Aniway op reis
Archief per maand
  • 10-2017
  • 09-2017
  • 08-2017
  • 07-2017
  • 06-2017
  • 05-2017
    Inhoud blog
  • Dag 154 – Zaterdag 14-10-2017 – Mol – Bryac
  • Dag 153 – Vrijdag 13-10-2017 – Mol
  • Dag 152 – Donderdag 12-10-2017 – Lier - Mol
  • Dag 151 – Woensdag 11-10-2017 – Lier
  • Dag 150 – Dinsdag 10-10-2017 – Zennegat - Lier
    Zoeken in blog

    E-mail mij

    Druk oponderstaande knop om mij te e-mailen.

    Gastenboek

    Druk oponderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek

    Blog als favoriet !
    2017
    10-06-2017
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 34 - Zaterdag 10-06-2017 – Monthermé – Joigny/Meuse

    Stralend weer vanmorgen met tussen de heuveltoppen hier en daar nog een nevelsliert. Enkele vroege vertrekkers zijn al weg en tijdens het ontbijt vertrekt ook de Tula (B) terug richting België. De schipper is een ex-militair die vroeger bij leger in Duitsland gestationeerd was en de filmproducties voor de Vox maakte.  Zij waren van plan naar Straatsburg te varen maar om reden dat er tussen sluis 1-Troussey en sluis 15 een stremming was wegens “te weinig debiet op de Maas om te schutten” en zij normaal daar de boot enkele weken wilden laten liggen, gaan zij terug varen en via Maastricht terug naar huis.  De baguette van gisteren werd “ververst” in onze oven en na het ontbijt vertrokken we richting Joighy/Meuse.  We moeten vandaag dan ook maar door één sluis namelijk S45-Lévresy. Een uurtje later arriveerden we daar en hadden de steiger voor ons alleen. De laatste dagen was het tussen Fumay en hier heel druk met bijna alle plaatsen in Laifour, Monthermé, Château Regnault en Joigny/Meuse bezet.  Ik denk dat dit komt door dat de Nederlanders die een vignet vanaf juni hebben zorgen dat ze tegen dan in Waulsort liggen en vanaf 1 juni allemaal gelijk doorkomen.


           

    Les 4 fils d’Aimont.                Château Regnault.                Twee spitsen aan sluis Joigny.                             Steiger Joigny/Meuse.


    Namiddag weer ons dagelijks fietstochtje van Lumes terug naar Joigny.  We hebben de auto in Lumes voor het gemeentehuis gezet en zijn langs de Voie Verte terug gereden. Tussen sluis Mezières en sluis Montcy kreeg ik een lekke band.  Even voordien waren we over een strook gereden waar nogal wat stukjes glas lagen  dus het verbaasde me niets.  De band werd geplakt maar de buitenband was zo ver afgesleten dat ik de buitenband van vooraan achteraan gelegd heb en de afgesleten band vooraan. Vooraan lijdt de band niet zo hard als achteraan dus zolang ik geen nieuwe vind zal het zo moeten gebeuren.  In Charleville hebben we dan toch een fietsenmaker gevonden en onderweg aan een picknickbank heb ik dan de banden gewisseld. Hopelijk komen we deze vakantie met die band door.  De fietspaden zijn hier meestal uitgevoerd in grove asfalt of scherp grind dus dat is wel sletig. 

    Net toen we aan sluis Joigny arriveerden kwam er nog een vrachtschip uit de sluis en beneden de sluis lag er nog een te wachten.  En de steiger lag vol, drie Nederlandse boten die we onderweg al een paar keer gezien hadden. En wij hadden gedacht dat wij vannacht hier alleen gingen liggen.  De schippers kenden de haven “De Meerpaal” en een ervan had enkele jaren geleden bij ons in De Blauwe Reiger gelegen.


    SL/D          Sl/T           VKm/D   VKm/T   VU/D      VU/T         F-WKm/D     F-WKm/T  U-teller

    1                57              10           363         01:45     69:50        19                  626            2401,8


    10-06-2017, 00:00 Geschreven door Alois  
    Reageren (0)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    09-06-2017
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 33 - Vrijdag 09-06-2017 – Monthermé

    Deze nacht heeft het heel hard geregend, we zijn er een paar keer van wakker geworden.  Nu regent het met momenten ook nog serieus, hopelijk gaat dat niet de hele dag door gaan.  Volgens de buienradar zou het rond 13:00 uur droog en zonnig moeten worden en de hele dag duren, ik ben benieuwd.  Toen we rond de middag begonnen te eten klaarde het zowaar op, de zon kwam er door en inderdaad, het heeft van de hele dag niet meer geregend. Die voorspellingen komen eigenlijk wel goed uit. Na het eten hebben we ons klaar gemaakt om de fietstocht te gaan maken die ik gisteren begonnen was.  Uit voorzorg hebben we wel onze regenkleding en onze poncho mee genomen.  We gaan dus de Trans-Semoysienne fietsen. Het fietspad loopt over de bedding van een oude spoorlijn die tot de huidige gemeente Haute-Riviéres liep.  Het was een smalspoor spoorlijntje dat goederen en personen vervoerde.  Langs de spoorlijn liggen de volgende dorpen: Tournavaux, Haulmé, Thilay, Nohan, Newet, Failloué en Sorendal.  En al die gemeenten stonden oude staalverwerkende fabriekjes. Veel van de fabriekjes waren blijkbaar kleine familiebedrijfjes waarbij achter de woning in kleine gebouwtjes allerlei onderdelen voor gereedschappen voor het dagelijks gebruik en voor gebruik de bosbouw gesmeed werd op kleine smidsevuurtjes.  Nu zijn er nog enkele fabrieken die bouten en moeren fabriceren.


           

    Semoy.                             Oude spoorbedding.          Camping in Haulmé.          Klaterend beekje.               Zicht op Thilay.


    In Haulmé vind je langs de weg hier en daar oude machientjes die gebruikt werden, onderandere voor het maken van kettingschalmen, scharen, en kleine persen.  Het spoorlijntje slingert zich op ongeveer tien meter boven het niveau van de Semoy tegen de heuvel omhoog.  Het gaat gestaag maar langzaam omhoog.  In de Semoy liggen hier kleine stroomversnellingen.  Het is een leuk riviertje in een leuk dal.  Net voor Nohan wijkt het traject van het fietspad af van de oorspronkelijke bedding, vermoedelijk omdat het verder privébezit is.  Hier gaat het plots strek omhoog.  Er staat een bord met de waarschuwing dat het volgende deel 18 % stijgt !.  En inderdaad, over een afstand van een kleine kilometer gaat het steil omhoog.  Wij moeten van de fiets af en zelf dan is het nog zwaar.  Boven op de berg, we snijden hier een bocht in de Semoy af, ligt de ruine van het Château de Linchamps.  Het is een oude vesting waar niet veel meer van over blijft.  Na deze top gaat het ongeveer anderhalve kilometer aan 12 % omlaag.  Vol in de remmen hier met een zeer steile wand aan onze rechterzijde.  Beneden komen we in Newet en we rijden door tot Failloué.  We zijn ondertussen 17 km ver en het is tijd om een welverdiend terraske te doen voor we aan de terugweg beginnen. Het enige terras is dat van het Hotel des Ardennes.   De terugweg gaan we voor een deel over de gewone weg doen zodat we die lange steile helling kunnen omzeilen.  We fietsen dus door de dorpen die ik hierboven genoemd heb maar dan in omgekeerde volgorde.


            

    Brug van 1900.                  Enkele machines die hier gebruikt werden.


    In Naux ligt een brug over de Semoy die volgens een informatiepaneel de originele brug is die in 1900 (!) gelegd is om de mensen van dat dorp toegang te geven tot de spoorlijn.  Het is een passerelle van ongeveer 1,5 meter breed en volledig geklonken, er mogen alleen voetgangers en fietsen over. In Thilay nemen we dan terug “het spoor” van het spoorlijntje terug op.  In Haulmé ligt een hele grote camping langs de Semoy, het terrein is ongeveer een halve kilometer lang, er staan enkele tenten, verschillende mobilehomes, stacaravans en er zijn een aantal chalets die verhuurd worden.  Er is een klein zwembad en er zijn enkele grote chalets voor groeps-accomodatie.  Ik denk dat hier zelfs ruiters overnachten gezien er enkele stallingen zijn en wij geen paarden zien lopen.  Er zijn tussen onze eerste passage en nu blijkbaar heel wat caravans en mobilehomes bij gekomen, het weekend gaat beginnen zeker. Zondag is hier in de buurt een wedstrijd van montainbikers gepland, overal waar we passeren zijn bordjes en linten gespannen. De parcours gaat op sommige plaatsen steil dwaze snelheden worden genomen.  Uiteindelijk komen we terug in Monthermé aan.  We hebben er mooi ritje van 35 km door een zeer mooi dal gedaan.


    SL/D          Sl/T           VKm/D   VKm/T   VU/D      VU/T         F-WKm/D     F-WKm/T  U-teller

    0                56              0             353         00:00     68:05        35                  607            2399,9

    09-06-2017, 20:32 Geschreven door Alois  
    Reageren (0)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    08-06-2017
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 32 - Donderdag 08-06-2017 – Laifour - Monthermé

    Voor de verandering zijn wij eens als eerste vertrokken, dat gebeurt niet zo vaak. We gingen ook alleen en zonder technische problemen door sluis S47-La Commune. Vervolgens richting S46-Monthermé.  Hier kwam net een jacht naar onder zodat wij zonder wachten de sluis in konden.  Hier bleef aanvankelijk de benedendeur weer redelijk lang op een kier staan tot het water in de sluis gelaten werd en de deur door de oplopende waterdruk binnen in de sluis dicht geknald werd.  Deze sluis heeft een hoger verval dus duurde het iets langer tot we boven waren.


         

    Zicht op Monthermé van op het uitzichtpunt “ Le rock de 7 heures” met het pad ernaar toe


    Eenmaal boven zagen we dat een van de boten die in Laifour bij ons gelegen had ook gearriveerd was.  Van hieruit varen we door een stukje “kanaal” dat gelijk loopt met de Maas tot aan de barrage van Monthermé waar we weer door de portes de garde moeten en zo terug op de rivier komen.  Nog een grote bocht in de vallei en daar ligt Monthermé waar we gaan aanleggen. Na het eten gaan we weer proviand binnen doen en later in de namiddag de auto verder zetten en de fietstocht maken van Joigny/Meuse terug naar Monthermé.  De fietstocht terug langs de oevers van de Maas was een makkie, in grote lijnen lichtjes bergaf en dan nog een lekkere wind in de rug.  Na onze terugkomst eens naar het Bureau de Tourisme geweest voor wat informatie en dan nog een ritje gaan maken langs de oevers van de Semois.  Hier hebben ze nu een mooi fietspad aangelegd, La Trans-Semoysienne – Voie Touristique.  Een drie meter brede vlakke geasfalteerde strook die afwisselend de linker en de rechteroever van de rivier volgt en dus lichtjes bergop de Semoy stroomopwaarts volgt.


            

    L’Abbaye de Laval-Dieu langs de Semoy, verschillende rotsformaties.                  Blok vol kleine kwartskristallen.


    Ik heb dit fietspad gevolgd tot aan het volgende dorp Tournavaux op vijf kilometer van Monthermé.  Misschien zullen we het fietspad morgen eens helemaal afrijden tot Failloué-Sorendal bijna aan de Belgische grens richting Bouillon.


    Vanavond zijn we nog een pizza gaan eten in de zaak L’Antalya.  Het was er heel lekker en ook nog een “lekkere” prijs. (2 pizza’s 30 cm dik van smeer, dun van leer, 2 glazen rosé en 2 blikjes sprite voor 23 €) We hebben moeten eten om hem op te krijgen !. Tijdens ons verblijf op dat terras reden de pizzaboys af en aan om de bestellingen weg te brengen.  Dit lijkt mij een florerende zaak.  Nadien nog op zoek gegaan naar een wifi-verbinding maar dat blijkt alleen te kunnen in hotel “Les Boucles de Meuse”.


    SL/D          Sl/T           VKm/D   VKm/T   VU/D      VU/T         F-WKm/D     F-WKm/T  U-teller

    2                56              11           353         01:30     68:05        23                  572            2399,9

    08-06-2017, 00:00 Geschreven door Alois  
    Reageren (0)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    07-06-2017
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 31 - Woensdag 07-06-2017 – Laifour

    Annie is jarig vandaag ! Deze morgen al om 07:15 uur het eerste berichtje van tante Mariette gehad. Wij dachten dat het winkeltje naast het cafétje gesloten was, dit was twee jaar geleden toch niet open toen wij hier passeerden, maar nu blijkt het terug open te zijn. Tijdens het ontbijt en later tijdens onze fietsrit kreeg Annie het ene telefoontje en berichtje na het andere.

    Deze morgen zijn de drie boten die hier gisteren zijn komen bij liggen vertrokken.  Wij zijn dan naar voor doorgeschoven zodat we straks satteliet-verbinding hebben voor de TV.  Op de plaats waar we gisteren lagen stonden er natuurlijk weer een paar grote bomen in de weg!.  Tijdens onze fietsrit van Monthermée terug zagen wij de boten die deze morgen vertrokken waren onderweg richting Monthermée.  Eenmaal terug in Laifour aangekomen lag er een klein bootje achter ons en een half uur later arriveerden er nog 2 Nederlanders. Later nog de Clindus (Nl) een hotelboot die wat moeite had om hier nog aan te leggen.


              

    De jarige.                           Ligplaats Laifour.             Onderweg tussen Laifour & Monthermée.


    Het ligt hier nu weer zo goed als vol. Namiddag de fijne was gedaan met ons mini-wasmachientje en die hangt nu te drogen in de toch wel strakke wind.  We hebben wat regenbuien gehad maar nu is het al een hele tijd droog en zonnig maar winderig.  Ondertussen geprobeerd om te skypen maar dat lukt hier niet zo goed.  We zitten hier weer “op den buiten”


    SL/D          Sl/T           VKm/D   VKm/T   VU/D      VU/T         F-WKm/D     F-WKm/T  U-teller

    0                54              0             342         00:00     66:35        12                  549            2398,3

    07-06-2017, 18:13 Geschreven door Alois  
    Reageren (0)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    06-06-2017
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 30 - Dinsdag 06-06-2017 – Fumay - Laifour
    Het heeft deze nacht flink wat geregend en hard gewaaid.  Toen we wakker werden waaide het nog hard, de vlaggen flapperden nogal aan de stok. Wanneer Annie naar de bakker was is er nog een hoosbui uitgevallen.  Gelukkig was er onderweg net een plaatsje om te schuilen. Wij vertrokken na het ontbijt als eerste.  De twee grote boten die gisteren nog aangekomen zijn zullen hier vandaag wel blijven liggen denk ik.  De schipper van het jacht Troubadour (NL) was zijn waterslang aan het opbergen toen wij vertrokken, mogelijk gaat die straks ook vertrekken.  Om 10:20 uur zijn wij vertrokken.  Vandaag moeten we door de sluizen S52-L’Ulf, S51-St Joseph, S50-Revin en de tunnel van Revin.  Aan de eerst sluis ging alles normaal.  Aan de tweede gingen de deuren maar op een kier open en toen ging het oranje lichtje al uit.  Het ging nog twee maal aan en uit en even later bleef het aan en gingen de deuren toch open.  Toen we binnen waren en de sluis in gang wilden zetten kwam er in de deuren geen beweging.  Na 5 minuten wachten naar boven geklommen en op de muurtelefoon aan het sluishuisje gaan drukken.  Er werd ons gezegd dat er onmiddellijk iemand ging komen.  Ondertussen was de Troubadour ook aan de sluis aangekomen maar die kwam niet binnen gezien het sein op dubbel rood (sluis buiten gebruik) stond.  Dat had ik nog niet gezien en zwaaide hen toe dat ze maar mee moesten en wij hebben ons dan een bolder vooruit gelegd zodat hij wat plaats had.  Het is een ouder koppel en de vrouw bleef vooraan op de boot staan met een touw in haar handen maar daar deed ze niets mee.  Ik ben dan maar terug naar boven geklommen en heb het touw aangenomen, rond de bolder gelegd en het eind terug gegeven.  Ik ben dan terug naar onze boot gegaan en later, bij het opschutten hoorden wij plots de schipper langdurig met zijn boegschroef werken.  Het bleek dat de vrouw het touw gewoon had aangenomen en niet goed vast gemaakt had !.


             

    Het smalste huisje van Fumay ? Tunnel Revin. Maas thv Laifour. Spoorbrug. Schuilen onder een brug.


    Het eind van het touw was tussen de boot en de sluismuur terecht gekomen.  Na het verlaten van de sluis wilden zij ons graag voorbij en voeren weg.

    Toen we aan de laatste sluis kwamen waren de deuren dicht, het sein stond op rood-groen zonder dat wij de afstandsbediening gebruikt hadden en we zagen de vrouw boven op de sluismuur staan.  Het duurde heel lang eer de boot boven was.  Toen zij eruit waren en de sluis leeg was konden wij binnen en naar boven. In deze sluis zijn bijna geen punten waaraan je de boot kan vastmaken.  Wij zijn dan ook maar zonder de boot vast te maken naar boven geschut.  Het gaat hier toch heel langzaam.  Eenmaal door de sluis moesten we nog door de tunnel en daarna stroomafwaarts onder de brug door naar de jachthaven van Revin.  Hier lag alles vol ! Er lagen er zelfs dubbel.  De laatste weken bijna geen boot gezien en hier ligt alles keivol.  We zijn dan maar verder gevaren naar Laifour en hebben daar achter de Troubadour aangelegd.

    Gezien we gepland hadden van in Revin te stoppen om de was te doen zijn we met de was dan maar met de fiets terug gereden (ondertussen nog een flinke hoosbui gehad, gelukkig net onder een brug kunnen schuilen), daar de was gedaan, gewinkeld en dan met de auto terug gereden. Ondertussen zijn er nog een Duits jacht en een Nederlandse tjalk (of zoiets) aangemeerd.  Een zeilboot wou hier ook nog komen liggen maar die zijn doorgevaren naar Revin.


    SL/D          Sl/T           VKm/D   VKm/T   VU/D      VU/T         F-WKm/D     F-WKm/T  U-teller

    5                54              21           342         4:55       66:35        11                  537           2398,3


    06-06-2017, 00:00 Geschreven door Alois  
    Reageren (0)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    05-06-2017
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 29 - Maandag 05-06-2017 – Fumay

    Deze morgen naar de bakker en dan terug naar Olloy voor het ontbijt.  Tijdens het ontbijt kwam de campingbeheerder al informeren of alles al opgeruimd was omdat de chalets om 10:00 uur moesten omruimd zijn.  In de documenten die hij bij aankomst had gegeven stond echter dat het uitchecken tussen 10:00 en 11:00 uur moest gebeuren.  We hebben dan na het ontbijt alles opgeruimd en te 10:55 uur waren we allemaal buiten.  Wij hebben dan afscheid genomen van de mannen.  Die zijn dan richting thuis gereden en zouden onderweg nog ergens aan een meer stoppen om de kinderen nog te laten spelen.  Oma had het een beetje moeilijk toen zij vertrokken.


           

    Fietspad Revin – Fumay.      Generatorturbine,               toevoerkanaal,                   nieuwe stuw in aanbouw ipv “naaldenstuw”


    Wij zijn  terug gereden naar Fumay (We kennen de weg zo onderhand wel een beetje) en zijn na het middageten de auto naar Revin gaan doen en met de fiets weer terug gereden.  Op juist een uur waren we terug en hadden toen 14,8 km gedaan over de Voie Verte aan de overkant van de Maas.  Aan de stuw aan sluis St Joseph waar ze van vorig jaar aan het werken waren werd momenteel nog hard gewerkt.  Hier worden ook twee generatorsets ingebouwd, die liggen klaar om in het omloopkanaal te worden geplaatst.  Boven in de torenkraan zit de persoon die volgens mij het leukste jobke om die werf heeft. Hij heeft mooi overzicht en moet alleen maar werken als er een onderdeel moet verplaatst worden om als er een bakje (groot bakje!) beton van de betonmolen naar het werkterrein moet verplaatst worden.  Namiddag gaan we een beetje luieren (en uitrusten van het weekend natuurlijk).


    SL/D          Sl/T           VKm/D   VKm/T   VU/D      VU/T         F-WKm/D     F-WKm/T  U-teller

    0                49              0             321         00:00     61:40        15                  526            2393,2


    05-06-2017, 20:13 Geschreven door Alois  
    Reageren (0)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    04-06-2017
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 28 - Zondag 04-06-2017 – Fumay

    Na het bezoek aan de bakker naar Olloy.  Daar waren ze nog niet allemaal boven water!. Een kwartiertje later was de lange tafel weer gedekt en smaakten de croissants, de chocoladekoeken en de baguettes weer zoals het moest.   Die bende krijgt wel wat weg gewerkt.  Na het ontbijt zijn we naar TerrAltitude gegaan.  Het is een adventurenparkt waar je een deadride van op een hoogte van 110 meter met een lengte van 1100 meter, een paar hoogteparcours voor kinderen, en een paar voor volwassenen maken.  Het is er niet druk, toch niet zo druk als wij voor zo een verlengd weekend hadden verwacht.  Er kwam wel ongeveer om de vijf minuten iemand door de lucht boven onze hoofden gezoefd. Als je het van beneden ziet lijkt het veel “erger” dan zoals later bleek van bovenaf. 

    Voor mij, en volgens nog enkelen, viel het eigenlijk een beetje tegen, ik had het spannender verwacht.  Je krijgt beneden de uitrusting aan gesjouwd, je gaat met acht in een landrover over een pad (echt een pad hé, je kan dat nog geen karspoor noemen) van 2,7 km naar het punt van vertrek. Achteraf zou blijken dat de rit er naartoe veel spannender zou zijn dan de afdaling later.  Je gaat dan tot op het plateau waar de kabel vertrekt.  Als het jou beurt is ga je op dat platform staan en wordt het  frame op de kabel gehangen en wordt je er met je harnas aan vastgemaakt.  Je ligt dan op je buik in het harnas en je moet je voeten achteruit duwen tot je gestrekte benen hebt en dan lig je pas goed.  Iedereen krijgt tussen de draagriemen van je harnas een driehoekig zeiltje dat afhankelijk is van je gewicht. 

    Hoe zwaarder je bent, hoe groter de driehoek om je iets harder af te remmen. Iemand die een grotere massa heeft gaat sneller naar beneden.  Als je later onderaan aankomt wordt je afgeremd door een “vangkabel” die zoals op een vliegdekschip een jachtvliegtuig afremt.   Die rem moet natuurlijk ook afgesteld worden naargelang het gewicht van de persoon.  Daarom geeft het personeel, telkens als een  nieuwe klant gaat vertrekken die zijn gewicht met een radio door naar de “remmer” onderaan.   Het is wel een sensatie als je het over een grote bocht in de Maas, over de sluis naar benden zoeft. 


              

    Op de hindernispiste.


    Later zou blijken dat een van ons gefoeterd had en had gezegd dat hij 20 kg zwaarder was dan hij eigenlijk is om zo een groter zeil en een kleinere snelheid te verkrijgen.  Hij had dan ook aangedrongen om als laatste te vertrekken maar toen hij onderaan aan kwam “viel hij door de mand”, we hadden het gemerkt.

    Ondertussen hadden de kleinsten nog enkele malen hun hoogteparcours gedaan, voor de ene was het iets makkelijker (en plezanter) dan voor de andere maar ze hebben het allemaal afgemaakt. S’Avonds zijn we naar Mariembourg gereden naar een gewezen brouwerij, nu grill restaurant waar we gisteren gepasseerd waren en waar het heel druk was.  Hier hebben we lekker gesmuld en na het eten konden de kinderen nog in de speeltuin.  S’Avonds laat, toen de kinderen naar bed waren hebben we nog een achterafje gedronken op de camping.


    SL/D          Sl/T           VKm/D   VKm/T   VU/D      VU/T         F-WKm/D     F-WKm/T  U-teller

    0                49              0             321         00:00     61:40        0                  511             2393,2


    04-06-2017, 00:00 Geschreven door Alois  
    Reageren (0)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    03-06-2017
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 27 - Zaterdag 03-06-2017 – Fumay

    Na het ontbijt zijn we met de stoomtrein Mariembourg-Treignier gaan rijden.  Het is een traject dat 40 minuten duurt en dat je van aan het station van Mariembourg naar het eindstation Treignier brengt. Het voert je door drie dalletjes en je rijdt erbij door een lange tunnel.  De lijn passeert ook in het dorpje Olloy sur Virion waar de camping is.  Op de overwegen met een van de personeelsleden uitstappen en het verkeer er manueel laten stoppen,  er zijn geen slagbomen of lichten, pure nostalgie.  In Treignier is  het spoorwegmuseum gevestigd.  Dat hebben we dan ook bezocht. 


            

    Het ontbijt met de hele bende.                              Er is er eentje jarig……..      


    Er staan wel een groot aantal lokomotieven en rijtuigen in een grote mooie loods.  Het museum ziet er leuk uit en je hebt treinen en uitrustingstukken van meerdere landen en voor de kleinsten leuke opstellingen met miniatuurtreinen. Eigenlijk hadden we wel graag iets langer gebleven maar we hadden maar twee treinen terug en de laatste zou pas twee uur later terug rijden en dat zou wat laat uitvallen. S’Avonds hebben we met z’en allen aan de aan mekaar gezette tafels spagettiavond gehouden. 


         

    Station Mariembourg.                                                  In het spoorwegmuseum in Treignier.                                          Hoe werk dat nu ?


    Toen de kinderen slapen waren nog een tijd samen gezeten tot slaaptijd.  We konden weer blijven slapen zoals gisteren maar ik deze nacht eigenlijk eens terug naar de boot die we in Fumay hadden liggen. We zijn daar gaan slapen dus.  In het naar ginder rijden zagen we vier everzwijnen en een hert langs en of de weg over steken.  De weg loopt hier dan ook op en neer over steile hellingen en door een zeer dicht beboste streek net op de grens van Belgie en Frankrijk. Het wild is hier volgens mij nog echt “wild”.


    SL/D          Sl/T           VKm/D   VKm/T   VU/D      VU/T         F-WKm/D     F-WKm/T  U-teller

    0                49              0             321         00:00     61:40        0                  511              2393,2


    03-06-2017, 00:00 Geschreven door Alois  
    Reageren (0)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    02-06-2017
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 26 - Vrijdag 02-06-2017 – Vireux-Wallerand - Fumay

    Na het ontbijt vertrokken voor de 14 km naar Fumay.  Hiervoor moesten we door sluis S55-Montigny, S54-Fepin en S53-Vanne-Alcorps.  Na ons vertrok de Cirrus ook maar toen wij aan de eerste sluis kwamen en vroegen of hij met ons de sluis in wou zei de schipper dat hij wel zou wachten gezien hij in de volgende sluis water wou indoen.  Later bleek dat hij zich had vergist van sluis.  Toen wij de sluis uit gingen bleken de deuren bovenaan te blijven open staan. Toen wij de bocht om gingen bleek dat nog altijd te zijn maar toen ik de schipper opriep antwoordde hij dat hij al naar het VNF gebeld had.  Bij het verlaten van het stukje kanaal na die sluis kruisten wij net de spits Jason (NL) net de portes de securité ter hoogte van de barrage.  Die volgeladen spits moest in het midden blijven dus die zal de Cirrus nog ergens moeten kruisen.   Wij gingen zonder moeilijkheden door de drie sluizen en arriveerden aan een lege steiger in Fumay waar we dus het volgens ons beste plaatsje konden innemen. Een uurtje later kwam de Cirrus aangevaren en ging voor ons liggen.  Wij zijn dan met de auto naar de supermarkt die hier achter de berg in de stad ligt gereden en de schipperse van de Cirrus is op onze uitnodiging om mee te rijden graag ingegaan.


       

    Ochtendparade voor de deur.                     Haybes.                                                 Fumay.


    Ik moest nog een smoes verzinnen om Annie mee te krijgen met de auto om een rondrit te maken en om zogezegd ergens tegen 19:00 uur in de buurt van Olloy sur Virion te geraken.  De kinderen hadden namelijk afgesproken om voor de 60e verjaardag van Annie daar enkele chalets en een staanplaats voor een mobile home te huren zodat we er een leuk weekendje van konden maken.  We hebben dan namiddag een toer gemaakt waarbij we aan een groot meer kwamen ten zuiden van Revin kwamen en hebben daar een picknic gehouden.  De timing was bijna goed, alleen hadden de kinderen wat vertraging opgelopen en zouden ze een kwartier later aankomen op de camping, dus kwam het goed uit dat ik net toen we kort bij Fumay waren om naar Olloy te rijden een smsje kreeg en we nog net zijn gaan douchen in de capitainerie om dan naar daar te vertrekken.  Onze aankomst was net op tijd, de kinderen stonden nog op de parking voor de receptie toen wij de hoek omreden dus de surprise was geslaagd.

    We hebben met z’en allen alle tafels en stoelen aan mekaar gezet en gegeten. Alleen het weer begon stokken in het wiel te steken, het begon wat te regenen.  Gelukkig konden we onder de luifel van de mobile home van onze Koen schuilen. 


    SL/D          Sl/T       VKm/D       VKm/T   VU/D      VU/T         F-WKm/D     F-WKm/T  U-teller

    3                49              14           321         02:20     61:40        14                  511           2393,2


    02-06-2017, 00:00 Geschreven door Alois  
    Reageren (0)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    01-06-2017
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 25 - Donderdag 01-06-2017 – Vireux-Wallerand

    De bakker hier vlakbij heeft lekkere baguettes. Voormiddag het reisverslag en de blog bijgewerkt en in het Bureau de Tourisme met de wifi gaan verzenden. Dan gaan we namiddag de auto al in Fumay zetten en fietsen de 14 km terug, zo hebben we morgen namiddag al de tijd moesten de kinderen en kleinkinderen langs willen komen.  Hier kort bij is een  nieuwe intermarche dus de auto hadden we hier toch niet nodig.  In de zon is het weer goed heet, goed dat er een windje waait en af en toe een wolkje voor de zon schuift zodat het draaglijk blijft.  Straks ook nog de watertanks bijvullen zodat dat ook weer gedaan is en we weer verder kunnen.


    SL/D          Sl/T           VKm/D   VKm/T   VU/D      VU/T         F-WKm/D     F-WKm/T  U-teller

    0                46              0             307         0:00       59:20        14                  497            2390,8



    01-06-2017, 00:00 Geschreven door Alois  
    Reageren (0)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    31-05-2017
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 24 - Woensdag 31-05-2017 – Heer Agimont – Vireux-Wallerand

    Na het ontbijt te 09:45 uur vertrokken.  Dadelijk aan de eerste sluis van Frankrijk op de Maas, S59-Quatre Cheminées, waar je een vignet moet kopen (als je er nog geen hebt natuurlijk). Na enkele minuten wachten konden we er in en naar boven. Van hieruit ging het  naar Givet.  Onderweg hoorden we het passagiersschip Charlemangle (de boot waar we vorig jaar bij onze terugkomst zo lang moesten wachten voor de tunnel van Ham gezien ze voor deze boot het waterpeil op dat pand met een halve meter moeten laten zakken omdat de boot anders met het dak tegen het tunneldak botst) de sluis oproepen dat ze in Givet vertrokken waren. Oef, die gaan we dit jaar al niet tegen komen bij de tunnel bij ons vertrek. Aan sluis S58-Trois Fontaines werd de deur onmiddellijk opengezet en de touwen met een pikhaak aangenomen.  Eenmaal hier boven moesten we door de tunnel van Ham (556 meter lang) en daarna aansluitend door sluis S57-Ham. Door de twee sluizen en de tunnel snijden wij een hele grote meander in de Maas met enkele stroomversnellingen af en overbruggen we een niveau van ongeveer 6,4 meter. Hier is het zalig varen, een traag stromende (dit jaar toch in tegenstelling met vorig jaar) brede slingerende rivier met aan een zijde beboste hellingen met af en toe een oude carrière en aan de ander kant heuvelachtig terrein met enkele dorpen. Ter hoogte van Aubrives staan op de oever een rij grote witte beeldhouwwerken.  Vervolgens komen we aan sluis S56-Mouyon.  De vernieuwde barrage met een kleine waterkrachtinstallatie waar vorig jaar nog hard aan gewerkt werd is afgewerkt en in gebruik genomen.


          

    Ecluse 4 Cheminées. Fort Givet met de rookpluim van Chooz. 1e Tunnel – Givet.  Chooz en centrale.


    Vroeger stond het een oude barrage die uitgevoerd was met houten palen die allemaal tegen mekaar in een metalen gebinte gezet werden en die met de hand in en uitgenomen moesten worden wat een gevaarlijk werkje was. Na deze sluis was het nog een viertal kilometer tot aan de kade van Vireux-Wallerand.  Hier lagen 4 jachten maar er is hier nog plaats genoeg. We lagen vast te 12:45 uur.


    Terwijl wij ons na het eten klaar maakten om de gaan fietsen arriveerde nog een Belg uit Antwerpen.  Onze fietstocht bracht ons terug tot Heer waar we de auto gingen ophalen.  Op het bureau de tourisme ontvangen we een folder van de nu blijkbaar afgewerkte Voie Verte tussen Givet en Mouzon. (Ja daar waar we vorig jaar 3 weken vast gelegen hebben met hoog water)  Hoe het momenteel verderop is weten we natuurlijk nog niet.


    SL/D          Sl/T           VKm/D   VKm/T   VU/D      VU/T         F-WKm/D     F-WKm/T  U-teller

    4                46              15           307         3:00       59:20        21                  483            2390,8

    31-05-2017, 00:00 Geschreven door Alois  
    Reageren (0)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    30-05-2017
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 23 - Dinsdag 30-05-2017 – Dinant – Heer Agimont

    Deze morgen voor het ontbijt een wasmachine gaan insteken om de hoek en daarna naar de bakker.  Na het ontbijt was de was klaar, nog een tijdje in de droogkast en voor 3,60 euro was de was weer klaar.  Om 10:30 uur vertrokken naar sluis S3-Anseremme.  Net toen we van de steiger los waren zagen we dat er nog een jacht uit de sluis van Dinant gekomen was, dus die gaat waarschijnlijk met ons mee gaan.  Aan de sluis gekomen moesten we een vijftal minuten wachten voor we erin konden.  Met het aanleggen in de sluis hanteerde het andere jacht een vreemde werkwijze.


           

    Door Dinant.   Kasteel Freyr.  Rotsen tegenover het kasteel.   Oude steenbakkerij.


    Het ging net voor de sluis tegen de kant liggen, een vrouw stapte af, nam een touw in de hand en sleepte bij wijze van spreken het jacht de sluis in !  Met zijn boegschroef hield de schipper het jacht van de kant af.  Het weze gezegd dat wij dit maar een vreemde bedoening vonden.  Het duurde ook een hele tijd eer de boot dan vast lag.  De vrouw hing boven op de kade met haar hele gewicht aan het touw te trekken terwijl de schipper de boot dan vast legde.  Tijdens het opschutten bleek het een Zwitsers koppel te zijn dat vermoedelijk nog niet veel gevaren heeft te oordelen aan de vragen die gesteld werden.   Onderweg heeft het af en toe een beetje gedruppeld. Na de sluis gingen ze ons voorbij en hopelijk komen ze de volgende sluizen goed door.  In de sluis S2-Waulsort moesten ze toch nog op ons wachten evenals en sluis S1-Hastières, dus veel heeft het hun niet geholpen  om zo snel te gaan varen.


       

    Fundering windmolen.        Kerk Anseremme.              Kade Heer net voor grens.

     

    Net voor de grens met Frankijk, in Heer Agimont, gaan wij aanleggen voor deze nacht.  Deze avond ga ik de mee gebrachte jerrycans die ik  nog onderin heb staan in de tanks doen tot ze weer vol is.  We hebben momenteel 56 draaiuren met een gemiddelde van 3 L/uur gaat er nu wel 150 liter in.

    Namiddag zijn we weer met de fiets de auto gaan ophalen, dat gaat een dagelijks ritueel worden. Deze avond de TV nog eens aangestoken tot het tijd was om te gaan slapen.  Het is niet meer zo heet geweest als gisteren dus gaan we normaal weer beter slapen.

     

    SL/D          Sl/T           VKm/D   VKm/T   VU/D      VU/T         F-WKm/D     F-WKm/T  U-teller

    3                42              19           292         2:50       56:20        27                  462            2386,8

    30-05-2017, 00:00 Geschreven door Alois  
    Reageren (0)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    29-05-2017
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 22 - Maandag 29-05-2017 – Namen - Dinant
    Tijdens het ontbijt passeerde een groot vrachtschip, de Sabrina met thuishaven Oevel, op weg naar de sluis.  Er vertrokken ook net drie jachten van de haven van Jambes dus die hebben pech en zullen moeten wachten op de volgende schutting.  Daar gaan wij van profiteren en we gaan klaarmaken en met hun vertrekken.  Te 09:40 uur gingen we door sluis S9-La Plante de Boven-Maas op.

         

    Met 4 in sluis La Plante.     Hoog terrasje.              Hastières.

     

    Een half uurtje later kwamen we met ze’n allen aan sluis S8-Tailfer. We moesten wachten op afvaart en dat duurde tot 11:20 uur eer die er was en geschut was.  Het was de passagiersboot Posseidon (NL).  Die heeft de sluis zeker opgeroepen toen hij in Dinant vertrok?.  Verderop ging het dan naar sluis S7-Rivière en S6-Hun.  Hier konden we vlot door.  Bij sluis 5-Houx moesten wachten op het schutten van kayak’s die de Maas afvoeren.   Dan verderop naar sluis S4-Dinant waar op ook ddadelijk in konden en uiteindelijk lagen we dan te 15:35 uur vast aan de passantensteiger aan de capitainerie van Dinant. Namiddag met de bus eens terug gereden naar Namen om de auto op te halen en op de terugweg gaan winkelen.

     

    SL/D          Sl/T           VKm/D   VKm/T   VU/D      VU/T         F-WKm/D     F-WKm/T  U-teller

    6                39              27           273         6:15       53:30        0                  435              2384,0


    29-05-2017, 00:00 Geschreven door Alois  
    Reageren (0)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    28-05-2017
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 21 - Zondag 28-05-2017 – Namen

    Opgestaan te 07:30 uur.  Gezien we vroeger klaar waren hebben we een trein eerder genomen.  We nemen die van 09:15 uur naar Brussel Nord en via Hasselt naar Leopoldsburg waar we dan te 12:41 uur gaan aankomen.  We moeten in Brussel Nord en in Hasselt overstappen en dan van Leopoldsburg met de bus naar Kerkhoven.  De trein  vertrok stipt op tijd in Namen.  In Brussel hadden we 5 minuten om van spoor 10 naar spoor 5 te gaan en deze trein vertrok ook stipt.  Nu zitten we onderweg iets voor Leuven. In Hasselt moesten we een half uurtje wachten op de aansluiting naar Leopoldsbrug en dat net op het goede moment voor een koffietje en een sanitaire stop. Met de Limburgse  “boemeltrein” ging het dan tot Leopoldsburg, en daar moesten we maar een tiental minuten wachten op bus 58 die ons tot Kerkhoven zou brengen. Thuis gekomen eerst het gazon (allé, toch datgene dat er van overblijft) gemaaid terwijl Annie de ramen deed (hier is blijkbaar een zandstorm gepasseerd), de auto afgespoten en een na de douche naar de Wolstraat naar de moeder van Annie gereden.  S’avonds naar het Lommels Broek om iets te eten en daarna te 18:40 uur met de auto vertrokken naar Namen.  Gearriveerd te 20:30 uur.


    SL/D          Sl/T           VKm/D   VKm/T   VU/D      VU/T         F-WKm/D     F-WKm/T  U-teller

    0                33              0             244         00:00     47:15        0                  435             2377,7

    28-05-2017, 21:49 Geschreven door Alois  
    Reageren (0)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    27-05-2017
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 20 - Zaterdag 27-05-2017 – Auvelais - Namen

    Nu weten we waarom hier niemand aan die steiger aanlegt. Het lawaai van de treinen over de brug jaagt hier iedereen weg denk ik. Wij hebben wel vol gehouden, zijn wel een paar keer wakker geworden maar voor de rest viel het wel mee.  Als we hier nog ooit komen gaan we wel boven de laatste sluis die we vandaag deden aan de kade liggen, her was er groen en volgens mij veel rustiger. Annie is deze morgen naar de pas geopende Lidl hier vlakbij gegaan voor een verse baguette.

    Deze morgen waren er al enkele jachten en twee vrachtschepen gepasseerd en te 09:40 uur zijn wij dan richting Namen vertrokken.  De omgeving wordt hier al een beetje groener maar toch regelmatig nog industrie.  Toen we aan de eerste sluis van de dag, S15-Mornimont arriveerden lagen er een vrachtschip in en de twee jachten die deze morgen gepasseerd waren lagen voor de sluis te wachten maar konden er niet meer bij.  De volgende schutting was het normaal onze beurt maar er arriveerde weer een 80 meter vrachtschip.  De twee jachten die lagen te wachten gingen toch eerst in de sluis en het kwam op een haar na op een aanvaring tussen het tweede jacht en het vrachtschip.  Nu moesten wij weer wachten voor de volgende schutting.  Een uurtje later, er kwam ook nog opvaart natuurlijk, was het onze beurt.  Toen wij buiten voeren lag er weeral een vrachtschip te wachten.  Het jacht dat samen met ons geschut was, (de opvarenden zijn ofwel nieuw ofwel onhandig te merken aan het invaren, vastleggen en uitvaren) hadden bij het losgooien en verlaten van de sluis zoveel tijd nodig om de sluis te verlaten dat het aankomende vrachtschip dicht genaderd was en hadden niet door dat zij het vrachtschip stuurboord-stuurboord moesten kruisen, zodat die laatste of het laatste moment alles in achteruit moest gooien en met zijn boeg tegen de oever terecht kwam.


            

    Steiger Auvelais, soms wat passage.  Lichtgevende paal ? Auvelais by night.


    Die zal wel gevloekt hebben op die zondagsschipper!  Op naar sluis S16-Florifoux.  Onderweg passeerden we een plaats waar we een mooi zicht hadden op de abdij van Floreffe welk tegen de heuvel aan staat. Sluis Florifoux was weer met een vrachtschip en vier jachten.  Bij het buiten varen gingen de twee eerste er vandoor maar toen wij een uur later aan sluis S17-Salzinnes.


          

    Abdij van Floreffe.                                                                         Binnenvaren Namen, Citadel, Maas            


    Kwamen later in deze sluis terug het vrachtschip Raypa van deze morgen en de twee jachten die voor ons de sluis uit gegaan waren.  Het heeft hen dus niet geholpen harder te varen.  Zij konden er nog bij, wij ook nog en het jacht achter ons normaal ook nog maar eer die aan de sluis kwam gingen de deuren dicht en kon hij wachten.  Eenmaal die sluis uit varen we Namen binnen, onder enkele bruggen onderdoor tot aan de citadel waar wij op de Maas stroomopwaarts naar de kade voor het Casino gaan.  Hier was voor ons nog een plaatsje net voor de elektriciteitsaansluiting.  Het lag er wel al aardig vol, veel kunnen er niet meer bij vandaag.  Morgen gaan we met de trein naar huis en zullen we (volgens de planning van NMBS) 4 uur onderweg zijn.  Het gaat niet rechtstreeks van hier naar Luik, dan naar Hasselt en zo naar Leopoldsburg.  Dan zouden we 5 maal moeten overstappen en ondertussen nog 2 keer een bus moeten nemen!  Het zal dus van Namen via Brussel Noord naar Antwerpen Berchem en dan naar Lommel worden.  Met de trein rijden is altijd een beetje reizen hé.


    SL/D          Sl/T           VKm/D   VKm/T   VU/D      VU/T         F-WKm/D     F-WKm/T  U-teller

    3                33              26           244         05:20     47:15        0                  435              2377,7






    27-05-2017, 00:00 Geschreven door Alois  
    Reageren (0)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    26-05-2017
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 19 - Vrijdag 26-05-2017 – Marchienne au Pont - Auvelais

    Een paar keer wakker geworden vannacht. Het is ondanks dat het hier boven aan het parkje gisteravond nogal luidruchtig was toch rustig gebleven.  Eerst het dagelijks ritueel van de wandeling naar de bakker , het ontbijt, en het droogmaken van de boot en dan op weg.  Eerst terug de drie kilometer op de Boven Samber tot aan sluis S11-Marcinelle waarbij we terug door het roestig decor moesten. Deze sluis werd dadelijk klaargemaakt en we konden er na een vijftal minuten in. Toen we vertrokken hadden we een jacht achter ons aan zien komen maar dat was er geen van de vier andere die hier bij ons lagen.  Deze moet van hogerop de Samber gekomen zijn.  Iets voor de sluis ging dit jacht richting Brussel en even later werd het door nog een gevolgd. 


         

    Doorvaart Charleroi.  Veel schrootbedrijven.               Koelinstallatie


    Wij dus alleen naar beneden en verder naar sluis S12-Montigny.  Deze stond klaar en open bij onze aankomst.  Vervolgens naar sluis S13-Roselies.  Hier kwamen net zeven jachten met thuishaven Huy uitgevaren.  Die zijn vermoedelijk aan hun “toervaart” begonnen. Eens die er uit waren konden wij er weer in en verder naar onder naar sluis S14-Auvelais.  Ook hier weer alles klaar voor ons alleen.  Als dat zo altijd eens zou kunnen ! Na deze sluis legden we in Auvelais aan de steiger aan.  Hier ligt geen enkele boot, later zou blijken waarom niet.  Na het eten en de afwas een een lekkere douche met “zonnewater” ging Annie naar de hier vlakbij gelegen Lidl terwijl ik aan het reisverslag verder deed.   Het is vandaag volgens mij veel te warm om te gaan fietsen.  Deze avond misschien eens een wandelinkje in de buurt maken.


    SL/D          Sl/T           VKm/D   VKm/T   VU/D      VU/T         F-WKm/D     F-WKm/T  U-teller

    3                30              26           218         04:15     40:40        0                  435               2372,3








    26-05-2017, 20:27 Geschreven door Alois  
    Reageren (0)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    25-05-2017
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 18 - Donderdag 25-05-2017 – Seneffe – Marchienne au pont

    Om 07:00 wakker geworden.  Voor de opening van het havenkantoor eerst met de fiets naar Seneffe om een bakker te zoeken.  Hier de eerste goede baguette in plaats van stokbrood gevonden. Na het ontbijt en het terugbrengen van de toegangssleutel nog eens geprobeerd het reisverslag door te sturen.  Nu lukte het wel.


         

    Richting zon.        Onderweg naar Charleroi. Net voor Charleroi een grote roesthoop.   


    We vertrokken te 10:05 uur, een kwartiertje nadat de Joli Roger (GB) voor ons vertrokken was richting Charleroi.  Het  eerste stuk van vandaag was groen, heuvelachtig met hoge oevers.  We kruisten na een goed half uur twee vrachtschepen, een Belg en een Fransman, allebei zwaar beladen, de Belg met grind , de andere had zijn luiken dicht.  Toenwe bijna aan de eerste sluis waren kwamen we vlak achter de Joli Roger en achter ons aan kwam nog een boot de Birchwood (GB). Wanneer we aan sluis S3-Viesville arriveerden stond deze open en de lichten  op groen.


         

    Bibliotheek, kerk en steiger Marchienne au pont. Gedenkteken aan een 10-jarig meisje dat in WO II door een Duits soldaat werd gefussillieerd omdat zij een koekje aan een Franse krijgsgevangene had gegeven!


    Later stonden S2-Gosselies en  S1-Marchienne beiden open met groen licht dus hebben we vandaag nergens moeten wachten.  De schuttingen verliepen wel traag en duurden ongeveer 20 minuten.  Bij de laatste ging de deur pas na enkele pogingen open en konden we vertrekken.  Onder aan de sluis lagen vijf jachten te wachten om opgeschut te worden.  Na de laatste sluis werd de omgeving vuiler en roestiger.  Aan de oorsprong van het kanaal Charleroi-Brussel is het echt erg. Alles heeft hier een roestkleur. Hier staan enkele oude staalfabrieken, een centrale en nog enkele schrootverwerkende bedrijven.  Hier en daar hangt ook een “verdacht” smerig geurtje. Wij voeren enkele kilometers de Bovensamber op tot Marcienne au Pont waar een aanlegsteiger zou zijn.  Hier is het al iets beter, er staan hier en daar al eens een paar bomen.  Aan de aanleigsteiger lagen al twee Nederlandse jachten en daar hebben we ons achter aan gelegd.  Aangezien we onderweg al gegeten hadden kon Annie dadelijk aan de afwas beginnen terwijl ik alles goed vast maakte.


    SL/D          Sl/T           VKm/D   VKm/T   VU/D      VU/T         F-WKm/D     F-WKm/T  U-teller

    3                27              26           192         03:05     36:25        0                  435               2366,4

    25-05-2017, 00:00 Geschreven door Alois  
    Reageren (0)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    24-05-2017
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 17 - Woensdag 24-05-2017 – YH Ittre - Seneffe - 2

    Eenmaal de bak boven, de deuren open en het licht op groen vertrok de andere boot als eerste en die ging er vandoor.  Wij deden het zoals gewoonlijk weer op ons gemak en tuften verder naar Seneffe waar we te 12:05 uur aankwamen en ons aan de bezoekerssteiger vast legden.  Na het vastleggen en het eten zijn we een wandeling gaan maken, vandaag gaan we eens niet fietsten en houden we een “fietsrustdag”. Na de wandeling zijn we iets gaan drinken in het clubhuis dat normaal nog niet open is maar waar vandaag de senioren hun wekelijkse namiddag hadden.

    Een klein uurtje te laat ging het havenkantoor open en toen bleek dat de Nederlandse boot die twee dagen bij ons lag in Ittre ook aangekomen was.


            

    Top-occasie !  Het droogdok van Seneffe.  De brug wordt vervangen. De passantenplaats.


    SL/D          Sl/T           VKm/D   VKm/T   VU/D      VU/T         F-WKm/D     F-WKm/T  U-teller

    1                24              18           166         02:45     33:20        0                  426              2363,2


    24-05-2017, 00:00 Geschreven door Alois  
    Reageren (0)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 17 - Woensdag 24-05-2017 – YH Ittre - Seneffe - 1

    Om 07:00 uur vertrok de boot die gisteren het laatst aangekomen was.  Hier zat weer een Dafje in denk ik, veel blauwe rook uit de uitlaat, een gekend symptoom van een oude Daf motor.  Wij vertrokken na het ontbijt te 09:00 uur en werden dadelijk gevolgd door de andere boot die gisteren aangekomen was.  Dit was de boot van de beroepsschipper die met de Europeo I vaart op het fabriek van Nyrstar in Balen en die zwavelzuur vervoeren.  De Europeo I of II  komen wij elke jaar tegen, waar we ook langs vertrekken of terug komen van Frankrijk.


           

    Beneden het hellend vlak, deuren dicht, op weg naar boven, gemakkelijk !


    Zij gingen naar de haven van Thieu, daar waar die de grote scheepslift staat.  Wij kwamen samen aan het hellend vlak van Ronqières aan en moesten een half uurtje wachten voor de bak naar onder kwam.  Eens de bak beneden was en de deur open konden wij hier samen in.  We hebben geluk dat er op dit moment geen beroepsvaart was en konden dus alleen de bak van 80 meter lang en ongeveer 12 meter breed in. Het hellend vlak bestaat uit een helling van 1400 meter lengte met twee bakken die op rails lopen. Onder de bakken staan 120 treinwielen die de bakken 63 meter omhoog brengt. Onder de bakken lopen twee grote tegengewichten op rails. De tegengewichten zijn even zwaar als een gevulde bak zodat het transport met zo weinig mogelijk energie kan gebeuren.  Het is eigenlijk een soort grote balans. Tussen de bakken en de gewichten liggen een aantal armdikke stalen kabels die in het machinehuis onder de uitkijktoren over keerwielen lopen.


            

    Daar in de verte gaan we naar toe, van ginder kwamen we, 120 stalen wielen op rails.


    24-05-2017, 00:00 Geschreven door Alois  
    Reageren (0)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    23-05-2017
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 16  - Dinsdag 23-05-2017 – YH Ittre

    Deze morgen ben ik naar Klabbeek gereden om te gaan winkelen terwijl Annie wachte op het bezoek van Tante Mariette & Cyriel die mogelijk gingen langs komen voor het aperitief. Het ritje heen en terug langs het jaagpad was juist 11 km en ik was net terug gearriveerd aan de boot toen het bezoek aankwam.  Achter in de kuip in het zonnetje was het lekker en gezellig.  Tegen de middag vertrokken zij terug naar huis en iets later hebben we dan gegeten voor we vertrokken voor onze fietsrit.  We willen langs het kanaal tot in Seneffe fietsen en dan langs het oorspronkelijk kanaal met de vele sluisjes terug.  Het fietspad tot aan het hellend vlak van Ronquières viel mee met soms toch onder het asfalt groeiende wortels van de bomen die het asfalt opgestuwd hebben.

     

           

    Het bezoek.                                             Aan het hellend vlak van Ronquières

     

    Ooit werden de obstakels wel eens afgefreesd maar ze zijn toch verder omhoog gekomen en het lijkt met plaatsen wel een golfplaten dak.  Uit de linkerbak van Ronquières kwamen net een jacht en een vrachtschip uitgevaren. Verderop moesten we wegens werken van het jaagpad af, over een met de dijk gelijklopende weg (meer een karrespoor) waar ooit in lang vervlogen tijden een laag asfalt over een grindlaag gelegd was maar waar je nu goed moest zoeken naar een aaneengesloten stuk asfalt van meer dan een vierkante meter! Verderop werd het weer beter en kwamen dan aan de aansluiting met het stuk oorspronkelijke kanaal Brussel-Charleroi. 

     

                   

    Oude brug aan het oud kanaal. Kapelletje, oude sluispomp, oude sluis Seneffe. Ronquières.

     

    Van hier fietsten we verder, reden door Seneffe, langs het Chateau van Seneffe waar in de twee zijgalerijen een aantal beelden staan en zo verder naar Arquennes.  Hier vonden we eindelijk een terrasje op de Place Roi Albert I.  Dit is een mooi dorpje dat vroeger heel levendig moet geweest zijn met al die schepen die hier op en af hebben gevaren.  Op oude foto’s is te zien dat hier vroeger tussen de sluizen boten dubbel en driedubbel lagen te wachten!  Na Arquennes gingen we weer verder tot we in Ronquières terug op het “nieuwe” kanaal terecht kwamen.  Op het laatste stuk van het oude kanaal liggen een aantal woonboten en wrakken. Het hellend vlak overbrugt met zijn hoogteverschil van 63 meter het niveau van veertien oude sluizen dus dat zal nogal een tijdwinst voor de boten opgeleverd hebben.

    Toen we terug aan de haven kwamen waren er nog twee boten bij gekomen.  Het seizoen komt met het volgende lange weekend blijkbaar op gang.

     

    SL/D          Sl/T           VKm/D   VKm/T   VU/D      VU/T         F-WKm/D     F-WKm/T  U-teller

    0                23              6             148         00:00     30:35        43                  426           2360,1

    23-05-2017, 00:00 Geschreven door Alois  
    Reageren (0)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    T -->

    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs