Druk oponderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek
Reis 2020. Wegens corona-beperkingen NIET naar Berlijn!
25-08-2020
Dag 77 â Dinsdag 25-08-2020 â YH Diksmuide
Deze morgen weer wakker geworden met regen. Het ziet er grijs en grauw uit met veel
wind. Te zien aan de zittingen van de
kuip heeft het vannacht niet geregend. We hebben dan maar weer enkele
spelletjes gespeeld met de dames en wat gelezen. Op de middag bakte Annie pannekoeken en die
gingen er vlotjes in. Namiddag zijn we naar de IJzertoren geweest.
De
IJzertoren, de Pax-poort en een zicht op Diksmuide vanop het dakterras van de
Ijzertoren.
Er waren er een paar die veel vragen hadden bij de
getoonde beelden in het museum. Daarna nog naar het Provinciaal Domein de
IJzerboomgaard geweest waar ze een tijd in de speeltuin hebben kunnen spelen.
We werden daar natuurlijk op een fikse bui getrakteerd maar Rho en Kara hadden
ondertussen onderdak gevonden in het huisje van het speeltuig terwijl wij net
in de luwte van enkele bomen op een bank onder onze paraplu hebben kunnen
schuilen. De bui duurde enkele minuten
en toen kwam de zon er alweer door en met de strakke wind was alles binnen de
kortste keren droog. Gezien het de rest
van de dag dan weer droog en dan weer nat was hebben we Rho en Kara nog wat
lees- en rekenoefeningen en een dicteetje laten maken tijdens de afwas en als
beloning hebben we een tekenfilm laten kijken.
Het heeft tegen de morgen aan wat geregend maar nu was het
droog. We vertrokken vandaag met onze twee matrozen te 10:25 uur richting
Diksmuide. Toen we net de haven verlaten hadden kwam er nog een boot achter ons
aan gevaren. Er zaten veel vissers langs de kant vandaag dus was het een beetje
uitkijken. Onderweg heeft Rho een tijdje
gevaren en dat viel best mee. Toen we
aan de Tervaetebrug arriveerden werd deze onmiddellijk voor ons bediend.
De Tervaetebrug. Bij de IJzervaarders. Enkele beelden uit
de stad Diksmuide met de Handzamevaart,
Het
stadhuis, het stadspark, de Vismarkt.
Eenmaal deze burg een stukje voorbij kruisten we nog eens
de Watertruck IX en iets verder de autonoom varende Watertruck X.Later vernam ik van de havenmeester van
Diksmuide dat deze schepen grond vervoeren van hier iets verderop naar
Oostende. Ze zouden telkens maar een 300 Ton per rit vervoeren.Ik had voordien al gemerkt dat ze maar een
diepgang van 1,5 meter hadden en zodoende maar op de helft van hun
inzinkingsmerk zaten. We kruisten onderweg ook nog een huurboot. Te 12:30 uur
arriveerden we aan YH Diksmuide bij de IJzervaarders waar we een plek helemaal
vooraan aan het havenkantoor toegewezen kregen.
Na de middag hebben we de stadswandeling gedaan en na het
avondeten zijn de dames nog gaan rollerskaten met Annie terwijl ik met de fiets
terug naar Nieuwpoort ben gereden om de auto op te halen. Onderweg een goed boom uitgezocht om te
schuilen voor een fikse bui en na 10 minuten was de bui over en kwam de zon er
alweer door. De zon voor mij en de bui achter mij gaf als resultaat een
perfecte en volledige regenboog over de polders.
Bezoek van Kim, Dirk, Kara en Hendrik en Kris, Danny,
Wietse en Rho. Rho en Kara gaan deze
week met ons mee varen. Namiddag zijn wij met zn allen naar het strand
geweest. Het was winderig maar zonnig maar af en toe schoven er wolken voor de
zon.
Zand was er natuurlijk weer genoeg en met die wind raakte
het overal in en tussenin. Echt veel volk was er niet dus was er zeker afstand
genoeg tussen de bubbels. An dit strand komen veel kite-surfers bijeen. Op
een gegeven moment telden we ze op het stuk strand dat we van onze plaats zagen
een veertig tegelijk. Enkele ervan waren serieus ver op de zee. Eenmaal is er
een van die nieuwe marine-helikopters overgevlogen die net boven de zee
noordwaarts langs de kust vloog. s Avonds zijn we in de Ark gaan eten en het
was zoals altijd weer lekker.
Deze morgen passeerde rond 09:15 uur een jacht richting
Nieuwpoort. Gezien Annie nog naar de bakker was konden we er niet samen mee
door varen. Misschien moeten we straks aan de volgende brug wel wachten omdat
die nog maar pas open geweest is. Een kwartiertje later konden we dan
vertrekken. Toen we aan de volgende brug
kwamen (Slijpebrug) en een aanvraag tot opening deden werd die onmiddellijk
bediend. In mijn vaaratlas staat dat het hier blokvaren is maar daar blijkt
althans vandaag niet het geval te zijn.
Ook de volgende brug (Rattevallebrug) werd zonder verpinken bediend en
toen we aan sluis St Joris kwamen kregen we de melding dat de sluis voor de
andere zijde open stond en er twee jachten zouden invaren en dat het dan aan
ons was. De boot die voor ons doorgevaren was lag ook voor de sluis te wachten.
Tijdens het wachten voor de sluis was het moeilijk op de plaats te stil te
blijven liggen. Er stond een strakke
wind die ons de ene keer naar stuurboord en enkele tellen later naar bakboord
blies. We moesten toch wel een
kwartiertje wachten voor de anderen uit de sluis waren en wij binnen konden.
Mooi plaatsje aan de buitenkant. Rondvaartboot op de Ijzer
aan de Uniebrug. Beeld langs de IJzer.
Eenmaal door de sluis hebben we de havenmeester van VVW
Nieuwpoort opgeroepen die ons onmiddellijk een mooi plaatsje aan de binnenzijde
van de eerste vingersteiger toewees, hielp met het aanleggen en de
elektriciteitskast klaar maakte om aan te sluiten.
Na het middageten zijn we weer de auto gaan ophalen in Leffinge
en dit via de nrs 70.10.46.1.54.21.50.84. Via het jaagpad langs de IJzer reden
we tot Mannekesvere waar we de IJzer overstaken en aan de overkant verder
reden.Vervolgens door de polders naar
Slijpe en zo verder naar Leffinge. Het ritje was 16 km lang.
Toen we terug aan de haven arriveerden was het net 16.00
uur en was het tijd om naar het havenkantoor te gaan. De havenmeester is Daniel
die we enkele jaren geleden op onze reis naar de Somme hebben leren kennen. Hij
had toen nog zelf een boot en wij hebben toen enkele malen met hun dubbel
gelegen. Op een van die dagen dag we naast mekaar lagen was hun hondje nog
tussen onze beide boten in het water gevallen maar gelukkig hebben we hem op
het droge gekregen en had hij er niets aan over gehouden.
Nu is Daniel al een drietal jaren havenmeester hier en
ondertussen heeft hij zijn boot verkocht gezien zij praktisch niet meer gingen
varen en er veel onderhoud aan begon te komen. Het was een prettig weerzien en
hij herkende ons onmiddellijk. Hij bleek ook regelmatig onze blog te lezen.
Na het water tanken hebben hebben we nog een ritje naar
Nieuwpoort-Bad gemaakt. Je moet hier ook als fietser op veel plaatsen een
mondmasker dragen en het hele stuk langs de vaargeul naar de binnenhavens is
verboden terrein voor fietsers. Het is hier niet prettig meer om te fietsen. We
zijn dan maar na een terrasje terug naar de boot gereden.
Goed geslapen hier. Deze morgen was er al wel vroeg
verkeer op de baan langs het kanaal. Deze morgen eerst een baguette gaan halen
en dan aan het ontbijt. Het was een
beetje grijs deze morgen en er stond nogal een strakke bries. Het zal niet te warm worden vandaag denk
ik. We besloten om hier vandaag nog een
dag te blijven liggen en zijn na de middag nog in de buurt gaan fietsten. Het werd weer een ritje van 35vkm van
Leffinge naar Oostende, dan over de zeedijk naar Mariakerke en Middelkere en
via Wilskerke terug naar Leffinge. We
fietsten langs de nrs 84.83.20.11.15.4.85.45.74.74.52.77.75.80.60.44.59.19 en
terug naar 84.
Het park in Oostende.
Het havendok voor de zeilboten.
Kunst op de pier.
Op de zeedijk en ter hoogte van de haven van Oostende liep
nogal wat volk rond zonder dat het er echt druk was.Op het strand was het helemaal niet druk, vrije
plaats genoeg.Er stond dan ook een
stevige bries die mooie golven produceerde die voor spektakel zorgden op de
golfbrekers.
Strakke bries die mooie golven maakt. Het bijna lage
strand van Mariakerke. Op weg naar de melkmachine.
De strakke bries zorgde er ook voor dat we het hele
traject op de zeedijk van Oostende tot iets voor Middelkerk stevig moesten
trappen om vooruit te komen.Mensen die
hun stranddeken op het strand wilden uitspreiden hadden hier heel wat last
mee.Op het stand tussen Oostende en was
er zo goed als geen kat te bespeuren.Tussen Wilskerke en Leffinge kregen we nog een opstopping te verwerken.
Gezien het bijna melktijd was stond aan een weide tegenover een boerderij een
kudde melkkoeien te wachten om over te steken. Toen we uit de bocht kwamen was
de draad net over de weg gespannen en de eerste koeien waren al aan het oversteken.
Het waren er 110 en aan het tempo dat een koe voort tjokt duurde het toch een
tijdje eer de laatste de overkant had bereikt.
Toen we terug aan de steiger kwamen lagen we er weer
alleen, de boot die net na de middag was toegekomen was terug vertrokken.
Wakker geworden van het getik van regendruppels op het
dak. Ze hadden voor vandaag 30 °
voorspeld met mogelijk af en toe een buitje maar hier is het grijs overtrokken
met constante lichte regen.
Toen wij deze morgen net gegeten hadden kwamen er uit de
richting van de Plassendalesluis een vrachtschip en een tot rondvaartboot
verbouwd vrachtschip aangevaren. Aangezien je hier een aantal bruggen in
convooi moet varen moesten we hiervan profiteren om, zonder te moeten wachten,
mee door de bruggen te kunnen.De andere
drie boten die hier vannacht lagen gingen ook net vertrekken maar dan in de
andere richting. Toen de vrachtschepen gepasseerd waren hebben wij achter hun
aangesloten.Aanvankelijk onder paraplu
maar al gauw stopte het met regenen.
Steiger en molensite te Leffinge. Kunstwerk in Zandvoorde.
Met het vrachtschip voorop werden de ophaalbruggen zodanig
bediend dat we nergens moesten wachten en na een uurtje en na de
Zandvoordebrug, de Gistelbrug en de Leffingebrug te zijn gepasseerd legden we
aan de steiger van Leffinge aan. Er lag
geen enkele boot aan de steiger en wij hebben ons helemaal vooraan zo ver
mogelijk van de brug gelegd om zo weinig mogelijk lawaai van het verkeer over
de brug te hebben. Naast het kanaal ligt
aan de overkant wel een weg waar wat verkeer over komt maar dat is over de hele
lengte van het kanaal het geval. Te
10:05 uur lagen we vast.
Na het middageten zijn we gaan fietsen. Van Leffinge via Stene, Konterdam en
Zandvoorde naar Oudenburg over de nrs
84.17.46.97.15.11.94.60.29.66. We zijn langs plaatsen gekomen waar we enkele
jaren geleden ook al langs gefietst hebben en verschillende gevaarlijke
oversteekplaatsen zijn nu weg gewerkt met bruggetjes en een tunnel. Bij ons
vertrek zijn we niet veel fietsers tegen gekomen maar tegen het einde aan, het
is ondertussen mooi warm weer geworden is het veel drukker geworden. Op het
einde van de rit hebben we de auto weer mee verder genomen naar Leffinge.
Dag 71 â Woensdag 19-08-2020 â Steiger Oudenburg
We blijven hier nog maar een dag liggen en maken vandaag
nog een fietstocht in de buurt. Het werd
er eentje van 38 km langs de nrs 62.2.38.45.35.32.64.30.34.42.48.63.68.18.88.13.58.94
en 60? We reden door het polderlandschap langs beken en vaarten, over kleine
kerkpaadjes door de velden en over de oude spoorbedding van de lijn
Torhout-Oostende. Van Oudenburg ging het via Ettelgem, Zerkegem, Bekegem, Eernegem,
Ichtegem, Moere, Gistel, Snaaskerke en terug Oudenburg. We zagen vandaag weer
meerdere oude windmolens waarvan er enkele onthoofd waren, ttz de molenkop met
de wieken was bij enkele verdwenen. Degene die nog compleet waren zagen er goed
onderhouden uit maar geen enkele ervan draaide. In Ichtegem staat het standbeeld van
de Kasseilegger. Volgens het
informatiebord op het pleintje was Ichtegem hiervoor gekend. Er waren hier verschillende families waar
meerdere leden ervan het beroep uitoefenden. Op een gegeven moment waren er hier 70
kasseileggers actief. Meerder waren tot ver in het buitenland aan het werk.
Zonsondergang. Herinnering aan het Romeins verleden van
Oudenburg. Molen en standbeeld van de Kasseileggers van Ichtegem.
Langs het fietspad over de oude spoorbedding staat in
Moere het mooi gerestaureerd stationsgebouw waar nu een restaurant in gevestigd
is. Gistel is dan weer een iets grotere plaats met enkele winkelstraten,
verschillende horecazaken met grote terrassen en molen met op het terrein een
grote horecazaak. In het oude gemeentehuis is nu de plaatselijke politiepost
gevestigd.
Voormalig stationnetje van Moere met de overweg in Gistel.
Oud gemeentehuis en molen te Gistel
Op het einde van de fietsrit moesten we nog langs de
bakker voor we terug naar de boot fietsten en later op de middag ging Annie nog
langs de plaatselijke namiddag markt.
Het is hier een rustige nacht geweest. Toen we gisteren terug kwamen van onze
fietstocht was de visser die hier zat vertrokken, vermoedelijk moeten verkassen
voor de hevige regenbui. Om 09:10 uur waren we klaar om te vertrekken. Ter hoogte van Stalhille moesten we oproepen
om de voetgangersbrug te openen wat na een minuutje na onze oproep
gebeurde. Het is een speciaal geval. Het
brugdek hangt aan beide oevers aan een soort balansarm met aan de ene kant het
brugdek en aan de andere kant een contragewicht. De beide armen draaien in het verticaal vlak
waardoor het brugdek (voor ons gezien toch) naar rechts uitzwaait en zo op
ongeveer 80° blijft staan. Vervolgens was er niets meer tot aan de
Plassendalesluis waar het kanaal Plassendale-Nieuwpoort aansluit op het kanaal
Gent-Brugge-Oostende waar we de laatste dagen op hebben gevaren. De
aanlegplaats voor de sluis was volledig bezet, dus hier konden we niet meer bij
liggen. We gaan dan maar doorvaren tot
Oudenburg. Sluis Plassendale heeft in
normale omstandigheden geen verval, enkel bij uitzonderlijke waterstanden wordt
de sluis gebruikt. Nu staat het niveau,
boven, in en voorbij de sluis gelijk.
Enkel de twee bruggen moeten geopend worden en voor de rest kan je nu
gewoon doorvaren. De sluis zelf is een
apart geval. Ze is 90 m lang en is eigenlijk een dok waar meerdere schepen
langs elkaar kunnen liggen maar de doorvaartopening is maar 6 m breed.
Voetgangersbrug Stalhille. In sluis Plassendale. Aan de
steiger Oudenburg.Er passeert hier toch
beroepsvaart.
Eenmaal door de sluis was het nog een drietal km varen tot
de steiger van Oudenburg.Toen we de
steiger in de verte zagen liggen konden we maar één boot zien liggen.Toen we echter 50 meter van de steiger waren
en net naar de steiger hadden gemaneuvreerd kwamen er nog twee boten van de
andere kant door de bocht.We kwamen
alle drie tegelijk aan de steiger aan.Wij hebben helemaal achteraan vastgemaakt en de twee van de andere kant
legden zich aanvankelijk midden in de steiger.Uiteindelijk zijn ze dan doorgeschoven tot net voor ons en is er nog
veel plaats aan de steiger.
Normaal is er hier water en elektriciteit doch het water
was tijdelijk afgesloten. Pech voor ons.
Na de middag hebben we een fietstocht van 38 km gemaakt
van de steiger naar de Plassendalebrug, langs Noordhoek naar het Paddegat, via
Stalhille, Lepelem, Vlissegem, De Haan, Vosseslag, Bredene, langs de Spuikom
terug naar de Plassendalebrug en terug naar Oudenburg.Na deze rit (66.29.27.59.33.23.28?98.78.6.56.96.5.
67.95.26.59.27.29.66) hadden we 38 km op de teller. Tussen Stalhille en
Vlissegem passeerden we de plaats waar een Wellington bommenwerper werd
neergehaald. De 6 bemanningsleden liggen begraven op de begraafplaats
Vlissegem. De kerk van Stalhille heeft een eigenaardige achtzijdige toren. En op
het einde van onze rit passeerden we aan een beruchte kroeg: De Chargebuze.
Monument
gevallen bommenwerper. Kerk Stalhille. De Spuikom in Oostende. De Chargebuze.
Na
het avondeten weer een klein rondje door Oudenburg gemaakt om te kijken wat er
zoal te zien is met het gevolg dat er nog 6 km zijn bij gekomen. Er zijn een
viertal bakkers, een supermarkt, het Romeins Archeologisch Museum, een
dierenkliniek, een funerarium en een crematorium voor huisdieren, een grote
zaak met bouwproducten, en nog enkele kledingwinkels.
Vanmorgen vertrokken er een aantal boten uit de haven en
er komen nu stilaan lege plaatsen in de rij.
Het lang weekend is voorbij en voor sommigen is de vakantie voorbij en
die varen nu naar hun thuishaven.
Na het ontbijt eerst nog naar de winkel geweest voor we
vertrokken. Op 09:25 uur vertrokken we voor de passage door Brugge.Als eerste kwam de Katelijnepoortbrug.
Daar moesten we al meteen tot 10:00 uur wachten gezien de
brug al een eerste maal te 09:00 uur gedraaid was en het wegverkeer nu voorrang
had omdat er geen vrachtschepen door moesten. Na de Katelijnepoortbrug
volgdeachtereenvolgens de
Gentpoortbrug, de beide Kruispoortbruggen, en dan volgde de Dammepoortbruggen
met de Dampoortsluis. Al deze bruggen werden wel onmiddellijk gedraaid als we
er aan kwamen varen dus daar hadden we geen klagen over.Na de Dammepoortsluis volgden nog de
Warandebrug, de Krakelebrug en de Scheepsdalebrug. Vanaf dan waren we door de
doorvaart Brugge en ging het verder richting Oostende met nog enkele vaste
(hoge) bruggen tot aan de draaibrug Nieuwegebrug.Net na deze brug ligt een 24 uur-steiger voor
de pleziervaart.Gezien we het rustig
aan willen doen hebben we hier aangelegd.Aan de overkant van de brug ligt Bistro Nieuwege. Volgens mij moet het
daar goed toeven zijn, er staat een hele rij auto’s langs het kanaal en het
terras zit goed vol.
De Katelijnepoortbrug.De Kruispoortbrug. De eerste Dammepoortsluisbrug.
Na het aanleggen en het middageten zijn we weer gaan
fietsen (22 km langs nrs 30.56.39.52.72.77.32.14.62.47.36.4.46.49.5). Van de
steiger hier richting Houtave, door natuurgebied De Eendenkooi, langs Zuienkerke
naar de fietsbrug over de autosnelweg, langs de Pietersplas (met het blozo
centrum) en vervolgens linksom langs het water rond Brugge tot aan YH Flandria
waar we de auto gingen ophalen.
In de bijna ronde Dammepoortsluis.De verbindingssluis naar het Boudewijnkanaal.
De Schependalebrug.
Die hebben we verder gaan zetten naar de sluis
Plassendaele en zijn we vervolgens 10 km terug langs het kanaal terug naar de boot
gereden. Het was vandaag veel beter op te fietsen dan de voorbije dagen.Het nadeel was wel dat we twee maal een bui
gehad hebben waarvoor we even geschuild hebben.
Aan de steiger aan de Nieuwegebrug. In de polders (Eendenkooi). Terug in Brugge.
Dag 68 â Zondag 16-08-2020 â YH Flandria Brugge
Voormiddag met de trein naar Gent om de auto op te halen. Met
zon heet weer is 54 km met de fiets een beetje te veel van het goede. Op 26 minuten
was ik met de IC Brugge-Eupen in Gent St Pieters. Daarna met de bus naar de
Ghalenco-arena van AA Gent en te voet naar YH Merelbeke. Dat was de bedoeling maar
ik was te snel op de bus gestapt die aan perron 11 stond te wachten en het
bleek de verkeerde te zijn die naar Ledeberg reed. Ik was langs achter naar de
bus gegaan en had niet gelezen wat vooraan op de bus stond. (Stom hé) Het
blijkt dat hier verschillende buslijnen hetzelfde perron gebruiken.
Fietsbrug aan VPF passantenhaven de Coupure. Replica van een
tredmolenkraan. Eén van de vier molens langs de Brugse ringvaart.
Dan maar uitgestapt toen ik zag dat de bus de verkeerde
kant uit ging rijden en te voet naar de Schelde gewandeld. Op de volgende bus
moest ik te lang wachten.
Rond 11:30 uur stuurde Annie een berichtje dat Koen vertrok
met de mobilhome.
Namiddag hebben wij een fietstocht van 32 km gemaakt van
Brugge richting Zeebrugge, Dudzele, Oostkerke, Damme en terug langs de nrs
5.98.3.23.27.31.69.99.66.46.85.95.25.92.34.6.28.42.12.18.52.54.98.Onderweg, enkele km voor Damme werden we
verrast daar een regenbui van een onweer dat we al een tijd boven Brugge hadden
zien hangen.We hoopten dat het voorbij
zou waaien maar we hebben er nog van kunnen genieten.
Boudewijnkanaal Brugge-Zeebrugge ter hoogte van
herdersbrug. Markt en stadhuis Damme. Een paar verregende slachtoffers van de
stortbui even voordien. De Gentpoort.
Uiteindelijk zijn we na het schuilen toch nog verder
gereden gezien het opklaarde en maar de laatste kilometer begon het terug te
druppelen. Het is de haven nu minder
druk, enkele plaatsen zijn terug vrij, het weekend is ook aan zijn laatste dag
bezig. Op het terras zit gezien het
beginnen regenen geen volk meer maar binnen zit toch nogal wat volk.
Na alle bagage van Lenn en Nout te hebben over geladen
zijn we richting Brugge vertrokken. Lenn is nog met ons mee gevaren, Nout ging
graag met de mobilehome mee. Tijdens het
varen heeft Oma nog een grote pot soep gemaakt zodat die tegen aankomst klaar was.
Ter hoogte van Steenbrugge-brug lag het ponton dat vannacht bij ons gelegen had
in het midden van het kanaal. Wij
dachten dat die ook op een opening van de burg lag te wachten maar toen wij de
centrale opriepen om ons aan te melden kregen we te horen dat we het ponton
voorbij mochten komen gezien het daar lag te werken en dat de brug voor ons
binnen vijf minuten zou worden geopend. Toen het zover was mochten wij er eerst
door en zagen we dat aan de andere kant drie jachten lagen te wachten om
richting Gent uit te gaan.
Het ponton dat gisteren achter ons was komen liggen aan
het werk. Kanaal Gent-Oostende net voor Brugge
Eenmaal voorbij de brug ging het verder naar de ringvaart
van Brugge. We dachten eerst aan de steiger voor de Katelijnepoortbrug te gaan
liggen maar hebben ons bedacht en zijn de YH Flandria binnen gevaren gezien we
weeral enkele dagen zonder elektriciteitsaansluiting gelegen hebben. Koen, Kim
en Nout waren ondertussen ook aangekomen aan de langs de jachthaven gelegen
camperplaats en waren net op tijd om de boot helpen aan te meren.Het zijn hier vingersteigers waar voor onze
breedte van boot tussen de boten maar een goede 40 cm tussenruimte is.Na het aanleggen naar het havenkantoor voor
de administratie en toen ik hiervan terug kwam, was er al iemand van de
Federale Overheidsdienst Scheepvaart voor een controle aan boord.De controle duurde een dik half uur en alles
was (natuurlijk, wat had je anders gedacht!) in orde bevonden. Het bleek dat de
controleur dezelfde was als die enkele weken geleden bij ons in de haven BRYAC
was komen controleren.Na het middageten
(met als gevolg een lege ketel soep!) zijn Koen en de mannen een fietstocht
gaan maken.Wij hebben vandaag een
rustdag genomen. ’s Avonds zijn me allemaal lekker gaan eten in het restaurant
van de haven.Het was ons aanbevolen
door de havenmeester die ons vertelde dat er ook veel mensen van de buurt, en
mensen die ooit met de boot hier gelegen hadden, hier kwamen eten. Toen ik was
gaan reserveren was er aanvankelijk geen plaats meer omdat degene die al gereserveerd
hadden binnen moesten kunnen gaan zitten als het zou regenen.Toen het dan rond 18:30 uur nog mooi warm
weer was konden we dan toch aanschuiven. Met lekker eten en drinkenaan democratische prijzen is het een
aanrader.
Na het eten hebben we nog een wandeling door Brugge
gemaakt. Mooie stad met vele oude
gerestaureerde gebouwen, mooi verlicht maar als enige nadeel nu met corona: in
het stadscentrum altijd een mondmasker dragen. Je moet het hier niet proberen
zonder, we hebben de politie verschillende malen tegen gekomen en ze waren
steeds aan het controleren. Na de wandeling
was het rond 23:00 uur tijd om in onze nest te kruipen.
Gisteren namiddag is er een serieuze hevige regenbui
geweest. Het was voordien ten zuiden van
Gent al een hele tijd een serieus onweer geweest dat daar zowat ter plaatse
bleef hangen. Gelukkig hebben we het onweer niet gehad maar wel geprofiteerd
van de regenbui. De buren van de
Endeavour die na ons aan de steiger was komen liggen hadden hun voorste
klapraam open laten staan en waren al een tijdje met de fiets weg. Gelukkig kon ik net van buitenaf aan de
sluiting om het dicht te doen. Tijdens
de regenbui ervan geprofiteerd om de boot bovenaan te poetsen.
FietscruiseschipOnze ligplaats voorbij Moerbruggebrug. Monument ter hoogte van de brug
ter nagedachtenis van de gesneuvelden bij de slag om Moerbrugge in 1944.
We vertrokken vandaag te 10:00 uur in de richting van
Brugge en wilden tot de keersluis van Beernem varen.Daar is een lange aanlegkade waar je 48 uur
mag liggen.Toen we daar echter aankwamen
lagen er drie oude omgebouwde vrachtschepen waarvan er minstens twee volgens
mij daar al een hele tijd liggen.Geen
plaats, dus maar verder. Na de Moerbruggebrug is ook zon kade en daar hadden
we wel een plaats voor 24 uur.
Koen is s avonds laat rond 21:30 uur met de mobilhome
gearriveerd om Lenn en Nout op te halen en is daar dan langs de boot blijven
staan.
Gisteren avond een wandeling gemaakt door Deinze. Er is
niet zoveel te zien. Een grote straat met wat winkels, niet echt wat je een
winkelstraat zou noemen, en cafés met een terras waarvan de meeste nu al gesloten
zijn. De ijssalons waarvoor we eigenlijk gegaan waren waren al dicht. Voor de kerk langs het water een
ontmoetingszone met zeer lang ronde zitbank in de buitenmuur rond een rond
pleintje. Het park Brielmeersen met
een paar vijvers , een speeltuin, een skate-parcours en een terras van de
jeugdclub Brieljant dat (wat hebben we geluk) op woensdag en vrijdag open is
van 19:00 tot 01:00 uur. Het is er
natuurlijk ook nog goedkoper (1,5 / consummatie). We zijn er hier dan maar eentje gaan drinken en
dan terug naar de boot gegaan.
Het was vannacht weer drukkend warm en weer een begin van
een onweer in de buurt maar geen spatje regen. Deze morgen te 07:00 uur hoorde
ik een boot starten.Het bleek de Carpe
Diem (F) te zijn die zich voor de brug legde in afwachting van de opening. Zal
de brug vanaf vandaag dan weer normaal werken?Een kwartier later kwam er een jacht van de andere kant door de brug.
Het sluishuisje en de ligplaats aan Schipdonksluis.
Toen wij na het ontbijt wilden vertrekken hadden we weer
problemen met de starter. Gezien de spanningsmeter van de batterij maar 10 V
meer aangaf dacht ik dat de batterij weer versleten was.Ik ben een nieuwe gaan halen en na deze
geplaatst te hebben bleek het euvel nog niet verholpen te zijn.Uiteindelijk gevonden wat vermoedelijk de
oorzaak was: een slecht contact in een verbinding van de draden van de batterij
naar het bedieningspaneel naar het startrelais. Toen deze verbinding zuiver
gemaakt en terug verbonden was startte de motor onmiddellijk en draait hij weer
als een naaimachientje. De oude batterij (is ondertussen ook al weer een zestal
jaren oud) gaat dan maar mee als reserve.
Even voor we konden vertrekken kwam er nog een geladen
vrachtschip door de brug dat ging aanleggen aan de silos iets verderop. Toen we te 11:15 uur wilden vertrekken en de brug
opriepen voor bediening kregen we te horen dat het nog net ging lukken. Oef, we
zijn erdoor en kunnen toch verder. Op het einde van de Oude Leie kwamen we op
het Afleidingkanaal van de Leie langs waar we naar het kanaal Gent-Oostende
richting Brugge gaan varen. Op dit stuk
kanaal is nergens mogelijkheid om aan te leggen ondanks er in de vaaratlas nog
steeds een aanlegplaats voor passanten vermeldt wordt in Nevele. We zijn hebben dan maar aangelegd aan de
steiger aan de Schipdonksluis.
Vannacht hebben we alles laten open staan gezien de warmte
binnen zat. Zo werd het toch wat frisser. Tegen de morgen aan zelfs het deken
moeten nemen. Het heeft gisteren avond
ten zuiden van Gent geonweerd, er waren
daar alleszins bliksemschichten te zien en we hoorden het in de verte
donderen. Wij maar hopen dat het onze
richting uit kwam maar dat viel tegen.
Heel even heeft het hard gewaaid en dachten we dat het zo ver was maar
helaas.
Toen we deze morgen na het ontbijt en nadat Annie en Lenn
terug waren van het winkelen wilden vertrekken geraakten we niet weg.De starter weigerde dienst.Hij heeft weer een tijdje kuren, soms slaat ie
van de eerste keer aan, soms hoor je het startrelais aantrekken maar slaat ie
na enkele pogingen aan. Ik dacht dat het weer de contacten in het startrelais
waren maar toen ik deze open had gemaakt bleek daar niets aan de hand te zijn.De koolborstels zijn ook nog goed dus daar
kan het niet aan liggen.Na de starter
terug te hebben gemonteerd sloeg hij na enkele pogingen dan toch terug aan.
Villa aan de oude Leie.Ligplaats aan de kade in Deinze. Kerk Deinze.
We konden dan ook pas te 12:30 uur vertrekken. Van de YH
ging het over de Ringvaart tot aan de Oude Leie. Die kronkelt met soms echte
haarspeldbochten tot aan sluis Astene door het landschap.Het is er zeer druk met kanos, Kayaks en
supplanken en daartussen nog een heel aantal huurbootjes en snelle
motorboten.Het is uitkijken naar alle
kanten gezien die mensen helemaal geen rekening houden met vaarregels, ze varen
overal waar ze maar kunnen en soms draaien ze plots voor langs naar de andere
zijde van het vaarwater.Die weten
blijkbaar niet dat een boot geen remmen heeft zoals een auto en dat die niet
snel kunnen reageren op zon situatie. Tot voorbij Bachte-Maria-Leerne was het
heel druk maar vanaf daar werd het rustiger.
Hier langs de Oude Leie staan een hele resem villas met
grote gazonvlaktes en die allemaal een privé steigertje aan hun achterkant
langs de Leie hebben.Hier en daar staat
er een oudere villa waar de tuin min of meer verwaarloosd is. Er zijn niet veel
aanlegplaatsjes die niet privé zijn en die er zijn liggen allemaal of vol, of
zo vol dat wij er nergens tussen kunnen.We hebben dan maar moeten doorvaren tot Deinze waar een lange kade ligt
waar nog enkele plaatsen vrij waren waar wij konden liggen. We kunnen vandaag
ook niet verder gezien de Tolpoortbrug (hefbrug) pas morgen vroeg te 07:00 uur
terug in dienst wordt genomen na een stremming wegens de hoge temperatuur. Te 16:20 uur(lang gevaren gezien je hier maar 6 km/uur mag varen en dat dikwijls
wegens de drukte nog niet kunt halen) lagen we vast.
Het is weer veel te heet om te gaan wandelen of fietsen.
We zullen deze avond maar eens gaan kijken wat hier te zien is.
Het is warm geweest vannacht en hebben niet zo goed
geslapen. Tegen de morgen aan werd het beter en toen we deze morgen op stonden
was het overtrokken en er waaide een klein beetje wind. We vertrokken te 10:00 uur richting
Merelbeke. Onderweg heeft Nout een
vijftal km gevaren en ik heb hem maar enkele keren een beetje moeten
corrigeren. Hij heeft de smaak te
pakken! Na een uurtje begon het lichtjes
te regenen, net genoeg om niet te nat te worden en toch zoveel dat het ons
verkoelde. Onderweg kruisten we nog
enkele vrachtschepen en twee jachten. Te 11:50 uur legden we aan in YH
Merelbeke waar we het zelfde plekje benutten als de vorige jaren dat we hier
passeerden.
Jong geleerd is…..Sluis Merelbeke. Bubbel in de weide.
Namiddag ben ik alleen de auto gaan ophalen en op de
terugweg gaan winkelen zodat onze drankvoorraad weer op peil is voor de
volgende dagen. Op de heenrit is het
constant een klein beetje blijven druppelen zodat het heerlijk koel werd op de
fiets. Van Merelbeke ging het naar
Zwijnaarde en via de Scheldemeersen naar Zevergem. Van hieruit via de
Scheldeboorden tot aan de Grenadiersbrug in Nazareth. Toen ik daar passeerde
heeft het even een kleine maar felle bui gedaan maar toen kon ik net schuilen onder
de brug. Aan deze brug werd tijdens de
oorlog hevig gevochten. Er staat een
gedenkteken met informatiebord over deze plaats tijdens de oorlog. Vervolgens ging de rit via Semmerzake naar
Gavere.
Te 07:00 uur werden we
wakker van een maaimachine die aan de overkant van de haven de kanten
kwam maaien. Gezien er veel houtgewas
tussen stond was het met momenten een hels lawaai. Het maaisel kwam ook allemaal in het water
terecht dus binnen de kortste keren lag het kanaaltje helemaal vol. Hier moet
vandaag niemand gaan zwemmen! Rond 08:00
uur kwam de havenmeester naar de
fietsbrug kijken. Het ding heeft al
jaren niet gewerkt en vandaag begonnen ze aan de herstelling maar ze hadden hem
niets laten weten. Wij hebben voor alle
zekerheid maar gestart en gemaakt dat we voorbij het brugje waren, we willen
niet nog eens geblokkeerd liggen!
We konden ook onmiddellijk door sluis Oudenaarde en hadden
dan nog 15 km voor de boeg tot in Gavere waar we Lenn en Nout gaan ophalen.
Iets voor sluis Asper kwam er achter ons nog een jachtje aan gevaren en in de
sluis lag beroepsvaart te wachten op uit te varen.Hier gaat het dus ook weer mee vallen en
moeten we niet wachten.Eenmaal onder
aan de sluis is het nog enkele km tot Gaver.
Toen we daar arriveerden lag er geen enkele boot
aangemeerd dus kunnen we kiezen waar we gaan liggen. Na het aanleggen eerst de
boot een beetje gepoetst (De uitwerpselen van de spinnen is een hardnekkig vuil
zodat je dat alle dagen best verwijdert)
Daarna hebben we onder de luifel van de mobilhome gezeten tot het tijd
werd dat Koen en Kim naar huis vertrokken.
Lenn en Nout gaan deze week met ons mee varen.
Voormiddag ben ik een wasje gaan draaien in het wassalon
zodat onze gasten morgen weer frisse lakens hebben. Namiddag zijn Koen, Kim,
Lenn en Nout (en Nala en Marie natuurlijk) op bezoek geweest. Zij zijn voormiddag te voet van Gavere naar
Oudenaarde gekomen, een wandeling van 15 km en dat met deze temperatuur! Bij aankomst zaten die natuurlijk door hun
drankvoorraad en gelukkig werkte onze koelkast naar behoren en konden we
iedereen van iets fris voorzien.