Foto
Inhoud blog
  • Trends Applied
  • Customer Engagement Management in de praktijk!
  • In touch with the cloud...
  • Toekomst van (web) content management...
  • Mobiele applicaties... gadgets of een trend?
    Zoeken in blog

    Business & ICT trends
    Hoe evolueert het Belgische business & ICT landschap? Waar is de Belgische ondernemer vandaag mee bezig om zich voor te bereiden op de uitdagingen van morgen?
    28-10-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen."Cloud computing ontrafeld"

    Wellicht heeft u reeds verschillende keren de term "cloud computing" horen langsvliegen, maar waar gaat dit nu juist over?

    In essentie gaat het over het 'nieuw' beheer van een datacenter dat op een bepaalde manier kan aangepakt worden, zodat men begint te spreken over een "cloud model". Dit beheer pakt verschillende inefficiënties van het huidige datacenter dat u heeft aan. Zo probeert men de overcapaciteit of de ondercapaciteit van de gealloceerde ICT ressources (networking, data, storage, process power) zo laag mogelijk te houden. Bij een verandering in vraag tracht men dus zo nauw mogelijk aan te sluiten met de nodige ICT ressources (On-demand en scalable). De eindgebruiker betaalt enkel voor hetgene dat hij gebruikt. Dus het is wel veel meer dan enkel virtualisatie, waarmee de term soms verward wordt. Virtualisatie is slechts één van de middelen om dit beheer in de praktijk aan te pakken, maar volstaat lang niet op zichzelf.

    Wanneer is het nu voor uw organisatie interessant om naar zo'n beheer model over te stappen? Dit zal voornamelijk afhangen van uw "workload" patronen. Een 4-tal patronen zijn interessante kandidaten.

    1. "On and Off" - Heeft u veel batch processen lopen op uw servers, waarbij de servers vaak idle staan, maar enkel op bepaalde tijdstippen gloedrood staan? (bv. maandelijkse closing van de cijfers)
    2. "Growing fast" - Heeft u bepaalde services in de markt gezet, waarvan u verwacht dat deze exponentieel zullen groeien, waardoor het voor IT moeilijk zal worden op dit bij te houden?
    3. "Unpredictable bursting" - Zijn er soms ongeplande 'peaks' in de vraag? (bv. vulkaanuitbarsting ijsland, waardoor er enorm veel mensen naar de websites van de vliegmaatschappijen gaan)
    4. "Predictable bursting" - Biedt u diensten aan waarvan u op voorhand weet dat ze in bepaalde (micro) periodes veel meer gevraagd zullen worden? (bv. Chronorace - verantwoordelijk voor de organisatie van de 10 miles van Antwerpen)

    Mocht u naar een cloud model willen overstappen, hoeft dit niet meteen alles of niets te zijn, er bestaan ook nog veel tussenoplossingen, afhankelijk van uw benodigdheden. Om te beginnen kan uw eigen datacenter misschien al verder geoptimaliseerd worden, indien nodig kan je overstappen naar een extern datacenter waarbij zowel zaken dedicated/private kunnen voorzien worden voor u als shared met andere klanten. Daarnaast bestaat er ook nog de public cloud, waar eender wie zijn datacenter op kan plaatsen en alles per definitie shared is.

    Op deze omgevingen kan je dan zelf kiezen hoe ver je wil gaan met "as a service". In plaats van alles zelf te onderhouden (Private, on-premise), kan je er voor opteren de infrastructuur componenten te 'outsourcen' (IaaS, Infrastructure as a Service). Je kan ook een stap verder gaan door ook de databases, security & integration en de runtimes te 'outsourcen' (PaaS, Platform as a Service) en soms kan het interessant zijn om ook de applicaties te 'outsourcen' (SaaS, Software as a Service).

    28-10-2010 om 17:51 geschreven door Tim Claes  


    Tags:Cloud computing, IaaS, PaaS, SaaS, Cloud, Data Center
    05-07-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Innovatie, Leiderschap en sociale media...

    'k heb de voorbije 2 weken het genoegen gehad enkele seminaries te volgen omtrent innovatie, leiderschap en sociale media. En in feite is het interessant om te zien hoe deze onderwerpen uiteindelijk met elkaar gelinkt zijn en elkaar ondersteunen.

    In het seminarie van 'Executive Learning Partnership' vertrok men vanuit sociale media en de impact hiervan op het bedrijfsleven, zowel positief als negatief. Sociale media vormen een belangrijke nieuwe bron van communicatie. En van hieruit evolueerde de sessie naar de verschillende vormen van leiderschap, waarbij het ondersteunend leiderschap ("Collaboration & Teamwork") veel gelijkenissen heeft met de groei en de kracht van sociale media.

    Daarnaast was er het "3D Switch initiatief" van Jef Staes, waar werd ingegaan op de switch van 2D managers naar 3D managers om op die manier innovatie te verankeren binnen een organisatie. (Red Monkey innovation management) Hierbij werd ook het belang van de sociale media aangehaald om als 'tool' te gebruiken voor de inspiratie fase en om open netwerken op te bouwen over organisaties heen. De manier hoe een manager hiermee omgaat, bepaalt in grote mate mee het succes van de verankering van innovatie.

    In een persoonlijk gesprek met Jef Staes hebben we ook het belang van een continu lerende organisatie (AAA - learning) in het daglicht geplaatst. Waarbij de opleidingsacademie onderdeel dient te worden van de DNA van een organisatie, zodat innovatie ook een voedingsbodem krijgt om verder op te bouwen.

    Wat mij betreft zijn de belangrijkste bouwstenen hier samengevat om klaar te zijn voor de uitdagingen van morgen.

     

    05-07-2010 om 11:49 geschreven door Tim Claes  


    Tags:Innovatie, Leiderschap, sociale media
    07-06-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Hoe veranker je innovatie in je eigen organisatie?

    Dit onderwerp ligt in het verlengde van één van m'n vorige blogs omtrent de NV Vlaanderen en het opzetten van een kennismaatschappij. Maar in plaats van innovatie meteen met onze regio te verbinden, kan je het ook een stukje concreter bekijken en analyseren hoe je innovatie praktisch in je eigen organisatie kan toepassen.

    Verschillende organisaties verschuiven van "command & control" praktijken naar "collaboration & teamwork" principes. Dit is eenvoudiger gezegd dan gedaan, want dit begint bij de top van een bedrijf en sijpelt op die manier door naar de rest van de organisatie. Maar wat wil dit nu concreet zeggen. Als ondernemer stel je je veel kwetsbaarder op, ipv alles onder controle te houden, geef je je mensen de nodige ruimte en tijd om zelf-sturend beslissingen te nemen. Maar op lange termijn betaalt dit zich terug, niet alleen wat betreft de harde resultaten, maar ook wat betreft de betrokkenheid van de mensen en hun verbondenheid tot uw organisatie.

    Op die manier kan je het innovatie verhaal ook bekijken. Zelf ben ik ervan overtuigd dat het niet de sterkste bedrijven zijn die vooruit gaan, maar wel die bedrijven die zich het snelst kunnen aanpassen aan de steeds veranderende omgeving. Dus je moet een cultuur creëren waarin dit een geïntegreerd onderdeel wordt van de dagelijkse activiteiten, waarbij de generatie van ideeën wordt aangemoedigd en gestimuleerd, waarbij iedereen in de organisatie zijn feedback kan geven over deze ideeën en waarbij de organisatie het commitment neemt x% van deze ideeën daadwerkelijk om te zetten in de realiteit samen met de mensen die zich achter dit idee willen zetten om dit in de praktijk te brengen.

    07-06-2010 om 16:56 geschreven door Tim Claes  


    Tags:Innovatie
    27-05-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Van CRM naar XRM... en hoe past social CRM hierin?

    Een trend die ik steeds vaker zie terugkomen in de markt is het gebruik van de term ‘xRM’ ipv CRM. In principe wordt het klassieke klantenbeheer – dat zich binnen CRM afspeelt – verder opengetrokken naar het beheer van eender welke type van mensen, zoals patiënten, burgers, studenten, partners en/of leveranciers. Allerlei oplossingen op maat voor dit type van mensen zijn het gevolg hiervan. Maar telkens kan je eigenlijk teruggrijpen naar de basisbeginselen waar CRM voor gemaakt is, namelijk het gestructureerd bijhouden van interessante gegevens over mensen, of dit nu contactmomenten zijn, of dit nu interesses zijn, of dit nu dossiergerelateerde zaken zijn, het maakt niet uit, het model blijft steeds in grote lijnen hetzelfde.

    Daarbij wordt het aanbod vanuit de sociale media – zoals Linked In, FaceBook, Twitter, ... – ook steeds belangrijker, al zijn er nog heel wat privacy issues die geregeld dienen te worden, toch is het potentieel enorm. De sociale media kan bijvoorbeeld een goede bron van informatie zijn om de kwaliteit van uw eigen klantgegevens beter up to date te houden, maw mensen die veranderen van werk of mensen die promoveren in een organisatie kunnen 'technisch' meteen aangepast worden in uw CRM database. Dit zou de kwaliteit van onze klanten gegevens drastisch verhogen. Maar zo ver zijn we nog niet... Vanuit privacy is er in dit domein nog heel wat werk voor de boeg.

    27-05-2010 om 15:28 geschreven door Tim Claes  


    Tags:CRM, xRM, social CRM
    19-05-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De "High Performance Workplace"... wat betekent dit in de praktijk?

    De werkplek van de werknemer heeft de laatste jaren een enorme evolutie ondergaan, of misschien beter verwoord... de mogelijkheden die vandaag bestaan komen beter tegemoet op de veranderde omgeving van de werknemer.

    Zo bestaan er verschillende trends die de omgeving en de werkplek van de werknemer enorm beïnvloeden:
    1. Enkele economische trends - De globalisering van de markt en het feit dat "alles" met elkaar verbonden is
    2. De technologische trends - De verlaagde kost van hardware, software in de cloud, snellere adoptie van nieuwe technologieën in de consumer markt, consolidatie van vendors, ...
    3. Demografische trends - Mobiliteit op de Vlaamse wegen (of beter gezegd: "gebrek aan..."), Generatie "Y" (de "digital natives")

    Deze trends nodigen ons uit om de ideale werkplek van de werknemer opnieuw zorgvuldig onder de loep te nemen. Dit inzicht heeft het begrip "High Performance Workplace" in het leven geroepen. Het focust zich op de invloed die mensen kunnen uitoefenen op de processen, de methodes, de fysische omgeving en de technologie en de tools om hun werk zo efficiënt en effectief mogelijk uit te voeren.

    Een high performance workplace voldoet aan een 4-tal principes:
    1. Het gebruiken, beheren en delen van kennis vanuit het oogpunt van een eindgebruiker.
    2. Het snel terugvinden van de juiste informatie, waar het zich ook bevindt in de organisatie.
    3. Het automatiseren van de processen, gebaseerd op de manier hoe mensen effectief hun werk doen.
    4. Paperless office, het reduceren van allerlei paperassen

    Elk van deze principes kan je dan vervolgens verder gaan verfijnen en invullen wat dit concreet voor uw organisatie kan betekenen. Wat betreft het beheer van kennis bijvoorbeeld kan je volgende concepten terug thuis brengen:
    1. Collaboration (samenwerking): Wiki, Teamsites, Portals, ...
    2. Connection: Mash Ups, X-shoring (en homeoffice), social networking, tagging, ...
    3. Communication: Blogs, Forums, Instant messaging, Voice over IP, video conferencing...
    4. Cooperation: Search, archiving, bookmarking, media sharing, cataloguing, ...

    Eén ding staat in ieder geval vast, we stevenen af op totale communicatie oplossingen, die verschillende werelden samenbrengt (infrastructuur, applicaties, communicatie) en weldra zal dit een integraal onderdeel vormen van onze dagelijkse werkomgeving.

    19-05-2010 om 17:12 geschreven door Tim Claes  


    Tags:ECM, High Performance Workplace, Collaboration, Paperless office
    10-05-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De NV Vlaanderen - onze kennismaatschappij

    Hoe zit het met de Belgische economie? En nog belangrijker, hoe zit het met de innovatie in Vlaanderen? Waar zullen we staan binnen 10 jaar en waar ligt onze toekomst?

    Het is niet mijn bedoeling hier een sluitend antwoord op te geven, 'k ben immers geen economist, maar 'k wil u wel aanzetten om enkele zaken in vraag te stellen.

    Waar zijn we goed in? En wat laten we beter over aan anderen? Ligt onze toekomst in productie? Wellicht niet, maar waar dan wel? Volgens mij ligt onze kracht in 'kennis'. Kennis wil niet per definitie zeggen dat je state-of-the-art uitvindingen moet hebben of dat je doorgedreven ICT automatisering moet gebruiken.

    Kennis is voor mij de kunst om innovatie om te buigen tot toegevoegde waarde. (Dit ligt in het verlengde van de principes van de "blue ocean strategy" zonder hier volledig in mee te gaan) Met andere woorden je moet niet aan innovatie doen om innovatief te zijn, je moet toegevoegde waarde creëren voor je klant, waardoor eenvoudige zaken kunnen leiden tot innovatie.

    De Vlaamse ondernemer bulkt van creativiteit en kennis staat vaak centraal in al zijn doen en laten. Dus dat zit in principe goed, toch is daarmee niet alles gezegd. Kennis zit vaak in de hoofden van mensen, zo gauw je kennis vastlegt, is er iemand anders mee weg. Dus hoe kan je nu deze kennis binnen Vlaanderen verankeren?

    Daarvoor moeten we een cultuur creëren binnen Vlaanderen waar clusters worden opgezet tussen bedrijven, universiteiten en overheidsinstanties die het delen van deze kennis bevorderen en waardoor we onze kennis met elkaar kruisbestuiven. Ook de sociale netwerken kunnen hier hun bijdrage in leveren.

    Maar het is wel duidelijk dat hier wat meer structuur - georganiseerde chaos - mag in komen om dit in een stroomversnelling te laten komen, anders blijven we aanmodderen zoals vandaag en missen we de boot die reeds langzaam aan het uitvaren is.

    10-05-2010 om 12:13 geschreven door Tim Claes  


    Tags:kennis, innovatie, kennismaatschappij
    02-05-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Van BI naar Performance Management - een gezonde evolutie

    Of anders gezegd... van een tactische benadering naar een strategische benadering.

    Reeds enkele jaren staat 'Business Intelligence' hoog in het vaandel van vele CEOs en CIOs en ik verwacht daar niet meteen veel verandering in. Het spreekt immers voor zich dat een ondernemer een goed inzicht wil hebben in de dagelijkse werking van zijn bedrijf. Alleen de aanpak om dit inzicht te verkrijgen is enorm geevolueerd en er wordt steeds vaker de term 'Performance Management' in de mond genomen.

    Waar vroeger departementshoofden het voortouw namen inzake business intelligence om de operationele en tactische informatiebehoeften in kaart te brengen - waardoor de verkoopsafdeling één versie van de waarheid had en de productie afdeling een andere versie - vaak ook met een andere ondersteunende BI oplossing. Wordt vandaag meer en meer gebruik gemaakt van een overkoepelend strategisch kader waarin elk business intelligence initiatief moet inpassen. Dit kader - ook wel performance management genoemd - zorgt ervoor dat elk initiatief zijn plaats krijgt in het groter geheel. Concreet vertaalt zich dit in een strategisch plan waarin drie belangrijke peilers zijn opgenomen:

    1. De Informatie peiler: Hier is het uiteindelijk allemaal om te doen. Welke type van informatie wil men halen uit de enorme overflow van data die gegenereerd wordt uit de verschillende systemen? Op strategisch niveau vind je concepten terug zoals strategy maps, balanced scorecards, KPIs, leading en lagging indicators. Op tactisch & operationeel niveau vind je dan weer concepten terug zoals dashboards, alerts, PIs & RPIs, Complex event processing (= real-time BI) en business process optimalisatie oefeningen. Maar ook de CPM (Corporate Performance Management) behoeften waarin de budgeting, planning en forecasting cycles in terug komen maken onderdeel van deze informatie peiler. Het is niet omdat IT niet altijd begrijpt waar finance mee bezig is en finance niet altijd begrijpt waar operations mee bezig is, dat we niet moeten trachten deze gezamelijk onder te brengen in dit strategisch kader.

    2. De Organisatie peiler: Een tweede zeer belangrijke peiler is de ondersteunende organisatie. Wie is het doelpubliek, op welke manier moeten deze mensen aan de informatie aankunnen en nog belangrijker hoe zorgen we ervoor - op dagelijkse basis - dat we over één uniform inzicht spreken, in plaats van ongeïntegreerde inzichten in de cijfers per departement. In dit kader wordt vandaag vaak een 'BICC' (Business Intelligence Competence Center) in het leven geroepen, bestaande uit een mix van business mensen en ICT mensen, om dit in goede banen te leiden. In het strategisch plan is het belangrijk dat de verschillende taken van het BICC worden opgenomen, met de rollen en verantwoordelijkheden. Zonder al die taken op te sommen, wil ik er toch ééntje naar de voorgrond schuiven omdat ik deze persoonlijk enorm belangrijk vind en ze toch nog vaak ondergewaardeerd wordt, namelijk het 'Data Stewardship'. Maw het vastleggen van de verschillende terminologiën en definities en de data kwaliteit bewaken.

    3. De Architectuur peiler: Als derde peiler komt het architectuur plaatje aan bod, dat in staat moet zijn om alle informatiebehoeften af te dekken, dus zowel de klassieke BI driehoek behoeften als de CPM behoeften. Een trend die hier in thuis hoort is de consolidatie oefening die bij vele Belgische bedrijven plaatsvind inzake BI oplossingen, zonder dat ik hiermee wil zeggen dat dit tot 1 oplossing moet worden teruggebracht. Het is voornamelijk de wildgroei die moet afgestopt worden. Hoewel nog veel BI implementators een enorme technische focus hebben, ligt de uitdaging toch voornamelijk in de 2 voorgaande peilers, want de technologie heeft ondertussen niet stilgestaan en kan meestal de vele verschillende wensen van de eindgebruikers aan.

    Conclusie: Mocht u nog geen strategisch plan hebben opgemaakt voor performance management, gun uzelf de tijd om toch even een stapje terug te zetten en even afstand te nemen van de dagelijkse operationele activiteiten (dit hoeft daarom niet altijd enorm lang te duren), zodat u deze 3 peilers duidelijk in kaart hebt gebracht en voor uzelf een roadmap hebt opgezet voor de komende 2 tot 5 jaar.

    Veel succes!

    02-05-2010 om 09:02 geschreven door Tim Claes  


    Tags:BI, Performance Magement, Strategisch Plan, BICC, CPM
    30-04-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Een korte introductie over mezelf

    Laten we starten met een korte introductie over mezelf zodat u de toekomstige wekelijkse blogpost beter kan positioneren en in zijn context plaatsen.

    Vandaag ben ik werkzaam bij RealDolmen als "Business Strategy Manager", waar ik insta voor de uitwerking van onze business strategie en de go-to-market strategie van onze oplossingen. Op die manier ben ik nauw betrokken bij wat er leeft in de markt en bij de laatste nieuwe technologische trends die zich afspelen om hier in tegemoet te komen.

    Enerzijds heb ik het genoegen om mij te mogen verdiepen in een hele reeks van business oplossingen, die binnen RealDolmen gegroepeerd zijn onder de vlag "Enterprise Solutions", namelijk CRM (Customer Relationship Management), BI (Business Intelligence) & PM (Performance management), MDM (Master Data management), ECM (Enterprise Content Management) & WCM (Web Content Management) en CAD/GIS (Compute Aided Design/Geographical Information Systems).

    Anderzijds heb ik de gelegenheid om mij continu technologisch te verrijken, vermits ik ook verantwoordelijk ben voor de groep "Professional Services Applications", waar onze experten zitten verdeeld over de volgende techologie competence centers: Microsoft CC, Java CC, Oracle CC, Mainfraime CC, System i CC, Business Analysts CC en Project managers CC. In deze groepen wordt er uitvoerig nagedacht over onderwerpen zoals ALM (Application Life Cycle management), BPM (Business process management), EA (Enterprise Architectuur), Project/program management & Change management, Communicatie & Documentatie, Integration management, Modernisatie & Migratie, Testing & Quality Assurance, Support & Managed Services (inclusief ITIL consultancy), Interactivity & Usability (NUI - new user interface, RIA - Rich Internet Applications, Mobile Solutions)

    Het is natuurlijk onmogelijk om al deze domeinen tot in detail onder de knie te krijgen, maar door het brede spectrum wordt het wel interessant om te kijken hoe al deze oplossingen met elkaar in interactie staan. En welke trends we hier dan kunnen uit distilleren die voor de Belgische bedrijfswereld interessant kunnen zijn.

    Na enkele omzwervingen in de Verenigde Staten en in Frankrijk ben ik mijn professionele carrière begonnen bij een kleine Belgische onderneming VIA NV. We deden ERP pakketselecties en pionierden mee met het definiëren van eBusiness strategieën in de beginjaren van het Internet. Hieruit is AXIAS NV doorgestart (eerst nog Axias Belgium genoemd) met een duidelijke focus in de begin jaren op ERP implementaties. Al gauw werd hier een CRM en een BI unit aan toegevoegd die over tijd de volle aandacht kregen. In deze periode heb ik enorm veel internationale ervaring mogen opdoen en ben ik in contact gekomen met veel verschillende mensen en culturen. Als verantwoordelijke voor het CRM verhaal heb ik samen met mijn collega Wim Moons onze CRM unit uitgebouwd tot één van de grootste CRM competence centers in België. In juni/juli 2007 hebben we besloten om samen te gaan met Real Software (kort nadien omgedoopt tot REAL) om verder door te groeien op de Belgische markt. In sep 2008 zijn Real en Dolmen gefusioneerd, waardoor ik vandaag werkzaam ben bij RealDolmen. Met andere woorden zonder ooit van bedrijf te veranderen, heb ik toch reeds tal van bedrijfsnamen op mijn konto staan.

    Naar bedrijven toe heb ik jaarlijks contact met een 100-tal bedrijven vanuit mijn functie als 'Business Strategy manager', waarbij ik door middel van 'solution selling' samen met de klant steeds tracht op zoek te gaan naar de oplossing die het best bij hem past op basis van zijn doelstellingen. Daarnaast heb ik als ICT consultant ook het geluk gehad om implementaties uit te voeren voor een hele reeks van bedrijven uit verschillende sectoren: Sylvania, Target Lighting, Niko, Janssen Pharmaceutica, Pfizer, Schering, Baxter, Centocor, Mobistar, KPN, Agio Cigars, Imperial Tobacco, InBev, LMS, Labo Flandria, Nuon, ING Wholesale Banking, ...

    Voilà, hopelijk geeft dit een beter beeld over mijn doen en laten en kan u de blogpost op die manier beter naar waarde inschatten. Veel leesplezier!

    30-04-2010 om 00:00 geschreven door Tim Claes  


    Tags:Tim Claes

    Archief per week
  • 25/04-01/05 2011
  • 04/04-10/04 2011
  • 14/03-20/03 2011
  • 29/11-05/12 2010
  • 25/10-31/10 2010
  • 05/07-11/07 2010
  • 07/06-13/06 2010
  • 24/05-30/05 2010
  • 17/05-23/05 2010
  • 10/05-16/05 2010
  • 26/04-02/05 2010

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Blog als favoriet !

    Categorieën


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs