kan onmiddellijk gestrooid worden bij sneeuwval. Patrick vond dat zulke bakken bij alle lagere scholen zouden moeten voorzien worden. Alle ouders van alle Geelse kinderen betalen belastingen aan de stad, aldus Patrick, en hebben, conform het flankerend onderwijsbeleid, recht op een veilige schoolomgeving.

    Voorzitter Griet Smaers vond het blijkbaar ook een goed idee en ze wou al overgaan naar het volgend punt toen Jeroen Dillen (GROEN) het woord vroeg. Mijn partij heeft zeker geen bezwaar tegen het idee, begon Jeroen, maar niet alleen lagere scholen hebben last van gladde wegen bij sneeuwval. Hebben middelbare scholen dan ook niet hetzelfde recht? En waarom de lijn niet doortrekken naar het hoger onderwijs? Is het niet zinvol ook bakken te voorzien bij sociale instellingen zoals bejaardentehuizen? Waarom geen bakken met zout bij het ziekenhuis? Als je ver genoeg doordenkt, kunnen alle Gelenaars gratis strooizout vragen. Ze betalen toch allemaal belasting!

    Dat NVA één van zijn raadsleden wil laten scoren, is natuurlijk hun goed recht. Ons schepencollege moet de volgende keer misschien wel eens nadenken over de consequenties voor ze ingaan op elk verzoek.

     

     

    Copypaste.

     

    Tinne Van Gelder (GROEN) had opmerkingen in verband met een artikel over het ‘Methode-onderwijs’ dat verscheen in INFOGEEL. Methodeonderwijs is een verzamelnaam voor steinerscholen, freinetonderwijs en montessorionderwijs. In het artikel was sprake van onafhankelijke vrije scholen en dat klopt natuurlijk niet. Wat met gemeentelijk onderwijs of gemeenschapsscholen die één van deze methodes volgen? Schepen Griet Verhesen moest bekennen dat Tinne gelijk had. Dat komt er van als de redactie van het info-magazine klakkeloos gaat kopieën van internet.

    Tinne Van Gelder vond ook de inhoud van het artikel maar flauw. Een gemiste kans om het methode-onderwijs meer bekendheid te geven en te promoten bij de Geelse bevolking, was haar beoordeling.

     

     

    Animal Farm.

     

     

    De partij NVA heeft een zogenaamd ‘Aanspreekpunt’ opgericht in Oosterlo waar mensen met vragen of problemen terecht kunnen. Toevallig bij schepen Verboven thuis. NVA zelf omschrijft het initiatief als een plaats waar geluisterd wordt naar de burger. De vermelde problemen zouden dan bezorgd worden aan de bevoegde schepenen en de burgers zouden nadien persoonlijk op de hoogte gehouden worden.

    Jeroen Dillen (GROEN) vroeg zich af waarom een parallel circuit naast de bestaande klachtenprocedure een goed idee kon zijn. Er bestaan regels over de manier waarop vragen aan de administratie moeten gesteld worden. Schepenen moeten het welzijn van alle Gelenaars voor ogen houden. Alle burgers moeten trouwens op een gelijke manier behandeld worden. Als mensen sneller gehoor krijgen als ze via een NVA-kanaal gaan, dan krijgt George Orwell gelijk: Alle Gelenaars zijn gelijk voor de wet maar sommigen zijn meer gelijk dan anderen.

     

     

     

    Meergezinswoningen.

     

     

    Geel heeft een opvallend hoog aantal meergezinswoningen en ook vandaag worden nog veel appartementen bijgebouwd. Jeroen Dillen (GROEN) stelde vast dat dit ook kan in zones die daar eigenlijk niet voor  bestemd zijn. Het stadsbestuur geeft zelf toe dat ze niet weten in welke mate er appartementen gebouwd zijn in zones voor eengezinswoningen. Ons stadsbestuur heeft hierover in 1995 wel een beleidsnota gepubliceerd maar daar staan alleen aanwijzingen in, geen verplichtingen.

    Een goed beleid voeren voor Geel in 2013 op basis van een nota uit 1995 is onmogelijk ging Jeroen door. Wanneer mogen we de visie van het huidig bestuur kennen? Mogen we hopen dat die visie deze keer beschreven wordt in een ruimtelijk uitvoeringsplan met strikte regels?

    Schepen van Ruimtelijke Ordening Bart Julliams (NVA) ‘begreep de bezorgdheid van het raadslid ’ en gaf toe dat een nota van 18 jaar oud niet echt meer up-to-date kon genoemd worden maar concrete antwoorden wou hij niet geven. De meerderheid is nog bezig haar visie uit te werken.

     

    Schorsing PRUP Regionale Ontsluiting.

     

    Een aantal omwonenden in de buurt van de geplande verbinding tussen de Dr. Van de Perrestraat  en de Retiebaan had geklaagd dat er onvoldoende milderende maatregelen waren voorzien bij de aanleg van de weg. De Raad van State geeft hen nu gelijk en schorst het Ruimtelijk Uitvoeringsplan. Hoe het nu verder zal lopen, is niet helemaal duidelijk. Wordt het PRUP definitief geschorst of niet? Zijn een paar extra maatregelen voldoende om toch een goedkeuring te krijgen? Wanneer gaan we het weten?

    GROEN heeft altijd gesteld dat de buurtbewoners veel te laat en onvoldoende bij het project betrokken werden. Wat de Raad van State blijkbaar nu ook zegt. Reden voor Jeroen Dillen (GROEN) om de meerderheid te vragen naar haar standpunt in deze zaak. CD&V is immers altijd een grote voorstander geweest terwijl NVA oppositie voerde tegen de weg. Vooral schepen Bart Julliams (NVA) kwam onder vuur. Was Bart niet de man die vorig jaar voorgesteld werd als de grote voortrekker in het wijkcomité dat actie voerde tegen de verbindingsweg? Was hij het niet die vond dat de alternatieve trajecten opnieuw moest bekeken worden? Kon de schepen misschien vertellen wat het standpunt van het college in dat verband nu is? Bart Julliams hield zich op de vlakte. De schorsing is nog maar een paar dagen oud, we hebben nog geen standpunt kunnen innemen. Dan horen we uw antwoord wel tijdens de volgende raadszitting, besloot Jeroen. Op die manier heb je een hele maand de tijd om, indien nodig, nog eens van gedacht te veranderen.

    In de kranten verschijnen de laatste weken heel wat artikels waarin onze schepenen uitleggen dat zij iets willen doen aan de moeilijke verkeerssituatie op St. Dimpna maar wat en wanneer, dat is niet zo duidelijk. Voor een echte oplossing wordt dikwijls verwezen naar de realisatie van de verbinding van de Retiebaan met de ring. Die nu dus geschorst is. Jeroen drong er nog eens op aan dat niet mocht gewacht worden op de mogelijke aanleg van die weg. De verkeersknoop moet zo snel mogelijk aangepakt worden. Schepen Molderez beloofde actie al wou hij niet zeggen welke actie en wanneer. Geen duidelijk maar wel een verstandig standpunt van onze schepen. De regionale verbinding is er nog lang niet en de Retiebaan en de Rijn zijn nog altijd gewestwegen. Als de schepen nu beloftes doet, kan hij ze waarschijnlijk toch niet nakomen.

     

     

    Volgende gemeenteraad maandag 6 mei 2013.

     

     



    Geef hier uw reactie door
    Uw naam *
    Uw e-mail
    URL
    Titel *
    Reactie * Very Happy Smile Sad Surprised Shocked Confused Cool Laughing Mad Razz Embarassed Crying or Very sad Evil or Very Mad Twisted Evil Rolling Eyes Wink Exclamation Question Idea Arrow
      Persoonlijke gegevens onthouden?
    (* = verplicht!)
    Reacties op bericht (0)

    Archief per week
  • 30/06-06/07 2014
  • 09/06-15/06 2014
  • 12/05-18/05 2014
  • 07/04-13/04 2014
  • 17/03-23/03 2014
  • 17/02-23/02 2014
  • 30/12-05/01 2014
  • 09/12-15/12 2013
  • 11/11-17/11 2013
  • 14/10-20/10 2013
  • 09/09-15/09 2013
  • 01/07-07/07 2013
  • 10/06-16/06 2013
  • 20/05-26/05 2013
  • 08/04-14/04 2013
  • 18/03-24/03 2013
  • 18/02-24/02 2013

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !

    Inhoud blog
  • Gemeenteraadszitting 25 juni 2014
  • Gemeenteraadszitting 3 juni 2014
  • Gemeenteraadszitting 5 mei 2014
  • Gemeenteraadszitting 31 maart 2014
  • Gemeenteraadszitting 10 maart 2014

    Zoeken in blog


    Willekeurig Bloggen.be Blogs
    gam1
    www.bloggen.be/gam1


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs