Druk oponderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek
Reis 2020. Wegens corona-beperkingen NIET naar Berlijn!
27-09-2020
Dag 109 â Zondag 27-09-2020 â Klein Willebroek â PH Lier
Deze morgen na het ontbijt contact opgenomen met sluis
Klein Willeboek om te informeren wanneer we zouden kunnen vertrekken. Volgens de planning zou er pas vanaf 11:00
uur kunnen versast worden maar wegens het door storm Odette opgestuwde water stond
het peil hoger dan volgens de vooruitzichten gepland en konden we al te 09:20
uur de sluis in en versast worden wat ons goed uitkwam. We hebben dan alles klaar gemaakt en
vertrokken. In de sluis gingen we ongeveer 2 meter omlaag. Toen de beneden deur
van de sluis open ging lag er een heel eiland groenafval in de vaargeul rondjes
te draaien. Om er doorheen te gaan zonder dat er van alles rond de schroef zou
draaien hebben we een kleine aanloop genomen in de sluis, de schroef vrij gezet
en er doorheen gevaren. Toen ik de schroef terug in zijn werk zette voelde ik
dat er toch nog vanalles aan hing rond te draaien. De schroef trilde en veel
vaart konden we niet maken. Dan maar
weer enkele malen kort achteruit en terug vooruit geschakeld en er kwam een
tros groen achter de boot bovendrijven, hield het trillen op en kregen we wat
vaart. Er dreef heel veel groen
(kantenmaaisel en snoeitakken) rond op de Rupel dus we moesten constant
zigzaggen om de plakken te vermijden. Eenmaal voorbij de monding van de
Dijle dreef er bijna niets meer rond dus
ik vermoed dat alles van de Dijle of de Zenne af kwam. Op de Beneden Nete dreef bijna niets.
Omstreeks 11:30 uur arriveerden we aan sluis Duffel die reeds open stond toen
we ze in zich kregen en konden we netjes binnen varen.
Pijpestelenregen.Ingang fort van Koningshooikt. Groenten- en Fruitloodsen in St Katelijne
Waver.
We hebben vandaag op het hele traject geen verkeer
gehad.Het is ook het laatste weekend
van het vaarseizoen waarbij enkele sluizen op zondag open (of langer open) zijn
voor de pleziervaart.
Toen we in Lier aankwamen lag er buiten de boot van de
havenmeester maar één boot, een Engelse woonboot, aan de steiger.Gezien we hier weer water willen indoen
hebben we ons in de buurt van het watertappunt gelegd zo wat ongeveer in het
midden van de ongeveer 300 meter lange aanlegsteiger.
Aangezien het volgens het weerbericht namiddag zo goed als
droog zou blijven besloten we na het middageten onmiddellijk te vertrekken voor
onze fietstocht om de auto op te halen in Heffen.Het werd een rit van 25 km van de ligplaats naar
Koningshooikt, St Katelijne Waver, Elzenstraat, Kauwendaal, Katanga,
Galgenberg, Battel, Leest en zo naar Heffen langs de nrs 40.48.42.91.43.24.65.98.96.97.95.90.79.
Een tijdje nadat we terug aan de boot waren arriveerde de
havenmeester. Zij woont niet meer op
haar boot die hier nog wel ligt maar een straat verderop maar komt enkele malen
per dag langs omdat ze toch met haar nieuwe jonge hond moet gaan wandelen. De
boot werd wegens een toekomstige familie uitbreiding te klein en ze hadden
besloten aan de wal te gaan wonen en de boot te verkopen. De andere boot was
iets nadat wij met de fiets vertrokken waren afgevaren en nu liggen we hier
vannacht helemaal alleen.
Vannacht heeft het weer hard gewaaid en geregend. Deze morgen regende het nog en pas namiddag klaarde het op. We zijn dan vandaag maar niet gaan fietsen en zijn namiddag dan maar te voet naar Boom gegaan om te winkelen. Daarvoor staken we de Rupel over met het veerbootje. Het was volgens de veervrouw deze zomer, met uitzondering van augustus, zeer kalm geweest.
Brugje aan sluis Klein Willebroek. Zicht van op de brug naar Zeekanaal en sluis. De boottrekker.
In Boom zelf was het ook heel kalm, weinig volk op de straat.
Eenmaal we in de late namiddag terug aan de boot waren hebben we wat Rubbicub gespeeld en nadien TV gekeken aangezien het terug begon te regenen. We hadden blijkbaar juist de droge periode van de dag
uitgekozen om te gaan wandelen.
Dag 107 â Vrijdag 25-09-2020 â Branst â Klein Willebroek
We hebben vannacht slecht geslapen. Er was weer heel veel
wind met golven die bij afgaand tij tegen de boot braken. Met opgaand tij was
er geen probleem maar we lagen met de boeg in de richting Gent en de wind kwam
van die kant en met afgaand tij klotsten de golven weer telkens tussen boeg en
ponton en af en toe kwam er een stuk hout mee met een luide bonk tot gevolg
waardoor we telkens wakker werden. Pas toen
het tij tegen de morgen terug keerde werd het weer rustig. We moeten er de volgende maal als we hier nog
eens aanleggen aan denken vooraan aan de steiger te gaan liggen met de boeg net
voorbij het ponton dan kunnen de golven er langs.
Gelukkig moesten we vandaag niet vroeg vertrekken gezien
het vandaag pas afgaand tij is vanaf ongeveer 11:00 uur en we maar tot sluis
Wintam gaan varen en dan het Zeekanaal opgaan tot Klein Willebroek.
Terwijl Annie na het ontbijt naar de bakker ging heb ik de
boot een beetje op orde gebracht en klaar gemaakt om straks te vertrekken.Tijdens het wachten passeerden drie
vrachtschepen en drie kleine jachten richting Gent. Toen Annie rond 10:35 uur
terug kwam zijn we vertrokken.Eerst was
nog een beetje tij tegen maar na een half uurtje kwam de kentering en toen ging
het weer vlot vooruit.We kruisten
vandaag een zestal vrachtschepen en werden éénmaal door een vrachtschip
opgelopen.
Veerboot Driegoten-Bornem. Het nieuwe Temse. Steiger Rupelmonde
met oud lichtschip Westhinder.
Toen we omstreeks 12:30 uur aan Rupelmonde passeerden
hoorden we een schip sluis Wintam oproepen en die kreeg het antwoord dat de
sluis naar onder kwam met vrachtschepen en dat het dan hun toer was. Hiervan hebben we geprofiteerd en dadelijk
sluis Wintam opgeroepen met de vraag of we mee omhoog konden. We mochten na een tiental minuten toen de
vrachtschepen uit de sluis waren als eerste binnen (normaal moet de
pleziervaart wachten tot na de beroepsvaart maar het sluispersoneel beslist
daar zelf over) Eenmaal uit de sluis
hebben we ons een beetje aan de kant gehouden en het vrachtschip voorbij gelaten
omdat we het dan iets rustiger hadden en niet steeds achterop moesten
kijken. Te 13:10 uur arriveerden we aan
de Dumontbrug die toegang geeft tot het stukje kanaal naar sluis Klein
Willebroek en daar moesten we een tiental minuten wachten op bediening. Met die
strakke wind die telkens van richting veranderde was het moeilijk voor de brug
stil te liggen. Eenmaal door de brug legden we ons rechts bij RYAC aan de
bezoekerssteiger waar we nog net plaats genoeg hadden.
Vannacht heeft het gestormd en is het water heel woelig
geweest. We zijn dikwijls wakker
geworden van de door de wind opgezweepte golven die tussen de zijkant van de
boeg en de zijkant van het ponton sloegen.
Het heeft ook hard geregend.
De brug over het Zeekanaal en de kerk in Willebroek. Nieuw
pompinstallatie van het Sigmaplan met de twee vijzels die het water moeten
oppompen.Oude havenkraan in Temse.
Annie is deze morgen te voet naar de bakker in Branst
gegaan. We zijn deze morgen onmiddellijk na het ontbijt de auto in Heffen gaan
zetten en met de fiets terug gekomen (28 km via de nrs
79.78.1.39.83.82.37.80.13.12 naar St Amands en terug naar de boot) omdat ze
voormiddag goed weer voorspeld hadden en voor namiddag regenbuien. Toen het namiddag
na het middageten toch nog goed weer was zijn we namiddag nog een ritje gaan
maken aan de overzijde van de Schelde.Aan het veer van Mariekerke aan nr 76 staken we over en vanaf daar
volgden we de nrs 50.9.69.78 maar toen we naar het veer van Driegoten-Bornem
wilden rijden bleek het fietspad afgesloten te zijn voor werken aan de dijk
voor het Sigmaplan en moesten we naar 77 naar het veer Hamme-Tielrode en zo
naar 75 in Temse en daar over de brug naar de andere zijde waar we langs
03.04.07.08.76 terug naar Branst fietsten.
Fontein in Temse.Zicht op de kade van Temse vanop de Temsebrug. Kasteel Marnix de St
Aldegonde in Weert.
Dit stukje was het mooiste gezien het langs de idyllische
meanderende oude Scheldearm via Weert liep.Je kan dit stuk vergelijken met de Oude Leie in Gent met dit verschil
dat je hier niet kan over varen maar langs moet rijden.We passeerden ook aan het mooie Kasteel
Marnix de St Aldegonde in Weert.Toen we
terug aan de boot arriveerden zijn we nog eens bij Liesbeth van café Het
Koningsrek (hier genoemd bij Zates) langs geweest om een aperitiefje te
drinken.
Deze avond is de wind min of meer gaan liggen maar volgens
het weerbericht zou die deze nacht terug opsteken.
Dag 105 – Woensdag 23-09-2020 – Dendermonde – Branst
We moesten vandaag niet zo vroeg opstaan omdat het hier
pas te 10:30 uur hoogwater ging zijn en we op het afgaand tij wachten om
richting Antwerpen te varen. Toen we deze morgen wakker werden lag er een boot
achter ons, de “Le Koala” (B). Die
hebben we niet horen aankomen en die moet of heel laat na 23:00 uur of deze
morgen aangekomen zijn. Om 09:30 uur waren we klaar om te vertrekken. En tien
minuten later waren we aan sluis Dendermonde. Die werd onmiddellijk voor ons
open gedaan en hier stegen we nu een halve meter tot het niveau van de Schelde
op dit moment.
Steiger VVW Dendermonde. Werken in Baasrode. Aan de
steiger “bij Zates” in Branst.
Wanneer we de sluit uitgingen lag het bootje dat de bodem
van de vaargeul open houdt aan de kant. Gezien er nog redelijk wat stroming
tegen stond (het is nog altijd opkomend tij) besloten we aan de steiger van
Dendermonde stad te wachten op de kentering. Iets voor 11:00 uur vertrokken we
dan richting Antwerpen. Het is helemaal
niet druk vandaag, we hebben maar vijf vrachtschepen gekruist, we zijn niet
opgelopen en geen jachten gezien. Het was zonnig maar er stond een flinke bries
maar we hadden de wind ook mee en dus viel het goed mee. Toen we ter hoogte van Baasrode kwamen waren
de beloofde wolken gearriveerd en werd het frisser. We kwamen in Branst aan te 12:25 uur en
hadden de steiger voor ons alleen.
Dag 104 – Dinsdag 22-09-2020 – Koninklijke Gentse Watersport Vereniging
Er was deze morgen dikke mist die maar heel langzaam
optrok. We werden deze morgen rond 06:30
uur wakker van het werkverkeer dat hier passeert op weg naar de werf van de
nieuwe gevangenis die hier een stuk voorbij de nieuwe brug gebouwd wordt. Een
uurtje later hoorden we het geluid van de heimachine die op de werf betonnen
palen van 30 x 30 cm en 10 meter lengte de grond in drijft waarop de fundering
van de gebouwen op gebouwd wordt.
Het kerkje en beeld in Mariekerke. Drooggevallen kreek. De
bouwwerf van de nieuwe gevangenis.
Na het ontbijt vertrok ik met de fiets naar het station om
daar de trein naar Gent te nemen om de auto op te halen.Gezien het 46 km is en het vandaag weer warm
zou worden is het te ver om met de fiets te gaan.Ik had te 09:39 uur de IC trein die enkel
stopt in Wetteren en Gent St Pieters en we waren te 10:02 uur te Gent.Dan bus 35 richting St Denijs-Westrem tot de
halte aan de Maurice Dupuislaan en dan nog 200 m te voet. De terugweg verliep
minder vlot. Op 46 km vijf werven waarvan vier met een omleiding met het gevolg
dat ik er bijna 2 uur over gedaan heb om terug aan de boot te geraken.Ze zijn blijkbaar overal aan de weg aan het werken.
Toen ik terug aan de boot kwam was de soep klaar en zijn
we na het middageten de auto op de parking bij Zates in Branst gaan
zetten.Daar gaan we morgen naartoe
varen. De terugweg naar Dendermonde per fiets ging grotendeels over de
Scheldedijk.Dat traject hebben we
ondertussen al enkele keren gedaan.Na
18 km waren we terug aan de boot.
Toen we terug aan de boot kwamen ben ik met de fiets nog
eens rond de werfplaats van de nieuwe gevangenis gereden. Toen we hier begin juli langs kwamen was er
nog niet zo heel veel te zien. Nu is de
funderingsmuur van de buitenmuur-omheining zo goed als klaar en zie je waar de
gebouwen gaan komen. Er worden volop
palen voor de fundering van die gebouwen geslagen en het is de hele dag een
aan- en afrijden van betonmixers.
Dag 103 – Maandag 21-09-2020 – Koninklijke Gentse Watersport Vereniging
Het is weer mistig deze morgen. Je kan zien dat het water
warmer is dan de lucht erboven, er stijgt overal damp van het water omhoog. Dit
duurde tot de zon opkwam en toen werd het weer een stralende hemel maar er
stond een lichte bries die het toch een beetje fris maakte. Het is vandaag te
07:16 uur hoogwater in Antwerpen dus ongeveer rond 11:00 uur zal het hier aan
sluis Merelbeke hoogwater zijn en dus willen we te 10:00 uur aan de sluis
zijn. We moeten nog 6 km varen dus zijn
we te 09:15 uur vertrokken. Onderweg
hoorden we op de radio een jacht dat zich meldde voor de sluis en die kreeg te
horen dat er geschut zou worden te 10:15 uur. Dat is voor ons dus ook juist
gepast. Toen we iets voor 10:00 uur aan
de sluis arriveerden lag er nog een vrachtschip in dat net ging uitvaren en we
konden er dan ook onmiddellijk in. Eerst een jacht uit Temse, dan was het onze
beurtj, dan daarna een jacht uit Antwerpen en als laatste een jacht uit Emblem.
Gezien het niveau binnen maar een goed halve meter hoger stond dan buiten
duurde het maar vijf minuten om te schutten en konden we vertrekken. Net voor
de sluis lag nog een vrachtschip te wachten en eenmaal die voorbij hebben we
geen enkele boot meer gezien tot in Dendermonde.
Hier kwam het ook weer juist goed omdat er een vrachtschip
uit de sluis moest en er eentje van Antwerpen kwam waarbij we nog in de sluis
konden. Na de sluis zijn we weer aan het
steigertje in Dendermonde gaan liggen waar we bij ons vertrek ook twee nachten
hebben gelegen. De steiger is helemaal
vrij op een visser na maar die is een half uurtje later vertrokken omdat hij
van de hele voormiddag geen beet gehad had.
Dag 100 – Vrijdag 18-09-2020 – Koninklijke Gentse Watersport Vereniging
We hebben goed geslapen hier, ik ben wel een paar maal
wakker geweest maar het was toch 09:00 uur toen we wakker werden. Gezien we
besloten de boot hier te laten liggen terwijl we naar huis gaan ben ik na het
ontbijt de auto in Merelbeke gaan ophalen en heb hem hier aan de haven
gezet. We gaan hem dan hier ook laten
staan als we terug komen, hier zijn we nog korter bij het St Pietersstation dan
in de haven van Merelbeke. Als het
dan maandag slecht weer zou zijn als we
in Dendermonde komen kan ik hem met de trein komen halen.
Het St Pietersplein.
Na het middageten zijn we naar de Blaarmeersen gereden en
hebben er een tijdje op het gras geluierd. Gezien dat eigenlijk niet in onze
aard ligt (het begint nogal rap te vervelen!) zijn we toch maar een tochtje met
de fiets gaan maken. Het werd er eentje
van 13 km via de nrs 52.56.57.58.59.60.65.61.58.57.52 die ons naar Mariakerke
en Drongen en terug voerde. Het eerste stuk tot Mariakerke viel een beetje
tegen daar het een eind langs de drukke weg ging maar vanaf daar werden het
weer mooie wegen. Na het avondeten hebben we de was weer bijeen gedaan en
alvast in de auto gestopt dan moeten we dat morgen vroeg niet meer doen voor we
vertrekken.
Deze morgen helemaal geen mist, een stralend blauwe hemel
en een licht windje. Het was nog wel wat
fris maar een trui kon redelijk vlug
uit. Na het ontbijt vertrokken we te 09:35 uur richting kanaal Gent-Terneuzen
waar we een twintig tal minuten later arriveerden. Op het einde van de
Moervaart aan de petroleumloskade was de Nederlandse tanker Jobskade (NL) die
achteruit de Moervaart opgevaren was net aan het vastmaken. Wij moesten terug richting Gent tot aan de
Ringvaart. We kruisten enkele binnenschepen
voor we aan de Ringvaart kwamen. Hier gingen wij rechtsaf richting sluis
Evergem. Op dit stuk van de Ringvaart
liggen veel binnenschepen aangemeerd.
Beide oevers zijn over de gehele lengte tot aan sluis Evergem voorzien
van bolders. We hebben even overwogen om
hier te gaan liggen maar besloten toch door sluis Evergem richting Merelbeke te
varen. Aan sluis Evergem gekomen moesten we wachten op een Franse Spits die,
naar we op de radio hoorden, in Sas-van-Gent was gaan lossen en nu leeg op weg
was naar Valenciennes (Fr) op de Schelde.
Eerst kregen we te horen dat we zodra de binnen was wij mochten mee
invaren maar op het 5 minuten voor het zover was riep er een Nederlands
vrachtschip op hij er nog bij wou. Beide schepen lagen vooraan naast mekaar
(spits = 5 m en de Nederlander 9,5 m en de sluis = 16 m breed) met weinig ruimte
tussenin en wij moesten achteraan naast het grote vrachtschip liggen. We konden er nog net bij en lagen met de
fietsen achter op de boot op minder dan 1 meter van de sluisdeur. We stegen hier ongeveer 1,5 m dus dat ging
vlug. Eenmaal uit de sluis ging de Fransman rechtdoor de ringvaart op richting
Schelde en de Nederlander ging rechtsaf richting Brugge.
Op de ringvaart was heel weinig verkeer, enkel een snel
motorbootje dat van de Leie kwam en richting Evergem ging.We besloten naar de VPF club de Gentse
Leievaarders te gaan om daar twee dagen te liggen maar daar was geen plaats
voor onze lengte maar aan de overkant bij de Koninklijke Gentse Watersport
Vereniging hadden ze nog een plaatsje. Gezien we vanaf dit jaar ook lid zijn
van VVW kunnen we hier ook genieten van de tweede nacht gratis liggen.
Zeeschip in de haven van Gent. Net voor sluis Evergem
samen met de Nicole. Brug over ringvaart Evergem.
Namiddag weer een fietstocht van 29 km gemaakt ten zuiden
van Gent. We reden van de haven naar
Afsnee naar de kruising van de Ringvaart en de Oude Leie. Dan langs de Oude Leie langs Baarle tot in St
Martens Latem, via Deurle naar De Pinte,
Klosse, Zwijnaarde, St Pieters-Aalst, Gent Centrum en zo terug langs de Leie
naar de haven. Dit alles via de nrs 52.56.62.63.67.88.87.89.30.06.02.04.52; Het
was weer een mooi ritje, het was niet te warm en veel paadjes liepen onder de
bomen. Tussen Klosse en Ledeberg loopt het fietspad over een oude
spoorwegbedding met een mooie fietsbrug over de Ringvaart en de beide
parallelwegen en aan de zijde van het centrum daal je in een spiraal met twee
niveaus (Je draait dus 720° rond) tot beneden.
Deze morgen was het mistig toen we wakker werden. Het is
hier stil maar als er een auto over de brug rijdt rammelen de planken ervan
nogal. Tijdens de nacht gig het nog maar vanaf 05:00 uur reed er
regelmatig een auto over en wat later werd het druk van mensen die naar hun werk
rijden denk ik. Al bij al hebben we toch goed geslapen. We besloten dadelijk na
het ontbijt onze fietstocht te maken
omdat we verwachtten dat het vandaag ook weer heel warm zou gaan
worden. We vetrokken rond 10:00 uur voor
een tochtje dat ons van de jachthaven naar Wachtebeke, vervolgens langs de
Langelede tot in Overslag, en daarna richting Moerbeke, terug naar Wachtebeke
en zo terug zou voeren. (via de nrs
97.89.74.70.69.82.66.68.67.83.74.89.97)
Het pad langs de Langelede (soort afwateringskanaal) is aan beide zijden
afgeboord met bomen en vormt zo een mooie laan langs het vaartje waardoor we nu
in de schaduw fietsen.
Brugje over de Langlede. Oude grenspaal anno 1720. WSV
Mendonk.
Het plaatsje Overslag waar we door reden heeft een oude
geschiedenis. In de middeleeuwen lag de
plaats die nu Overslag noemt langs een kreek die de Honte verbond met Gent.
Gezien er regelmatig overstromingen waren werd de kreek hier afgedamd om het
achterliggende land te beschermen. Hierdoor konden schepen niet meer door varen
naar Gent. Die werden nu hier afgeladen, de goederen naar de andere kant van de
dam gebracht en daar terug opgeladen op schuiten die naar Gent konden. De naam
Overslag komt dus waarschijnlijk van het overladen van de goederen. Er staat ook een grenspaal (anno 1720) met
aan één zijde de vermelding Oostenryk en aan de andere zijde Haar
hoogmogende doelend enerzijds op de Oostenrijkse Nederlanden en anderzijds de
Staten Generaal (Nederland). Die grenspalen werden geplaatst na de vrede van
Munster (1648) bij het einde van de 80 jarige oorlog. Er staan er hier op de
grens met Zeeuws Vlaanderen een tiental van zulke oude grenspalen.
Dag 97 â Dinsdag 15-09-2020 â Portus Ganda â WVS Mendonk
Gezien de Brusselsepoortsluis buiten dienst is tot
30.09.20 kunnen we niet rechtstreeks naar Merelbeke dus moeten we langs het
noorden en zullen we eens tot op de Moervaart varen. We vertrokken te 09:20 uur door de oude
Kasteelsluis in de richting van het Handelsdok waar we eerst voorbij de
Bataviabrug en de Muidebrug moeten om dan in de Voorhaven aan te komen. De eerste brug staat altijd omhoog en de
tweede moet voor ons niet bediend worden gezien die 4,2 m hoog is.
Meulestedespoorbrug. De vroegere ACEC fabriek. Gewezen
mijneveger met houten romp.
In de Voorhaven heb je dan de Meulestedespoorbrug die
alleen bediend wordt als er geen treinverkeer in de buurt is of onmiddellijk
verwacht is.We hadden geluk en moesten
maar enkele minuten wachten voor de draaibrug geopend werd. Vervolgens kwamen
we aan de Meulestede verkeersbrug waar wij ook zonder opening onderdoor kunnen.
Van hieruit varen we door de haven van Gent.Enkele kilometers verder komt aan bakboordzijde de Ringvaart in de haven
uit.Hier moeten wij binnen enkele dagen
in de richting van sluis Evergem en zo naar Merelbeke.
Car-carrier
aan Volvokade. Nog enkele cargoschepen. Mooi kunstwerk aan een houthandelaar.
In de dokken liggen enkele zeeschepen waaronder een car
carrier en een bulk carrier en aan een kade waar veel schroot ligt ligger er
een vijftal te wachten op afbraak.Eén
ervan is een oud marineschip. Ter hoogte van km 9 is de invaart aan stuurboord
naar de Moervaart. In het begin is deze heel breed maar na de spoorbrug en John
Kennedybrug wordt ze smaller.Hier
liggen enkele jachthavens en wij hebben te 11:20 uur net voorbij de
Spanjeveerbrug (type baleybrug zoals in Postel) bij WSV Mendonk aangemeerd.
Namiddag zijn we per fiets de buurt gaan verkennen. Van de
jachthaven ging het naar het gehucht Windgat, daarna tot Desteldonk, Hijfte,
Lochristi, Zaffelare, het provinciaal domein Puyenbroeck, dan richting
Wachtebeke en terug naar Mendonk. (via de nrs97.96.95.99.73.98.94.71.72.96 en terug naar 97)We hadden op het einde 27 km wat met deze
temperatuur zeker genoeg is. Het waren weer mooie weggeltjes, soms mooie asfalt
dan weer grindwegen en af en toe een stuk slechte betonplaten, die ons door de
mooie natuur loodsten. We hadden geluk dat langs deze wegen nogal wat hoge
populieren staan zodat we regelmatig schaduw hadden om in te fietsen. Het domein
Puyenbroeck moet je zeker eens doorfietsen als je hier komt. Ik denk dat het er
ook goed toeven is met kinderen, er is een grote speeltuin, veel water en veel
groen.
Toen we terug aan de boot kwamen was het nog heel warm en
het water in de bidons die naast de zonnepanelen in de zon gelegen hadden was
loeiheet zodat die half uitgegoten moesten worden en bijgevuld moesten worden
met koud water voor ermee gedoucht kon worden. Rond 19:00 uur stak er een lichte bries op waardoor het
wat afkoelde en smaakte de sangria weer opperbest.
Dag 96 â Maandag 14-09-2020 â Steiger Schipdonk â Portus Ganda
Het was deze morgen nevelig en er hingen dikke slierten
mist over het water. Het is hier rustig geweest vannacht er is denk ik geen
enkele boot gepasseerd voor 08:00 uur toen we net wakker waren. Na het ontbijt vertrokken we richting Gent.
We gaan over Brugse Vaart naar het centrum en via de Nieuwe Vaart naar de
Tolhuissluis en zo via het Handelsdok en de Kasteelsluis naar Portus Ganda. Op
het stuk van het kruispunt aan de Schipdonksluis tot aan het kruispunt met de
Ringvaart en de Brugse Vaart waren er twee vrachtschepen een tijdje voor ons
uit gegaan en die zijn waarschijnlijk sluis Evergem in gegaan, we hebben ze
niet meer gezien. Aan het begin van de Brugse Vaart moet je je via VHF melden
voor de brug Wondelgemstraatbrug en de Tolhuissluis. Wij hebben dit gedaan maar hebben geen
reactie gekregen. We hebben ook gebeld maar daar werd niet opgenomen. Toen we de hoek omgingen naar de Nieuwe Vaart
en Wondelgemstraatbrug (oude draaibrug) in zich hadden hebben wij nog eens
opgeroepen en toen kregen we reactie. De brug was blijkbaar pas open geweest
gezien er een jacht op ons af kwam. We
moesten dus een vijftal minuten wachten op de opening. Op het einde van de Nieuwe Vaart kom je in
een rond dok waar je linksaf de Tolhuisluis ingaat. Hier daalden we ongeveer 1,5 meter tot op het
niveau van de havendokken en het kanaal Gent-Terneuzen. Op het einde van het handelsdok heb je weer
een rond dok waar je haaks naar rechts draait in de richting van de
Kasteelsluis (die heeft geen deuren meer en staat dus altijd open) en eenmaal
daardoor ben je in Portus Ganda.
Wondelgemstraatbrug. Tolhuissluis. Brug over de Ringvaart
richting Sluis Evergem.
We hebben eerst in een van de boxen gelegen maar die
toegang is afgesloten met een hek en er hangt nergens een telefoonnummer of een
code.We zijn dan maar aan de overkant
aan de Rodetorenkaai gaan liggen.Daar
vonden we ook de telefoonnummer van de havenmeester die we hebben
opgebeld.Het havenkantoor bevindt zich
aan de andere zijde in hetzelfde gebouw als het zwembad. Toen ik hiervan terug
kwam was het na 12:00 uur en de kades zaten vol studenten die daar hun
boterhammetjes (en een aantal hun biertjes) kwamenaanspreken.
Na de administratie en het middageten hebben we de fietsen
afgezet en zijn we vertrokken om de auto aan de Schipdonksluis op te halen en
aan de parking van YH Merelbeke gaan zetten.We hadden bij aankomst aan de boot weer 23 km gedaan. Gezien het weer
zeer warm was is dit voldoende.
Hier komen mooie appartementen. In Portus Ganda. Het
kasteel van Lovendegem.
Na het avondeten is Annie nog eens een wandeling gaan
maken in de stad, benieuwd wanneer ze er terug door komt! We vernamen van de
havenmeester dat de Brusselpoortsluis tot 30.09.2020 buiten dienst is dus
moeten we morgen helemaal langs de noordkant van Gent rond om terug in
Merelbeke te geraken!
Deze morgen is Annie naar de bakker gegaan en na het
ontbijt waren we te 09:25 uur klaar om te vertrekken maar toen we Kruispoort
opriepen om de brug te bedienen kregen we te horen dat de zondagsdienst pas te
10:00 uur begon. Pech dus. Klokslag 10:00 uur hoorden we de ene na de andere
boot centrale Kruispoort oproepen om te vertrekken. Er zouden er drie vertrekken vanuit de
Coupure en enkele kwamen van Flandria onze richting uit. We hoorden dat er ook nog vier lagen te
wachten voor Steenbruggebrug. Zo vlug er even radiostilte was hebben wij dan
bediening van de Moerbruggebrug gevraagd en konden we dadelijk vertrekken.
Passagiersschip voor fietsvakanties. Bij momenten heel
druk. DePietendriesmolen.
Enkele kilometers voorbij de brug kruisten we de Labe 24
(Tjech) en drie jachten. De Labe 24 is een van de schepen die we in de buurt
van Berlijn tegen gekomen zijn. Toen we die boten gekruist hadden hebben we
niets meer gezien tot net voor Beernem waar we weer een vrachtschip
kruisten.Daarna werden we opgelopen
door het passagiersschip Fluvius (NL) uit Maasbracht.Het is een boot die fietsvakanties
organiseert. Later zijn we nog opgelopen door een twaalftal snelle motorboten
telkens in trosjes van drie.Ter hoogte
van Aalter werd het heel druk, de ene na de ander snelle motorboot die ons
opliep en verschillende die ons kruisten.
Gemeentehuis Beernem. De voetgangersbrug van Beernem.
Toen we te 12:50 uur aan Schipdonksluis kwamen lag er een
snelle motorboot aan de steiger en wij hebben ons daar netjes voor gelegd. Na
het middageten zijn we weer gaan fietsen (32 km). Eerst via het kanaal naar nr 6, dan richting
Zomergem, dan via 61.72.77 richting Ursel, via 88.89.82.93 naar Knesselare,
daarna via 79.86.26.94.33.88 naar Beernem waar de auto stond. Die hebben we dan aan de overzijde van
stuwsluis Schipdonk geplaatst. Toen we
van het fietsten terug kwamen was het hier een drukte van jewelste.
Het rumoer waar we hier voor gevreesd hadden is er niet
gekomen. Gisteren avond hebben er enkele malen enkele jongeren op de houten
steiger gezeten maar die hebben het rustig gehouden en ze waren rond 22:30 uur
weg. Iets later is er wel een camionette (met vermoedelijk vissers) komen staan
maar die zijn iets later toch terug vertrokken. Ook is er wel wat verkeer
geweest en enkele malen is er een lawaaierige motor of bromfiets gepasseerd
maar voor de rest was het rustig en hebben we goed geslapen.
Deze morgen weer wakker geworden onder een stralende
blauwe hemel, het is nog wel fris buiten maar dat zal volgens de weerberichten
niet lang gaan duren.
Na het ontbijt vertrokken we te 10:05 uur. Toen we ter
hoogte van de uitvaart van Flandria Brugge kwamen hoorden we enkele boten
oproepen dat ze de haven gingen uitkomen en later zagen we dat die achterop
kwamen.Aan Steenbruggebrug lagen er aan
de overzijde ook twee jachten te wachten en toen de laatste achter ons
gearriveerd was werd de brug geopend zodat we allen achter elkaar de brug
konden passeren.Na de brug hebben we de
twee jachten die achter ons waren laten voorbijlopen gezien die vermoedelijk op
weg waren naar Gent en wij maar tot aan de kade van Moerbrugge gingen
varen.Daar arriveerden we te 10:55 uur
en hadden nog juist plaats aan de 24 uur-kade.Het oude vrachtschip, een jacht, het grote ponton met de twee sleepboten
liggen er nog altijd.Die trekken zich
van de beperkingen blijkbaar niets aan.
Kade Moerbruggebrug. Tankertje (Met Champagne ?). Oud
stationnetje van Sijsele.
Na het middageten zijn we weer 29 km gaan fietsten langs
Lieverstede, Ver-Assebroek, Assebroek, over het oude tramspoor via Sijsele tot
tegen Maldegem en terug naar Moerbrugge, alles langs de nummers2.72.84.24.54.75.38.78.77.39.73.80.30.81.40.45.2.71.
Toen we een tijdje terug aan de boot waren kwamen er twee
mannen die het ponton den de twee sleepboten tot voooraan de kade
verplaatsten. Ze vertelden dat ze deze
morgen hier vertrokken waren met een ander ponton en dat naar Merelbeke hadden
gevaren en dat ze nu alles kwamen opschuiven om plaats te maken. Nu dat die vaartuigen verplaatst zijn kunnen
wij ons ook reglementair vastleggen op de 24 uurs-kade.
Dit is tot nu toe een van de beste plaatsjes waar we
overnacht hebben, er moesten er zo wat meer zijn. We vertrokken na het ontbijt
te 08:30 uur en hadden allemaal onmiddellijk doorvaart aan de bruggen die we
tegen kwamen. Aan de Dampoortsluis moesten
we een vijftal minuten wachten want er moesten zeven jachten uit de sluis voor
het onze beurt was. Toen we in de sluis
lagen kregen we van de centrale Kruispoort de mededeling dat we aan
bakboordzijde (ronde zijde van de sluis) in de sluis moesten aanleggen gezien
er nog een groot vrachtschip bij moest.
Gezien deze nog uit de verbindingssluis van de ringvaart met het kanaal
naar Zeebrugge moest komen en hierbij haaks om moest maneuvreren zou het even
duren.
Aanlegplaats aan Sint Katelijnepoort.De heide staat in bloei.
Ondertussen werd de verkeersbrug over de sluis
gesloten. Na een klein half uur ging
deze brug terug open en even later kwam het vrachtschip binnen. Gezien de
ruimte tussen de beide bruggen 80 m bedraagt en afmetingen van deze boot 85 m x
9,5 meter bedroeg moesten beide bruggen open blijven staan zodat de boeg en het
hek van de boot onder de brug kwam te liggen.
Het schutten duurde een tiental minuten.
Ondertussen lagen aan de andere kant van de sluis al een jacht en een
vrachtschip te wachten. Eenmaal uit de
sluis ging het langzaam de ringvaart op.
Het vrachtschip heeft aan de bruggen niet veel overschot in de breedte
en voor en/of na de bruggen buigt het kanaal steeds naar stuurboord af waardoor
het heel langzaam passeren was. Dit
schip is zo lang dat de beide Kruispoortbruggen samen moesten open blijven om
het schip te kunnen laten passeren. Eenmaal na de Katelijnepoortbrug waar aan
de andere zijde ook een vrachtschip lag te wachten hebben wij ons aan de
steiger aangelegd.
Dit is de Zon. Wie kent de planeten. (Het zijn er wel
enkele te weinig, die hebben we gemist.)
Namiddag hebben we twee fietstochten gemaakt. Een van 14
km (5.49.46.57.70.94.61.90.68.48.30) van Brugge viaHet Chartreusinnenbos, het Beisbroekbos met
het Beisbroekkasteel met het Planetenpad naar Varsenare en zo terug naar
Nieuwegebrug,en later een van 12 km
(88.76.86.71.82.69.5) van Beernem (waar we de auto hebben gezet) via het kanaal
terug naar Brugge.
In de late namiddag ben ik enkele malen naar het vlakbij
gelegen Esso-tankstation gegaan om 100 L diesel als reserve te halen.
We wilden vroeg vertrekken om de boten die hier vandaag
ook moeten vertrekken voor te zijn maar tijdens het ontbijt bleek dat dat
moeilijk zou zijn. Ik denk dat de hint
van de Politie gisteren voor wat ongerustheid gezorgd heeft bij de Popeye. In
elk geval die vertrok in een dikke rookwolk (motor zal wel weer een DAF zijn
denk ik) richting sluis Plassendale.
Terwijl Annie na het ontbijt naar de bakker ging heb ik de boot klaar
gemaakt om te vertrekken en de watertank bijgevuld. Ondertussen passeerde de
Watertruck IX weer aan de ligplaats.
Toen Annie een tijdje later terug kwam zijn we vertrokken en de waren
net in sluis Plassendale toen de Watertruck door de brug richting Oostende
voer. Het was een achttal km varen naar Nieuwege. Ondertussen aan zagen we de Popeye aan de
24Hr steiger in Stalhille liggen. Dit is ook weer een steiger met elektriciteit
en water. Wij voeren verder tot aan de
steiger aan de Nieuwegebrug en hebben ons daar weer aangelegd.
Ik ben alleen de auto gaan ophalenaan de Plassendalesluis en namiddag hebben we
ons terrasje klaargemaakt op de steiger en genoten van het zonnetje.
Een schitterende ochtend. Aanlegplaats Stalhille.
Aanlegplaats Nieuwege met ons terrasje.
Dag 91 â Woensdag 09-09-2020 â Steiger Oudenburg
Namiddag een fietstocht (32 km) gemaakt via de nrs
62.66.29.27.59.26.12.98.78.96.5.67.39.99.4.15.11.94.60 en reden daarbij van Oudenburg naar
Klemskerke, Vlissegem, De Haan, Vosseslag, Bredene, rond de spuikom, Oostende,
Zandvoorde en terug naar Oudenburg. In
dit traject zaten een paar stukken die we ook in een van de fietstochten van de
heenreis gemaakt hebben maar dat is bijna onvermijdelijk als je veel gaat
fietsen. Hier zijn meer weidegronden dan akkergronden dus er lopen hier nogal
wat koeien rond. We passeerden op het
traject ook drie hoeves waar ze hoeve-ijs produceren maar gezien de strakke
wind en de mindere temperatuur zijn nu zo veel fietsers niet meer dus heel veel
werk hebben die niet meer. We hebben de voorbije dagen veel valken zien vliegen
en bidden. De weides zijn kort geschoren dus zien ze de muizen goed lopen denk
ik. We hebben toch verschillende malen
gezien dat er eentje naar onder dook, enkele ogenblikken bleef zitten en terug
opvloog met iets tussen zijn klauwen. We hebben hier de laatste dagen maar één
buizerd gezien. Op de sloten en vaarten
zitten hier wel veel waterhoentjes en die zien er goed doorvoed uit.
Toen we terug aan de boot arriveerden vernamen we van de
Engelsman die achter ons lag dat de politie gekomen was om iedereen eraan te
herinneren dat je hier niet langdurig mocht blijven liggen maar normaal maar 24
uur. 48 uur werd nog door de vingers gekeken maar dan moest je zeker vertrekken
om geen boete te krijgen. Met het gratis liggen met gratis water en gratis
elektriciteit zijn er natuurlijk altijd die daar misbruik van maken.
Vermoedelijk heeft er iemand , en terecht, geklaagd dat er hier boten soms een
hele week blijven liggen, misschien doelende op de Popeye uit Temse hier al een
week zou liggen.
Na het avondeten hebben we nog een machientje licht
wasgoed gedraaid zodat alles weer proper is en na een tijdje TV was het weer
tijd om in de kooi te kruipen.
Tijdens het ontbijt passeerde het autonoom varende schip
Watertruck X. Toen we later klaar waren met het ontbijt en de boot aan het
klaarmaken waren om te vertrekken hoorden we de bel van de slagbomen van de
Leffingebrug gaan en zagen we dat de Watertruck IX er aan kwam. Gezien we zo goed als klaar waren hebben we
de centrale opgeroepen met de vraag of we na die boot dadelijk ook konden
vertrekken zodoende dat de brug maar één maal open moest. We vertrokken dus te 09:30 uur richting
Oudenburg. Aan Gistelbrug moesten we ook
niet wachten en later aan Zandvoordebrug kwamen er drie jachten in onze
richting en we kwamen net op tijd aan de brug zodat die ook maar één maal
bediend moest worden. Toen we te 11:15 uur aan de steiger in Oudenburg
arriveerden lag deze bijna vol. Er lagen
er natuurlijk weer enkele ver uit mekaar waaronder de Popeye uit Temse die als
enige het absoluut niet nodig vond om aan te schuiven zodat er voldoende plaats
vrij kwam maar uiteindelijk konden we helemaal aan het einde aanleggen. We liggen met de boeg wel 4 meter voorbij het
einde maar konden toch vast maken aan de eerste middenbolder.
In
de haven van Oosende.De Demeysluis. En
toen kwam er een bewoond eilandje voorbij gedreven.
We hadden nog maar net aangelegd toen er weer controle was
van de FOD Scheepvaartcontrole. Toen wij de controleur vertelden dat we op
15.08.20 ook controle gehad hadden en hij dit nakeek in hun database bleek die
controle niet doorgegeven te zijn door de toenmalige controleur. Hij kon niets
terugvinden, noch op scheepsnaam noch op registratienummer.Toen ik hem het naamkaartje met controledatum
van 15.08.20 vertoonde was alles
ok.Ik heb hem wel gevraagd of hij zijn
collega een keer wou vertellen dat hij iets vergeten was.Ik ben eens benieuwd of dat nu gaat
rechtgezet worden. Dat de verschillende diensten die controle doen al eens iets
vergeten door te geven aan mekaar neem ik nog aan maar de eigen dienst
onderling mag toch wel een controle doorgeven meen ik.
Aangezien het leek of het zou gaan regenen ben ik alleen
de auto gaan ophalen en nadien gaan doorzetten naar sluis Plassendaal terwijl
Annie de boor binnenin een poetsbeurt gaf. Nadien de diesel die we in twee
bussen nog onderin hadden staan in de bakboordtank gedaan om voorbereid te zijn
als de middelste tank zou leeg zijn.Ik
zou die graag eens helemaal leeg varen gezien ik twijfel of de niveaumeter nog
goed werkt.
Gezien de dagen korter en de avonden langer worden
beginnen we terug wat TV te kijken omdat we niet zo lang meer kunnen buiten
zitten.