Stralend
weer vanmorgen met tussen de heuveltoppen hier en daar nog een nevelsliert.
Enkele vroege vertrekkers zijn al weg en tijdens het ontbijt vertrekt ook de
Tula (B) terug richting België. De schipper is een ex-militair die vroeger bij
leger in Duitsland gestationeerd was en de filmproducties voor de Vox
maakte.Zij waren van plan naar
Straatsburg te varen maar om reden dat er tussen sluis 1-Troussey en sluis 15
een stremming was wegens te weinig debiet op de Maas om te schutten en zij
normaal daar de boot enkele weken wilden laten liggen, gaan zij terug varen en
via Maastricht terug naar huis.De
baguette van gisteren werd ververst in onze oven en na het ontbijt vertrokken
we richting Joighy/Meuse.We moeten
vandaag dan ook maar door één sluis namelijk S45-Lévresy. Een uurtje later
arriveerden we daar en hadden de steiger voor ons alleen. De laatste dagen was
het tussen Fumay en hier heel druk met bijna alle plaatsen in Laifour,
Monthermé, Château Regnault en Joigny/Meuse bezet.Ik denk dat dit komt door dat de Nederlanders
die een vignet vanaf juni hebben zorgen dat ze tegen dan in Waulsort liggen en
vanaf 1 juni allemaal gelijk doorkomen.
Les
4 fils dAimont.Château Regnault.Twee spitsen aan sluis Joigny.Steiger Joigny/Meuse.
Namiddag
weer ons dagelijks fietstochtje van Lumes terug naar Joigny.We hebben de auto in Lumes voor het
gemeentehuis gezet en zijn langs de Voie Verte terug gereden. Tussen sluis
Mezières en sluis Montcy kreeg ik een lekke band.Even voordien waren we over een strook
gereden waar nogal wat stukjes glas lagendus het verbaasde me niets.De
band werd geplakt maar de buitenband was zo ver afgesleten dat ik de buitenband
van vooraan achteraan gelegd heb en de afgesleten band vooraan. Vooraan lijdt
de band niet zo hard als achteraan dus zolang ik geen nieuwe vind zal het zo
moeten gebeuren.In Charleville hebben
we dan toch een fietsenmaker gevonden en onderweg aan een picknickbank heb ik
dan de banden gewisseld. Hopelijk komen we deze vakantie met die band
door.De fietspaden zijn hier meestal
uitgevoerd in grove asfalt of scherp grind dus dat is wel sletig.
Net
toen we aan sluis Joigny arriveerden kwam er nog een vrachtschip uit de sluis
en beneden de sluis lag er nog een te wachten.En de steiger lag vol, drie Nederlandse boten die we onderweg al een
paar keer gezien hadden. En wij hadden gedacht dat wij vannacht hier alleen
gingen liggen.De schippers kenden de
haven De Meerpaal en een ervan had enkele jaren geleden bij ons in De Blauwe
Reiger gelegen.
Deze
nacht heeft het heel hard geregend, we zijn er een paar keer van wakker
geworden.Nu regent het met momenten ook
nog serieus, hopelijk gaat dat niet de hele dag door gaan.Volgens de buienradar zou het rond 13:00 uur
droog en zonnig moeten worden en de hele dag duren, ik ben benieuwd.Toen we rond de middag begonnen te eten
klaarde het zowaar op, de zon kwam er door en inderdaad, het heeft van de hele
dag niet meer geregend. Die voorspellingen komen eigenlijk wel goed uit. Na het
eten hebben we ons klaar gemaakt om de fietstocht te gaan maken die ik gisteren
begonnen was.Uit voorzorg hebben we wel
onze regenkleding en onze poncho mee genomen.We gaan dus de Trans-Semoysienne fietsen. Het fietspad loopt over de
bedding van een oude spoorlijn die tot de huidige gemeente Haute-Riviéres
liep.Het was een smalspoor spoorlijntje
dat goederen en personen vervoerde.Langs de spoorlijn liggen de volgende dorpen: Tournavaux, Haulmé,
Thilay, Nohan, Newet, Failloué en Sorendal.En al die gemeenten stonden oude staalverwerkende fabriekjes. Veel van
de fabriekjes waren blijkbaar kleine familiebedrijfjes waarbij achter de woning
in kleine gebouwtjes allerlei onderdelen voor gereedschappen voor het dagelijks
gebruik en voor gebruik de bosbouw gesmeed werd op kleine smidsevuurtjes. Nu zijn er nog enkele fabrieken die bouten en moeren fabriceren.
Semoy.Oude spoorbedding. Camping
in Haulmé.Klaterend beekje.Zicht op Thilay.
In
Haulmé vind je langs de weg hier en daar oude machientjes die gebruikt werden,
onderandere voor het maken van kettingschalmen, scharen, en kleine persen.Het spoorlijntje slingert zich op ongeveer
tien meter boven het niveau van de Semoy tegen de heuvel omhoog.Het gaat gestaag maar langzaam omhoog.In de Semoy liggen hier kleine
stroomversnellingen.Het is een leuk
riviertje in een leuk dal.Net voor
Nohan wijkt het traject van het fietspad af van de oorspronkelijke bedding,
vermoedelijk omdat het verder privébezit is.Hier gaat het plots strek omhoog.Er staat een bord met de waarschuwing dat het volgende deel 18 % stijgt
!.En inderdaad, over een afstand van
een kleine kilometer gaat het steil omhoog.Wij moeten van de fiets af en zelf dan is het nog zwaar.Boven op de berg, we snijden hier een bocht
in de Semoy af, ligt de ruine van het Château de Linchamps.Het is een oude vesting waar niet veel meer
van over blijft.Na deze top gaat het
ongeveer anderhalve kilometer aan 12 % omlaag.Vol in de remmen hier met een zeer steile wand aan onze
rechterzijde.Beneden komen we in Newet
en we rijden door tot Failloué.We zijn
ondertussen 17 km ver en het is tijd om een welverdiend terraske te doen voor
we aan de terugweg beginnen. Het enige terras is dat van het Hotel des
Ardennes.De terugweg gaan we voor een
deel over de gewone weg doen zodat we die lange steile helling kunnen
omzeilen.We fietsen dus door de dorpen
die ik hierboven genoemd heb maar dan in omgekeerde volgorde.
Brug
van 1900.Enkele machines die hier
gebruikt werden.
In
Naux ligt een brug over de Semoy die volgens een informatiepaneel de originele
brug is die in 1900 (!) gelegd is om de mensen van dat dorp toegang te geven
tot de spoorlijn.Het is een passerelle
van ongeveer 1,5 meter breed en volledig geklonken, er mogen alleen voetgangers
en fietsen over. In
Thilay nemen we dan terug het spoor van het spoorlijntje terug op.In Haulmé ligt een hele grote camping langs
de Semoy, het terrein is ongeveer een halve kilometer lang, er staan enkele
tenten, verschillende mobilehomes, stacaravans en er zijn een aantal
chalets die verhuurd worden.Er is een
klein zwembad en er zijn enkele grote chalets voor groeps-accomodatie.Ik denk dat hier zelfs ruiters overnachten
gezien er enkele stallingen zijn en wij geen paarden zien lopen.Er zijn tussen onze eerste passage en nu
blijkbaar heel wat caravans en mobilehomes bij gekomen, het weekend gaat
beginnen zeker. Zondag is hier in de buurt een wedstrijd van montainbikers
gepland, overal waar we passeren zijn bordjes en linten gespannen. De parcours
gaat op sommige plaatsen steil dwaze snelheden worden genomen.Uiteindelijk komen we terug in Monthermé aan.We hebben er mooi ritje van 35 km door
een zeer mooi dal gedaan.
Voor
de verandering zijn wij eens als eerste vertrokken, dat gebeurt niet zo vaak. We
gingen ook alleen en zonder technische problemen door sluis S47-La Commune.
Vervolgens richting S46-Monthermé.Hier
kwam net een jacht naar onder zodat wij zonder wachten de sluis in konden.Hier bleef aanvankelijk de benedendeur weer
redelijk lang op een kier staan tot het water in de sluis gelaten werd en de
deur door de oplopende waterdruk binnen in de sluis dicht geknald werd.Deze sluis heeft een hoger verval dus duurde
het iets langer tot we boven waren.
Zicht
op Monthermé van op het uitzichtpunt Le rock de 7 heures met het pad ernaar
toe
Eenmaal
boven zagen we dat een van de boten die in Laifour bij ons gelegen had ook
gearriveerd was.Van hieruit varen we
door een stukje kanaal dat gelijk loopt met de Maas tot aan de barrage van Monthermé
waar we weer door de portes de garde moeten en zo terug op de rivier
komen.Nog een grote bocht in de vallei
en daar ligt Monthermé waar we gaan aanleggen. Na het eten gaan we weer
proviand binnen doen en later in de namiddag de auto verder zetten en de
fietstocht maken van Joigny/Meuse terug naar Monthermé.De fietstocht terug langs de oevers van de
Maas was een makkie, in grote lijnen lichtjes bergaf en dan nog een lekkere
wind in de rug.Na onze terugkomst eens
naar het Bureau de Tourisme geweest voor wat informatie en dan nog een ritje
gaan maken langs de oevers van de Semois.Hier hebben ze nu een mooi fietspad aangelegd, La Trans-Semoysienne
Voie Touristique.Een drie meter brede
vlakke geasfalteerde strook die afwisselend de linker en de rechteroever van de
rivier volgt en dus lichtjes bergop de Semoy stroomopwaarts volgt.
LAbbaye
de Laval-Dieu langs de Semoy, verschillende rotsformaties. Blok vol kleine
kwartskristallen.
Ik
heb dit fietspad gevolgd tot aan het volgende dorp Tournavaux op vijf
kilometer van Monthermé.Misschien
zullen we het fietspad morgen eens helemaal afrijden tot Failloué-Sorendal
bijna aan de Belgische grens richting Bouillon.
Vanavond
zijn we nog een pizza gaan eten in de zaak LAntalya.Het was er heel lekker en ook nog een
lekkere prijs. (2 pizzas 30 cm dik van smeer, dun van leer, 2 glazen rosé en
2 blikjes sprite voor 23 ) We hebben moeten eten om hem op te krijgen !.
Tijdens ons verblijf op dat terras reden de pizzaboys af en aan om de
bestellingen weg te brengen.Dit lijkt
mij een florerende zaak.Nadien nog op
zoek gegaan naar een wifi-verbinding maar dat blijkt alleen te kunnen in hotel
Les Boucles de Meuse.
Annie is jarig vandaag ! Deze morgen al om
07:15 uur het eerste berichtje van tante Mariette gehad. Wij dachten dat het
winkeltje naast het cafétje gesloten was, dit was twee jaar geleden toch niet
open toen wij hier passeerden, maar nu blijkt het terug open te zijn. Tijdens
het ontbijt en later tijdens onze fietsrit kreeg Annie het ene telefoontje en
berichtje na het andere.
Deze morgen zijn de drie boten die hier
gisteren zijn komen bij liggen vertrokken.Wij zijn dan naar voor doorgeschoven zodat we straks satteliet-verbinding
hebben voor de TV.Op de plaats waar we
gisteren lagen stonden er natuurlijk weer een paar grote bomen in de weg!.Tijdens onze fietsrit van Monthermée terug
zagen wij de boten die deze morgen vertrokken waren onderweg richting
Monthermée.Eenmaal terug in Laifour
aangekomen lag er een klein bootje achter ons en een half uur later arriveerden
er nog 2 Nederlanders. Later nog de Clindus (Nl) een hotelboot die wat moeite
had om hier nog aan te leggen.
De jarige.Ligplaats Laifour.Onderweg tussen Laifour & Monthermée.
Het ligt hier nu weer zo goed als vol. Namiddag
de fijne was gedaan met ons mini-wasmachientje en die hangt nu te drogen in de
toch wel strakke wind.We hebben wat
regenbuien gehad maar nu is het al een hele tijd droog en zonnig maar
winderig.Ondertussen geprobeerd om te
skypen maar dat lukt hier niet zo goed.We zitten hier weer op den buiten
Het heeft deze nacht flink wat geregend en hard
gewaaid.Toen we wakker werden waaide
het nog hard, de vlaggen flapperden nogal aan de stok. Wanneer Annie naar de
bakker was is er nog een hoosbui uitgevallen.Gelukkig was er onderweg net een plaatsje om te schuilen. Wij vertrokken
na het ontbijt als eerste.De twee grote
boten die gisteren nog aangekomen zijn zullen hier vandaag wel blijven liggen
denk ik.De schipper van het jacht
Troubadour (NL) was zijn waterslang aan het opbergen toen wij vertrokken,
mogelijk gaat die straks ook vertrekken.Om 10:20 uur zijn wij vertrokken.Vandaag moeten we door de sluizen S52-LUlf, S51-St Joseph, S50-Revin en
de tunnel van Revin.Aan de eerst sluis
ging alles normaal.Aan de tweede gingen
de deuren maar op een kier open en toen ging het oranje lichtje al uit.Het ging nog twee maal aan en uit en even
later bleef het aan en gingen de deuren toch open.Toen we binnen waren en de sluis in gang wilden
zetten kwam er in de deuren geen beweging.Na 5 minuten wachten naar boven geklommen en op de muurtelefoon aan het
sluishuisje gaan drukken.Er werd ons
gezegd dat er onmiddellijk iemand ging komen.Ondertussen was de Troubadour ook aan de sluis aangekomen maar die kwam
niet binnen gezien het sein op dubbel rood (sluis buiten gebruik) stond.Dat had ik nog niet gezien en zwaaide hen toe
dat ze maar mee moesten en wij hebben ons dan een bolder vooruit gelegd zodat
hij wat plaats had.Het is een ouder
koppel en de vrouw bleef vooraan op de boot staan met een touw in haar handen
maar daar deed ze niets mee.Ik ben dan
maar terug naar boven geklommen en heb het touw aangenomen, rond de bolder
gelegd en het eind terug gegeven.Ik ben
dan terug naar onze boot gegaan en later, bij het opschutten hoorden wij plots
de schipper langdurig met zijn boegschroef werken.Het bleek dat de vrouw het touw gewoon had
aangenomen en niet goed vast gemaakt had !.
Het smalste huisje van Fumay ? Tunnel
Revin. Maas thv Laifour. Spoorbrug. Schuilen onder een brug.
Het eind van het touw was tussen de
boot en de sluismuur terecht gekomen.Na
het verlaten van de sluis wilden zij ons graag voorbij en voeren weg.
Toen we aan de laatste sluis kwamen
waren de deuren dicht, het sein stond op rood-groen zonder dat wij de
afstandsbediening gebruikt hadden en we zagen de vrouw boven op de sluismuur
staan.Het duurde heel lang eer de boot
boven was.Toen zij eruit waren en de
sluis leeg was konden wij binnen en naar boven. In deze sluis zijn bijna geen
punten waaraan je de boot kan vastmaken.Wij zijn dan ook maar zonder de boot vast te maken naar boven
geschut.Het gaat hier toch heel
langzaam.Eenmaal door de sluis moesten
we nog door de tunnel en daarna stroomafwaarts onder de brug door naar de
jachthaven van Revin.Hier lag alles vol
! Er lagen er zelfs dubbel.De laatste
weken bijna geen boot gezien en hier ligt alles keivol.We zijn dan maar verder gevaren naar Laifour
en hebben daar achter de Troubadour aangelegd.
Gezien we gepland hadden van in Revin
te stoppen om de was te doen zijn we met de was dan maar met de fiets terug
gereden (ondertussen nog een flinke hoosbui gehad, gelukkig net onder een brug
kunnen schuilen), daar de was gedaan, gewinkeld en dan met de auto terug
gereden. Ondertussen zijn er nog een Duits jacht en een Nederlandse tjalk (of
zoiets) aangemeerd.Een zeilboot wou
hier ook nog komen liggen maar die zijn doorgevaren naar Revin.
Deze morgen naar de bakker en dan
terug naar Olloy voor het ontbijt.Tijdens het ontbijt kwam de campingbeheerder al informeren of alles al
opgeruimd was omdat de chalets om 10:00 uur moesten omruimd zijn.In de documenten die hij bij aankomst had
gegeven stond echter dat het uitchecken tussen 10:00 en 11:00 uur moest
gebeuren.We hebben dan na het ontbijt
alles opgeruimd en te 10:55 uur waren we allemaal buiten.Wij hebben dan afscheid genomen van de
mannen.Die zijn dan richting thuis
gereden en zouden onderweg nog ergens aan een meer stoppen om de kinderen nog
te laten spelen.Oma had het een beetje
moeilijk toen zij vertrokken.
Fietspad Revin Fumay. Generatorturbine, toevoerkanaal, nieuwe stuw
in aanbouw ipv naaldenstuw
Wij zijnterug gereden naar Fumay (We kennen de weg zo
onderhand wel een beetje) en zijn na het middageten de auto naar Revin gaan
doen en met de fiets weer terug gereden.Op juist een uur waren we terug en hadden toen 14,8 km gedaan over de
Voie Verte aan de overkant van de Maas.Aan de stuw aan sluis St Joseph waar ze van vorig jaar aan het werken
waren werd momenteel nog hard gewerkt.Hier worden ook twee generatorsets ingebouwd, die liggen klaar om in het
omloopkanaal te worden geplaatst.Boven
in de torenkraan zit de persoon die volgens mij het leukste jobke om die werf
heeft. Hij heeft mooi overzicht en moet alleen maar werken als er een onderdeel
moet verplaatst worden om als er een bakje (groot bakje!) beton van de
betonmolen naar het werkterrein moet verplaatst worden.Namiddag
gaan we een beetje luieren (en uitrusten van het weekend natuurlijk).
Na het bezoek aan de bakker naar
Olloy.Daar waren ze nog niet allemaal
boven water!. Een kwartiertje later was de lange tafel weer gedekt en smaakten
de croissants, de chocoladekoeken en de baguettes weer zoals het moest.Die bende krijgt wel wat weg gewerkt.Na het ontbijt zijn we naar TerrAltitude
gegaan.Het is een adventurenparkt waar
je een deadride van op een hoogte van 110 meter met een lengte van 1100 meter,
een paar hoogteparcours voor kinderen, en een paar voor volwassenen maken.Het is er niet druk, toch niet zo druk als
wij voor zo een verlengd weekend hadden verwacht.Er kwam wel ongeveer om de vijf minuten
iemand door de lucht boven onze hoofden gezoefd. Als je het van beneden ziet
lijkt het veel erger dan zoals later bleek van bovenaf.
Voor mij, en volgens nog enkelen,
viel het eigenlijk een beetje tegen, ik had het spannender verwacht.Je krijgt beneden de uitrusting aan gesjouwd,
je gaat met acht in een landrover over een pad (echt een pad hé, je kan dat nog
geen karspoor noemen) van 2,7 km naar het punt van vertrek. Achteraf zou
blijken dat de rit er naartoe veel spannender zou zijn dan de afdaling
later.Je gaat dan tot op het plateau
waar de kabel vertrekt.Als het jou
beurt is ga je op dat platform staan en wordt hetframe op de kabel gehangen en wordt je er met
je harnas aan vastgemaakt.Je ligt dan
op je buik in het harnas en je moet je voeten achteruit duwen tot je gestrekte
benen hebt en dan lig je pas goed.Iedereen krijgt tussen de draagriemen van je harnas een driehoekig
zeiltje dat afhankelijk is van je gewicht.
Hoe zwaarder je bent, hoe groter de
driehoek om je iets harder af te remmen. Iemand die een grotere massa heeft
gaat sneller naar beneden.Als je later
onderaan aankomt wordt je afgeremd door een vangkabel die zoals op een
vliegdekschip een jachtvliegtuig afremt.Die rem moet natuurlijk ook afgesteld worden naargelang het gewicht van
de persoon.Daarom geeft het personeel,
telkens als eennieuwe klant gaat
vertrekken die zijn gewicht met een radio door naar de remmer onderaan.Het is wel een sensatie als je het over een
grote bocht in de Maas, over de sluis naar benden zoeft.
Op de hindernispiste.
Later zou blijken dat een van ons
gefoeterd had en had gezegd dat hij 20 kg zwaarder was dan hij eigenlijk is om
zo een groter zeil en een kleinere snelheid te verkrijgen.Hij had dan ook aangedrongen om als laatste
te vertrekken maar toen hij onderaan aan kwam viel hij door de mand, we
hadden het gemerkt.
Ondertussen hadden de kleinsten nog
enkele malen hun hoogteparcours gedaan, voor de ene was het iets makkelijker
(en plezanter) dan voor de andere maar ze hebben het allemaal afgemaakt.
SAvonds zijn we naar Mariembourg gereden naar een gewezen brouwerij, nu grill
restaurant waar we gisteren gepasseerd waren en waar het heel druk was.Hier hebben we lekker gesmuld en na het eten
konden de kinderen nog in de speeltuin.SAvonds laat, toen de kinderen naar bed waren hebben we nog een
achterafje gedronken op de camping.
Na het ontbijt zijn we met de
stoomtrein Mariembourg-Treignier gaan rijden.Het is een traject dat 40 minuten duurt en dat je van aan het station
van Mariembourg naar het eindstation Treignier brengt. Het voert je door drie
dalletjes en je rijdt erbij door een lange tunnel.De lijn passeert ook in het dorpje Olloy sur
Virion waar de camping is.Op de
overwegen met een van de personeelsleden uitstappen en het verkeer er manueel
laten stoppen,er zijn geen slagbomen of
lichten, pure nostalgie.In Treignier
ishet spoorwegmuseum gevestigd.Dat hebben we dan ook bezocht.
Het ontbijt met de hele bende.Er is er eentje
jarig ..
Er staan wel een groot aantal
lokomotieven en rijtuigen in een grote mooie loods.Het museum ziet er leuk uit en je hebt
treinen en uitrustingstukken van meerdere landen en voor de kleinsten leuke
opstellingen met miniatuurtreinen. Eigenlijk hadden we wel graag iets langer
gebleven maar we hadden maar twee treinen terug en de laatste zou pas twee uur
later terug rijden en dat zou wat laat uitvallen. SAvonds hebben we met zen allen aan
de aan mekaar gezette tafels spagettiavond gehouden.
Station Mariembourg.In het spoorwegmuseum in
Treignier.Hoe werk dat nu ?
Toen de kinderen slapen waren nog een
tijd samen gezeten tot slaaptijd.We
konden weer blijven slapen zoals gisteren maar ik deze nacht eigenlijk eens
terug naar de boot die we in Fumay hadden liggen. We zijn daar gaan slapen
dus.In het naar ginder rijden zagen we
vier everzwijnen en een hert langs en of de weg over steken.De weg loopt hier dan ook op en neer over
steile hellingen en door een zeer dicht beboste streek net op de grens van
Belgie en Frankrijk. Het wild is hier volgens mij nog echt wild.
Dag 26 - Vrijdag 02-06-2017 â Vireux-Wallerand - Fumay
Na het ontbijt vertrokken voor de 14
km naar Fumay.Hiervoor moesten we door
sluis S55-Montigny, S54-Fepin en S53-Vanne-Alcorps.Na ons vertrok de Cirrus ook maar toen wij
aan de eerste sluis kwamen en vroegen of hij met ons de sluis in wou zei de
schipper dat hij wel zou wachten gezien hij in de volgende sluis water wou
indoen.Later bleek dat hij zich had
vergist van sluis.Toen wij de sluis uit
gingen bleken de deuren bovenaan te blijven open staan. Toen wij de bocht om
gingen bleek dat nog altijd te zijn maar toen ik de schipper opriep antwoordde
hij dat hij al naar het VNF gebeld had.Bij het verlaten van het stukje kanaal na die sluis kruisten wij net de
spits Jason (NL) net de portes de securité ter hoogte van de barrage.Die volgeladen spits moest in het midden
blijven dus die zal de Cirrus nog ergens moeten kruisen.Wij gingen zonder moeilijkheden door de drie
sluizen en arriveerden aan een lege steiger in Fumay waar we dus het volgens
ons beste plaatsje konden innemen. Een uurtje later kwam de Cirrus aangevaren
en ging voor ons liggen.Wij zijn dan
met de auto naar de supermarkt die hier achter de berg in de stad ligt gereden
en de schipperse van de Cirrus is op onze uitnodiging om mee te rijden graag
ingegaan.
Ochtendparade voor de deur.Haybes.Fumay.
Ik moest nog een smoes verzinnen om
Annie mee te krijgen met de auto om een rondrit te maken en om zogezegd ergens
tegen 19:00 uur in de buurt van Olloy sur Virion te geraken.De kinderen hadden namelijk afgesproken om
voor de 60e verjaardag van Annie daar enkele chalets en een
staanplaats voor een mobile home te huren zodat we er een leuk weekendje van
konden maken.We hebben dan namiddag een
toer gemaakt waarbij we aan een groot meer kwamen ten zuiden van Revin kwamen
en hebben daar een picknic gehouden.De
timing was bijna goed, alleen hadden de kinderen wat vertraging opgelopen en
zouden ze een kwartier later aankomen op de camping, dus kwam het goed uit dat
ik net toen we kort bij Fumay waren om naar Olloy te rijden een smsje kreeg en
we nog net zijn gaan douchen in de capitainerie om dan naar daar te
vertrekken.Onze aankomst was net op
tijd, de kinderen stonden nog op de parking voor de receptie toen wij de hoek
omreden dus de surprise was geslaagd.
We hebben met zen allen alle tafels
en stoelen aan mekaar gezet en gegeten. Alleen het weer begon stokken in het
wiel te steken, het begon wat te regenen.Gelukkig konden we onder de luifel van de mobile home van onze Koen
schuilen.
Dag 25 - Donderdag 01-06-2017 â Vireux-Wallerand
De bakker hier vlakbij heeft lekkere
baguettes. Voormiddag het reisverslag en de blog bijgewerkt en in het Bureau de
Tourisme met de wifi gaan verzenden. Dan gaan we namiddag de auto al in Fumay
zetten en fietsen de 14 km terug, zo hebben we morgen namiddag al de tijd
moesten de kinderen en kleinkinderen langs willen komen.Hier kort bij is eennieuwe intermarche dus de auto hadden we hier
toch niet nodig.In de zon is het weer
goed heet, goed dat er een windje waait en af en toe een wolkje voor de zon
schuift zodat het draaglijk blijft.Straks ook nog de watertanks bijvullen zodat dat ook weer gedaan is en
we weer verder kunnen.
Dag 24 - Woensdag 31-05-2017 â Heer Agimont â Vireux-Wallerand
Na het ontbijt te 09:45 uur
vertrokken.Dadelijk aan de eerste sluis
van Frankrijk op de Maas, S59-Quatre Cheminées, waar je een vignet moet kopen
(als je er nog geen hebt natuurlijk). Na enkele minuten wachten konden we er in
en naar boven. Van hieruit ging hetnaar
Givet.Onderweg hoorden we het
passagiersschip Charlemangle (de boot waar we vorig jaar bij onze terugkomst zo
lang moesten wachten voor de tunnel van Ham gezien ze voor deze boot het
waterpeil op dat pand met een halve meter moeten laten zakken omdat de boot
anders met het dak tegen het tunneldak botst) de sluis oproepen dat ze in Givet
vertrokken waren. Oef, die gaan we dit jaar al niet tegen komen bij de tunnel
bij ons vertrek. Aan sluis S58-Trois Fontaines werd de deur onmiddellijk
opengezet en de touwen met een pikhaak aangenomen.Eenmaal hier boven moesten we door de tunnel
van Ham (556 meter lang) en daarna aansluitend door sluis S57-Ham. Door de twee
sluizen en de tunnel snijden wij een hele grote meander in de Maas met enkele
stroomversnellingen af en overbruggen we een niveau van ongeveer 6,4 meter.
Hier is het zalig varen, een traag stromende (dit jaar toch in tegenstelling
met vorig jaar) brede slingerende rivier met aan een zijde beboste hellingen
met af en toe een oude carrière en aan de ander kant heuvelachtig terrein met
enkele dorpen. Ter hoogte van Aubrives staan op de oever een rij grote witte
beeldhouwwerken.Vervolgens komen we aan
sluis S56-Mouyon.De vernieuwde barrage
met een kleine waterkrachtinstallatie waar vorig jaar nog hard aan gewerkt werd
is afgewerkt en in gebruik genomen.
Ecluse 4 Cheminées. Fort Givet met de
rookpluim van Chooz. 1e Tunnel Givet.Chooz en centrale.
Vroeger stond het een oude barrage
die uitgevoerd was met houten palen die allemaal tegen mekaar in een metalen
gebinte gezet werden en die met de hand in en uitgenomen moesten worden wat een
gevaarlijk werkje was. Na deze sluis was het nog een viertal kilometer tot aan
de kade van Vireux-Wallerand.Hier lagen
4 jachten maar er is hier nog plaats genoeg. We lagen vast te 12:45 uur.
Terwijl wij ons na het eten klaar
maakten om de gaan fietsen arriveerde nog een Belg uit Antwerpen.Onze fietstocht bracht ons terug tot Heer
waar we de auto gingen ophalen. Op het
bureau de tourisme ontvangen we een folder van de nu blijkbaar afgewerkte Voie
Verte tussen Givet en Mouzon. (Ja daar waar we vorig jaar 3 weken vast gelegen
hebben met hoog water)Hoe het momenteel
verderop is weten we natuurlijk nog niet.
Dag 23 - Dinsdag 30-05-2017 â Dinant â Heer Agimont
Deze morgen voor het ontbijt een
wasmachine gaan insteken om de hoek en daarna naar de bakker.Na het ontbijt was de was klaar, nog een
tijdje in de droogkast en voor 3,60 euro was de was weer klaar.Om 10:30 uur vertrokken naar sluis S3-Anseremme.Net toen we van de steiger los waren zagen we
dat er nog een jacht uit de sluis van Dinant gekomen was, dus die gaat
waarschijnlijk met ons mee gaan.Aan de
sluis gekomen moesten we een vijftal minuten wachten voor we erin konden.Met het aanleggen in de sluis hanteerde het
andere jacht een vreemde werkwijze.
Door Dinant.Kasteel Freyr.Rotsen tegenover het kasteel.Oude steenbakkerij.
Het ging net voor de sluis tegen de
kant liggen, een vrouw stapte af, nam een touw in de hand en sleepte bij wijze
van spreken het jacht de sluis in !Met
zijn boegschroef hield de schipper het jacht van de kant af.Het weze gezegd dat wij dit maar een vreemde
bedoening vonden.Het duurde ook een
hele tijd eer de boot dan vast lag.De
vrouw hing boven op de kade met haar hele gewicht aan het touw te trekken terwijl
de schipper de boot dan vast legde.Tijdens het opschutten bleek het een Zwitsers koppel te zijn dat
vermoedelijk nog niet veel gevaren heeft te oordelen aan de vragen die gesteld
werden.Onderweg heeft het af en toe een beetje
gedruppeld. Na de sluis gingen ze ons voorbij en hopelijk komen ze de volgende
sluizen goed door.In de sluis S2-Waulsort
moesten ze toch nog op ons wachten evenals en sluis S1-Hastières, dus veel
heeft het hun niet geholpen om zo snel
te gaan varen.
Fundering windmolen.Kerk Anseremme.Kade Heer net voor grens.
Net voor de grens met Frankijk, in
Heer Agimont, gaan wij aanleggen voor deze nacht.Deze avond ga ik de mee gebrachte jerrycans
die iknog onderin heb staan in de tanks
doen tot ze weer vol is.We hebben
momenteel 56 draaiuren met een gemiddelde van 3 L/uur gaat er nu wel 150 liter
in.
Namiddag zijn we weer met de fiets de
auto gaan ophalen, dat gaat een dagelijks ritueel worden. Deze avond de TV nog
eens aangestoken tot het tijd was om te gaan slapen.Het is niet meer zo heet geweest als gisteren
dus gaan we normaal weer beter slapen.
Tijdens het ontbijt passeerde een groot
vrachtschip, de Sabrina met thuishaven Oevel, op weg naar de sluis.Er vertrokken ook net drie jachten van de
haven van Jambes dus die hebben pech en zullen moeten wachten op de volgende
schutting.Daar gaan wij van profiteren
en we gaan klaarmaken en met hun vertrekken.Te 09:40 uur gingen we door sluis S9-La Plante de Boven-Maas op.
Met 4 in sluis La Plante.Hoog terrasje.Hastières.
Een half uurtje later kwamen we met
zen allen aan sluis S8-Tailfer. We moesten wachten op afvaart en dat duurde
tot 11:20 uur eer die er was en geschut was.Het was de passagiersboot Posseidon (NL).Die heeft de sluis zeker opgeroepen toen hij
in Dinant vertrok?.Verderop ging het
dan naar sluis S7-Rivière en S6-Hun.Hier konden we vlot door.Bij
sluis 5-Houx moesten wachten op het schutten van kayaks die de Maas afvoeren.Dan verderop naar sluis S4-Dinant waar op
ook ddadelijk in konden en uiteindelijk lagen we dan te 15:35 uur vast aan de
passantensteiger aan de capitainerie van Dinant. Namiddag met de bus eens terug
gereden naar Namen om de auto op te halen en op de terugweg gaan winkelen.
Opgestaan te 07:30 uur.Gezien we vroeger klaar waren hebben we een
trein eerder genomen.We nemen die van
09:15 uur naar Brussel Nord en via Hasselt naar Leopoldsburg waar we dan te
12:41 uur gaan aankomen.We moeten in
Brussel Nord en in Hasselt overstappen en dan van Leopoldsburg met de bus naar
Kerkhoven.De treinvertrok stipt op tijd in Namen.In Brussel hadden we 5 minuten om van spoor
10 naar spoor 5 te gaan en deze trein vertrok ook stipt.Nu zitten we onderweg iets voor Leuven. In
Hasselt moesten we een half uurtje wachten op de aansluiting naar Leopoldsbrug
en dat net op het goede moment voor een koffietje en een sanitaire stop. Met de
Limburgseboemeltrein ging het dan tot
Leopoldsburg, en daar moesten we maar een tiental minuten wachten op bus 58 die
ons tot Kerkhoven zou brengen. Thuis gekomen eerst het gazon (allé, toch
datgene dat er van overblijft) gemaaid terwijl Annie de ramen deed (hier is
blijkbaar een zandstorm gepasseerd), de auto afgespoten en een na de douche
naar de Wolstraat naar de moeder van Annie gereden. Savonds naar het Lommels Broek om iets te eten
en daarna te 18:40 uur met de auto vertrokken naar Namen. Gearriveerd te 20:30 uur.
Nu weten we waarom hier niemand aan die steiger
aanlegt. Het lawaai van de treinen over de brug jaagt hier iedereen weg denk
ik. Wij hebben wel vol gehouden, zijn wel een paar keer wakker geworden maar
voor de rest viel het wel mee.Als we hier
nog ooit komen gaan we wel boven de laatste sluis die we vandaag deden aan de
kade liggen, her was er groen en volgens mij veel rustiger. Annie is deze
morgen naar de pas geopende Lidl hier vlakbij gegaan voor een verse baguette.
Deze morgen waren er al enkele jachten en twee
vrachtschepen gepasseerd en te 09:40 uur zijn wij dan richting Namen
vertrokken.De omgeving wordt hier al
een beetje groener maar toch regelmatig nog industrie.Toen we aan de eerste sluis van de dag,
S15-Mornimont arriveerden lagen er een vrachtschip in en de twee jachten die
deze morgen gepasseerd waren lagen voor de sluis te wachten maar konden er niet
meer bij.De volgende schutting was het
normaal onze beurt maar er arriveerde weer een 80 meter vrachtschip.De twee jachten die lagen te wachten gingen
toch eerst in de sluis en het kwam op een haar na op een aanvaring tussen het
tweede jacht en het vrachtschip.Nu
moesten wij weer wachten voor de volgende schutting.Een uurtje later, er kwam ook nog opvaart
natuurlijk, was het onze beurt.Toen wij
buiten voeren lag er weeral een vrachtschip te wachten.Het jacht dat samen met ons geschut was, (de
opvarenden zijn ofwel nieuw ofwel onhandig te merken aan het invaren,
vastleggen en uitvaren) hadden bij het losgooien en verlaten van de sluis
zoveel tijd nodig om de sluis te verlaten dat het aankomende vrachtschip dicht
genaderd was en hadden niet door dat zij het vrachtschip stuurboord-stuurboord
moesten kruisen, zodat die laatste of het laatste moment alles in achteruit
moest gooien en met zijn boeg tegen de oever terecht kwam.
Steiger Auvelais, soms wat passage. Lichtgevende paal ? Auvelais by night.
Die zal wel gevloekt hebben op die
zondagsschipper!Op naar sluis
S16-Florifoux.Onderweg passeerden we
een plaats waar we een mooi zicht hadden op de abdij van Floreffe welk tegen de
heuvel aan staat. Sluis Florifoux was weer met een vrachtschip en vier
jachten.Bij het buiten varen gingen de
twee eerste er vandoor maar toen wij een uur later aan sluis S17-Salzinnes.
Abdij van Floreffe.Binnenvaren Namen, Citadel, Maas
Kwamen later in deze sluis terug het vrachtschip
Raypa van deze morgen en de twee jachten die voor ons de sluis uit gegaan
waren.Het heeft hen dus niet geholpen
harder te varen.Zij konden er nog bij,
wij ook nog en het jacht achter ons normaal ook nog maar eer die aan de sluis
kwam gingen de deuren dicht en kon hij wachten.Eenmaal die sluis uit varen we Namen binnen, onder enkele bruggen
onderdoor tot aan de citadel waar wij op de Maas stroomopwaarts naar de kade
voor het Casino gaan.Hier was voor ons
nog een plaatsje net voor de elektriciteitsaansluiting.Het lag er wel al aardig vol, veel kunnen er
niet meer bij vandaag.Morgen gaan we
met de trein naar huis en zullen we (volgens de planning van NMBS) 4 uur
onderweg zijn.Het gaat niet
rechtstreeks van hier naar Luik, dan naar Hasselt en zo naar Leopoldsburg.Dan zouden we 5 maal moeten overstappen en
ondertussen nog 2 keer een bus moeten nemen!Het zal dus van Namen via Brussel Noord naar Antwerpen Berchem en dan
naar Lommel worden.Met de trein rijden
is altijd een beetje reizen hé.
Dag 19 - Vrijdag 26-05-2017 â Marchienne au Pont - Auvelais
Een paar keer wakker geworden vannacht. Het is
ondanks dat het hier boven aan het parkje gisteravond nogal luidruchtig was
toch rustig gebleven.Eerst het
dagelijks ritueel van de wandeling naar de bakker , het ontbijt, en het
droogmaken van de boot en dan op weg.Eerst terug de drie kilometer op de Boven Samber tot aan sluis
S11-Marcinelle waarbij we terug door het roestig decor moesten. Deze sluis werd
dadelijk klaargemaakt en we konden er na een vijftal minuten in. Toen we
vertrokken hadden we een jacht achter ons aan zien komen maar dat was er geen
van de vier andere die hier bij ons lagen.Deze moet van hogerop de Samber gekomen zijn.Iets voor de sluis ging dit jacht richting
Brussel en even later werd het door nog een gevolgd.
Wij dus alleen naar beneden en verder naar sluis
S12-Montigny.Deze stond klaar en open
bij onze aankomst.Vervolgens naar sluis
S13-Roselies.Hier kwamen net zeven
jachten met thuishaven Huy uitgevaren.Die
zijn vermoedelijk aan hun toervaart begonnen. Eens die er uit waren konden
wij er weer in en verder naar onder naar sluis S14-Auvelais.Ook hier weer alles klaar voor ons
alleen.Als dat zo altijd eens zou
kunnen ! Na deze sluis legden we in Auvelais aan de steiger aan.Hier ligt geen enkele boot, later zou blijken
waarom niet.Na het eten en de afwas een
een lekkere douche met zonnewater ging Annie naar de hier vlakbij gelegen
Lidl terwijl ik aan het reisverslag verder deed.Het is vandaag volgens mij veel te warm om
te gaan fietsen.Deze avond misschien
eens een wandelinkje in de buurt maken.
Dag 18 - Donderdag 25-05-2017 â Seneffe â Marchienne au pont
Om 07:00 wakker geworden.Voor de opening van het havenkantoor eerst
met de fiets naar Seneffe om een bakker te zoeken.Hier de eerste goede baguette in plaats van
stokbrood gevonden. Na het ontbijt en het terugbrengen van de toegangssleutel
nog eens geprobeerd het reisverslag door te sturen.Nu lukte het wel.
Richting zon.Onderweg naar Charleroi. Net voor Charleroi een grote roesthoop.
We vertrokken te 10:05 uur,
een kwartiertje nadat de Joli Roger (GB) voor ons vertrokken was richting
Charleroi.Heteerste stuk van vandaag was groen,
heuvelachtig met hoge oevers.We
kruisten na een goed half uur twee vrachtschepen, een Belg en een Fransman,
allebei zwaar beladen, de Belg met grind , de andere had zijn luiken
dicht.Toenwe bijna aan de eerste sluis
waren kwamen we vlak achter de Joli Roger en achter ons aan kwam nog een boot
de Birchwood (GB). Wanneer we aan sluis S3-Viesville arriveerden stond deze
open en de lichtenop groen.
Bibliotheek, kerk en steiger Marchienne au pont.
Gedenkteken aan een 10-jarig meisje dat in WO II door een Duits soldaat werd
gefussillieerd omdat zij een koekje aan een Franse krijgsgevangene had gegeven!
Later stonden S2-Gosselies enS1-Marchienne beiden open met groen licht dus
hebben we vandaag nergens moeten wachten.De schuttingen verliepen wel traag en duurden ongeveer 20 minuten.Bij de laatste ging de deur pas na enkele
pogingen open en konden we vertrekken.Onder aan de sluis lagen vijf jachten te wachten om opgeschut te
worden.Na de laatste sluis werd de
omgeving vuiler en roestiger.Aan de
oorsprong van het kanaal Charleroi-Brussel is het echt erg. Alles heeft hier
een roestkleur. Hier staan enkele oude staalfabrieken, een centrale en nog
enkele schrootverwerkende bedrijven.Hier en daar hangt ook een verdacht smerig geurtje. Wij voeren enkele kilometers de Bovensamber op tot
Marcienne au Pont waar een aanlegsteiger zou zijn.Hier is het al iets beter, er staan hier en
daar al eens een paar bomen.Aan de
aanleigsteiger lagen al twee Nederlandse jachten en daar hebben we ons achter
aan gelegd.Aangezien we onderweg al
gegeten hadden kon Annie dadelijk aan de afwas beginnen terwijl ik alles goed
vast maakte.
Eenmaal de bak boven, de deuren open en het licht op
groen vertrok de andere boot als eerste en die ging er vandoor.Wij deden het zoals gewoonlijk weer op ons
gemak en tuften verder naar Seneffe waar we te 12:05 uur aankwamen en ons aan
de bezoekerssteiger vast legden.Na het
vastleggen en het eten zijn we een wandeling gaan maken, vandaag gaan we eens
niet fietsten en houden we een fietsrustdag. Na de wandeling zijn we iets
gaan drinken in het clubhuis dat normaal nog niet open is maar waar vandaag de
senioren hun wekelijkse namiddag hadden.
Een klein uurtje te laat ging het havenkantoor open
en toen bleek dat de Nederlandse boot die twee dagen bij ons lag in Ittre ook
aangekomen was.
Top-occasie !Het droogdok van Seneffe.De brug wordt vervangen. De passantenplaats.
Om 07:00 uur vertrok de boot die gisteren het laatst
aangekomen was.Hier zat weer een Dafje
in denk ik, veel blauwe rook uit de uitlaat, een gekend symptoom van een oude
Daf motor.Wij vertrokken na het ontbijt
te 09:00 uur en werden dadelijk gevolgd door de andere boot die gisteren
aangekomen was.Dit was de boot van de
beroepsschipper die met de Europeo I vaart op het fabriek van Nyrstar in Balen
en die zwavelzuur vervoeren.De Europeo
I of IIkomen wij elke jaar tegen, waar
we ook langs vertrekken of terug komen van Frankrijk.
Beneden het hellend vlak, deuren dicht, op weg naar
boven, gemakkelijk !
Zij gingen naar de haven van Thieu, daar waar die de
grote scheepslift staat.Wij kwamen
samen aan het hellend vlak van Ronqières aan en moesten een half uurtje wachten
voor de bak naar onder kwam.Eens de bak
beneden was en de deur open konden wij hier samen in.We hebben geluk dat er op dit moment geen
beroepsvaart was en konden dus alleen de bak van 80 meter lang en ongeveer 12
meter breed in. Het hellend vlak bestaat uit een helling van 1400 meter lengte
met twee bakken die op rails lopen. Onder de bakken staan 120 treinwielen die de
bakken 63 meter omhoog brengt. Onder de bakken lopen twee grote tegengewichten op
rails. De tegengewichten zijn even zwaar als een gevulde bak zodat het
transport met zo weinig mogelijk energie kan gebeuren.Het is eigenlijk een soort grote balans.
Tussen de bakken en de gewichten liggen een aantal armdikke stalen kabels die
in het machinehuis onder de uitkijktoren over keerwielen lopen.
Daar in de verte gaan we naar toe, van ginder kwamen
we, 120 stalen wielen op rails.
Deze morgen ben ik naar Klabbeek gereden om te gaan
winkelen terwijl Annie wachte op het bezoek van Tante Mariette & Cyriel die
mogelijk gingen langs komen voor het aperitief. Het ritje heen en terug langs
het jaagpad was juist 11 km en ik was net terug gearriveerd aan de boot toen
het bezoek aankwam.Achter in de kuip in
het zonnetje was het lekker en gezellig.Tegen de middag vertrokken zij terug naar huis en iets later hebben we
dan gegeten voor we vertrokken voor onze fietsrit.We willen langs het kanaal tot in Seneffe
fietsen en dan langs het oorspronkelijk kanaal met de vele sluisjes terug.Het fietspad tot aan het hellend vlak van
Ronquières viel mee met soms toch onder het asfalt groeiende wortels van de
bomen die het asfalt opgestuwd hebben.
Het bezoek.Aan het hellend
vlak van Ronquières
Ooit werden de obstakels wel eens afgefreesd maar ze
zijn toch verder omhoog gekomen en het lijkt met plaatsen wel een golfplaten dak.Uit de linkerbak van Ronquières kwamen net
een jacht en een vrachtschip uitgevaren. Verderop moesten we wegens werken van
het jaagpad af, over een met de dijk gelijklopende weg (meer een karrespoor)
waar ooit in lang vervlogen tijden een laag asfalt over een grindlaag gelegd
was maar waar je nu goed moest zoeken naar een aaneengesloten stuk asfalt van
meer dan een vierkante meter! Verderop werd het weer beter en kwamen dan aan de
aansluiting met het stuk oorspronkelijke kanaal Brussel-Charleroi.
Oude brug aan het oud kanaal. Kapelletje, oude
sluispomp, oude sluis Seneffe. Ronquières.
Van hier fietsten we verder, reden door Seneffe,
langs het Chateau van Seneffe waar in de twee zijgalerijen een aantal beelden
staan en zo verder naar Arquennes.Hier
vonden we eindelijk een terrasje op de Place Roi Albert I.Dit is een mooi dorpje dat vroeger heel levendig
moet geweest zijn met al die schepen die hier op en af hebben gevaren.Op oude fotos is te zien dat hier vroeger
tussen de sluizen boten dubbel en driedubbel lagen te wachten!Na Arquennes gingen we weer verder tot we in
Ronquières terug op het nieuwe kanaal terecht kwamen.Op het laatste stuk van het oude kanaal
liggen een aantal woonboten en wrakken. Het hellend vlak overbrugt met zijn
hoogteverschil van 63 meter het niveau van veertien oude sluizen dus dat zal
nogal een tijdwinst voor de boten opgeleverd hebben.
Toen we terug aan de haven kwamen waren er nog twee
boten bij gekomen.Het seizoen komt met
het volgende lange weekend blijkbaar op gang.