p a s    v e r s c h e n e n:

Van libricide

naar genocide

Over de uitbraak van W.O.III

(Jan Bauwens, Serskamp, 2023)

«Dies war ein Vorspiel nur, dort,

wo man Bücher verbrennt,

verbrennt man auch am Ende Menschen»

Heinrich Heine (Almansor, 1820)

 

Dit boek ligt in het verlengde van Panopticum Corona (2021) en Het grote interview met Omsk Van Togenbirger en andere teksten over de totalitaire wereld (2022) waar geschetst wordt hoe, onder het voorwendsel van een pandemie, de vrijheid van alle wereldburgers wordt beknot door een totalitair regime dat slechts één credo duldt.

In dit werk staat de bestraffing van de ongehoorzamen centraal: de boekverbranding met in haar zog de massamoord. Maar die wereldwijde praktijk ontgaat de massa daar die werd opgesloten in een kerker van virtualiteit.

De vooralsnog onovertroffen voorloper van deze gruwel is de Congo-historie: de pronkzucht van een megalomane vorst en de slachting van miljoenen zwarten welke nog steeds wil blijven doorgaan voor bekerings- en beschavingswerk.

Het slechte geweten van de demagogen creëert angst, angst roept om veiligheid en veiligheid eist controle. Meer bepaald controle op het onderhouden van de omerta. Wie het niet kunnen laten om de waarheid te spreken, hebben nu alleen nog uitzicht op het einde.

 

OOK DIT BOEK IS

ALTIJD TOEGANKELIJK:

http://blogimages.bloggen.be/tisallemaiet/attach/93208122231.pdf






AND THE LIGHT SHINETH IN DARKNESS
ABOUT THE DARKNESS OF PHYSICALISM, ABOUT THE ANTHROPOLOGY OF ETIENNE VERMEERSCH; AN ANSWER INSPIRED BY CHRISTIANISM
CHRISTIAN METAPHYSICS AND ETHICS IN CONTRAST WITH TODAY'S MATERIALISM - © Jan Bauwens, Serskamp 2005.
22-05-2006
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.2.7. God

2.7. God

God is neither an object, nor an object of knowledge. Levinas says that God can only be known as the Law, this means as a specific imperative (E. Levinas, 1982 (1969), 42. (Original text: L’Homme à éduquer d’ après la sagesse juive, in: Tioumliline 1 (1957), 25-39; entitled: Une religion d’ adultes, in Difficile Liberté (n. 100), 217-220: “De attributen van God zijn niet in de aantonende maar in de gebiedende wijs gegeven”. (“Gods attributes are not given in demonstrative yet in imperative mode”)). We believe that God can only be known as a specific invitation to Love. In our positive answer to this appeal, we get knowledge of God and we come nearer to Him. Because the manifestation of Love implies necessarily the suffering for the sake of the other, God will be the nearest to us in the suffering itself. What is a paradox for knowledge, is a perceivable and evident reality for them who are engaged religiously. Let us notice that this also holds in relation to our ‘knowledge’ of the fellow-man: apart from the knowledge about specific material forms of appearance of man, and our interaction with them, we can only communicate with persons on the condition that we are willing to invite or to accept the invitation of the other one. In this perspective, the fellow-man indeed is the image of God.

>>>>>>


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Abstract

Abstract

This text is the result of a matter of deep concern to all of us regarding the unwarranted and misleading success of certain conceptions concerning reality inspired by physicalism. It was our purpose to criticize these conceptions and to propose an alternative view in order to be able to challenge the rash condemnation of Christianity. We presented some remarks on a model (by Etienne Vermeersch) of the conception concerning reality inspired by physicalism and of man, in which the metaphysical question concerning the ultimate ground of being has been restricted to the mere technical question concerning its ultimate building stones.

Rejecting the materialistic restriction of the ultimate ground of being to a mere construction, we introduced a conception concerning reality as a specific Creation to which we are invited to participate through Love. This conception concerning reality must allow us to deal with the ‘mystery’ of suffering and death, which, ever since human’s original sin, we can understand as the necessary condition for love, joy and Eternal Life. Only the unique Christian concept of suffering ‘for the sake of’, permits Love to manifest itself in an absolute way.

>>>>>>


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Literature

Literature

Alonso, M. en Finn, E.J., Fundamentele Natuurkunde, 3. Golven, Elsevier, Amsterdam, Brussel 1978.

Aristoteles, Topiques, livre I, (Franse vertaling door Jacques Brunschwig), Les Belles Lettres, Paris 1967.

Augustinus, Aurelius, A treatise on faith and the creed (De Fide et symbolo), Christian Classics Ethereal Library, Calvin College, updated May 27, 1999.

Bauwens, J., Trans-atheïsme; de metafysica van het Lam. Een christelijk geïnspireerde verrijzenis uit het hedendaagse materialisme, Serskamp 2003.

Bauwens, J., Salomonsoordeel, licentiate-dissertation, Universiteit Gent, Gent 1994.

Brouwer, L.E.J., Over de grondslagen der wiskunde, proefschrift (Amsterdam 1907; D. van Dalen (red.), Centrum voor Wiskunde en Informatica (CWI), Amsterdam 1981).

Cléro, J.-P., Epistémologie des Mathématiques, Ed. Nathan, Paris 1990.

Coolsaet, W., Eenzaam in de kosmos; een met de kosmos, Kritiek, Gent 1998.

de Ley, H., De logos als metafoor, in: De Ioniërs. Het archaïsche natuurdenken van Thales tot Herakleitos, syllabus bij de hoorcolleges, Universiteit Gent, Gent 1993, 178-205.

de Swart, H.C.M., Filosofie van de wiskunde, Martinus Nijhoff, Leiden 1989.

de Swart, H.C.M., Logic, Language and Computer Science, an introduction (Katholieke Universiteit Brabant, Tilburg 1989).

de Vos, H., Kant als theoloog, Het Wereldvenster, Baarn 1968.

Elster, J., Salomonic Judgements. Studies in the limitations of rationality, Cambridge University Press, Cambridge 1989.

Flam, L., Gestalten van de Westerse subjectiviteit, Wereldbibliotheek, Antwerpen/Amsterdam 1965.

Heilige Schrift, NBG, Amsterdam 1975.

Hendrickx, R., De droom der vorsers. Wetenschap als subjectieve creatie, b+b, Antwerpen 1992.

Levinas, E., Een godsdienst van volwassenen, Dutch translation by Ad Peperzak, in: Het menselijk gelaat, Basis, Ambo/Baarn 1982 (1969).

Mielants, W., Zin en Toeval, Universiteit Gent, Gent 1996.

Penrose, R., Shadows of the Mind. A Search for the Missing Science of Consciousness, Vintage, London 1995 (Oxford University Press 1995).

Plato, Apologie van Socrates, in: Plato, verzameld werk (Dutch translation by X. De Win), De Nederlandse Boekhandel, Antwerpen 1978.

Schillebeeckx, E., Gerechtigheid en liefde, genade en bevrijding, ed. Nelissen, Bloemendaal 1977.

Shaffer, J., Consciousness and the body (1968), in: Hanfling, Oswald (ed.), Fundamental problems in philosophy, Basil Blackwell, The Open University, Great-Britain 1972.

Sircello, G., Love and beauty, Princeton University Press, Princeton 1989.

Spinoza, Ethica, Wereldbibliotheek, Amsterdam 1974. (Nederlandse vertaling door N. Van Suchtelen).

Turing, A.M., Computing machinery and intelligence. Mind, 59, nr. 236.

Van Dale, Van Dale Nieuw Nederlands Handwoordenboek der Nederlandse Taal, Martinus Nijhoff, ‘s Gravenhage 1975.

Vermeersch, E., An Analysis of the Concept of Culture, Bernardi Bernardo (ed.), The concept and dynamics of culture, The Hague 1973, 1-73.

Vermeersch, E., Epistemologische Inleiding tot een Wetenschap van de mensmens, uitgave 144 van de Faculteit van de Letteren en Wijsbegeerte van de Rijksuniversiteit te Gent en De Tempel, Brugge 1967.

Vermeersch, E., Rationality, some preliminary remarks, Philosophica 14, 1974 (2), Universiteit Gent, Gent 1974, 73-82.

Vermeersch, E., Syllabus bij de colleges Wijsbegeerte van de Hedendaagse Tijden, Universiteit Gent, Gent 1993-94.

Vermeersch, E., Syllabus bij de colleges Wijsgerige Antropologie, Universiteit Gent, Gent 1991-92.

Wang, H., A Logical Journey. From Gödel to philosophy, The MIT-Press, Cambridge, Massachusetts, London, England, 1996.

 


21-02-2010
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Download dit boek in pdf
Download dit boek in pdf

Bijlagen:
AND THE LIGHT SHINETH IN DARKNESS - OpenDocument-tekst.pdf (558.9 KB)   


10-09-2017
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.bl pl
Klik op de afbeelding om de link te volgen bl pl



Foto

Foto

Foto

Inhoud blog
  • bl pl
  • Download dit boek in pdf
  • Download dit boek als PDF
  • Literature
  • Abstract
  • 2.7. God
  • 2.6. Reason and faith
  • 2.5. Unlimited, impenetrable order
  • 2.4. Reality and delusion
  • 2.3. The suffering and the soul
  • 2.2. And the Light shineth in darkness
  • 2.1. Introduction to chapter 2
  • PREFACE TO CHAPTER 2: Answering physicalism by means of Christian metaphysics and ethics
  • Conclusions concerning the first chapter
  • 1.12. An application: the irrelevance of aesthetics found on the ‘theory of forms’
  • 1.11. Why the human being cannot be (re)constructed
  • 1.10. The subject cannot be reduced to an object
  • 1.9. The physicalist unjustly manipulates Spinoza
  • 1.7. Shortcomings of Darwinism
  • 1.6. The circularity of information theory
  • 1.5. The human being is not a machine
  • 1.3. The delusion of micro-reductionism
  • 1.2. VERMEERSCH'S ANTHROPOLOGY AND EPISTEMOLOGY
  • 1.1. INTRODUCTION
  • Contents and Preface to the first chapter
  • 1.8. The failure of physicalism
  • 1.4. Rationality, freedom and creativity


    By the same author:
    Just click to read the books:
    Foto

    IN ENGLISH:
    Foto

    Foto


    EN FRANCAIS:
    Foto
    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    IN ENGLISH:
    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    By the same author:
    contemporary classical music (MP3). Just click:

    Foto


    Foto




    Archief per week
  • 04/09-10/09 2017
  • 15/02-21/02 2010
  • 23/02-01/03 2009
  • 22/05-28/05 2006
  • 15/05-21/05 2006
  • 26/09-02/10 2005


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs