Er is een pedagogische studiedag op woensdag 2 oktober. De leerlingen hebben vrijaf. Joepie!
Op donderdag 3 oktober komt mevrouw Els D'Haese langs voor de eerste MEGA-les. Spannend!
Dierendag vieren we op vrijdag 4 oktober en die dag gaan we ook zwemmen.
Onze juf viert feest op zaterdag 5 oktober voor Dag van de Leerkracht.
Op woensdag 9 oktober presenteren Chelsey, Tazanna en Louise de actualiteit.
Xenia en Jason brengen ons het laatste nieuws op woensdag 16 oktober.
We duiken opnieuw het zwembad in op vrijdag 18 oktober en we krijgen ook ons eerste rapport!
Op woensdag 23 oktober verzorgen Emma en Arne de actualiteit.
Het herfstverlof begint op vrijdag 25 oktober om 15u.
We starten terug op maandag 4 november om 8.25u.
Op woensdag 6 november krijgen we dan de presentatie van actua door Redouane en William.
Voorlopig is een uitstap voorzien naar 'Flander's Fields en Ieper op donderdag 7 november. Info volgt nog.
In groepjes maken we kennis met de 2 andere wereldgodsdiensten. Elke groep neemt een onderdeel voor zijn rekening vb. dagelijks leven, rituelen, voedsel, feesten, ... We mogen het na 2 lessen presenteren voor de rest van de klas. Voor een publiek spreken, is best wel eng, maar met de steun van de andere groepsleden lukt het wel. We leren heel wat bij en kunnen daarna makkelijk de werkbladen invullen.We beseffen stilaan dat elke godsdienst uniek is en toch heel wat gelijkenissen vertoont met de andere 2, net zoals de bonte mozaïek op ons themabeeld!
Actualiteit eerste roulatie - groep 1 18 september 2013
Wil je op de hoogte blijven van alle nieuwtjes uit binnen- en buitenland, eigen streek of sport? Dan kan je terecht bij de leerlingen van de derde graad, want wij ontpoppen ons tot echte journalisten! We nemen ook zelf de fotos van de presentaties, dus af en toe zit er eentje bij die wat onscherp is, maar ook dat is een leerproces. Enfin, veel plezier, maar vooral interessante weetjes uit de kleine EN de grote wereld verzekerd!
We krijgen een gelijkaardige opdracht als de vijfdes, maar van ons verwacht de juf al wat meer: -Inleving met de stem. -Uitdrukking van gevoelens op het gezicht. -Samenwerking met de andere groepsleden. -Oogcontact, enz. Het lukt vrij goed, maar na zo 2 maanden vakantie moeten we er toch even inkomen...
Oh ja, ... De jongen in het laatste filmpje 'speelt' het slissen .
De juf duwt ons een bundeltje 'poëzie' onder de neus. Daarna stelt ze moeilijke vragen als: -Welk teksttype is dit? Waaraan zie je dat? Kies je favoriete gedicht. Waarom koos je het? Nadien moeten we samenzitten met de klasgenoten die hetzelfde gedicht kozen en het op een creatieve manier voorbereiden. Het is de eerste keer dat we iets presenteren voor deze groep, dus dat brengt wat zenuwen mee en af en toe een stotter, maar eigenlijk brengen we het er niet slecht vanaf, hé? Kijk maar naar de foto's en luister vooral goed bij de filmpjes!!!
Maandag 2 september,
Voor de zesdes en mezelf is het een blij weerzien, zeker na het vreemde afscheid eind vorig schooljaar. Voor het vijfde leerjaar is het echter een ander verhaal. Zij maken kennis met een nieuwe juf, een ander lokaal en de klasgenoten van het zesde zijn gedurende het afgelopen jaar toch ook wel wat veranderd!
Een voorstellingsronde is dan ook aangewezen !
Van de tafel mogen we een voorwerp kiezen dat ons aan onszelf doet denken: een hobby, een favoriet vak, een speciaal kenmerk, ... Nadat we er een woordspin rond maakten, mogen we op het basketbalplein rondlopen. Als de juf fluit, stellen we ons voor aan de persoon die het dichtst bij ons staat. Daarna vullen we een soort identiteitskaart in en mogen we elkaar vooraan in de klas voorstellen.
's Namiddags doen we net hetzelfde, maar dan in het FRANS! -Bonjour. -Bonjour, je suis... -Et toi? -Moi, je suis ...
Als afsluiter mogen we onder begeleiding van een zesdeklasser een favoriete plek op het schoolterrein kiezen en er een typische foto van onszelf nemen. Kom later nog eens kijken hoe we de foto in een zelfgemaakte kader tentoonstellen.
Afscheid van elkaar en van het schooljaar 28 juni 2013
Ook al was ik er niet zelf bij, dankzij de foto's en filmpjes van een paar ouders en juf Livy, kon ik toch genieten van jullie dansjes.
Jullie straalden gewoon! De dansjes toonden ook jullie warmte en vriendschap voor elkaar en dat deed nog het meeste deugd.
De vijfdes zie ik graag volgend schooljaar terug en de zesdes... Die moeten maar regelmatig eens langskomen! Jullie zijn altijd welkom en via de blog kunnen jullie onze avonturen natuurlijk ook verder volgen.
Geniet nog eens van dit spetterende jaar! De filmpjes en foto's vinden jullie hieronder.
Dikke zoen,
juf Fleur
Maar ook gisteren met het bezoekje! Ik heb er enorm van genoten, ook al was ik daarna toch wel moe .
Jullie marionetten zagen er heel knap uit en het toneeltje vond ik super origineel. Aan de filmpjes kon ik zien hoe hard jullie met juf Livy gewerkt hebben. Een dikke proficiat voor jullie dus en geef juf Livy morgen maar een dikke knuffel, want niet iedereen zou zo goed een graadklas overnemen...
Ik heb jullie rapporten getekend en in orde gebracht. Bravo voor jullie inzet en voor jullie resultaat, maar vooral knap hoe jullie dit schooljaar hebben samengewerkt. Het verliep niet altijd even vlot, maar ik denk (en ik hoop) dat iedereen op het einde van dit schooljaar kan zeggen dat het goed geweest is en dat we veel (van elkaar) geleerd hebben.
Vijfdes, met jullie hoop ik de tocht volgend schooljaar verder te zetten, zodat jullie nog meer (naar elkaar toe) kunnen groeien. Zesdes, jullie waren k/schatjes ! Jullie bewaarden het overzicht en de rust en jullie hebben de vijfdes veel geleerd. Volgend jaar zal het anders zijn, omdat jullie opnieuw de jongsten zijn. Leer met je ogen en oren en steun (op) elkaar. Ik wens jullie het allerbeste toe en draag jullie voor altijd in mijn hart.
Hopelijk genoten jullie vandaag van de barbecue ondanks het koudere weer. Neem morgen op een warme manier afscheid van elkaar en wees voorzichtig tijdens de vakantie.
Rest mij nog één ding te zeggen: D-A-N-K-U! Dank u!
De juf vindt dat we dit schooljaar heel hard onze best hebben gedaan. Ze zoekt daarom een lied dat letterlijk hoedje af betekent. Natuurlijk kennen en kunnen we al heel wat meer dan in september en dus is het lied in het Frans, passen we enkele technieken en spelletjes toe uit bewegingsexpressie! In het begin is het allemaal wat schuchter, maar we komen snel los.
Binnen godsdienst werken we rond het thema Natuur en cultuur. Via enkele artikels komen we tot de vaststelling dat beiden elkaar positief en negatief beïnvloeden en dat we als mens geen van beiden kunnen missen. In groepjes bespreken we enkele uitvinders. De juf zoekt een passend lied (Een dagje uit!) waarin duidelijk wordt hoe de mens op dit moment de natuur (mis)gebruikt. De tekst lijkt grappig, maar als je goed luistert, ontdek je heel wat punten die we kunnen verbeteren!
Ik heb jullie rapporten gezien en die zien er schitterend uit! Knap gedaan, mijn lieverds.
Opmerkingen van juf Livy kreeg ik niet meer, dus dat gaat prima. Wel kreeg ik een spectaculair verhaal te horen over een bijna afgesneden vinger en de droevige boodschap dat iemand opnieuw een familielid verloren is... Hoe groot of klein jullie verdriet, pijn, blijdschap of een ander gevoel ook mag zijn, blijf elkaar steunen en dragen, ook tijdens de laatste dagen van dit schooljaar. Nu meer dan ooit kunnen jullie elkaars vriendschap gebruiken.
Nog enkele dagen en dan kunnen jullie allemaal genieten van een welverdiende vakantie. Maar eerst zien we elkaar woensdag nog!
Dagindeling energie zesdes (TAAL spreken en luisteren) 20 juni 2013
Met de zesdes onderzoeken we welke energie(bronnen) we dagelijks aanspreken voor de werking van ons lichaam, voor onze verplaatsingen, verlichting en verwarming van ons huis en onze klas. We brengen verslag uit voor de klas.
Uitvinding zesdes (TAAL: spreken en luisteren) 18 juni 2013
We mogen zelf een voorwerp ontwerpen en het daarna voorstellen op het projectiebord voor de hele klas. Er zijn grappige, maar ook nuttige uitvindingen. De volwassen onderzoekers zouden van ons nog iets kunnen leren! Kijk maar.
Vandaag heeft de dokter de draadjes verwijderd. Alles ziet er goed uit. Ze heeft me wel nog eens op het hart gedrukt om ook de komende drie weken niets op te heffen. Oei, oei, dat wordt lastig , maar ja.
Hopelijk loopt bij jullie alles van een leien dakje ? Vandaag of morgen is het toets over de ruimte, zeker? Als je goed de blaadjes uit je werkboeken oefent en in je bundel de zinnen in fluo enkele keren leest, dan breng je het er zeker met een STER vanaf!
Ik heb zo het idee dat juf Livy heel hard haar best doet voor jullie EN voor mij. Ze houdt me goed op de hoogte via mail en stelt veel vragen. Ik kan alleen maar hopen dat jullie dan ook goed naar haar luisteren, want zij brengt mijn lessen en wensen over naar jullie.
Ik ga nog wat genieten van het zonnetje. Waarschijnlijk doen jullie dat ook.
De ruime ruimte in (WO (ruimte/techniek)/MUZO) eind mei/begin juni 2013
Astronaut worden, is de droom van veel jonge kinderen. Met de geruchten over een eerste bemande vlucht naar Mars staan we aan het begin van een nieuw ruimtevaarttijdperk en is onze nieuwsgierigheid geprikkeld. We onderzoeken of astronaut worden echt zo simpel is. Bovendien willen we meer te weten komen over die fonkelende sterren s nachts of Janneke maan die naar ons knipoogt voor we gaan slapen. In vier groepen werken we rond drie titels: Meer weten over de planeten, De maan en de aarde, Ruimtetuigen. De juf vertelt alles over aardrotatie en aardrevolutie, over zons- en maansverduisteringen, enz. Wil je er meer over weten? Ga dan alvast al eens kijken naar de links bij het onderdeel WO.
Tijdens de lessen taal dichten we erop los of laten we onze fantasie de vrije loop in een spannend ruimteavontuur, net als Kuifje.
Om het thema af te sluiten maken we aan de hand van een stappenplan een raket MET lanceerbasis. Natuurlijk moeten we die uitproberen op de speelplaats en de nodige aanpassingen maken om ze NOG hoger/verder te krijgen. 10 9 8 7 6