DUMONISME
MAGISCH DUMONISME
Inhoud blog
  • LEVEN
  • plotinus
  • LAM of LEEUW
  • HET ENE HET ANDERE
  • wederzijdse waardering
  • EVENWICHTIG
  • mens & omgeving
  • FICHTE
  • NOBEL ALFRED
  • GOED & SLECHT
  • anorexia - vraatzucht
  • BREIN
  • UITERSTEN
  • willen forceren laten begaan
  • GEVOELIG
  • weinberg gerard
  • GEEST- TOTALITEIT
  • FEYNMAN
  • AVERROËS
  • willen forceren laten begaan
  • vrij en gedisciplineerd
  • MENCIUS -MIDDENWEG
  • PRIGOGINE ILYA
  • LICHT
  • wikken & wegen
  • voldaan & gelukkig
  • PLOTINUS
  • VRIJHEID
  • AMETARE
  • magisch dumonisme
  • massa - eenling
  • VALERY PAUL
  • Tekortschieten Overdrijven
  • gestructureerd verward
  • VERTROUWEN
  • HEGEL MARX
  • moedig voorzichtig
  • REDE
  • wederzijdse waardering
  • Heraclitus-Prigogine
  • mysticus materialist
  • Moraliteit Kennis
  • meningsuiting
  • DUMONISME
  • Het mogelijke willen
  • DISCIPLINE VRIJHEID
  • MENS
  • kuddegeest individualisme
  • Oorzaak Verschijnsel
  • GEESTKRACHT INTELLIGENTIE
    17-09-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.VREUGDE

    VREUGDE


    ‘GENOT’ HEEFT ZOALS ‘PSEUDO-VRIENDSCHAP’ EEN TIJDELIJK KARAKTER.

    ‘WARE VREUGDE’ HEEFT ZOALS ‘WARE VRIENDSCHAP’ EEN BLIJVEND KARAKTER.



    Beheersing van uw vreugde en uw verdriet.

    Wie zijn ‘VREUGDE’ niet kan in toom houden zal ‘VERDRIET’ oogsten.

    Beheersing van uw genot en uw lijden.

    Wie zijn ‘GENOT’ niet kan bedwingen zal ‘LIJDEN’ oogsten. 








    HET VERDRIET van de andere is ook mijn VERDRIET.

    DE VREUGDE van de andere is ook mijn VREUGDE.






    17-09-2008, 00:00 geschreven door ametare  
    Reacties (0)
    10-09-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.SENECA

    SENECA ( -4 + 65 )

    DE TWEE TOTAAL VERSCHILLENDE WERELDEN VAN SENECA :

    Als mens in een wereld waar bezit en macht hoogtij vieren.



    Als denker in een wereld waar vriendschap hoogtij viert.

    ________________________________________

    SENECA



    TOCH KAN NIETS HET HART ZO GOED DOEN ALS EEN TROUWE EN DIERBARE VRIENDSCHAP.

    Ten slotte zijn alle mensen het erover eens dat niets goed beoefend kan worden door iemand die al met iets anders bezig is.

    (Ametare: Dezelfde tijd kan maar aan één en dezelfde zaak besteed worden…… Maar

    anderzijds zijn er zaken die zo met elkaar verweven zijn dat ge ‘het ene’ alleen maar goed kunt kennen of doen als ge ook ‘het andere’ kent of doet en vice versa).

    Als de natuur zich verzet, is inspanning tevergeefs.

    Want verteerd worden door een eindeloos verdriet na het verlies van een van je dierbaren is een dwaze uiting van genegenheid, en geen verdriet voelen is een onmenselijke hardheid. Het beste akkoord tussen de liefde en de redelijkheid is het gemis te voelen en zich ertegen te verzetten.

    Het begin van een ziekte is het gezond en ziek bijeen te brengen.[(+)+(-) = -



    SENECA

    Zijn gebreken voor deugden aanzien.

    ________________________________________________________

    (De andere ALTIJD vertrouwen OF de andere NOOIT vertrouwen).

    ___________________________________

    Als ge de onbetrouwbare vertrouwt …………dan hebt ge een gebrek.(-) + (+) = -

    Als ge de onbetrouwbare niet vertrouwt……..dan bezit ge een deugd. (-) + (-) = +

    Als ge de betrouwbare niet vertrouwt………dan hebt ge een gebrek. (+) + (-) = -

    Als ge de betrouwbare vertrouwt…… .…….dan bezit ge een deugd. (+) + (+) = +

    In een omgeving waar ‘vernedering’ en’ verheerlijking’ hoogtij vieren is

    ‘waardering’ een gebrek.( - ) + ( +) = -

    In een omgeving waar ‘waardering’ hoogtij viert zijn ‘vernedering’ en

    ‘verheerlijking’ een gebrek. ( + ) + ( - ) = -










    10-09-2008, 00:00 geschreven door ametare  
    Reacties (0)
    27-08-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.BOHM DAVID

    BOHM DAVID ( 1917 – 1992 )

    MAGISCH DUMONISME


    QUANTUM THEORY







     

    CASTI : Verloren paradigma's : blz. 476

    Volgens de quantumpotentiaal-interpretatie bestaat een quantumobject dus niet uit één enkel ‘ding’, deeltje of golf, maar is het beide. Merk op hoe in dit beeld de objectieve werkelijkheid weer wordt hersteld, omdat de voortdurende schizofrenie tussen het object als golf en als deeltje er niet meer is. Op elk tijstip is het beide en op elk tijdstip bevat de deeltjeskant van het huis alle gebruikelijke klassieke eigenschappen. Het geniale van BOHM was dat hij liet zien hoe dit schema zou kunnen werken.

    ________________________________________

    CAPRA : De TAO van de fysica: blz. 133

    De volgende passage uit een artikel van DAVID BOHM, één van de belangrijkste tegenstanders van de Kopenhagen- interpretatie, levert daar het sprekende bewijs voor:

    We komen ertoe, de wereld als één ongebroken geheel te zien, en dat is in strijd met het klassieke idee, dat je de wereld kunt analyseren in onafhankelijk van elkaar bestaande, afzonderlijke delen….We hebben de gebruikelijke, klassieke opvatting omgekeerd: Die zegt dat het de onafhankelijke ‘elementaire deeltjes’ zijn, die de fundamentele werkelijkheid uitmaken, en dat de diverse systemen slechts de toevallige vormen en combinaties van deze deeltjes zijn. Nu zeggen we eerder, dat de quantumtheoretische onderlinge verbondenheid van het heelal de fundamentele werkelijkheid uitmaakt, terwijl de onderling onafhankelijke delen slechts de speciale en toevallige vormen in dit geheel zijn.

    -----------------------------------------

    Op het niveau van het atoom vervagen de massieve materiële voorwerpen van de klassieke fysica dus tot waarschijnlijkheidspatronen, en die patronen stellen geen waarschijnlijkheden van dingen voor, maar waarschijnlijkheden van wisselwerkingen. De quantumtheorie dwingt ons, om het heelal niet te zien als een verzameling fysieke voorwerpen, maar als een gecompliceerd web van relaties tussen de verschillende onderdelen van een samenhangend geheel.

    _____________________________________________






    27-08-2008, 00:00 geschreven door ametare  
    Reacties (0)
    20-08-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Denken Handelen

    Denken  Handelen

     MAGISCH DUMONISME



    Door uw “HANDELEN” doet ge “ERVARINGEN” op, die ge door “DENKEN” (alleen) niet kunt achterhalen.








    Zonder ‘handelen’ ontstaan er geen ‘potentiële mogelijkheden’

    Wanneer er zich geen ‘mogelijkheden’ voordoen dan kunt ge er niet over nadenken om

    van deze ‘mogelijkheden’ het beste te maken.

    .

    EEN GEZONDE GELEERDE IS HIJ WAARVOOR NADENKEN GEEN ZIEKTE IS.

    (……?)

    Wanneer ge op tijd en stond afwisselt speelt het geen rol met wat ge begonnen bent.

    Wie overdrijft in ‘het ene’…………..schiet tekort in ‘het andere’.

    Wie overdrijft in ‘het andere’………….schiet tekort in ‘het ene’.

    DUMONISME

    Achiel Van ACKER

    ( 1898 – 1975 )

    Eerst handel ik………..En dan denk ik na.

    Dit in reactie op diegenen die het DENKEN verheerlijkten

    Met waarschijnlijk in zijn achterhoofd de gedachte:

    Waarmee ik begin blijft in feite hetzelfde…

    Als ik maar op tijd en stond ook het andere doe.

    M. TANNER : NIETZSCHE

    NIETZSCHE wilde vermijden dat hij werd opgenomen in academische kringen, waar alles een thema tot gesprek(DENKEN) en niets een aanleiding tot HANDELEN wordt.

    ______________________________________________

    Zonder HANDELEN is DENKEN vruchteloos.

    Zonder DENKEN is HANDELEN onvruchtbaar.





    20-08-2008, 00:00 geschreven door ametare  
    Reacties (0)
    13-08-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.PERSOON TAAK

    PERSOON TAAK


    MAGISCH DUMONISME



    Een te gemakkelijke taak voor de persoon maakt de persoon ONVOLDAAN.

    Een te moeilijke taak voor de persoon maakt de persoon ONGELUKKIG.



    Dus: geeft de persoon een taak op maat van zijn mogelijkheden. Dit ten voordele van de persoon en van de taak






    De taak aanpassen aan de persoon in zoverre de omstandigheden dit toelaten.

    De persoon aanpassen aan de taak door studie en (of) training in zoverre zijn mogelijkheden dit toelaten.



    ‘EEN RIGOUREUZE MORAAL DIE EISEN STELT WAARAAN DE MENS ONMOGELIJK KAN VOLDOEN, IS ZINLOOS. ‘ (STÖRIG) '.

    Een rigoureuze moraal voor ‘de ene’ is daarom nog geen rigoureuze moraal voor ‘de andere’.

    Een te moeilijke kennis voor ‘de ene’ is daarom nog niet te moeilijk voor ‘de andere’.

    Wat hebt u eraan een taak van hoog niveau te krijgen…………

    Wanneer gij deze taak niet aankunt.

    Wat hebt u eraan een gemakkelijke taak te krijgen………..

    Wanneer deze taak u geen voldoening geeft.

    De taak vraagt kennis en moraliteit. De persoon bezit al dan niet de nodige kennis en (of) moraliteit.

    ER KUNNEN PROBLEMEN ONTSTAAN OMDAT :

    Een taak kan op maat zijn van de persoon zijn intelligentie(kennis)…maar niet op maat van de persoon zijn geestkracht(moraliteit).

    Een taak kan op maat zijn van de persoon zijn geestkracht (moraliteit) maar niet op maat van de persoon zijn intelligentie (kennis).

    DE ANDERE WILLEN VERPLICHTEN TE DOEN WAT HIJ NIET AANKAN.

    DE ANDERE NIET LATEN DOEN WAT HIJ AANKAN.

    Wie een taak op zich neemt beneden zijn mogelijkheden…….

    Gebruikt niet al zijn mogelijkheden.

    Wie een taak op zich neemt boven zijn mogelijkheden……….

    Misbruikt zijn mogelijkheden.

    Wie iemand niet de vrijheid geeft zijn taak goed uit te voeren voldoet zijn‘plicht’ niet.

    Wie iemand de vrijheid geeft zijn taak slecht uit te voeren is ‘medeplichtig’.


     





    13-08-2008, 00:00 geschreven door ametare  
    Reacties (0)
    06-08-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Macht Verantwoordelijkheid

    MAGISCH DUMONISME

    Macht & Verantwoordelijkheid

    NAAR BINNEN

    Over uzelf & Ten opzichte van uzelf.

    NAAR BUITEN

    Over uw omgeving & Ten opzichte van uw omgeving.








    Macht willen maar geen verantwoordelijkheid willen dragen.

    Verantwoordelijkheid ontvluchten door geen macht te willen.

    Wie alle macht naar zich toe wil trekken verplicht zichzelf alle verantwoordelijkheid te dragen.

    Wie alle verantwoordelijkheid wil dragen verplicht zichzelf alle macht naar zich toe te trekken.



    Zonder macht kan men geen verantwoordelijkheid dragen.



    06-08-2008, 00:00 geschreven door ametare  
    Reacties (0)
    30-07-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.HERACLITUS
    HERACLITUS 


    MAGISCH DUMONISME



    LOGOS

    ( zich samenvoegen )



    HET TEGENOVER ELKAAR STAANDE DRAAGT ELKAAR.

    In (oorlog + vrede) heeft oorlog een andere betekenis dan (oorlog) in het eenzijdige.

    In (vrede + oorlog) heeft vrede een andere betekenis dan (vrede) in het eenzijdige.






    Van LOGOS (niet-eenzijdigheid) spreken en OORLOG (eenzijdigheid) verheerlijken is een tegenstrijdigheid.

    Tegengestelden sluiten elkaar uit: Losbandigheid & Dictatuur

    Gemakzucht & Eerzucht

    Tegendelen sluiten elkaar in: Discipline & Vrijheid

    Eergevoel & bescheidenheid

    Losbandigheid en Dictatuur kan niet in ’hetzelfde’ en in dezelfde persoon aanwezig zijn.

    Maar een losbandig volk heeft een dictator nodig om niet aan zelfvernietiging te doen.

    Zonder vrede zouden de strijdende partijen totaal uitgeput geraken. Zonder strijd zouden de rustende partijen totaal krachteloos worden.

    __________________________

    STÖRIG: Geschiedenis van de filosofie: blz. 141 :

    De grote wet volgens welke de ene oerenergie zich onophoudelijk ontvouwt in veelheid, is de eenheid der tegenstellingen. Alle ontwikkeling heeft plaats in het polaire samenspel van tegengestelde krachten.’God is dag en nacht, winter en zomer, oorlog en vrede, verzadiging en honger.’ In de strijd tussen idee en idee, mens en mens, man en vrouw, klasse en klasse, volk en volk vormt zich het harmonische geheel van de wereld. In deze zin is de oorlog ‘de vader van alle dingen, de koning van alle dingen’.Ieder ding heeft tot zijn wezen zijn tegendeel nodig. ‘Zij begrijpen niet hoe het, terwijl het uiteengaat, samengaat: tegenstrevende verbinding als van de lier en de boog’. Daarom hebben diegenen ongelijk, die verlangen naar het einde van alle strijd in een eeuwige vrede. Want met het ophouden van de scheppende spanningen zouden volstrekt stilstand en dood intreden. Daarom ook zou het voor de mens niet goed zijn, al zijn wensen vervuld te zien. Want het is de ziekte die de gezondheid zoet maakt, en pas door vergelijking met kwaad, honger en inspanning begrijpen we wat goed, verzadiging en rust betekenen.

    ____________________________________________

    Zij, die verlangen naar het einde van alle strijd in een eeuwige vrede hebben ongelijk.

    Zij, die verlangen naar het einde van alle vrede in een eeuwige strijd hebben ongelijk.

    STRIJD

    Losbandigheid & Dictatuur zijn ‘gedetermineerd’ en strijden tegen elkaar.

    Losbandigheid zonder Dictatuur valt uit elkaar.

    Dictatuur zonder Losbandigheid versmacht zichzelf.

    VREDE

    Vrijheid & Discipline zijn ‘niet-gedetermineerd’ en beschermen elkaar.

    Vrijheid zonder Discipline verwordt tot Losbandigheid.

    Discipline zonder Vrijheid verwordt tot Dictatuur.

    (zie vrijheid & discipline)

    ____________________________________________________

    We mogen niet vergeten dat HERACLITUS 25 eeuwen geleden zijn ideeën ons heeft toevertrouwd.

    ______________________________________________________

    LOGOS

    (zich samenvoegen)

    HERACLITUS : Oorlog(beweging) als de vader van alle dingen!!(yang)

    EN…………. Vrede (rust) als de moeder van alle dingen!!(yin)……?

    Oorlog kan leiden tot vernietiging van de andere maar ook vernietiging van zichzelf tot gevolg hebben.

    IN DEZELFDE PERSOON.



    30-07-2008, 00:00 geschreven door ametare  
    Reacties (0)
    23-07-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ARISTOTELES

    ARISTOTELES ( 384 – 322 )

    ARISTOTELES

    HET ‘MIDDEN’ DAARVAN IS EEN HOOGSTE




    MAGISCH DUMONISME




    23-07-2008, 00:00 geschreven door ametare  
    Reacties (0)
    16-07-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.PLATO

    PLATO (427 – 347 )


    MAGISCH DUMONISME





    HEIDEGGER

    ‘Inleiding in de metafysica’ – blz. 221 :

    De idee der ideeën, de hoogste idee, is volgens PLATO , de idee van het goede.

    Het “GOEDE” betekent hier niet het moreel betamelijke, maar het degelijke dat presteert wat behoorlijk is en dit kan presteren.

    Het is het regulatieve als zodanig, dat wat het zijn pas het vermogen geeft, zelf als voorbeeld te wezen. Datgene wat zo’n vermogen verleent, is het primair vermogende.

    ____________________________________________________________

    .

    PLATO

    Vertaald door Xaveer de Win

    BOEK 2 - De staat – blz. 123/124

    Want wie een goede ziel bezit, is zelf goed. Die andere echter, die zo knap is om overal kwaad te ruiken, die zelf duizend onrechtvaardigheden heeft gepleegd en van alle markten thuis is en die zichzelf voor een verstandige kop houdt, die zal, wanneer hij in een gezelschap van mensen van zijn slag is, een wondere schranderheid vertonen in het nemen van voorzorgen, omdat hij slechts te kijken heeft naar de voorbeelden, die hij in zichzelf bezit. Maar laat hij eens in aanraking komen met goede mensen, die reeds een dag ouder zijn, wat een mal figuur slaat hij dan met zijn misplaatst wantrouwen en zijn onbekendheid met een zedelijk gezond karakter. Van zo iets vindt hij immers geen voorbeeld in zichzelf. Maar doordat hij méér met slechte dan met brave mensen te maken heeft, heeft hijzelf- en hebben ook de anderen- de indruk dat hij veeleer een knappe kop dan een domkop is.

    BOEK 2 – DE STAAT – blz. 127

    Zo zijn er dan blijkbaar TWEE ELEMENTEN in de menselijke ziel: vurigheid en wijsgerigheid; en nu zou ik durven beweren dat een god aan de mensen beide methoden, muziek en gymnastiek, heeft geschonken met het oog op het ontwikkelen van die twee beginselen en niet van ziel en lichaam, tenzij onrechtstreeks. VURIGHEID en WIJSGERIGHEID dienen zij onderling harmonisch te stemmen, als snaren die men aanspant of ontspant tot zij de gewenste toonhoogte bereikt hebben.

    BOEK 2 – DE STAAT – blz. 236/237

    Neem om ’t even welke zaden of spruiten, zowel van planten als van dieren. Krijgen die niet hun passend voedsel, het klimaat of de plaats die ze nodig hebben, dan weten we dat ze, naarmate ze sterker zijn des te meer behoefte hebben aan dingen die voor hen passen. VOOR IETS WAT GOED IS, IS KWAAD IMMERS EEN ERGERE VIJAND DAN VOOR HET NIET-GOEDE.

    - Natuurlijk.

    - Zo is het ook maar redelijk, zou ik zeggen, dat de beste natuur op, niet - aangepaste wijze gevoed, er slechter aan toe is dan een doodgewone.

    - Dat is inderdaad redelijk.

    - En, Adimantus, vroeg ik, mogen we dan ook niet beweren dat de edelaardigste zielen ook bij uitstek slecht worden wanneer ze een slechte opvoeding treffen? Of denkt ge dat de grote misdaden en de volslagen verdorvenheid de vrucht zijn van een ordinaire natuur, en niet veelleer van een jeugdig- sterke, maar door verkeerde opvoeding bedorven natuur, terwijl een zwakke natuur nooit of nimmer grote dingen zomin in goede als in slechte zin, zal voortbrengen?

    BOEK 2 – BRIEVEN VII – blz. 984/985

    Zoals bij de meesten het geval is wat hun zielgesteldheid ten opzichte van het leren en van de zogenaamde moraliteit betreft- is deze moraliteit verdorven, dan zou zelfs Lynceus niet kunnen maken dat zulke individuen zien. Met één woord, als ge geen verwantschap bezit met het voorwerp, zal noch een vlugge geest, noch een goed geheugen u er ooit toe brengen kennis te verwerven. Want kennis schiet gewoon geen wortel in zijnswijzen die niet bij elkaar horen. Wie derhalve niet natuurlijk- aangepast is aan, en verwant met het rechtvaardige en al wat schoon is, hij moge op allerlei ander gebied nog zo begaafd zijn zowel om bij te leren als te onthouden; of wie er wél mee verwant is maar traag van leren en slecht van onthouden: zij zullen, de ene zomin als de andere, er nooit toe komen de waarheid te achterhalen nopens deugd of ondeugd, althans niet in de mate waarin dit mogelijk is. Want bij het leren moet men die dingen weten te verzoenen: zoals men ook over de werkelijkheid als geheel tegelijk waarheid en leugen moet vernemen, met voortdurende oefening en veel tijd, zoals ik bij het begin zei. Alleen dank zij het tegen-elkaar aanwrijven, van elk dier factoren:namen, bepalingen, gezichts- en andere zintuiglijke waarnemingen; dank zij een welwillend onderzoek, dat vrij blijft van elke kwaadwilligheid in het vragen zowel als het antwoorden- alleen dan, en moeizaam nog, gaat over elke factor het licht uitstralen van bezonnenheid en verstand, van een verstand dat zich zo intensief inspant als menselijk- mogelijk is.

    _________________________________________

    STÖRIG

    Geschiedenis van de filosofie : blz. 173 :

    Het Griekse woord ‘sophrosyne’ duidt op evenwicht, op het vermogen om het juiste midden te houden tussen genot en ascese, tussen strengheid en toegeeflijkheid, en ook op de voorname houding die in de omgang zowel platte vertrouwelijkheid als koele afstandelijkheid vermijdt. De gerechtigheid ten slotte omvat alle andere deugden: zij bestaat in de harmonische verhouding van de drie functies van de ziel en de daarmee samenhangende deugden

    ____________________________________________



    Er is misplaatst wantrouwen….maar er is ook…..onverantwoord vertrouwen.

    De TWEE ELEMENTEN in de menselijke ziel.

    VURIGHEID (Energie + Beheersing) of (Geestkracht +Beheersing)

    MORALITEIT

    WIJSGERIGHEID (Vlug van geest + Goed geheugen) of (Intelligentie + Geheugen)

    KENNIS


    16-07-2008, 00:00 geschreven door ametare  
    Reacties (0)
    09-07-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ALEGIST

    ALEGIST

    MAGISCH DUMONISME



    De altruïst is bereid tegemoet te komen aan onrechtmatige eisen.

    De egoïst is niet bereid tegemoet te komen aan rechtmatige verlangens.

    De alegist is bereid tegemoet te komen aan rechtmatige verlangens.

    De alegist is niet bereid tegemoet te komen aan onrechtmatige eisen.

    ___________________________________________________________






    KANT

    “ De deugd komt voort uit autonomie”

    __________________________________________________

    CONFUCIUS

    “Wie de mensen liefheeft, sterkt hen omdat hijzelf verlangt gesterkt te worden; hij helpt

    de mensen tot hun doel te komen, omdat hijzelf verlangt het zijne te bereiken.”

    __________________________________________________________________

    De egoïst bekommert zich niet om de andere………

    Ook niet wanneer hij er voordeel zou mee hebben. (hij is ‘gedetermineerd’).

    ( wie de andere te zeer verzwakt…Kan op die andere niet meer rekenen)

    De altruïst bekommert zich niet om zichzelf………..

    Ook niet wanneer de andere er voordeel zou mee hebben .(hij is ‘gedetermineerd’)

    ( wie zichzelf te zeer verzwakt…. Kan voor die andere niets meer doen)

    DE ALEGIST BEKOMMERT ZICH OM DE ANDERE EN OM ZICHZELF WANT HIJ

    WEET DAT ZOWEL DE ANDERE ALS HIJZELF ER VOORDEEL MEE HEEFT.

    EGOÏSME

    betekent uitsluitend ‘nemen’.

    ALTRUÏSME

    betekent uitsluitend ‘geven’.

    ALEGISME

    betekent ‘GEVEN en KRIJGEN’.


    De egoïst heeft het moeilijk om zich voor te stellen dat niet iedereen een egoïst is.

    De altruïst heeft het moeilijk om zich voor te stellen dat niet iedereen een altruïst is.

    De alegist heeft het moeilijk om zich voor te stellen dat niet iedereen een alegist is.

    Alleen de alegist kan uit ervaringen voordeel halen… omdat hij ‘niet-gedetermineerd’ is.





    09-07-2008, 00:00 geschreven door ametare  
    Reacties (0)
    25-06-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.BOHR EINSTEIN

    MAGISCH DUMONISME


                       BOHR NIELS ( 1885 - 1962 )                                                                                        EINSTEIN ALBERT(1879 – 1955)

    FEYNMAN RICHARD ( 1918 – 1988 )

    PRIGOGINE ILYA ( 1917 – 2003 )

    CAPRA Frithof : ‘De tao van fysica’ . blz. 296 :

    EINSTEIN heeft het bestaan van niet-lokale variabelen en het daaruit voortvloeiende fundamentele karakter van de waarschijnlijkheidsbenadering nooit kunnen aanvaarden. Dat was de inhoud van zijn historische discussies met Niels BOHR in de jaren twintig, waarin EINSTEIN met zijn beroemde beeldspraak ‘God dobbelt niet ‘ tot uitdrukking bracht dan hij zich lijnrecht tegenover BOHRS interpretatie van de quantumtheorie opstelde. Aan het eind van de discussie moest EINSTEIN toegeven dat de quantumtheorie, zoals die door BOHR en HEISENBERG werd geïnterpreteerd, een consistent denksysteem vormde, maar hij bleef ervan overtuigd dat er ergens in de toekomst een deterministische interpretatie zou worden gevonden in termen van lokale verborgen variabelen.

    Waar EINSTEINS meningsverschil met BOHR in wezen op neerkwam was zijn vaste overtuiging dat er een of andere uitwendige werkelijkheid bestond, opgebouwd uit afzonderlijke ruimtelijk gescheiden elementen.

    ________________________________________

    DAVID HUME

    ( 1711 – 1776 )

    RIDLEY MATT : ‘Wat ons mens maakt’. blz. 287 :

    “HUME was van mening dat ons handelen ofwel gedetermineerd is, en in dat geval hebben wij er niets over te vertellen, of dat ons handelen afhankelijk is van het toeval, en in dat geval hebben we er evenmin iets over te vertellen…..Kunt u het nog volgen?”

    _________________________________________________

    ‘Determinisme’ en ’Indeterminisme’ sluiten elkaar uit.

    Dit heeft tot gevolg dat ze niet naar elkaar kunnen groeien.

    ‘Gedetermineerd’ en ‘Niet-gedetermineerd’ sluiten elkaar niet uit.

    Op de afbeelding kunt U zien hoe het mogelijk is dat de gedetermineerde elementen door naar elkaar toe te groeien zichzelf overstijgen en zelf een andere benaming krijgen en zo het ontstaan van het ‘niet-gedetermineerd zijn’ mogelijk maakt.

    Er gebeurt dus een overgang van ‘gedetermineerd zijn’ naar ‘niet-gedetermineerd zijn’, maar die spijtig genoeg zo moeilijk in woorden te verklaren is.

    Voorbeeld

    Losbandigheid – Dictatuur wordt : (Vrijheid - Discipline)

    Daar zowel BOHR als EINSTEIN erop gesteld waren om de waarheid te achterhalen en niet om gelijk te krijgen zou er een toenadering tussen beide mogelijk geweest zijn.

    _____________________________________________________________

    RICHARD FEYNMAN

    DEVREESE Jozef T. :

    Op het conceptuele vlak verschaft de FEYNMAN pad-integraal formulering, met haar scherpe bepaling van de basis-axioma’s, een geraffineerde interpretatie van de fundamenten van de kwantumtheorie. Zij maakt onder meer de discussie over het “golfkarakter”tegenover het “deeltjeskarakter” van de bouwstenen (elektronen, atomen) overbodig : deze ‘quanta’ zijn noch golf noch deeltje maar worden gekarakterizeerd door een eigen, precies gedefinieerd gedrag waarmee evenwel geen beeld uit onze dagelijkse waarneming overeenkomt. Deze scherp omlijnde interpretatie verdringt de oorspronkelijke vagere omschrijving van BOHR, DE BROGLIE en anderen, en vermijdt een aantal paradoksen.

    FEYNMANS PAD-INTEGRAAL werd de onmisbare fundering van de nieuwste ontwikkelingen in de inzichten in mikro- en makro- kosmos: de theorie die zwaartekracht en kwantumtheorie voor het eerst, tot op zekere hoogte samensmelt, was dwingend verbonden met de FEYNMAN pad-integraal. Ook de zogenaamde ijktheorie, de nieuwe graal van de natuurkunde, groeide vanuit de pad-integraal. De ijktheorie laat onder meer toe radioactiviteit en elektromagnetisme te unificeren.

    GOLF + DEELTJE

    ZWAARTEKRACHT + KWANTUMTHEORIE

    RADIOACTIVITEIT + ELEKTROMAGNETISME

    Hoewel FEYNMAN zelf zei :

    “Het is juist om te stellen dat niemand kwantumtheorie begrijpt”.

    Wordt algemeen aanvaard dat hij zelf het diepste en scherpst afgelijnde inzicht bezat over de kwantumwereld.

    ___________________________________________________________

    De complexiteit is zo groot dat het uiterst moeilijk is om meer duidelijkheid te scheppen.


    Nochtans stellen we vast dat BOHR – EINSTEIN - FEYNMAN - PRIGOGINE en ook anderen ons duidelijk hebben getoond waar het naar toe moet.

    Het ‘Magisch - Dumonisme’ zullen we nooit kunnen begrijpen zoals we het ‘eenzijdige’ begrijpen maar daardoor zal het ook een charme |& aantrekkingskracht behouden die ons zal blijven boeien.




    25-06-2008, 00:00 geschreven door ametare  
    Reacties (0)
    18-06-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.PRIGOGINE ILYA

    PRIGOGINE ILYA (1917 – 2003)


    MAGISCH DUMONISME

    ILYA PRIGOGINE & ISABELLE STENGELS.

    ORDE UIT CHAOS

    ( De nieuwe dialoog van de mens met de natuur)






    CAPRA : Het levensweb : blz. 181/193

    Centraal in PRIGOGINE visie staat de gelijktijdigheid van “STRUCTUUR “ en “VERANDERING “. Van “ RUST “ en “ BEWEGING “.

    PRIGOGINE.

    “ Op dit moment groeien de wereld die we om ons zien en de wereld die we in ons zien naar elkaar toe. Dat naar elkaar toe groeien van twee werelden is wellicht een van de belangrijkste culturele ontwikkelingen van onze eeuw ”.

    DISSIPATIEVE STRUCTUREN.

    Een dissipatieve structuur is een geordend dynamisch regime dat balanceert tussen de rust van de stabiele evenwichtstoestand en de uit de hand gelopen instabiliteit van een volkomen chaotische stroming.

    _________________________________________________________


    ILYA PRIGOGINE

    HET EINDE VAN DE ZEKERHEDEN

    Blz.163 :

    Heel zijn leven heeft EINSTEIN de droom nagejaagd van een verenigde theorie die alle wisselwerkingen omvat. We belanden hier bij een onverwachte conclusie: misschien vereist het realiseren van die droom een evolutieve opvatting van het universum! Een verenigde theorie zou dan onlosmakelijk verbonden zijn met de verbroken tijdssymmetrie van het heelal. Dat kan slechts waar zijn als bepaalde velden een andere rol spelen dan andere ( in dit geval het veld dat geassocieerd is aan de conforme factor tegenover het massadragende veld). De unificatie zou dus een ‘dialectische’ opvatting over de natuur impliceren. Blz. 168 – 170:

    Blz. 168 – 170 :

    Niettemin kunnen we begrijpen dat EINSTEIN weigerde te aanvaarden dat alleen het toeval het antwoord kon zijn op onze vragen. Het zuivere toeval is evenzeer een ontkenning van de realiteit en van ons verlangen om de wereld te begrijpen als het determinisme. Wat wij hebben proberen op te bouwen is een smalle weg tussen die twee opvattingen die evenzeer tot vervreemding leiden, die van een wereld beheerst door wetten die geen enkele plaats laten voor het nieuwe, en die van een absurde, acausale wereld, waar niets voorzien of in algemene termen beschreven kan worden.

    Het zoeken naar die smalle weg is het onderwerp van dit boek.

    Wat zich vandaag begint af te tekenen is dus een beschrijving die een middenweg kiest tussen twee vervreeemdende voorstellingen, die van een deterministische wereld en die van een arbitraire wereld die slechts onderworpen is aan het toeval. De wetten regeren de wereld niet, maar de wereld wordt ook niet geregeerd door het toeval. De natuurwetten komen overeen met een nieuwe vorm van begrijpelijkheid, uitgedrukt door de irreducibele probabilistische voorstellingen.

    Bij dat construeren van een smalle weg tussen blinde wetten en willekeurige gebeurtenissen, ontdekken we dat een groot deel van de wereld om ons heen tot nu toe ‘door de mazen van het wetenschappelijke net is geglipt’, om het met WHITEHEAD te zeggen. We onderscheiden nieuwe horizonten, nieuwe vragen, nieuwe gevaren. We beleven een bevoorrecht ogenblik in de geschiedenis van de wetenschap. Ik hoop dat ik die overtuiging aan mijn lezers heb kunnen overdragen.

    “HET EINDE VAN DE ZEKERHEDEN”.

    Zouden we BOHR en EINSTEIN hebben kunnen verzoenen?

    We kunnen de vraag stellen al weten we goed dat ze onbeantwoord zal blijven.

    Misschien is het JA, want we behouden het probalistische karakter van de Kwantummechanica, dat BOHR dierbaar was, maar tegelijk elimineren we het subjectivistische aspect ervan overeenkomstig de wens van EINSTEIN

     



    18-06-2008, 00:00 geschreven door ametare  
    Reacties (0)
    11-06-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ORCHA

    ORCHA

    KAUFFMAN

    CAPRA : Levensweb : blz. 203 :

    Complexe tweewaardige netwerken





    Een geordend regime met bevroren componenten.

    Een chaotisch regime zonder bevroren componenten.

    Een grensgebied tussen ORDE en CHAOS, waar bevroren componenten net beginnen te “smelten”.



    KAUFFMAN belangrijkste hypothese is dat levende systemen zich bevinden in dat grensgebied dicht aan de rand van de CHAOS

    Volgens hem zouden diep in het geordende gebied de eilanden van activiteit te klein en te geïsoleerd zijn om de verbreiding van complex gedrag door het systeem mogelijk te maken. Aan de ander kant zou het systeem diep in het chaotische gebied veel te gevoelig zijn voor verstoringen om zijn organisatie in stand te kunnen houden. Natuurlijk selectie zou daarom levende systemen ‘aan de rand van de chaos’ bevoordelen en in stand houden, omdat die het best in staat zijn om complex en flexibel gedrag te coördineren, dat wil zeggen : om zich aan te passen en te evolueren.

    VON NEUMANN John

    LEWIN Roger : Complexiteit – Het grensgebied van de chaos blz. 64/65:

    CELLENAUTOMATEN EN HUN MOGELIJKHEDEN TOT ZELFREPRODUKTIE

    JOHN VON NEUMANN , de briljante Hongaarse wiskundige, vond in de jaren vijftig de cellenautomaten uit tijdens zijn zoektocht naar zelfreproducerende machines. Cellenautomaten zijn een bepaald type complexe dynamische systemen. Stel u een onbegrensd raster van vierkantjes voor, een oneindig groot vel ruitjespapier als het ware. Elk van die vierkantjes of cellen is zwart of wit, afhankelijk van de activiteit van de naburige cellen. Voor de toestand van een cel gelden eenvoudige regels, bijvoorbeeld dat als vier of meer van de acht aangrenzende cellen wit zijn, de toestand van de cel in het midden verandert. Evenals Boole-netwerken doorlopen cellenautomaten een reeks toestanden, waarbij elke cel de activiteit van zijn buren bekijkt en daarop volgens de regels reageert. Er ontwikkelen zich complexe, dynamische patronen die over het hele raster dwalen. De aard daarvan wordt beïnvloed, maar niet volledig bepaald, door de activiteitenregels. Merk op dat de globale structuur hierbij ontstaat vanuit lokale activiteitenregels, een kenmerk van complexe systemen.

    DUMONISME

    Aan de rand van de CHAOS beginnen de componenten te 'smelten'.

    Aan de rand van de ORDE beginnen de componenten te 'bevriezen'.





    11-06-2008, 00:00 geschreven door ametare  
    Reacties (0)
    04-06-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Tegenspoed Voorspoed

    TEGENSPOED VOORSPOED.


    MAGISCH DUMONISME

    BOVEN TEGENSPOED & VOORSPOED STAAN.

    TEGENSPOED

    Is een nadeel wanneer ge u laat overmannen.

    Een voordeel wanneer ge u weet te vermannen.





    VOORSPOED

    Is een voordeel wanneer ge u weet te beheersen.

    Een nadeel wanneer ge u niet kunt beheersen.


    TEGENSPOED kan toeval zijn……………….ZICH VERMANNEN is geen toeval.

    VOORSPOED kan toeval zijn…………….......ZICH BEHEERSEN is geen toeval.

    _____________________________________________________________________

    Wanneer ‘alles’ tegelijk tegenvalt…..dan wordt het ‘te moeilijk’ voor de persoon en voelt hij zich ongelukkig.

    Wanneer ‘alles’ tegelijk meevalt…dan wordt het ‘te gemakkelijk’ voor de persoon en voelt hij zich onvoldaan.



    Het is mogelijk dat bij ‘dezelfde voorspoed’…..

    De ene persoon zich weet te beheersen.

    De andere zich niet kan beheersen.



    Het is mogelijk dat bij ’dezelfde tegenspoed’…..

    De ene persoon zich weet te vermannen.

    De andere zich niet kan vermannen




    04-06-2008, 00:00 geschreven door ametare  
    Reacties (0)
    28-05-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.GEESTKRACHT INTELLIGENTIE

    GEESTKRACHT INTELLIGENTIE

    MAGISCH DUMONISME





    NIETZSCHE

    Kennis is een leugen.

    Moraal is een list.

    -------------------------------------------------------

    Alleen het afzonderlijke is verwerpelijk.

    ________________________________________________________________

    De intelligente zonder geestkracht gebruikt de leugen.

    De geestkrachtige zonder intelligentie gebruikt de list.

    De Intelligente – Geestkrachtige is op zijn hoede voor…………… ‘zichzelf en (of) de andere iets wijs te maken’.

    Domheid is blijvend…….Onwetendheid kan tijdelijk zijn.

    Immoraliteit is blijvend…...Morele zwakte kan tijdelijk zijn.

    CONFUCIUS

    Betwijfel niet dat anderen kunnen wat je zelf niet kunt.
    Bespot anderen niet omdat zij niet kunnen wat jij wel kunt.

    De geestkracht- sterke maar intelligent- zwakke legt de lat hoog…voor zichzelf en de andere…. hetgeen de “Moraliteit” betreft…maar niet hetgeen de “Kennis” betreft.

    De intelligent- sterke maar geestkracht- zwakke legt de lat hoog voor zichzelf en de andere…hetgeen de “Kennis” betreft…maar niet hetgeen de “Moraliteit” betreft.

    ___________________________________________________________________________

    GEESTKRACHT INTELLIGENTIE

    DANIEL GOLEMAN : Emotionele intelligentie: blz. 377 :

    “Ten slotte ligt ons niveau van emotionele intelligentie niet genetisch vast, en ontwikkelt het zich ook niet alleen in de vroege jeugd. Het heeft er alles van dat emotionele intelligentie, in tegenstelling tot het Iq dat na onze tienerjaren weinig verandert, grotendeels kan worden aangeleerd en gedurende ons leven van onze ervaringen leert en zich blijft ontwikkelen: we kunnen er in de loop van ons leven vaardiger in worden”.

    ACADEMISCHE INTELLIGENTIE - EMOTIONELE INTELLIGENTIE

    ??

    AMETARE :

    INTELLIGENTIE op zich kan men niet gelijkstellen met KENNIS.

    Maar ook :

    GEESTKRACHT op zich kan men niet gelijkstellen met MORALITEIT.

    Kennis = intelligentie + studie (aangeboren + aangeleerd)

    Moraliteit = geestkracht + training(aangeboren + getraind)

    Of aan aangeboren intelligentie veel kan veranderd worden laat ik in het midden.

    Of aan aangeboren geestkracht veel kan veranderd worden laat ik in het midden.

    De TOTALITEIT “KENNIS” kan hoofdzakelijk veranderen door STUDIE.

    De TOTALITEIT “MORALITEIT” kan hoofdzakelijk veranderen door TRAINING.

    CHINEES SPREEKWOORD

    Emotie zonder verstand is ellende; verstand zonder emotie is een dorre woestijn.

    “EMOTIONELE INTELLIGENTIE”

    Het lukt mij niet deze uitdrukking ergens onder te brengen omdat ik ze niet anders kan zien als een TOTALITEIT van twee elementen namelijk EMOTIE en INTELLIGENTIE.

    Daar volgens GOLEMAN de emotie niet kan beheerst worden door (academische) intelligentie passen ze naar mijn gevoel in deze context niet bij elkaar.

    Daarenboven zouden we EMOTIE beter


    28-05-2008, 00:00 geschreven door ametare  
    Reacties (0)
    21-05-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.AVERROËS

    MAGISCH DUMONISME


    AVERROËS ( 1126 – 1198 )



    lz. 264.

    ARISTOTELES had het ontstaan van de natuur zo voorgesteld dat aan de materie, die als zodanig geen werkelijkheid maar alleen mogelijkheid bezit, de vormen worden toegevoegd en dat zo de werkelijkheid ontstaat. Dit wordt door AVERROËS zo uitgelegd dat de vormen zich niet van buiten af bij de materie voegen, maar dat alle vormen potentieel al aanwezig zijn in de materie en zich daaruit in de loop van het ontwikkelingsproces kristalliseren. Een dergelijke opvatting staat natuurlijk ver af van het geloof in de goddelijke schepping uit het niets, zoals die door de mohammedaanse en ook door de christelijke en joodse godsdienst wordt geleerd

    Dit is niet het enige punt waarop AVERROËS in conflict komt met de islamitische dogmatiek. Hij loochent ook de onsterfelijkheid van de individuele ziel en erkent alleen een bovenpersoonlijke, onsterfelijke geest, zodat hij kan zeggen dat niet PLATO en SOCRATES onsterfelijk zijn maar de FILOSOFIE.

    ‘Deze leer, die de mensen voorhoudt het goede te doen omwille van het goede, staat voor AVERROËS zedelijk hoger dan een leer die het doen en laten van de mensen laat bepalen door de verwachting van beloning en straf. Maar juist de leer van Mohammed wordt niet moe zeer beeldend en aanschouwelijk de hellestraffen te beschrijven die de mens in het hiernamaals te wachten staan, alsook de vreugden van het paradijs waar zachte rustbedden, wijn en donkerharige meisjes met mooie grote ogen de gelovige strijder van Allah wachten.’

    STÖRIG H. :

    Een rigoureuze moraal,die eisen stelt waaraan DE MENS onmogelijke kan voldoen, is zinloos.

    AMETARE :

    Een rigoureuze moraal, die eisen stelt waaraan EEN MENS onmogelijke kan voldoen, is zinloos.

    Een rigoureuze kennis, die eisen stelt waaraan EEN MENS onmogelijke kan voldoen, is zinloos.

    Hetgeen voor ‘de ene’ een ‘rigoureuze moraal’ betekent…is daarom nog geen ‘rigoureuze moraal’ voor ‘de andere’.

    Hetgeen voor ‘de ene’ een ‘rigoureuze kennis’ betekent…is daarom nog geen ‘rigoureuze kennis’ voor ‘de andere’.

    HET GOEDE DOEN OM HET GOEDE STAAT

    BOVEN HET GOEDE DOEN EN EEN BELONING VENWACHTEN

    EN

    BOVEN HET KWADE DOEN EN EEN STRAF VERWACHTEN.

    Met welk recht hebben de aanhangers van Mohammed de geschriften van AVERROËS verbrand????



    21-05-2008, 00:00 geschreven door ametare  
    Reacties (0)
    14-05-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.VRIJHEID-DISCIPLINE

    VRIJHEID DISCIPLINE









    14-05-2008, 00:00 geschreven door ametare  
    Reacties (0)
    09-05-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Marina Tsvetajeva




    > DUMONISME <



    MARINA TSVETAJEVA

    Door gedachten aan het ware

    En onvindbare verdoofd,

    Heb ik heel de tuin, papaver

    Na papaverbloem, onthoofd.

    Zo zal eens de dood, bij droge

    Zomer aan een akkerrand,

    Mijn hoofd plukken, onbewogen

    En met achteloze hand.

    Marina Tsvetajeva



    In het licht van de reeds verworven kennis, is hetgeen ons zo gelukkig maakte te hebben ontdekt iets vanzelfsprekend.

    Einstein




    In het licht van de reeds verworven moraliteit, is hetgeen ons zo gelukkig maakte te hebben bereikt iets vanzelfsprekend.

    Ametare




    Een denken dat logisch en wetenschappelijk wil zijn, maar niet de in de werkelijkheid aanwezige tegenspraken in zich op kan nemen en verwerken, daarin niet de hogere eenheid kan ontdekken , heeft geen waarde, want zo alleen kan het denken de levende stroom van de ontwikkeling recht doen. 

                                                                                                                                                                                                        Hegel / Störig



    Een denken dat logisch en wetenschappelijk wil zijn, maar niet de in de werkelijkheid aanwezige tegenspraken in zich op kan nemen en verwerken, van daaruit niet de hogere eenheid kan ontdekken, heeft geen waarde, want zo alleen kan het denken de levende stroom van de ontwikkeling recht doen. 
                                                                                                                                                                                                               Ametare





    De inspanning die we verwezenlijken door studie en training tegen onszelf, ter betrachting onzer geestelijke onafhankelijkheid, is de richtlijn die iedere kritiek weerstaat.

    Ametare



    09-05-2008, 00:00 geschreven door ametare  
    Reacties (0)
    07-05-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Bescheidenheid-Eergevoel

    Bescheidenheid  Eergevoel



    De gemakzuchtige zal U eren…tot de dag dat ge hem belet van U te profiteren.

    De eerzuchtige zal zich uitsloven…tot de dag dat ge hem belet alleen zichzelf te loven.

    DE EERGEVOELIGE- BESCHEIDENE zal U waarderen en zijn taak naar behoren realiseren.

    De gemakzuchtige………………………………………..laat met zich sollen.

    De eerzuchtige…………………………………………… wil met de andere sollen.

    EERGEVOEL- BESCHEIDENHEID niet met zich laten sollen…. niet met de andere willen sollen.

    De eerzuchtige is een slaaf van zijn eerzucht.

    Hij die een TOTALITEIT vormt met een eerzuchtige is mede - slaaf van diens eerzucht.

    De gemakzuchtige is een slaaf van zijn gemakzucht. Hij die een TOTALITEIT vormt met een gemakzuchtige is mede – slaaf van diens gemakzucht.

    -------------------------------------------------------------------------------------------------------------

    NOCH DE EERZUCHTIGE, NOCH DE GEMAKZUCHTIGE IS IN STAAT TOT SAMENWERKING.

    Op de gemakzuchtige kunt ge niet rekenen……want hij is gedetermineerd door zijn gemakzucht(gebrek aan energie).

    Bij de eerzuchtige zult ge u misrekenen….want hij is gedetermineerd door zijn eerzucht (gebrek aan beheersing)

    Op de ‘ Bescheiden – Eergevoelige’ kunt ge rekenen…..want hij is niet- gedetermineerd. (Hij bezit energie + beheersing)

    De gemakzuchtige heeft geen behoefte aan een goed resultaat.

    De eerzuchtige denkt onfeilbaar te zijn.

    (De gemakzuchtige kan niet doen wat hij behoort te doen)

    (De eerzuchtige kan niet laten meer te doen dan wat hij behoort te doen)

    ------------------------------------------------------------------------------------

    De gemakzuchtige(STERNBERG:de afzijdige) wil geen macht om geen verantwoordelijkheid te moeten dragen.

    De eerzuchtige (STERNBERG: de uitslover) trekt alle macht naar zich toe zodat hij ook alle verantwoordelijkheid ,die hij niet kan dragen, op zich trekt.

    DE GEMAKZUCHTIGE

    “ Macht “ laat hem koud omdat hij geen “verantwoordelijkheid” wil dragen.

    DE EERZUCHTIGE

    “ Verantwoordelijkheid” laat hem koud daar hij “alle macht” naar zich toe wil trekken.

    GEMAKZUCHT : onmacht van het eergevoel.

    EERZUCHT : onmacht van de bescheidenheid.

    Zonder bescheidenheid verwordt eergevoel tot eerzucht.

    Zonder eergevoel verwordt bescheidenheid tot gemakzucht.

    --------------------------------------------------------------------------------------------------------------

    De gemakzuchtige is een bezit van zijn gemakzucht. De eergevoelige is een bezitter van zijn eergevoel.

    De eerzuchtige is een bezit van zijn eerzucht. De bescheidene is een bezitter van zijn bescheidenheid.

    Er gaat niets boven het eergevoel om te doen wat ge kunt doen

    Bescheidenheid om te laten wat ge niet kunt doen

    DUMONISME

     





    07-05-2008, 00:00 geschreven door ametare  
    Reacties (0)
    30-04-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.KUNNEN WILLEN

    KUNNEN WILLEN



    “VRIJE WIL” betekent over de nodige intelligentie en over de nodige geestkracht beschikken om te doen wat in bepaalde omstandigheden behoort gedaan te worden.


    DUMONISME


    Zonder ‘KUNNEN’ heeft ‘WILLEN’ geen zin. Zonder ‘WILLEN’ heeft ‘KUNNEN’ geen nut.

    Wat heeft het zin iets te willen doen als ge het absoluut niet kunt doen?

    Wat nut heeft het iets te kunnen doen als ge het absoluut niet wilt doen?

    “HET KUNNEN” stimuleert “HET WILLEN” wanneer ze niet te ver van elkaar verwijderd zijn en voldoende sterk zijn voor een bepaalde opdracht.

    “HET WILLEN” stimuleert “HET KUNNEN” wanneer ze niet te ver van elkaar verwijderd zijn en voldoende sterk zijn voor een bepaalde opdracht.

    KUNNEN DOEN……HETGEEN GE WILT DOEN.

    WILLEN DOEN……HETGEEN GE KUNT DOEN.

    DUMONISME




    <<Waar een wil is…is een weg!.....?>>

    Dit is een uitspraak die goed klinkt.

    Maar die ook aan de werkelijkheid voorbij gaat.

    Zoals HEGEL door aan de werkelijkheid voorbij te gaan kon zeggen:

    “spijtig voor de werkelijkheid”.

    Waar geen ‘wil’ is…..is geen weg. Waar geen ‘kunnen’ is….is geen weg.

    Zonder het “KUNNEN” is het “WILLEN” MACHTELOOS

    Als het ‘kunnen’ te zwak is…………..dan helpt ‘willen’ niet.

    Zonder het “WILLEN” is het “KUNNEN” MACHTELOOS

    Als het ‘willen’ te zwak is…………..dan helpt ‘kunnen’ niet.

    Uw ‘kunnen’ afstellen op uw ‘willen’…in zover dit mogelijk is.

    Uw ‘willen’ afstellen op uw ‘kunnen’...in zover dit noodzakelijk is.

    Wat hebt ge eraan wanneer iemand U wil helpen maar niet kan?

    Wat hebt ge eraan wanneer iemand U kan helpen maar niet wil?





    30-04-2008, 00:00 geschreven door ametare  
    Reacties (0)
    Archief per week
  • 20/04-26/04 2020
  • 17/02-23/02 2020
  • 06/01-12/01 2020
  • 23/12-29/12 2019
  • 09/12-15/12 2019
  • 02/12-08/12 2019
  • 18/11-24/11 2019
  • 11/11-17/11 2019
  • 21/10-27/10 2019
  • 30/09-06/10 2019
  • 23/09-29/09 2019
  • 16/09-22/09 2019
  • 05/08-11/08 2019
  • 01/07-07/07 2019
  • 06/05-12/05 2019
  • 01/04-07/04 2019
  • 21/01-27/01 2019
  • 24/12-30/12 2018
  • 13/08-19/08 2018
  • 17/07-23/07 2017
  • 24/04-30/04 2017
  • 16/01-22/01 2017
  • 24/10-30/10 2016
  • 22/08-28/08 2016
  • 08/08-14/08 2016
  • 18/07-24/07 2016
  • 20/06-26/06 2016
  • 23/05-29/05 2016
  • 09/05-15/05 2016
  • 18/04-24/04 2016
  • 11/04-17/04 2016
  • 07/03-13/03 2016
  • 18/01-24/01 2016
  • 19/10-25/10 2015
  • 07/09-13/09 2015
  • 31/08-06/09 2015
  • 10/08-16/08 2015
  • 27/07-02/08 2015
  • 29/06-05/07 2015
  • 08/06-14/06 2015
  • 01/06-07/06 2015
  • 18/05-24/05 2015
  • 23/03-29/03 2015
  • 09/03-15/03 2015
  • 02/03-08/03 2015
  • 09/02-15/02 2015
  • 02/02-08/02 2015
  • 12/01-18/01 2015
  • 08/12-14/12 2014
  • 24/11-30/11 2014
  • 15/09-21/09 2014
  • 25/08-31/08 2014
  • 17/03-23/03 2014
  • 13/01-19/01 2014
  • 23/12-29/12 2013
  • 04/11-10/11 2013
  • 19/08-25/08 2013
  • 12/08-18/08 2013
  • 10/06-16/06 2013
  • 06/05-12/05 2013
  • 29/04-05/05 2013
  • 01/04-07/04 2013
  • 25/03-31/03 2013
  • 04/03-10/03 2013
  • 18/02-24/02 2013
  • 04/02-10/02 2013
  • 29/10-04/11 2012
  • 22/12-28/12 2008
  • 15/12-21/12 2008
  • 08/12-14/12 2008
  • 01/12-07/12 2008
  • 24/11-30/11 2008
  • 17/11-23/11 2008
  • 10/11-16/11 2008
  • 27/10-02/11 2008
  • 20/10-26/10 2008
  • 13/10-19/10 2008
  • 06/10-12/10 2008
  • 29/09-05/10 2008
  • 22/09-28/09 2008
  • 15/09-21/09 2008
  • 08/09-14/09 2008
  • 25/08-31/08 2008
  • 18/08-24/08 2008
  • 11/08-17/08 2008
  • 04/08-10/08 2008
  • 28/07-03/08 2008
  • 21/07-27/07 2008
  • 14/07-20/07 2008
  • 07/07-13/07 2008
  • 23/06-29/06 2008
  • 16/06-22/06 2008
  • 09/06-15/06 2008
  • 02/06-08/06 2008
  • 26/05-01/06 2008
  • 19/05-25/05 2008
  • 12/05-18/05 2008
  • 05/05-11/05 2008
  • 28/04-04/05 2008
  • 21/04-27/04 2008
  • 07/04-13/04 2008
  • 31/03-06/04 2008
  • 24/03-30/03 2008
  • 17/03-23/03 2008
    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.

    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek

    Blog als favoriet !
    Zoeken in blog


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs