Dagindeling energie zesdes (TAAL spreken en luisteren) 20 juni 2013
Met de zesdes onderzoeken we welke energie(bronnen) we dagelijks aanspreken voor de werking van ons lichaam, voor onze verplaatsingen, verlichting en verwarming van ons huis en onze klas. We brengen verslag uit voor de klas.
Uitvinding zesdes (TAAL: spreken en luisteren) 18 juni 2013
We mogen zelf een voorwerp ontwerpen en het daarna voorstellen op het projectiebord voor de hele klas. Er zijn grappige, maar ook nuttige uitvindingen. De volwassen onderzoekers zouden van ons nog iets kunnen leren! Kijk maar.
Vandaag heeft de dokter de draadjes verwijderd. Alles ziet er goed uit. Ze heeft me wel nog eens op het hart gedrukt om ook de komende drie weken niets op te heffen. Oei, oei, dat wordt lastig , maar ja.
Hopelijk loopt bij jullie alles van een leien dakje ? Vandaag of morgen is het toets over de ruimte, zeker? Als je goed de blaadjes uit je werkboeken oefent en in je bundel de zinnen in fluo enkele keren leest, dan breng je het er zeker met een STER vanaf!
Ik heb zo het idee dat juf Livy heel hard haar best doet voor jullie EN voor mij. Ze houdt me goed op de hoogte via mail en stelt veel vragen. Ik kan alleen maar hopen dat jullie dan ook goed naar haar luisteren, want zij brengt mijn lessen en wensen over naar jullie.
Ik ga nog wat genieten van het zonnetje. Waarschijnlijk doen jullie dat ook.
De ruime ruimte in (WO (ruimte/techniek)/MUZO) eind mei/begin juni 2013
Astronaut worden, is de droom van veel jonge kinderen. Met de geruchten over een eerste bemande vlucht naar Mars staan we aan het begin van een nieuw ruimtevaarttijdperk en is onze nieuwsgierigheid geprikkeld. We onderzoeken of astronaut worden echt zo simpel is. Bovendien willen we meer te weten komen over die fonkelende sterren s nachts of Janneke maan die naar ons knipoogt voor we gaan slapen. In vier groepen werken we rond drie titels: Meer weten over de planeten, De maan en de aarde, Ruimtetuigen. De juf vertelt alles over aardrotatie en aardrevolutie, over zons- en maansverduisteringen, enz. Wil je er meer over weten? Ga dan alvast al eens kijken naar de links bij het onderdeel WO.
Tijdens de lessen taal dichten we erop los of laten we onze fantasie de vrije loop in een spannend ruimteavontuur, net als Kuifje.
Om het thema af te sluiten maken we aan de hand van een stappenplan een raket MET lanceerbasis. Natuurlijk moeten we die uitproberen op de speelplaats en de nodige aanpassingen maken om ze NOG hoger/verder te krijgen. 10 9 8 7 6
Elke dag gaat het een stapje beter! Ik kan al lachen, hoesten, niezen en rondlopen zonder mijn buik te moeten vasthouden . Maandag mogen de draadjes eruit en dat zal geen dag te vroeg zijn, want stilaan beginnen de wondjes te jeuken en krabben is echt uit den boze!
Ik moet wel voorzichtig blijven: de computer neem ik niet zelf op mijn schoot en douchegel laat ik overgieten zodat ik geen volle bus moet oppakken.
Ik heb geen opmerkingen meer gehoord van juf Livy, dus ik veronderstel dat het allemaal vlot verloopt... Dat doet deugd. Zo kan ik veel rusten en elke keer ik geslapen heb, voel ik me beter. Als ik zo goed blijf herstellen, kom ik woensdag 26/06 zelf naar school (ik zal wel een chauffeur vinden, hihi) en dan moeten jullie mij alles vertellen over de afgelopen dagen .
Doe zo verder lieverds! Het is nu niet lang meer en dan kunnen jullie genieten van een welverdiende grote vakantie.
Mijn operatie is goed verlopen en nu moet ik het 4 weken rustig aan doen. Niets heffen, duwen, ... De dokter zegt dat als ik me goed verzorg, ik in principe nooit meer last zou mogen hebben. We zullen zien... Ik blijf alvast op de zetel met Piet Konijn dicht in de buurt en stuur jullie regelmatig een berichtje.
Ik heb van juf Livy gehoord dat jullie vrijdag goed gewerkt hebben, maar dat er maandag een aantal waren die hun huiswerk vergeten maken waren. Zo op het einde van het schooljaar zou dat toch niet meer mogen, hé? Denk eraan, hoe beter jullie jullie best doen, hoe leuker voor juf Livy, voor jezelf en hoe minder zorgen ik mij moet maken. Ik ben er vast van overtuigd dat jullie dat al kunnen!
Ik hou jullie op de hoogte via de blog. Als je wil reageren, doe dat dan niet op de blog, want ik kan die berichtjes niet zien. Je bent best dat je via de website of via mijn e-mail gaat.
TAAL zesdes (vrij lezen en spreken) een personage voorstellen 11 juni 2013
In de loop van het schooljaar lazen we verschillende boeken en bespraken we de inhoud, de illustraties, ...
Nu is het de beurt aan de personages. We kiezen er onze favoriet uit en stellen die voor aan de klas. Is het een aangename kennismaking?
Blij-bang-boos-verdrietig (Taal-poëzie/MUZO-drama) vijfdes 10 juni 2013
We lezen poëzie over gevoelens en bespreken synoniemen, tegengestelden, wat we zelf voelen bij bepaalde situaties.Daarna mogen we een dialoogje presenteren bij juf Livy voor de volledige klas. Je kan de gezichtsuitdrukking en de lichaamshouding van de gepeste leerling zo zien veranderen. Doe dus nooit mee aan pesten: je kwetst er harder mee dan je denkt!
Begijnhofatelier confituur maken voor vaderdag 5 juni 2013 (WO techniek en verkeer/MUZO)
Voor vaderdag knutselden we al een portefeuille van een melkbrik volgens een heus stappenplan. We hebben dus al iets functioneels, nu willen we daar graag nog iets lekkers bij! We rijden met de fiets (met extra begeleiding van de pépé van William, waarvoor dank) naar het Begijnhof en nemen daar deel aan een atelier confituur maken. We werken in 2 groepen: de ene maakt confituur, de andere versiert het zakje. Om aardbeiconfituur te maken heb je voor 3kg vruchten 2kg suiker nodig. Voorzichtig zijn tijdens het koken van het mengsel en dan... mogen we proeven: HEERLIJK! Onze vakes en papa's zullen hun buikje rond kunnen smullen... Als wij hen niet voor zijn !
Met veel goede moed trokken we naar Sint-Niklaas, want er was mooi weer voorspeld. In de STeM werden we verdeeld over 3 workshops. De vriendelijke begeleiders gaven ons eerst wat uitleg en daarna mochten we in nog kleinere groepjes aan het werk. We hadden niet verwacht dat een museumbezoek zo actief kon zijn. 's Middags verplaatsten we ons naar recreatiepark De Ster. Tijdens het middageten kwam het zonnetje door de wolken gebroken, maar op het treintje was het maar fris. Gelukkig konden de eerste graad en het derde leerjaar zich opnieuw warmen op de trampolines. Poing, poing, DOING! De oudere kinderen van het vierde leerjaar en de derde graad daagden elkaar uit voor een partijtje minigolf. Veel te vroeg was het tijd om naar huis te gaan. We danken al onze begeleiders en de buschauffeurs die dat op zo'n veilige manier deden!
Mijn lichaam vanbinnen en vanbuiten mei 2013 (MUZO/WO)
Juf Nancy liet ons tijdens de gezonde week ondervinden wat een gezonde geest in een gezond
lichaam is, maar hoe werkt ons lichaam nu precies? Als echte dokters pluizen we het uit. Wist
jij wat het hardste been in ons lichaam is? Dat is het dijbeen. En wielrenners breken vaak hun
sleutelbeen omdat dat ons zwakste bot is. Of wist je waarom we zweten en hijgen? Of
waarom je kramp krijgt in je spieren? Of dat je hart ook kamers heeft, net als je huis? Of...
Jef skelet is alvast een goede vriend geworden, maar toch wil hij ons niet op hem laten
oefenen als de mensen van EHBO-team Dendermonde EHBO komen geven!
Voor techniek en MUZO experimenteren we met verschillende verbindingstechnieken van
PMD afval. We moeten toch goed nadenken welk gereedschap we bij welke grondstof
gebruiken om veilig en nauwkeurig te werken. Een poppensnijder en een poppenspeler komen
in de klas meer uitleg geven. We vragen honderduit en zijn dolgelukkig dat we zelf eens met
zon pop mogen spelen. We krijgen zelfs tips voor onze eigen marionet.
Ondertussen blijven we in beweging: Op en neer op de muziek van de ochtendgymnastiek.
Hopelijk haalt iemand ons uit de knoop!
We hebben al vaker een boekbespreking moeten presenteren, maar nu kiezen we ons favoriete personage. Wie of wat zijn ze? Waar wonen ze? Wanneer en hoe leefden ze? Wat doen ze? Waarom vinden we ze zo leuk? Misschien raak jij ook in de ban van een personage of van een boek als je onze filmpjes bekijkt?
Ons laatste rondje zit erop! We hebben veel geleerd, veel plezier gemaakt en vooral: we weten wat er in de wereld om ons heen gebeurt en hoe we moeten samenwerken. Let vooral op de presentaties (PowerPoint) op het projectiebord en het gebruik van YouTube.
Enkele weken geleden startten we onder leiding van Koen en Nele van Chirodrumband Kreaboem een geheime missie. De buren vragen zich af wat dat vreemde onweer is en de andere juffen en kinderen schrikken zich een hoedje als we ons eerste salvo lossen. Maar het resultaat mag er zeker zijn! Met enige fierheid zingen we: "We are the Youth of the Nation".
Een heel schooljaar zetelden Maude en Arne in de KinderGemeenteRaad voor de wijkafdeling van onze school. Zij zaten in de commissies Cultuur en Verkeersveiligheid en werkten actief mee aan allerlei projecten. Op 16 mei gaven ze een heuse presentatie over het voorbije werkjaar en mochten zij de cultuurfilmpjes en de resultaten van het verkeersonderzoek aan het grote publiek voorstellen. Benieuwd? Neem vlug een kijkje en indien je interesse hebt en in de derde graad van onze school zit, kan je je kandidaat stellen voor de verkiezingen van volgend schooljaar.
Op de volgende links vind je de filmpjes van de commissie cultuur:
Na een bibbezoek met de fiets kunnen we aan de slag met ons zelfgekozen boek voor kleutervoorlezen. Gelukkig had juf Marleen enkele tips opgesomd! Voorlezen bij de kleuters is niet alleen fijn voor hen, maar ook heel leerrijk voor ons! Want die kinderen zijn geen poppen en hebben een eigen wil. Ze blijven niet zo lang stilzitten als wij zouden willen Daarom oefenen we een maand vooraf niet alleen het technisch en expressief lezen, maar leren de juf en de zesdes (die hebben al wat ervaring van vorig schooljaar) ons ook een aantal trucjes om er de aandacht van de kleuters bij te houden. Dankzij een doorschuifsysteem kunnen we ons verhaal meerdere keren vertellen en doen we verschillende ervaringen op. Die schrijven we neer in een verslag met 2 kolommen (positief en negatief). Daaronder noteren we enkele werkpunten voor onszelf, zodat we volgend jaar nog beter voorbereid zijn. De evolutie is nu al te merken. Voor de zesdes was het spijtig genoeg de laatste keer
De vogels fluiten als we s morgens de klas binnenkomen, de zon schijnt enkele dagen alsof ze de zomer al aankondigt. Iedereen wordt er vrolijk van en dat uiten we met 2 liedjes. Straf, hoe we die lentecanon brengen! Bij het klankdecor van het kippenei lachen we ons een kriek javascript:emoticon(' ')(of is dat nog te vroeg? Hihi).
Tijdens de les spreken en luisteren bekijken en bespreken we een echte modeshow. De W-vragen helpen ons op weg om zelf een show in elkaar te boksen. We kiezen voor een zomer- en wintercollectie. Tussendoor moet er druk van kledij gewisseld worden en dankzij de helper en de DJ raken de modellen net op tijd terug op de catwalk voor hun tweede loopje. De presentator babbelt alles vlot aan elkaar. Schmink, speciale kapsels, nieuwe schoenen. Wat een drukte. Als dat maar goed afloopt!
Tijdens de les spreken en luisteren bekijken en bespreken we enkele reclameboodschappen. De W-vragen helpen ons op weg om zelf een spot in elkaar te boksen. Een slogan, bijvoeglijke naamwoorden, rijmen en dichten (zonder je * op te lichten javascript:emoticon(' ')). Het is ons niet vreemd! Een product kiezen is wel moeilijk, want het aanbod is zo groot. Uiteindelijk lukt het wel als we ons in twee groepen splitsen. Het resultaat kan rechtstreeks op de radio!