Volgens leeftijd en talenten worden we door de juf in groepen verdeeld. Vervolgens moeten we binnen de groep een verslaggever, materiaalmeester, leider en bemiddelaar aanduiden om het werk zo vlot mogelijk te laten verlopen. Als de materiaalmeester de pakketjes en boeken heeft opgehaald, kunnen we aan de slag met bronteksten, bibboeken, het internet, ... In eerste instantie is het de bedoeling om de opdrachten op het werkblad uit te voeren en de vragen te beantwoorden. In een volgende fase moeten we bepalen hoe we die inhoud gaan presenteren voor de klas. Eén groep werkt rond de telefoon, een andere rond schrift en computer en een laatste rond film en camera. Zijn jullie al nieuwsgierig? Kijk dan vlug naar onze filmpjes en foto's!
MUZO/Taal - tentoonstelling kaders en karikaturen - 30 september 2013
Iedereen die wilde komen, was welkom in onze klas om onze kaders en karikaturen van de voorbije weken te bekijken. We vonden het echt fijn dat er zoveel bezoekers waren, want dan kregen we feedback over hoe (on)herkenbaar we waren of hoe goed we konden 'zagen' en versieren. Ook van de foto's die we voor onze kaders maakten, waren de meeste mensen onder de indruk.
Na ons realistisch en typisch kadertje, gaan we nu helemaal de creatieve tour op.
We bekijken enkele karikaturen van bekende mensen als Angelina Jolie, Rowan Atkinson (Mr. Bean), Eddy Wally, ... We merken dat de tekenaars enkele kenmerken van het gezicht uitvergroten om een grappig resultaat te krijgen. Het is niet de bedoeling om iemand uit te lachen, maar die gekke gelaatsuitdrukkingen werken toch op onze lachspieren!
Vervolgens mogen we zelf aan de slag: we moeten erop letten dat ons hoofd ongeveer 2/3 is van ons lichaam, dat de achtergrond zacht en niet te druk is zodat onze figuur eruit springt, wat dichterbij is, moeten we feller en gedetailleerder tekenen dan wat veraf is.
Ons thema over 'klas maken', de klas(groep) en communicatie loopt stilaan ten einde. We hebben ons al goed geamuseerd met groepswerken, de karikaturen, de kaders en nu ook ons klaslied. Bij de bestaande strofe mochten we aan de hand van rijmwoorden en in groepjes een nieuwe strofe schrijven, specifiek voor onze klas. Het resultaat zie je in de filmpjes hieronder. Wie de tekst niet goed begrijpt, die staat in bijlage.