aniwayopreis2020
Inhoud blog
  • Dag 116 – Zondag 04-10-2020 – Kade Blauwe Kei - Bryac
  • Dag 115 – Zaterdag 03-10-2020 – Kade Blauwe Kei
  • Dag 114 – Vrijdag 02-10-2020 – Kade Mol Donk – Kade Blauwe Kei D
  • Dag 113 – Donderdag 01-10-2020 – Kade S10 Herentals – Kade Mol Donk
  • Dag 112 – Woensdag 30-09-2020 – Kade Emblem – Kade S10 Herentals
    Archief per week
  • 28/09-04/10 2020
  • 21/09-27/09 2020
  • 14/09-20/09 2020
  • 07/09-13/09 2020
  • 31/08-06/09 2020
  • 24/08-30/08 2020
  • 17/08-23/08 2020
  • 10/08-16/08 2020
  • 03/08-09/08 2020
  • 27/07-02/08 2020
  • 20/07-26/07 2020
  • 13/07-19/07 2020
  • 06/07-12/07 2020
  • 29/06-05/07 2020
  • 22/06-28/06 2020
  • 15/06-21/06 2020
  • 08/06-14/06 2020
    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    E-mail mij

    Druk oponderstaande knop om mij te e-mailen.

    Gastenboek
  • reisverslag

    Druk oponderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek

    Reis 2020. Wegens corona-beperkingen NIET naar Berlijn!
    12-08-2020
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 65 – Woensdag 12-08-2020 – YH Merelbeke – Kade Deinze

    Vannacht hebben we alles laten open staan gezien de warmte binnen zat. Zo werd het toch wat frisser. Tegen de morgen aan zelfs het deken moeten nemen.  Het heeft gisteren avond ten zuiden van Gent geonweerd, er waren  daar alleszins bliksemschichten te zien en we hoorden het in de verte donderen.  Wij maar hopen dat het onze richting uit kwam maar dat viel tegen.  Heel even heeft het hard gewaaid en dachten we dat het zo ver was maar helaas.

    Toen we deze morgen na het ontbijt en nadat Annie en Lenn terug waren van het winkelen wilden vertrekken geraakten we niet weg.  De starter weigerde dienst.  Hij heeft weer een tijdje kuren, soms slaat ie van de eerste keer aan, soms hoor je het startrelais aantrekken maar slaat ie na enkele pogingen aan. Ik dacht dat het weer de contacten in het startrelais waren maar toen ik deze open had gemaakt bleek daar niets aan de hand te zijn.  De koolborstels zijn ook nog goed dus daar kan het niet aan liggen.  Na de starter terug te hebben gemonteerd sloeg hij na enkele pogingen dan toch terug aan.

      

    Villa aan de oude Leie.  Ligplaats aan de kade in Deinze. Kerk Deinze.

    We konden dan ook pas te 12:30 uur vertrekken. Van de YH ging het over de Ringvaart tot aan de Oude Leie. Die kronkelt met soms echte haarspeldbochten tot aan sluis Astene door het landschap.  Het is er zeer druk met kano’s, Kayak’s en supplanken en daartussen nog een heel aantal huurbootjes en snelle motorboten.  Het is uitkijken naar alle kanten gezien die mensen helemaal geen rekening houden met vaarregels, ze varen overal waar ze maar kunnen en soms draaien ze plots voor langs naar de andere zijde van het vaarwater.  Die weten blijkbaar niet dat een boot geen remmen heeft zoals een auto en dat die niet snel kunnen reageren op zo’n situatie. Tot voorbij Bachte-Maria-Leerne was het heel druk maar vanaf daar werd het rustiger.

    Hier langs de Oude Leie staan een hele resem villa’s met grote gazonvlaktes en die allemaal een privé steigertje aan hun achterkant langs de Leie hebben.  Hier en daar staat er een oudere villa waar de tuin min of meer verwaarloosd is. Er zijn niet veel aanlegplaatsjes die niet privé zijn en die er zijn liggen allemaal of vol, of zo vol dat wij er nergens tussen kunnen.  We hebben dan maar moeten doorvaren tot Deinze waar een lange kade ligt waar nog enkele plaatsen vrij waren waar wij konden liggen. We kunnen vandaag ook niet verder gezien de Tolpoortbrug (hefbrug) pas morgen vroeg te 07:00 uur terug in dienst wordt genomen na een stremming wegens de hoge temperatuur.  Te 16:20 uur  (lang gevaren gezien je hier maar 6 km/uur mag varen en dat dikwijls wegens de drukte nog niet kunt halen) lagen we vast.

    Het is weer veel te heet om te gaan wandelen of fietsen. We zullen deze avond maar eens gaan kijken wat hier te zien is.

    12-08-2020, 00:00 Geschreven door Alois  
    Reageren (0)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    11-08-2020
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 64 – Dinsdag 11-08-2020 – Kade Gavere – YH Merelbeke

    Het is warm geweest vannacht en hebben niet zo goed geslapen. Tegen de morgen aan werd het beter en toen we deze morgen op stonden was het overtrokken en er waaide een klein beetje wind.  We vertrokken te 10:00 uur richting Merelbeke.  Onderweg heeft Nout een vijftal km gevaren en ik heb hem maar enkele keren een beetje moeten corrigeren.  Hij heeft de smaak te pakken!  Na een uurtje begon het lichtjes te regenen, net genoeg om niet te nat te worden en toch zoveel dat het ons verkoelde.  Onderweg kruisten we nog enkele vrachtschepen en twee jachten. Te 11:50 uur legden we aan in YH Merelbeke waar we het zelfde plekje benutten als de vorige jaren dat we hier passeerden.

           

    Jong geleerd is…..        Sluis Merelbeke.           Bubbel in de weide.

    Namiddag ben ik alleen de auto gaan ophalen en op de terugweg gaan winkelen zodat onze drankvoorraad weer op peil is voor de volgende dagen.  Op de heenrit is het constant een klein beetje blijven druppelen zodat het heerlijk koel werd op de fiets. Van Merelbeke ging het  naar Zwijnaarde en via de Scheldemeersen naar Zevergem. Van hieruit via de Scheldeboorden tot aan de Grenadiersbrug in Nazareth. Toen ik daar passeerde heeft het even een kleine maar felle bui gedaan maar toen kon ik net schuilen onder de brug.  Aan deze brug werd tijdens de oorlog hevig gevochten.  Er staat een gedenkteken met informatiebord over deze plaats tijdens de oorlog.  Vervolgens ging de rit via Semmerzake naar Gavere.

    11-08-2020, 00:00 Geschreven door Alois  
    Reageren (0)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    10-08-2020
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 63 – Maandag 10-08-2020 – YH Oudenaarde – Kade Gavere

    Te 07:00 uur werden we  wakker van een maaimachine die aan de overkant van de haven de kanten kwam maaien.  Gezien er veel houtgewas tussen stond was het met momenten een hels lawaai.  Het maaisel kwam ook allemaal in het water terecht dus binnen de kortste keren lag het kanaaltje helemaal vol. Hier moet vandaag niemand gaan zwemmen!  Rond 08:00 uur kwam de havenmeester  naar de fietsbrug kijken.  Het ding heeft al jaren niet gewerkt en vandaag begonnen ze aan de herstelling maar ze hadden hem niets laten weten.  Wij hebben voor alle zekerheid maar gestart en gemaakt dat we voorbij het brugje waren, we willen niet nog eens geblokkeerd liggen! 

    We konden ook onmiddellijk door sluis Oudenaarde en hadden dan nog 15 km voor de boeg tot in Gavere waar we Lenn en Nout gaan ophalen. Iets voor sluis Asper kwam er achter ons nog een jachtje aan gevaren en in de sluis lag beroepsvaart te wachten op uit te varen.  Hier gaat het dus ook weer mee vallen en moeten we niet wachten.  Eenmaal onder aan de sluis is het nog enkele km tot Gaver.

    Toen we daar arriveerden lag er geen enkele boot aangemeerd dus kunnen we kiezen waar we gaan liggen. Na het aanleggen eerst de boot een beetje gepoetst (De uitwerpselen van de spinnen is een hardnekkig vuil zodat je dat alle dagen best verwijdert)  Daarna hebben we onder de luifel van de mobilhome gezeten tot het tijd werd dat Koen en Kim naar huis vertrokken.  Lenn en Nout gaan deze week met ons mee varen.

    10-08-2020, 00:00 Geschreven door Alois  
    Reageren (0)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    09-08-2020
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 62 – Zondag 09-08-2020 – YH Oudenaarde
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Voormiddag ben ik een wasje gaan draaien in het wassalon zodat onze gasten morgen weer frisse lakens hebben. Namiddag zijn Koen, Kim, Lenn en Nout (en Nala en Marie natuurlijk) op bezoek geweest.  Zij zijn voormiddag te voet van Gavere naar Oudenaarde gekomen, een wandeling van 15 km en dat met deze temperatuur!  Bij aankomst zaten die natuurlijk door hun drankvoorraad en gelukkig werkte onze koelkast naar behoren en konden we iedereen van iets fris voorzien.

     

    Na een fikse wandeling.

     

    We hadden geluk dat we hier op een plaats liggen waar we schaduw hebben van een boom en een goede plaats om boven op de steiger te zitten waar er een klein beetje wind waaide. ’s Avonds heb ik hun met de auto terug naar Gavere gebracht en ben ik met de fiets terug gekomen.  Het was nu veel beter om het ritje te doen dan overdag.  We hebben ’s avonds nog tot 23:30 uur buiten gezeten en toen werd het binnen wat koeler.

    09-08-2020, 00:00 Geschreven door Alois  
    Reageren (0)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    08-08-2020
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 61 – Zaterdag 08-08-2020 – YH Kloron Kerckhove – YH Oudenaarde

    We vertrokken 10.10 uur en een uurtje en 10 km later kwamen we aan in Oudenaarde. Toen we de haven in voeren bleek dat er geen enkele plaats meer aan de steiger was die groot genoeg was en de havenmeester zei dat we wel dubbel konden liggen of anders net op het einde aan de hoge kade mochten liggen. We hebbn voor dat laatste gekozen gezien dubbel liggen met overzetten van fietsen niet zo’n goed idee is.  Ik heb persoonlijk ook niet graag iemand die ik niet ken tegen onze boot aan liggen.  We lagen daar uiteindelijk beter dan aan de steiger gezien we vrij uitzicht hadden, een zuchtje wind zo af en toe, en een “persoonlijk” terras.  We hebben vandaag maar een klein beetje gefietst, naar het park en op zoek naar de wasserij in de Galgestraat.

       

    Doorvaart Oudenaarde.  Gerechtshof Oudenaarde.  Ons plekje met terrasje.

    08-08-2020, 00:00 Geschreven door Alois  
    Reageren (0)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    07-08-2020
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 60 – Vrijdag 07-08-2020 – YH Kloron Kerckhove

    Na het ontbijt zijn we de auto gaan ophalen (10 km)  en hebben hem hier aan de haven geplaatst. Namiddag was het weer veel te heet om iets te doen. We hebben ons dan maar onledig gehouden met lezen, kruiswoordraadsels invullen en de buitendouche gebruikt.  Rond 20:00 uur zijn we dan de auto in Oudenaarde gaan plaatsen en met de fiets terug gekeerd via de nrs 8.96.46.44.42.38.4.16.19 wat een rit van 16 km is waardoor we vandaag in totaal 26 km gefietst hebben. 

          

    Vistrap aan sluis Kerkhove. Fietsbrug over Schelde. Kerk Oudenaarde. En toen werden de schaduwen lang.

    Het ging van Oudenaarde via het Donkmeer naar Petegem aan de Schelde en Gijzelbrechtegem naar Kerkhove. Niet slecht voor zo’n hete dag als vandaag.  In het begin van de rit was er weer geen kat op straat, maar tegen het einde kwamen we toch weer enkele die hards tegen.

    07-08-2020, 22:46 Geschreven door Alois  
    Reageren (0)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 59 – Donderdag 06-08-2020 – Steiger Avelgem – YH Kloron Kerckhove

    Gezien vanaf vandaag de nieuwe regeling voor de waterwegen wegens de droogte begint moesten we te 09:00 uur klaar zijn om door de sluis naar de Schelde te gaan.  We waren al vroeg wakker geworden van een vrachtschip dat gisteren avond in het donker nog door de sluis gekomen was en daar gaan liggen was, en dat rond 06:00 uur vertrok.  We hebben dan nog wel wat geslapen en waren te 07:45 uur terug wakker.  Na het ontbijt en na de boot klaar te hebben gemaakt om water te tanken aan de sluis riepen we de sluis op met de vraag wanneer we konden vertrekken.  We mochten onmiddellijk naar de sluis komen en te 08:55 uur lagen we er in.  Het bleek dat er aan de sluis zelf geen water meer getankt kon worden maar dat er beneden aan de sluis aan het pompstation een tappunt gemaakt was. Nu kunnen schepen die op de Schelde varen water tanken zonder dat ze eerst naar boven geschut moeten worden.  De toegang tot het tappunt is voor jachten een beetje moeilijk, er is namelijk een hoge kade, maar het ging en een goed half uur later waren onze tanks weer boordevol.

    Na de doortocht van een vrachtschip vertrokken we stroomafwaarts richting sluis Berchem-Kerkhove.  Na 10 km en een uurtje later arriveerden we daar en hadden geluk dat een vrachtschip net uit de sluis kwam en er eentje lag te wachten om binnen te varen.  Toen we de sluis opriepen om geschut te worden werd om onze gegevens gevraagd en konden we mee naar binnen. Hier is het verval maar 1,6 m dus duurde dat niet lang en even later konden we er uit.  Beneden lagen twee vrachtschepen, een zeiljacht en een rib te wachten om binnen te varen. Aangezien we hier het vuilnis konden deponeren hebben we beneden de sluis even aangelegd en de vuilzak in de container gegooid.  Vervolgens voeren we het dok aan de silo’s van molens ’t Kindt en Dumoulin in naar YH Kloron.

    Wegens de hitte vandaag niet gefietst maar alleen in de avond een kleine wandeling gemaakt naar de overzijde van de Schelde naar Berchem. Daar was er niets open en geen kat op straat te zien. Dan zijn we maar terug naar de haven gegaan en gelukkig was de havenmeester aanwezig waardoor we toch nog van een zeer fris pintje konden genieten tot het tijd was om te gaan slapen.

    07-08-2020, 15:33 Geschreven door Alois  
    Reageren (0)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    05-08-2020
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 58 – Woensdag 05-08-2020 – Kade Zwevegem – Steiger Avelgem

    Vertrokken te 09:40 uur en aangekomen steiger Avelgem 11:20 uur. Het was weer heet vandaag, de auto staat vlakbij dus hebben we vandaag niet gefietst.  Alleen veel met water gestoeid en gerust.  Toen we net vast lagen aan de steiger kwam er aan de kade aan de sluis nog een jacht (GB) aanleggen. 

      

    Een van de wrakjes die hier liggen.

    Voor de rest zijn er hier een aantal vrachtschepen op en af gevaren en dat was het.

    05-08-2020, 00:00 Geschreven door Alois  
    Reageren (0)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    04-08-2020
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 57 – Dinsdag 04-08-2020 – Kade Zwevegem

    Het Nederlandse vrachtschip dat gisteren avond nog aangelegd had voor sluis Zwevegem was deze morgen al vertrokken.  Wij zijn er niet van wakker geworden, we hebben het alleszins niet gemerkt. Na de bakkersronde naar de Okay en na het ontbijt hebben we weer een fietstocht van 23 km gemaakt naar Kortrijk en omgeving. Een deel van de rit ging over de Trimaarzate die ons van Zwevegem tot in het centrum van Kortrijk bracht.  We passeerden nog eens aan de jachthaven aan de Broeltorens waar we naartoe wilden waar nu over de hele lengte van het hele plein langs de oude Leiearm terrasjes zijn opgezet.  Er is nog weinig volk en die mensen die er rondlopen en fietsen dragen op een uitzondering na allemaal mondmaskers. 

        

    Gerestaureerde industriële site.  Enkele beelden uit het Groeninghepark. Een van de vele voetwegen in de buurt.

    We fietsten ook langs het zwembad van Kortrijk, langs het Groeninghepark waar volgens de overlevering de Guldensporenslag in 1302 plaats vond, langs nieuwe wijken, oude gerenoveerde fabrieksgebouwen en langs de jeugdherberg waar we 23 jaar geleden samen met onze vrienden Oscar en Bernadette overnacht hebben tijdens onze fietsvakantie. Op een pas gerooid aardappelveld hebben we na-geoogst, iets wat we vroeger toen ik 6-7 jaar oud was moesten doen van mijn grootvader. Met andere woorden, toen moesten de aardappeltjes die te klein waren om geschild te worden en op het veld waren blijven liggen, opgeraapt worden en gekookt te worden om te voeren aan het varken dat toen bij heel veel gezinnen vetgemest werd. Nu vind je in alle bijna winkels deze aardappeltjes als “krielpatatjes” en wordt er nog geld aan uit gegeven.

       

    De oude Leiearm door Kortrijk.  De Broeltorens.   De Abdijmolen.   De duiktank op de Transfo-site.

    Toen we in de namiddag op de boot waren  zijn er een uurtje na mekaar twee vrachtschepen achteruit uit de Zwevegemsluis gekomen die hier in de zwaaikom hebben gedraaid en richting Bossuit gevaren zijn.  Blijkbaar kunnen die voorbij de sluis nergens gedraaid komen om terug te varen.  De boten waren dan ook 80 m en 110 m  lang.  In de late namiddag heeft Annie het nog eens aangedurfd om alleen het stadje in te trekken.  Hopelijk vindt ze haar weg terug weer zonder al te veel moeite.

    Na het avondeten hebben we nog een fietstocht van 24 km gemaakt zodat het totaal vandaag op 47 km kwam.  We reden langs het kanaal tot aan de smalspoorbrug , naar de overkant over de Keiberg, langs de gehuchten Vierkeer en Truweel naar Otegem.  Langs Klein Ronse en de Vossenhoek naar Vichte en vervolgens via Brandemolen en Veemeersen tot aan sluis Zwevegem waar we terug overstaken en aan de boot arriveerden.



    04-08-2020, 00:00 Geschreven door Alois  
    Reageren (0)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    03-08-2020
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 56 – Maandag 03-08-2020 – Steiger Avelgem – Kade Zwevegem

    Weer een rustige nacht gehad. Gisteren is hier,  althans terwijl wij aan de boot, waren geen enkele boot gepasseerd. Met die kapotte deur aan de laatste sluis in Kortrijk komen er toch zeker bijna geen jachten langs. We zijn rond 08:00 uur wakker geworden van het lawaai van her verkeer aan de overkant van het kanaal. Na het ontbijt vertrokken we richting Zwevegem.  We hadden het kanaal vandaag met uitzondering van een viertal roeiers weer helemaal voor ons alleen. Vandaag alleen door sluis Moen en dan door tot net voor Bekaert in Zwevegem waar we aanmeerden op de hoek van de grote zwaaikom, net aan een laddertje zodat we ondanks de hoge kade, zij het met wat moeite, toch de fietsten kunnen afzetten.  Te 11:20 uur lagen we vast.

     

    Fabrieksgebouw wordt gerenoveerd. Er zijn hier enkele kano- en roeiverenigingen.

    Na het middageten en de afwas vertrokken we weer voor een fietstochtje van 24 km.  Van Zwevegem reden er langs het kanaal in de richting van Kortrijk waar we op de Leie aan sluis 11 uitkwamen.  Daar ben ik even gaan informeren naar de stremming van deze sluis die normaal tot 10.08.20 geprogrammeerd was. Van de bedienaar van de sluis (inderdaad, de bedienaar van de sluis die reeds van april 2020 gestremd is en nog steeds bemand is ondanks er geen enkele boot meer gepasseerd is!) vernam ik dat de sluis voorzien werd van nieuwe deuren maar dat er nog problemen waren die eerst nog moesten opgelost worden en dat dat pas na het bouwverlof zou gebeuren. Hij had er geen goed oog in dat de stremming op 10.08 voorbij zou zijn! Dat weten we dan ook alweer, we zullen overmorgen maar terugdraaien en via de Schelde verder richting Gent varen.  We gaan hier nu weer geen week blijven wachten zoals voor de werken aan de brug in Geraardsbergen enkele weken terug. Vervolgens fietsten we langs de Leie tot in Harelbeke waar nu de nieuwe sluis en de nieuwe stuw klaar is en grotere schepen aankan. 

     

    Oude pakhuizen tussen sluis 10 en 11.  Het mooie stationsgebouw van Harelbeke.

    De kades in Harelbeke zijn helemaal vernieuwd en er ligt een imposante draaibrug voor het fietsverkeer.  Van hieruit ging het richting provinciaal domein De Gavers waar we helemaal omheen fietsten en dan richting Deerlijk.  Over de snelweg ligt hier een knappe fietsbrug met aan beide zijden het fietspad dat in een grote cirkel omhoog loopt tot op de brug.  Na 24 km arriveerden we terug aan de ligplaats maar zijn we nog door gereden naar het centrum om daar eens te gaan kijken.  Er zijn allerhande winkels maar er is geen echte winkelstraat zoals dat in sommige steden is. Vlak bij de ligplaats, op loopafstand (100 m) van het kanaal, is er een nieuwe Okay gekomen. Voordien moest je door het centrum naar een Delhaise, een Carrefour of de Aldi en dat is te voet wel een eindje. Op het einde van de rit kregen we enkele verspreide druppels te verwerken en we waren 5 minuten aan de boot toen er een  fikse bui uit viel.

    03-08-2020, 19:53 Geschreven door Alois  
    Reageren (0)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    02-08-2020
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 55 – Zondag 02-08-2020 – Steiger Avelgem

    Deze morgen zaten aan de overkant al een paar vissers op het stek.  Op het stekje van de Avergemse Ski Club was ook al activiteit.  Er stond een kampeerauto en er zaten al mensen in het waterskibootje maar er werd nog niet gevaren.  Aangezien er weer warm weer voorspeld werd zijn we al vroeg voor onze fietstocht vertrokken.  Wa maken vandaag een tocht van 32 km die ons via de nrs 66.84.67.74.69.50.80.57.77.61.76.72.23.83 en 86 terug naar de aanlegplaats voerde. 

       

    Molen, rabarberveld en het Laatste Oordje in Bellegem.

    We reden weer langs mooie plaatsjes, soms over van die kleine voetpaadjes die de  dorpjes buiten de normale weg dwars door de akkers en weides met mekaar verbinden, dan weer eens steil bergop met de beloning van een mooi panorama. Ergens onderweg, de straat noemt daar “Het Laatste Oordje” passeerden we net op de middag aan restaurant “De geit” waarvan we geprofiteerd hebben en daar weer lekker zijn gaan eten (Stoofvlees van varkenswangetjes met Bevergems bruin bier met frietjes en een salade).  Met het buikje vol begonnen we aan de resterende kilometers en rond 15:00 uur arriveerden we terug aan de boot.

    Nu was er wel activiteit bij de ASC maar we hebben daar geen last van gehad.  Na het avondeten ben ik nog een rondje ter plaatse (6 km) gaan maken maar dit maal aan de overkant van het kanaal Kortrijk-Bossuit tot in Moen en terug. S’ Avonds waren we weer moe en toen het wat frisser werd zijn we de kooi opgezocht.

    02-08-2020, 00:00 Geschreven door Alois  
    Reageren (0)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    01-08-2020
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 54 – Zaterdag 01-08-2020 – Kade Pecq – Steiger Avelgem

    Het vrachtschip was deze morgen al vroeg vertrokken maar dat hebben we niet gemerkt. Na het bakkersbezoek en het ontbijt zijn we ook vertrokken richting Sluis Hérinnes.  Daar aangekomen werd op ons verzoek onmiddellijk de sluis klaar gemaakt en konden we binnen.  We hebben hier ook water bij getankt gezien ik verwacht dat we dat niet onmiddellijk ergens nog kunnen hier.  Toen we sluis Hérinnes uit voeren kwam er al een koppelverband aangevaren. Onderweg vandaag nog een jacht tegen gekomen en net voor sluis Bossuit nog een lege spits. Aan sluis Bossuit hetzelfde scenario, sluis dadelijk klaar, wij binnen en naar boven.  Dit duurde wel een kwartier gezien de sluis 185 m lang en 12,5 m breed is en er een verval van 10 m en er een massa water voor naar binnen moet. Voorbij de sluis legden wij aan aan de steiger van Avelgem.  Hier liggen vier boten waarvan er zeker 3 niet meer varen of toch al een hele tijd geen bezoek gehad hebben.  Ze liggen dan ook allemaal nog een 5 a 6 meter van mekaar zodat er niet veel plaats overblijft.  Ik denk dat ik eens een mailtje met foto’s van de toestand naar de gemeentedienst Avelgem ga sturen met de vraag eens maatregelen te nemen zodat passanten ook eens kunnen aanleggen.

      

    Vrouwen aan het stuur. Hertenboerderij in Knokke. Hier stond vroeger het station van Sint Denijs. 

    We hebben vandaag ook onze 1000e km van deze reis gefietst.  Vandaag was het een ritje van 23 km via de nrs 86.66.72.76.60.83.23.42.43.5.26.50.40.46.51.92.48.52.64.63.57. Hier komen de twee netwerken, Schelde en Leistreek tegen mekaar.  Het is hier zeer landelijk, licht glooiend met zeer grote velden waarop in de meester gevallen granen staan die momenteel geoogst worden.  Het is dan ook een heen en weer gerij van tractoren met grote aanhangwagens en van grote maaidorsers.

      

    Nieuwe stuw aan sluis Hérinnes.  Gemaaid vlasveld. Ligplaats van Avelgem boven sluis Bossuit.

    01-08-2020, 00:00 Geschreven door Alois  
    Reageren (0)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    31-07-2020
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 53 – Vrijdag 31-07-2020 – Kade Pecq

    Voormiddag een fietstocht van 18 km gemaakt langs het Spierekanaal tot Leers-Nord en zo terug naar Pecq. Het kanaal is heropend in 2010 maar veel beweging is er niet meer. Begin van het seizoen was er een scheepvaartbericht uitgegeven dat er maar 90 cm water stond maar de sluizen zijn nu allemaal boordevol, dus dat probleem is er niet meer maar het bericht staat nog steeds actief bij de scheepvaartberichten! Wordt dat dan helemaal niet gecontroleerd en aangepast?  Voor sluis Leers-Nord ligt een kleine rondvaartboot maar die is zo te zien ook al lang niet meer van plaats geweest.

       

    Herdenkingsplaat heropening Spierekanaal. Sluis Leers-Nord net op de grens. Ligplaats aan de kade in Pecq. 

    Wegens de hitte voor de rest niet veel meer gedaan vandaag buiten ons van binnen en van buiten goed nat gehouden. ’s Avonds hebben we dan na 19:00 uur nog een kleine tocht (5km) gemaakt naar Spiere en terug.

    Rond 22:30 uur is er nog een groot vrachtschip voor ons komen liggen. (sluizen sluiten op vrijdag hier te 22:00 uur) Laat op de avond begonnen er zich onweerswolken bijeen te pakken en in de verte ten oosten van ons in de richting Ath en ten noorden van ons richting Oudenaarde brak er een serieus onweer uit. Het flikkerde met momenten net of er iemand met een grote stroboscooplamp bezig was. Op die plaatsen werd de lucht bijna zwart en het moet daar flink geregend hebben.  Wij verheugden ons ook op een goed plensbui maar het enige resultaat was dat de boot net nat genoeg was om ze een beetje op te poetsen maar onze zwemkledij hebben we quasi droog opgeborgen.

    Aangezien de binnen-thermometer op 36 graden stond hebben we aanvankelijk een tijdje buiten geslapen maar Annie lag niet comfortabel op de bank en is naar binnen gegaan.  Ik ben enkele uren later gevolgd toen het wat afgekoeld was.

    31-07-2020, 00:00 Geschreven door Alois  
    Reageren (0)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    30-07-2020
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 52 – Donderdag 30-07-2020 – Halte Fluvial Antoing – Kade Pecq

    Toen we deze morgen opstonden was de Blue Steel reeds vertrokken.  Wij hebben hier niets van gehoord of we dachten misschien dat het een voorbij varend vrachtschip was.  Na het ontbijt vertrokken wij ook richting Doornik waar we wilden gaan liggen omdat daar elektriciteit en water te krijgen is.  Toen we echter te 10:10 uur arriveerden aan de halte fluvial bleek deze een werf te zijn geworden. 

      

    De werf van de Halte Fluvial van Doornik. Op de Schelde tussen Doornik en Pecq.

    Een stukje steiger was er nog wel maar de verbinding met de oever was weg, dus dan kan je niet van de boot en daar zijn we dan ook niets mee. Toen ik via de radio informeerde bij sluis Kain bleek de enige mogelijkheid om op dit stuk van de Schelde aan te leggen met pleziervaart in Antoing was en daar kwamen we net vandaan.  Dan maar verder gevaren en in Pecq kwamen we aan de nieuwe kade die we enkele jaren ook gebezigd hadden en daar hebben we dan maar aangelegd.

      

    Kasteeltje van Instituut Saint-André. Watermolen Froyennes. Oude opengewerkte cementoven met onderaan de stookgaten en midden erin een soort kegel die het afgewerkt cement naar de buitenkant duwde waar het kon opgeschept worden.  Het moet daarbinnen zo heet als in de hel geweest zijn voor de arbeiders.

    Na de middag met de fiets terug naar Antoing via de nrs 59.58.63.62.67.86.85.84.13.23.27.3.48.49.51.8.11.9 en 10 en kwamen door Pecq, Esquelmes met zijn Chateau, Ramegnies-Chin met zijn Chateau Ramegnies, Chateau de Chin, Chateau Belle Rive en het mooie gebouw (oud kasteeltje) van Instituut Saint-André, Doornik Centrum, Les Bastions, Allain en Vaulx waar we de Schelde terug overstaken en via de ruines van de oude cementovens tot aan de brug van Antoing reden en daar terug overstaken.

    30-07-2020, 20:27 Geschreven door Alois  
    Reageren (0)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    29-07-2020
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 51 – Woensdag 29-07-2020 – Halte Fluvial Antoing

    Na het ontbijt efkes naar de bunkerboot Neptunus gegaan voor de aanschaf van een nieuwe vlag, de onze is zo door de zon afgeschenen dat er bijna geen kleur meer op zit.  Tevens een nieuwe vlotterschakelaar gaan halen voor de douchepomp gezien die af en toe kuren vertoont en soms blijft draaien als de bak leeg is. Als dat nu nog te dikwijls gebeurt moet ik die vervangen.

    Nadien hebben we weer een fietstocht gemaakt via de nrs 10.24.51.73.96.58.59.60.62.94.73.53.14.16.12 en terug naar 10 dat ons van Antoing naar Bruyelle, Wez-Velvain, Jollain-Merlin, Hollain, Bléharies, Laplaigne, Péronnes-Lez-Antoing en terug naar Antoing voerde met onderweg nog een ommetje over het grondgebied van Flines-Lez-Mortagne waar we nog gaan kijken zijn naar een plaats waar eind 1944 een Langcaster bommenwerper neergestort was nadat die verderop geraakt was door luchtafweer toen hij van een bombardement terug keerde. Pas in 2010 werd hier ter nagedachtenis een monument opgericht zowat midden in het bos net op de grens B/Fr.  De plaats is enkel te voet en met de fiets bereikbaar over een klein smal paadje.

    Toen we terug aan de boot arriveerden had het jacht Blue Steel (NL) op de plaats voor ons aangemeerd. Aan boord een Engels koppel dat mede-eigenaar is van de boot en die hun vakantie hier doorbrengen. Ze hebben samen met twee andere koppels de boot aangekocht en houden achter mekaar aan drie weken vakantie op de boot.

       

    Schelde in Bléharies. Monument in Flines-Lez-Mortagne. Plein met rotonde in Antoing.

    In de namiddag ben ik te voet door Antoing, langs het chateau (maar er is niet veel van te zien buiten de torens gezien er helemaal rondom een hoge muur rond staat) gegaan om de auto te gaan halen aan het administratief centrum en hem hier op de parking beneden te zetten.  

      

    Torens van Chateau Antoing.  De bovenste ingang met de steile weg ernaartoe.

    Er staan hier wel een aantal mooie oude gerestaureerde gebouwen en er zijn enkele mooie pleintjes te ontdekken. In de hoofdstraat zijn allerhande winkels, enkele cafés, een paar restaurants, een boucherie en aan de rand van het kleine centrum beneden langs de Schelde is een nieuwe Aldi. En boven kort bij het Administratieve Centrum en het kerkhof bevindt zich een Colruyt. Dus hier kan je normaal wel vinden wat je doorgaans nodig hebt.

    29-07-2020, 00:00 Geschreven door Alois  
    Reageren (0)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    28-07-2020
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 50 – Dinsdag 28-07-2020 – Kade boven S Maubray

    Weer een goed plaatsje om te overnachten. Deze  morgen om 06:10 uur vertrok de Memphis maar ik werd pas wakker toen de boot bijna in de sluis lag.  Het is wat grijs overtrokken en vannacht heeft het blijkbaar een kleine bui gedaan, het dek is nat maar achteraan onder de kap is alles nog droog dus veel zal er niet gevallen zijn.  Iets voor 08:55 uur waren we klaar om te vertrekken en gezien de sluis bovenaan nog open stond hebben wij de sluis maar opgeroepen en we mochten dadelijk binnen.  Het is hier weer een sluis met een verval van 12 m maar er zijn drijvende bolders.  Het duurde  een vijftal minuten en toen waren we weer beneden.  We komen nu op La Grande Large, het meer tussen de twee sluizen met een basis van ADEPS, de jachthaven Péronnes en in de rechterhoek jachthaven Antoing.  Wij gaan echter verder. Aan de overzijde van het meer aan sluis Péronnes moesten we wachten op een vrachtschip dat naar boven ging en toen was het onze beurt.  Hier is het verval ongeveer 8 meter maar hier zijn geen drijvende bolders, dus is het hier “herpakken” op de verschillende muurbolders in de sluiswand.  Toen we onder en buiten waren kwamen we al dadelijk een vrachtschip tegen en toen we iets verder op de Schelde arriveerden passeerden we een Frans koppelverband van spitsen die net naar de sluis draaiden.

      

    La Grande Large van Péronnes.  Mooie vergezichten tijdens onze fietstocht. Ruine (14 Eeuw) van het Chateau van Vaulx.

    Wij wilden naar Bleharies aan het oude douanekantoor net voor de grens gaan en daar gaan liggen maar het lag er vol binnenschepen en dan zijn we maar terug gekeerd naar Antoing naar de Halte Fluvial.  Daar lagen twee jachten, de Alma die we ook in Ath hebben gezien, en de Nausicaa uit Anseremme.  Beide lagen tegen de achterste kade, de kade vooraan was helemaal vrij.

    Onze fietstocht van 34 km voerde ons namiddag over het glooiende landschap met mooie vergezichten en kleine dorpjes en langs enkele Chateau’s. We reden via de nrs 10.12.17.40.38.35.1.34.32.30.48.7.1.23.4.5.11.9 en terug naar 10 waarbij we door de dorpjes Fontenoy, Vezon, Barry, Froidmanteau, Maulde, Beclers, Havinnes, Warchin, Allain, Vaulx, Calonne en terug naar Antoing reden. Onderweg kwamen we enkel twee andere fietsers en drie wielertoeristen tegen en ergens onderweg stonden enkele jongeren met een fiets aan de kant. Er wordt hier blijkbaar heel weinig gefietst ondanks dat het hier wel een mooie streek is en er een goed bewegwijzerd fietsnetwerk ligt.

    Toen we terug aan de halte fluviale kwamen had er nog een Nederlands jacht uit Hilversum aangelegd.

    28-07-2020, 18:55 Geschreven door Alois  
    Reageren (0)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    27-07-2020
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 49 – Maandag 27-07-2020 – YH Peruwlez – kade voor sluis Maubray

    Vanmorgen wakker geworden onder een grijze hemel.  Vannacht heeft het een klein beetje geregend. Iets voor we te 09:45 uur vertrokken klaarde het op en werd het zonnig tussen de witte wolken door en even later moest zelfs de zonnebril boven gehaald worden.  We zijn tot aan de kade voor sluis Maubray gevaren en blijven hier vandaag liggen. Het is maar 14 km maar we hebben alle tijd.  We moeten alleen maar voor 01.08.20 door de sluis van Péronnes gaan want daar gaat weer gewerkt worden en we mogen niet te vroeg op de Schelde in Bossuit zijn want daar wordt een sluisdeur gerepareerd en we willen daarlangs naar Kortrijk naar de Leie.

    Na het middageten maakten we weer een fietstocht alles samen van 27 km.  We vertrokken naar het Grand Large de Péronnes welk tussen de twee sluizen van Maubray en Péronnes ligt.  Hier op het einde van het meer wordt een nieuw groot vakantiepark gebouwd en ik vermoed dat hij ook een nieuwe jachthaven gaat komen.  Er liggen  aan de overkant al een aantal boten maar die liggen gewoon tegen de kant.  Vervolgens volgden we het Ancien Canal Pommeroeul-Antoing. 

      

    Le Grand Large tussen de twee sluizen en Le Petit Large aan de oude sluis.

    Op het grondgebied van Maubray is dit kanaal in de heuvel ingegraven en is het maar zo smal dat er net een spits door kon. Wij volgen dit traject en komen naar schatting 20 meter boven het kanaal dat door bomen en struiken aan ons zicht onttrokken wordt.  Toen indertijd beslist werd het kanaal bevaarbaar te maken voor grotere schepen hebben ze vermoedelijk ingezien dat de verbreding van dat stuk veel meer zou kosten dan een nieuw kanaal te graven. Op het oude kanaal dat maar geschikt was voor spitsen (39 x 5 m) lagen ook 13 sluizen waardoor een schip in een drukke periode 4 uur tot 3 dagen nodig had om het traject van 14 km te overbruggen.  Nu, op het nieuwe kanaal zijn maar twee sluizen waar 4 spitsen tegelijk in konden. Spitsen zie je hier nog wel maar niet zo veel, nu zijn het bijna allemaal schepen van 80 m lang en 9 tot 11,5 m breed zodat er zo maar één tegelijk in kan. De twee sluizen op dit nieuwe kanaal zijn 85 m x 12 m.  Op het oude kanaal zijn de voormalige sluiswachtershuisjes bijna allemaal mooi gerenoveerd. Zo reden we verder tot Peruwlez en nadien toen we de auto aan het gemeentehuis in Antoing hadden geplaatst van daaruit terug naar de boot.  Rond 20:00 uur arriveerde er nog de vrachtboot Memphis maar aangezien deze sluizen maar tot 19:30 uur bediend worden is bij ons komen aanmeren.

    27-07-2020, 00:00 Geschreven door Alois  
    Reageren (0)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    24-07-2020
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 47 – Vrijdag 24-07-2020 – Kade Blaton – YH Peruwlez

    Vanmorgen eerst naar de Carrefour Market gefietst om brood te halen maar daar kwam ik aan de gesloten deur.  Volgens mij is de winkel hier gesloten en inderdaad, bij bevraging van een “local” bleek die winkel enkele maanden geleden de deuren te hebben gesloten.  Neen een boulanger was hier ook niet meer maar er was wel goed nieuws.  Enkele straten verder, allé eerder terug naar het centrum, was toen een Okay open gegaan en daar hadden ze ook lekker brood.  Toevallig was de persoon die ik aansprak een fervent wandelaar en hij wist dadelijk dat ik van het jacht uit Lommel dat voor de oude brug lag kwam, hij was daar gisteren avond al gepasseerd en vermoedelijk hoorde hij dat aan mijn Frans “met haar op”.  Hij vertelde dat hij ooit in Lommel op vakantie geweest was, enkele dagen na het ongeval met de reisbus met kinderen van de school in Lommel Kolonie en de school in Heverlee in een Zwitserse tunnel toen zij terugkeerden van vakantie.  Zij passeerden toen toevallig aan de school in de Kolonie en zagen daar wat er gebeurd was.  Het had hun hevig aangegrepen.

    Hij wist mij een heleboel te vertellen over wat er hier in de omgeving te zien was zodat ons gesprek enige tijd duurde en ik vermoedde dat Annie die op brood zat te wachten misschien wel een beetje ongerust was.  Ondertussen brak er bij zijn buurman nog net een jong geitje door de afsluiting en dat moest dan ook terug gevangen worden wat we met drie toch voor mekaar kregen.  Uiteindelijk belandde ik met lekker brood en, jawel een echte Franse baguette, terug aan boord.

       

    Het meer van Bernissart. Het museum van de Iguandons. Oud kanaal. En de scheve toren van Pommereuil.

    We besloten na het ontbijt eerst een ritje in deze buurt te maken en later op de namiddag verder te varen naar de YH Peruwlez die maar 7 km verder ligt en waar we de boot voor het weekend laten liggen om naar het verjaardagsfeestje van Rho te gaan en op bezoek te gaan bij Bomma.  We maakten eerst een ritje van 21 km door en rond Bernisart. Op het einde van de 19e eeuw werden in de koolmijn van Bernissart op een dikke 300 meter diepte de fossielen van een aantal inguadons gevonden wat het dorp op slag wereldberoemd maakte en van over de hele wereld wetenschappers aantrok en waar nu een museum aan geweid is.  Verder fietsten we langs het meer van Bernissart, het oude Canal Pommereuil-Antoign dat sedert het graven van het Canal Péronnes-Blaton-Nimy in onbruik raakte en gesloten werd. Vervolgens fietsten we naar het pas in de jaren 60 gegraven Canal de Pommereuil-Condé-sur-L’escaut dat ondertussen ook al vele jaren gesloten is en eigenlijk nooit gebruikt werd omdat de Fransen het oude kanaal niet wilden verbreden en uitbaggeren.  Zodoende moeten schepen nu de omweg naar Péronnes naar de Schelde en dan helemaal terug naar Condé-sur-L’escaut varen om zo verder Frankrijk in te varen. Er vielen ons verder in het dorpje Pommereuil op dat er nog steeds 6 café’s zijn die op de middag allemaal open waren (en waar overal volk binnen zat) en dat ze hier een geweldig scheve torenspits op de kerk hebben staan.

       

    Sluisdeur nu in gebruik als duivenappartement. Chateau de L’Hermitage. Basiliek van Bon Secours en een dreef in het woud van Bon Secours.

    Nadien, na een passage aan de boot voor een sanitaire stop, nog een kleine toer van 12 km gedaan naar het woud  en naar het dorp Bon Secours met zijn Basiliek boven op de heuvel met zicht over Noord-Frankrijk.  In het woud staat het Chateau de l’Hermitage te verkommeren en hele stukken van het woud zijn gerooid. Tevens waren hier in het woud 29 kleine steenkoolmijnen gevestigd. Onderweg ging Annie nog effe een off-road paadje uitproberen met het gevolg dat ze er een gedeukte knie aan over hield gelukkig niet al te erg.

    24-07-2020, 21:37 Geschreven door Alois  
    Reageren (0)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    23-07-2020
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 46 – Donderdag 23-07-2020 – Kade Ladeuze – Kade Blaton

    Weer goed geslapen. Rond 08:00 uur opgestaan omdat we te 09:00 uur klaar moeten zijn  voor vertrek.  We willen vandaat naar Blaton varen en moeten op 14 km ook 14 sluizen doen, dus dat gaat nog eens een lange dag worden.  Hopelijk valt het mee met de bediening. Te 09:00 uur arriveerde het personeel en die moesten eerst de Nestor door sluis 15 en twee ophaalbruggen verderop loodsen richting Ath.  Dan zouden zij ons richting Blaton begeleiden. Het gewezen vrachtschip Saiada uit Gent, nu een woonboot dat gisteren namiddag ook aangekomen was wou ook verder varen maar wij kunnen met twee niet in de sluis aangezien hun schip 29m lang is en wij 13m en de sluizen hier maar 41m zijn. Ze wilden ook zeker vandaag tot in Blaton gezien zij voor het kanaal hier hun stuurhuisopbouw moesten afbreken en het vanaf vrijdag regenachtig zou worden. Gezien S14 al open stond zijn we daar alvast naartoe gevaren en binnen gevaren.

        

    Ongewone weideafsluiting. Ligplaats in Blaton, links het canal Peronnes-Blaton-Nimy met de Porte de Garde Blaton, rechts  achter onze boot de oude sluis van het oude Canal Pommereuil-Antoign welk nu buiten gebruik is, en de Porte de Garde die in geval van een dijkbreuk naar beneden gelaten kan worden om te beletten dat het kanaal leeg loopt.

    We zullen in de sluis wel wachten tot het personeel opdaagt. Te 09:50 uur was het zover en we konden naar boven. Achtereenvolgens ging het van S14 tot S10 en toen was het tijd op te eten, voor ons en voor het sluispersoneel. En een halfuur later ging het verder tot we te 14:55 uur door de laatste sluis in Blaton waren.  Van S13 tot en met S1 hadden we steeds dezelfde mannen, vader en zoon, die ons een zeer vlotte bediening gaven wat door ons zeer gewaardeerd werd. Op het Canal Peronnes-Blaton-Nimy aangekomen hebben we ons te 15:15 uur aan de kade voor de oude sluis op het oude Canal de Pommereuil vastgelegd en hebben hier uitstekend zicht op hetgeen er voorbij vaart.

    Het is nog eens een lange vaardag geworden maar het ging toch goed vooruit, maar we gaan vandaag niet meer fietsen.

    De Saiada is er blijkbaar vandaag niet meer doorheen geraakt. Beetje sneu voor die mensen dat ze voor de volgende nacht het stuurhuis weer moeten opbouwen en morgen om de bruggen te kunnen passeren weer moeten afbreken, maar dat is het risico van met zulke grote of hoge boot hier langs te varen.

    23-07-2020, 19:11 Geschreven door Alois  
    Reageren (0)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    22-07-2020
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 45 – Woensdag 22-07-2020 – Kade Ladeuze

    Zalig geslapen hier, alles muisstil, zelfs geen kikkers of waterkiekens die ’s morgens beginnen te kwieten. We blijven hier nog een dag liggen. Hier geldt ook de regeling voor leden van het VVW dat de tweede nacht gratis liggen is en aangezien we toch pas vrijdag naar Perluwez varen om daar het weekend te blijven liggen blijven we nog. Rond 10:00 uur vertrokken we weer met de fiets op de auto naar Perluwez en kwamen met de fiets langs het canal Peronnes-Nimy-Blaton en verder langs het canal Ath-Blaton terug naar Ladeuze zodat we konden kijken of er onderweg nog aanlegplaatsen waren. Er zijn nog twee plaatsen waar je tussen de sluizen kan blijven liggen, één in Stambruges en één in Blaton. De laatste ligt echter pal voor de brug van de snelweg en daar is het wel lawaaierig.  Toen we bijna terug in Ladeuze waren lag de Nestor van VVW Nieuwpoort in de sluis klaar om uit te varen.  Wij waren net terug aan de boot toen die hier arriveerde. Later op de namiddag arriveerde nog een spits, de Saiada uit Gent, die nog net voor de Najo III uit Emblem kon liggen.

      

    De kerk van Beloeil.  De ingang van het park en het kasteel.   De voorzijde aan de kant van het meer.

    Nadien zijn we nog naar het Chateau de Beloeil gereden maar daar stonden we voor de gesloten deur.  Gesloten wegens corona. Het omliggende park was eveneens gesloten dus daar konden we alleen eens helemaal rond rijden maar wegens een muur van 3 meter hoog rondom konden we alleen aan één zijde waar een stuk geen muur staat iets zien. Het is groot maar dat is ook alles wat we er van kunnen zeggen. Op de terugweg langs gereden bij de enige winkel in de omtrek en dan terug naar de boot.  Uiteindelijk hebben we vandaag nog 34 km gebold wat het totaal tot nu toe op iets meer dan 800 km brengt.

    22-07-2020, 21:10 Geschreven door Alois  
    Reageren (0)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    T -->

    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs