Stralend
weer vanmorgen met tussen de heuveltoppen hier en daar nog een nevelsliert.
Enkele vroege vertrekkers zijn al weg en tijdens het ontbijt vertrekt ook de
Tula (B) terug richting België. De schipper is een ex-militair die vroeger bij
leger in Duitsland gestationeerd was en de filmproducties voor de Vox
maakte. Zij waren van plan naar
Straatsburg te varen maar om reden dat er tussen sluis 1-Troussey en sluis 15
een stremming was wegens te weinig debiet op de Maas om te schutten en zij
normaal daar de boot enkele weken wilden laten liggen, gaan zij terug varen en
via Maastricht terug naar huis. De
baguette van gisteren werd ververst in onze oven en na het ontbijt vertrokken
we richting Joighy/Meuse. We moeten
vandaag dan ook maar door één sluis namelijk S45-Lévresy. Een uurtje later
arriveerden we daar en hadden de steiger voor ons alleen. De laatste dagen was
het tussen Fumay en hier heel druk met bijna alle plaatsen in Laifour,
Monthermé, Château Regnault en Joigny/Meuse bezet. Ik denk dat dit komt door dat de Nederlanders
die een vignet vanaf juni hebben zorgen dat ze tegen dan in Waulsort liggen en
vanaf 1 juni allemaal gelijk doorkomen.

Les
4 fils dAimont. Château Regnault. Twee spitsen aan sluis Joigny. Steiger Joigny/Meuse.
Namiddag
weer ons dagelijks fietstochtje van Lumes terug naar Joigny. We hebben de auto in Lumes voor het
gemeentehuis gezet en zijn langs de Voie Verte terug gereden. Tussen sluis
Mezières en sluis Montcy kreeg ik een lekke band. Even voordien waren we over een strook
gereden waar nogal wat stukjes glas lagen
dus het verbaasde me niets. De
band werd geplakt maar de buitenband was zo ver afgesleten dat ik de buitenband
van vooraan achteraan gelegd heb en de afgesleten band vooraan. Vooraan lijdt
de band niet zo hard als achteraan dus zolang ik geen nieuwe vind zal het zo
moeten gebeuren. In Charleville hebben
we dan toch een fietsenmaker gevonden en onderweg aan een picknickbank heb ik
dan de banden gewisseld. Hopelijk komen we deze vakantie met die band
door. De fietspaden zijn hier meestal
uitgevoerd in grove asfalt of scherp grind dus dat is wel sletig.
Net
toen we aan sluis Joigny arriveerden kwam er nog een vrachtschip uit de sluis
en beneden de sluis lag er nog een te wachten.
En de steiger lag vol, drie Nederlandse boten die we onderweg al een
paar keer gezien hadden. En wij hadden gedacht dat wij vannacht hier alleen
gingen liggen. De schippers kenden de
haven De Meerpaal en een ervan had enkele jaren geleden bij ons in De Blauwe
Reiger gelegen.
SL/D Sl/T VKm/D VKm/T VU/D VU/T F-WKm/D F-WKm/T U-teller
1 57 10 363 01:45 69:50 19 626 2401,8
|