Het is hier een rustige nacht geweest. Toen we gisteren terug kwamen van onze
fietstocht was de visser die hier zat vertrokken, vermoedelijk moeten verkassen
voor de hevige regenbui. Om 09:10 uur waren we klaar om te vertrekken. Ter hoogte van Stalhille moesten we oproepen
om de voetgangersbrug te openen wat na een minuutje na onze oproep
gebeurde. Het is een speciaal geval. Het
brugdek hangt aan beide oevers aan een soort balansarm met aan de ene kant het
brugdek en aan de andere kant een contragewicht. De beide armen draaien in het verticaal vlak
waardoor het brugdek (voor ons gezien toch) naar rechts uitzwaait en zo op
ongeveer 80° blijft staan. Vervolgens was er niets meer tot aan de
Plassendalesluis waar het kanaal Plassendale-Nieuwpoort aansluit op het kanaal
Gent-Brugge-Oostende waar we de laatste dagen op hebben gevaren. De
aanlegplaats voor de sluis was volledig bezet, dus hier konden we niet meer bij
liggen. We gaan dan maar doorvaren tot
Oudenburg. Sluis Plassendale heeft in
normale omstandigheden geen verval, enkel bij uitzonderlijke waterstanden wordt
de sluis gebruikt. Nu staat het niveau,
boven, in en voorbij de sluis gelijk.
Enkel de twee bruggen moeten geopend worden en voor de rest kan je nu
gewoon doorvaren. De sluis zelf is een
apart geval. Ze is 90 m lang en is eigenlijk een dok waar meerdere schepen
langs elkaar kunnen liggen maar de doorvaartopening is maar 6 m breed.
Voetgangersbrug Stalhille. In sluis Plassendale. Aan de
steiger Oudenburg. Er passeert hier toch
beroepsvaart.
Eenmaal door de sluis was het nog een drietal km varen tot
de steiger van Oudenburg. Toen we de
steiger in de verte zagen liggen konden we maar één boot zien liggen. Toen we echter 50 meter van de steiger waren
en net naar de steiger hadden gemaneuvreerd kwamen er nog twee boten van de
andere kant door de bocht. We kwamen
alle drie tegelijk aan de steiger aan.
Wij hebben helemaal achteraan vastgemaakt en de twee van de andere kant
legden zich aanvankelijk midden in de steiger.
Uiteindelijk zijn ze dan doorgeschoven tot net voor ons en is er nog
veel plaats aan de steiger.
Normaal is er hier water en elektriciteit doch het water
was tijdelijk afgesloten. Pech voor ons.
Na de middag hebben we een fietstocht van 38 km gemaakt
van de steiger naar de Plassendalebrug, langs Noordhoek naar het Paddegat, via
Stalhille, Lepelem, Vlissegem, De Haan, Vosseslag, Bredene, langs de Spuikom
terug naar de Plassendalebrug en terug naar Oudenburg. Na deze rit (66.29.27.59.33.23.28?98.78.6.56.96.5.
67.95.26.59.27.29.66) hadden we 38 km op de teller. Tussen Stalhille en
Vlissegem passeerden we de plaats waar een Wellington bommenwerper werd
neergehaald. De 6 bemanningsleden liggen begraven op de begraafplaats
Vlissegem. De kerk van Stalhille heeft een eigenaardige achtzijdige toren. En op
het einde van onze rit passeerden we aan een beruchte kroeg: De Chargebuze.
Monument
gevallen bommenwerper. Kerk Stalhille. De Spuikom in Oostende. De Chargebuze.
Na
het avondeten weer een klein rondje door Oudenburg gemaakt om te kijken wat er
zoal te zien is met het gevolg dat er nog 6 km zijn bij gekomen. Er zijn een
viertal bakkers, een supermarkt, het Romeins Archeologisch Museum, een
dierenkliniek, een funerarium en een crematorium voor huisdieren, een grote
zaak met bouwproducten, en nog enkele kledingwinkels.
|