Druk oponderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek
Reis 2020. Wegens corona-beperkingen NIET naar Berlijn!
21-09-2020
Dag 103 – Maandag 21-09-2020 – Koninklijke Gentse Watersport Vereniging
Het is weer mistig deze morgen. Je kan zien dat het water
warmer is dan de lucht erboven, er stijgt overal damp van het water omhoog. Dit
duurde tot de zon opkwam en toen werd het weer een stralende hemel maar er
stond een lichte bries die het toch een beetje fris maakte. Het is vandaag te
07:16 uur hoogwater in Antwerpen dus ongeveer rond 11:00 uur zal het hier aan
sluis Merelbeke hoogwater zijn en dus willen we te 10:00 uur aan de sluis
zijn. We moeten nog 6 km varen dus zijn
we te 09:15 uur vertrokken. Onderweg
hoorden we op de radio een jacht dat zich meldde voor de sluis en die kreeg te
horen dat er geschut zou worden te 10:15 uur. Dat is voor ons dus ook juist
gepast. Toen we iets voor 10:00 uur aan
de sluis arriveerden lag er nog een vrachtschip in dat net ging uitvaren en we
konden er dan ook onmiddellijk in. Eerst een jacht uit Temse, dan was het onze
beurtj, dan daarna een jacht uit Antwerpen en als laatste een jacht uit Emblem.
Gezien het niveau binnen maar een goed halve meter hoger stond dan buiten
duurde het maar vijf minuten om te schutten en konden we vertrekken. Net voor
de sluis lag nog een vrachtschip te wachten en eenmaal die voorbij hebben we
geen enkele boot meer gezien tot in Dendermonde.
Hier kwam het ook weer juist goed omdat er een vrachtschip
uit de sluis moest en er eentje van Antwerpen kwam waarbij we nog in de sluis
konden. Na de sluis zijn we weer aan het
steigertje in Dendermonde gaan liggen waar we bij ons vertrek ook twee nachten
hebben gelegen. De steiger is helemaal
vrij op een visser na maar die is een half uurtje later vertrokken omdat hij
van de hele voormiddag geen beet gehad had.
Dag 100 – Vrijdag 18-09-2020 – Koninklijke Gentse Watersport Vereniging
We hebben goed geslapen hier, ik ben wel een paar maal
wakker geweest maar het was toch 09:00 uur toen we wakker werden. Gezien we
besloten de boot hier te laten liggen terwijl we naar huis gaan ben ik na het
ontbijt de auto in Merelbeke gaan ophalen en heb hem hier aan de haven
gezet. We gaan hem dan hier ook laten
staan als we terug komen, hier zijn we nog korter bij het St Pietersstation dan
in de haven van Merelbeke. Als het
dan maandag slecht weer zou zijn als we
in Dendermonde komen kan ik hem met de trein komen halen.
Het St Pietersplein.
Na het middageten zijn we naar de Blaarmeersen gereden en
hebben er een tijdje op het gras geluierd. Gezien dat eigenlijk niet in onze
aard ligt (het begint nogal rap te vervelen!) zijn we toch maar een tochtje met
de fiets gaan maken. Het werd er eentje
van 13 km via de nrs 52.56.57.58.59.60.65.61.58.57.52 die ons naar Mariakerke
en Drongen en terug voerde. Het eerste stuk tot Mariakerke viel een beetje
tegen daar het een eind langs de drukke weg ging maar vanaf daar werden het
weer mooie wegen. Na het avondeten hebben we de was weer bijeen gedaan en
alvast in de auto gestopt dan moeten we dat morgen vroeg niet meer doen voor we
vertrekken.
Deze morgen helemaal geen mist, een stralend blauwe hemel
en een licht windje. Het was nog wel wat
fris maar een trui kon redelijk vlug
uit. Na het ontbijt vertrokken we te 09:35 uur richting kanaal Gent-Terneuzen
waar we een twintig tal minuten later arriveerden. Op het einde van de
Moervaart aan de petroleumloskade was de Nederlandse tanker Jobskade (NL) die
achteruit de Moervaart opgevaren was net aan het vastmaken. Wij moesten terug richting Gent tot aan de
Ringvaart. We kruisten enkele binnenschepen
voor we aan de Ringvaart kwamen. Hier gingen wij rechtsaf richting sluis
Evergem. Op dit stuk van de Ringvaart
liggen veel binnenschepen aangemeerd.
Beide oevers zijn over de gehele lengte tot aan sluis Evergem voorzien
van bolders. We hebben even overwogen om
hier te gaan liggen maar besloten toch door sluis Evergem richting Merelbeke te
varen. Aan sluis Evergem gekomen moesten we wachten op een Franse Spits die,
naar we op de radio hoorden, in Sas-van-Gent was gaan lossen en nu leeg op weg
was naar Valenciennes (Fr) op de Schelde.
Eerst kregen we te horen dat we zodra de binnen was wij mochten mee
invaren maar op het 5 minuten voor het zover was riep er een Nederlands
vrachtschip op hij er nog bij wou. Beide schepen lagen vooraan naast mekaar
(spits = 5 m en de Nederlander 9,5 m en de sluis = 16 m breed) met weinig ruimte
tussenin en wij moesten achteraan naast het grote vrachtschip liggen. We konden er nog net bij en lagen met de
fietsen achter op de boot op minder dan 1 meter van de sluisdeur. We stegen hier ongeveer 1,5 m dus dat ging
vlug. Eenmaal uit de sluis ging de Fransman rechtdoor de ringvaart op richting
Schelde en de Nederlander ging rechtsaf richting Brugge.
Op de ringvaart was heel weinig verkeer, enkel een snel
motorbootje dat van de Leie kwam en richting Evergem ging.We besloten naar de VPF club de Gentse
Leievaarders te gaan om daar twee dagen te liggen maar daar was geen plaats
voor onze lengte maar aan de overkant bij de Koninklijke Gentse Watersport
Vereniging hadden ze nog een plaatsje. Gezien we vanaf dit jaar ook lid zijn
van VVW kunnen we hier ook genieten van de tweede nacht gratis liggen.
Zeeschip in de haven van Gent. Net voor sluis Evergem
samen met de Nicole. Brug over ringvaart Evergem.
Namiddag weer een fietstocht van 29 km gemaakt ten zuiden
van Gent. We reden van de haven naar
Afsnee naar de kruising van de Ringvaart en de Oude Leie. Dan langs de Oude Leie langs Baarle tot in St
Martens Latem, via Deurle naar De Pinte,
Klosse, Zwijnaarde, St Pieters-Aalst, Gent Centrum en zo terug langs de Leie
naar de haven. Dit alles via de nrs 52.56.62.63.67.88.87.89.30.06.02.04.52; Het
was weer een mooi ritje, het was niet te warm en veel paadjes liepen onder de
bomen. Tussen Klosse en Ledeberg loopt het fietspad over een oude
spoorwegbedding met een mooie fietsbrug over de Ringvaart en de beide
parallelwegen en aan de zijde van het centrum daal je in een spiraal met twee
niveaus (Je draait dus 720° rond) tot beneden.
Deze morgen was het mistig toen we wakker werden. Het is
hier stil maar als er een auto over de brug rijdt rammelen de planken ervan
nogal. Tijdens de nacht gig het nog maar vanaf 05:00 uur reed er
regelmatig een auto over en wat later werd het druk van mensen die naar hun werk
rijden denk ik. Al bij al hebben we toch goed geslapen. We besloten dadelijk na
het ontbijt onze fietstocht te maken
omdat we verwachtten dat het vandaag ook weer heel warm zou gaan
worden. We vetrokken rond 10:00 uur voor
een tochtje dat ons van de jachthaven naar Wachtebeke, vervolgens langs de
Langelede tot in Overslag, en daarna richting Moerbeke, terug naar Wachtebeke
en zo terug zou voeren. (via de nrs
97.89.74.70.69.82.66.68.67.83.74.89.97)
Het pad langs de Langelede (soort afwateringskanaal) is aan beide zijden
afgeboord met bomen en vormt zo een mooie laan langs het vaartje waardoor we nu
in de schaduw fietsen.
Brugje over de Langlede. Oude grenspaal anno 1720. WSV
Mendonk.
Het plaatsje Overslag waar we door reden heeft een oude
geschiedenis. In de middeleeuwen lag de
plaats die nu Overslag noemt langs een kreek die de Honte verbond met Gent.
Gezien er regelmatig overstromingen waren werd de kreek hier afgedamd om het
achterliggende land te beschermen. Hierdoor konden schepen niet meer door varen
naar Gent. Die werden nu hier afgeladen, de goederen naar de andere kant van de
dam gebracht en daar terug opgeladen op schuiten die naar Gent konden. De naam
Overslag komt dus waarschijnlijk van het overladen van de goederen. Er staat ook een grenspaal (anno 1720) met
aan één zijde de vermelding Oostenryk en aan de andere zijde Haar
hoogmogende doelend enerzijds op de Oostenrijkse Nederlanden en anderzijds de
Staten Generaal (Nederland). Die grenspalen werden geplaatst na de vrede van
Munster (1648) bij het einde van de 80 jarige oorlog. Er staan er hier op de
grens met Zeeuws Vlaanderen een tiental van zulke oude grenspalen.
Dag 97 â Dinsdag 15-09-2020 â Portus Ganda â WVS Mendonk
Gezien de Brusselsepoortsluis buiten dienst is tot
30.09.20 kunnen we niet rechtstreeks naar Merelbeke dus moeten we langs het
noorden en zullen we eens tot op de Moervaart varen. We vertrokken te 09:20 uur door de oude
Kasteelsluis in de richting van het Handelsdok waar we eerst voorbij de
Bataviabrug en de Muidebrug moeten om dan in de Voorhaven aan te komen. De eerste brug staat altijd omhoog en de
tweede moet voor ons niet bediend worden gezien die 4,2 m hoog is.
Meulestedespoorbrug. De vroegere ACEC fabriek. Gewezen
mijneveger met houten romp.
In de Voorhaven heb je dan de Meulestedespoorbrug die
alleen bediend wordt als er geen treinverkeer in de buurt is of onmiddellijk
verwacht is.We hadden geluk en moesten
maar enkele minuten wachten voor de draaibrug geopend werd. Vervolgens kwamen
we aan de Meulestede verkeersbrug waar wij ook zonder opening onderdoor kunnen.
Van hieruit varen we door de haven van Gent.Enkele kilometers verder komt aan bakboordzijde de Ringvaart in de haven
uit.Hier moeten wij binnen enkele dagen
in de richting van sluis Evergem en zo naar Merelbeke.
Car-carrier
aan Volvokade. Nog enkele cargoschepen. Mooi kunstwerk aan een houthandelaar.
In de dokken liggen enkele zeeschepen waaronder een car
carrier en een bulk carrier en aan een kade waar veel schroot ligt ligger er
een vijftal te wachten op afbraak.Eén
ervan is een oud marineschip. Ter hoogte van km 9 is de invaart aan stuurboord
naar de Moervaart. In het begin is deze heel breed maar na de spoorbrug en John
Kennedybrug wordt ze smaller.Hier
liggen enkele jachthavens en wij hebben te 11:20 uur net voorbij de
Spanjeveerbrug (type baleybrug zoals in Postel) bij WSV Mendonk aangemeerd.
Namiddag zijn we per fiets de buurt gaan verkennen. Van de
jachthaven ging het naar het gehucht Windgat, daarna tot Desteldonk, Hijfte,
Lochristi, Zaffelare, het provinciaal domein Puyenbroeck, dan richting
Wachtebeke en terug naar Mendonk. (via de nrs97.96.95.99.73.98.94.71.72.96 en terug naar 97)We hadden op het einde 27 km wat met deze
temperatuur zeker genoeg is. Het waren weer mooie weggeltjes, soms mooie asfalt
dan weer grindwegen en af en toe een stuk slechte betonplaten, die ons door de
mooie natuur loodsten. We hadden geluk dat langs deze wegen nogal wat hoge
populieren staan zodat we regelmatig schaduw hadden om in te fietsen. Het domein
Puyenbroeck moet je zeker eens doorfietsen als je hier komt. Ik denk dat het er
ook goed toeven is met kinderen, er is een grote speeltuin, veel water en veel
groen.
Toen we terug aan de boot kwamen was het nog heel warm en
het water in de bidons die naast de zonnepanelen in de zon gelegen hadden was
loeiheet zodat die half uitgegoten moesten worden en bijgevuld moesten worden
met koud water voor ermee gedoucht kon worden. Rond 19:00 uur stak er een lichte bries op waardoor het
wat afkoelde en smaakte de sangria weer opperbest.
Dag 96 â Maandag 14-09-2020 â Steiger Schipdonk â Portus Ganda
Het was deze morgen nevelig en er hingen dikke slierten
mist over het water. Het is hier rustig geweest vannacht er is denk ik geen
enkele boot gepasseerd voor 08:00 uur toen we net wakker waren. Na het ontbijt vertrokken we richting Gent.
We gaan over Brugse Vaart naar het centrum en via de Nieuwe Vaart naar de
Tolhuissluis en zo via het Handelsdok en de Kasteelsluis naar Portus Ganda. Op
het stuk van het kruispunt aan de Schipdonksluis tot aan het kruispunt met de
Ringvaart en de Brugse Vaart waren er twee vrachtschepen een tijdje voor ons
uit gegaan en die zijn waarschijnlijk sluis Evergem in gegaan, we hebben ze
niet meer gezien. Aan het begin van de Brugse Vaart moet je je via VHF melden
voor de brug Wondelgemstraatbrug en de Tolhuissluis. Wij hebben dit gedaan maar hebben geen
reactie gekregen. We hebben ook gebeld maar daar werd niet opgenomen. Toen we de hoek omgingen naar de Nieuwe Vaart
en Wondelgemstraatbrug (oude draaibrug) in zich hadden hebben wij nog eens
opgeroepen en toen kregen we reactie. De brug was blijkbaar pas open geweest
gezien er een jacht op ons af kwam. We
moesten dus een vijftal minuten wachten op de opening. Op het einde van de Nieuwe Vaart kom je in
een rond dok waar je linksaf de Tolhuisluis ingaat. Hier daalden we ongeveer 1,5 meter tot op het
niveau van de havendokken en het kanaal Gent-Terneuzen. Op het einde van het handelsdok heb je weer
een rond dok waar je haaks naar rechts draait in de richting van de
Kasteelsluis (die heeft geen deuren meer en staat dus altijd open) en eenmaal
daardoor ben je in Portus Ganda.
Wondelgemstraatbrug. Tolhuissluis. Brug over de Ringvaart
richting Sluis Evergem.
We hebben eerst in een van de boxen gelegen maar die
toegang is afgesloten met een hek en er hangt nergens een telefoonnummer of een
code.We zijn dan maar aan de overkant
aan de Rodetorenkaai gaan liggen.Daar
vonden we ook de telefoonnummer van de havenmeester die we hebben
opgebeld.Het havenkantoor bevindt zich
aan de andere zijde in hetzelfde gebouw als het zwembad. Toen ik hiervan terug
kwam was het na 12:00 uur en de kades zaten vol studenten die daar hun
boterhammetjes (en een aantal hun biertjes) kwamenaanspreken.
Na de administratie en het middageten hebben we de fietsen
afgezet en zijn we vertrokken om de auto aan de Schipdonksluis op te halen en
aan de parking van YH Merelbeke gaan zetten.We hadden bij aankomst aan de boot weer 23 km gedaan. Gezien het weer
zeer warm was is dit voldoende.
Hier komen mooie appartementen. In Portus Ganda. Het
kasteel van Lovendegem.
Na het avondeten is Annie nog eens een wandeling gaan
maken in de stad, benieuwd wanneer ze er terug door komt! We vernamen van de
havenmeester dat de Brusselpoortsluis tot 30.09.2020 buiten dienst is dus
moeten we morgen helemaal langs de noordkant van Gent rond om terug in
Merelbeke te geraken!
Deze morgen is Annie naar de bakker gegaan en na het
ontbijt waren we te 09:25 uur klaar om te vertrekken maar toen we Kruispoort
opriepen om de brug te bedienen kregen we te horen dat de zondagsdienst pas te
10:00 uur begon. Pech dus. Klokslag 10:00 uur hoorden we de ene na de andere
boot centrale Kruispoort oproepen om te vertrekken. Er zouden er drie vertrekken vanuit de
Coupure en enkele kwamen van Flandria onze richting uit. We hoorden dat er ook nog vier lagen te
wachten voor Steenbruggebrug. Zo vlug er even radiostilte was hebben wij dan
bediening van de Moerbruggebrug gevraagd en konden we dadelijk vertrekken.
Passagiersschip voor fietsvakanties. Bij momenten heel
druk. DePietendriesmolen.
Enkele kilometers voorbij de brug kruisten we de Labe 24
(Tjech) en drie jachten. De Labe 24 is een van de schepen die we in de buurt
van Berlijn tegen gekomen zijn. Toen we die boten gekruist hadden hebben we
niets meer gezien tot net voor Beernem waar we weer een vrachtschip
kruisten.Daarna werden we opgelopen
door het passagiersschip Fluvius (NL) uit Maasbracht.Het is een boot die fietsvakanties
organiseert. Later zijn we nog opgelopen door een twaalftal snelle motorboten
telkens in trosjes van drie.Ter hoogte
van Aalter werd het heel druk, de ene na de ander snelle motorboot die ons
opliep en verschillende die ons kruisten.
Gemeentehuis Beernem. De voetgangersbrug van Beernem.
Toen we te 12:50 uur aan Schipdonksluis kwamen lag er een
snelle motorboot aan de steiger en wij hebben ons daar netjes voor gelegd. Na
het middageten zijn we weer gaan fietsen (32 km). Eerst via het kanaal naar nr 6, dan richting
Zomergem, dan via 61.72.77 richting Ursel, via 88.89.82.93 naar Knesselare,
daarna via 79.86.26.94.33.88 naar Beernem waar de auto stond. Die hebben we dan aan de overzijde van
stuwsluis Schipdonk geplaatst. Toen we
van het fietsten terug kwamen was het hier een drukte van jewelste.
Het rumoer waar we hier voor gevreesd hadden is er niet
gekomen. Gisteren avond hebben er enkele malen enkele jongeren op de houten
steiger gezeten maar die hebben het rustig gehouden en ze waren rond 22:30 uur
weg. Iets later is er wel een camionette (met vermoedelijk vissers) komen staan
maar die zijn iets later toch terug vertrokken. Ook is er wel wat verkeer
geweest en enkele malen is er een lawaaierige motor of bromfiets gepasseerd
maar voor de rest was het rustig en hebben we goed geslapen.
Deze morgen weer wakker geworden onder een stralende
blauwe hemel, het is nog wel fris buiten maar dat zal volgens de weerberichten
niet lang gaan duren.
Na het ontbijt vertrokken we te 10:05 uur. Toen we ter
hoogte van de uitvaart van Flandria Brugge kwamen hoorden we enkele boten
oproepen dat ze de haven gingen uitkomen en later zagen we dat die achterop
kwamen.Aan Steenbruggebrug lagen er aan
de overzijde ook twee jachten te wachten en toen de laatste achter ons
gearriveerd was werd de brug geopend zodat we allen achter elkaar de brug
konden passeren.Na de brug hebben we de
twee jachten die achter ons waren laten voorbijlopen gezien die vermoedelijk op
weg waren naar Gent en wij maar tot aan de kade van Moerbrugge gingen
varen.Daar arriveerden we te 10:55 uur
en hadden nog juist plaats aan de 24 uur-kade.Het oude vrachtschip, een jacht, het grote ponton met de twee sleepboten
liggen er nog altijd.Die trekken zich
van de beperkingen blijkbaar niets aan.
Kade Moerbruggebrug. Tankertje (Met Champagne ?). Oud
stationnetje van Sijsele.
Na het middageten zijn we weer 29 km gaan fietsten langs
Lieverstede, Ver-Assebroek, Assebroek, over het oude tramspoor via Sijsele tot
tegen Maldegem en terug naar Moerbrugge, alles langs de nummers2.72.84.24.54.75.38.78.77.39.73.80.30.81.40.45.2.71.
Toen we een tijdje terug aan de boot waren kwamen er twee
mannen die het ponton den de twee sleepboten tot voooraan de kade
verplaatsten. Ze vertelden dat ze deze
morgen hier vertrokken waren met een ander ponton en dat naar Merelbeke hadden
gevaren en dat ze nu alles kwamen opschuiven om plaats te maken. Nu dat die vaartuigen verplaatst zijn kunnen
wij ons ook reglementair vastleggen op de 24 uurs-kade.
Dit is tot nu toe een van de beste plaatsjes waar we
overnacht hebben, er moesten er zo wat meer zijn. We vertrokken na het ontbijt
te 08:30 uur en hadden allemaal onmiddellijk doorvaart aan de bruggen die we
tegen kwamen. Aan de Dampoortsluis moesten
we een vijftal minuten wachten want er moesten zeven jachten uit de sluis voor
het onze beurt was. Toen we in de sluis
lagen kregen we van de centrale Kruispoort de mededeling dat we aan
bakboordzijde (ronde zijde van de sluis) in de sluis moesten aanleggen gezien
er nog een groot vrachtschip bij moest.
Gezien deze nog uit de verbindingssluis van de ringvaart met het kanaal
naar Zeebrugge moest komen en hierbij haaks om moest maneuvreren zou het even
duren.
Aanlegplaats aan Sint Katelijnepoort.De heide staat in bloei.
Ondertussen werd de verkeersbrug over de sluis
gesloten. Na een klein half uur ging
deze brug terug open en even later kwam het vrachtschip binnen. Gezien de
ruimte tussen de beide bruggen 80 m bedraagt en afmetingen van deze boot 85 m x
9,5 meter bedroeg moesten beide bruggen open blijven staan zodat de boeg en het
hek van de boot onder de brug kwam te liggen.
Het schutten duurde een tiental minuten.
Ondertussen lagen aan de andere kant van de sluis al een jacht en een
vrachtschip te wachten. Eenmaal uit de
sluis ging het langzaam de ringvaart op.
Het vrachtschip heeft aan de bruggen niet veel overschot in de breedte
en voor en/of na de bruggen buigt het kanaal steeds naar stuurboord af waardoor
het heel langzaam passeren was. Dit
schip is zo lang dat de beide Kruispoortbruggen samen moesten open blijven om
het schip te kunnen laten passeren. Eenmaal na de Katelijnepoortbrug waar aan
de andere zijde ook een vrachtschip lag te wachten hebben wij ons aan de
steiger aangelegd.
Dit is de Zon. Wie kent de planeten. (Het zijn er wel
enkele te weinig, die hebben we gemist.)
Namiddag hebben we twee fietstochten gemaakt. Een van 14
km (5.49.46.57.70.94.61.90.68.48.30) van Brugge viaHet Chartreusinnenbos, het Beisbroekbos met
het Beisbroekkasteel met het Planetenpad naar Varsenare en zo terug naar
Nieuwegebrug,en later een van 12 km
(88.76.86.71.82.69.5) van Beernem (waar we de auto hebben gezet) via het kanaal
terug naar Brugge.
In de late namiddag ben ik enkele malen naar het vlakbij
gelegen Esso-tankstation gegaan om 100 L diesel als reserve te halen.
We wilden vroeg vertrekken om de boten die hier vandaag
ook moeten vertrekken voor te zijn maar tijdens het ontbijt bleek dat dat
moeilijk zou zijn. Ik denk dat de hint
van de Politie gisteren voor wat ongerustheid gezorgd heeft bij de Popeye. In
elk geval die vertrok in een dikke rookwolk (motor zal wel weer een DAF zijn
denk ik) richting sluis Plassendale.
Terwijl Annie na het ontbijt naar de bakker ging heb ik de boot klaar
gemaakt om te vertrekken en de watertank bijgevuld. Ondertussen passeerde de
Watertruck IX weer aan de ligplaats.
Toen Annie een tijdje later terug kwam zijn we vertrokken en de waren
net in sluis Plassendale toen de Watertruck door de brug richting Oostende
voer. Het was een achttal km varen naar Nieuwege. Ondertussen aan zagen we de Popeye aan de
24Hr steiger in Stalhille liggen. Dit is ook weer een steiger met elektriciteit
en water. Wij voeren verder tot aan de
steiger aan de Nieuwegebrug en hebben ons daar weer aangelegd.
Ik ben alleen de auto gaan ophalenaan de Plassendalesluis en namiddag hebben we
ons terrasje klaargemaakt op de steiger en genoten van het zonnetje.
Een schitterende ochtend. Aanlegplaats Stalhille.
Aanlegplaats Nieuwege met ons terrasje.
Dag 91 â Woensdag 09-09-2020 â Steiger Oudenburg
Namiddag een fietstocht (32 km) gemaakt via de nrs
62.66.29.27.59.26.12.98.78.96.5.67.39.99.4.15.11.94.60 en reden daarbij van Oudenburg naar
Klemskerke, Vlissegem, De Haan, Vosseslag, Bredene, rond de spuikom, Oostende,
Zandvoorde en terug naar Oudenburg. In
dit traject zaten een paar stukken die we ook in een van de fietstochten van de
heenreis gemaakt hebben maar dat is bijna onvermijdelijk als je veel gaat
fietsen. Hier zijn meer weidegronden dan akkergronden dus er lopen hier nogal
wat koeien rond. We passeerden op het
traject ook drie hoeves waar ze hoeve-ijs produceren maar gezien de strakke
wind en de mindere temperatuur zijn nu zo veel fietsers niet meer dus heel veel
werk hebben die niet meer. We hebben de voorbije dagen veel valken zien vliegen
en bidden. De weides zijn kort geschoren dus zien ze de muizen goed lopen denk
ik. We hebben toch verschillende malen
gezien dat er eentje naar onder dook, enkele ogenblikken bleef zitten en terug
opvloog met iets tussen zijn klauwen. We hebben hier de laatste dagen maar één
buizerd gezien. Op de sloten en vaarten
zitten hier wel veel waterhoentjes en die zien er goed doorvoed uit.
Toen we terug aan de boot arriveerden vernamen we van de
Engelsman die achter ons lag dat de politie gekomen was om iedereen eraan te
herinneren dat je hier niet langdurig mocht blijven liggen maar normaal maar 24
uur. 48 uur werd nog door de vingers gekeken maar dan moest je zeker vertrekken
om geen boete te krijgen. Met het gratis liggen met gratis water en gratis
elektriciteit zijn er natuurlijk altijd die daar misbruik van maken.
Vermoedelijk heeft er iemand , en terecht, geklaagd dat er hier boten soms een
hele week blijven liggen, misschien doelende op de Popeye uit Temse hier al een
week zou liggen.
Na het avondeten hebben we nog een machientje licht
wasgoed gedraaid zodat alles weer proper is en na een tijdje TV was het weer
tijd om in de kooi te kruipen.
Tijdens het ontbijt passeerde het autonoom varende schip
Watertruck X. Toen we later klaar waren met het ontbijt en de boot aan het
klaarmaken waren om te vertrekken hoorden we de bel van de slagbomen van de
Leffingebrug gaan en zagen we dat de Watertruck IX er aan kwam. Gezien we zo goed als klaar waren hebben we
de centrale opgeroepen met de vraag of we na die boot dadelijk ook konden
vertrekken zodoende dat de brug maar één maal open moest. We vertrokken dus te 09:30 uur richting
Oudenburg. Aan Gistelbrug moesten we ook
niet wachten en later aan Zandvoordebrug kwamen er drie jachten in onze
richting en we kwamen net op tijd aan de brug zodat die ook maar één maal
bediend moest worden. Toen we te 11:15 uur aan de steiger in Oudenburg
arriveerden lag deze bijna vol. Er lagen
er natuurlijk weer enkele ver uit mekaar waaronder de Popeye uit Temse die als
enige het absoluut niet nodig vond om aan te schuiven zodat er voldoende plaats
vrij kwam maar uiteindelijk konden we helemaal aan het einde aanleggen. We liggen met de boeg wel 4 meter voorbij het
einde maar konden toch vast maken aan de eerste middenbolder.
In
de haven van Oosende.De Demeysluis. En
toen kwam er een bewoond eilandje voorbij gedreven.
We hadden nog maar net aangelegd toen er weer controle was
van de FOD Scheepvaartcontrole. Toen wij de controleur vertelden dat we op
15.08.20 ook controle gehad hadden en hij dit nakeek in hun database bleek die
controle niet doorgegeven te zijn door de toenmalige controleur. Hij kon niets
terugvinden, noch op scheepsnaam noch op registratienummer.Toen ik hem het naamkaartje met controledatum
van 15.08.20 vertoonde was alles
ok.Ik heb hem wel gevraagd of hij zijn
collega een keer wou vertellen dat hij iets vergeten was.Ik ben eens benieuwd of dat nu gaat
rechtgezet worden. Dat de verschillende diensten die controle doen al eens iets
vergeten door te geven aan mekaar neem ik nog aan maar de eigen dienst
onderling mag toch wel een controle doorgeven meen ik.
Aangezien het leek of het zou gaan regenen ben ik alleen
de auto gaan ophalen en nadien gaan doorzetten naar sluis Plassendaal terwijl
Annie de boor binnenin een poetsbeurt gaf. Nadien de diesel die we in twee
bussen nog onderin hadden staan in de bakboordtank gedaan om voorbereid te zijn
als de middelste tank zou leeg zijn.Ik
zou die graag eens helemaal leeg varen gezien ik twijfel of de niveaumeter nog
goed werkt.
Gezien de dagen korter en de avonden langer worden
beginnen we terug wat TV te kijken omdat we niet zo lang meer kunnen buiten
zitten.
Na het ontbijt is Annie naar een van de visboeren en naar
de Carrefour hier gereden terwijl ik de watertanks heb bijgevuld en de boot heb
klaar gemaakt om te vertrekken. Toen ze terug was en we de fietsen op de boot gezet
hadden bleek dat ze haar portefeuille kwijt was. Vermoedelijk had ze die in de
Carrefour neergelegd om alles in een tas te laden en hem vergeten op te pakken.
We hebben de fietsen dan maar terug afgezet en terwijl zij terug reed had ik de
telefoonnummer opgezocht en gebeld. Toen ik belde was ze blijkbaar net
aangekomen. De kassajuffrouw de portefeuille zien liggen toen de volgende klant
aan de kassa kwam en had hem opzij gelegd. Oef, Als die weg geweest was hadden
we weer een hoop administratief rondrennen gehad. Nu was hij terecht en konden we verder.
Uiteindelijk waren we te 10:25 uur weg en konden we onmiddellijk in de Sint
Jorissluis. Hier stijgen we ongeveer 80 cm dus dat duurde niet lang. Van hieruit zitten we terug op het kanaal
Plassendale-Nieuwpoort. Toen we aan de Rattevallebrug arriveerden lag daar een
boot aan de kant te wachten. Toen wij kwamen aanvaren hebben we die maar voor
laten gaan gezien die vermoedelijk toch sneller zou gaan varen maar dat bleek
niet het geval te zijn. Iets later kwamen we aan de Slijpebrug en die werden al
heel ruim op voorhand open gezet.
Eigenlijk een beetje te vroeg. Wij waren er nog ongeveer 500 meter
vandaan toen die al open ging zodat we ons een beetje moesten haasten om het
autoverkeer daar niet te lang op te houden.
Er stond aan beide zijden al een lange rij auto’s te wachten. Voorbij de
Slijpebrug gaf de andere boot gas en toen wij in Leffinge arriveerden werd de
brug ook al lang op voorhand voor hun bediend zodat ik maar opgeroepen heb dat
de brug voor ons niet moest open blijven gezien wij hier zouden aanmeren. Wij
lagen, weer als enige boot, vast te 11:40 uur.
Het bijna lege strand en dijk in Middelkerke-Bad. Toch nog
iets te zien. Mooie staalconstructie.
Namiddag zijn we weer terug naar Nieuwpoort gefietst (17
km) langs de nrs 84.17.16.59.44.60.81.73.61 en 70. We reden van Leffinge via
Wilskerke, Middelkerke, Middelkerke-Bad, Westende, Westende-Bad en
Lombardszijde naar de Ganzenpoort en zo naar de parking van VVW Westhoek waar
de auto stond.Ondanks het goede weer,
zonnig maar met wel wat wind, was er op het strand in Middelkerke-Bad en
Westende-Bad geen kat op het strand en heel weinig volk op de dijk. Toen we
terug aan de boot kwamen, kwam er uit het zuidwesten dikke donkere bewolking
aanwaaien en het was gedaan met het zonnetje.We hebben dan toch het beste stuk van de dag net gebruikt om te gaan
fietsen.
Deze morgen arriveerden Koen, Kim, Lenn en Nout aan de
boot met een ontbijtkorf die we et zn allen aan boord aangevallen en
overwonnen hebben. Nadien zijn we te
voet van hier naar Nieuwpoort-Bad gewandeld, hebben er op de dijk een terras
gedaan en zijn dan langs de havengeul terug naar Nieuwpoort-Stad gewandeld en
zo terug naar de boot. Het werd een wandeling van ongeveer 10 km denk ik. Na
het avondeten zijn zij vertrokken gezien het morgen weer school is.
Het heeft weer een klein beetje geregend vannacht maar nu
schijnt de zon weer door de witte wolken en er staat weer een lichte
bries. We zijn te 09:45 uur vertrokken.
Tot een stuk voorbij Diksmuide lag er nog veel eendenkroos maar ongeveer vanaf
de Tervatebrug was het veel minder en iets verder was er helemaal niets meer te
zien. De lichte bries van vanmorgen werd onderweg een stevige bries en heel
warm is het niet maar het is droog en zonnig dus we gaan maar niet klagen.
Viswedstrijd op de IJzer. De spoorbrug die ons parten
speelde.Op het marktplein van Veurne was
het redelijk druk.
Na een uurtje passeerden wij de Tervatebrug die
onmiddellijk bediend werd en nog een uur later arriveerden we in
Nieuwpoort.Onderweg zijn we een sloep
met een achttal personen, en twee jachten tegen gekomen.Ditmaal kregen we een plaats achteraan aan de
H-steiger en hebben we zicht op het meer met de zeilplanken en zeilbootjes van
het Blosocentrum.
Namiddag zijn we via Wulpen naar Veurne gereden langs het
kanaal Nieuwpoort-Veurne en daarna via Booitshoeke naar Pervijze waar we de
auto hebben opgehaald en terug naar Nieuwpoort zijn gereden.
(70.8.7.98.6.86.68.75.69.19.20.90.89.35)
Namiddag vernamen we dat Koen, Kim, Lenn en Nout gingen langskomen en
die arriveerden te 20:15 uur. We zijn lekker gaan eten in De Ark en daarna zijn
we gaan slapen.
Deze morgen was het zonnig met witte wolken maar vannacht
heeft het blijkbaar toch wat geregend gezien de boot vol dikke druppels
lag. We besloten na het ontbijt onze dagelijkse fietstocht te maken. Het werd er weer eentje van 32 km die ons van Diksmuide via Esen, Zarren, Werken,
Bovenkerke en Vladslo terug naar Diksmuide voerde via de nrs
75.1.59.92.61.9.2.41.40.39.63.83.82.22.93.62.12.28.57.69.6 en terug naar
75. We rijden nu al een paar dagen langs
grote akkers met allerhande gewassen.
Het lijkt hier wel de groenteschuur van Vlaanderen. We zagen buiten veel aardappel- en
maisvelden, witte en groene en knolseldervelden, wortelen, spinazie,
schorseneren, bieslook, perterselie, bonen, uien en heel veel verschillende
kolenvelden en zelfs een palmbomenplantage.
De palmbomenplantage en zeer veel groentevelden. Die twee
hebben hun plaatsje ook gevonden.
Op de aardappelvelden die nu volop gerooid worden liggen
op sommige plaatsen nog veel aardappelen die bij het overladen van de
rooimachine naar de vrachtwagens langs de machine gevallen zijn en die blijven
liggen zijn en na-geoogst mogen worden. Dikwijls zijn dat de kleine exemplaren
maar vandaag waren het frietpatatten! Zodoende eten we al enkele dagen lekker
verse polderaardappelen. We waren al
vroeg in de namiddag terug aan boord en hebben er voor de rest maar een
rustdagje in het zonnetje van gemaakt.
We zijn vanmorgen als eerste vertrokken richting
Diksmuide. We gingen niet wachten tot de huurboot en/of de twee Engelsen voor
ons zouden hangen alhoewel die waarschijnlijk toch harder zouden gaan varen dan
wij. Net na het vertrek hadden we gebeld voor bediening van de Knokkebrug rond
10:00 uur. Na een klein uurtje
arriveerden we aan de brug die al van toen we er ver voor waren open gezet
werd. We zijn vandaag waarschijnlijk de
eerste boot die hier passeerde want de laag eendenkroos die net voor de brug
één grote compacte massa bleek te zijn was nog onaangeroerd. Ook voorbij de
brug was het zo ver als je kon kijken een groene vlakte op het water. Iets voor Diksmuide werd de laag door de wind
naar linker oever van de IJzer geblazen en kon je aan stuurboordwal er langs
varen.
Nog steeds dikke pap maar toch nog waterplezier.
Aan het dokje van de grondopslag net stroomopwaarts
Diksmuide zagen we twee Watertrucks aan de laadplaats liggen. Vermoedelijk gaan
die straks weer richting Oostende varen.
We legden na overleg met de havenmeester aan de lange kade
van YH Diksmuide aan, het is hier iets rustiger in verband met hetgeluid van het verkeer over de brug in het
centrum.Na het aanleggen het
havenkantoor bezocht terwijl Annie naar de winkel vertrok.
We hebben vandaag geen fietsrit gemaakt en hebben wat
geluierd.
Dag 85 â Woensdag 02-09-2020 â Steiger Fintele
Het is hier rustig liggen.
Deze morgen wakker geworden van de watervogels op en langs de
IJzer. Na het ontbijt zijn we de auto
gaan verzetten naar Pervijze, die kan daar een paar dagen blijven staan tot we
terug in Nieuwpoort zijn. Op de terugweg
hebben we een fietstocht van 24 km gemaakt van Perwijze langs Avekapelle, Oostkerke en Lampernisse terug naar Fintele.
Nrs 35.61.28.18.17.33.93.70.46.23.24.22.30.55 en 59. In Pervijze
staat een observatietoren uit WO I. Deze staat niet ver
van de voor het toenmalige front belangrijke spoorlijn
Diksmuide-Nieuwpoort.Hij is gebouwd op
de restanten van de half afgebroken pastorij naast de afgebroken kerk en werd
gebruikt om vijandelijke troepenbewegingen te observeren.In WO II werd hij door de Duitsers terug in
gebruik genomen en die hebben er bovenop nog en een mitrailleursnest op
gebouwd.De toren is in de loop der
jaren helemaal scheef gezakt. De route loopt gedeeltelijk over smalle verharde
paadjes die de streek doorkruisen en die de laatste jaren werden opgemaakt en
in het fietsroutenetwerk werden ingepast. In Lo, het grootste dorp in de
omgeving vind je twee bakkers, enkele bankkantoren, een slager, een
kruidenierswinkeltje en enkele cafes met terrassen.
De observatietoren in Pervijze. Een gewezen café in
Lampernisse.De Sixtusabdij in
Westvleteren.
Er zijn vanmiddag 5 boten van de Lovaart gekomen, één
huurboot, de River Boy uit Brugge en twee Engelsen die aan de steiger aan de andere
kant van de IJzer zijn gaan liggen. Het ligt hier nu helemaal vol.
Gezien het mooie weer en het nog vroege uur zijn we
namiddag terug gaan fietsen. Aanvankelijk zouden we een rit van 24 km gaan
maken via de nrs 59.60.61.72.12.84.2.6.96.92.70.69.4.60 en terug naar 59 die
ons van Fintele door Vleteren en Oostvleteren zou voeren maar onderweg kwamen
we al vroeg de wegwijzer naar de Sixtusabdij van Westvleren tegen en we
besloten daar ook eens te gaan kijken.We hebben de route hiervoor onderbroken en ze nadien, een beetje
aangepast, terug opgepakt.
De abdij zelf was gesloten maar het bezoekerscentrum met
het café en de shop werd druk bezocht. Volgens de internetsite is de
eerstvolgende afhaaldag voor het gekende bier pas 14/09/20 maar in de shop
konden er ook geschenkverpakkingen sixpacs aangeschaft worden en daar was het
wel druk.Het café heeft ook een groot
terras en dat zat goed vol.Binnen was
het rustiger en wij zijn daar maar gaan zitten om er eentje te consumeren.Je kon er kiezen tussen een blonde, een
donkere van 8° en van 12°.
Het marktplein van Lo, het museum Destropere, het
stadhuis, en een windmolen voor het oppompen van het polderwater van een laag
gelegen gracht in de hoger gelegen vaart.
Wij hebben gekozen voor eentje van 8° en dat bleek
achteraf gezien niet de verkeerde keuze gezien wij de uitwerking ervan niet
lang daarna konden ervaren. (Wij zijn ook geen echte trappistdrinkers hé) Ik had nog nooit een Westvleteren gedronken en
ik vond hem niet eens zo lekker. Wat mij betreft is de score die sommige aan
het bier geven zwaar overroepen.Ikzelf
zou nooit de moeite doen om naar hier te komen rijden om een bakje te
bemachtigen. Vandaag waren er wel veel fietsers op pad, het is dan ook fijn fietsweer,
zonnig een lichte bries.
Uiteindelijk werd de rit met het ommetje langs de abdij
een beetje langer dan voorzien en hadden we op het einde van de dag (samen met
de rit van voormiddag) 58 km afgelegd.