De juf leert ons aan de hand van de namen van componisten een ritmische partituur lezen. Daarna mogen we er zelf ééntje ontwerpen. Vervolgens verdelen we ons in groepen en werken rond 1 componist. Bij meester Ben presenteren we wat we te weten gekomen zijn over onze muziekschrijver. Dat is zó interessant dat we vergeten te filmen en vergeten foto's te nemen.
Nu we de klassieke muziek wat beter hebben leren kennen, mogen we in de containerklas op een blad op de grond met onze handen schilderen. Eerst met warme kleuren en daarna met koude kleuren. Het ziet er best vreemd uit!
Maar dat verdwijnt al snel als we een zwarte kader, een passe-partout, rond ons werk maken. Het beginnen nu stilaan echte kunstwerken te worden en hoe meer we er naar kijken, hoe meer we er in zien en er bij voelen. Een gepaste naam vinden, is voor de ene dan ook al wat makkelijker dan voor de andere.
Uiteindelijk hebben de vijfdes voor een knappe uitnodiging gezorgd zodat onze medeleerlingen en ouders kunnen komen kijken naar wat we gemaakt hebben. We zijn verrast en ook wel fier over de commentaren die we krijgen. Sommige kinderen steken meteen van wal om uitleg te geven, anderen zijn wat verlegen. Maar al bij al was dit een complete ervaring!
"Ik heb nooit echt graag boeken gelezen." Meteen zijn we aandachtig, want dat is toch wel een beetje vreemd: een dichter/schrijver die niet van lezen houdt...
Daarna opent Geert De Kockere een oud boek. Enkele eieren komen te voorschijn: zij stellen zijn ideeën voor. Net als een kip die moet broeden om een ei te laten uitkomen, zo moet een auteur broeden op zijn ideeën voor hij een gedicht schrijft.
"Gedichten zijn gedachten die dicht bij elkaar staan."
Het volgende boek zou mooi moeten zijn, maar alle bladzijden zijn leeg. Plots valt er een brilletje uit. Een bril om de 'normale' dingen op een andere manier te zien.
Als laatste moet een gedicht vooral verrassend zijn: het boek gaat niet op de reguliere manier open, maar de rug schuift eruit. En dan klinkt een liedje uit een muziekdoos! Poëzie kan even verrassend zijn door ritme, rijm, een beeld of een zelfverzonnen woord.
We luisteren met open mond naar de voorbeelden van Geert De Kockere en dan mogen we nog snel onze vragen afvuren. Dit was een flitsend en actief bezoek. DANK U!