We krijgen een gelijkaardige opdracht als de vijfdes, maar van ons verwacht de juf al wat meer: -Inleving met de stem. -Uitdrukking van gevoelens op het gezicht. -Samenwerking met de andere groepsleden. -Oogcontact, enz. Het lukt vrij goed, maar na zo 2 maanden vakantie moeten we er toch even inkomen...
Oh ja, ... De jongen in het laatste filmpje 'speelt' het slissen .
De juf duwt ons een bundeltje 'poëzie' onder de neus. Daarna stelt ze moeilijke vragen als: -Welk teksttype is dit? Waaraan zie je dat? Kies je favoriete gedicht. Waarom koos je het? Nadien moeten we samenzitten met de klasgenoten die hetzelfde gedicht kozen en het op een creatieve manier voorbereiden. Het is de eerste keer dat we iets presenteren voor deze groep, dus dat brengt wat zenuwen mee en af en toe een stotter, maar eigenlijk brengen we het er niet slecht vanaf, hé? Kijk maar naar de foto's en luister vooral goed bij de filmpjes!!!
Maandag 2 september,
Voor de zesdes en mezelf is het een blij weerzien, zeker na het vreemde afscheid eind vorig schooljaar. Voor het vijfde leerjaar is het echter een ander verhaal. Zij maken kennis met een nieuwe juf, een ander lokaal en de klasgenoten van het zesde zijn gedurende het afgelopen jaar toch ook wel wat veranderd!
Een voorstellingsronde is dan ook aangewezen !
Van de tafel mogen we een voorwerp kiezen dat ons aan onszelf doet denken: een hobby, een favoriet vak, een speciaal kenmerk, ... Nadat we er een woordspin rond maakten, mogen we op het basketbalplein rondlopen. Als de juf fluit, stellen we ons voor aan de persoon die het dichtst bij ons staat. Daarna vullen we een soort identiteitskaart in en mogen we elkaar vooraan in de klas voorstellen.
's Namiddags doen we net hetzelfde, maar dan in het FRANS! -Bonjour. -Bonjour, je suis... -Et toi? -Moi, je suis ...
Als afsluiter mogen we onder begeleiding van een zesdeklasser een favoriete plek op het schoolterrein kiezen en er een typische foto van onszelf nemen. Kom later nog eens kijken hoe we de foto in een zelfgemaakte kader tentoonstellen.
Afscheid van elkaar en van het schooljaar 28 juni 2013
Ook al was ik er niet zelf bij, dankzij de foto's en filmpjes van een paar ouders en juf Livy, kon ik toch genieten van jullie dansjes.
Jullie straalden gewoon! De dansjes toonden ook jullie warmte en vriendschap voor elkaar en dat deed nog het meeste deugd.
De vijfdes zie ik graag volgend schooljaar terug en de zesdes... Die moeten maar regelmatig eens langskomen! Jullie zijn altijd welkom en via de blog kunnen jullie onze avonturen natuurlijk ook verder volgen.
Geniet nog eens van dit spetterende jaar! De filmpjes en foto's vinden jullie hieronder.
Dikke zoen,
juf Fleur
Maar ook gisteren met het bezoekje! Ik heb er enorm van genoten, ook al was ik daarna toch wel moe .
Jullie marionetten zagen er heel knap uit en het toneeltje vond ik super origineel. Aan de filmpjes kon ik zien hoe hard jullie met juf Livy gewerkt hebben. Een dikke proficiat voor jullie dus en geef juf Livy morgen maar een dikke knuffel, want niet iedereen zou zo goed een graadklas overnemen...
Ik heb jullie rapporten getekend en in orde gebracht. Bravo voor jullie inzet en voor jullie resultaat, maar vooral knap hoe jullie dit schooljaar hebben samengewerkt. Het verliep niet altijd even vlot, maar ik denk (en ik hoop) dat iedereen op het einde van dit schooljaar kan zeggen dat het goed geweest is en dat we veel (van elkaar) geleerd hebben.
Vijfdes, met jullie hoop ik de tocht volgend schooljaar verder te zetten, zodat jullie nog meer (naar elkaar toe) kunnen groeien. Zesdes, jullie waren k/schatjes ! Jullie bewaarden het overzicht en de rust en jullie hebben de vijfdes veel geleerd. Volgend jaar zal het anders zijn, omdat jullie opnieuw de jongsten zijn. Leer met je ogen en oren en steun (op) elkaar. Ik wens jullie het allerbeste toe en draag jullie voor altijd in mijn hart.
Hopelijk genoten jullie vandaag van de barbecue ondanks het koudere weer. Neem morgen op een warme manier afscheid van elkaar en wees voorzichtig tijdens de vakantie.
Rest mij nog één ding te zeggen: D-A-N-K-U! Dank u!
De juf vindt dat we dit schooljaar heel hard onze best hebben gedaan. Ze zoekt daarom een lied dat letterlijk hoedje af betekent. Natuurlijk kennen en kunnen we al heel wat meer dan in september en dus is het lied in het Frans, passen we enkele technieken en spelletjes toe uit bewegingsexpressie! In het begin is het allemaal wat schuchter, maar we komen snel los.
Binnen godsdienst werken we rond het thema Natuur en cultuur. Via enkele artikels komen we tot de vaststelling dat beiden elkaar positief en negatief beïnvloeden en dat we als mens geen van beiden kunnen missen. In groepjes bespreken we enkele uitvinders. De juf zoekt een passend lied (Een dagje uit!) waarin duidelijk wordt hoe de mens op dit moment de natuur (mis)gebruikt. De tekst lijkt grappig, maar als je goed luistert, ontdek je heel wat punten die we kunnen verbeteren!
Ik heb jullie rapporten gezien en die zien er schitterend uit! Knap gedaan, mijn lieverds.
Opmerkingen van juf Livy kreeg ik niet meer, dus dat gaat prima. Wel kreeg ik een spectaculair verhaal te horen over een bijna afgesneden vinger en de droevige boodschap dat iemand opnieuw een familielid verloren is... Hoe groot of klein jullie verdriet, pijn, blijdschap of een ander gevoel ook mag zijn, blijf elkaar steunen en dragen, ook tijdens de laatste dagen van dit schooljaar. Nu meer dan ooit kunnen jullie elkaars vriendschap gebruiken.
Nog enkele dagen en dan kunnen jullie allemaal genieten van een welverdiende vakantie. Maar eerst zien we elkaar woensdag nog!
Dagindeling energie zesdes (TAAL spreken en luisteren) 20 juni 2013
Met de zesdes onderzoeken we welke energie(bronnen) we dagelijks aanspreken voor de werking van ons lichaam, voor onze verplaatsingen, verlichting en verwarming van ons huis en onze klas. We brengen verslag uit voor de klas.
Uitvinding zesdes (TAAL: spreken en luisteren) 18 juni 2013
We mogen zelf een voorwerp ontwerpen en het daarna voorstellen op het projectiebord voor de hele klas. Er zijn grappige, maar ook nuttige uitvindingen. De volwassen onderzoekers zouden van ons nog iets kunnen leren! Kijk maar.
Vandaag heeft de dokter de draadjes verwijderd. Alles ziet er goed uit. Ze heeft me wel nog eens op het hart gedrukt om ook de komende drie weken niets op te heffen. Oei, oei, dat wordt lastig , maar ja.
Hopelijk loopt bij jullie alles van een leien dakje ? Vandaag of morgen is het toets over de ruimte, zeker? Als je goed de blaadjes uit je werkboeken oefent en in je bundel de zinnen in fluo enkele keren leest, dan breng je het er zeker met een STER vanaf!
Ik heb zo het idee dat juf Livy heel hard haar best doet voor jullie EN voor mij. Ze houdt me goed op de hoogte via mail en stelt veel vragen. Ik kan alleen maar hopen dat jullie dan ook goed naar haar luisteren, want zij brengt mijn lessen en wensen over naar jullie.
Ik ga nog wat genieten van het zonnetje. Waarschijnlijk doen jullie dat ook.
De ruime ruimte in (WO (ruimte/techniek)/MUZO) eind mei/begin juni 2013
Astronaut worden, is de droom van veel jonge kinderen. Met de geruchten over een eerste bemande vlucht naar Mars staan we aan het begin van een nieuw ruimtevaarttijdperk en is onze nieuwsgierigheid geprikkeld. We onderzoeken of astronaut worden echt zo simpel is. Bovendien willen we meer te weten komen over die fonkelende sterren s nachts of Janneke maan die naar ons knipoogt voor we gaan slapen. In vier groepen werken we rond drie titels: Meer weten over de planeten, De maan en de aarde, Ruimtetuigen. De juf vertelt alles over aardrotatie en aardrevolutie, over zons- en maansverduisteringen, enz. Wil je er meer over weten? Ga dan alvast al eens kijken naar de links bij het onderdeel WO.
Tijdens de lessen taal dichten we erop los of laten we onze fantasie de vrije loop in een spannend ruimteavontuur, net als Kuifje.
Om het thema af te sluiten maken we aan de hand van een stappenplan een raket MET lanceerbasis. Natuurlijk moeten we die uitproberen op de speelplaats en de nodige aanpassingen maken om ze NOG hoger/verder te krijgen. 10 9 8 7 6
Elke dag gaat het een stapje beter! Ik kan al lachen, hoesten, niezen en rondlopen zonder mijn buik te moeten vasthouden . Maandag mogen de draadjes eruit en dat zal geen dag te vroeg zijn, want stilaan beginnen de wondjes te jeuken en krabben is echt uit den boze!
Ik moet wel voorzichtig blijven: de computer neem ik niet zelf op mijn schoot en douchegel laat ik overgieten zodat ik geen volle bus moet oppakken.
Ik heb geen opmerkingen meer gehoord van juf Livy, dus ik veronderstel dat het allemaal vlot verloopt... Dat doet deugd. Zo kan ik veel rusten en elke keer ik geslapen heb, voel ik me beter. Als ik zo goed blijf herstellen, kom ik woensdag 26/06 zelf naar school (ik zal wel een chauffeur vinden, hihi) en dan moeten jullie mij alles vertellen over de afgelopen dagen .
Doe zo verder lieverds! Het is nu niet lang meer en dan kunnen jullie genieten van een welverdiende grote vakantie.
Mijn operatie is goed verlopen en nu moet ik het 4 weken rustig aan doen. Niets heffen, duwen, ... De dokter zegt dat als ik me goed verzorg, ik in principe nooit meer last zou mogen hebben. We zullen zien... Ik blijf alvast op de zetel met Piet Konijn dicht in de buurt en stuur jullie regelmatig een berichtje.
Ik heb van juf Livy gehoord dat jullie vrijdag goed gewerkt hebben, maar dat er maandag een aantal waren die hun huiswerk vergeten maken waren. Zo op het einde van het schooljaar zou dat toch niet meer mogen, hé? Denk eraan, hoe beter jullie jullie best doen, hoe leuker voor juf Livy, voor jezelf en hoe minder zorgen ik mij moet maken. Ik ben er vast van overtuigd dat jullie dat al kunnen!
Ik hou jullie op de hoogte via de blog. Als je wil reageren, doe dat dan niet op de blog, want ik kan die berichtjes niet zien. Je bent best dat je via de website of via mijn e-mail gaat.
TAAL zesdes (vrij lezen en spreken) een personage voorstellen 11 juni 2013
In de loop van het schooljaar lazen we verschillende boeken en bespraken we de inhoud, de illustraties, ...
Nu is het de beurt aan de personages. We kiezen er onze favoriet uit en stellen die voor aan de klas. Is het een aangename kennismaking?
Blij-bang-boos-verdrietig (Taal-poëzie/MUZO-drama) vijfdes 10 juni 2013
We lezen poëzie over gevoelens en bespreken synoniemen, tegengestelden, wat we zelf voelen bij bepaalde situaties.Daarna mogen we een dialoogje presenteren bij juf Livy voor de volledige klas. Je kan de gezichtsuitdrukking en de lichaamshouding van de gepeste leerling zo zien veranderen. Doe dus nooit mee aan pesten: je kwetst er harder mee dan je denkt!
Begijnhofatelier confituur maken voor vaderdag 5 juni 2013 (WO techniek en verkeer/MUZO)
Voor vaderdag knutselden we al een portefeuille van een melkbrik volgens een heus stappenplan. We hebben dus al iets functioneels, nu willen we daar graag nog iets lekkers bij! We rijden met de fiets (met extra begeleiding van de pépé van William, waarvoor dank) naar het Begijnhof en nemen daar deel aan een atelier confituur maken. We werken in 2 groepen: de ene maakt confituur, de andere versiert het zakje. Om aardbeiconfituur te maken heb je voor 3kg vruchten 2kg suiker nodig. Voorzichtig zijn tijdens het koken van het mengsel en dan... mogen we proeven: HEERLIJK! Onze vakes en papa's zullen hun buikje rond kunnen smullen... Als wij hen niet voor zijn !
Met veel goede moed trokken we naar Sint-Niklaas, want er was mooi weer voorspeld. In de STeM werden we verdeeld over 3 workshops. De vriendelijke begeleiders gaven ons eerst wat uitleg en daarna mochten we in nog kleinere groepjes aan het werk. We hadden niet verwacht dat een museumbezoek zo actief kon zijn. 's Middags verplaatsten we ons naar recreatiepark De Ster. Tijdens het middageten kwam het zonnetje door de wolken gebroken, maar op het treintje was het maar fris. Gelukkig konden de eerste graad en het derde leerjaar zich opnieuw warmen op de trampolines. Poing, poing, DOING! De oudere kinderen van het vierde leerjaar en de derde graad daagden elkaar uit voor een partijtje minigolf. Veel te vroeg was het tijd om naar huis te gaan. We danken al onze begeleiders en de buschauffeurs die dat op zo'n veilige manier deden!
Mijn lichaam vanbinnen en vanbuiten mei 2013 (MUZO/WO)
Juf Nancy liet ons tijdens de gezonde week ondervinden wat een gezonde geest in een gezond
lichaam is, maar hoe werkt ons lichaam nu precies? Als echte dokters pluizen we het uit. Wist
jij wat het hardste been in ons lichaam is? Dat is het dijbeen. En wielrenners breken vaak hun
sleutelbeen omdat dat ons zwakste bot is. Of wist je waarom we zweten en hijgen? Of
waarom je kramp krijgt in je spieren? Of dat je hart ook kamers heeft, net als je huis? Of...
Jef skelet is alvast een goede vriend geworden, maar toch wil hij ons niet op hem laten
oefenen als de mensen van EHBO-team Dendermonde EHBO komen geven!
Voor techniek en MUZO experimenteren we met verschillende verbindingstechnieken van
PMD afval. We moeten toch goed nadenken welk gereedschap we bij welke grondstof
gebruiken om veilig en nauwkeurig te werken. Een poppensnijder en een poppenspeler komen
in de klas meer uitleg geven. We vragen honderduit en zijn dolgelukkig dat we zelf eens met
zon pop mogen spelen. We krijgen zelfs tips voor onze eigen marionet.
Ondertussen blijven we in beweging: Op en neer op de muziek van de ochtendgymnastiek.
Hopelijk haalt iemand ons uit de knoop!