Deze morgen passeerde rond 09:15 uur een jacht richting
Nieuwpoort. Gezien Annie nog naar de bakker was konden we er niet samen mee
door varen. Misschien moeten we straks aan de volgende brug wel wachten omdat
die nog maar pas open geweest is. Een kwartiertje later konden we dan
vertrekken. Toen we aan de volgende brug
kwamen (Slijpebrug) en een aanvraag tot opening deden werd die onmiddellijk
bediend. In mijn vaaratlas staat dat het hier blokvaren is maar daar blijkt
althans vandaag niet het geval te zijn.
Ook de volgende brug (Rattevallebrug) werd zonder verpinken bediend en
toen we aan sluis St Joris kwamen kregen we de melding dat de sluis voor de
andere zijde open stond en er twee jachten zouden invaren en dat het dan aan
ons was. De boot die voor ons doorgevaren was lag ook voor de sluis te wachten.
Tijdens het wachten voor de sluis was het moeilijk op de plaats te stil te
blijven liggen. Er stond een strakke
wind die ons de ene keer naar stuurboord en enkele tellen later naar bakboord
blies. We moesten toch wel een
kwartiertje wachten voor de anderen uit de sluis waren en wij binnen konden.

Mooi plaatsje aan de buitenkant. Rondvaartboot op de Ijzer
aan de Uniebrug. Beeld langs de IJzer.
Eenmaal door de sluis hebben we de havenmeester van VVW
Nieuwpoort opgeroepen die ons onmiddellijk een mooi plaatsje aan de binnenzijde
van de eerste vingersteiger toewees, hielp met het aanleggen en de
elektriciteitskast klaar maakte om aan te sluiten.
Na het middageten zijn we weer de auto gaan ophalen in Leffinge
en dit via de nrs 70.10.46.1.54.21.50.84. Via het jaagpad langs de IJzer reden
we tot Mannekesvere waar we de IJzer overstaken en aan de overkant verder
reden. Vervolgens door de polders naar
Slijpe en zo verder naar Leffinge. Het ritje was 16 km lang.
Toen we terug aan de haven arriveerden was het net 16.00
uur en was het tijd om naar het havenkantoor te gaan. De havenmeester is Daniel
die we enkele jaren geleden op onze reis naar de Somme hebben leren kennen. Hij
had toen nog zelf een boot en wij hebben toen enkele malen met hun dubbel
gelegen. Op een van die dagen dag we naast mekaar lagen was hun hondje nog
tussen onze beide boten in het water gevallen maar gelukkig hebben we hem op
het droge gekregen en had hij er niets aan over gehouden.
Nu is Daniel al een drietal jaren havenmeester hier en
ondertussen heeft hij zijn boot verkocht gezien zij praktisch niet meer gingen
varen en er veel onderhoud aan begon te komen. Het was een prettig weerzien en
hij herkende ons onmiddellijk. Hij bleek ook regelmatig onze blog te lezen.
Na het water tanken hebben hebben we nog een ritje naar
Nieuwpoort-Bad gemaakt. Je moet hier ook als fietser op veel plaatsen een
mondmasker dragen en het hele stuk langs de vaargeul naar de binnenhavens is
verboden terrein voor fietsers. Het is hier niet prettig meer om te fietsen. We
zijn dan maar na een terrasje terug naar de boot gereden.
|