Vijf keer een werk van Schumann, de komende dagen op West-Europese cultuurradiozenders
Muziekkamer ten huize van Clara en Robert Schumann
Celloconcert In vier concerten die de komende zeven dagen via drie verschillende radiozenders te beluisteren zullen zijn, komt Robert Schumann (1810-1856) vijf keer voor. Daarmee is hij zo prominent aanwezig als hij verdient. In die week wordt zijn Concert voor cello en orkest in a kleine terts, opus 129, uit 1850 tweemaal voorgesteld. De eerste keer in het programma Musica dat tussen 18:30 uur en 19:00 uur op zaterdag 7 mei wordt uitgezonden door de Duitse regionale zender NDR Kultur. Uitvoerenden zijn het Filharmonisch Orkest van Leningrad onder leiding van een man, die geruime tijd gold en bij velen nog steeds geldt als de beste dirigent ter wereld: de Rus Gennadi Rozjdjestvenski (die achternaam betekent kerst-), met solistische medewerking van een cellist die via de website van de zender, die zich als Das Beste am Norden beschouwt, niet te vinden is. Zelfs het programma Musica duikt niet op als men de vereiste gegevens intikt in het sjabloon voor zoeken. Dirigent en orkest intikken helpt ook niet. Te dol voor woorden, anders gezegd: dwaasheid ten top.
De tweede keer wordt dat opus gespeeld door het BBC National Orchestra of Wales onder leiding van Thierry Fischer, met solistische medewerking van de cellist Alban Gerhardt.
Dat betreft het tweede onderdeel van een concert in het programma Afternoon on 3, dat op vrijdag 13 mei zal worden uitgezonden tussen 15:00 uur en 17:30 uur.
Werken met viool Tussen die twee uiterste data worden nog drie complete werken van dezelfde componist uitgevoerd: op zondag 8 mei wordt, opnieuw via NDR Kultur, in het programma Soirée, dat tussen 22:00 uur en middernacht wordt uitgezonden. Daarin wordt een concert voorgesteld in het kader van het Braunschweig Classix Festival. Daarin wordt, als eerste van de vier uit te zenden stukken, de Sonate voor viool en piano nr. 1 in a kleine terts, opus 105 uit 1851, te spelen door Fumiaka Miura, viool, begeleid door Nareh Arghamanyan, piano.
Thomas Zehetmair.
De Belgische zender Klara presenteert op donderdag 12 mei, in het programma In de loge, dat via ethergolven in uw huiskamer of op elke gewenste andere plek kan aanlanden, het Concert voor viool en orkest in d kleine terts, zonder opusnummer, uit 1853. Het is het openingsstuk uit een concert door het Orchestre des Champs Elysées onder leiding van Philippe Herreweghe. Solist is Thomas Zehetmair. Dat optreden wordt besloten met de Symfonie nr, 2 in C grote terts, opus 61, eveneens van Robert Schumann, uit 1845-46 gereviseerd in 1846-47.
Radio 4-NL biedt zaterdagavond de nieuwste versie van Don Giovanni uit Amsterdam
Scène uit Don Giovanni, een productie van de Nederlandse Opera, april/mei 2011. Foto: Marco Borggreve.
In de jongste aflevering van de NTR-programmareeks Opera live wordt in de aflevering die zaterdag 7 mei, tussen 19:02 uur en 23:00 uur via Radio 4 zal worden uitgezonden, kan de liefhebber van Mozart-opera's luisteren naar een uitvoering van Don Giovanni in een uitvoering door de Nederlandse Opera. Het Nederlands Kamerorkest en het Koor van de Nerderlandse Opera worden geleid door Constantinos Carydis. Deze versie van Don Giovanni werd door genoemd gezelschap opgevoerd in het Muziektheater te Amsterdam tussen 8 april en 1 mei jongstleden.
De zangsolisten zijn Allejandro Marco-Buhrmester als Don Giovanni Mario Luperi als Commendatore Myrtó Papatanesiu als Donna Anna
Christoph Strehl als Don Ottavio
Judith van Wanroij als Donna Elvira José Fardiha als Leoporello
Roberto Accurso als Masetto
Cora Burggraaf als Zerlina
Tags:'Don Giovanni', De Nederlandse Opera, Mozart, Radio 4, 'Opera live'
Driedelige reportagereeks,ver het ontstaan van de wetenschap Chemie, start hedenavond op Arte-tv
Jim Al-Khalili onderzoekt het ontstaan van de chemie. De foto is van de BBC, gemaakt door Samatha Lewis.
Arte-televisie start op vrijdag 6 mei een driedelige reportageserie, Faszination Chemie, over die genoemde wetenschap. De eerste aflevering wordt uitgezonden op bovenvermelde datum, tussen 21:50 uur en 22:40 uur. Deze reeks werd gerealiseerd in 2010 door John Stephens voor BBC Television, en is een bijdrage van Arte France. Het geheel wordt uitgezonden op het beeldformaat 16:9 met stereofonisch geluid.
Hoewel er tientallen elementen bestaan ─ in totaal zijn het er ─ kende men tot in de negentiende eeuw slechts vier: aarde, vuur, lucht en water. Dat het er uiteindelijk meer zijn geworden die bekend werden en een benaming kregen, ligt aan onder meer de twijfel die laat-middeleeuwse alchimisten kregen over die bekende elementen, tijdens hun onderzoekingen naar een levenselixer.
John Al-Khalili neemt de kijker mee op zijn tocht in drie afleveringen, waarbij de eerste uitgaat van de kennis en het verlangen meer te ontdekken, met alle gevolgen welke zijn voortgekomen uit de nieuwsgierigheid van deze primitieve chemici.
Deze aflevering zal worden herhaald op zaterdag 14 mei, 's ochtends vanaf 09:55 uur.
Tags:reportagereeks, alchimie, Arte-tv, BBC-tv, chemie, Jim Al-Khalili, Samantha Lewis
Arte-televisie presenteert woensdagnacht, eenmalig, een documentaire over de republiek Kazachstan
Arte-televisie presenteert in de nacht van woensdag 4 op donderdag 5 mei, tussen 00:45 uur en 01:50 uur een documentaire over de republiek Kazachstan, een land dat grotendeels bestaat uit steppe, maar een hoofdstad, Astana, heeft met een hypermodern centrum.
Het centrum van Astana, de hoofdstad van de Republiek Kazachstan.
Sedert 1991 is dit land onafhankelijk en is Nursultan Nasarbajev staatshoofd. Die man staat open voor vernieuwingen en ideeën ten gunste van veranderingen ten faveure van de staat, en dus positief ten opzichte van de mensen in dat land. Daarmee stimuleert hij de ontwikkeling van het kapitalisme, hetgeen in het centrum van de hoofdstad overduidelijk is aan de architectuur.
Deze Franse documentaire uit 2008, van Christian Barani en Guillaume Reynard, is een bijdrage van Arte France en draagt de Duitse titel Kasachstan, Geburt einer Nation. In tegenstelling tot veel andere documentaires in deze categorie, herhaalt Arte-tv deze over Kazachstan vooralsnog niet, maar het zal ons evenmin verbazen als deze over enige tijd toch de beeldbuis opnieuw haalt onder auspiciën van Arte.
Portret van de Franse president François Mitterand via Arte-tv; speelfilm op TV5 Monde
François Mitterand in 1984.
Veertien jaar ─ van 1981 tot 1995 ─ was François Mitterand (1916-1996) de ééntwintigste president van Frankrijk, toen in politiek-historische context omschreven als le cinquième republique, waarvan Mitterand de vierde president was. Arte-tv presebteert een rijk geschakeerd portret van deze man onder de titel François Mitterand ─ Sozialist, Patriot, Weltpolitiker. Daarin wordt wordt vooral aandacht besteed aan het buitelands beleid dat deze president heeft gevoerd.
Opvallend in dat kader was het feit dat Mitterand, samen met de volstrekt anders gestructureerde, en dito georiënteerde ─ in wezen anti-socialistisch ─ Duitse bondskanselier, Helmut Kohl goed uit de voeten kon, en samen met hem een vrijwel onaantastbaar machtsblok in Europa vormde, zoals zijn veel rechtsere voorganger, Valéry Giscard d'Estaing, met Kohls voorganger, de sociaal-democratische Bondskanselier Helmut Schmidt, goed door één deur kon en eveneens vrijwel alle macht in Europa bij zich geconcentreerd hielden.
De documentaire film uit 2011 van Patrick Barbéris, gerealiseerd voor Arte France ─ die op woensdag 4 mei wordt uitgezonden tussen 20:15 uur en 21:35 uur in HD-kwaliteit, op het beeldformaat 16:9 ─, zal nog twee maal worden herhaald: de eerste keer op donderdag 5 mei vanaf 14:45 uur; de tweede keer op dinsdag 10 mei, 's ochtends vanaf 10:00 uur.
Speelfilm Op donderdag 5 mei biedt de Franstalige zender TV5 Monde de herhaling van een Franse speelfilm uit 2010 van Serge Moati: Changer la vie ─ Mitterand 81-83. Die rolprent vormt de derde kroniek op rij van drie journalisten ─ Serge Moati, Christoph Barbier en Hugues Nancy ─ over politieke ontwikkelingen die zij zelf hebben meegemaakt. Deze film wordt op genoemde zender gepresenteerd tussen 18:35 uur en 20:10 uur.
Toen François Mitterand in mei 1981 de linkse president van van Frankrijk werd in het rechtse Elysée, leed hij reeds aan prostaatkanker, hetgeen verder onbekend was en hetgeen hij tot kort voor zijn verscheiden in 1996 geheim heeft kunnen houden. Die ziekte heeft ertoe geleid dat hij zijn hervormingsplannen versneld heeft willen doorzetten. De man, een groot liefhebber van boeken, had voor zijn presidentschap reeds één en ander gepubliceerd.
Tags:Arte-tv, Biografische documentaire, Frans president, Giscard d'Estaing, Helmut Kohl, Helmuth Schmidt, Mitterand, Patrick Barbéris, Serge Moati, Christoph Babier, Hugues Nancy
Orson Welles met en in Citizen Kane uit 1941 en in twee documentaires op BBC Four
Speelfilm Citizen Kane
Het als mysterydrama omschreven verhaal in bewegende beelden, bekend onder de titel Citizen Kane wordt als laatste programma-onderdeel van BBC Four, op dinsdag 3 mei uitgezonden. De rolprent is voorzien tussen 22:00 uur en middernacht onze tijd.
Acteur/regisseur Orson Welles had wel gevoel voor dramatiek.
Deze film van en met Orson Welles (1915-1985) stamt uit 1941. De tweede zeer bekende naam, waarvan we de persoon die er bij hoort, en die we op de beeldbuis zullen tegenkomen als we (weer eens) gaan kijken, is Agnes Moorehead (1900-1974). Verder treden onder anderen op Joseph Cotten (1905-1994), Dorothy Comingore (1913-1971). Tweemaal over Orson Welles
Om middernacht wordt het Orson Welles-programma voortgezet met een documentaire over de tijd die deze acteur/regisseur in Europa heeft doorgebracht. Deze docu duurt tot 01:00 uur in de nacht op woensdag 4 mei. In aansluiting daarop wordt, tussen 01:00 uur en 02:50 uur een tweedelig portret van de man uitgezonden, onder de titel The Orson Welles Story, in het programma Arena.
Tags:'Citizen Kane', Agnes Moorehead, Amerikaanse speelfilm, documentaire, Dorothy Comingore, Joseph Cotten, Orson Welles
Gezegdes over onder meer menselijke eigenschappen van dieren in Abenteuer Wissen van het ZDF
Dinsdag 3 mei wordt een nieuwe aflevering van het ZDF-programma Abenteuer Wissen uitgezonden, tussen 23:00 uur en 23:30 uur. Het gaat hier om een reeks wetenschappelijke documentaires, veelal gepresenteerd door Harakd Lesch. Dat laatste verschijnsel is dermate irritant dat het nauwelijks te dragen is langer dan zeven seconden naar die man te luisteren. Voor een groot deel van de tijd kan men in principe nog de andere kant opkijken, maar om iets van de informatie op te steken, moet men er naar luisteren, en dat is wat veel gevraagd.
Enkele dieren met verstandige eigenschappen bijeen. Afbeeldingop de achterzijde van het stofomslag van de verzameling Fabels, welke bekend zijn geworden als:
Warande der Dieren van Aesopus.
Er zullen echter zeker mensen te vinden zijn, die de man geweldig leuk vinden en dat zij hun gegund, doch dat alles zal zeker niet opwegen tegen de wijze waarop meneer Lesch zichzelf leuk vindt, en precies dat is de hoge drempel voor anderen, die niet kunnen verdragen dat iemand het zo uitzonderlijk goed met zichzelf heeft getroffen.
Waarom we toch uw aandacht willen vestigen op deze aflevering van het programma in kwestie, ligt besloten in het feit dat dieren die avond de boventoon voeren ─ althans dat hopen we maar.
De titel van de aflevering luidt: Tierisch menschlich: Von dummen Gänsen und schlauen Füchsen. Volgens de toelichtende tekst gaat het daarbij om de vraag en de eventuele verklaring met betrekking tot het feit dat men in fabels, alsmede in gezegdes en spreekwoorden, dieren tegenkomt die menselijke eigenschappen zouden hebben. Hoe zijn dergelijke gedachten ontstaan en wat is ervan waar? Daarover gaat die aflevering. Al zou men zelf ook al kunnen concluderen ─ en zeker mensen die intelligente huisdieren in hun omgeving hebben, kunnen daarover meepraten ─ dat voor dieren hetzelfde geldt als voor mensen: de één is nu eenmaal per definitie slimmer dan de ander, en welke oorzaken daarvoor kunnen worden opgespoord, zou op dezelfde manier voor dieren kunnen gelden. Stimuleren van kennis en inzicht, vooral door de directe omgeving, kan wonderen verrichten.
En . . . . . volks-wijsheden en dito gezegdes vormen nu eenmaal principieel geen (wetenschappelijk) bewijs voor hetgeen deze impliceren. Gewoonlijk wordt deze uitzending in de loop van de op de bewuste avond volgende nacht herhaald in ZDF's Nachtprogramm.
Tags:'Abenteuer Wissen', Fabels, gezegdes, Harald Lesch, ZDF, Aesopus
Zwarte soldaten, documentaire van Joost Seelen, maandagavond laat in NCRV-Dokument via Nederland 2-tv
Zes foute Nederlanders vertellen hun verhaal
Een super-schandvlek voor ons land bestaat in het grote aantal Nederlandse mannen ─ zo'n vijfentwintig duizend ─ die zich tijdens de Tweede Wereldoorlog vrijwillig hebben aangemeld voor de Duitse Waffen-SS. Hoewel dat een niet geringe hoeveelheid aan valse vaderlanders is, werd er direct na de oorlog nauwelijks naders over ervaren, aangezien niemand van hen zich publiekelijk heeft uitgelaten over zijn recente verleden. Praktisch niemand van hen is in de openbaarheid getreden. Het ligt voor de hand dat zo'n precair kapittel uit de vaderlandse geschiedenis zo'n zes decennia geleden had moeten worden aangepakt.
Documentaire
Joost Seelen is documentairemaker, en hij wilde graag een aantal van die mensen voor de camera het verhaal van toen laten doen. Van de thans nog in leven zijnde van die vijfentwintig duizend zijn er relatief weinig in leven, maar deze regisseur is erin geslaagd een zestal van hen, die allen de leeftijd der zeer sterken hebben bereikt, uitspraken te ontlokken. Zonder omhaal en eveneens zonder gene vertellen deze mannen over hun keuze voor die criminele organisatie, en ze vertellen eveneens over hun ervaringen aan het Oostfront, en we komen, als we kijken en luisteren ─ hetgeen ook bijna zeven decennia na dato niet voor iedereen even gemakkelijk te verdragen zal zijn ─ war er voor hen zo aantrekkelijk was aan het krankzinnig-monsterlijke systeem van Hitler en de met hem gelieerde Beesten, die in alle geledingen van de Duitse maatschappij van toen hun invloed geldend hadden gemaakt.
Dokument: Zwarte soldaten
De NCRV-documentaire van Joost Seelen draagt de titel Zwarte soldaten, en zal worden uitgezonden in de reeks Dokument, via Nederland 2, op maandag 2 mei, tussen 23:00 uur en 23:55 uur.
Zelfverheffing is het thema van het wekelijkse BBC-programma Words and music
Confucius, getekend door de
Tang Dynastie kunstenaar
Wu Daozi (680-740)
Self-improvement is het thema van het gebruikelijke zondagavond-programma van BBC Radio 3, getiteld Words and Music, dat ook deze zondag tussen 23:15 en 00:30 uur onze tijd aan de luisteraars zal worden gepresenteerd. Het genoemde thema wordt behandeld in muziek, proza en poëzie. Dat komt onder meer tot uiting in voordrachten door Anna Maxwell Martin en Matthew Macfadyen. Zij presenteren teksten van de oeroude doch tegelijkertijd zo eigentijdse, want actuele, Chinese wijsgeer Confucius (551-479 vóór onze jaartelling), van de Duitse filosoof Immanuel Kant (1724-1804) en van de Engelse poet laureate Alfred Lord Tennyson (1809-1892).
De daarvoor uitgekozen muziek werd geschreven door de wereldvermaarde Engelsman Edward Elgar (1857-1934) en de Italiaan Muzio Clementi (1752-1832).
Tags:'Words and music', Anna Maxwell Martin, BBC Radio 3, Clementi, Conflucius, Elgar, Kant, Matthew Macfadyen, Tennyson
Bernd Alois Zimmermann en Charles Ives in Soiree van NDR Kultur
Bernd Alois Zimmermann
De Duitse componist Bernd Alois Zimmermann
Zes composities ─ tweemaal drie van verschillende, om meer dan een reden zeer uiteenlopende, muziekmeesters uit de twintigste eeuw ─ vormen de inhoud van het muziekprogramma Soirée dat op zondag 1 mei tussen 22:00 uur en middernacht zal worden gepresenteerd door de Duitse regionale radiozender NDR Kultur. Uitvoerenden zijn het symfonieorkest van genoemde zender onder leiding van Peter Rundel; Jeroen Berwaerts, trompet, treedt op als solist.
Het concert wordt geopend met drie stukken van de Westduitse componist Bernd Alois Zimmermann; in 1918 geboren, in 1970 door zelfdoding om het leven gekomen: Stille und Umkehr, schetsen voor orkest uit 1970, met een duur van net iets minder dan tien minuten. Dan volgen Rheinische Kirmestänze uit 1950 (in 1962 in een arrangement voor 13 blaasinstrumenten) van dezelfde componist, waarna Nobody knows the trouble I see uit 1954 het eerste gedeelte van dit concert besluit.
Charles Ives, Amerikaans componist.
Charles Ives De Amerikaan Charles Ives (1874-1954) is de tweede componist in dit programma die het twintigste eeuwse muziekleven van geheel nieuwe (orkest) klanken en van diverse nadere muzikale constructies heeft voorzien. Uit zijn oeuvre worden eveneens drie stukken tijdens dit concert uitgezonden: Ragtime Dances voor klein orkest, geschreven 1902-1904. Washington's Birthday: het eerste deel, Winter, uit de Holiday's Symphony, gecomponeerd in 1912. (Deze titel komt ook voor als een stuk voor klein orkest uit 1909.)
Orchestral Set No. 2, geschreven in de periode 1915-1919.
Over deze uitzonderlijke musicus, die dat tot op de hudige dag is gebleven, is op één van de vele, redactioneel aan deze site gelieerde website in Nederland, Muziek en mensen, een uitgebreid artikel te vinden op woensdag 8 september 2010.
Tags:'Soirée', B.A. Zimmermann, Charles Ives, Jeroen Berwaerts, NDR Kultur, NDR Sinfonieorchester, Peter Rundel
Bekroonde documentaire over Anne Frank; een tweede over regisseur Willy Lindwer, beide te zien via Nederland 2
Documentaire van Willy Lindwer
Standbeeld van Anne Frank, door Mari Andriessen, bij de Westerkerk te Amsterdam.
In 1988 heeft regisseur Willy Lindwer een documentaire gemaakt waarin zeven vrouwen hun verhaal vertellen: zij allen hebben Anne Frank en haar familie gekend en hebben die mensen ervaren als een normaal meisje, respectievelijk een gewoon gezin.
Net als Anne Frank zijn deze vrouwen in Westerbork, Auschwitz en Bergen Belsen geweest. Maar zij konden, in tegenstelling tot Anne Frank, ruim twee decennia geleden nog getuigenis afleggen ─ over een tijd, die onverbrekelijk is verbonden met de bovengenoemde plaatsnamen ─ en wel zodanig dat er tot dan toe onbekende details uit het ─ als dramatisch en noodlottig kapittel aangemerkte ─ leven van Anne Frank aan het licht zijn gekomen.
Deze documentaire van Willy Lindwer zal worden gepresenteerd door de Joodse Omroep, via Nederland 2, op zondag 1 mei, van 's avonds 23:35 uur tot 00:25 uur in de nacht op maandag 2 mei.
Documentaire over Willy Lindwer
Regisseur Willy Lindwer
De regisseur van de Anne Frank-documentaire is diezelfde dag, maar dan vroeg in de middag, tussen 14:00 uur en 14:15 uur, zelf onderwerp van een documentaire, die op genoemd tijdstip eveneens door de Joodse Omroep, via dezelfde zender de ether in gestuurd zal worden. De titel van die korte docu luidt, geheel in overeenstemming met de feiten Geschiedschrijver in film. Voor de documentaire over Anne Franks laatste zeven maanden werd Willy Lindwer (geb. 1946) onderscheiden met een International Emmy Award.
Tags:Anne Frank, Joodse Omroep, NL 2-tv, Willy Lindwer, International Emmy Award
Het verhaal van Gregorio Allegri's Miserere in BBC Four-documentaire
Hoewel Gregorio Allegri (1582-1652) meer muziek heeft geschreven die de moeite waard bleek om door de eeuwen heen bewaard te blijven, is zijn Miserere het bekendste, en om meerdere redenen meest bijzondere, werk dat hij heeft gecomponeerd. Daarnaast is dit opus het meest populaire geworden en gebleven, ook al mocht al het lange tijd niet eens gedrukt worden.
Op donderdag 28 april wordt het werk aan een nader onderzoek beschouwd in het programma Sacred Music van de Britse televisiezender BBC Four. De ondertitel daarvan luidt: The story of Allegri's Miserere. De bijdrage wordt uitgezonden tussen 21:30 uur en 22:00 uur onze tijd. Daarin kunt u tevens kijken en luisteren naar een uitvoering van het opus in kwestie door het koor The Sixteen onder leiding van Harry Christopher.
Het stuk werd gecomponeerd voor een negenstemmig koor ─ twee koren met vier-, respectievelijk vijf stemmen ─ mocht niet worden gedrukt omdat het was bedoeld voor de Sixtijnse kapel (en) aangezien andere ensembles niet in staat zouden zijn de voordracht in de prakijk, en met name de versieringskunst te realiseren.
Tags:Allegri, 'Miserere', BBC Four, 'Sacred Music', 'The story of Allegri's Miserere'
BBC Four biedt een uur lang wetenswaardigs over (nep)sneeuw, op de avond van zondag 25 april
Sneeuwkristallen, rond 1902 gemaakt door Wilson
Bentley,Jericho (Vermont, USA). Uit Studies among the Snow Crystals. Annual Summary of the Monthly Weather Review for 1902.
Het avondprogramma dat BBC Four op maandag 25 april uitzendt, biedt ─ tussen 20:30 uur en 21:30 uur ─ een onderdeel, van een uur lengte, over het fenomeen Sneeuw. Daarin wordt uitleg gegeven over onder meer de vorm van een sneeuwvlok, maar tevens over de productie van nepsneeuw.
Dat laatste kwam aan de orde in lang vervlogen dagen, tijdens één der colleges Russisch die ik zo'n vier decennia geleden volgde. Daarbij kregen we een tekstopdracht: Sneeuw, een verhaal van Konstantin Paustovski (1892-1968). Het lezen van dat verhaal vormde voor de lectrix aanleiding om te vertellen over haar periode in Moskou tijdens haar studie en ─ meer specifiek ─ over haar aanwezigheid bij een deel van de opnamen van de speelfilm Oorlog en vrede ─ naar de lijvige, veelzijdige, gelijknamige, roman uit 1865-69 van Lev Tolstoj (1828-1910), door Sergej Bondartsjoek (1920-1994), waar ze heeft kunnen meebeleven hoe sneeuw werd gemaakt ten behoeve van die film.
Tags:'Oorlog en vrede', BBC Four-tv, Bondartsjoek, Documentaire, Ljev Tolstoj, Paoestovski, Sneeuw, sneeuwkristallen, sneeuwvlokken
Dichters en componisten in Words and Music van BBC Radio 3, zondag 24 april
Law and order is het thema dat in de uitzending, deze zondag, 24 april, van het cultuurprogramma Words and nusic door BBC 3 Radio wordt voorgesteld. Het daarin gebruikte tekstmateriaal is afkomstig van onder anderen de Ierse dichter Seamus Heany (geboren 1939) ─ die inmiddels is opgeklommen tot elder statesman of poetry ─, Thomas Stearns Eliot (1888-1965) en Oscar Wilde (1854-1900). Ter afwisseling klinkt muziek van onder meer Leo Janáček (1854-1928), van de Schot Hamish McCunn (1868-1916) en van Sergej Prokofjev (1891-1953).
Seamus Heany in 2009, spreekt de Law Society van het University College Dublin toe.
Seamus Heany was al decennia lang voor mij geen onbekende dichter. In 1982 vond ik in het filiaal van Boekhandel De Slegte in mijn woonplaats een toen nog nieuwe bundel, North (1975), voor de somma van 50 cent omdat er sprake was van een misdruk. Aan de hoek omgevouwen, maar te groot, vel, waardoor de teksten aan beide zijden toch zijn afgedrukt.
Pas enkele dagen geleden, op datzelfde dag dat voor mij bekend werd dat Seamus Heany in genoemd BBC-programma aan de orde zou komen, vond ik weer een bundel van deze poëet, en weer voor vijftig cent ─ zij het nu op basis van onze huidige euro ─Stations, voor het eerst uitgekomen in 1975. De daarin voorkomende stukken stammen deels uit de jaren 1970/71, maar een groot deel ervan ontstond heel snel in 1974. Het geheel van die bundel valt te kwalificeren als poetisch proza.
De uitzending zal worden gerealiseerd tussen 23:15 uur onze tijd op zondagavond en 00:30 uur in de nacht van maandag 25 april, als het in het land van herkomst echter nog zondag is.
Tags:'Words and music', BBC Radio 3, Hamish McCunn, Janáč,ek, Oscar Wilde, Prokofjev, Seamus Heany, T.S. Eliot
Henrik Ibsens Hedda Gabler uit 1890, zondagavond in 'Bühne Radio' van WDR3
Henrik Ibsen in 1888. Houtsnede naar een foto door de befaamde Hanfstaengl te München.
Op zondag 24 april wordt één van de grote klassieke drama's ─ waarvan nog wel eens wordt vergeten dat het om een tragedie gaat ─ van het wereldtoneel, Hedda Gabler van de Noorse dramnaturg Henrik Ibsen (1828-1906) weer eens uitgevoerd, zij het als radiodrama, aangezien de regionale Duitse radiozender WDR3 nu eenmaal geen beelden meelevert. Toch heet het programma waarin de uitzending zal worden gerealiseerd, Bühne. Waarschijnlijk mede om misverstanden te voorkomen, wordt daaraan direct toegevoegd: Radio.
Tussen 20:05 uur en 23:00 uur wordt dit drama uit 1890 gepresenteerd, en kennelijk heeft men bij dat instituut ─ gelukkig maar ─ gedacht dat onze luisterzintuigen voldoende in staat zijn de dramatiek te signaleren. Diverse als superactrice bekend staande dames van de internationale wereld der theaterplanken hebben zich eraan gewaagd. Hoewel ik het stuk reeds had gelezen, werd de verfilming uit 1963 met Ingrid Bergman (1915-1982) een openbaring. Die leeservaring had teveel de dramatiek van de jaren vijftig bij mij opgeroepen, maar Hedda Gabler droeg kleding zoals ik die van foto's van mijn grootmoeder kende, en daarmee kon ik haar aan het einde van de negentiende eeuw plaatsen.
Delphine Seyrig als Muriel in de gelijknamige rolprent uit 1963 van Alain Resnais; te zien via TV5 Monde, op zondag 24 april
Delphine Seyrig als Muriel, hier te zien op de filmposter ter promotie.
De Franse filmregisseur Alain Resnais (geboren 1922) heeft naam gemaakt met onder meer diverse rolprenten op basis van literaire teksten. De eerste film in die categorie, van die regisseur, welke ik me herinner, is Hiroshima mon amour uit 1959, naar de gelijknamige roman van Marguerite Duras (1914-1996).
In 1961 heeft Resnais zich gewaagd aan de verfilming van de befaamde nouveau roman, die tevens als cine-novel is gekwalificeerd, van Alain Robbe Grillet (1922-2008), L'année dernière à Marienbad uit dat jaar.
Weer twee jaar later heeft Alain Resnais het drama Muriel ou le temps d'un retour, op basis van een scenario van de Franse schrijver Jean Cayrol (1911-2005) gerealiseerd. Daarin komen we, opnieuw ─ want reeds in L'année dernière à Marienbad ─ Delphine Seyrig (1932-1990) tegen, evenals Jean-Pierre Kérlen en Nita Klein.
De rolprent zal worden uitgezonden door TV5 Monde, op zondag 24 april, 's avonds tussen 21:00 uur en 23:00 uur.
Tags:Alain Resnais, Alain Robbe-Grillet, Jean Cayrol, Marguerite Duras, TV 5 Monde, Delphine Seyrig, Nita Klein, Jean-Pierre Kérlen
Het uitzinnige schandaal dat zich voordoet als sociaal medium, en Facebook heet
Verwrongen tronie
Als we in onze democratische samenleving een uiterst dubieus, want fascistoïde getint, instituut mogen kwalificeren als the ugly face of capitalism, dan is het wel de als vriendensite gepropageerde internetsite Facebook. Daarvan zijn weliswaar vier miljoen Nederlanders aan gelieerd, maar grote aantallen vormen nu eenmaal geen garantie voor kwaliteit. Miljoenen liepen, zij het vooral in centraal Europa en de omringende landen, indertijd achter Hitler aan, en daarmee is het antwoord op een eventuele vraag of zovelen zich kunnen vergissen, hier al direct gegeven.
Facebook achten wij een uitermate kwalijke instantie, die niets anders doet dan mensen dingen voorspiegelen, doch geen ander doel nastreven dan zelf zoveel mogelijk geld te verdienen aan u en mij en alle anderen die zich in de webben van die giftige spin hebben laten inweven. Eraf kun je niet, en daarmee tonen degenen die voor het systeem verantwoordelijk zijn dat ze er een Gestapo-mentaliteit op nahouden. Men wil u vasthouden en uitpluizen en men doet daarnaast alles om ook al degenen die geen lid van de club zijn of zelfs maar tegen betaling zouden willen zijn, te ontleden op elk gebied. Weerzinwekkend, dat sowieso.
Kort en goed, genoemde instantie maakt deel uit van hetgeen op ons zou afkomen, zoals gezegd is in de Openbaring en dat sedert enige tijd een conlomeraat van feitelijkheden is geworden: het beest dat uit den afgrond opkomt (Apocalyps / Openbaring van Johannes Hfdst XI vers 7 ) en dat zal worden aanbeden, zoals vier miljoen Nederlanders thans actief dan wel passief 'aanbidden' (Apocalyps XIII: 4.)
Facebook is een van de grootste bedreigingen van een vrije samenleving, net als tal van zich als democratisch postulerende regeringen in ons avondland.
De massa's aanbidden het Beest dat uit den Afgrond is opgekomen.
Diverse uitzendingen
Op zaterdag 23 april kunt u via de televisiezender Nederland 2 een nieuwe aflevering van het KRO-programma Reporter bekijken, die de titel draagt Vrienden voor het leven. Dat is al direct een slag in het gezicht, een welhaast ongelooflijke gotspe voor het begrip vriendschap en dus meteen huiveringwekkende hoon jegens al degenen, die dat fenomeen wel kunnen hanteren ten faveure van alle betrokkenen en niet meteen of in de loop van de beklijvende contacten de vrienden tot en met het merg willen uitzuigen. Dat het met vriendschap in de samenhang met Facebook extreem slecht gesteld is, weet ieder die het wil weten. Facebook is het onderwerp van de uitzending in kwestie en dus is vriendschap zeker niet aan de orde, en dat het tegendeel een feit is ─ en de uitermate slechte naam van het bedrijf meer dan volkomen terecht is ─, wordt omstandig uit de doeken gedaan tussen 22:35 uur en 23:15 uur.
Regeringen op nationaal niveau en eventuele schijnbare samenwerkingsverbanden, zoals de Europese Commissie doen vrijwel niets in die context ter bescherming van de inwoners van de aangesloten landen. Waar blijft nu de harde hand van Brussels 'Tante Neelie', die wel concurrentievervalsing aanpakt, maar niets doet tegen inbreuk op de privacy. Waarom dat niet gebeurt? Dat kunnen we u haarfijn uitleggen: omdat overheden op elk niveau zelf sjoemelen om het leven waar het gaat om dergelijke, bestaande, wetgeving. Als een wet de dubieuze wezens van het regeerakkoord in ons land niet past, dan maken ze de wetten wel zo dat ze alle kwalijks op legale wijze kunnen toepassen. Je vraagt je af of ze al architecten op het oog hebben die bepaalde instituten ter internering moeten ontwerpen waar degenen die zich nu nog kritisch uiten, straks volgens hen zouden moeten worden geconcentreerd.
Op genoemde zender is de aflevering in kwestie te zien tussen 22:35 uur en 23:15 uur.
Herhalingen zijn te zien op de digitale televisiezender Holland Doc 24, op zondag 24 april, tussen 21:54 uur en 22:31 uur; en op dinsdag 26 april, tussen 18:14 uur en 18:51 uur.
Tags:Apocalyps, concentratie van kritische stemmen, Facebook, Gestapo, Het Beest uit de Afgrond, Hitler, interneringsinstituten, Openbaring Johannes
Britse romanschrijvers in de achttiende eeuw ─ documentaire van BBC Four
De Britse televisiezender BBC Four presenteert op donderdag 21 april, tussen 21:00 uur en 22:00 uur onze tijd, een documentaire over leven en werk van achttiende eeuwse Britse romanschrijvers. Henry Hitchings presenteert het programma.
Hiernaast ziet u het interieur van een Engels koffiehuis in de achttiende eeuw. Dat diende vooral als ontmoetingsplaats voor het bespreken van nieuws, de politiek en, vanzelfsprekend, alle vormen van kunst. Daar kwamen in die tijd ook tal van schrijvers. Diverse romanciers bezochten zo'n instelling om er inspiratie op te doen en langs die weg de sociale elementen in hun boeken zo realistisch mogelijk te maken.
Tags:BBC Four, Britse romanciers achttiende eeuw, Henry Hitchings
Dcoumentaire op BBC One: Wat ging er (nu weer) mis met de moordenaar van Jamie Bulger?
Tweejarig slachtoffer Jamie Bulger.
De Britse televisiezender BBC One zendt op donderdag 21 april een documentaire uit over Jon Venables, die achttien jaar geleden ─ evenals zijn mededader Robert Thompson ─ werd veroordeeld voor de nationaal en internationaal veel ophef veroorzakende moord op de tweejarige Jamie Bulger.
In 2010 is Jon Venables voortijdig vrijgelaten. Kort daarna werd hij echter alweer ingerekend als gevolg van een ernstige overtreding van de voorwaarden voor vrijlating. De documentaire Jon Venables: What went wrong? wordt op genoemde datum ─ uitgezonden vanaf 23:35 uur tot 00:25 uur in de nacht op vrijdag 22 april.
Tags:BBC One, Jamnie Bulger, Jon Venables, Jon Venables:' What went wrong?, Robert Thompson
Stine Jensen signaleerde eveneens de geestelijke leegte van de zogeheten sociale media
Voor de Maand van de Filosofie heeft Stine Jensen een essay geschreven met de titel Echte vrienden: Intimiteit in tijden van Facebook, Geen Stijl en Wikileaks.
Dat essay vormt haar reactie op een persoonlijk experiment met Facebook: het experiment van een liefhebber van dat mediun: een tijdelijke liefhebber, om hier volledig te zijn. Na een half jaar begon ze twijfels te krijgen. Dat kwalificeerde de populaire filosofe als knagen, aangezien ze langzaam maar zeker het gevoel kreeg dat de vrienden op dat sociale medium via de elektronica op tal van fronten een onechte indruk maakten. Of was het toch minder vreemd dan het leek en voelden die mensen zich echt zo gelukkig als ze pretendeerden?
Zelf heb ik alleen Facebook uitgeprobeerd, en reeds heel snel bleek dat ik in dit leven en zeker gedurende de eerste honderdnegentig reïncarnaties niet de geringste behoefte (zal) koester(en) me daarmee, of met soortgelijks, in te laten, om maar te zwijgen van de gedachte mijn aandacht te besteden aan de wijze waarop het gros van de gebruikers zich gedraagt. Anders gezegd: hoewel ik een afschuw heb van jenever, geef dan ik toch de voorkeur aan een tiende milliliter van dat vocht. Duidelijk genoeg?
Genoemd Facebook was voor mij snel zo afstotelijk dat ik vergelijkbare media niet (meer) heb willen uitproberen, ook en vooral omdat bij mij de stellige mening heeft postgevat dat een dergelijke uiting van extrem(istisch)e geestelijke armoe geen optie voor inmenging in welke vorm dan ook rechtvaardigt. Dan is eerst maar eens een reeks millennia dood zijn toch rustiger, dunkt mij.
Vervelend genoeg blijkt dat je je niet van Facebook kunt (laten) verwijderen. Alle mensen die ik ken en er tevens meer dan genoeg van hadden, kwamen met dezelfde conclusie: éénmaal erop, dan kom je er nooit meer af.
Dat geldt overigens ook voor LinkedIn, een instantie die even schandalig is, aangezien ik de indruk heb van een professioneel relatiebemiddelingsbureau: ongevraagd worden mensen aan je voorgesteld die je niet kent en via een dergelijke instantie ook al helemaal niet wilt leren kennen. Uitermate weerzinwekkend!
In een nieuwe aflevering van het televisieprogramma Profiel van de KRO kunt u naders vernemen over wat Stine Jensen zich zoal voorstelt van het wel en vooral het wee van dergelijke instanties. De bijdrage is te zien op Nederland 2, tussen 23:00 uur en 23:40 uur.