derde leerjaar De Zeppelin
Inhoud blog
  • Donderdag, 30 juni 2011
  • Donderdag, 30 juni 2011
  • Dinsdag, 28 juni 2011
  • Dinsdag, 28 juni 2011
  • Maandag, 27 juni 2011 (vervolg)
  • Maandag, 27 juni 2011
  • Maandag, 20 juni t.e.m. vrijdag 24 juni
  • Dinsdag, 14 juni t.e.m. vrijdag 17 juni 2011
  • Vrijdag, 10 juni 2011
  • Maandag, 6 juni t.e.m. vrijdag, 10 juni 2011
    Zoeken in blog

    25-10-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Maandag, 25 oktober 2010
    Vandaag ontdekten we in onze klas een griezelig pakje.  Er zat een geheime boodschap in van Meestergriezel Grauwel.  Hij vroeg ons om een griezelclub op te richten.  Spannend!!!



    19-10-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dinsdag, 19 oktober 2010
    Vandaag werden we allemaal, op vraag van Dora, voor één dag kunstenaars.
    Bij onze wandeling door 't Snuk was er immers een zaal 'de Grote Zaal' waar helemaal niets te zien was. 
    De mensen van het museum hadden hier graag een groot kunstwerk gehad dat door veel mensen samen is gemaakt.
    Na een brainstorming in onze klas kwamen we tot de volgende ideeën:
    - een robot maken van wegwerpmateriaal
    - met uitgeblazen eieren, die we met verf vullen, gooien.
    - onze namen allemaal door elkaar schrijven
    en
    - knikkers met verf in een doos laten rollen.
    Heel wat werk dus, maar het resultaat mag er zijn!
    Zoals elke kunstenaar willen wij onze kunstwerken natuurlijk ook tentoonstellen.
    Morgen schrijven wij onze uitnodigingen voor de tentoonstelling aan alle klassen.

    groetjes,

    de kunstenaars van het 3e leerjaar



















    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dinsdag, 19 oktober 2010
    Vervolg 'Iedereen is kunstenaar'


















    15-10-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Vrijdag, 15 oktober 2010
    Vanmorgen vertrokken we met de bus naar Bokrijk voor onze herfstwandeling.
    We hielden angstig de lucht in 't oog, in het weerpraatje werd er immers regen voorspeld
    maar de weergoden waren ons goedgezind want het werd een schitterende dag!
    In Bokrijk aangekomen, vertrokken we op een lange wandeling naar de kinderboerderij van Kiewit.
    Onderweg gingen we op zoek naar herfstvruchten.  We verzamelden beukennootjes, tamme en wilde kastanjes, bladeren, ....
    We zagen ook heel wat paddenstoelen.  Lennard ontdekte zelfs een mooie rups tussen de bladeren.
    Rond elf uur begonnen enkele maagjes te grommen en dus stopten we om een koekje of een stuk fruit te eten.
    We wandelden verder en liepen zelfs door de wei van 'Galloway runderen', hier konden sommigen niet snel genoeg weg zijn.
    In Kiewit aangekomen, bewonderden we de geiten, konijntjes, kippen en kalkoenen.
    Op de bankjes gingen we picknicken.  We mochten hier ook heel eventjes in het speeltuintje spelen.
    Daarna wandelden we verder op weg terug naar Bokrijk.
    Na ongeveer 9 km gewandeld te hebben, kwamen we aan bij de speeltuin van Bokrijk.
    We speelden er ongeveer een halfuurtje en toen vertok de bus terug naar de Zeppelin.
    Het was een leuke maar vermoeiende dag!!!















    14-10-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Donderdag, 14 oktober 2010

    "Hierbij vind je het overzicht van de te kennen leerstof voor de toets W.O. op donderdag 21 oktober 2010"

     

    W.O. Thema 1 – ‘Welkom’ : voorbereiding toets.

     

     

    Voor de W.O.-toets op donderdag 21 oktober 2010  moet je het volgende kennen :

     

     

    1. ‘Mijn veilige klas’ + ‘Veilig op en naar school’.

     

    - Uit enkele gegeven zinnen kan jij aanduiden wat een veilige klassituatie is.

    - Je kan ook een voorbeeld geven van één onveilige situatie in de school of onze schoolomgeving en hoe je dit kan voorkomen.

     

     

     

    2. De windroos

     

    - Op een windroos kan je de hoofdwindstreken aanduiden.

    - Je weet hoe de zon je kan helpen om de windrichting te zoeken.

     

     

     

    3. Iedereen naar school !

     

    - ‘Scholen in de wereld’

      (Zie syntheseblad ‘Iedereen naar school : bij ons en elders’)

     

      Je kan aanduiden of een schoolsituatie die ik je geef kenmerkend is voor onze school (in

      België) of voor elders (het buitenland).

     

     

    - ‘Er was eens … de school.’ (De school vroeger)

      (Zie werkblad  ‘Er was eens .. de school’ + syntheseblad : opa en Arthur)

     

       - Je kan 2 voorbeelden geven van schoolgerei van vroeger en 2 van nu.

       - Je weet of een zin thuishoort bij de klas van vroeger of de klas nu.

     

     

    - ‘Mijn schoolgerei uit hout, plastic of metaal’.

     

       - Je weet waarvan je schoolgerei is gemaakt.

       - Je kan uit afbeeldingen van schoolgerei aanduiden welk schoolgerei milieuvriendelijk of  

         milieuonvriendelijk is.

     

     

     

    Jullie zijn erg betrokken geweest bij dit thema ! Dit ga je dus zeker vlot herhalen !

     

    Succes !

    Juf Anne



    Hartelijk dank aan alle ouders en grootouders voor de fijne samenwerking tijdens dit thema: het meegeven van schoolgerei van vroeger, het interview, ...





    12-10-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dinsdag, 12 oktober 2010
    We wandelen verder naar de volgende zaal van 't Snuk' en bekijken een beeldhouwwerk van een koning en een koningin, buiten in de tuin vinden we nog veel meer beeldhouwwerken.  We zoeken bij elk beeldhouwwerk (kunstkoe, zandsculptuur, papier-maché eend, manneken Pis, ...) het juiste denkballonnetje.  Nu is het onze beurt om voor beeld te spelen.  We spelen om beurt voor beeldhouwer en voor beeld.  De beeldhouwer leest hoe het beeld moet staan en hoe het moet kijken.




















    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dinsdag, 12 oktober 2010

    Vervolg (uit)beelden!




















    08-10-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Vrijdag, 8 oktober 2010
    Les wiskunde: Hoeveelheden tot 1000 leggen, tekenen en noteren:  http://www.learningbox.com/base10/baseten.html


    07-10-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Donderdag, 7 oktober 2010

    We weten nu heel goed hoezeer de school veranderd is sinds onze grootouders en ouders er zaten.
    Dus hebben we eens heerlijk gefantaseerd hoe de school er in de toekomst zou kunnen uitzien.
    Dat het er heel anders aan toe zal gaan dan nu, dat staat voor de derdeklassers wel vast !











    06-10-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Woensdag, 6 oktober 2010
    Vervolg trucagefotografie
















    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Woensdag, 6 oktober 2010
    We betreden een nieuwe zaal in 't Snuk, Dora toont er ons het volgende kunstwerk, een vreemde foto.
    Dora vertelt ons hoe we zelf zo een trucagefoto kunnen maken.  We schrijven alles wat Dora ons zegt stap voor stap op.
    Dan gaan we zelf aan de slag, we zoeken een vriendje en maken samen een gekke foto.





















    05-10-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dinsdag, 5 oktober 2010
    Vandaag hadden we wel een heel leuke les van wiskunde.  We speelden spelletjes op de speelplaats waarbij we afstanden moesten meten.
    We gooiden een kurk om ter verst, we sprongen om ter hoogst, we speelden petanque...

    Nadien kregen we bezoek van twee schattige poesjes van Eden n.a.v. 'Werelddierendag'.

    We schreven en beluisterden ook nog enkele bijzondere en grappige mythes: 'De val van Icarus' en 'Koning Midas en z'n ezelsoren'.






















    01-10-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Vrijdag, 1 oktober 2010
    De schilderijen van Picasso lijken vaak wel een puzzel.  Wij kropen in de huid van Picasso.  Eerst knipten we puzzelstukken uit, met deze puzzelstukken maakten we een portret, maar we verzonnen niet zelf hoe we dit portret gingen maken.  Onze buur gaf ons instructies over hoe we de puzzelstukken moesten leggen en omgekeerd.  We moesten dus een duidelijke beschrijving geven van hoe het portret er uit moest zien en aandachtig luisteren!  Niet altijd gemakkelijk!

    Namiddag knutselden we i.v.m. de kermis en smulden heerlijke oliebollen.  Mmmm...



















    30-09-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Donderdag, 30 september 2010

    Les wiskunde: Alle maal-en deeltafels door elkaar: http://www.multiplication.com/flashgames/Moles.htm


    Juf Anne vroeg of onze ouders en grootouders nog schoolmateriaal van vroeger hadden en of we dat mochten meebrengen. Niet gedacht dat we zóveel spullen zouden verzamelen in onze klas !

    Sommige vriendjes vonden de boekentas uit de schooltijd van onze grootouders véél mooier dan onze kleurrijke boekentassen nu ! Er werden ook veel ooh’s en aah’s geroepen toen we de nieuwjaarsbrieven van de grootouders zagen met mooie gouden versieringen en hun schriftjes. Wat schreven ze mooi, zeg !

    Er was ook een reuzegrote kaart van Europa bij, ze hadden vroeger immers nog geen smartboard of internet in de klas. We mochten ook zelf eens tellen op een oude rekenmachine en kijken in de vele boekjes, schriften, foto’s, enz. van onze ouders en grootouders.  Er zat zelfs een oude letterdoos uit een vroeger eerste leerjaar tussen al die speciale spulletjes en een hele speciale pen waar je zelf inkt in moest gieten.

    We hebben gebladerd, gekeken, vergeleken, gesnuffeld (ja, zelfs letterlijk !) in al die spullen van vroeger. Al deze voorwerpen staan nu achter in de klas mooi uitgestald.  Zo hebben we nog wat tijd om na te genieten en ons te verbazen.  En dan zijn er nog de vele weetjes die we leerden uit het interview van onze ouders en grootouders over hun jonge schoolleven : houten banken, ezelsoren, een kachel in de klas, schooluniform, … Verrassend hoe alles verandert, hé?






















    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Donderdag, 30 september 2010
    Vervolg van de foto's


















    29-09-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Woensdag, 29 september 2010
    Straffe kunst!

    Wisten jullie dat er een kunstenaar is die een machine heeft gemaakt die kaka doet?  Echt waar!  De kunstenaar heet Wim Delvoye.
    Wisten jullie dat er een kunstenaar was die schilderijen maakte door rond het schilderij te dansen en te spatten op het doek.  Deze kunstenaar was Jackson Pollock.

    Dit zijn enkele van de straffe verhalen die wij over kunst lazen.

    Vandaag kregen onze winnaars van de quiz hun prijs overhandigd.  Zij mogen samen een spelletje kiezen om met de hele klas te spelen.







    28-09-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dinsdag, 28 spetember 2010
    Op maandag zijn we met een nieuw thema van taal gestart 'Welkom in 't Snuk'.
    Onze gids, Dora Flits, gaat ons tijdens dit thema rondleiden in het museum 't Snuk', het kleine museum voor grote kunst!
    Dora vertelde ons de museumregels, deze schreven we in ons spellingboekje.  In het museum mag er heel veel maar net niet alles!
    Vandaag koos elk kind uit vele prenten en boeken het kunstwerk dat hem/haar het meest boeide.
    Vervolgens gingen we in groepjes zitten en bekeken we een aantal kunstwerken, we gaven er onze mening over en kwamen in ons groepje tot een besluit: dit werk is kunst of dit werk is geen kunst.
















    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dinsdag, 28 september 2010
    Vrijdag eindigde ons eerste thema van taal.  We hebben in dit thema allerlei activiteiten gedaan om elkaar beter te leren kennen activiteiten rond jarig zijn, goed zijn in iets, grappig zijn, lievelingsvoorwerp, slaapgewoontes, ...
    Hoog tijd om met een quiz te testen of de kinderen inderdaad veel over elkaar geleerd hebben.
    De quiz bestond uit drie delen
    1) zoeken van wie welk 'Dit ben ik-blad' is
    2) meerkeuzevragen (A-B-C)
    3) waar of niet waar

    Na een spannende strijd die vandaag verder liep, bij gebrek aan tijd op vrijdag, zijn de winnaars van de quiz bekend.

    eindigden op de derde plaats: Myra en Robbe
    eindigden op de tweede plaats: Brent, Zoë en Celine



    eindigden op de eerste plaats: Marike en Helena

    Onze winnaars krijgen morgen hun prijs overhandigd. 




      









    27-09-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Maandag, 27 september 2010
    Les wiskunde: Hoeveelheden tot 1000 associëren met getallen: http://www.ictgames.com/Netherlands/sharkNumbers_Netherlands.html


    22-09-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Woensdag, 22 september 2010
    Vandaag deden heel wat kinderen van onze klas mee aan de veldloop.  Een dikke proficiat aan hen allen!
    Hierbij een foto van enkele sportievelingen.









    Welkom in klas 3!
    Archief per week
  • 18/07-24/07 2011
  • 20/06-26/06 2011
  • 13/06-19/06 2011
  • 06/06-12/06 2011
  • 30/05-05/06 2011
  • 23/05-29/05 2011
  • 16/05-22/05 2011
  • 09/05-15/05 2011
  • 02/05-08/05 2011
  • 25/04-01/05 2011
  • 04/04-10/04 2011
  • 28/03-03/04 2011
  • 21/03-27/03 2011
  • 14/03-20/03 2011
  • 28/02-06/03 2011
  • 21/02-27/02 2011
  • 14/02-20/02 2011
  • 07/02-13/02 2011
  • 31/01-06/02 2011
  • 24/01-30/01 2011
  • 17/01-23/01 2011
  • 10/01-16/01 2011
  • 27/12-02/01 2011
  • 20/12-26/12 2010
  • 13/12-19/12 2010
  • 06/12-12/12 2010
  • 29/11-05/12 2010
  • 22/11-28/11 2010
  • 15/11-21/11 2010
  • 08/11-14/11 2010
  • 25/10-31/10 2010
  • 18/10-24/10 2010
  • 11/10-17/10 2010
  • 04/10-10/10 2010
  • 27/09-03/10 2010
  • 20/09-26/09 2010
  • 13/09-19/09 2010
  • 06/09-12/09 2010
  • 30/08-05/09 2010
    Interessante links
  • Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek

    Blog als favoriet !

    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs