Het is misschien nog een beetje dik koffie kijken waar deze hype juist gaat eindigen, maar wat mij betreft merk ik toch duidelijk signalen op dat mobiele applicaties hier zijn om te blijven en dat we over een paar jaar niet langer over de term 'mobiele applicaties' zullen spreken, omdat ze gemeen goed zijn geworden.
Apple is duidelijk de trekkende kracht achter dit fenomeen met z'n iPhone en z'n iPad. Zij hebben met hun business model het hele mobiele gebeuren nieuw leven ingeblazen. Maar ook Google en microsoft volgen geswingd. Dus daar mogen we ook nog iets van verwachten.
Steeds meer mensen hebben een smartphone ter beschikking en steeds meer mensen connecteren met het internet via deze devices ipv via een laptop of pc. De consumer markt neemt hier duidelijk de leiding tov de B2B markt, maar zal er ook voor zorgen dat deze laatste zal moeten volgen onder het motto "It is not the strongest that survive, but the ones most responsive to change".
'k merk vandaag in België op dat sommige organisaties dit reeds door hebben. Zij hebben als early adopter mobiele applicaties op de markt gebracht ter ondersteuning naar hun klanten toe. Terwijl hun concurrenten dit niet hebben gedaan - veelal gevestigde waarden in de markt. Hierdoor heb ik bij verschillende klanten reeds mogen ervaren dat zij gewisseld zijn van leverancier, enkel en alleen omwille van de beschikbaarheid van een mobiele applicatie die het gebruiksgemak enorm verhoogt voor het bestellen van goederen en diensten.
Dus als je snel bent, kan je er nog concurrentieel voordeel uit halen, binnenkort wordt het eerder een algemeen goed. Veranderen moet je toch, dan kan je er evengoed nu aan beginnen.
02-12-2010 om 11:13
geschreven door Tim Claes 
Tags:Mobility, mobile apps, mobiele applicaties, iPad, iPhone
|