derde leerjaar De Zeppelin
Inhoud blog
  • Donderdag, 30 juni 2011
  • Donderdag, 30 juni 2011
  • Dinsdag, 28 juni 2011
  • Dinsdag, 28 juni 2011
  • Maandag, 27 juni 2011 (vervolg)
  • Maandag, 27 juni 2011
  • Maandag, 20 juni t.e.m. vrijdag 24 juni
  • Dinsdag, 14 juni t.e.m. vrijdag 17 juni 2011
  • Vrijdag, 10 juni 2011
  • Maandag, 6 juni t.e.m. vrijdag, 10 juni 2011
    Zoeken in blog

    09-12-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Donderdag, 9 december 2010

    In de les van wiskunde hadden we het vandaag over het gewicht.  In groepjes hebben we het gewicht van voorwerpen geschat en achteraf met de weegschaal gecontroleerd, we vulden zakjes met 100 g rijst, we wogen hoeveel appelen en sinaasappelen in 1 kg gaan, we wogen het gewicht van 1 euro, een ei, een klontje suiker, ... .  Bij 1 g denken we aan een m&m, bij 1 kg aan een pak suikerklontjes.
















    07-12-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dinsdag, 7 december 2010
    Wat kunnen de pieten toch lekkere letterkoekjes bakken!
    We probeerden zoveel mogelijk zelfstandige naamwoorden met letterkoekjes te maken.

    We lazen ook nog een aantal gedichten i.v.m. familie, we kozen er de leukste gedichten uit en lazen deze in groepjes aan elkaar voor.  Daarna vertelden we welk gevoel het gedicht ons geeft.





















    06-12-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Maandag, 6 december 2010
    Hoog bezoek vandaag!
    Ja, ja alle kinderen van het derde leerjaar zijn braaf geweest en kregen vandaag bezoek van Sinterklaas en Zwarte Piet.
    Zwarte Piet was zo onder de indruk van de rekenknobbels van Bram en Christophe dat hij ze beloonde met wat letterkoekjes.
    Toen wou iedereen natuurlijk bewijzen waar hij knap in was en regende het letterkoekjes in de klas.
    We kregen ook twee pakjes van de Sint om in de reken- en taalhoek te spelen.
    We bedankten Sint en Piet met een dansliedje 'De pietengym' en we hadden er duidelijk plezier in!

    Na het bezoekje van Sint en Piet schrven we een 'naamdicht' voor Sinterklaas of één van de pieten.
    We schreven de letters van Sinterklaas of klimpiet of ... van boven naar onder en schreven er dan zinnen bij die beginnen met die letters.











    03-12-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Vrijdag, 3 december 2010
    We zijn inmiddels met een nieuw thema gestart 'Allemaal familie'. 
    We leerden elkaars familie al wat beter kennen. 
    We vertelden wie onze naam gekozen heeft of waar hij vandaan komt.
    Wisten jullie dat Celine haar naam van de beroemde zangeres Celine Dion komt?
    We kregen ook de opdracht om een gesprekje over onze familie, naam, ... voor te bereiden voor donderdag 9 december.

    We speelden postbode en gingen op zoek naar het juiste huis in de ABC-straat om onze brief te posten hiervoor kregen we een aantal tips.

















    29-11-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Maandag, 29 november 2010

    Namiddag namen we deel aan 'Alles met de bal'. 
    We vertrokken om halfeen met de bus naar de sporthal van Zelem.
    Daar werden we opgedeeld in drie groepen en volgde een leuke namiddag met allemaal spelletjes.







    26-11-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Vrijdag, 26 november 2010
    We namen afscheid van ons griezelclubhuis en meestergriezel Grauwel met een griezelfeestje.
    We mochten ons verkleden en maakten enkele griezelige hapjes: afgesneden, bloederige vingers van dode mensen, griezelige spinnen, het gebit van mensen, ...
    Op griezelige muziek gaven we een pompoenenhoed door en als de muziek stopte, mocht dit kind een opdracht trekken, de 'proef-'opdrachten waren natuurlijk het leukst : trollensnot, vampierenbloed, slakkenslijm, muizen, muizenkeutels, wormen, ... proeven, tussendoor proefden we van onze smakelijke hapjes, kijk zelf maar naar de bloederige vingers.


















    25-11-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Donderdag, 25 november 2010
    Het luisterspel
    Dinsdag hadden we geluisterd naar een luisterspel van 'Dolfje, weerwolfje', waarin Dolfje 's nachts in een weerwolf veranderde, we hoorden allerei geluiden van de nacht, gegrom van de weerwolf, gegil, ....
    Nu was het aan ons om een luisterspel te maken.
    Op woensdag maakten we een keuze uit 3 verhalen:
    - Dit huis wil bloed
    - Wie klopt daar op mijn deur?
    - Spookschaatsen
    A.d.h.v. onze keuze gingen we in groepjes zitten, om ons verhaal voor te bereiden.
    Eerst lazen we de hele tekst, vervolgens spraken we af wie welk personage zou zijn, dan gingen we ons inleven in ons personage.  Tot slot moesten we samen nog afspreken welke geluiden we tussendoor moesten maken, de juf zocht op haar computer geluiden van 12 klokslagen, donder, vuur, ... .
    Vandaag konden we dan ons verhaal met een micro op cassette inlezen.  Dit was heel leuk en best ook wel grappig.
    Achteraf hebben we heel wat gelachen met onze stemmen en geluiden die we gemaakt hadden.  Dit was een heel leuke ervaring.















    22-11-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.maandag, 22 november 2010
    Griezelige keuzes
    Griezelclubleden moeten goed verhalen kunnen voorlezen en goed naar verhalen kunnen luisteren.
    Dit deden we vandaag allebei met twee verhalen: 'Bezoek van de demon' en 'De Grote Larven'.
    Eerst moesten we allemaal ons deel van het keuze-verhaal voorbereiden, zodat we het vlot konden lezen.
    Daarna moesten we in groepjes het verhaal aan elkaar voorlezen, om beurt moesten we ons deel van het verhaal voorlezen en mochten de luisteraars kiezen hoe het verhaal verderging.















    19-11-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Vrijdag, 19 november 2010
    Goede griezelclubleden moeten goed griezelige verhalen kunnen voorlezen en begrijpen.  Om dit te oefenen hebben we in duo's twee griezelverhalen die uit elkaar gevallen waren, terug samengesteld.
    Het ene verhaal ging over Griezel Kara en de kakkerlak, het andere over Griezel Hiedra en de vleermuis.
    Zoeken welke zinnen bij welk verhaal passen, dat was gemakkelijk, maar de zinnen van elk verhaal in de juiste volgorde plaatsen was voor sommigen wat moeilijk.

    We brachten vandaag ook een bezoek aan het kerkhof n.a.v. ons thema van godsdienst over verdriet en zagen er o.a. de strooiweide, grafzerken, het columbarium, ...





















    17-11-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Woensdag, 17 november 2010
    Les: Cijferend optellen:  http://users.skynet.be/thiran/rekentaal/rekenen/cijferen.htm


    16-11-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dinsdag, 16 november : W.O. - Een glasrestaurateur in onze klas.

    Vandaag beëindigden we ons thema 'Rondom ons wordt gewerkt' met het bezoek van Nicole Minten, een glasrestaurateur !

    Of dat met een restaurant te maken heeft ? Neen, hoor ! Een glasrestaurateur herstelt glazen voorwerpen van wel héél vroeger. Na de herstelling gaan ze naar een museum waar je ze kan bewonderen.

    Nicole Minten vertelde honderduit over haar bijzondere beroep.

    De stukjes glas die ze in haar atelier weer bij elkaar puzzelt zijn van glazen, vazen en bekers uit de Middeleeuwen ! Hoe lang dat geleden is, dat hebben we voor onszelf duidelijk gemaakt door meerdere eeuwbanden aan elkaar te plakken en onszelf zo terug in de tijd te flitsen tot het jaar 1410  :   600 jaar geleden dus !

    Het was de tijd van koningen en jonkvrouwen in burchten of kastelen, en van dappere ridders die het rijk van de koning verdedigden. We mochten ons verkleden om die sfeer een beetje in de klas binnen te brengen.

    Vroeger hadden de mensen geen vuilnisdienst zoals wij nu in onze gemeente hebben. Ze kieperden hun etensrestjes gewoon door een gat naar de kelder. Ook gebroken glas verdween daarin.  Op sommige plekken vinden archeologen nu deze stukjes terug en dan sturen ze die naar het atelier van Nicole.

    Nicole toonde ons heel veel foto’s en we zagen alle stapjes van haar werk : eerst het schoonmaken van de scherven, het opzoeken in boeken om de juiste vorm te vinden, puzzelen, klemmetjes plaatsen, lijmen.
    Tenslotte mochten we die oude scherfjes bekijken en betasten. Door die supercoole bril zagen we alles trouwens veel groter. Dat is wel nodig als je uren moet puzzelen met die kleine dingen !

    Sommige vriendjes willen dit later ook doen ! Iemand wilde weten waarom Nicole dit beroep gekozen had : omdat ze vroeger altijd een ‘prulleMieke’ was, lachte ze.

    Bedankt, Nicole ! Het was een leuke en zeker ook boeiende namiddag !






















    15-11-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Maandag, 15 november 2010
    De klas van juf. Brenda nodigde de hele school uit voor een toneeltje zodat we al een beetje konden kennismaken met alle dieren uit 'Axenland' en hun gedrag.  In de loop van het jaar werken we in onze school rond al deze dieren, bij elk dier hoort een gedragsregel waar we proberen aan te werken.  Volgende week starten we met 'Bizi, de bever' met een leuze i.v.m. zorg dragen voor..., respect voor..., verder volgen er nog 'Zieme, de pauw', 'Sjef, de leeuw', Bolleke, de poes', 'Kodosj, de kameel', 'Slosse, de schildpad', 'Krik, de havik', 'Bonkie, de steenbok', 'Dag, de wasbeer' en Itsj', de uil'












    09-11-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dinsdag, 9 november 2010
    We hebben vandaag griezelige knutselwerkjes gemaakt om onze griezelclub of onze kamer thuis griezelig in te richten.
    Elk soort griezel had een ander werkje, de geesten maakten een zwevend spook met bevende handen, de vampiers een vliegende vleermuis, de felteux een duiveltje uit een doosje,  de weerwolven een blinkende volle maan en de heksen een spinnenweb.
    We lazen de uitleg van ons knutselwerkje in het tekstboek zodat we goed wisten wat en hoe we het werkje moesten maken.  Vervolgens handen uit de mouwen en knutselen maar.





















    08-11-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Maandag, 8 november 2010
    Meestergriezel Grauwel had een nieuwe opdracht voor ons.
    Om echt te kunnen griezelen mogen we niet vaak bang zijn.
    We schreven op een papiertje "Ik bibber en beef voor ..." en we gaven elkaar tips om minder bang te zijn.
    Tot slot gingen we deze papiertjes verbranden .  Weg met al die angsten!

    Op het einde van de dag gingen we naar de eetzaal daar maakten we kennis met koning Rusttevree van het land Intepedinte waar alles mooi en proper en gezond is en met koning Douwdjoons, de koning die alles doet voor geld en macht, in zijn land is alles vies en vuil, overal stinkt het naar fabrieken en klinkt er lawaai.  We zijn dan eens gaan kijken in onze vuilzakken of wij leven zoals in het land van koning Rusttevree of van koning Douwdjoons.  Vervolgens zijn wij de uitdaging aangegaan om van onze school het land van Intepedinte te maken, een school waar het mooi, proper en gezond is, een school zonder afval.







    29-10-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Vrijdag, 29 okober 2010
    Naar aanleiding van 'Halloween' maakten we vandaag spinnensoep in de klas.
    Ieder had z'n taakje: aardappelen of wortelen in stukjes snijden, spinnen maken van gehakt en spaghetti of al huilend de uien in stukjes snijden, de juf zorgde voor de pompoen.
    In de namiddag konden we genieten van een heerlijk tasje spinnensoep!  Smakelijk!























    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Vrijdag, 29 oktober 2010
    Vervolg soep koken




















    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Vrijdag, 29 oktober 2010

    Deze maand leerden we vanalles over 'KUNST'! Dat is echt super cool!  We leerden nadenken over kunstwerken: schilderijen, beeldhouwwerken en ook verhalen.  We leerden over heel gekke kunst, zoals Jackson Pollock die een schilderij maakte door rond zijn doek te dansen en overal met verf te spatten en over Wim Delvoye en zijn Cloaca (kaka-machine).  We leerden ook wat kubisme is, en dit dankzij Picasso.  We zagen ook dat sommige kunstenaars graag kindertekeningen maken, zoals Karel Appel.

    We luisterden naar een prachtig verhaal over de val van Icarus en zagen het schilderij in het museum.  Dankzij Dora Flits (onze gids) zijn wij nu echte kunstkenners geworden en weten wij nu ook dat kunst of een museum helemaal niet saai is, het is zelfs super hip en cool !

    En weet je wat leuk is? Bij 'Kunst' mag je alles zeggen, ook als je het saai of lelijk vindt.  Alles mag en alles kan!  Jammer dat het thema nu al voorbij is!

    Als afsluiting organiseerden we een tentoonstelling van onze kunstwerken.  Alle kinderen en leerkrachten van onze school werden uitgenodigd, alsook de ouders van onze klas.  We verwelkomden ze in ons museum 't Snuk in de 'Grote Zaal' waar ze vier kunstwerken, de Zeppie 3 robot, de Namenscrabble, de Knetterknikkers en de Super-eier-splash, konden bewonderen.
      Ieder van ons was er een gids en gaf uitleg bij de kunstwerken.





















    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Vrijdag, 29 oktober 2010
    Vervolg tentoonstelling


















    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Vrijdag, 29 oktober 2010
    Vervolg tentoonstelling




















    28-10-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Donderdag, 28 oktober 2010

    Beste griezelfans,


    Het derde leerjaar is begonnen met een het oprichten en inrichten van hun griezelclub.  Onze wachtwoorden en onze rituelen zijn geheim, we hebben ontdekt welke soort griezel we zijn, we hebben een nieuw paspoort, we lezen over griezels en de gemene grappen die ze met elkaar uithalen,...

    We bereiden allerlei activiteiten voor die we willen doen met onze griezelclub.  Dat wordt super spannend en leuk!  En mensen, let maar op, want wij griezels zijn overal.  Whahahaha!!!




    Welkom in klas 3!
    Archief per week
  • 18/07-24/07 2011
  • 20/06-26/06 2011
  • 13/06-19/06 2011
  • 06/06-12/06 2011
  • 30/05-05/06 2011
  • 23/05-29/05 2011
  • 16/05-22/05 2011
  • 09/05-15/05 2011
  • 02/05-08/05 2011
  • 25/04-01/05 2011
  • 04/04-10/04 2011
  • 28/03-03/04 2011
  • 21/03-27/03 2011
  • 14/03-20/03 2011
  • 28/02-06/03 2011
  • 21/02-27/02 2011
  • 14/02-20/02 2011
  • 07/02-13/02 2011
  • 31/01-06/02 2011
  • 24/01-30/01 2011
  • 17/01-23/01 2011
  • 10/01-16/01 2011
  • 27/12-02/01 2011
  • 20/12-26/12 2010
  • 13/12-19/12 2010
  • 06/12-12/12 2010
  • 29/11-05/12 2010
  • 22/11-28/11 2010
  • 15/11-21/11 2010
  • 08/11-14/11 2010
  • 25/10-31/10 2010
  • 18/10-24/10 2010
  • 11/10-17/10 2010
  • 04/10-10/10 2010
  • 27/09-03/10 2010
  • 20/09-26/09 2010
  • 13/09-19/09 2010
  • 06/09-12/09 2010
  • 30/08-05/09 2010
    Interessante links
  • Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek

    Blog als favoriet !

    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs