Lente hier, fruit daar en Smoothies in het derde leerjaar !
De lente doet alles herleven en ook de derdeklassers gingen er vandaag met veel zin tegenaan.Ze bedachten de heerlijkste receptjes voor een energiek lente-drankje : de smoothie.
Wat dat is, vraag je ? Een smoothie is een verfrissend drankje van vers gepureerd fruit en zit dus tjokvol vitamines !
Met een berg fruit, een schepje blijgezindheid en een goede portie creativiteit gingen ze in groepjes aan de slag om de heerlijkste drankjes te toveren.
Fruit schillen, fruit snijden, pureren, sap persen, alles mixen : ze deden het allemaal zelf !
Onze kritische jonge keukenchefs proefden, dachten na, voegden nog wat toe, proefden opnieuw en genoten nadien van hun perfecte energie-smoothie ...
Oh ja, de smoothies kregen natuurlijk de leukste namen, door de makers zelf bedacht !
Hier komen ze :
- Smoothie Fruity van Robbe en Vince :
2 bananen, 2 aardbeien, vers sinaasappelsap, een stuk meloen.
- Fruitregenboog van Zoë, Bram, Jolien en Fabienne :
1 kiwi, 2 bananen, 2 aardbeien, een stuk meloen, 3 appelen, vers sinaasappelsap.
- Big Boss Smoothie van Lennard, Kyle en Senne :
1 ½ appel, vers sinaasappelsap, 3 aardbeien, 1 banaan.
- Fraise van Merel, Eden, Myra en Marieke :
4 aardbeien, ½ honingmeloen, 1 appel, sap van 1 pompelmoes, een beetje perzikensap.
- Smoothie Poetie van Aude, Helena, Tine en Celine :
3 aardbeien, ½ appel, 2 bananen, 1 kiwi, een stuk meloen, vers sinaasappelsap.
Probeer het maar eens uit. Je zal zien dat je daarna bruist van energie !
20-03-2011
Maandag, 14 maart t.e.m. vrijdag, 18 maart 2011
In de voorbije weken maakten we kennis met heel wat rovers en piraten uit het roversdorp en we zijn bijna de dief van de schatkist op het spoor. We zetten onze speurtocht verder en maken kennis met de beleefde rover Hoepsika. Rover Hoepsika neemt beleefd z'n hoed af en vraagt steeds beleefd om het geld van rijke mensen. Nadat hij de mensen beroofd heeft, heeft hij altijd spijt en wil hij het weer goedmaken. Wij leren rover Hoepsika zich te verontschuldigen.
Wie is de grootste roverkenner van de klas? We komen het te weten m.b.v. de roversquiz.
Gedurende het thema verzamelden we heel wat tips om te weten te komen welke inwoner de diefstal heeft gepleegd. Tijd om uit te zoeken wie de dader is. We noteren de tips in ons spellingboek en lezen over elke inwoner nog wat extra info.
We hebben de dader van de diefstal nu wel gevonden, maar de schat in het roversdorp is nog steeds spoorloos. Op de zakdoek van de dief vinden we een wegbeschrijving die ons naar de schat leidt. We volgen de route en vinden zo de schat terug. Vervolgens organiseren we zelf een schattenzoektocht, we schrijven een wegbeschrijving naar de bergplaats van een schat en zoeken elkaars schat.
In de loop van deze week stelden we ook onze piratenvlag aan elkaar voor, in groepjes vertelden we wat op onze vlag te zien is en waarom we deze elementen gekozen hebben. Na de voorstelling van een vlag schuift de spreker steeds door naar een ander groepje.
17-03-2011
Donderdag, 17 maart
Ik (w)eet het wel ! ... Op onderzoek !
Bevat light chips echt minder vet ? En weet jij wat er gebeurt als we warm water over melk- en pure chocolade gieten? Zou een kauwgom minder of meer wegen nadat we er een tijdje op gekauwd hebben ? ... En hoe komt dat dan ? Bevatten alle vruchtensappen evenveel vitamines ?
Als echte onderzoekers ging onze klas in groepjes aan de slag in ons 'mini-klas-labo'. Vier proeven hebben we zelfstandig uitgevoerd, aan de hand van een stappenplan. Al doende ontdekten we dat melkchocolade sneller smelt omdat er melkvet is toegevoegd. Dat vet konden we trouwens duidelijk zien drijven. Door warm water over light chips en gewone chips te gieten, zagen we ook hier het verschil in vetten.
En wie van ons dacht dat onze kauwgom na het kauwen méér zou wegen omdat er dan speeksel zou bijzitten, had het toch lekker mis ! Toen we onze bolletjes gum opnieuw gingen wegen (bwah !), stelden we tot onze verbazing vast dat het gewicht verminderd was : door de suiker die nu aan onze tandjes plakte en in ons buikje zat, juist ja !
Het boeiendst vonden de meesten de vierde proef : de sap-test ! Als echte laboranten gingen we met vloeistoffen en pipetjes aan de slag. Onze blauwe vloeistof (zelfgemaakt hoor : met water, betadine en zetmeel !) veroorzaakte bij het mengen met de verschillende sappen telkens een kleurverschil. Dat komt omdat de kleurstof reageert op de anti-oxydanten (pff.. wat een moeilijk woord), simpelweg : de vitamines in de sappen. Hoe meer vitamines erin zaten, hoe feller de reactie, en dus hoe lichter ons sapje werd. Welk sapje werd het lichtst, denk jij ?
Niet slecht om even stil te staan bij wat er soms door ons mondje gaat, niet ?
06-03-2011
Vrijdag, 4 maart 2011
Carnaval 2011
04-03-2011
Vrijdag, 4 maart 2011
Pépé zingt heel graag liedjes, hij is dol op zeeroversliedjes. Maar alle liedjes die hij kent, heeft hij al duizend keer gezongen. Pépé vraagt ons om een nieuw piratenlied voor hem te schrijven. We brainstormen over welke woorden we in piratenliedjes horen. Vervolgens zoeken we een bekend melodietje: 'In een klein stationnetje', Alle eendjes', ... Op de melodie van een bekend kinderliedje maken we een tekst. We noteren de tekst netjes en maken er een tekening bij en tot slot filmt de juf ons bij het zingen van ons piratenlied.
Om de filmpjes te bekijken heeft u 'QuickTime' nodig. 2573 Aude en Helena 2575 Jolien en Zoë 2576 - 2577 Celine en Tine 2580 Bram en Christophe 2581 Senne en Vince 2583 Lennard en Robbe 2584 Brent en Kyle 2586 Merel en Myra 2587 Eden, Fabienne en Marike
Onze zelfgemaakte maskers kregen we vandaag mee naar huis, hier kan je de maskers bewonderen.
01-03-2011
Dinsdag, 1 maart 2011
We luisterden naar een verhaal met als doel na afloop vragen over het verhaal op te lossen. In het verhaal maakten we kennis met Peter-Paul, een gewoon jongetje dat een piraat werd aan boord van de 'Draculus Drie'. Peter-Paul werd piraat PéPé en als piraat moest hij vanalles leren. We schreven de piratenlessen op in ons spellingboek.
28-02-2011
Maandag, 28 februari 2011
Vandaag zochten we samen met Pareltje naar passende rovernamen voor haar vrienden. Dit deden we door er een bijvoeglijk naamwoord aan toe te voegen. Bv. Zure Zef, Weke Harrie, Schele Wout, Brute Jan, Stoere Stijn, .... We leerden dat een bijvoeglijk naamwoord bij een zelfstandig naamwoord staat en dat een bijvoeglijk naamwoord zegt hoe iets of iemand is.
27-02-2011
Maandag, 21 februari t.e.m. vrijdag 25 februari 2011
We maken kennis met een vreemd dorp, een roversdorp. Maar vrees niet, iedereen die in dit dorp woont, heeft genoeg van het leventje als piraat of rover, ze hebben geen zin meer in stelen, vechten en mensen bedriegen. Ze zijn op zoek naar rust of genieten van hun pensioen. Iedereen heeft hier z'n wapens en schatten afgegeven. Alle juwelen, goudstukken en edelstenen hebben ze verzameld in een grote schatkist. Maar ramp o ramp, de schatkist werd gestolen. In de loop van dit thema maken we kennis met alle inwoners van het dorp en ontvangen we tips om de dief op te sporen.
Eerst leren we kapitein Haak kennen. Hij maakt een fotoalbum over zijn avonturen. We lezen een verhaal over kapitein Haak en zoeken er de passende foto's bij. Kapitein Haak wil op pensioen, maar omdat hij niet gespaard heeft voor zijn pensioen, krijgt hij het niet. De kapitein is woedend. Een oude postbode heeft alles gehoord, hij is z'n saai leventje als postbode beu en wil ruilen met het leven van de kapitein. Kapitien Haak geniet nu van het pensioen van de postbode en de postbode beleeft de wildste avonturen als kapitein op op zee. Bij elke foto uit het fotoboek van kapitein Haak, schrijft hij een zinnetje uitleg. In elke zin zoeken wij het werkwoord.
Vervolgens ontmoeten we Katharina, zij werd, als baby, door de gruwelijk gemene piraten op een verlaten schip gevonden. De piraten namen haar mee en Katharina groeide op tot een echte piraat.
Elk piratenschip heeft een vlag, deze vlaggen kiezen de piraten niet zomaar, ze hebben een belangrijke betekenis. We noteren de betekenis van de vlaggen bij de juiste vlag. Daarna ontwerpen we ieder onze eigen vlag. We zorgen ervoor dat onze vlag bij ons past, we kiezen onze lievelingskleur, we tekenen iets waar we niet van houden en iets wat we angstaanjagend vinden. Als ons ontwerp klaar is, stellen we het voor aan de klas.
Tot slot luisteren we deze week naar een verhaal over Pareltje, de dochter van een roverhoofdman. We luisteren aandachtig naar het verhaal dat de juf voorleest zodat we na afloop vragen kunnen beantwoorden. Pareltje woont in de stad bij haar tante en neefje Stijn. In dit verhaal maakt Pareltje een eigen rovershol en gaat ze, op haar lama, samen met haar neefje naar school. Op school leert ze de kinderen een ruige roversdans en is ze brutaal tegen het hoofd van de school. Wanneer ze in de klas één woordje 'mama' geleerd heeft, zit haar hoofd al vol en is het genoeg voor die dag. Ze gaat terug naar haar rovershol, Hol Pierewiet. Na school komen de vriendjes van de klas spelen, Pareltje berooft hen allemaal, in ruil voor hun spullen schrijven de kinderen woorden op het rovershol.
We speelden vandaag zelf voor dokter en zochten de juiste medicijnen voor zieke mensen.
We namen een kijkje in een medicijnenkast met zalfjes en lazen de bijsluiters, vervolgens lazen we de klachten van patiënten en zochten er de juiste zalf voor.
Daarna bekeken we alle pilletjes, druppels en siropen in de medicijnenkast en zochten het juiste medicijn om de kwaaltjes van de zieken te genezen.
Een boeiende en leerrijke opdracht.
Vorige week gingen we op zoek naar een antwoord op een vraag i.v.m. ons lichaam. We zochten het antwoord in boeken en raadpleegden enkele websites. Een leuke website met vraag en antwoord, is die van Willem Wever. Vandaag wisselden we onze vragen en antwoorden uit. We gingen in twee kringen tegenover elkaar zitten en wisselden per twee onze antwoorden uit, vervolgens schoof de buitenste kring een plaatsje verder enz. zodat iedereen elkaars vraag en antwoord wist. Enkele vragen: Waarvoor dienen onze wenkbrauwen? Waarom kunnen we scheel kijken maar niet met onze beide ogen naar buiten kijken? Hoe zwaar was de lichtste baby? Hoe lang is de langste neus? Hoeveel botten heeft ons lichaam? ...
17-02-2011
Donderdag, 17 februari 2011
Vandaag gingen we van start met het maken van een folder. In onze folder geven we tips in verband met gezondheid. Ieder duo maakt een folder voor een klas van onze school. Eerst bekeken we een aantal folders i.v.m. gezondheid. Daarna gingen we in duo's brainstormen over de tips die we in onze folder willen. Vervolgens gingen we in duo's met de computer aan de slag, we tikten onze tips in en maakten m.b.v. WordArt onze titel.
Volgende week werken we aan de afwerking van onze folder, we maken er wat tekeningen bij en kleuren hier en daar wat letters in zodat onze folder aantrekkelijk wordt. Het resultaat volgt nog.
16-02-2011
Woensdag, 16 februari 2011
Vandaag deden we een proefje waarbij we onze hersenen bedrogen. We noteerden het proefje in ons spellingboek en vervolgens probeerden we het uit.
- we houden onze armen gestrekt voor ons - we leggen onze rechterarm over onze linker - we draaien de handpalmen naar elkaar toe - we steken onze vingers in elkaar, alsof we bidden - we laten onze armen naar beneden zakken - we draaien onze armen omhoog tot juist voor onze borst - nu wijst onze buur een vinger aan, deze proberen we te bewegen.
Onze hersenen zijn in de war, want onze ogen zien de rechtervingers aan de linkerkant.
15-02-2011
Dinsdag 15 februari
We leerden al hoe de plattegrond van een gemeente tot stand komt. Op onze plattegrond van Donk zijn de afstanden vanaf de school tot de kerk of tot de Diestsebaan slechts enkele centimeters groot. Maar hoe groot zijn die afstanden in werkelijkheid ? Daarvoor zijn we zelf op ontdekking gegaan : met het meetwiel. We wisselden telkens af zodat iedereen kon aflezen hoeveel meters we gestapt hadden vanaf de schoolpoort tot : de kerk, de pastorij, de Diestsesteenweg, het kapsalon, enz. Achteraf gingen we in de klas deze afstanden vergelijken met onze plattegrond. Zo leerden we wat het betekent dat een plattegrond op 'schaal' wordt getekend.
14-02-2011
Maandag, 14 februari 2011
Als we ziek zijn, gaan we naar de dokter of moeten we medicijnen nemen of ... Ons lichaam kan ook ziektes voorkomen. Om te weten te komen hoe ons lichaam er voor zorgt dat er geen microben in onze oren, ogen, neus, mond of longen komen, deden we enkele proefjes.
Proef: Prik met een naald op enkele plaatsen in je hand. Welke plaats doet het meeste pijn? Proef: Draai met je rug naar het venster, bekijk je pupillen in de spiegel, draai nu met je gezicht naar het venster, wat gebeurt er met je pupillen? Proef: Blaas eens stevig in het gezicht van je partner. Wat gebeurt er met zijn ogen? Proef: Snij stukjes ui in kleine stukjes. Wat gebeurt er met je ogen? Proef: Verstuif water in het gezicht van je partner. Wat merk je aan de wenkbrauwen? Proef: Ruik aan de inhoud van potjes. Welke eten ruikt bedorven? ...
07-02-2011
Maandag, 7 februari 2011
We oefenden het verdelen in gelijke delen verder in. We verdeelden een strookje, een blad papier, blokjes, een lijnstuk, ... in gelijke delen en namen er ... delen van.
We losten ook eenvoudige vraagstukjes op met een pijl.
eerst ... dan ... nu ... Bv. Bij de geboorte woog Sofie 3 kg 400 g, nu weegt ze 6 kg 500 g. Hoeveel is Sofie bijgekomen?
Dan maakten we kennis met samengestelde woorden met lichaamsdelen. We gingen op zoek naar 'vieze' kantje van ons lichaam zoals oorsmeer, neussnot, zweethanden, stinkvoeten, ... In een groepsopdracht gingen we op zoek naar nog meer samengestelde woorden met lichaamsdelen.
Wat is trouwens het verschil tussen 'neussnot' en 'snotneus'?
04-02-2011
Vrijdag, 4 februari 2011
We lazen over enkele straffe kunstjes die mensen met hun lichaam doen. Ieder koos er het strafste kunstje uit. - 159 houten wasknijpers op je gezicht vastzetten - 51 kg aan één oor optillen - 1399 kg betonblokken op je lichaam laten stapelen - treinwagons die meer dan 80 000 kg wegen voortrekken met je tanden (kunstje van onze Belg John Massis!) - aan je baard een vrouw van 61 kg optillen ...
Vervolgens was het onze beurt. Kunnen wij ook straffe kunstjes met ons lichaam? Wie kan er: - cirkels draaien met zijn rechtervoet en ondertussen achten draaien met de rechterhand? - de wijsvingers naar elkaar toe keren en ze in tegengestelde richting laten draaien? - fluiten zonder z'n vingers te gebruiken? - met het puntje van z'n tong het puntje van z'n neus raken? - met z'n grote teen het puntje van z'n neus raken? - een balletje over de grond duwen met z'n neus?
03-02-2011
Op verkenning in onze gemeente - deel 2
Van elke gemeente bestaat wel een plattegrond. Ook van onze gemeente 'Donk'.
Maar hoe wordt een plattegrond nu eigenlijk gemaakt ?
Eerst bekeken we een foto van de schoolomgeving van het dorp Eigengem. We zagen een school, politiekantoor, bejaardenflats, supermarkt, kerk, slagerij, bomen, een telefooncel, enz. We bouwden dit alles na in een maquette. Eerst samen even overleggen hoe we dit zouden aanpakken : op een groot vel papier de lijnen zetten voor de straten, was de eerste stap. Dan konden onze gebouwen, bomen, enz.. erop geplaatst worden. Alles moest wel op de juiste plaats staan, zoals op onze foto, en dus werd er wel eens stevig gediscussieerd : 'Moet dat huis niet meer naar links ? Staat de villa wel juist ?'
Eigengem leek nu wel een miniatuurdorpje waarin we met Playmobil-figuurtjes konden spelen. Dat deden we ook even, maar dan wel om een wegbeschrijving te oefenen.
Met de maquette vóór ons konden we toen overgaan naar de plattegrond : als je alle gebouwen, bomen, enz.. met een potlood zou omlijnen en daarna de maquette zou afbreken, dan heb je daar : je plattegrond. In de volgende lessen leren we nog meer over onze gemeente en hoe een wegbeschrijving op een plattegrond te volgen. Maar daarover later meer nieuws.
02-02-2011
Woensdag, 2 februari 2011
Vandaag kregen we een antwoord op enkele vragen i.v.m. ons lichaam. Eerst waagden we een gokje en vervolgens gingen we op zoek naar het juiste antwoord in tekstjes in ons taalboek. Tot slot namen we een kijkje in het "Guiness Book of Records". Het klonk vaak van WAUW, of BAH. Wist je dat .... - de grootste voeten 44 cm lang zijn, wat goed is voor een schoenmaat 63 - de grootste handen 32 cm lang zijn - de langste vingelnagels 80 cm zijn - het langste haar 5 m en 62 cm lang is - de zwaarste mens 635 kg weegt - de kleinste mens ooit 57 cm was - de grootste mens ooit 2 m en 72 cm was
01-02-2011
Op verkenning in onze gemeente - deel 1
Ondergronds zijn we klaar, maar bovengronds gaan we op onderzoek in onze gemeente, en we beginnen met de onmiddellijke schoolomgeving ! Dus gingen we even op verkenning... Welke straten liggen in de buurt van onze school ? Hoe ziet de buurt er uit ? En welke verkeersborden komen we tegen ? We noteren alles om achteraf nog te gebruiken in de klas. Met koude neus en handen keerden we terug naar de klas. Een beker warme chocomelk, en we konden er weer tegenaan!
31-01-2011
Maandag, 31 januari 2011
Vandaag gingen we van start met een nieuw thema "Blij met mijn lijf". Om een idee te krijgen waarover we het in dit thema allemaal gaan hebben, zijn we gestart met een groepswerkje. Elk groepje kreeg een aantal kaartjes, we moesten een kaartje trekken, de vraag lezen en ons afvragen of we het antwoord op de vraag wisten, vervolgens gaven we de vraag door aan onze buur en hij/zij schreef z'n naam bij 'ik weet het antwoord' of 'ik weet het antwoord niet'. Tot slot beantwoordden we de vragen waarvan we het antwoord dachten te weten. We vroegen elkaar de kleren van het lijf met o.a. de volgende vragen: - Hoe lang kan ons haar worden? - Wat is een liftersduim? - Wat is de grootste schoenmaat? - Kan je ziek zijn van verdriet? - Hoe verzorg je je lichaam? - Wat is voethaar? ....
We speelden vandaag ook winkeltje in de klas. De winkelier verkocht een aantal spullen, maakte de rekening en gaf gepast geld terug aan de klant. Zo mocht iedereen winkelier of klant spelen. We probeerden het bedrag dat de winkelier moest teruggeven zelf ook gepast op onze bank te leggen. Was al dat geld nu maar echt!
Morgen gaan we per twee allerlei lichaamsdelen meten: onze tong, ons gewicht, onze grootte, onze voeten, onze haren, onze mond, ... . We gaan ook vierkanten, rechthoeken, ruiten, parallellogrammen, .... scheuren uit stroken papier.