Dit is tot nu toe een van de beste plaatsjes waar we
overnacht hebben, er moesten er zo wat meer zijn. We vertrokken na het ontbijt
te 08:30 uur en hadden allemaal onmiddellijk doorvaart aan de bruggen die we
tegen kwamen. Aan de Dampoortsluis moesten
we een vijftal minuten wachten want er moesten zeven jachten uit de sluis voor
het onze beurt was. Toen we in de sluis
lagen kregen we van de centrale Kruispoort de mededeling dat we aan
bakboordzijde (ronde zijde van de sluis) in de sluis moesten aanleggen gezien
er nog een groot vrachtschip bij moest.
Gezien deze nog uit de verbindingssluis van de ringvaart met het kanaal
naar Zeebrugge moest komen en hierbij haaks om moest maneuvreren zou het even
duren.

Aanlegplaats aan Sint Katelijnepoort. De heide staat in bloei.
Ondertussen werd de verkeersbrug over de sluis
gesloten. Na een klein half uur ging
deze brug terug open en even later kwam het vrachtschip binnen. Gezien de
ruimte tussen de beide bruggen 80 m bedraagt en afmetingen van deze boot 85 m x
9,5 meter bedroeg moesten beide bruggen open blijven staan zodat de boeg en het
hek van de boot onder de brug kwam te liggen.
Het schutten duurde een tiental minuten.
Ondertussen lagen aan de andere kant van de sluis al een jacht en een
vrachtschip te wachten. Eenmaal uit de
sluis ging het langzaam de ringvaart op.
Het vrachtschip heeft aan de bruggen niet veel overschot in de breedte
en voor en/of na de bruggen buigt het kanaal steeds naar stuurboord af waardoor
het heel langzaam passeren was. Dit
schip is zo lang dat de beide Kruispoortbruggen samen moesten open blijven om
het schip te kunnen laten passeren. Eenmaal na de Katelijnepoortbrug waar aan
de andere zijde ook een vrachtschip lag te wachten hebben wij ons aan de
steiger aangelegd.

Dit is de Zon. Wie kent de planeten. (Het zijn er wel
enkele te weinig, die hebben we gemist.)

Namiddag hebben we twee fietstochten gemaakt. Een van 14
km (5.49.46.57.70.94.61.90.68.48.30) van Brugge via Het Chartreusinnenbos, het Beisbroekbos met
het Beisbroekkasteel met het Planetenpad naar Varsenare en zo terug naar
Nieuwegebrug, en later een van 12 km
(88.76.86.71.82.69.5) van Beernem (waar we de auto hebben gezet) via het kanaal
terug naar Brugge.
In de late namiddag ben ik enkele malen naar het vlakbij
gelegen Esso-tankstation gegaan om 100 L diesel als reserve te halen.
|