De ruime ruimte in (WO (ruimte/techniek)/MUZO) eind mei/begin juni 2013
Astronaut worden, is de droom van veel jonge kinderen. Met de geruchten over een eerste bemande vlucht naar Mars staan we aan het begin van een nieuw ruimtevaarttijdperk en is onze nieuwsgierigheid geprikkeld. We onderzoeken of astronaut worden echt zo simpel is. Bovendien willen we meer te weten komen over die fonkelende sterren s nachts of Janneke maan die naar ons knipoogt voor we gaan slapen. In vier groepen werken we rond drie titels: Meer weten over de planeten, De maan en de aarde, Ruimtetuigen. De juf vertelt alles over aardrotatie en aardrevolutie, over zons- en maansverduisteringen, enz. Wil je er meer over weten? Ga dan alvast al eens kijken naar de links bij het onderdeel WO.
Tijdens de lessen taal dichten we erop los of laten we onze fantasie de vrije loop in een spannend ruimteavontuur, net als Kuifje.
Om het thema af te sluiten maken we aan de hand van een stappenplan een raket MET lanceerbasis. Natuurlijk moeten we die uitproberen op de speelplaats en de nodige aanpassingen maken om ze NOG hoger/verder te krijgen. 10 9 8 7 6
Elke dag gaat het een stapje beter! Ik kan al lachen, hoesten, niezen en rondlopen zonder mijn buik te moeten vasthouden . Maandag mogen de draadjes eruit en dat zal geen dag te vroeg zijn, want stilaan beginnen de wondjes te jeuken en krabben is echt uit den boze!
Ik moet wel voorzichtig blijven: de computer neem ik niet zelf op mijn schoot en douchegel laat ik overgieten zodat ik geen volle bus moet oppakken.
Ik heb geen opmerkingen meer gehoord van juf Livy, dus ik veronderstel dat het allemaal vlot verloopt... Dat doet deugd. Zo kan ik veel rusten en elke keer ik geslapen heb, voel ik me beter. Als ik zo goed blijf herstellen, kom ik woensdag 26/06 zelf naar school (ik zal wel een chauffeur vinden, hihi) en dan moeten jullie mij alles vertellen over de afgelopen dagen .
Doe zo verder lieverds! Het is nu niet lang meer en dan kunnen jullie genieten van een welverdiende grote vakantie.
Mijn operatie is goed verlopen en nu moet ik het 4 weken rustig aan doen. Niets heffen, duwen, ... De dokter zegt dat als ik me goed verzorg, ik in principe nooit meer last zou mogen hebben. We zullen zien... Ik blijf alvast op de zetel met Piet Konijn dicht in de buurt en stuur jullie regelmatig een berichtje.
Ik heb van juf Livy gehoord dat jullie vrijdag goed gewerkt hebben, maar dat er maandag een aantal waren die hun huiswerk vergeten maken waren. Zo op het einde van het schooljaar zou dat toch niet meer mogen, hé? Denk eraan, hoe beter jullie jullie best doen, hoe leuker voor juf Livy, voor jezelf en hoe minder zorgen ik mij moet maken. Ik ben er vast van overtuigd dat jullie dat al kunnen!
Ik hou jullie op de hoogte via de blog. Als je wil reageren, doe dat dan niet op de blog, want ik kan die berichtjes niet zien. Je bent best dat je via de website of via mijn e-mail gaat.
TAAL zesdes (vrij lezen en spreken) een personage voorstellen 11 juni 2013
In de loop van het schooljaar lazen we verschillende boeken en bespraken we de inhoud, de illustraties, ...
Nu is het de beurt aan de personages. We kiezen er onze favoriet uit en stellen die voor aan de klas. Is het een aangename kennismaking?
Blij-bang-boos-verdrietig (Taal-poëzie/MUZO-drama) vijfdes 10 juni 2013
We lezen poëzie over gevoelens en bespreken synoniemen, tegengestelden, wat we zelf voelen bij bepaalde situaties.Daarna mogen we een dialoogje presenteren bij juf Livy voor de volledige klas. Je kan de gezichtsuitdrukking en de lichaamshouding van de gepeste leerling zo zien veranderen. Doe dus nooit mee aan pesten: je kwetst er harder mee dan je denkt!