Blij-bang-boos-verdrietig (Taal-poëzie/MUZO-drama) vijfdes 10 juni 2013
We lezen poëzie over gevoelens en bespreken synoniemen, tegengestelden, wat we zelf voelen bij bepaalde situaties.Daarna mogen we een dialoogje presenteren bij juf Livy voor de volledige klas. Je kan de gezichtsuitdrukking en de lichaamshouding van de gepeste leerling zo zien veranderen. Doe dus nooit mee aan pesten: je kwetst er harder mee dan je denkt!
Begijnhofatelier confituur maken voor vaderdag 5 juni 2013 (WO techniek en verkeer/MUZO)
Voor vaderdag knutselden we al een portefeuille van een melkbrik volgens een heus stappenplan. We hebben dus al iets functioneels, nu willen we daar graag nog iets lekkers bij! We rijden met de fiets (met extra begeleiding van de pépé van William, waarvoor dank) naar het Begijnhof en nemen daar deel aan een atelier confituur maken. We werken in 2 groepen: de ene maakt confituur, de andere versiert het zakje. Om aardbeiconfituur te maken heb je voor 3kg vruchten 2kg suiker nodig. Voorzichtig zijn tijdens het koken van het mengsel en dan... mogen we proeven: HEERLIJK! Onze vakes en papa's zullen hun buikje rond kunnen smullen... Als wij hen niet voor zijn !
Met veel goede moed trokken we naar Sint-Niklaas, want er was mooi weer voorspeld. In de STeM werden we verdeeld over 3 workshops. De vriendelijke begeleiders gaven ons eerst wat uitleg en daarna mochten we in nog kleinere groepjes aan het werk. We hadden niet verwacht dat een museumbezoek zo actief kon zijn. 's Middags verplaatsten we ons naar recreatiepark De Ster. Tijdens het middageten kwam het zonnetje door de wolken gebroken, maar op het treintje was het maar fris. Gelukkig konden de eerste graad en het derde leerjaar zich opnieuw warmen op de trampolines. Poing, poing, DOING! De oudere kinderen van het vierde leerjaar en de derde graad daagden elkaar uit voor een partijtje minigolf. Veel te vroeg was het tijd om naar huis te gaan. We danken al onze begeleiders en de buschauffeurs die dat op zo'n veilige manier deden!
Mijn lichaam vanbinnen en vanbuiten mei 2013 (MUZO/WO)
Juf Nancy liet ons tijdens de gezonde week ondervinden wat een gezonde geest in een gezond
lichaam is, maar hoe werkt ons lichaam nu precies? Als echte dokters pluizen we het uit. Wist
jij wat het hardste been in ons lichaam is? Dat is het dijbeen. En wielrenners breken vaak hun
sleutelbeen omdat dat ons zwakste bot is. Of wist je waarom we zweten en hijgen? Of
waarom je kramp krijgt in je spieren? Of dat je hart ook kamers heeft, net als je huis? Of...
Jef skelet is alvast een goede vriend geworden, maar toch wil hij ons niet op hem laten
oefenen als de mensen van EHBO-team Dendermonde EHBO komen geven!
Voor techniek en MUZO experimenteren we met verschillende verbindingstechnieken van
PMD afval. We moeten toch goed nadenken welk gereedschap we bij welke grondstof
gebruiken om veilig en nauwkeurig te werken. Een poppensnijder en een poppenspeler komen
in de klas meer uitleg geven. We vragen honderduit en zijn dolgelukkig dat we zelf eens met
zon pop mogen spelen. We krijgen zelfs tips voor onze eigen marionet.
Ondertussen blijven we in beweging: Op en neer op de muziek van de ochtendgymnastiek.
Hopelijk haalt iemand ons uit de knoop!
We hebben al vaker een boekbespreking moeten presenteren, maar nu kiezen we ons favoriete personage. Wie of wat zijn ze? Waar wonen ze? Wanneer en hoe leefden ze? Wat doen ze? Waarom vinden we ze zo leuk? Misschien raak jij ook in de ban van een personage of van een boek als je onze filmpjes bekijkt?
Ons laatste rondje zit erop! We hebben veel geleerd, veel plezier gemaakt en vooral: we weten wat er in de wereld om ons heen gebeurt en hoe we moeten samenwerken. Let vooral op de presentaties (PowerPoint) op het projectiebord en het gebruik van YouTube.
Enkele weken geleden startten we onder leiding van Koen en Nele van Chirodrumband Kreaboem een geheime missie. De buren vragen zich af wat dat vreemde onweer is en de andere juffen en kinderen schrikken zich een hoedje als we ons eerste salvo lossen. Maar het resultaat mag er zeker zijn! Met enige fierheid zingen we: "We are the Youth of the Nation".
Een heel schooljaar zetelden Maude en Arne in de KinderGemeenteRaad voor de wijkafdeling van onze school. Zij zaten in de commissies Cultuur en Verkeersveiligheid en werkten actief mee aan allerlei projecten. Op 16 mei gaven ze een heuse presentatie over het voorbije werkjaar en mochten zij de cultuurfilmpjes en de resultaten van het verkeersonderzoek aan het grote publiek voorstellen. Benieuwd? Neem vlug een kijkje en indien je interesse hebt en in de derde graad van onze school zit, kan je je kandidaat stellen voor de verkiezingen van volgend schooljaar.
Op de volgende links vind je de filmpjes van de commissie cultuur:
Na een bibbezoek met de fiets kunnen we aan de slag met ons zelfgekozen boek voor kleutervoorlezen. Gelukkig had juf Marleen enkele tips opgesomd! Voorlezen bij de kleuters is niet alleen fijn voor hen, maar ook heel leerrijk voor ons! Want die kinderen zijn geen poppen en hebben een eigen wil. Ze blijven niet zo lang stilzitten als wij zouden willen Daarom oefenen we een maand vooraf niet alleen het technisch en expressief lezen, maar leren de juf en de zesdes (die hebben al wat ervaring van vorig schooljaar) ons ook een aantal trucjes om er de aandacht van de kleuters bij te houden. Dankzij een doorschuifsysteem kunnen we ons verhaal meerdere keren vertellen en doen we verschillende ervaringen op. Die schrijven we neer in een verslag met 2 kolommen (positief en negatief). Daaronder noteren we enkele werkpunten voor onszelf, zodat we volgend jaar nog beter voorbereid zijn. De evolutie is nu al te merken. Voor de zesdes was het spijtig genoeg de laatste keer
De vogels fluiten als we s morgens de klas binnenkomen, de zon schijnt enkele dagen alsof ze de zomer al aankondigt. Iedereen wordt er vrolijk van en dat uiten we met 2 liedjes. Straf, hoe we die lentecanon brengen! Bij het klankdecor van het kippenei lachen we ons een kriek javascript:emoticon(' ')(of is dat nog te vroeg? Hihi).
Tijdens de les spreken en luisteren bekijken en bespreken we een echte modeshow. De W-vragen helpen ons op weg om zelf een show in elkaar te boksen. We kiezen voor een zomer- en wintercollectie. Tussendoor moet er druk van kledij gewisseld worden en dankzij de helper en de DJ raken de modellen net op tijd terug op de catwalk voor hun tweede loopje. De presentator babbelt alles vlot aan elkaar. Schmink, speciale kapsels, nieuwe schoenen. Wat een drukte. Als dat maar goed afloopt!
Tijdens de les spreken en luisteren bekijken en bespreken we enkele reclameboodschappen. De W-vragen helpen ons op weg om zelf een spot in elkaar te boksen. Een slogan, bijvoeglijke naamwoorden, rijmen en dichten (zonder je * op te lichten javascript:emoticon(' ')). Het is ons niet vreemd! Een product kiezen is wel moeilijk, want het aanbod is zo groot. Uiteindelijk lukt het wel als we ons in twee groepen splitsen. Het resultaat kan rechtstreeks op de radio!
Wedstrijd Bruggenbouwers 22 maart 2013 (MUZO/WO techniek)
Als echte ingenieurs bouwen we bruggen voor de wedstrijd van de stad, het KASK en de Dendermondse handelaars. Onze fantasie laten we de vrije loop en dat leidt tot een kleurrijk en wonderbaarlijk resultaat.
Tijd is het thema van de jeugdboekenweek. Het startschot wordt gegeven met een heuse quiz. We schrijven zelf spannende verhalen over tijdreizen. We promoten ons lievelingsboek aan de hand van een boekbespreking met identiteitskaart, korte inhoud en appreciatie. Ook kennen we enkele liedjes die je zÓ snel moet zingen dat je bijna over je tong valt. Absolute nonsens!
Thema Donkere Middeleeuwen februari en maart 2013 (MUZO/WO/TAAL/ICT)
In het thema WO over De donkere Middeleeuwen leerden we over ridders en jonkvrouwen, over kastelen en burchten, over Dendermonde en de Begijntjes, We maakten een heuse wandeling naar de stadspoorten en vertelden sagen en legenden over Kludde. Die watergeest kwamen we ook tegen in de film Jan Zonder Vrees. Om een idee te krijgen van de Romaanse en Gotische kunst bekeken we een fragment uit De Klokkenluider van de Notre Dame, daarna mochten we zelf roosvensters maken met zijdepapier. Vervolgens volgden we Dolf in Kruistocht in Spijkerbroek. Om dit thema af te sluiten, hielden we een Middeleeuws dansfeest. Alaaf!!
âLiefdeâ groepswerk met Gyprocplaaster â 5 maart 2013 (MUZO/WO)
In de maatschappij zijn er veel mensen die dankzij technische middelen
toch hun werk kunnen doen, zich kunnen verplaatsen en zich goed voelen, maar
hoe zou dat zijn als die hulpmiddelen er niet zouden zijn?
We proberen het
uit tijdens een MUZO namiddag rond het thema Liefde (de vijfdes hebben net hun
seksuele opvoeding afgerond). We mogen met een grappig materiaal werken dat
voor de ene kleverig en koud, voor de andere slijmerig en plezant aanvoelt. De
juf geeft als bijkomende opdracht dat we slechts met één hand mogen werken. Dat
onderschatten de meesten, want hoe krab je bijvoorbeeld aan je neus als je jeuk
hebt en je enige vrije hand onder de smurrie zit?! Kom vlug kijken hoe we dat
hebben opgelost en natuurlijk ook naar het resultaat.
Actua derde roulatie van februari tot april 2013 (MUZO/WO/TAAL/ICT)
"Drie keer is scheepsrecht!"
Juf Fleur loodst ons als een echte redacteur door de media met nieuwtjes uit binnen- en buitenland, eigen streek of sport.Een journalist moet van alle markten thuis zijn: kort en bondig schrijven volgens de W-vragen, met de computer werken, presentaties geven (op het projectiebord), enz. We nemen ook zelf de foto's van de voorstellingen en maken filmpjes, dus af en toe zit er eentje bij die wat onscherp is, maar ook dat is een leerproces. Voor deze presentatiebeurt maken we van elk artikel een collage en we vertellen de inhoud aan de hand van staakwoorden, dit alles doorspekt met wat drama(tische expressie). We zijn bijna net zo goed als Karrewiet of K-zoom!