aniwayopreis2020
Inhoud blog
  • Dag 116 – Zondag 04-10-2020 – Kade Blauwe Kei - Bryac
  • Dag 115 – Zaterdag 03-10-2020 – Kade Blauwe Kei
  • Dag 114 – Vrijdag 02-10-2020 – Kade Mol Donk – Kade Blauwe Kei D
  • Dag 113 – Donderdag 01-10-2020 – Kade S10 Herentals – Kade Mol Donk
  • Dag 112 – Woensdag 30-09-2020 – Kade Emblem – Kade S10 Herentals
    Archief per week
  • 28/09-04/10 2020
  • 21/09-27/09 2020
  • 14/09-20/09 2020
  • 07/09-13/09 2020
  • 31/08-06/09 2020
  • 24/08-30/08 2020
  • 17/08-23/08 2020
  • 10/08-16/08 2020
  • 03/08-09/08 2020
  • 27/07-02/08 2020
  • 20/07-26/07 2020
  • 13/07-19/07 2020
  • 06/07-12/07 2020
  • 29/06-05/07 2020
  • 22/06-28/06 2020
  • 15/06-21/06 2020
  • 08/06-14/06 2020
    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    E-mail mij

    Druk oponderstaande knop om mij te e-mailen.

    Gastenboek
  • reisverslag

    Druk oponderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek

    Reis 2020. Wegens corona-beperkingen NIET naar Berlijn!
    18-08-2020
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 70 – Dinsdag 18-08-2020 – Steiger Nieuwegebrug – Steiger Oudenburg

    Het is hier een rustige nacht geweest.  Toen we gisteren terug kwamen van onze fietstocht was de visser die hier zat vertrokken, vermoedelijk moeten verkassen voor de hevige regenbui. Om 09:10 uur waren we klaar om te vertrekken.  Ter hoogte van Stalhille moesten we oproepen om de voetgangersbrug te openen wat na een minuutje na onze oproep gebeurde.  Het is een speciaal geval. Het brugdek hangt aan beide oevers aan een soort balansarm met aan de ene kant het brugdek en aan de andere kant een contragewicht.  De beide armen draaien in het verticaal vlak waardoor het brugdek (voor ons gezien toch) naar rechts uitzwaait en zo op ongeveer 80° blijft staan. Vervolgens was er niets meer tot aan de Plassendalesluis waar het kanaal Plassendale-Nieuwpoort aansluit op het kanaal Gent-Brugge-Oostende waar we de laatste dagen op hebben gevaren. De aanlegplaats voor de sluis was volledig bezet, dus hier konden we niet meer bij liggen.  We gaan dan maar doorvaren tot Oudenburg.  Sluis Plassendale heeft in normale omstandigheden geen verval, enkel bij uitzonderlijke waterstanden wordt de sluis gebruikt.  Nu staat het niveau, boven, in en voorbij de sluis gelijk.  Enkel de twee bruggen moeten geopend worden en voor de rest kan je nu gewoon doorvaren.  De sluis zelf is een apart geval. Ze is 90 m lang en is eigenlijk een dok waar meerdere schepen langs elkaar kunnen liggen maar de doorvaartopening is maar 6 m breed.

            

    Voetgangersbrug Stalhille. In sluis Plassendale. Aan de steiger Oudenburg.  Er passeert hier toch beroepsvaart.

    Eenmaal door de sluis was het nog een drietal km varen tot de steiger van Oudenburg.  Toen we de steiger in de verte zagen liggen konden we maar één boot zien liggen.  Toen we echter 50 meter van de steiger waren en net naar de steiger hadden gemaneuvreerd kwamen er nog twee boten van de andere kant door de bocht.  We kwamen alle drie tegelijk aan de steiger aan.  Wij hebben helemaal achteraan vastgemaakt en de twee van de andere kant legden zich aanvankelijk midden in de steiger.  Uiteindelijk zijn ze dan doorgeschoven tot net voor ons en is er nog veel plaats aan de steiger.

    Normaal is er hier water en elektriciteit doch het water was tijdelijk afgesloten. Pech voor ons.

    Na de middag hebben we een fietstocht van 38 km gemaakt van de steiger naar de Plassendalebrug, langs Noordhoek naar het Paddegat, via Stalhille, Lepelem, Vlissegem, De Haan, Vosseslag, Bredene, langs de Spuikom terug naar de Plassendalebrug en terug naar Oudenburg.  Na deze rit (66.29.27.59.33.23.28?98.78.6.56.96.5. 67.95.26.59.27.29.66) hadden we 38 km op de teller. Tussen Stalhille en Vlissegem passeerden we de plaats waar een Wellington bommenwerper werd neergehaald. De 6 bemanningsleden liggen begraven op de begraafplaats Vlissegem. De kerk van Stalhille heeft een eigenaardige achtzijdige toren. En op het einde van onze rit passeerden we aan een beruchte kroeg: De Chargebuze.

         

    Monument gevallen bommenwerper. Kerk Stalhille. De Spuikom in Oostende. De Chargebuze.

    Na het avondeten weer een klein rondje door Oudenburg gemaakt om te kijken wat er zoal te zien is met het gevolg dat er nog 6 km zijn bij gekomen. Er zijn een viertal bakkers, een supermarkt, het Romeins Archeologisch Museum, een dierenkliniek, een funerarium en een crematorium voor huisdieren, een grote zaak met bouwproducten, en nog enkele kledingwinkels.



    Geef hier uw reactie door
    Uw naam *
    Uw e-mail
    URL
    Titel *
    Reactie * Very Happy Smile Sad Surprised Shocked Confused Cool Laughing Mad Razz Embarassed Crying or Very sad Evil or Very Mad Twisted Evil Rolling Eyes Wink Exclamation Question Idea Arrow
      Persoonlijke gegevens onthouden?
    (* = verplicht!)
    Reacties op bericht (0)

    T -->

    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs