De Plymouth Superbird (Road Runner) was speciaal ontwikkeld voor de Amerikaanse NASCAR - races. Het was de eerst Amerikaanse auto die aerodynamisch werd ontworpen met behulp van een windtunnel en computer analyse. De achtervleugel was gemonteerd op hoge verticale steunen die hem in minder verstoorde lucht brachten, waardoor de efficiëntie van de neerwaartse luchtstroom, die de vleugel op de achteras van de auto toenam. Bijna 30 jaar lang werd gedacht dat de wiskundige formule die werd gebruikt om de exacte hoogte van de 'enorme' vleugel te bepalen een extreem sterk bewaakt Chrysler geheim was In de jaren 1990 beweerde een gepensioneerde Chrysler-ingenieur dat dit een "broodje aap" verhaal was. De hoogte van de vleugel werd bepaald door het gemak om de kofferklep vrij te laten openen. De Superbird is uitgerust met een 7.0 Liter Hemi-motor, die 425 pk produceerde en kon versnellen van 0 tot 100 km/h in 5.6 seconden . De wagen stond ook voor de toen geldende normen vrij hoog op zijn 19 Inch velgen.
Skoda Motorsport bestaat 120 jaar en dat mocht gevierd worden ! Zo werd beslist, in Tsjechië, een 1100 Ohc Coupé opnieuw op te bouwen. Van deze 'racewagen' werden destijds (1959 - 1960) maar twee exemplaren gebouwd . Omdat de competitieklasse waarin deze auto reed werd stopgezet anno 1961.Beide exemplaren hebben dan ook aan niet zoveel officiële races deelgenomen. Beiden werden verkocht in 1966 aan privé eigenaars. Zowel het model van 1959 als dat van 1960 kwamen echter brutaal aan hun einde door een crash, het model van 1960 brandde zelfs volledig uit. Deze 1100 OHC Coupé wordt aangedreven door een aluminium viercilindermotor van 1100 cc, die gebaseerd was op een productie krachtbron met enkele aanpassingen zoals een dubbele bovenliggende nokken as en een hogere compressieverhouding wat resulteerde in een verhoging van het aantal pk. Van standaard 40 pk naar 90 pk. Dankzij zijn lage gewicht , slechts 550 kilo !) kon de auto een top halen van 200km/h.
De wagen zal anno 2022 ingezet worden als blikvanger in diverse landen ,bij diverse Skoda dealers om het sportieve verleden van Skoda in de verf te zetten.
Als er een Duits automerk is met een rijke historie is is dat wel Mercedes -Benz. De meest bijzondere is misschien wel de Mercedes waar er slechts twee exemplaren van zijn gemaakt. De 300SLR Uhlenhaut-Coupé. Een van deze is te bewonderen in het Mercedes-Benz museum in Stuttgart (D.) Anno 1955 en 1956 racete Mercedes met zijn 300 SLR's over Le Mans. Hoewel de naam suggereert dat er sterke overeenkomsten waren met de 300SL. Gullwing hadden deze wagens een ander chassis en was de motor geen zes cilinder, maar een acht cilinder in lijn. Deze was afgeleid van de eerder Formule 1 wagen van Mercedes en opgeboord tot een 3.0 liter. Er werden zeven auto's gebouwd. Hiervan werden er twee gemaakt die een soort van kruising waren tussen de 300SLR en de 300 SL Gullwing en kreeg de naam ; de 300 SLR Uhlenhaut. Wat betreft het uiterlijk van de wagen lijkt deze sprekend op de Gullwing vanwege de vleugeldeuren en de door de hoge dorpels. Maar verder waren de verschillen groot. De acht cilinder in lijn kon 302 pk leveren waar door de wagen in staat was een topsnelheid te hebben van 290 km/h. Wat zowaar bewezen werd door in die tijd om in 1 uur van Stuttgart naar München te rijden , meer dan 200km van elkaar gelegen. De rijder was ene Rudolph Uhlenhaut. Met een geschatte prijs van 100 miljoen Euro is het momenteel de duurste wagen ter wereld.
De Apollo is een Amerikaanse sportwagen vervaardigd van 1962 tot 1964 . De naam komt waarschijnlijk van het Amerikaanse ruimte programma dat met de Apollo 11die de eerste mens, Neil Armstrong anno 1969, op de maan plaatste. ( Het Apollo programma liep van 1961 tot 1972) De wagen werd ontworpen door Milt Brown & Ron Plescia meer bekend als de drijvende kracht achter International Motor Cars , Oakland California. De Apollo kenmerkte zich door handgemaakte , Italiaanse, aluminium carrosserieën van Intermeccanica. Er was een keuze tussen een tweezits cabriolet of een "fastback"model. Het vermogen kwam van een 3.5Liter of een 4.9 liter Buick V8 motor gekoppeld aan een handgeschakelde 4 - versnellingsbak. Het oorspronkelijke bedrijf bouwde 42 auto's tot in 1966. Na een fusie door geld problemen werden de wagens verder geproduceerd onder de naam Vetta Ventura. Doch dit was ook een kort leven beschoren , in 1966 was het afgelopen met de productie van de Apollo . In totaal zijn er slechts 88 bolides geproduceerd.
Wanneer Ferdinand Porsche zijn eerste Roadster ontwierp was het direct een succes ! De veranderingen ten opzichte van de Porsche nr 1; hadden onmiddellijk hun impact op het gebruik van de wagen . De motor werd verplaatst achter de achteras om zoals bij de Volkswagen Kever meer plaats te geven aan de eventuele passagiers achter. Bovendien was de 356 coupé volledig in aluminium (carrosserie en chassis). Tussen 1949 en 1951 werden er slechts 50 exemplaren van gebouwd. In de Oostenrijkse stad , Gmünd. Later verplaatste men de productie lijn van de 356 naar Stuttgart (D). De in 1951 gebouwde 356 ,aluminium coupé, werd de basis voor de deelname van Porsche in de wereld van "automotive racing" Na enkele ingrepen , speciaal voor racing, zoals het vergroten van de inhoud van de benzine tank tot 78 liter en werd hij meer vooraan geplaatst en was zo van vorm dat het reserve wiel er in kon geplaatst worden. Om het tanken te vergemakkelijken tijdens de "pitstop" werd de vul opening verplaatst naar het midden van de voorste "kap". Bij de eerste deelname aan de 24h.van Le Mans behaalde Porsche Gmünd een overwinning in hun Klasse met een gemiddelde snelheid van 140km/h. Niet slecht voor een 4 cyl. boxer motor met slechts 46 Pk.
Sinds de oprichting in 1981 heeft GEMBALLA zich gevestigd in Leonberg (D.) en sindsdien is het beroemd geworden om de meest ongebruikelijke, extreem dure voertuigconversies. Het bedrijf schreef autogeschiedenis met "limited editions". Volledig verfijnde iconische sportwagens zolas daar zijn de GEMBALLA Avalanche, De Mirage GT, de Mig U1, de Tornado en de Mistrale. Naast Porsche's heeft Gemballa ook voertuigen aangepast van Mercedes, BMW, Ferrari en McLaren.Sinds 1985 is het bedrijf geregistreerd bij het Duitse Federal Motor Transport Authority met zijn eigen nationale 'Fabrikanten sleutel nummer' (HSN) en als world Manufacturer Inentifier (WMI). De Porsche Gemballa Mirage GT V12/650 pk, hield het ronderecord voor straatauto's op de Nürburgring aan het einde van de jaren negentig en opnieuw in 2001.
Het record was 7.32.52 min. Het werd ondertussen al verslagen door Bugatti en opnieuw door Audi. De aankoopprijs (tweede hands !) voor een Porsche Gemballa Mirage GT is iets van tussen de 775.000 en 875.000 Euro !
Een vergeten concept, de BMW NAZCA ,de vermeende opvolger van de BMW, M1. In 1991 was het precies tien jaar geleden dat de legendarische M1 uit productie ging. BMW overwoog een opvolger. Voor het ontwerp van een opvolger ging BMW aankloppen bij de tekenaar van de M1 ; Giorgetto Giugiaro. Diens designstudio "Italdesign" ging aan de slag en kwam met de Nazca op de proppen. Het resultaat werd de Nazca M12 genoemd. De motor was 'geleend' van de BMW 850 i, een 5 liter V12 goed voor een 300Pk. Deze werd centraal achterin geplaatst en was gekoppeld aan een manuele 5 bak. Het aerodynamische koetswerk was uit koolstofvezel en aluminium. Dit zorgde ervoor dat het gewicht beperkt bleef ; 1.100 kg ! De topsnelheid was rond de 290 km/h. Uiteindelijk besliste BMW om de Nazca niet in productie te nemen. Geen productie dus, toch glipte er één proyotype tussen de mazen van het net. De Sultan van Burnei strikte een exemplaar en enkele jaren geleden wisselde de Nazca M 12 van eigenaar voor een prijs van 700.000€.
De eerste elektrische auto reed 133 jaar geleden al rond....
De Duitse Flocken Elektrowagen uit 1888 wordt gezien als de eerst elektrische auto ter wereld. Elf jaar na het debuut van de Flocken Elektrowagen, in 1899, werd een eerste elektrisch snelheidsrecord geboekt. Dat jaar reed de Belg ,Mr. Camille Jenatzy 105.88 Km/h in zijn ' La Jamais Contente'.. Aan het einde van de 19° eeuw werd de auto op elektriciteit gezien als het vervoermiddel van de toekomst. Tijdens de tweede wereldoorlog beleefden elektrische taxi's door het brandstof tekort een opleving. Er was een taxi die anno 1941 die in Den Haag (Nl.) reed die een actieradius had van 70 km, en dat met een gemiddelde snelheid van 22 km/h. Hadden we in het begin van de twintigste eeuw al een groter elektriciteit netwerk gehad dan was de elektrische wagen sinds 1900 wel de standaard geworden. Maar de stroomnetten kwamen er pas in de jaren 1930. Toen had de auto industrie al lang voor aandrijving door fossiele brandstoffen gekozen. De wereld had er vandaag dus helemaal anders kunnen uitzien !