Inhoud blog
  • Eerste serieproductie van een elektro-auto in Europa
  • Lidl laat klanten elektrisch rijden tot 2015 voor 5 euro
  • UNIFORME LAADSTEKKER IN VLAANDEREN VOOR PUBLIEKE OPLAADINFRASTRUCTUUR ELEKTRISCHE VOERTUIGEN
  • Belgisch masterplan Elektrische Mobiliteit bijna klaar
  • Test met Belgische vloot Golf Blue-e-Motion van start
    Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    Foto
    ELEKTRISCHE AUTO's--LICHTE BESTELWAGENS---SCOOTERS---MOTO's---FIETSEN--BEWEGINGSTOESTELLEN
    {TITEL_VRIJE_ZONE}

    Gecoördineerde aanpak nodig
    Elektrisch rijden kan een uitstekende kans en opportuniteit voor ons land zijn om de automotive industrie een impuls te geven, de productie van alternatieve energie uit te vergroten en een nieuwe mobiliteits-industrie te realiseren.

    Elektrisch rijden is weliswaar erg actueel maar de initiatieven zijn (nog) erg gefragmenteerd, te klein van schaal en te weinig gecoördineerd in de Europese landen. De federale overheid en onze Gewesten hebben voldoende kennis en mogelijkheden in huis om nieuwe elektrische voertuigproductie met nieuwe toeleverindustrie (al dan niet geïmporteerd) te initiëren.

    Foto
    Foto
    Mijn favorieten
  • Energy Efficient Electrical Car - E3Car Project
  • Mijn favorieten
  • elektrische wagens evolutie
  • Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Elektrische auto
    Duurzame invoering van elektrische voertuigen
    PLATFORM VOOR ELEKTRICH RIJDEN
    25-11-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Duits voorstel voor modulaire oplaadstekker

     

    Het ligt nogal voor de hand dat voor plug-in hybrides en elektrische auto’s een standaard laadstekker moet komen. Net zoals tankpistolen en vulopeningen wereldwijd op elkaar aansluiten, zodat je met elke auto overal kunt tanken. Enkele grote Duitse merken hebben nu een standaard laadstekker voorgesteld, en hopen dat andere fabrikanten daarin meegaan. Maar waarom een modulaire stekker?

    Geen angst voor de stekker, die moet goed beveiligd zijn volgens ISO/IEC-normen! Geen angst voor de stekker, die moet goed beveiligd zijn volgens ISO/IEC-normen!

    Uit het voorgaande blijkt eigenlijk al dat stekkers om hybride of elektrische auto’s te laden nog niet allemaal hetzelfde zijn. De Volkswagen-groep, BMW en Daimler willen snel naar een universele stekker, liefst wereldwijd bruikbaar.

    Geschikt voor driefasen

    Vanzelf moet zo’n stekker veilig beschut zijn en ‘fool-proof’ in het gebruik. Daarnaast moet hij geschikt zijn voor snelladen, met hoger voltage dat extra veiligheden eist. Er is dus op 230 en 380 V wisselstroom gerekend.
    Medewerking van elektriciteitsbedrijven is nodig, die moeten aan laadpunten zo’n standaard stekker zetten. Zij worden blij gemaakt met een ingebouwde aansluiting voor het CAN-systeem. Nodig voor intelligent laden, waarbij het type auto en accu wordt herkend, waarnaast de autobatterij als buffer opgenomen kan worden in een intelligent stroomnet.

    Standaardstekker? Nog lang niet. Hier zelfs twee verschillende voor snelladen, met dikke kabel, of langzaam laden. Standaardstekker? Nog lang niet. Hier zelfs twee verschillende voor snelladen, met dikke kabel, of langzaam laden.


    Aanpassing voor gelijkstroom

    En dan het modulaire. In 2013 verwacht men een uitbreidingsstuk klaar te hebben dat om de wisselstroomstekker kan. Daarmee wordt snelladen met gelijkstroom mogelijk, zoals in Japan en China nu al toepassing vindt.
    Handig, want je hebt geen gelijkrichter in de auto meer nodig, dat scheelt gewicht en ruimte. Er is minder verlies, het laden kan sneller dan met wisselstroom.

    Peter Fokker (Redactie AMT)

    25-11-2010 om 15:23 geschreven door Philippe Decrock  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.BMW bouwt op grote schaal elektrische auto's

     

    BMW maakt werk van de elektrische auto. Het concern steekt de komende jaren 400 miljoen euro in de uitbreiding van de BMW-fabriek in Leipzig om deze 'auto van de toekomst' te bouwen. BMW heeft de plannen voor het nieuwe project vrijdag in het bijzijn van bondskanselier Angela Merkel ontvouwd. Volgens BMW is het voor het eerst dat in Duitsland elektrische auto's in serieproductie worden gebouwd.

    De elektrische Megacity Vehicle zal in 2013 debuteren. Bijzonder is de lichte bouwwijze. U las er alles over in de juli-augustus editie van AMT Vakblad. De elektrische Megacity Vehicle zal in 2013 debuteren. Bijzonder is de lichte bouwwijze. U las er alles over in de juli-augustus editie van AMT Vakblad.

    De uitbreiding van de fabriek levert Leipzig achthonderd nieuwe banen op. In 2011 moeten de eerste elektrische auto’s van de band rollen. Het gaat om auto's van de bestaande BMW 1 Serie die als proef worden omgebouwd tot elektrische auto's.

    In 2013 volgt in Leipzig nog een primeur. Het autoconcern lanceert dan de Megacity Vehicle (MCV). Deze elektrisch aangedreven stadsauto is volgens BMW uniek, omdat hij een "vederlichte carrosserie'' heeft. De auto zal honderden kilo's lichter zijn dan andere auto's en is daardoor nog energiezuiniger.

    De MCV wordt "’s werelds eerste massa-geproduceerde auto met een carrosserie van lichtgewicht carbon'', aldus BMW. Aan de auto zal wel een aardig prijskaartje hangen. De dure grondstof carbon (koolstofvezel) is normaal gesproken voorbehouden aan de Formule 1 en de ruimtevaart.

    Bron: ANP

    25-11-2010 om 15:20 geschreven door Philippe Decrock  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (2 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Elektrische Fiat 500 voor feestprijs

    Stroomleveranciers kunnen nauwelijks wachten tot we allemaal overstappen op elektrisch rijden. Dus ook van het tankstation overstappen naar hun stopcontact of laadpaal. De mk-group uit Hamburg neemt het heft in eigen handen, en biedt de elektrische CARe 500 te koop of te huur. Niet te lang twijfelen, want alleen tot het eind van dit jaar doen ze dat ook nog voor een speciale feestprijs. Rennen, dus?

    Het is maar dat u het weet, vanaf 2012 gaat het Chrysler-netwerk in de VS een officiële Fiat 500EV leveren. Puur elektrisch rijdend, op accu’s van SB Limotive, waarin SB staat voor de partners Samsung en Bosch.
    Of de elektro-500 ook naar Europa komt is onbekend. In elk geval ging het Zweedse EVadapt er niet op zitten wachten, ze maken hem zelf. Het bedrijf ontstond in 2009, als samenwerking van accufabrikant Alelion en ombouwer Autoadapt, die auto’s voor invaliden aanpast.

    CARe 500


    Dubbele bodem

    De Hamburgse energiemaatschappij haalt zijn CARe 500 bij EVadapt, en plakt er zijn eigen handelsnaam ‘care’ op. Er wordt een servicenet van 650 bedrijven beloofd. Dat blijkt te gaan om de Auto Teile Unger (ATU) keten in Duitsland en Oostenrijk.
    EVadapt heeft een contract met Fiat voor levering van auto’s. Daar gaat de gewone motor uit, een 24 kW elektromotor komt in de plaats. De accupartner van EVadapt zorgt voor lithium-ijzerfosfaat batterijpakketten. In totaal 1534 batterijtjes, met 15 kWh stroomopslag.
    De batterijtjes zitten in een dun pakket dat de hele 500-bodem bedekt. Van de originele Fiat-transmissie werken nog drie versnellingen vooruit. In elektro-versie haalt de auto nog 120 km/h, maar de constante snelheid moet niet boven 95 km/h komen. Het rijbereik zou 120 km zijn.

    CARe MK1

    Opmerkelijke aanbiedingen

    De mk-groep sloot een contract met EVadapt voor 1500 auto’s per jaar. In het voorjaar produceerde het Zweedse ombouwbedrijf de eerste auto, die ze zelf in Zweden hebben geleverd.
    Hiermee nog niet tevreden liet de mk-groep ook een Ford Ka ombouwen door een Duits tuningbedrijf. Technisch gezien hebben de Ford Ka en Fiat 500 dezelfde basis. Beide autotypen worden in een soort huurkoop geboden, voor dezelfde prijs.
    We spreken van 20.000 euro ex BTW aanbetaling, en vijf jaar lang 290 euro per maand. Voor dat geld zit de afgenomen stroom erbij. Bovendien wordt na vijf jaar gratis het accupakket vervangen. In totaal reken je dus 37.400 euro af.

    CARe 500

    Met of zonder accu

    Een trots bedrag, nogal. Gelukkig is er een feestaanbieding op de CARe 500, voor de snelle beslisser. Klinkt 23.900 euro al beter? Nog altijd bijna dubbel zoveel als een gewone 500 op benzine kost. Deze prijs heeft bovendien meer dubbele bodems dan de auto.
    Om te beginnen is het exclusief BTW, maar ook exclusief accu’s. Daarvoor komt 150 euro per maand op de rekening, wat dan wel weer inclusief stroomverbruik is. De huur van accu’s zou garanderen dat je altijd over de laatste techniek beschikt, al is maar de vraag of je gratis tussentijds nieuwere en betere accu’s zult krijgen.
    Met accu’s erbij is de CARe 500 ook te koop. Nu in de aanbieding voor 36.990 euro. Alweer ex BTW. Normale prijs 44.900, ook ex. Ofwel liefst 53.431 euro inclusief BTW. Het energiebedrijf van mk-group holding werkt in heel Europa, en wil dit genereuze aanbod ook naar andere landen brengen. We kunnen haast niet wachten…

    Peter Fokker (Redactie AMT)

    25-11-2010 om 15:19 geschreven door Philippe Decrock  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 1/5 - (1 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Verhelpt draadloos opladen het accuprobleem?

     

    Het valt niet te ontkennen, we hebben een accuprobleem. Als we tenminste elektrisch willen gaan rijden. Daarvoor zijn accu’s nog te duur en te zwak. Maar wacht, inductief laden kan onze problemen een stuk verzachten. HaloIPT laat zien dat het werkt, en wil in 2012 een proef tonen met elektrische auto’s. Een doorbraak, dat draadloos opladen?

    HaloIPT inductief opladen

    HaloIPT is een jong bedrijf, pas dit jaar opgericht door een Nieuwzeelands en een Brits investeringsbureau. IPT staat voor Inductive Power Transfer. Ofwel, via inductie grote hoeveelheden elektrische energie overbrengen.
    Het gaat HaloIPT speciaal om opladen van accu’s in elektrische voertuigen. Desnoods hele grote, ze hebben in Italië een project om stadsbussen te laden.

    Plaat in de straat

    Het principe is best simpel. Je neemt een grote elektrische spoel, en een metalen plaat. Onderop de auto zet je ook zo’n metalen plaat. Parkeer de auto boven de metalen plaat. Er gaat stroom vloeien door de spoel, via magnetisme induceert dat een spanning in de metalen plaat van de auto.
    Met de plaat in de auto kun je nu de accu van die auto laden. Zonder snoeren aan te sluiten, helemaal automatisch. Op elke plek waar zo’n oplaadplaat in de straat ligt. Het ideaal van HaloIPT is dat zulke platen onder de rijbaan komen. Want ook als je er overheen rijdt laadt de accu al wat bij.

    1 aansluitkast, 2 signaaldraad, 3 straatplaat, 4 magnetisch veld, 5 autoplaat, 6 elektronische omzetting en regeling, 7 accupakket 1 aansluitkast, 2 signaaldraad, 3 straatplaat, 4 magnetisch veld, 5 autoplaat, 6 elektronische omzetting en regeling, 7 accupakket


    Geen sprookjes

    “Het kost niet meer dan plug-in opladen”, zegt directeur dr. Anthony Thomson. Dus geen laadpalen plaatsen, maar laadplaten in de straat leggen. Hoe meer er zijn, hoe minder elektrische auto’s afhankelijk worden van grote accupakketten om behoorlijke afstanden te kunnen afleggen.
    Helemaal als de straten geplaveid zijn met laadplaten. Dan kan de auto al rijdend opladen, wat met laadpalen niet gaat. Het werkt ook bij regen en sneeuw, de laadplaat kan onder het wegdek liggen.
    HaloIPT heeft nu systemen die 3 tot 7 kW kunnen overbrengen, als de straatplaat en de autoplaat niet meer dan 40 cm afstand tot elkaar hebben. Dus geen wilde fantasie, het werkt.

    Ook elektronische koppeling

    Het idee om inductief elektrische stroom door te geven is helemaal niets nieuws. De bijdrage van HaloIPT is om dat geschikt te maken voor elektrische auto’s. Er is een stroomregeling nodig in de aansluiting van de straatplaat, en tussen autoplaat en accu’s.
    Het is niet nodig erg precies boven de straatplaat te parkeren. Maar hoe de positie van de platen tegenover elkaar is maakt wel uit op de spanningsdoorgifte. Die moet gestabiliseerd worden om er een accu mee te laden.
    Naast de spanning wordt een elektronisch signaal doorgegeven. Dat stuurt het laadproces, uit de auto wordt afgelezen wat laadtoestand en specificaties van de accu’s zijn. Verder leest de straatplaat af welke auto erboven staat, zodat de stroomrekening naar de juiste abonnee kan.

    HaloIPT inductief opladen

    Grote investering

    Het laadproces zou een goed rendement hebben, van meer dan 85%. De techniek wordt al twintig jaar gebruikt, met vermogen tot 60 kW. Dus is ook de veiligheid al getest.
    Laadplaten in de grond hebben geen elektrische leidingen waar iemand zomaar bij kan, geen risico op elektrische schokken. Ook levert het magnetisch veld, dat alleen ontstaat tussen twee laadplaten, geen aantoonbaar gezondheidsgevaar.
    Meteen doen, zou je zeggen. Vooral dat dynamisch opladen, terwijl je over een lange rij laadplaten rijdt, lijkt een enorme uitkomst. Als maar overal laadplaten liggen kun je met alleen een klein, niet zo duur bufferaccuutje eindeloos elektrisch rijden.

     
    Als nu nog even alle autobouwers onder hun auto een HaloIPT-plaat schroeven. Als alle wegbeheerders nu massa’s HaloIPT-platen aanschaffen, alle wegen en parkeerplaatsen even opengooien om die platen te leggen. En stroomkabels met elektronische tellers eraan, waarop alle energiemaatschappijen zich even aansluiten. Wordt toch nog lastig, deze doorbraak.

    Bron :  Redactie AMT

    25-11-2010 om 15:18 geschreven door Philippe Decrock  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 2/5 - (3 Stemmen)
    01-09-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Lithiumcarbonaat voor tien miljard ev's beschikbaar op aarde
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

     

    Het succes van de elektrische auto zal niet in de weg worden gestaan door de vermeende beperkte beschikbaarheid van de grondstof lithiumcarbonaat voor de lithium-ion-batterijen. Duitse onderzoekers hebben geconcludeerd dat er voldoende grondstof beschikbaar zou zijn voor tien miljard elektrische auto's.

    '
    1/1
    Het Duitse Zentrum für Sonnenenergie und Wasserstoff-Forschung (ZSW) in Baden-Württemberg deed wereldwijd onderzoek naar de beschikbaarheid van lithiumcarbonaat. In de beschikbaarheidstudie hebben de wetenschappers geconcludeerd dat er voldoende lithiumbronnen bekend zijn en er ook uitbreiding van de productiecapaciteit is gepland. "Tussen de 135 miljoen en 160 miljoen ton aan lithiumcarbonaat of -equivalenten is wereldwijd bekend, genoeg voor tien miljard elektrische auto's, theoretisch dus genoeg voor tweehonderd jaar lang een productie van vijftig miljoen eenheden per jaar", aldus auteur Benjamin Schott.  Ook voor alle andere toepassingen zou voldoende grondstof beschikbaar zijn.

    Om de effecten van stijgende grondstofkosten op de kostprijs van de batterijen tegen te gaan en de aanlevering van grondstof te garanderen, is er nog veel research en development nodig, met name ook bij de recycling en bij de ontwikkeling van nieuwe materialen voor batterijen.

    Tot dusver werd lithium vooral gebruikt voor de productie van glas en keramiek en voor de productie van batterijen voor laptops en telefoons. Als er op grote schaal gebruikgemaakt wordt van batterijen in ev's zou de vraag naar de grondstof verveelvoudigen. Er zou dus wel een tekort kunnen ontstaan vanwege te weinig productieplekken, maar niet door een gebrek aan grondstof. Het overgrote deel van de grondstof bevindt zich bovendien in politiek instabiele landen als Chili en Bolivia.   
    ( bron:    AM 2.08.2010)

    01-09-2010 om 18:40 geschreven door Philippe Decrock  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)


    Foto

    Foto

    Archief per week
  • 17/12-23/12 2012
  • 05/11-11/11 2012
  • 21/05-27/05 2012
  • 27/02-04/03 2012
  • 14/11-20/11 2011
  • 10/10-16/10 2011
  • 12/09-18/09 2011
  • 16/05-22/05 2011
  • 17/01-23/01 2011
  • 13/12-19/12 2010
  • 22/11-28/11 2010
  • 30/08-05/09 2010
  • 16/08-22/08 2010
  • 10/05-16/05 2010
  • 12/04-18/04 2010
  • 29/03-04/04 2010
  • 04/01-10/01 2010
  • 26/10-01/11 2009
  • 05/10-11/10 2009

    Foto

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !

    Foto

    {TITEL_VRIJE_ZONE}

    Foto

    ELECTRIC MOBILITY LINKS
  • EVworld
  • Nederland
  • wat is een elektrisch voertuig
  • Frankrijk
  • Frankrijk(2)
  • Belgique
  • Duitsland
  • Duitsland (2)
  • Overzicht elektrische modellen
  • Bedrijfswagens ( NEWTEON)

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs