Een trend die ik steeds vaker zie terugkomen in de markt is het gebruik van de term ‘xRM’ ipv CRM. In principe wordt het klassieke klantenbeheer – dat zich binnen CRM afspeelt – verder opengetrokken naar het beheer van eender welke type van mensen, zoals patiënten, burgers, studenten, partners en/of leveranciers. Allerlei oplossingen op maat voor dit type van mensen zijn het gevolg hiervan. Maar telkens kan je eigenlijk teruggrijpen naar de basisbeginselen waar CRM voor gemaakt is, namelijk het gestructureerd bijhouden van interessante gegevens over mensen, of dit nu contactmomenten zijn, of dit nu interesses zijn, of dit nu dossiergerelateerde zaken zijn, het maakt niet uit, het model blijft steeds in grote lijnen hetzelfde.
Daarbij wordt het aanbod vanuit de sociale media – zoals Linked In, FaceBook, Twitter, ... – ook steeds belangrijker, al zijn er nog heel wat privacy issues die geregeld dienen te worden, toch is het potentieel enorm. De sociale media kan bijvoorbeeld een goede bron van informatie zijn om de kwaliteit van uw eigen klantgegevens beter up to date te houden, maw mensen die veranderen van werk of mensen die promoveren in een organisatie kunnen 'technisch' meteen aangepast worden in uw CRM database. Dit zou de kwaliteit van onze klanten gegevens drastisch verhogen. Maar zo ver zijn we nog niet... Vanuit privacy is er in dit domein nog heel wat werk voor de boeg.
27-05-2010 om 15:28
geschreven door Tim Claes 
Tags:CRM, xRM, social CRM
|