aniwayopreis2020
Inhoud blog
  • Dag 116 – Zondag 04-10-2020 – Kade Blauwe Kei - Bryac
  • Dag 115 – Zaterdag 03-10-2020 – Kade Blauwe Kei
  • Dag 114 – Vrijdag 02-10-2020 – Kade Mol Donk – Kade Blauwe Kei D
  • Dag 113 – Donderdag 01-10-2020 – Kade S10 Herentals – Kade Mol Donk
  • Dag 112 – Woensdag 30-09-2020 – Kade Emblem – Kade S10 Herentals
    Archief per week
  • 28/09-04/10 2020
  • 21/09-27/09 2020
  • 14/09-20/09 2020
  • 07/09-13/09 2020
  • 31/08-06/09 2020
  • 24/08-30/08 2020
  • 17/08-23/08 2020
  • 10/08-16/08 2020
  • 03/08-09/08 2020
  • 27/07-02/08 2020
  • 20/07-26/07 2020
  • 13/07-19/07 2020
  • 06/07-12/07 2020
  • 29/06-05/07 2020
  • 22/06-28/06 2020
  • 15/06-21/06 2020
  • 08/06-14/06 2020
    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    E-mail mij

    Druk oponderstaande knop om mij te e-mailen.

    Gastenboek
  • reisverslag

    Druk oponderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek

    Reis 2020. Wegens corona-beperkingen NIET naar Berlijn!
    18-09-2020
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 100 – Vrijdag 18-09-2020 – Koninklijke Gentse Watersport Vereniging

    We hebben goed geslapen hier, ik ben wel een paar maal wakker geweest maar het was toch 09:00 uur toen we wakker werden. Gezien we besloten de boot hier te laten liggen terwijl we naar huis gaan ben ik na het ontbijt de auto in Merelbeke gaan ophalen en heb hem hier aan de haven gezet.  We gaan hem dan hier ook laten staan als we terug komen, hier zijn we nog korter bij het St Pietersstation dan in de haven van Merelbeke.  Als het dan  maandag slecht weer zou zijn als we in Dendermonde komen kan ik hem met de trein komen halen.

      

    Het St Pietersplein.

    Na het middageten zijn we naar de Blaarmeersen gereden en hebben er een tijdje op het gras geluierd. Gezien dat eigenlijk niet in onze aard ligt (het begint nogal rap te vervelen!) zijn we toch maar een tochtje met de fiets gaan maken.  Het werd er eentje van 13 km via de nrs 52.56.57.58.59.60.65.61.58.57.52 die ons naar Mariakerke en Drongen en terug voerde. Het eerste stuk tot Mariakerke viel een beetje tegen daar het een eind langs de drukke weg ging maar vanaf daar werden het weer mooie wegen. Na het avondeten hebben we de was weer bijeen gedaan en alvast in de auto gestopt dan moeten we dat morgen vroeg niet meer doen voor we vertrekken.

    18-09-2020, 00:00 Geschreven door Alois  
    Reageren (0)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    17-09-2020
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 99 – Donderdag 17-09-2020 – WSV Mendonk – Gentse Leievaarders

    Deze morgen helemaal geen mist, een stralend blauwe hemel en een licht windje.  Het was nog wel wat fris maar  een trui kon redelijk vlug uit. Na het ontbijt vertrokken we te 09:35 uur richting kanaal Gent-Terneuzen waar we een twintig tal minuten later arriveerden. Op het einde van de Moervaart aan de petroleumloskade was de Nederlandse tanker Jobskade (NL) die achteruit de Moervaart opgevaren was net aan het vastmaken.  Wij moesten terug richting Gent tot aan de Ringvaart.  We kruisten enkele binnenschepen voor we aan de Ringvaart kwamen. Hier gingen wij rechtsaf richting sluis Evergem.  Op dit stuk van de Ringvaart liggen veel binnenschepen aangemeerd.  Beide oevers zijn over de gehele lengte tot aan sluis Evergem voorzien van bolders.  We hebben even overwogen om hier te gaan liggen maar besloten toch door sluis Evergem richting Merelbeke te varen. Aan sluis Evergem gekomen moesten we wachten op een Franse Spits die, naar we op de radio hoorden, in Sas-van-Gent was gaan lossen en nu leeg op weg was naar Valenciennes (Fr) op de Schelde.  Eerst kregen we te horen dat we zodra de binnen was wij mochten mee invaren maar op het 5 minuten voor het zover was riep er een Nederlands vrachtschip op hij er nog bij wou. Beide schepen lagen vooraan naast mekaar (spits = 5 m en de Nederlander 9,5 m en de sluis = 16 m breed) met weinig ruimte tussenin en wij moesten achteraan naast het grote vrachtschip liggen.  We konden er nog net bij en lagen met de fietsen achter op de boot op minder dan 1 meter van de sluisdeur.  We stegen hier ongeveer 1,5 m dus dat ging vlug. Eenmaal uit de sluis ging de Fransman rechtdoor de ringvaart op richting Schelde en de Nederlander ging rechtsaf richting Brugge. 

    Op de ringvaart was heel weinig verkeer, enkel een snel motorbootje dat van de Leie kwam en richting Evergem ging.  We besloten naar de VPF club de Gentse Leievaarders te gaan om daar twee dagen te liggen maar daar was geen plaats voor onze lengte maar aan de overkant bij de Koninklijke Gentse Watersport Vereniging hadden ze nog een plaatsje. Gezien we vanaf dit jaar ook lid zijn van VVW kunnen we hier ook genieten van de tweede nacht gratis liggen.

      

    Zeeschip in de haven van Gent. Net voor sluis Evergem samen met de Nicole. Brug over ringvaart Evergem.

    Namiddag weer een fietstocht van 29 km gemaakt ten zuiden van Gent.  We reden van de haven naar Afsnee naar de kruising van de Ringvaart en de Oude Leie.  Dan langs de Oude Leie langs Baarle tot in St Martens Latem, via  Deurle naar De Pinte, Klosse, Zwijnaarde, St Pieters-Aalst, Gent Centrum en zo terug langs de Leie naar de haven. Dit alles via de nrs 52.56.62.63.67.88.87.89.30.06.02.04.52; Het was weer een mooi ritje, het was niet te warm en veel paadjes liepen onder de bomen. Tussen Klosse en Ledeberg loopt het fietspad over een oude spoorwegbedding met een mooie fietsbrug over de Ringvaart en de beide parallelwegen en aan de zijde van het centrum daal je in een spiraal met twee niveau’s (Je draait dus 720° rond) tot beneden.

    17-09-2020, 00:00 Geschreven door Alois  
    Reageren (0)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    16-09-2020
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 98 – Woensdag 16-09-2020 – WSV Mendonk

    Deze morgen was het mistig toen we wakker werden. Het is hier stil maar als er een auto over de brug rijdt rammelen de planken ervan nogal. Tijdens de nacht gig het nog maar vanaf 05:00 uur reed er regelmatig  een auto over en wat later  werd het druk van mensen die naar hun werk rijden denk ik. Al bij al hebben we toch goed geslapen. We besloten dadelijk na het ontbijt onze fietstocht te maken  omdat we verwachtten dat het vandaag ook weer heel warm zou gaan worden.  We vetrokken rond 10:00 uur voor een tochtje dat ons van de jachthaven naar Wachtebeke, vervolgens langs de Langelede tot in Overslag, en daarna richting Moerbeke, terug naar Wachtebeke en zo terug zou voeren. (via de nrs 97.89.74.70.69.82.66.68.67.83.74.89.97)  Het pad langs de Langelede (soort afwateringskanaal) is aan beide zijden afgeboord met bomen en vormt zo een mooie laan langs het vaartje waardoor we nu in de schaduw fietsen.

       

    Brugje over de Langlede. Oude grenspaal anno 1720. WSV Mendonk.

    Het plaatsje Overslag waar we door reden heeft een oude geschiedenis.  In de middeleeuwen lag de plaats die nu Overslag noemt langs een kreek die de Honte verbond met Gent. Gezien er regelmatig overstromingen waren werd de kreek hier afgedamd om het achterliggende land te beschermen. Hierdoor konden schepen niet meer door varen naar Gent. Die werden nu hier afgeladen, de goederen naar de andere kant van de dam gebracht en daar terug opgeladen op schuiten die naar Gent konden. De naam Overslag komt dus waarschijnlijk van het overladen van de goederen.  Er staat ook een grenspaal (anno 1720) met aan één zijde de vermelding “Oostenryk” en aan de andere zijde “Haar hoogmogende” doelend enerzijds op de Oostenrijkse Nederlanden en anderzijds de Staten Generaal (Nederland). Die grenspalen werden geplaatst na de vrede van Munster (1648) bij het einde van de 80 jarige oorlog. Er staan er hier op de grens met Zeeuws Vlaanderen een tiental van zulke oude grenspalen.

    16-09-2020, 16:10 Geschreven door Alois  
    Reageren (0)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    15-09-2020
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 97 – Dinsdag 15-09-2020 – Portus Ganda – WVS Mendonk

    Gezien de Brusselsepoortsluis buiten dienst is tot 30.09.20 kunnen we niet rechtstreeks naar Merelbeke dus moeten we langs het noorden en zullen we eens tot op de Moervaart varen.  We vertrokken te 09:20 uur door de oude Kasteelsluis in de richting van het Handelsdok waar we eerst voorbij de Bataviabrug en de Muidebrug moeten om dan in de Voorhaven aan te komen.  De eerste brug staat altijd omhoog en de tweede moet voor ons niet bediend worden gezien die 4,2 m hoog is.

      

    Meulestedespoorbrug. De vroegere ACEC fabriek. Gewezen mijneveger met houten romp.

    In de Voorhaven heb je dan de Meulestedespoorbrug die alleen bediend wordt als er geen treinverkeer in de buurt is of onmiddellijk verwacht is.  We hadden geluk en moesten maar enkele minuten wachten voor de draaibrug geopend werd. Vervolgens kwamen we aan de Meulestede verkeersbrug waar wij ook zonder opening onderdoor kunnen. Van hieruit varen we door de haven van Gent.  Enkele kilometers verder komt aan bakboordzijde de Ringvaart in de haven uit.  Hier moeten wij binnen enkele dagen in de richting van sluis Evergem en zo naar Merelbeke.

      

    Car-carrier aan Volvokade. Nog enkele cargoschepen. Mooi kunstwerk aan een houthandelaar.

    In de dokken liggen enkele zeeschepen waaronder een car carrier en een bulk carrier en aan een kade waar veel schroot ligt ligger er een vijftal te wachten op afbraak.  Eén ervan is een oud marineschip. Ter hoogte van km 9 is de invaart aan stuurboord naar de Moervaart. In het begin is deze heel breed maar na de spoorbrug en John Kennedybrug wordt ze smaller.  Hier liggen enkele jachthavens en wij hebben te 11:20 uur net voorbij de Spanjeveerbrug (type baleybrug zoals in Postel) bij WSV Mendonk aangemeerd.

    Namiddag zijn we per fiets de buurt gaan verkennen. Van de jachthaven ging het naar het gehucht Windgat, daarna tot Desteldonk, Hijfte, Lochristi, Zaffelare, het provinciaal domein Puyenbroeck, dan richting Wachtebeke en terug naar Mendonk. (via de nrs  97.96.95.99.73.98.94.71.72.96 en terug naar 97)  We hadden op het einde 27 km wat met deze temperatuur zeker genoeg is. Het waren weer mooie weggeltjes, soms mooie asfalt dan weer grindwegen en af en toe een stuk slechte betonplaten, die ons door de mooie natuur loodsten. We hadden geluk dat langs deze wegen nogal wat hoge populieren staan zodat we regelmatig schaduw hadden om in te fietsen. Het domein Puyenbroeck moet je zeker eens doorfietsen als je hier komt. Ik denk dat het er ook goed toeven is met kinderen, er is een grote speeltuin, veel water en veel groen.

    Toen we terug aan de boot kwamen was het nog heel warm en het water in de bidons die naast de zonnepanelen in de zon gelegen hadden was loeiheet zodat die half uitgegoten moesten worden en bijgevuld moesten worden met koud water voor ermee gedoucht kon worden. Rond 19:00 uur stak er een lichte bries op waardoor het wat afkoelde en smaakte de sangria weer opperbest.

    15-09-2020, 21:06 Geschreven door Alois  
    Reageren (0)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    14-09-2020
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 96 – Maandag 14-09-2020 – Steiger Schipdonk – Portus Ganda

    Het was deze morgen nevelig en er hingen dikke slierten mist over het water. Het is hier rustig geweest vannacht er is denk ik geen enkele boot gepasseerd voor 08:00 uur toen we net wakker waren.  Na het ontbijt vertrokken we richting Gent. We gaan over Brugse Vaart naar het centrum en via de Nieuwe Vaart naar de Tolhuissluis en zo via het Handelsdok en de Kasteelsluis naar Portus Ganda. Op het stuk van het kruispunt aan de Schipdonksluis tot aan het kruispunt met de Ringvaart en de Brugse Vaart waren er twee vrachtschepen een tijdje voor ons uit gegaan en die zijn waarschijnlijk sluis Evergem in gegaan, we hebben ze niet meer gezien. Aan het begin van de Brugse Vaart moet je je via VHF melden voor de brug Wondelgemstraatbrug en de Tolhuissluis.  Wij hebben dit gedaan maar hebben geen reactie gekregen. We hebben ook gebeld maar daar werd niet opgenomen.  Toen we de hoek omgingen naar de Nieuwe Vaart en Wondelgemstraatbrug (oude draaibrug) in zich hadden hebben wij nog eens opgeroepen en toen kregen we reactie. De brug was blijkbaar pas open geweest gezien er een jacht op ons af kwam.  We moesten dus een vijftal minuten wachten op de opening.  Op het einde van de Nieuwe Vaart kom je in een rond dok waar je linksaf de Tolhuisluis ingaat.  Hier daalden we ongeveer 1,5 meter tot op het niveau van de havendokken en het kanaal Gent-Terneuzen.  Op het einde van het handelsdok heb je weer een rond dok waar je haaks naar rechts draait in de richting van de Kasteelsluis (die heeft geen deuren meer en staat dus altijd open) en eenmaal daardoor ben je in Portus Ganda.

      

    Wondelgemstraatbrug. Tolhuissluis. Brug over de Ringvaart richting Sluis Evergem.

    We hebben eerst in een van de boxen gelegen maar die toegang is afgesloten met een hek en er hangt nergens een telefoonnummer of een code.  We zijn dan maar aan de overkant aan de Rodetorenkaai gaan liggen.  Daar vonden we ook de telefoonnummer van de havenmeester die we hebben opgebeld.  Het havenkantoor bevindt zich aan de andere zijde in hetzelfde gebouw als het zwembad. Toen ik hiervan terug kwam was het na 12:00 uur en de kades zaten vol studenten die daar hun boterhammetjes (en een aantal hun biertjes) kwamen  aanspreken.

    Na de administratie en het middageten hebben we de fietsen afgezet en zijn we vertrokken om de auto aan de Schipdonksluis op te halen en aan de parking van YH Merelbeke gaan zetten.  We hadden bij aankomst aan de boot weer 23 km gedaan. Gezien het weer zeer warm was is dit voldoende.

      

    Hier komen mooie appartementen. In Portus Ganda. Het kasteel van Lovendegem.

    Na het avondeten is Annie nog eens een wandeling gaan maken in de stad, benieuwd wanneer ze er terug door komt! We vernamen van de havenmeester dat de Brusselpoortsluis tot 30.09.2020 buiten dienst is dus moeten we morgen helemaal langs de noordkant van Gent rond om terug in Merelbeke te geraken!

    14-09-2020, 00:00 Geschreven door Alois  
    Reageren (0)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    13-09-2020
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 95 – Zondag 13-09-2020 – Kade Moerbruggebrug – Steiger Schipdonk

    Deze morgen is Annie naar de bakker gegaan en na het ontbijt waren we te 09:25 uur klaar om te vertrekken maar toen we Kruispoort opriepen om de brug te bedienen kregen we te horen dat de zondagsdienst pas te 10:00 uur begon. Pech dus. Klokslag 10:00 uur hoorden we de ene na de andere boot centrale Kruispoort oproepen om te vertrekken.  Er zouden er drie vertrekken vanuit de Coupure en enkele kwamen van Flandria onze richting uit.  We hoorden dat er ook nog vier lagen te wachten voor Steenbruggebrug. Zo vlug er even radiostilte was hebben wij dan bediening van de Moerbruggebrug gevraagd en konden we dadelijk vertrekken.

      

    Passagiersschip voor fietsvakanties. Bij momenten heel druk. De  Pietendriesmolen.

    Enkele kilometers voorbij de brug kruisten we de Labe 24 (Tjech) en drie jachten. De Labe 24 is een van de schepen die we in de buurt van Berlijn tegen gekomen zijn. Toen we die boten gekruist hadden hebben we niets meer gezien tot net voor Beernem waar we weer een vrachtschip kruisten.  Daarna werden we opgelopen door het passagiersschip Fluvius (NL) uit Maasbracht.  Het is een boot die fietsvakanties organiseert. Later zijn we nog opgelopen door een twaalftal snelle motorboten telkens in trosjes van drie.  Ter hoogte van Aalter werd het heel druk, de ene na de ander snelle motorboot die ons opliep en verschillende die ons kruisten.

      

    Gemeentehuis Beernem. De voetgangersbrug van Beernem.

    Toen we te 12:50 uur aan Schipdonksluis kwamen lag er een snelle motorboot aan de steiger en wij hebben ons daar netjes voor gelegd. Na het middageten zijn we weer gaan fietsen (32 km).  Eerst via het kanaal naar nr 6, dan richting Zomergem, dan via 61.72.77 richting Ursel, via 88.89.82.93 naar Knesselare, daarna via 79.86.26.94.33.88 naar Beernem waar de auto stond.  Die hebben we dan aan de overzijde van stuwsluis Schipdonk geplaatst.  Toen we van het fietsten terug kwamen was het hier een drukte van jewelste.

    13-09-2020, 20:18 Geschreven door Alois  
    Reageren (0)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    12-09-2020
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 94 – Zaterdag 12-09-2020 – Steiger SintKatelijnepoort – Kade Moerbruggebrug

    Het rumoer waar we hier voor gevreesd hadden is er niet gekomen. Gisteren avond hebben er enkele malen enkele jongeren op de houten steiger gezeten maar die hebben het rustig gehouden en ze waren rond 22:30 uur weg. Iets later is er wel een camionette (met vermoedelijk vissers) komen staan maar die zijn iets later toch terug vertrokken. Ook is er wel wat verkeer geweest en enkele malen is er een lawaaierige motor of bromfiets gepasseerd maar voor de rest was het rustig en hebben we goed geslapen.

    Deze morgen weer wakker geworden onder een stralende blauwe hemel, het is nog wel fris buiten maar dat zal volgens de weerberichten niet lang gaan duren.

    Na het ontbijt vertrokken we te 10:05 uur. Toen we ter hoogte van de uitvaart van Flandria Brugge kwamen hoorden we enkele boten oproepen dat ze de haven gingen uitkomen en later zagen we dat die achterop kwamen.  Aan Steenbruggebrug lagen er aan de overzijde ook twee jachten te wachten en toen de laatste achter ons gearriveerd was werd de brug geopend zodat we allen achter elkaar de brug konden passeren.  Na de brug hebben we de twee jachten die achter ons waren laten voorbijlopen gezien die vermoedelijk op weg waren naar Gent en wij maar tot aan de kade van Moerbrugge gingen varen.  Daar arriveerden we te 10:55 uur en hadden nog juist plaats aan de 24 uur-kade.  Het oude vrachtschip, een jacht, het grote ponton met de twee sleepboten liggen er nog altijd.  Die trekken zich van de beperkingen blijkbaar niets aan.

      

    Kade Moerbruggebrug. Tankertje (Met Champagne ?). Oud stationnetje van Sijsele.

    Na het middageten zijn we weer 29 km gaan fietsten langs Lieverstede, Ver-Assebroek, Assebroek, over het oude tramspoor via Sijsele tot tegen Maldegem en terug naar Moerbrugge, alles langs de nummers  2.72.84.24.54.  75.38.78.77.39.73.80.30.81.40.45.2.71.

    Toen we een tijdje terug aan de boot waren kwamen er twee mannen die het ponton den de twee sleepboten tot voooraan de kade verplaatsten.  Ze vertelden dat ze deze morgen hier vertrokken waren met een ander ponton en dat naar Merelbeke hadden gevaren en dat ze nu alles kwamen opschuiven om plaats te maken.  Nu dat die vaartuigen verplaatst zijn kunnen wij ons ook reglementair vastleggen op de 24 uurs-kade.

    12-09-2020, 00:00 Geschreven door Alois  
    Reageren (0)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    11-09-2020
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 93 – Vrijdag 11-09-2020 – Steiger Nieuwege – Steiger SintKatelijnepoort

    Dit is tot nu toe een van de beste plaatsjes waar we overnacht hebben, er moesten er zo wat meer zijn. We vertrokken na het ontbijt te 08:30 uur en hadden allemaal onmiddellijk doorvaart aan de bruggen die we tegen kwamen.  Aan de Dampoortsluis moesten we een vijftal minuten wachten want er moesten zeven jachten uit de sluis voor het onze beurt was.  Toen we in de sluis lagen kregen we van de centrale Kruispoort de mededeling dat we aan bakboordzijde (ronde zijde van de sluis) in de sluis moesten aanleggen gezien er nog een groot vrachtschip bij moest.  Gezien deze nog uit de verbindingssluis van de ringvaart met het kanaal naar Zeebrugge moest komen en hierbij haaks om moest maneuvreren zou het even duren. 

     

    Aanlegplaats aan Sint Katelijnepoort.  De heide staat in bloei.

    Ondertussen werd de verkeersbrug over de sluis gesloten.  Na een klein half uur ging deze brug terug open en even later kwam het vrachtschip binnen. Gezien de ruimte tussen de beide bruggen 80 m bedraagt en afmetingen van deze boot 85 m x 9,5 meter bedroeg moesten beide bruggen open blijven staan zodat de boeg en het hek van de boot onder de brug kwam te liggen.  Het schutten duurde een tiental minuten.  Ondertussen lagen aan de andere kant van de sluis al een jacht en een vrachtschip te wachten.  Eenmaal uit de sluis ging het langzaam de ringvaart op.  Het vrachtschip heeft aan de bruggen niet veel overschot in de breedte en voor en/of na de bruggen buigt het kanaal steeds naar stuurboord af waardoor het heel langzaam passeren was.  Dit schip is zo lang dat de beide Kruispoortbruggen samen moesten open blijven om het schip te kunnen laten passeren. Eenmaal na de Katelijnepoortbrug waar aan de andere zijde ook een vrachtschip lag te wachten hebben wij ons aan de steiger aangelegd.

        

    Dit is de Zon. Wie kent de planeten. (Het zijn er wel enkele te weinig, die hebben we gemist.)

        

    Namiddag hebben we twee fietstochten gemaakt. Een van 14 km (5.49.46.57.70.94.61.90.68.48.30) van Brugge via  Het Chartreusinnenbos, het Beisbroekbos met het Beisbroekkasteel met het Planetenpad naar Varsenare en zo terug naar Nieuwegebrug,  en later een van 12 km (88.76.86.71.82.69.5) van Beernem (waar we de auto hebben gezet) via het kanaal terug naar Brugge.

    In de late namiddag ben ik enkele malen naar het vlakbij gelegen Esso-tankstation gegaan om 100 L diesel als reserve te halen.

    11-09-2020, 00:00 Geschreven door Alois  
    Reageren (0)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    10-09-2020
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 92 – Donderdag 10-09-2020 – Steiger Oudenburg – Steiger Nieuwege

    We wilden vroeg vertrekken om de boten die hier vandaag ook moeten vertrekken voor te zijn maar tijdens het ontbijt bleek dat dat moeilijk zou zijn.  Ik denk dat de hint van de Politie gisteren voor wat ongerustheid gezorgd heeft bij de Popeye. In elk geval die vertrok in een dikke rookwolk (motor zal wel weer een DAF zijn denk ik) richting sluis Plassendale.  Terwijl Annie na het ontbijt naar de bakker ging heb ik de boot klaar gemaakt om te vertrekken en de watertank bijgevuld. Ondertussen passeerde de Watertruck IX weer aan de ligplaats.  Toen Annie een tijdje later terug kwam zijn we vertrokken en de waren net in sluis Plassendale toen de Watertruck door de brug richting Oostende voer. Het was een achttal km varen naar Nieuwege.  Ondertussen aan zagen we de Popeye aan de 24Hr steiger in Stalhille liggen. Dit is ook weer een steiger met elektriciteit en water.  Wij voeren verder tot aan de steiger aan de Nieuwegebrug en hebben ons daar weer aangelegd.

    Ik ben alleen de auto gaan ophalen  aan de Plassendalesluis en namiddag hebben we ons terrasje klaargemaakt op de steiger en genoten van het zonnetje.

         

    Een schitterende ochtend. Aanlegplaats Stalhille. Aanlegplaats Nieuwege met ons terrasje.

    10-09-2020, 00:00 Geschreven door Alois  
    Reageren (0)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    09-09-2020
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 91 – Woensdag 09-09-2020 – Steiger Oudenburg

    Namiddag een fietstocht (32 km) gemaakt via de nrs 62.66.29.27.59.26.12.98.78.96.5.67.39.99.4.15.11.94.60  en reden daarbij van Oudenburg naar Klemskerke, Vlissegem, De Haan, Vosseslag, Bredene, rond de spuikom, Oostende, Zandvoorde en terug naar Oudenburg.  In dit traject zaten een paar stukken die we ook in een van de fietstochten van de heenreis gemaakt hebben maar dat is bijna onvermijdelijk als je veel gaat fietsen. Hier zijn meer weidegronden dan akkergronden dus er lopen hier nogal wat koeien rond.  We passeerden op het traject ook drie hoeves waar ze hoeve-ijs produceren maar gezien de strakke wind en de mindere temperatuur zijn nu zo veel fietsers niet meer dus heel veel werk hebben die niet meer. We hebben de voorbije dagen veel valken zien vliegen en “bidden”. De weides zijn kort geschoren dus zien ze de muizen goed lopen denk ik.  We hebben toch verschillende malen gezien dat er eentje naar onder dook, enkele ogenblikken bleef zitten en terug opvloog met iets tussen zijn klauwen. We hebben hier de laatste dagen maar één buizerd gezien.  Op de sloten en vaarten zitten hier wel veel waterhoentjes en die zien er goed doorvoed uit.

    Toen we terug aan de boot arriveerden vernamen we van de Engelsman die achter ons lag dat de politie gekomen was om iedereen eraan te herinneren dat je hier niet langdurig mocht blijven liggen maar normaal maar 24 uur. 48 uur werd nog door de vingers gekeken maar dan moest je zeker vertrekken om geen boete te krijgen. Met het gratis liggen met gratis water en gratis elektriciteit zijn er natuurlijk altijd die daar misbruik van maken. Vermoedelijk heeft er iemand , en terecht, geklaagd dat er hier boten soms een hele week blijven liggen, misschien doelende op de Popeye uit Temse hier al een week zou liggen.

    Na het avondeten hebben we nog een machientje licht wasgoed gedraaid zodat alles weer proper is en na een tijdje TV was het weer tijd om in de kooi te kruipen.

    09-09-2020, 00:00 Geschreven door Alois  
    Reageren (0)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    08-09-2020
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 90 – Dinsdag 08-09-2020 – Steiger Leffinge - Steiger Oudenburg

    Tijdens het ontbijt passeerde het autonoom varende schip Watertruck X. Toen we later klaar waren met het ontbijt en de boot aan het klaarmaken waren om te vertrekken hoorden we de bel van de slagbomen van de Leffingebrug gaan en zagen we dat de Watertruck IX er aan kwam.  Gezien we zo goed als klaar waren hebben we de centrale opgeroepen met de vraag of we na die boot dadelijk ook konden vertrekken zodoende dat de brug maar één maal open moest.  We vertrokken dus te 09:30 uur richting Oudenburg.  Aan Gistelbrug moesten we ook niet wachten en later aan Zandvoordebrug kwamen er drie jachten in onze richting en we kwamen net op tijd aan de brug zodat die ook maar één maal bediend moest worden. Toen we te 11:15 uur aan de steiger in Oudenburg arriveerden lag deze bijna vol.  Er lagen er natuurlijk weer enkele ver uit mekaar waaronder de Popeye uit Temse die als enige het absoluut niet nodig vond om aan te schuiven zodat er voldoende plaats vrij kwam maar uiteindelijk konden we helemaal aan het einde aanleggen.  We liggen met de boeg wel 4 meter voorbij het einde maar konden toch vast maken aan de eerste middenbolder.

      

    In de haven van Oosende.  De Demeysluis. En toen kwam er een bewoond eilandje voorbij gedreven.

    We hadden nog maar net aangelegd toen er weer controle was van de FOD Scheepvaartcontrole. Toen wij de controleur vertelden dat we op 15.08.20 ook controle gehad hadden en hij dit nakeek in hun database bleek die controle niet doorgegeven te zijn door de toenmalige controleur. Hij kon niets terugvinden, noch op scheepsnaam noch op registratienummer.  Toen ik hem het naamkaartje met controledatum van 15.08.20 vertoonde wa          s alles ok.  Ik heb hem wel gevraagd of hij zijn collega een keer wou vertellen dat hij iets “vergeten” was.  Ik ben eens benieuwd of dat nu gaat rechtgezet worden. Dat de verschillende diensten die controle doen al eens iets vergeten door te geven aan mekaar neem ik nog aan maar de eigen dienst onderling mag toch wel een controle doorgeven meen ik.

    Aangezien het leek of het zou gaan regenen ben ik alleen de auto gaan ophalen en nadien gaan doorzetten naar sluis Plassendaal terwijl Annie de boor binnenin een poetsbeurt gaf. Nadien de diesel die we in twee bussen nog onderin hadden staan in de bakboordtank gedaan om voorbereid te zijn als de middelste tank zou leeg zijn.  Ik zou die graag eens helemaal leeg varen gezien ik twijfel of de niveaumeter nog goed werkt. 

    Gezien de dagen korter en de avonden langer worden beginnen we terug wat TV te kijken omdat we niet zo lang meer kunnen buiten zitten.

    08-09-2020, 00:00 Geschreven door Alois  
    Reageren (0)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    07-09-2020
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 89 – Maandag 07-09-2020 – VVW Westhoek – Steiger Leffinge

    Na het ontbijt is Annie naar een van de visboeren en naar de Carrefour hier gereden terwijl ik de watertanks heb bijgevuld en de boot heb klaar gemaakt om te vertrekken. Toen ze terug was en we de fietsen op de boot gezet hadden bleek dat ze haar portefeuille kwijt was. Vermoedelijk had ze die in de Carrefour neergelegd om alles in een tas te laden en hem vergeten op te pakken. We hebben de fietsen dan maar terug afgezet en terwijl zij terug reed had ik de telefoonnummer opgezocht en gebeld. Toen ik belde was ze blijkbaar net aangekomen. De kassajuffrouw de portefeuille zien liggen toen de volgende klant aan de kassa kwam en had hem opzij gelegd. Oef, Als die weg geweest was hadden we weer een hoop administratief rondrennen gehad.  Nu was hij terecht en konden we verder. Uiteindelijk waren we te 10:25 uur weg en konden we onmiddellijk in de Sint Jorissluis. Hier stijgen we ongeveer 80 cm dus dat duurde niet lang.  Van hieruit zitten we terug op het kanaal Plassendale-Nieuwpoort. Toen we aan de Rattevallebrug arriveerden lag daar een boot aan de kant te wachten. Toen wij kwamen aanvaren hebben we die maar voor laten gaan gezien die vermoedelijk toch sneller zou gaan varen maar dat bleek niet het geval te zijn. Iets later kwamen we aan de Slijpebrug en die werden al heel ruim op voorhand open gezet.  Eigenlijk een beetje te vroeg. Wij waren er nog ongeveer 500 meter vandaan toen die al open ging zodat we ons een beetje moesten haasten om het autoverkeer daar niet te lang op te houden.  Er stond aan beide zijden al een lange rij auto’s te wachten. Voorbij de Slijpebrug gaf de andere boot gas en toen wij in Leffinge arriveerden werd de brug ook al lang op voorhand voor hun bediend zodat ik maar opgeroepen heb dat de brug voor ons niet moest open blijven gezien wij hier zouden aanmeren. Wij lagen, weer als enige boot, vast te 11:40 uur.

      

    Het bijna lege strand en dijk in Middelkerke-Bad. Toch nog iets te zien. Mooie staalconstructie.

    Namiddag zijn we weer terug naar Nieuwpoort gefietst (17 km) langs de nrs 84.17.16.59.44.60.81.73.61 en 70. We reden van Leffinge via Wilskerke, Middelkerke, Middelkerke-Bad, Westende, Westende-Bad en Lombardszijde naar de Ganzenpoort en zo naar de parking van VVW Westhoek waar de auto stond.  Ondanks het goede weer, zonnig maar met wel wat wind, was er op het strand in Middelkerke-Bad en Westende-Bad geen kat op het strand en heel weinig volk op de dijk. Toen we terug aan de boot kwamen, kwam er uit het zuidwesten dikke donkere bewolking aanwaaien en het was gedaan met het zonnetje.  We hebben dan toch het beste stuk van de dag net gebruikt om te gaan fietsen.

    07-09-2020, 19:52 Geschreven door Alois  
    Reageren (0)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    06-09-2020
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 88 – Zondag 06-09-2020 – VVW Westhoek

    Deze morgen arriveerden Koen, Kim, Lenn en Nout aan de boot met een ontbijtkorf die we et z’n allen aan boord aangevallen en overwonnen hebben.  Nadien zijn we te voet van hier naar Nieuwpoort-Bad gewandeld, hebben er op de dijk een terras gedaan en zijn dan langs de havengeul terug naar Nieuwpoort-Stad gewandeld en zo terug naar de boot. Het werd een wandeling van ongeveer 10 km denk ik. Na het avondeten zijn zij vertrokken gezien het morgen weer school is.

     

    Met de step op wandel.  Mooi bootje.

    06-09-2020, 00:00 Geschreven door Alois  
    Reageren (0)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    05-09-2020
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 87 – Zaterdag 05-09-2020 – YH Diksmuide - VVW Westhoek

    Het heeft weer een klein beetje geregend vannacht maar nu schijnt de zon weer door de witte wolken en er staat weer een lichte bries.  We zijn te 09:45 uur vertrokken. Tot een stuk voorbij Diksmuide lag er nog veel eendenkroos maar ongeveer vanaf de Tervatebrug was het veel minder en iets verder was er helemaal niets meer te zien. De lichte bries van vanmorgen werd onderweg een stevige bries en heel warm is het niet maar het is droog en zonnig dus we gaan maar niet klagen.

      

    Viswedstrijd op de IJzer. De spoorbrug die ons parten speelde.  Op het marktplein van Veurne was het redelijk druk.

    Na een uurtje passeerden wij de Tervatebrug die onmiddellijk bediend werd en nog een uur later arriveerden we in Nieuwpoort.  Onderweg zijn we een sloep met een achttal personen, en twee jachten tegen gekomen.  Ditmaal kregen we een plaats achteraan aan de H-steiger en hebben we zicht op het meer met de zeilplanken en zeilbootjes van het Blosocentrum.

      

    Namiddag zijn we via Wulpen naar Veurne gereden langs het kanaal Nieuwpoort-Veurne en daarna via Booitshoeke naar Pervijze waar we de auto hebben opgehaald en terug naar Nieuwpoort zijn gereden. (70.8.7.98.6.86.68.75.69.19.20.90.89.35)  Namiddag vernamen we dat Koen, Kim, Lenn en Nout gingen langskomen en die arriveerden te 20:15 uur. We zijn lekker gaan eten in De Ark en daarna zijn we gaan slapen.

    05-09-2020, 00:00 Geschreven door Alois  
    Reageren (0)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    04-09-2020
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 86 – Vrijdag 04-09-2020 – YH Diksmuide

    Deze morgen was het zonnig met witte wolken maar vannacht heeft het blijkbaar toch wat geregend gezien de boot vol dikke druppels lag.  We besloten na het ontbijt  onze dagelijkse fietstocht te maken.  Het werd er weer eentje van 32 km  die ons van Diksmuide via Esen, Zarren, Werken, Bovenkerke en Vladslo terug naar Diksmuide voerde via de nrs 75.1.59.92.61.9.2.41.40.39.63.83.82.22.93.62.12.28.57.69.6 en terug naar 75.  We rijden nu al een paar dagen langs grote akkers met allerhande gewassen.  Het lijkt hier wel de groenteschuur van Vlaanderen.  We zagen buiten veel aardappel- en maisvelden, witte en groene en knolseldervelden, wortelen, spinazie, schorseneren, bieslook, perterselie, bonen, uien en heel veel verschillende kolenvelden en zelfs een palmbomenplantage.

      

    De palmbomenplantage en zeer veel groentevelden. Die twee hebben hun plaatsje ook gevonden.

    Op de aardappelvelden die nu volop gerooid worden liggen op sommige plaatsen nog veel aardappelen die bij het overladen van de rooimachine naar de vrachtwagens langs de machine gevallen zijn en die blijven liggen zijn en na-geoogst mogen worden. Dikwijls zijn dat de kleine exemplaren maar vandaag waren het frietpatatten! Zodoende eten we al enkele dagen lekker verse polderaardappelen.  We waren al vroeg in de namiddag terug aan boord en hebben er voor de rest maar een rustdagje in het zonnetje van gemaakt.

    04-09-2020, 18:47 Geschreven door Alois  
    Reageren (0)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    03-09-2020
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 85 – Donderdag 03-09-2020 – Steiger Fintele – YH Diksmuide

    We zijn vanmorgen als eerste vertrokken richting Diksmuide. We gingen niet wachten tot de huurboot en/of de twee Engelsen voor ons zouden hangen alhoewel die waarschijnlijk toch harder zouden gaan varen dan wij. Net na het vertrek hadden we gebeld voor bediening van de Knokkebrug rond 10:00 uur.  Na een klein uurtje arriveerden we aan de brug die al van toen we er ver voor waren open gezet werd.  We zijn vandaag waarschijnlijk de eerste boot die hier passeerde want de laag eendenkroos die net voor de brug één grote compacte massa bleek te zijn was nog onaangeroerd. Ook voorbij de brug was het zo ver als je kon kijken een groene vlakte op het water.  Iets voor Diksmuide werd de laag door de wind naar linker oever van de IJzer geblazen en kon je aan stuurboordwal er langs varen.

      

    Nog steeds dikke pap maar toch nog waterplezier.

    Aan het dokje van de grondopslag net stroomopwaarts Diksmuide zagen we twee Watertrucks aan de laadplaats liggen. Vermoedelijk gaan die straks weer richting Oostende varen.

    We legden na overleg met de havenmeester aan de lange kade van YH Diksmuide aan, het is hier iets rustiger in verband met het  geluid van het verkeer over de brug in het centrum.  Na het aanleggen het havenkantoor bezocht terwijl Annie naar de winkel vertrok.

    We hebben vandaag geen fietsrit gemaakt en hebben wat geluierd.

    03-09-2020, 00:00 Geschreven door Alois  
    Reageren (0)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    02-09-2020
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 85 – Woensdag 02-09-2020 – Steiger Fintele

    Het is hier rustig liggen.  Deze morgen wakker geworden van de watervogels op en langs de IJzer.  Na het ontbijt zijn we de auto gaan verzetten naar Pervijze, die kan daar een paar dagen blijven staan tot we terug in Nieuwpoort zijn.  Op de terugweg hebben we een fietstocht van 24 km gemaakt van Perwijze langs Avekapelle,  Oostkerke en Lampernisse terug naar Fintele. Nrs 35.61.28.18.17.33.93.70.46.23.24.22.30.55 en 59.  In Pervijze

    staat een observatietoren uit WO I. Deze staat niet ver van de voor het toenmalige front belangrijke spoorlijn Diksmuide-Nieuwpoort.  Hij is gebouwd op de restanten van de half afgebroken pastorij naast de afgebroken kerk en werd gebruikt om vijandelijke troepenbewegingen te observeren.  In WO II werd hij door de Duitsers terug in gebruik genomen en die hebben er bovenop nog en een mitrailleursnest op gebouwd.  De toren is in de loop der jaren helemaal scheef gezakt. De route loopt gedeeltelijk over smalle verharde paadjes die de streek doorkruisen en die de laatste jaren werden opgemaakt en in het fietsroutenetwerk werden ingepast. In Lo, het grootste dorp in de omgeving vind je twee bakkers, enkele bankkantoren, een slager, een kruidenierswinkeltje en enkele cafe’s met terrassen.

             

    De observatietoren in Pervijze. Een gewezen café in Lampernisse.  De Sixtusabdij in Westvleteren.

    Er zijn vanmiddag 5 boten van de Lovaart gekomen, één huurboot, de River Boy uit Brugge en twee Engelsen die aan de steiger aan de andere kant van de IJzer zijn gaan liggen. Het ligt hier nu helemaal vol.

    Gezien het mooie weer en het nog vroege uur zijn we namiddag terug gaan fietsen. Aanvankelijk zouden we een rit van 24 km gaan maken via de nrs 59.60.61.72.12.84.2.6.96.92.70.69.4.60 en terug naar 59 die ons van Fintele door Vleteren en Oostvleteren zou voeren maar onderweg kwamen we al vroeg de wegwijzer naar de Sixtusabdij van Westvleren tegen en we besloten daar ook eens te gaan kijken.  We hebben de route hiervoor onderbroken en ze nadien, een beetje aangepast, terug opgepakt.

    De abdij zelf was gesloten maar het bezoekerscentrum met het café en de shop werd druk bezocht. Volgens de internetsite is de eerstvolgende afhaaldag voor het gekende bier pas 14/09/20 maar in de shop konden er ook geschenkverpakkingen sixpacs aangeschaft worden en daar was het wel druk.  Het café heeft ook een groot terras en dat zat goed vol.  Binnen was het rustiger en wij zijn daar maar gaan zitten om er eentje te consumeren.  Je kon er kiezen tussen een blonde, een donkere van 8° en van 12°.

           

    Het marktplein van Lo, het museum Destropere, het stadhuis, en een windmolen voor het oppompen van het polderwater van een laag gelegen gracht in de hoger gelegen vaart.

    Wij hebben gekozen voor eentje van 8° en dat bleek achteraf gezien niet de verkeerde keuze gezien wij de uitwerking ervan niet lang daarna konden ervaren. (Wij zijn ook geen echte trappistdrinkers hé)  Ik had nog nooit een Westvleteren gedronken en ik vond hem niet eens zo lekker. Wat mij betreft is de score die sommige aan het bier geven zwaar overroepen.  Ikzelf zou nooit de moeite doen om naar hier te komen rijden om een bakje te bemachtigen. Vandaag waren er wel veel fietsers op pad, het is dan ook fijn fietsweer, zonnig een lichte bries.

    Uiteindelijk werd de rit met het ommetje langs de abdij een beetje langer dan voorzien en hadden we op het einde van de dag (samen met de rit van voormiddag) 58 km afgelegd.

    02-09-2020, 00:00 Geschreven door Alois  
    Reageren (0)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    01-09-2020
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 84 – Dinsdag 01-09-2020 – Steiger Boezinge-Sas – Steiger Fintele

    Het is hier een rustig plaatsje om te overnachten.  De pomp is blijven draaien maar het geluid viel uiteindelijk mee nu we de patrijspoort aan die kant hebben gesloten en de dakvenster dicht is.  Het is niet meer zo warm dus moet niet alles blijven open staan. We werden vanmorgen wakker van een fietser die zo nodig natuurlijk net naast onze boot moest stoppen en daar een telefoongesprek van een kwartier voerde.  Het was een Duitser dus je kan wel raden hoe luid dat gesprek ging.  Het bleef maar duren en we zijn dan maar opgestaan.  Ik wordt wel liever wakker van de vogeltjes die fluiten!

       

    Aan de steiger in Fintele. Sluis Fintele. Brouwerij in Roesbrugge met de oude Malterie.

    Na het ontbijt de sluisbediening opgebeld met de vraag of we te 09:00 uur konden vertrekken.  Stipt 09:00 uur was de sluis klaar en konden we binnen varen.  Het was dezelfde dienstdoende persoon als die van vrijdag toen we naar Ieper voeren.

      

    Nog een stuk van de Malterie.  Een maquette van een van de gebouwen van de Mobiel Ziekenhuis van WO I in Beveren aan de IJzer. De windmolen van Beveren aan de IJzer.

    Na een kwartier waren we uit de sluis en gingen we weer door de dikke laag eendenkroos dat nu voorbij de sluis ligt. Een uur later arriveerden we terug op de IJzer.  Daar gingen we over bakboord richting Fintele.  De IJzer wordt hier smaller maar de diepgang is meestal toch nog 2 meter. Verder dan Fintele kunnen wij  niet met onze boot, de maximum lengte is daar beperkt tot 12 meter. Onderweg naar Fintele kruisten we een nog sloep. Aan de steiger in Fintele lag de Nestor uit Nieuwpoort die enkele dagen terug in Ieper lag. Zo kom je steeds wel dezelfde boten tegen op bepaalde trajecten. 

      

    De oude paardenkrachten zijn op rust terwijl de nieuwe machines het werk overnemen. De Westpoort in Lo.

    Net voorbij sluis Fintele, richting Roesbrugge ligt sedert enkele jaren een nieuw aanlegsteigertje waar nu een boot uit Gent lag die even na onze aankomst vertrok.

    Nadat we een half uurtje vast lagen arriveerden nog de Aster en de Vaarhuis uit Diksmuide die de Lovaart opgingen maar een tijdje hebben moeten wachten op bediening van de sluis.

    Wij hebben namiddag een fietstocht van 36 km gemaakt van Fintele een stuk langs de IJzer stroomopwaarts tot in Vleteren, daarna langs Eversamhoeve, Stavele, Roesbrugge-Haringe, hier terug naar de andere IJzeroever naar Beveren aan de IJzer, Pollinkhove, Lo, en zo langs de Lovaart terug naar Fintele.

    01-09-2020, 17:37 Geschreven door Alois  
    Reageren (0)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    31-08-2020
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 83 – Maandag 31-08-2020 – VVW Ieper – Steiger Boezinge-Sas

    Het heeft vannacht niet veel meer geregend en het water is terug op zijn normale peil gezakt.  Het spuien aan de sluis zal nu wel voorbij zijn hoop ik zodat we straks terug kunnen vertrekken. Na het ontbijt de watervoorraad terug aangevuld want met vier man aan boord de voorbije week zijn de beide tanks van 250 liter toch bijna leeg.

    Daarna de toegangskaart voor het havenkantoor terug ingeleverd. De huurboot die het weekend naast ons gelegen had is vanmorgen ook vertrokken en als wij straks weg zijn, zijn alle passanten hier weg.

      

    Bij het vertrek nog steeds een dikke laag eendenkroos. Bij sluis Boezinge-Sas.

    Toen we na enkele km sluis Boezinge-Dorp opriepen vernamen we dat de sluismeester aan de Knokkebrug was om die te bedienen en dat ze zo vlug mogelijk naar hier zou komen.  Uiteindelijk hebben we voor de sluis maar 5 minuten moeten wachten.  Te 11:30 uur arriveerden we aan S Boezinge-Sas waar een steigertje ligt waar je 72 Hr mag blijven liggen.  We hebben aangelegd. Het is een mooi plaatsje maar met een nadeel: er draait hier aan de andere kant een pomp om zuurstof in het water te brengen en deze maakt een beetje een irritant geluid. Hopelijk blijft die vannacht niet draaien.

      

    Het oude station van Westrosebeke langs een afgeschafte spoorlijn . Het Welsh-gedenkteken aan Pilkem Ridge, plaats van waar de Welshmen vertrokken naar de slag om Passendaele.

    Namiddag maakten we een fietstocht van 32 km via de nrs 75.20.54.53.60.50.83.62.22.23.64.24.25 en terug naar 75 welke ons langs Bikschote, Houthulst, Stadenrede, Vijfwegen, Poelkapelle, Langemark en Pilkem en zo terug naar Boezinge voerde.

    31-08-2020, 20:51 Geschreven door Alois  
    Reageren (0)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    30-08-2020
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 82 – Zondag 30-08-2020 – VVW Ieper

    Voormiddag heeft het de hele tijd hard geregend. Tegen 10:00 uur stond het water hier 30 cm hoger!  Pas rond 14:30 uur stopte het met regenen en klaarde het een beetje op. De drie huurboten met Duitsers zijn rond de middag ook vertrokken. Volgens de gegevens op Buienradar.be zou het namiddag droog blijven tot tegen 18:00 uur.  We besloten het erop te wagen om toch te gaan fietsen.  Het werd een ritje van 27 km van Fintele waar we de auto gingen zetten tot terug in Ieper. 

       

    Hier wordt de IJzer maar smal. Solferino Farm Cemetery. Spuien aan de sluis Boezinge-Dorp.

    Niet rechtstreeks gereden natuurlijk maar eerst langs een mooi pad langs de oever van de IJzer en daarna langs mooie landbouwwegen kriskras door de IJzervallei.  Toen we bijna in Boezinge waren begon het een beetje te regenen maar dat duurde gelukkig niet lang en we konden net schuilen in een losstaande werfkeet langs de weg. De streek ligt hier bezaaid met oorlogs-kerkhoven en we zijn er op deze rit natuurlijk weer enkele gepasseerd. Toen we langs sluis Boezinge Dorp passeerden zagen we dat er een grote hoeveelheid water gespuid werd.  Het water kolkte voor de sluisdeuren en iets verderop loosden twee betonnen pijpen van 80 cm twee dikke stralen. Het peil in het bovenpand zal vandaag nog gestegen zijn denk ik. S’avonds hebben we nog eens de TV opgezet.

    30-08-2020, 00:00 Geschreven door Alois  
    Reageren (0)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    T -->

    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs