derde leerjaar De Zeppelin
Inhoud blog
  • Donderdag, 30 juni 2011
  • Donderdag, 30 juni 2011
  • Dinsdag, 28 juni 2011
  • Dinsdag, 28 juni 2011
  • Maandag, 27 juni 2011 (vervolg)
  • Maandag, 27 juni 2011
  • Maandag, 20 juni t.e.m. vrijdag 24 juni
  • Dinsdag, 14 juni t.e.m. vrijdag 17 juni 2011
  • Vrijdag, 10 juni 2011
  • Maandag, 6 juni t.e.m. vrijdag, 10 juni 2011
    Zoeken in blog

    01-04-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Vrijdag, 1 april 2011
    HET BELANG VAN DE ZEPPELIN
    krant 2

    Bijlagen:
    Hoekenwerkkrant 2.doc (8 MB)   




    31-03-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Donderdag, 31 maart 2011

    Jeugdboekenweek : “Geheim” !

     

    Het was geen “geheim” meer : sinds 19 maart en nog tot 3 april liep in heel Vlaanderen de Vlaamse Jeugdboekenweek.

    Tijdens dit grote kinderboekenfestival worden de mooiste boeken in de kijker gezet in onze bibliotheken, cultuurcentra en scholen.

     

    Ook wij trokken met onze klas naar de bibliotheek van Herk-de-Stad voor een “geheime” missie !

    Verdeeld in groepjes van 3 of 4 kinderen, legden we een heel parcours aan opdrachten af.  Maar eerst koos elke groep een codenaam. En die bleef natuurlijk ook … geheim !

     

    Elke opdracht zat verborgen in een andere enveloppe. Die enveloppes kozen we willekeurig, dus iedereen liep her en der door de bib en werkte flink door, want als de opdracht succesvol was afgerond ontvingen we een stukje van de  grote puzzel die ons later de sleutel zou geven tot de geheime code.

     

    Iedereen deed natuurlijk zijn uiterste best : we bogen ons over geheimschrift en sleutelden tot we het vonden. We zochten naar ontbrekende woorden in een gedicht, we snuffelden door rekken en boeken om alle geheimen te ontdekken, we maakten anagrammen, enz.

     

    Onze geheimagenten van de 3e klas waren in topvorm en zo konden we uiteindelijk binnen de tijd samen de puzzel in elkaar knutselen èn de code kraken !

    Ons diploma was zeker wèlverdiend






















    26-03-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Maandag, 21 maart t.e.m. vrijdag 25 maart 2011
    We starten met een nieuw thema "Wij maken een krant!".
    In dit thema zullen we op zes momenten in verschillende hoeken werken in groepjes van ongeveer vier kinderen.
    De groepjes voeren in elke hoek een andere activiteit uit.
    Hoek 1: 'Krantenkoppen'
    De kinderen verzinnen een kort bericht bij krantenkoppen en zoeken nadien het juise bericht bij die krantenkoppen.
    Hoek 2: 'Vraag en antwoord'
    De kinderen bereiden een interview voor met iemand van de school, ze nemen het interview af en schrijven het uit voor in de klaskrant.
    Hoek 3: 'Sprekende foto's'
    Elke leerling kiest twee foto's uit de krant en geeft er wat uitleg bij, vervolgens kiezen ze er samen twee foto's uit voor in de klaskrant.
    Hoek 4: 'Verslag voor de klaskrant'
    De leerlingen kiezen samen een recente gebeurtenis om over te schrijven.  Ze brainstormen over het onderwerp en schrijven in duo's een verslagje voor in de klaskrant.
    Hoek 5: 'Boeiende berichten'
    De kinderen werken rond krantenberichten, ieder kind leest twee berichten voor en samen gaan ze op zoek naar de juiste tekstsoort.
    Welke tekstsoort willen we nog in ons krantje plaatsen?
    Hoek 6: 'De plezante kant van de krant'
    De kinderen schrijven in duo's een raasel, mop, gedicht of quiz voor in de klaskrant.  Ze lezen eerst enkele voorbeelden en gaan daarna zelf aan de slag.

    Zo gaan de kinderen tijdens dit thema een aantal kranten samenstellen.

    We beginnen het thema met verschillende soorten kranten te bekijken en met brainstormen rond onze klaskrant.
    Vervolgens noteren we wat schrijftips die ons kunnen helpen om een goed krantenbericht te schrijven.
    We beluisteren ook enkele interviews om ideeën op te doen voor ons eigen interview.
    In een krant staan niet alleen berichten of artikels maar ook foto's. Bij die foto's staat meestal een onderschrift.  Dat onderschrift vertelt iets over de foto.  We bekijken samen enkele foto's en kiezen het passende onderschrift.
    We staan ook even stil bij het verspreiden van nieuws, nu gebeurt dat door de radio, de tv, de krant, het internet, ..., maar hoe gebeurde dat vroeger? Wat zijn de voordelen van hoe het nieuws nu verspreid kan worden t.o.v. vroeger?
    Op donderdag is het dan zover!  We starten met onze klaskrant.
    Marike, Bram en Fabienne werken rond de krantenkoppen,
    Celine, Vince, Myra en Eden nemen een interview af van juf. Greet,
    Christophe, Kyle, Zoë en Helena zoeken een passend onderschrift bij foto's,
    Jolien, Lennard, Aude en Senne maken een verslagje over Japan  en Libië en
    Merel, Tine, Robbe en Brent schrijven enkele mopjes en raadsel voor in ons krantje.
    In het begin is het wat zoeken maar we hebben onze deadline gehaald en op vrijdag verscheen ons eerste krantje, gedoopt met de naam "HET BELANG VAN DE ZEPPELIN".

    Met onderstaande link kan u ons krantje bekijken.  Veel leesgenot!


    Bijlagen:
    krant hoekenmoment 1.doc (1.7 MB)   




    25-03-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.donderdag, 24 maart 2011

    Lente hier, fruit daar en Smoothies in het derde leerjaar !


    De lente doet alles herleven en ook de derdeklassers gingen er vandaag met veel zin tegenaan.  Ze bedachten de heerlijkste receptjes voor een energiek lente-drankje : de “smoothie”.

     

    Wat dat is, vraag je ? Een smoothie is een verfrissend drankje van vers gepureerd fruit en zit dus tjokvol vitamines !     

     

    Met een berg fruit, een schepje blijgezindheid en een goede portie creativiteit gingen ze in groepjes aan de slag om de heerlijkste drankjes te toveren.

    Fruit schillen, fruit snijden, pureren, sap persen, alles mixen : ze deden het allemaal zelf !

    Onze kritische jonge keukenchefs proefden, dachten na, voegden nog wat toe, proefden opnieuw en genoten nadien van hun perfecte energie-smoothie ...

     

    Oh ja, de smoothies kregen natuurlijk de leukste namen, door de makers zelf bedacht !

     

    Hier komen ze :

     

    - “Smoothie Fruity”  van Robbe en Vince :

    2 bananen, 2 aardbeien, vers sinaasappelsap, een stuk meloen. 

    - “Fruitregenboog”  van Zoë, Bram, Jolien en Fabienne :

    1 kiwi, 2 bananen, 2 aardbeien, een stuk meloen, 3 appelen, vers sinaasappelsap. 

    - “Big Boss Smoothie”  van Lennard, Kyle en Senne :

    1 ½ appel, vers sinaasappelsap, 3 aardbeien, 1 banaan. 

    - “Fraise”  van Merel, Eden, Myra en Marieke :

    4 aardbeien, ½ honingmeloen, 1 appel, sap van 1 pompelmoes, een beetje perzikensap. 

    - “Titanic Smoothie”  van Brent en Christophe :

    1 appel, 3 aardbeien, 1 banaan, 2 stukken meloen, vers sinaasappelsap. 

    - “Smoothie Poetie”  van Aude, Helena, Tine en Celine :

    3 aardbeien, ½ appel, 2 bananen, 1 kiwi, een stuk meloen, vers sinaasappelsap.

     

    Probeer het maar eens uit. Je zal zien dat je daarna bruist van energie !




    20-03-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Maandag, 14 maart t.e.m. vrijdag, 18 maart 2011
    In de voorbije weken maakten we kennis met heel wat rovers en piraten uit het roversdorp en we zijn bijna de dief van de schatkist op het spoor. 
    We zetten onze speurtocht verder en maken kennis met de beleefde rover Hoepsika.
    Rover Hoepsika neemt beleefd z'n hoed af en vraagt steeds beleefd om het geld van rijke mensen.
    Nadat hij de mensen beroofd heeft, heeft hij altijd spijt en wil hij het weer goedmaken.
    Wij leren rover Hoepsika zich te verontschuldigen.

    Wie is de grootste roverkenner van de klas?  We komen het te weten m.b.v. de roversquiz.

    Gedurende het thema verzamelden we heel wat tips om te weten te komen welke inwoner de diefstal heeft gepleegd.  Tijd om uit te zoeken wie de dader is.  We noteren de tips in ons spellingboek en lezen over elke inwoner nog wat extra info.

    We hebben de dader van de diefstal nu wel gevonden, maar de schat in het roversdorp is nog steeds spoorloos.
    Op de zakdoek van de dief vinden we een wegbeschrijving die ons naar de schat leidt.  We volgen de route en vinden zo de schat terug.
    Vervolgens organiseren we zelf een schattenzoektocht, we schrijven een wegbeschrijving naar de bergplaats van een schat en zoeken elkaars schat.

    In de loop van deze week stelden we ook onze piratenvlag aan elkaar voor, in groepjes vertelden we wat op onze vlag te zien is en waarom we deze elementen gekozen hebben.  Na de voorstelling van een vlag schuift de spreker steeds door naar een ander groepje.















    17-03-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Donderdag, 17 maart
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Ik (w)eet het wel ! ... Op onderzoek !

    Bevat light chips echt minder vet ?
    En weet jij wat er gebeurt als we warm water over melk- en pure chocolade gieten?
    Zou een kauwgom minder of meer wegen nadat we er een tijdje op gekauwd hebben ? ... En hoe komt dat dan ?
    Bevatten alle vruchtensappen evenveel vitamines ?

    Als echte onderzoekers ging onze klas in groepjes aan de slag in ons 'mini-klas-labo'.
    Vier proeven hebben we zelfstandig uitgevoerd, aan de hand van een stappenplan.
    Al doende ontdekten we dat melkchocolade sneller smelt omdat er melkvet is toegevoegd. Dat vet konden we trouwens duidelijk zien drijven.
    Door warm water over light chips en gewone chips te gieten, zagen we ook hier het verschil in vetten.

    En wie van ons dacht dat onze kauwgom na het kauwen méér zou wegen omdat er dan speeksel zou bijzitten, had het toch lekker mis ! Toen we onze bolletjes gum opnieuw gingen wegen (bwah !), stelden we tot onze verbazing vast dat het gewicht verminderd was  : door de suiker die nu aan onze tandjes plakte en in ons buikje zat, juist ja !

    Het boeiendst vonden de meesten de vierde proef : de sap-test ! Als echte laboranten gingen we met vloeistoffen en pipetjes aan de slag. Onze blauwe vloeistof (zelfgemaakt hoor : met water, betadine en zetmeel !) veroorzaakte bij het mengen met de verschillende sappen telkens een kleurverschil. Dat komt omdat de kleurstof reageert op de anti-oxydanten (pff.. wat een moeilijk woord), simpelweg : de vitamines in de sappen. Hoe meer vitamines erin zaten, hoe feller de reactie, en dus hoe lichter ons sapje werd.  Welk sapje werd het lichtst, denk jij ?

    Niet slecht om even stil te staan bij wat er soms door ons mondje gaat, niet ?






















    06-03-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Vrijdag, 4 maart 2011
    Carnaval 2011















    04-03-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Vrijdag, 4 maart 2011
    Pépé zingt heel graag liedjes, hij is dol op zeeroversliedjes. 
    Maar alle liedjes die hij kent, heeft hij al duizend keer gezongen. 
    Pépé vraagt ons om een nieuw piratenlied voor hem te schrijven.
    We brainstormen over welke woorden we in piratenliedjes horen. 
    Vervolgens zoeken we een bekend melodietje: 'In een klein stationnetje', Alle eendjes', ...
    Op de melodie van een bekend kinderliedje maken we een tekst.
    We noteren de tekst netjes en maken er een tekening bij
    en tot slot filmt de juf ons bij het zingen van ons piratenlied.

    Om de filmpjes te bekijken heeft u 'QuickTime' nodig.
    2573 Aude en Helena
    2575 Jolien en Zoë
    2576 - 2577 Celine en Tine
    2580 Bram en Christophe
    2581 Senne en Vince
    2583 Lennard en Robbe
    2584 Brent en Kyle
    2586 Merel en Myra
    2587 Eden, Fabienne en Marike

    Bijlagen:
    DSCN2573.mp4 (3.6 MB)   
    DSCN2575.mp4 (2.1 MB)   
    DSCN2576.mp4 (2 MB)   
    DSCN2577.mp4 (2.2 MB)   
    DSCN2580.mp4 (1.9 MB)   
    DSCN2581.mp4 (2.4 MB)   
    DSCN2583.mp4 (2.7 MB)   
    DSCN2584.mp4 (2.7 MB)   
    DSCN2586.mp4 (2.5 MB)   
    DSCN2587.mp4 (5.1 MB)   




    02-03-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Woensdag, 2 maart 2011
    Onze zelfgemaakte maskers kregen we vandaag mee naar huis, hier kan je de maskers bewonderen.

















    01-03-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dinsdag, 1 maart 2011
    We luisterden naar een verhaal met als doel na afloop vragen over het verhaal op te lossen.
    In het verhaal maakten we kennis met Peter-Paul, een gewoon jongetje dat een piraat werd aan boord van de 'Draculus Drie'.
    Peter-Paul werd piraat PéPé en als piraat moest hij vanalles leren.  We schreven de piratenlessen op in ons spellingboek.



    28-02-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Maandag, 28 februari 2011
    Vandaag zochten we samen met Pareltje naar passende rovernamen voor haar vrienden. 
    Dit deden we door er een bijvoeglijk naamwoord aan toe te voegen.
    Bv. Zure Zef, Weke Harrie, Schele Wout, Brute Jan, Stoere Stijn, ....
    We leerden dat een bijvoeglijk naamwoord bij een zelfstandig naamwoord staat en
    dat een bijvoeglijk  naamwoord zegt hoe iets of iemand is.



    27-02-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Maandag, 21 februari t.e.m. vrijdag 25 februari 2011
    We maken kennis met een vreemd dorp, een roversdorp.
    Maar vrees niet, iedereen die in dit dorp woont, heeft genoeg van het leventje als piraat of rover, ze hebben geen zin meer in stelen, vechten en mensen bedriegen.  Ze zijn op zoek naar rust of genieten van hun pensioen.  Iedereen heeft hier z'n wapens en schatten afgegeven.  Alle juwelen, goudstukken en edelstenen hebben ze verzameld in een grote schatkist. Maar ramp o ramp, de schatkist werd gestolen.  In de loop van dit thema maken we kennis met alle inwoners van het dorp en ontvangen we tips om de dief op te sporen.

    Eerst leren we kapitein Haak kennen.  Hij maakt een fotoalbum over zijn avonturen.  We lezen een verhaal over kapitein Haak en zoeken er de passende foto's bij.  Kapitein Haak wil op pensioen, maar omdat hij niet gespaard heeft voor zijn pensioen, krijgt hij het niet.  De kapitein is woedend.  Een oude postbode heeft alles gehoord, hij is z'n saai leventje als postbode beu en wil ruilen met het leven van de kapitein.  Kapitien Haak geniet nu van het pensioen van de postbode en de postbode beleeft de wildste avonturen als kapitein op op zee.
    Bij elke foto uit het fotoboek van kapitein Haak, schrijft hij een zinnetje uitleg.  In elke zin zoeken wij het werkwoord.

    Vervolgens ontmoeten we Katharina, zij werd, als baby, door de gruwelijk gemene piraten op een verlaten schip gevonden. De piraten namen haar mee en Katharina groeide op tot een echte piraat. 

    Elk piratenschip heeft een vlag, deze vlaggen kiezen de piraten niet zomaar, ze hebben een belangrijke betekenis.
    We noteren de betekenis van de vlaggen bij de juiste vlag.  Daarna ontwerpen we ieder onze eigen vlag.  We zorgen ervoor dat onze vlag bij ons past, we kiezen onze lievelingskleur, we tekenen iets waar we niet van houden en iets wat we angstaanjagend vinden.  Als ons ontwerp klaar is, stellen we het voor aan de klas.

    Tot slot luisteren we deze week naar een verhaal over Pareltje, de dochter van een roverhoofdman.  We luisteren aandachtig naar het verhaal dat de juf voorleest zodat we na afloop vragen kunnen beantwoorden.
    Pareltje woont in de stad bij haar tante en neefje Stijn.  In dit verhaal maakt Pareltje een eigen rovershol en gaat ze, op haar lama, samen met haar neefje naar school.  Op school leert ze de kinderen een ruige roversdans en is ze brutaal tegen het hoofd van de school.  Wanneer ze in de klas één woordje 'mama' geleerd heeft, zit haar hoofd al vol en is het genoeg voor die dag.  Ze gaat terug naar haar rovershol, Hol Pierewiet.  Na school komen de vriendjes van de klas spelen, Pareltje berooft hen allemaal, in ruil voor hun spullen schrijven de kinderen woorden op het rovershol.

    Wiskunde: Kloklezen tot op één minuut nauwkeurig
    http://www.kedg.nl/mont/klok.html
    http://www.klokkijker.nl/
    http://www.axland.be/ict/klok.swf
    http://users.telenet.be/Fostier/spelletjes/kloklezen.htm



    19-02-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Vrijdag, 18 februari 2011
    We speelden vandaag zelf voor dokter en zochten de juiste medicijnen voor zieke mensen.

    We namen een kijkje in een medicijnenkast met zalfjes en lazen de bijsluiters,
    vervolgens lazen we de klachten van patiënten en zochten er de juiste zalf voor.

    Daarna  bekeken we alle pilletjes, druppels en siropen in de medicijnenkast
    en zochten het juiste medicijn om de kwaaltjes van de zieken te genezen.

    Een boeiende en leerrijke opdracht.

    Vorige week gingen we op zoek naar een antwoord op een vraag i.v.m. ons lichaam.
    We zochten het antwoord in boeken en raadpleegden enkele websites. 
    Een leuke website met vraag en antwoord, is die van Willem Wever.
    Vandaag wisselden we onze vragen en antwoorden uit.
    We gingen in twee kringen tegenover elkaar zitten en wisselden per twee onze antwoorden uit, vervolgens schoof de buitenste kring een plaatsje verder enz.  zodat iedereen elkaars vraag en antwoord wist.
    Enkele vragen:
    Waarvoor dienen onze wenkbrauwen?
    Waarom kunnen we scheel kijken maar niet met onze beide ogen naar buiten kijken?
    Hoe zwaar was de lichtste baby?
    Hoe lang is de langste neus?
    Hoeveel botten heeft ons lichaam?
    ...



    17-02-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Donderdag, 17 februari 2011
    Vandaag gingen we van start met het maken van een folder.
    In onze folder geven we tips in verband met gezondheid.
    Ieder duo maakt een folder voor een klas van onze school.
    Eerst bekeken we een aantal folders i.v.m. gezondheid.
    Daarna gingen we in duo's brainstormen over de tips die we in onze folder willen.
    Vervolgens gingen we in duo's met de computer aan de slag, we tikten onze tips in
    en maakten m.b.v. WordArt onze titel.

    Volgende week werken we aan de afwerking van onze folder, we maken er wat tekeningen bij
    en kleuren hier en daar wat letters in zodat onze folder aantrekkelijk wordt. 
    Het resultaat volgt nog.



    16-02-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Woensdag, 16 februari 2011
    Vandaag deden we een proefje waarbij we onze hersenen bedrogen.
    We noteerden het proefje in ons spellingboek en vervolgens probeerden we het uit.

    - we houden onze armen gestrekt voor ons
    - we leggen onze rechterarm over onze linker
    - we draaien de handpalmen naar elkaar toe
    - we steken onze vingers in elkaar, alsof we bidden
    - we laten onze armen naar beneden zakken
    - we draaien onze armen omhoog tot juist voor onze borst
    - nu wijst onze buur een vinger aan, deze proberen we te bewegen.

    Onze hersenen zijn in de war, want onze ogen zien de rechtervingers aan de linkerkant.





















    15-02-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dinsdag 15 februari

    We leerden al hoe de plattegrond van een gemeente tot stand komt.
    Op onze plattegrond van Donk zijn de afstanden vanaf de school tot de kerk of tot de Diestsebaan slechts enkele centimeters groot. Maar hoe groot zijn die afstanden in werkelijkheid ? Daarvoor zijn we zelf op ontdekking gegaan : met het meetwiel. We wisselden telkens af zodat iedereen kon aflezen hoeveel meters we gestapt hadden vanaf de schoolpoort tot  : de kerk, de pastorij, de Diestsesteenweg, het kapsalon, enz.
    Achteraf gingen we in de klas deze afstanden vergelijken met onze plattegrond. Zo leerden we wat het betekent dat een plattegrond op 'schaal' wordt getekend.


















    14-02-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Maandag, 14 februari 2011
    Als we ziek zijn, gaan we naar de dokter of moeten we medicijnen nemen of ...
    Ons lichaam kan ook ziektes voorkomen.
    Om te weten te komen hoe ons lichaam er voor zorgt dat er geen microben in onze oren, ogen, neus, mond of longen komen, deden we enkele proefjes.

    Proef: Prik met een naald op enkele plaatsen in je hand.  Welke plaats doet het meeste pijn?
    Proef: Draai met je rug naar het venster, bekijk je pupillen in de spiegel, draai nu met je gezicht naar het venster, wat gebeurt er met je pupillen?
    Proef: Blaas eens stevig in het gezicht van je partner.  Wat gebeurt er met zijn ogen?
    Proef: Snij stukjes ui in kleine stukjes.  Wat gebeurt er met je ogen?
    Proef: Verstuif water in het gezicht van je partner.  Wat merk je aan de wenkbrauwen?
    Proef: Ruik aan de inhoud van potjes.  Welke eten ruikt bedorven?
    ...

























    07-02-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Maandag, 7 februari 2011
    We oefenden het verdelen in gelijke delen verder in.
    We verdeelden een strookje, een blad papier, blokjes, een lijnstuk, ... in gelijke delen en namen er ... delen van.

    We losten ook eenvoudige vraagstukjes op met een pijl.

                                                eerst  ... dan ... nu ...
    Bv. Bij de geboorte woog Sofie 3 kg 400 g, nu weegt ze 6 kg 500 g.  Hoeveel is Sofie bijgekomen?

    Dan maakten we kennis met samengestelde woorden met lichaamsdelen.
    We gingen op zoek naar 'vieze' kantje van ons lichaam zoals oorsmeer, neussnot, zweethanden, stinkvoeten, ...
    In een groepsopdracht gingen we op zoek naar nog meer samengestelde woorden met lichaamsdelen.

    Wat is trouwens het verschil tussen 'neussnot' en 'snotneus'?



















    04-02-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Vrijdag, 4 februari 2011
    We lazen over enkele straffe kunstjes die mensen met hun lichaam doen.
    Ieder koos er het strafste kunstje uit.
    - 159 houten wasknijpers op je gezicht vastzetten
    - 51 kg aan één oor optillen
    - 1399 kg betonblokken op je lichaam laten stapelen
    - treinwagons die meer dan 80 000 kg wegen voortrekken met je tanden (kunstje van onze Belg John Massis!)
    - aan je baard een vrouw van 61 kg optillen
    ...

    Vervolgens was het onze beurt.  Kunnen wij ook straffe kunstjes met ons lichaam?
    Wie kan er:
    - cirkels draaien met zijn rechtervoet en ondertussen achten draaien met de rechterhand?
    - de wijsvingers naar elkaar toe keren en ze in tegengestelde richting laten draaien?
    - fluiten zonder z'n vingers te gebruiken?
    - met het puntje van z'n tong het puntje van z'n neus raken?
    - met z'n grote teen het puntje van z'n neus raken?
    - een balletje over de grond duwen met z'n neus?










































    03-02-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Op verkenning in onze gemeente - deel 2

    Van elke gemeente bestaat wel een plattegrond. Ook van onze gemeente 'Donk'.

    Maar hoe wordt een plattegrond nu eigenlijk gemaakt ?

    Eerst bekeken we een foto van de schoolomgeving van het dorp Eigengem. We zagen een school, politiekantoor, bejaardenflats, supermarkt, kerk, slagerij, bomen, een telefooncel, enz.
    We bouwden dit alles na in een maquette. Eerst samen even overleggen hoe we dit zouden aanpakken : op een groot vel papier de lijnen zetten voor de straten, was de eerste stap.
    Dan konden onze gebouwen, bomen, enz.. erop geplaatst worden. Alles moest wel op de juiste plaats staan, zoals op onze foto, en dus werd er wel eens stevig gediscussieerd : 'Moet dat huis niet meer naar links ? Staat de villa wel juist ?' 

    Eigengem leek nu wel een miniatuurdorpje waarin we met Playmobil-figuurtjes konden spelen. Dat deden we ook even, maar dan wel om een wegbeschrijving te oefenen.

    Met de maquette vóór ons konden we toen overgaan naar de plattegrond : als je alle gebouwen, bomen, enz.. met een potlood zou omlijnen en daarna de maquette zou afbreken, dan heb je daar : je plattegrond.
    In de volgende lessen leren we nog meer over onze gemeente en hoe een wegbeschrijving op een plattegrond te volgen. Maar daarover later meer nieuws.
















    Welkom in klas 3!
    Archief per week
  • 18/07-24/07 2011
  • 20/06-26/06 2011
  • 13/06-19/06 2011
  • 06/06-12/06 2011
  • 30/05-05/06 2011
  • 23/05-29/05 2011
  • 16/05-22/05 2011
  • 09/05-15/05 2011
  • 02/05-08/05 2011
  • 25/04-01/05 2011
  • 04/04-10/04 2011
  • 28/03-03/04 2011
  • 21/03-27/03 2011
  • 14/03-20/03 2011
  • 28/02-06/03 2011
  • 21/02-27/02 2011
  • 14/02-20/02 2011
  • 07/02-13/02 2011
  • 31/01-06/02 2011
  • 24/01-30/01 2011
  • 17/01-23/01 2011
  • 10/01-16/01 2011
  • 27/12-02/01 2011
  • 20/12-26/12 2010
  • 13/12-19/12 2010
  • 06/12-12/12 2010
  • 29/11-05/12 2010
  • 22/11-28/11 2010
  • 15/11-21/11 2010
  • 08/11-14/11 2010
  • 25/10-31/10 2010
  • 18/10-24/10 2010
  • 11/10-17/10 2010
  • 04/10-10/10 2010
  • 27/09-03/10 2010
  • 20/09-26/09 2010
  • 13/09-19/09 2010
  • 06/09-12/09 2010
  • 30/08-05/09 2010
    Interessante links
  • Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek

    Blog als favoriet !

    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs