aniwayopreis2020
Inhoud blog
  • Dag 116 – Zondag 04-10-2020 – Kade Blauwe Kei - Bryac
  • Dag 115 – Zaterdag 03-10-2020 – Kade Blauwe Kei
  • Dag 114 – Vrijdag 02-10-2020 – Kade Mol Donk – Kade Blauwe Kei D
  • Dag 113 – Donderdag 01-10-2020 – Kade S10 Herentals – Kade Mol Donk
  • Dag 112 – Woensdag 30-09-2020 – Kade Emblem – Kade S10 Herentals
    Archief per week
  • 28/09-04/10 2020
  • 21/09-27/09 2020
  • 14/09-20/09 2020
  • 07/09-13/09 2020
  • 31/08-06/09 2020
  • 24/08-30/08 2020
  • 17/08-23/08 2020
  • 10/08-16/08 2020
  • 03/08-09/08 2020
  • 27/07-02/08 2020
  • 20/07-26/07 2020
  • 13/07-19/07 2020
  • 06/07-12/07 2020
  • 29/06-05/07 2020
  • 22/06-28/06 2020
  • 15/06-21/06 2020
  • 08/06-14/06 2020
    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    E-mail mij

    Druk oponderstaande knop om mij te e-mailen.

    Gastenboek
  • reisverslag

    Druk oponderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek

    Reis 2020. Wegens corona-beperkingen NIET naar Berlijn!
    16-08-2020
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 68 – Zondag 16-08-2020 – YH Flandria Brugge

    Voormiddag met de trein naar Gent om de auto op te halen. Met zo’n heet weer is 54 km met de fiets een beetje te veel van het goede. Op 26 minuten was ik met de IC Brugge-Eupen in Gent St Pieters. Daarna met de bus naar de Ghalenco-arena van AA Gent en te voet naar YH Merelbeke. Dat was de bedoeling maar ik was te snel op de bus gestapt die aan perron 11 stond te wachten en het bleek de verkeerde te zijn die naar Ledeberg reed. Ik was langs achter naar de bus gegaan en had niet gelezen wat vooraan op de bus stond. (Stom hé) Het blijkt dat hier verschillende buslijnen hetzelfde perron gebruiken.

       

    Fietsbrug aan VPF passantenhaven de Coupure. Replica van een tredmolenkraan. Eén van de vier molens langs de Brugse ringvaart.

    Dan maar uitgestapt toen ik zag dat de bus de verkeerde kant uit ging rijden en te voet naar de Schelde gewandeld. Op de volgende bus moest ik te lang wachten.

    Rond 11:30 uur stuurde Annie een berichtje dat Koen vertrok met de mobilhome.

    Namiddag hebben wij een fietstocht van 32 km gemaakt van Brugge richting Zeebrugge, Dudzele, Oostkerke, Damme en terug langs de nrs 5.98.3.23.27.31.69.99.66.46.85.95.25.92.34.6.28.42.12.18.52.54.98.  Onderweg, enkele km voor Damme werden we verrast daar een regenbui van een onweer dat we al een tijd boven Brugge hadden zien hangen.  We hoopten dat het voorbij zou waaien maar we hebben er nog van kunnen genieten.

       

    Boudewijnkanaal Brugge-Zeebrugge ter hoogte van herdersbrug. Markt en stadhuis Damme. Een paar verregende slachtoffers van de stortbui even voordien. De Gentpoort.

    Uiteindelijk zijn we na het schuilen toch nog verder gereden gezien het opklaarde en maar de laatste kilometer begon het terug te druppelen.  Het is de haven nu minder druk, enkele plaatsen zijn terug vrij, het weekend is ook aan zijn laatste dag bezig.  Op het terras zit gezien het beginnen regenen geen volk meer maar binnen zit toch nogal wat volk.

    16-08-2020, 21:34 Geschreven door Alois  
    Reageren (0)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    15-08-2020
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 67 – Zaterdag 15-08-2020 – Kade Moerbruggebrug – YH Flandria Brugge

    Na alle bagage van Lenn en Nout te hebben over geladen zijn we richting Brugge vertrokken. Lenn is nog met ons mee gevaren, Nout ging graag met de mobilehome mee.  Tijdens het varen heeft Oma nog een grote pot soep gemaakt zodat die tegen aankomst klaar was. Ter hoogte van Steenbrugge-brug lag het ponton dat vannacht bij ons gelegen had in het midden van het kanaal.  Wij dachten dat die ook op een opening van de burg lag te wachten maar toen wij de centrale opriepen om ons aan te melden kregen we te horen dat we het ponton voorbij mochten komen gezien het daar lag te werken en dat de brug voor ons binnen vijf minuten zou worden geopend. Toen het zover was mochten wij er eerst door en zagen we dat aan de andere kant drie jachten lagen te wachten om richting Gent uit te gaan. 

      

    Het ponton dat gisteren achter ons was komen liggen aan het werk. Kanaal Gent-Oostende net voor Brugge

    Eenmaal voorbij de brug ging het verder naar de ringvaart van Brugge. We dachten eerst aan de steiger voor de Katelijnepoortbrug te gaan liggen maar hebben ons bedacht en zijn de YH Flandria binnen gevaren gezien we weeral enkele dagen zonder elektriciteitsaansluiting gelegen hebben. Koen, Kim en Nout waren ondertussen ook aangekomen aan de langs de jachthaven gelegen camperplaats en waren net op tijd om de boot helpen aan te meren.  Het zijn hier vingersteigers waar voor onze breedte van boot tussen de boten maar een goede 40 cm tussenruimte is.  Na het aanleggen naar het havenkantoor voor de administratie en toen ik hiervan terug kwam, was er al iemand van de Federale Overheidsdienst Scheepvaart voor een controle aan boord.  De controle duurde een dik half uur en alles was (natuurlijk, wat had je anders gedacht!) in orde bevonden. Het bleek dat de controleur dezelfde was als die enkele weken geleden bij ons in de haven BRYAC was komen controleren.  Na het middageten (met als gevolg een lege ketel soep!) zijn Koen en de mannen een fietstocht gaan maken.  Wij hebben vandaag een rustdag genomen. ’s Avonds zijn me allemaal lekker gaan eten in het restaurant van de haven.  Het was ons aanbevolen door de havenmeester die ons vertelde dat er ook veel mensen van de buurt, en mensen die ooit met de boot hier gelegen hadden, hier kwamen eten. Toen ik was gaan reserveren was er aanvankelijk geen plaats meer omdat degene die al gereserveerd hadden binnen moesten kunnen gaan zitten als het zou regenen.  Toen het dan rond 18:30 uur nog mooi warm weer was konden we dan toch aanschuiven. Met lekker eten en drinken  aan democratische prijzen is het een aanrader.

    Na het eten hebben we nog een wandeling door Brugge gemaakt.  Mooie stad met vele oude gerestaureerde gebouwen, mooi verlicht maar als enige nadeel nu met corona: in het stadscentrum altijd een mondmasker dragen. Je moet het hier niet proberen zonder, we hebben de politie verschillende malen tegen gekomen en ze waren steeds aan het controleren.  Na de wandeling was het rond 23:00 uur tijd om in onze nest te kruipen.

    15-08-2020, 00:00 Geschreven door Alois  
    Reageren (0)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    14-08-2020
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 66 – Vrijdag 14-08-2020 – Steiger Schipdonk – Kade Moerbruggebrug

    Gisteren namiddag is er een serieuze hevige regenbui geweest.  Het was voordien ten zuiden van Gent al een hele tijd een serieus onweer geweest dat daar zowat ter plaatse bleef hangen. Gelukkig hebben we het onweer niet gehad maar wel geprofiteerd van de regenbui.  De buren van de Endeavour die na ons aan de steiger was komen liggen hadden hun voorste klapraam open laten staan en waren al een tijdje met de fiets weg.  Gelukkig kon ik net van buitenaf aan de sluiting om het dicht te doen.  Tijdens de regenbui ervan geprofiteerd om de boot bovenaan te poetsen.

       

    Fietscruiseschip  Onze ligplaats voorbij Moerbruggebrug. Monument ter hoogte van de brug ter nagedachtenis van de gesneuvelden bij de slag om Moerbrugge in 1944.

    We vertrokken vandaag te 10:00 uur in de richting van Brugge en wilden tot de keersluis van Beernem varen.  Daar is een lange aanlegkade waar je 48 uur mag liggen.  Toen we daar echter aankwamen lagen er drie oude omgebouwde vrachtschepen waarvan er minstens twee volgens mij daar al een hele tijd liggen.  Geen plaats, dus maar verder. Na de Moerbruggebrug is ook zo’n kade en daar hadden we wel een plaats voor 24 uur.

    Koen is ’s avonds laat rond 21:30 uur met de mobilhome gearriveerd om Lenn en Nout op te halen en is daar dan langs de boot blijven staan.

    14-08-2020, 00:00 Geschreven door Alois  
    Reageren (0)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    13-08-2020
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 66 – Donderdag 13-08-2020 – Kade Deinze – Steiger Schipdonk

    Gisteren avond een wandeling gemaakt door Deinze. Er is niet zoveel te zien. Een grote straat met wat winkels, niet echt wat je een winkelstraat zou noemen, en café’s met een terras waarvan de meeste nu al gesloten zijn. De ijssalons waarvoor we eigenlijk gegaan waren waren al dicht.  Voor de kerk langs het water een ontmoetingszone met zeer lang ronde zitbank in de buitenmuur rond een rond pleintje.  Het park Brielmeersen met een paar vijvers , een speeltuin, een skate-parcours en een terras van de jeugdclub Brieljant dat (wat hebben we geluk) op woensdag en vrijdag open is van 19:00 tot 01:00 uur.  Het is er natuurlijk ook  nog goedkoper (1,5 €/ consummatie).  We zijn er hier dan maar eentje gaan drinken en dan terug naar de boot gegaan.

    Het was vannacht weer drukkend warm en weer een begin van een onweer in de buurt maar geen spatje regen. Deze morgen te 07:00 uur hoorde ik een boot starten.  Het bleek de Carpe Diem (F) te zijn die zich voor de brug legde in afwachting van de opening. Zal de brug vanaf vandaag dan weer normaal werken?  Een kwartier later kwam er een jacht van de andere kant door de brug.

       

    Het sluishuisje en de ligplaats aan Schipdonksluis.

    Toen wij na het ontbijt wilden vertrekken hadden we weer problemen met de starter. Gezien de spanningsmeter van de batterij maar 10 V meer aangaf dacht ik dat de batterij weer versleten was.  Ik ben een nieuwe gaan halen en na deze geplaatst te hebben bleek het euvel nog niet verholpen te zijn.  Uiteindelijk gevonden wat vermoedelijk de oorzaak was: een slecht contact in een verbinding van de draden van de batterij naar het bedieningspaneel naar het startrelais. Toen deze verbinding zuiver gemaakt en terug verbonden was startte de motor onmiddellijk en draait hij weer als een naaimachientje. De oude batterij (is ondertussen ook al weer een zestal jaren oud) gaat dan maar mee als reserve.

    Even voor we konden vertrekken kwam er nog een geladen vrachtschip door de brug dat ging aanleggen aan de silo’s iets verderop.  Toen we te 11:15 uur wilden vertrekken en de brug opriepen voor bediening kregen we te horen dat het nog net ging lukken. Oef, we zijn erdoor en kunnen toch verder. Op het einde van de Oude Leie kwamen we op het Afleidingkanaal van de Leie langs waar we naar het kanaal Gent-Oostende richting Brugge gaan varen.  Op dit stuk kanaal is nergens mogelijkheid om aan te leggen ondanks er in de vaaratlas nog steeds een aanlegplaats voor passanten vermeldt wordt in Nevele.  We zijn hebben dan maar aangelegd aan de steiger aan de Schipdonksluis.

    13-08-2020, 00:00 Geschreven door Alois  
    Reageren (0)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    12-08-2020
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 65 – Woensdag 12-08-2020 – YH Merelbeke – Kade Deinze

    Vannacht hebben we alles laten open staan gezien de warmte binnen zat. Zo werd het toch wat frisser. Tegen de morgen aan zelfs het deken moeten nemen.  Het heeft gisteren avond ten zuiden van Gent geonweerd, er waren  daar alleszins bliksemschichten te zien en we hoorden het in de verte donderen.  Wij maar hopen dat het onze richting uit kwam maar dat viel tegen.  Heel even heeft het hard gewaaid en dachten we dat het zo ver was maar helaas.

    Toen we deze morgen na het ontbijt en nadat Annie en Lenn terug waren van het winkelen wilden vertrekken geraakten we niet weg.  De starter weigerde dienst.  Hij heeft weer een tijdje kuren, soms slaat ie van de eerste keer aan, soms hoor je het startrelais aantrekken maar slaat ie na enkele pogingen aan. Ik dacht dat het weer de contacten in het startrelais waren maar toen ik deze open had gemaakt bleek daar niets aan de hand te zijn.  De koolborstels zijn ook nog goed dus daar kan het niet aan liggen.  Na de starter terug te hebben gemonteerd sloeg hij na enkele pogingen dan toch terug aan.

      

    Villa aan de oude Leie.  Ligplaats aan de kade in Deinze. Kerk Deinze.

    We konden dan ook pas te 12:30 uur vertrekken. Van de YH ging het over de Ringvaart tot aan de Oude Leie. Die kronkelt met soms echte haarspeldbochten tot aan sluis Astene door het landschap.  Het is er zeer druk met kano’s, Kayak’s en supplanken en daartussen nog een heel aantal huurbootjes en snelle motorboten.  Het is uitkijken naar alle kanten gezien die mensen helemaal geen rekening houden met vaarregels, ze varen overal waar ze maar kunnen en soms draaien ze plots voor langs naar de andere zijde van het vaarwater.  Die weten blijkbaar niet dat een boot geen remmen heeft zoals een auto en dat die niet snel kunnen reageren op zo’n situatie. Tot voorbij Bachte-Maria-Leerne was het heel druk maar vanaf daar werd het rustiger.

    Hier langs de Oude Leie staan een hele resem villa’s met grote gazonvlaktes en die allemaal een privé steigertje aan hun achterkant langs de Leie hebben.  Hier en daar staat er een oudere villa waar de tuin min of meer verwaarloosd is. Er zijn niet veel aanlegplaatsjes die niet privé zijn en die er zijn liggen allemaal of vol, of zo vol dat wij er nergens tussen kunnen.  We hebben dan maar moeten doorvaren tot Deinze waar een lange kade ligt waar nog enkele plaatsen vrij waren waar wij konden liggen. We kunnen vandaag ook niet verder gezien de Tolpoortbrug (hefbrug) pas morgen vroeg te 07:00 uur terug in dienst wordt genomen na een stremming wegens de hoge temperatuur.  Te 16:20 uur  (lang gevaren gezien je hier maar 6 km/uur mag varen en dat dikwijls wegens de drukte nog niet kunt halen) lagen we vast.

    Het is weer veel te heet om te gaan wandelen of fietsen. We zullen deze avond maar eens gaan kijken wat hier te zien is.

    12-08-2020, 00:00 Geschreven door Alois  
    Reageren (0)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    11-08-2020
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 64 – Dinsdag 11-08-2020 – Kade Gavere – YH Merelbeke

    Het is warm geweest vannacht en hebben niet zo goed geslapen. Tegen de morgen aan werd het beter en toen we deze morgen op stonden was het overtrokken en er waaide een klein beetje wind.  We vertrokken te 10:00 uur richting Merelbeke.  Onderweg heeft Nout een vijftal km gevaren en ik heb hem maar enkele keren een beetje moeten corrigeren.  Hij heeft de smaak te pakken!  Na een uurtje begon het lichtjes te regenen, net genoeg om niet te nat te worden en toch zoveel dat het ons verkoelde.  Onderweg kruisten we nog enkele vrachtschepen en twee jachten. Te 11:50 uur legden we aan in YH Merelbeke waar we het zelfde plekje benutten als de vorige jaren dat we hier passeerden.

           

    Jong geleerd is…..        Sluis Merelbeke.           Bubbel in de weide.

    Namiddag ben ik alleen de auto gaan ophalen en op de terugweg gaan winkelen zodat onze drankvoorraad weer op peil is voor de volgende dagen.  Op de heenrit is het constant een klein beetje blijven druppelen zodat het heerlijk koel werd op de fiets. Van Merelbeke ging het  naar Zwijnaarde en via de Scheldemeersen naar Zevergem. Van hieruit via de Scheldeboorden tot aan de Grenadiersbrug in Nazareth. Toen ik daar passeerde heeft het even een kleine maar felle bui gedaan maar toen kon ik net schuilen onder de brug.  Aan deze brug werd tijdens de oorlog hevig gevochten.  Er staat een gedenkteken met informatiebord over deze plaats tijdens de oorlog.  Vervolgens ging de rit via Semmerzake naar Gavere.

    11-08-2020, 00:00 Geschreven door Alois  
    Reageren (0)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    10-08-2020
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 63 – Maandag 10-08-2020 – YH Oudenaarde – Kade Gavere

    Te 07:00 uur werden we  wakker van een maaimachine die aan de overkant van de haven de kanten kwam maaien.  Gezien er veel houtgewas tussen stond was het met momenten een hels lawaai.  Het maaisel kwam ook allemaal in het water terecht dus binnen de kortste keren lag het kanaaltje helemaal vol. Hier moet vandaag niemand gaan zwemmen!  Rond 08:00 uur kwam de havenmeester  naar de fietsbrug kijken.  Het ding heeft al jaren niet gewerkt en vandaag begonnen ze aan de herstelling maar ze hadden hem niets laten weten.  Wij hebben voor alle zekerheid maar gestart en gemaakt dat we voorbij het brugje waren, we willen niet nog eens geblokkeerd liggen! 

    We konden ook onmiddellijk door sluis Oudenaarde en hadden dan nog 15 km voor de boeg tot in Gavere waar we Lenn en Nout gaan ophalen. Iets voor sluis Asper kwam er achter ons nog een jachtje aan gevaren en in de sluis lag beroepsvaart te wachten op uit te varen.  Hier gaat het dus ook weer mee vallen en moeten we niet wachten.  Eenmaal onder aan de sluis is het nog enkele km tot Gaver.

    Toen we daar arriveerden lag er geen enkele boot aangemeerd dus kunnen we kiezen waar we gaan liggen. Na het aanleggen eerst de boot een beetje gepoetst (De uitwerpselen van de spinnen is een hardnekkig vuil zodat je dat alle dagen best verwijdert)  Daarna hebben we onder de luifel van de mobilhome gezeten tot het tijd werd dat Koen en Kim naar huis vertrokken.  Lenn en Nout gaan deze week met ons mee varen.

    10-08-2020, 00:00 Geschreven door Alois  
    Reageren (0)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    09-08-2020
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 62 – Zondag 09-08-2020 – YH Oudenaarde
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Voormiddag ben ik een wasje gaan draaien in het wassalon zodat onze gasten morgen weer frisse lakens hebben. Namiddag zijn Koen, Kim, Lenn en Nout (en Nala en Marie natuurlijk) op bezoek geweest.  Zij zijn voormiddag te voet van Gavere naar Oudenaarde gekomen, een wandeling van 15 km en dat met deze temperatuur!  Bij aankomst zaten die natuurlijk door hun drankvoorraad en gelukkig werkte onze koelkast naar behoren en konden we iedereen van iets fris voorzien.

     

    Na een fikse wandeling.

     

    We hadden geluk dat we hier op een plaats liggen waar we schaduw hebben van een boom en een goede plaats om boven op de steiger te zitten waar er een klein beetje wind waaide. ’s Avonds heb ik hun met de auto terug naar Gavere gebracht en ben ik met de fiets terug gekomen.  Het was nu veel beter om het ritje te doen dan overdag.  We hebben ’s avonds nog tot 23:30 uur buiten gezeten en toen werd het binnen wat koeler.

    09-08-2020, 00:00 Geschreven door Alois  
    Reageren (0)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    08-08-2020
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 61 – Zaterdag 08-08-2020 – YH Kloron Kerckhove – YH Oudenaarde

    We vertrokken 10.10 uur en een uurtje en 10 km later kwamen we aan in Oudenaarde. Toen we de haven in voeren bleek dat er geen enkele plaats meer aan de steiger was die groot genoeg was en de havenmeester zei dat we wel dubbel konden liggen of anders net op het einde aan de hoge kade mochten liggen. We hebbn voor dat laatste gekozen gezien dubbel liggen met overzetten van fietsen niet zo’n goed idee is.  Ik heb persoonlijk ook niet graag iemand die ik niet ken tegen onze boot aan liggen.  We lagen daar uiteindelijk beter dan aan de steiger gezien we vrij uitzicht hadden, een zuchtje wind zo af en toe, en een “persoonlijk” terras.  We hebben vandaag maar een klein beetje gefietst, naar het park en op zoek naar de wasserij in de Galgestraat.

       

    Doorvaart Oudenaarde.  Gerechtshof Oudenaarde.  Ons plekje met terrasje.

    08-08-2020, 00:00 Geschreven door Alois  
    Reageren (0)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    07-08-2020
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 60 – Vrijdag 07-08-2020 – YH Kloron Kerckhove

    Na het ontbijt zijn we de auto gaan ophalen (10 km)  en hebben hem hier aan de haven geplaatst. Namiddag was het weer veel te heet om iets te doen. We hebben ons dan maar onledig gehouden met lezen, kruiswoordraadsels invullen en de buitendouche gebruikt.  Rond 20:00 uur zijn we dan de auto in Oudenaarde gaan plaatsen en met de fiets terug gekeerd via de nrs 8.96.46.44.42.38.4.16.19 wat een rit van 16 km is waardoor we vandaag in totaal 26 km gefietst hebben. 

          

    Vistrap aan sluis Kerkhove. Fietsbrug over Schelde. Kerk Oudenaarde. En toen werden de schaduwen lang.

    Het ging van Oudenaarde via het Donkmeer naar Petegem aan de Schelde en Gijzelbrechtegem naar Kerkhove. Niet slecht voor zo’n hete dag als vandaag.  In het begin van de rit was er weer geen kat op straat, maar tegen het einde kwamen we toch weer enkele die hards tegen.

    07-08-2020, 22:46 Geschreven door Alois  
    Reageren (0)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 59 – Donderdag 06-08-2020 – Steiger Avelgem – YH Kloron Kerckhove

    Gezien vanaf vandaag de nieuwe regeling voor de waterwegen wegens de droogte begint moesten we te 09:00 uur klaar zijn om door de sluis naar de Schelde te gaan.  We waren al vroeg wakker geworden van een vrachtschip dat gisteren avond in het donker nog door de sluis gekomen was en daar gaan liggen was, en dat rond 06:00 uur vertrok.  We hebben dan nog wel wat geslapen en waren te 07:45 uur terug wakker.  Na het ontbijt en na de boot klaar te hebben gemaakt om water te tanken aan de sluis riepen we de sluis op met de vraag wanneer we konden vertrekken.  We mochten onmiddellijk naar de sluis komen en te 08:55 uur lagen we er in.  Het bleek dat er aan de sluis zelf geen water meer getankt kon worden maar dat er beneden aan de sluis aan het pompstation een tappunt gemaakt was. Nu kunnen schepen die op de Schelde varen water tanken zonder dat ze eerst naar boven geschut moeten worden.  De toegang tot het tappunt is voor jachten een beetje moeilijk, er is namelijk een hoge kade, maar het ging en een goed half uur later waren onze tanks weer boordevol.

    Na de doortocht van een vrachtschip vertrokken we stroomafwaarts richting sluis Berchem-Kerkhove.  Na 10 km en een uurtje later arriveerden we daar en hadden geluk dat een vrachtschip net uit de sluis kwam en er eentje lag te wachten om binnen te varen.  Toen we de sluis opriepen om geschut te worden werd om onze gegevens gevraagd en konden we mee naar binnen. Hier is het verval maar 1,6 m dus duurde dat niet lang en even later konden we er uit.  Beneden lagen twee vrachtschepen, een zeiljacht en een rib te wachten om binnen te varen. Aangezien we hier het vuilnis konden deponeren hebben we beneden de sluis even aangelegd en de vuilzak in de container gegooid.  Vervolgens voeren we het dok aan de silo’s van molens ’t Kindt en Dumoulin in naar YH Kloron.

    Wegens de hitte vandaag niet gefietst maar alleen in de avond een kleine wandeling gemaakt naar de overzijde van de Schelde naar Berchem. Daar was er niets open en geen kat op straat te zien. Dan zijn we maar terug naar de haven gegaan en gelukkig was de havenmeester aanwezig waardoor we toch nog van een zeer fris pintje konden genieten tot het tijd was om te gaan slapen.

    07-08-2020, 15:33 Geschreven door Alois  
    Reageren (0)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    05-08-2020
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 58 – Woensdag 05-08-2020 – Kade Zwevegem – Steiger Avelgem

    Vertrokken te 09:40 uur en aangekomen steiger Avelgem 11:20 uur. Het was weer heet vandaag, de auto staat vlakbij dus hebben we vandaag niet gefietst.  Alleen veel met water gestoeid en gerust.  Toen we net vast lagen aan de steiger kwam er aan de kade aan de sluis nog een jacht (GB) aanleggen. 

      

    Een van de wrakjes die hier liggen.

    Voor de rest zijn er hier een aantal vrachtschepen op en af gevaren en dat was het.

    05-08-2020, 00:00 Geschreven door Alois  
    Reageren (0)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    04-08-2020
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 57 – Dinsdag 04-08-2020 – Kade Zwevegem

    Het Nederlandse vrachtschip dat gisteren avond nog aangelegd had voor sluis Zwevegem was deze morgen al vertrokken.  Wij zijn er niet van wakker geworden, we hebben het alleszins niet gemerkt. Na de bakkersronde naar de Okay en na het ontbijt hebben we weer een fietstocht van 23 km gemaakt naar Kortrijk en omgeving. Een deel van de rit ging over de Trimaarzate die ons van Zwevegem tot in het centrum van Kortrijk bracht.  We passeerden nog eens aan de jachthaven aan de Broeltorens waar we naartoe wilden waar nu over de hele lengte van het hele plein langs de oude Leiearm terrasjes zijn opgezet.  Er is nog weinig volk en die mensen die er rondlopen en fietsen dragen op een uitzondering na allemaal mondmaskers. 

        

    Gerestaureerde industriële site.  Enkele beelden uit het Groeninghepark. Een van de vele voetwegen in de buurt.

    We fietsten ook langs het zwembad van Kortrijk, langs het Groeninghepark waar volgens de overlevering de Guldensporenslag in 1302 plaats vond, langs nieuwe wijken, oude gerenoveerde fabrieksgebouwen en langs de jeugdherberg waar we 23 jaar geleden samen met onze vrienden Oscar en Bernadette overnacht hebben tijdens onze fietsvakantie. Op een pas gerooid aardappelveld hebben we na-geoogst, iets wat we vroeger toen ik 6-7 jaar oud was moesten doen van mijn grootvader. Met andere woorden, toen moesten de aardappeltjes die te klein waren om geschild te worden en op het veld waren blijven liggen, opgeraapt worden en gekookt te worden om te voeren aan het varken dat toen bij heel veel gezinnen vetgemest werd. Nu vind je in alle bijna winkels deze aardappeltjes als “krielpatatjes” en wordt er nog geld aan uit gegeven.

       

    De oude Leiearm door Kortrijk.  De Broeltorens.   De Abdijmolen.   De duiktank op de Transfo-site.

    Toen we in de namiddag op de boot waren  zijn er een uurtje na mekaar twee vrachtschepen achteruit uit de Zwevegemsluis gekomen die hier in de zwaaikom hebben gedraaid en richting Bossuit gevaren zijn.  Blijkbaar kunnen die voorbij de sluis nergens gedraaid komen om terug te varen.  De boten waren dan ook 80 m en 110 m  lang.  In de late namiddag heeft Annie het nog eens aangedurfd om alleen het stadje in te trekken.  Hopelijk vindt ze haar weg terug weer zonder al te veel moeite.

    Na het avondeten hebben we nog een fietstocht van 24 km gemaakt zodat het totaal vandaag op 47 km kwam.  We reden langs het kanaal tot aan de smalspoorbrug , naar de overkant over de Keiberg, langs de gehuchten Vierkeer en Truweel naar Otegem.  Langs Klein Ronse en de Vossenhoek naar Vichte en vervolgens via Brandemolen en Veemeersen tot aan sluis Zwevegem waar we terug overstaken en aan de boot arriveerden.



    04-08-2020, 00:00 Geschreven door Alois  
    Reageren (0)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    03-08-2020
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 56 – Maandag 03-08-2020 – Steiger Avelgem – Kade Zwevegem

    Weer een rustige nacht gehad. Gisteren is hier,  althans terwijl wij aan de boot, waren geen enkele boot gepasseerd. Met die kapotte deur aan de laatste sluis in Kortrijk komen er toch zeker bijna geen jachten langs. We zijn rond 08:00 uur wakker geworden van het lawaai van her verkeer aan de overkant van het kanaal. Na het ontbijt vertrokken we richting Zwevegem.  We hadden het kanaal vandaag met uitzondering van een viertal roeiers weer helemaal voor ons alleen. Vandaag alleen door sluis Moen en dan door tot net voor Bekaert in Zwevegem waar we aanmeerden op de hoek van de grote zwaaikom, net aan een laddertje zodat we ondanks de hoge kade, zij het met wat moeite, toch de fietsten kunnen afzetten.  Te 11:20 uur lagen we vast.

     

    Fabrieksgebouw wordt gerenoveerd. Er zijn hier enkele kano- en roeiverenigingen.

    Na het middageten en de afwas vertrokken we weer voor een fietstochtje van 24 km.  Van Zwevegem reden er langs het kanaal in de richting van Kortrijk waar we op de Leie aan sluis 11 uitkwamen.  Daar ben ik even gaan informeren naar de stremming van deze sluis die normaal tot 10.08.20 geprogrammeerd was. Van de bedienaar van de sluis (inderdaad, de bedienaar van de sluis die reeds van april 2020 gestremd is en nog steeds bemand is ondanks er geen enkele boot meer gepasseerd is!) vernam ik dat de sluis voorzien werd van nieuwe deuren maar dat er nog problemen waren die eerst nog moesten opgelost worden en dat dat pas na het bouwverlof zou gebeuren. Hij had er geen goed oog in dat de stremming op 10.08 voorbij zou zijn! Dat weten we dan ook alweer, we zullen overmorgen maar terugdraaien en via de Schelde verder richting Gent varen.  We gaan hier nu weer geen week blijven wachten zoals voor de werken aan de brug in Geraardsbergen enkele weken terug. Vervolgens fietsten we langs de Leie tot in Harelbeke waar nu de nieuwe sluis en de nieuwe stuw klaar is en grotere schepen aankan. 

     

    Oude pakhuizen tussen sluis 10 en 11.  Het mooie stationsgebouw van Harelbeke.

    De kades in Harelbeke zijn helemaal vernieuwd en er ligt een imposante draaibrug voor het fietsverkeer.  Van hieruit ging het richting provinciaal domein De Gavers waar we helemaal omheen fietsten en dan richting Deerlijk.  Over de snelweg ligt hier een knappe fietsbrug met aan beide zijden het fietspad dat in een grote cirkel omhoog loopt tot op de brug.  Na 24 km arriveerden we terug aan de ligplaats maar zijn we nog door gereden naar het centrum om daar eens te gaan kijken.  Er zijn allerhande winkels maar er is geen echte winkelstraat zoals dat in sommige steden is. Vlak bij de ligplaats, op loopafstand (100 m) van het kanaal, is er een nieuwe Okay gekomen. Voordien moest je door het centrum naar een Delhaise, een Carrefour of de Aldi en dat is te voet wel een eindje. Op het einde van de rit kregen we enkele verspreide druppels te verwerken en we waren 5 minuten aan de boot toen er een  fikse bui uit viel.

    03-08-2020, 19:53 Geschreven door Alois  
    Reageren (0)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    02-08-2020
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 55 – Zondag 02-08-2020 – Steiger Avelgem

    Deze morgen zaten aan de overkant al een paar vissers op het stek.  Op het stekje van de Avergemse Ski Club was ook al activiteit.  Er stond een kampeerauto en er zaten al mensen in het waterskibootje maar er werd nog niet gevaren.  Aangezien er weer warm weer voorspeld werd zijn we al vroeg voor onze fietstocht vertrokken.  Wa maken vandaag een tocht van 32 km die ons via de nrs 66.84.67.74.69.50.80.57.77.61.76.72.23.83 en 86 terug naar de aanlegplaats voerde. 

       

    Molen, rabarberveld en het Laatste Oordje in Bellegem.

    We reden weer langs mooie plaatsjes, soms over van die kleine voetpaadjes die de  dorpjes buiten de normale weg dwars door de akkers en weides met mekaar verbinden, dan weer eens steil bergop met de beloning van een mooi panorama. Ergens onderweg, de straat noemt daar “Het Laatste Oordje” passeerden we net op de middag aan restaurant “De geit” waarvan we geprofiteerd hebben en daar weer lekker zijn gaan eten (Stoofvlees van varkenswangetjes met Bevergems bruin bier met frietjes en een salade).  Met het buikje vol begonnen we aan de resterende kilometers en rond 15:00 uur arriveerden we terug aan de boot.

    Nu was er wel activiteit bij de ASC maar we hebben daar geen last van gehad.  Na het avondeten ben ik nog een rondje ter plaatse (6 km) gaan maken maar dit maal aan de overkant van het kanaal Kortrijk-Bossuit tot in Moen en terug. S’ Avonds waren we weer moe en toen het wat frisser werd zijn we de kooi opgezocht.

    02-08-2020, 00:00 Geschreven door Alois  
    Reageren (0)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    01-08-2020
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 54 – Zaterdag 01-08-2020 – Kade Pecq – Steiger Avelgem

    Het vrachtschip was deze morgen al vroeg vertrokken maar dat hebben we niet gemerkt. Na het bakkersbezoek en het ontbijt zijn we ook vertrokken richting Sluis Hérinnes.  Daar aangekomen werd op ons verzoek onmiddellijk de sluis klaar gemaakt en konden we binnen.  We hebben hier ook water bij getankt gezien ik verwacht dat we dat niet onmiddellijk ergens nog kunnen hier.  Toen we sluis Hérinnes uit voeren kwam er al een koppelverband aangevaren. Onderweg vandaag nog een jacht tegen gekomen en net voor sluis Bossuit nog een lege spits. Aan sluis Bossuit hetzelfde scenario, sluis dadelijk klaar, wij binnen en naar boven.  Dit duurde wel een kwartier gezien de sluis 185 m lang en 12,5 m breed is en er een verval van 10 m en er een massa water voor naar binnen moet. Voorbij de sluis legden wij aan aan de steiger van Avelgem.  Hier liggen vier boten waarvan er zeker 3 niet meer varen of toch al een hele tijd geen bezoek gehad hebben.  Ze liggen dan ook allemaal nog een 5 a 6 meter van mekaar zodat er niet veel plaats overblijft.  Ik denk dat ik eens een mailtje met foto’s van de toestand naar de gemeentedienst Avelgem ga sturen met de vraag eens maatregelen te nemen zodat passanten ook eens kunnen aanleggen.

      

    Vrouwen aan het stuur. Hertenboerderij in Knokke. Hier stond vroeger het station van Sint Denijs. 

    We hebben vandaag ook onze 1000e km van deze reis gefietst.  Vandaag was het een ritje van 23 km via de nrs 86.66.72.76.60.83.23.42.43.5.26.50.40.46.51.92.48.52.64.63.57. Hier komen de twee netwerken, Schelde en Leistreek tegen mekaar.  Het is hier zeer landelijk, licht glooiend met zeer grote velden waarop in de meester gevallen granen staan die momenteel geoogst worden.  Het is dan ook een heen en weer gerij van tractoren met grote aanhangwagens en van grote maaidorsers.

      

    Nieuwe stuw aan sluis Hérinnes.  Gemaaid vlasveld. Ligplaats van Avelgem boven sluis Bossuit.

    01-08-2020, 00:00 Geschreven door Alois  
    Reageren (0)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    31-07-2020
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 53 – Vrijdag 31-07-2020 – Kade Pecq

    Voormiddag een fietstocht van 18 km gemaakt langs het Spierekanaal tot Leers-Nord en zo terug naar Pecq. Het kanaal is heropend in 2010 maar veel beweging is er niet meer. Begin van het seizoen was er een scheepvaartbericht uitgegeven dat er maar 90 cm water stond maar de sluizen zijn nu allemaal boordevol, dus dat probleem is er niet meer maar het bericht staat nog steeds actief bij de scheepvaartberichten! Wordt dat dan helemaal niet gecontroleerd en aangepast?  Voor sluis Leers-Nord ligt een kleine rondvaartboot maar die is zo te zien ook al lang niet meer van plaats geweest.

       

    Herdenkingsplaat heropening Spierekanaal. Sluis Leers-Nord net op de grens. Ligplaats aan de kade in Pecq. 

    Wegens de hitte voor de rest niet veel meer gedaan vandaag buiten ons van binnen en van buiten goed nat gehouden. ’s Avonds hebben we dan na 19:00 uur nog een kleine tocht (5km) gemaakt naar Spiere en terug.

    Rond 22:30 uur is er nog een groot vrachtschip voor ons komen liggen. (sluizen sluiten op vrijdag hier te 22:00 uur) Laat op de avond begonnen er zich onweerswolken bijeen te pakken en in de verte ten oosten van ons in de richting Ath en ten noorden van ons richting Oudenaarde brak er een serieus onweer uit. Het flikkerde met momenten net of er iemand met een grote stroboscooplamp bezig was. Op die plaatsen werd de lucht bijna zwart en het moet daar flink geregend hebben.  Wij verheugden ons ook op een goed plensbui maar het enige resultaat was dat de boot net nat genoeg was om ze een beetje op te poetsen maar onze zwemkledij hebben we quasi droog opgeborgen.

    Aangezien de binnen-thermometer op 36 graden stond hebben we aanvankelijk een tijdje buiten geslapen maar Annie lag niet comfortabel op de bank en is naar binnen gegaan.  Ik ben enkele uren later gevolgd toen het wat afgekoeld was.

    31-07-2020, 00:00 Geschreven door Alois  
    Reageren (0)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    30-07-2020
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 52 – Donderdag 30-07-2020 – Halte Fluvial Antoing – Kade Pecq

    Toen we deze morgen opstonden was de Blue Steel reeds vertrokken.  Wij hebben hier niets van gehoord of we dachten misschien dat het een voorbij varend vrachtschip was.  Na het ontbijt vertrokken wij ook richting Doornik waar we wilden gaan liggen omdat daar elektriciteit en water te krijgen is.  Toen we echter te 10:10 uur arriveerden aan de halte fluvial bleek deze een werf te zijn geworden. 

      

    De werf van de Halte Fluvial van Doornik. Op de Schelde tussen Doornik en Pecq.

    Een stukje steiger was er nog wel maar de verbinding met de oever was weg, dus dan kan je niet van de boot en daar zijn we dan ook niets mee. Toen ik via de radio informeerde bij sluis Kain bleek de enige mogelijkheid om op dit stuk van de Schelde aan te leggen met pleziervaart in Antoing was en daar kwamen we net vandaan.  Dan maar verder gevaren en in Pecq kwamen we aan de nieuwe kade die we enkele jaren ook gebezigd hadden en daar hebben we dan maar aangelegd.

      

    Kasteeltje van Instituut Saint-André. Watermolen Froyennes. Oude opengewerkte cementoven met onderaan de stookgaten en midden erin een soort kegel die het afgewerkt cement naar de buitenkant duwde waar het kon opgeschept worden.  Het moet daarbinnen zo heet als in de hel geweest zijn voor de arbeiders.

    Na de middag met de fiets terug naar Antoing via de nrs 59.58.63.62.67.86.85.84.13.23.27.3.48.49.51.8.11.9 en 10 en kwamen door Pecq, Esquelmes met zijn Chateau, Ramegnies-Chin met zijn Chateau Ramegnies, Chateau de Chin, Chateau Belle Rive en het mooie gebouw (oud kasteeltje) van Instituut Saint-André, Doornik Centrum, Les Bastions, Allain en Vaulx waar we de Schelde terug overstaken en via de ruines van de oude cementovens tot aan de brug van Antoing reden en daar terug overstaken.

    30-07-2020, 20:27 Geschreven door Alois  
    Reageren (0)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    29-07-2020
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 51 – Woensdag 29-07-2020 – Halte Fluvial Antoing

    Na het ontbijt efkes naar de bunkerboot Neptunus gegaan voor de aanschaf van een nieuwe vlag, de onze is zo door de zon afgeschenen dat er bijna geen kleur meer op zit.  Tevens een nieuwe vlotterschakelaar gaan halen voor de douchepomp gezien die af en toe kuren vertoont en soms blijft draaien als de bak leeg is. Als dat nu nog te dikwijls gebeurt moet ik die vervangen.

    Nadien hebben we weer een fietstocht gemaakt via de nrs 10.24.51.73.96.58.59.60.62.94.73.53.14.16.12 en terug naar 10 dat ons van Antoing naar Bruyelle, Wez-Velvain, Jollain-Merlin, Hollain, Bléharies, Laplaigne, Péronnes-Lez-Antoing en terug naar Antoing voerde met onderweg nog een ommetje over het grondgebied van Flines-Lez-Mortagne waar we nog gaan kijken zijn naar een plaats waar eind 1944 een Langcaster bommenwerper neergestort was nadat die verderop geraakt was door luchtafweer toen hij van een bombardement terug keerde. Pas in 2010 werd hier ter nagedachtenis een monument opgericht zowat midden in het bos net op de grens B/Fr.  De plaats is enkel te voet en met de fiets bereikbaar over een klein smal paadje.

    Toen we terug aan de boot arriveerden had het jacht Blue Steel (NL) op de plaats voor ons aangemeerd. Aan boord een Engels koppel dat mede-eigenaar is van de boot en die hun vakantie hier doorbrengen. Ze hebben samen met twee andere koppels de boot aangekocht en houden achter mekaar aan drie weken vakantie op de boot.

       

    Schelde in Bléharies. Monument in Flines-Lez-Mortagne. Plein met rotonde in Antoing.

    In de namiddag ben ik te voet door Antoing, langs het chateau (maar er is niet veel van te zien buiten de torens gezien er helemaal rondom een hoge muur rond staat) gegaan om de auto te gaan halen aan het administratief centrum en hem hier op de parking beneden te zetten.  

      

    Torens van Chateau Antoing.  De bovenste ingang met de steile weg ernaartoe.

    Er staan hier wel een aantal mooie oude gerestaureerde gebouwen en er zijn enkele mooie pleintjes te ontdekken. In de hoofdstraat zijn allerhande winkels, enkele cafés, een paar restaurants, een boucherie en aan de rand van het kleine centrum beneden langs de Schelde is een nieuwe Aldi. En boven kort bij het Administratieve Centrum en het kerkhof bevindt zich een Colruyt. Dus hier kan je normaal wel vinden wat je doorgaans nodig hebt.

    29-07-2020, 00:00 Geschreven door Alois  
    Reageren (0)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    28-07-2020
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 50 – Dinsdag 28-07-2020 – Kade boven S Maubray

    Weer een goed plaatsje om te overnachten. Deze  morgen om 06:10 uur vertrok de Memphis maar ik werd pas wakker toen de boot bijna in de sluis lag.  Het is wat grijs overtrokken en vannacht heeft het blijkbaar een kleine bui gedaan, het dek is nat maar achteraan onder de kap is alles nog droog dus veel zal er niet gevallen zijn.  Iets voor 08:55 uur waren we klaar om te vertrekken en gezien de sluis bovenaan nog open stond hebben wij de sluis maar opgeroepen en we mochten dadelijk binnen.  Het is hier weer een sluis met een verval van 12 m maar er zijn drijvende bolders.  Het duurde  een vijftal minuten en toen waren we weer beneden.  We komen nu op La Grande Large, het meer tussen de twee sluizen met een basis van ADEPS, de jachthaven Péronnes en in de rechterhoek jachthaven Antoing.  Wij gaan echter verder. Aan de overzijde van het meer aan sluis Péronnes moesten we wachten op een vrachtschip dat naar boven ging en toen was het onze beurt.  Hier is het verval ongeveer 8 meter maar hier zijn geen drijvende bolders, dus is het hier “herpakken” op de verschillende muurbolders in de sluiswand.  Toen we onder en buiten waren kwamen we al dadelijk een vrachtschip tegen en toen we iets verder op de Schelde arriveerden passeerden we een Frans koppelverband van spitsen die net naar de sluis draaiden.

      

    La Grande Large van Péronnes.  Mooie vergezichten tijdens onze fietstocht. Ruine (14 Eeuw) van het Chateau van Vaulx.

    Wij wilden naar Bleharies aan het oude douanekantoor net voor de grens gaan en daar gaan liggen maar het lag er vol binnenschepen en dan zijn we maar terug gekeerd naar Antoing naar de Halte Fluvial.  Daar lagen twee jachten, de Alma die we ook in Ath hebben gezien, en de Nausicaa uit Anseremme.  Beide lagen tegen de achterste kade, de kade vooraan was helemaal vrij.

    Onze fietstocht van 34 km voerde ons namiddag over het glooiende landschap met mooie vergezichten en kleine dorpjes en langs enkele Chateau’s. We reden via de nrs 10.12.17.40.38.35.1.34.32.30.48.7.1.23.4.5.11.9 en terug naar 10 waarbij we door de dorpjes Fontenoy, Vezon, Barry, Froidmanteau, Maulde, Beclers, Havinnes, Warchin, Allain, Vaulx, Calonne en terug naar Antoing reden. Onderweg kwamen we enkel twee andere fietsers en drie wielertoeristen tegen en ergens onderweg stonden enkele jongeren met een fiets aan de kant. Er wordt hier blijkbaar heel weinig gefietst ondanks dat het hier wel een mooie streek is en er een goed bewegwijzerd fietsnetwerk ligt.

    Toen we terug aan de halte fluviale kwamen had er nog een Nederlands jacht uit Hilversum aangelegd.

    28-07-2020, 18:55 Geschreven door Alois  
    Reageren (0)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    T -->

    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs