DUMONISME
MAGISCH DUMONISME
Inhoud blog
  • LEVEN
  • plotinus
  • LAM of LEEUW
  • HET ENE HET ANDERE
  • wederzijdse waardering
  • EVENWICHTIG
  • mens & omgeving
  • FICHTE
  • NOBEL ALFRED
  • GOED & SLECHT
  • anorexia - vraatzucht
  • BREIN
  • UITERSTEN
  • willen forceren laten begaan
  • GEVOELIG
  • weinberg gerard
  • GEEST- TOTALITEIT
  • FEYNMAN
  • AVERROËS
  • willen forceren laten begaan
  • vrij en gedisciplineerd
  • MENCIUS -MIDDENWEG
  • PRIGOGINE ILYA
  • LICHT
  • wikken & wegen
  • voldaan & gelukkig
  • PLOTINUS
  • VRIJHEID
  • AMETARE
  • magisch dumonisme
  • massa - eenling
  • VALERY PAUL
  • Tekortschieten Overdrijven
  • gestructureerd verward
  • VERTROUWEN
  • HEGEL MARX
  • moedig voorzichtig
  • REDE
  • wederzijdse waardering
  • Heraclitus-Prigogine
  • mysticus materialist
  • Moraliteit Kennis
  • meningsuiting
  • DUMONISME
  • Het mogelijke willen
  • DISCIPLINE VRIJHEID
  • MENS
  • kuddegeest individualisme
  • Oorzaak Verschijnsel
  • GEESTKRACHT INTELLIGENTIE
    23-07-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ARISTOTELES

    ARISTOTELES ( 384 – 322 )

    ARISTOTELES

    HET ‘MIDDEN’ DAARVAN IS EEN HOOGSTE




    MAGISCH DUMONISME




    23-07-2008, 00:00 geschreven door ametare  
    Reacties (0)
    16-07-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.PLATO

    PLATO (427 – 347 )


    MAGISCH DUMONISME





    HEIDEGGER

    ‘Inleiding in de metafysica’ – blz. 221 :

    De idee der ideeën, de hoogste idee, is volgens PLATO , de idee van het goede.

    Het “GOEDE” betekent hier niet het moreel betamelijke, maar het degelijke dat presteert wat behoorlijk is en dit kan presteren.

    Het is het regulatieve als zodanig, dat wat het zijn pas het vermogen geeft, zelf als voorbeeld te wezen. Datgene wat zo’n vermogen verleent, is het primair vermogende.

    ____________________________________________________________

    .

    PLATO

    Vertaald door Xaveer de Win

    BOEK 2 - De staat – blz. 123/124

    Want wie een goede ziel bezit, is zelf goed. Die andere echter, die zo knap is om overal kwaad te ruiken, die zelf duizend onrechtvaardigheden heeft gepleegd en van alle markten thuis is en die zichzelf voor een verstandige kop houdt, die zal, wanneer hij in een gezelschap van mensen van zijn slag is, een wondere schranderheid vertonen in het nemen van voorzorgen, omdat hij slechts te kijken heeft naar de voorbeelden, die hij in zichzelf bezit. Maar laat hij eens in aanraking komen met goede mensen, die reeds een dag ouder zijn, wat een mal figuur slaat hij dan met zijn misplaatst wantrouwen en zijn onbekendheid met een zedelijk gezond karakter. Van zo iets vindt hij immers geen voorbeeld in zichzelf. Maar doordat hij méér met slechte dan met brave mensen te maken heeft, heeft hijzelf- en hebben ook de anderen- de indruk dat hij veeleer een knappe kop dan een domkop is.

    BOEK 2 – DE STAAT – blz. 127

    Zo zijn er dan blijkbaar TWEE ELEMENTEN in de menselijke ziel: vurigheid en wijsgerigheid; en nu zou ik durven beweren dat een god aan de mensen beide methoden, muziek en gymnastiek, heeft geschonken met het oog op het ontwikkelen van die twee beginselen en niet van ziel en lichaam, tenzij onrechtstreeks. VURIGHEID en WIJSGERIGHEID dienen zij onderling harmonisch te stemmen, als snaren die men aanspant of ontspant tot zij de gewenste toonhoogte bereikt hebben.

    BOEK 2 – DE STAAT – blz. 236/237

    Neem om ’t even welke zaden of spruiten, zowel van planten als van dieren. Krijgen die niet hun passend voedsel, het klimaat of de plaats die ze nodig hebben, dan weten we dat ze, naarmate ze sterker zijn des te meer behoefte hebben aan dingen die voor hen passen. VOOR IETS WAT GOED IS, IS KWAAD IMMERS EEN ERGERE VIJAND DAN VOOR HET NIET-GOEDE.

    - Natuurlijk.

    - Zo is het ook maar redelijk, zou ik zeggen, dat de beste natuur op, niet - aangepaste wijze gevoed, er slechter aan toe is dan een doodgewone.

    - Dat is inderdaad redelijk.

    - En, Adimantus, vroeg ik, mogen we dan ook niet beweren dat de edelaardigste zielen ook bij uitstek slecht worden wanneer ze een slechte opvoeding treffen? Of denkt ge dat de grote misdaden en de volslagen verdorvenheid de vrucht zijn van een ordinaire natuur, en niet veelleer van een jeugdig- sterke, maar door verkeerde opvoeding bedorven natuur, terwijl een zwakke natuur nooit of nimmer grote dingen zomin in goede als in slechte zin, zal voortbrengen?

    BOEK 2 – BRIEVEN VII – blz. 984/985

    Zoals bij de meesten het geval is wat hun zielgesteldheid ten opzichte van het leren en van de zogenaamde moraliteit betreft- is deze moraliteit verdorven, dan zou zelfs Lynceus niet kunnen maken dat zulke individuen zien. Met één woord, als ge geen verwantschap bezit met het voorwerp, zal noch een vlugge geest, noch een goed geheugen u er ooit toe brengen kennis te verwerven. Want kennis schiet gewoon geen wortel in zijnswijzen die niet bij elkaar horen. Wie derhalve niet natuurlijk- aangepast is aan, en verwant met het rechtvaardige en al wat schoon is, hij moge op allerlei ander gebied nog zo begaafd zijn zowel om bij te leren als te onthouden; of wie er wél mee verwant is maar traag van leren en slecht van onthouden: zij zullen, de ene zomin als de andere, er nooit toe komen de waarheid te achterhalen nopens deugd of ondeugd, althans niet in de mate waarin dit mogelijk is. Want bij het leren moet men die dingen weten te verzoenen: zoals men ook over de werkelijkheid als geheel tegelijk waarheid en leugen moet vernemen, met voortdurende oefening en veel tijd, zoals ik bij het begin zei. Alleen dank zij het tegen-elkaar aanwrijven, van elk dier factoren:namen, bepalingen, gezichts- en andere zintuiglijke waarnemingen; dank zij een welwillend onderzoek, dat vrij blijft van elke kwaadwilligheid in het vragen zowel als het antwoorden- alleen dan, en moeizaam nog, gaat over elke factor het licht uitstralen van bezonnenheid en verstand, van een verstand dat zich zo intensief inspant als menselijk- mogelijk is.

    _________________________________________

    STÖRIG

    Geschiedenis van de filosofie : blz. 173 :

    Het Griekse woord ‘sophrosyne’ duidt op evenwicht, op het vermogen om het juiste midden te houden tussen genot en ascese, tussen strengheid en toegeeflijkheid, en ook op de voorname houding die in de omgang zowel platte vertrouwelijkheid als koele afstandelijkheid vermijdt. De gerechtigheid ten slotte omvat alle andere deugden: zij bestaat in de harmonische verhouding van de drie functies van de ziel en de daarmee samenhangende deugden

    ____________________________________________



    Er is misplaatst wantrouwen….maar er is ook…..onverantwoord vertrouwen.

    De TWEE ELEMENTEN in de menselijke ziel.

    VURIGHEID (Energie + Beheersing) of (Geestkracht +Beheersing)

    MORALITEIT

    WIJSGERIGHEID (Vlug van geest + Goed geheugen) of (Intelligentie + Geheugen)

    KENNIS


    16-07-2008, 00:00 geschreven door ametare  
    Reacties (0)
    09-07-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ALEGIST

    ALEGIST

    MAGISCH DUMONISME



    De altruïst is bereid tegemoet te komen aan onrechtmatige eisen.

    De egoïst is niet bereid tegemoet te komen aan rechtmatige verlangens.

    De alegist is bereid tegemoet te komen aan rechtmatige verlangens.

    De alegist is niet bereid tegemoet te komen aan onrechtmatige eisen.

    ___________________________________________________________






    KANT

    “ De deugd komt voort uit autonomie”

    __________________________________________________

    CONFUCIUS

    “Wie de mensen liefheeft, sterkt hen omdat hijzelf verlangt gesterkt te worden; hij helpt

    de mensen tot hun doel te komen, omdat hijzelf verlangt het zijne te bereiken.”

    __________________________________________________________________

    De egoïst bekommert zich niet om de andere………

    Ook niet wanneer hij er voordeel zou mee hebben. (hij is ‘gedetermineerd’).

    ( wie de andere te zeer verzwakt…Kan op die andere niet meer rekenen)

    De altruïst bekommert zich niet om zichzelf………..

    Ook niet wanneer de andere er voordeel zou mee hebben .(hij is ‘gedetermineerd’)

    ( wie zichzelf te zeer verzwakt…. Kan voor die andere niets meer doen)

    DE ALEGIST BEKOMMERT ZICH OM DE ANDERE EN OM ZICHZELF WANT HIJ

    WEET DAT ZOWEL DE ANDERE ALS HIJZELF ER VOORDEEL MEE HEEFT.

    EGOÏSME

    betekent uitsluitend ‘nemen’.

    ALTRUÏSME

    betekent uitsluitend ‘geven’.

    ALEGISME

    betekent ‘GEVEN en KRIJGEN’.


    De egoïst heeft het moeilijk om zich voor te stellen dat niet iedereen een egoïst is.

    De altruïst heeft het moeilijk om zich voor te stellen dat niet iedereen een altruïst is.

    De alegist heeft het moeilijk om zich voor te stellen dat niet iedereen een alegist is.

    Alleen de alegist kan uit ervaringen voordeel halen… omdat hij ‘niet-gedetermineerd’ is.





    09-07-2008, 00:00 geschreven door ametare  
    Reacties (0)
    25-06-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.BOHR EINSTEIN

    MAGISCH DUMONISME


                       BOHR NIELS ( 1885 - 1962 )                                                                                        EINSTEIN ALBERT(1879 – 1955)

    FEYNMAN RICHARD ( 1918 – 1988 )

    PRIGOGINE ILYA ( 1917 – 2003 )

    CAPRA Frithof : ‘De tao van fysica’ . blz. 296 :

    EINSTEIN heeft het bestaan van niet-lokale variabelen en het daaruit voortvloeiende fundamentele karakter van de waarschijnlijkheidsbenadering nooit kunnen aanvaarden. Dat was de inhoud van zijn historische discussies met Niels BOHR in de jaren twintig, waarin EINSTEIN met zijn beroemde beeldspraak ‘God dobbelt niet ‘ tot uitdrukking bracht dan hij zich lijnrecht tegenover BOHRS interpretatie van de quantumtheorie opstelde. Aan het eind van de discussie moest EINSTEIN toegeven dat de quantumtheorie, zoals die door BOHR en HEISENBERG werd geïnterpreteerd, een consistent denksysteem vormde, maar hij bleef ervan overtuigd dat er ergens in de toekomst een deterministische interpretatie zou worden gevonden in termen van lokale verborgen variabelen.

    Waar EINSTEINS meningsverschil met BOHR in wezen op neerkwam was zijn vaste overtuiging dat er een of andere uitwendige werkelijkheid bestond, opgebouwd uit afzonderlijke ruimtelijk gescheiden elementen.

    ________________________________________

    DAVID HUME

    ( 1711 – 1776 )

    RIDLEY MATT : ‘Wat ons mens maakt’. blz. 287 :

    “HUME was van mening dat ons handelen ofwel gedetermineerd is, en in dat geval hebben wij er niets over te vertellen, of dat ons handelen afhankelijk is van het toeval, en in dat geval hebben we er evenmin iets over te vertellen…..Kunt u het nog volgen?”

    _________________________________________________

    ‘Determinisme’ en ’Indeterminisme’ sluiten elkaar uit.

    Dit heeft tot gevolg dat ze niet naar elkaar kunnen groeien.

    ‘Gedetermineerd’ en ‘Niet-gedetermineerd’ sluiten elkaar niet uit.

    Op de afbeelding kunt U zien hoe het mogelijk is dat de gedetermineerde elementen door naar elkaar toe te groeien zichzelf overstijgen en zelf een andere benaming krijgen en zo het ontstaan van het ‘niet-gedetermineerd zijn’ mogelijk maakt.

    Er gebeurt dus een overgang van ‘gedetermineerd zijn’ naar ‘niet-gedetermineerd zijn’, maar die spijtig genoeg zo moeilijk in woorden te verklaren is.

    Voorbeeld

    Losbandigheid – Dictatuur wordt : (Vrijheid - Discipline)

    Daar zowel BOHR als EINSTEIN erop gesteld waren om de waarheid te achterhalen en niet om gelijk te krijgen zou er een toenadering tussen beide mogelijk geweest zijn.

    _____________________________________________________________

    RICHARD FEYNMAN

    DEVREESE Jozef T. :

    Op het conceptuele vlak verschaft de FEYNMAN pad-integraal formulering, met haar scherpe bepaling van de basis-axioma’s, een geraffineerde interpretatie van de fundamenten van de kwantumtheorie. Zij maakt onder meer de discussie over het “golfkarakter”tegenover het “deeltjeskarakter” van de bouwstenen (elektronen, atomen) overbodig : deze ‘quanta’ zijn noch golf noch deeltje maar worden gekarakterizeerd door een eigen, precies gedefinieerd gedrag waarmee evenwel geen beeld uit onze dagelijkse waarneming overeenkomt. Deze scherp omlijnde interpretatie verdringt de oorspronkelijke vagere omschrijving van BOHR, DE BROGLIE en anderen, en vermijdt een aantal paradoksen.

    FEYNMANS PAD-INTEGRAAL werd de onmisbare fundering van de nieuwste ontwikkelingen in de inzichten in mikro- en makro- kosmos: de theorie die zwaartekracht en kwantumtheorie voor het eerst, tot op zekere hoogte samensmelt, was dwingend verbonden met de FEYNMAN pad-integraal. Ook de zogenaamde ijktheorie, de nieuwe graal van de natuurkunde, groeide vanuit de pad-integraal. De ijktheorie laat onder meer toe radioactiviteit en elektromagnetisme te unificeren.

    GOLF + DEELTJE

    ZWAARTEKRACHT + KWANTUMTHEORIE

    RADIOACTIVITEIT + ELEKTROMAGNETISME

    Hoewel FEYNMAN zelf zei :

    “Het is juist om te stellen dat niemand kwantumtheorie begrijpt”.

    Wordt algemeen aanvaard dat hij zelf het diepste en scherpst afgelijnde inzicht bezat over de kwantumwereld.

    ___________________________________________________________

    De complexiteit is zo groot dat het uiterst moeilijk is om meer duidelijkheid te scheppen.


    Nochtans stellen we vast dat BOHR – EINSTEIN - FEYNMAN - PRIGOGINE en ook anderen ons duidelijk hebben getoond waar het naar toe moet.

    Het ‘Magisch - Dumonisme’ zullen we nooit kunnen begrijpen zoals we het ‘eenzijdige’ begrijpen maar daardoor zal het ook een charme |& aantrekkingskracht behouden die ons zal blijven boeien.




    25-06-2008, 00:00 geschreven door ametare  
    Reacties (0)
    18-06-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.PRIGOGINE ILYA

    PRIGOGINE ILYA (1917 – 2003)


    MAGISCH DUMONISME

    ILYA PRIGOGINE & ISABELLE STENGELS.

    ORDE UIT CHAOS

    ( De nieuwe dialoog van de mens met de natuur)






    CAPRA : Het levensweb : blz. 181/193

    Centraal in PRIGOGINE visie staat de gelijktijdigheid van “STRUCTUUR “ en “VERANDERING “. Van “ RUST “ en “ BEWEGING “.

    PRIGOGINE.

    “ Op dit moment groeien de wereld die we om ons zien en de wereld die we in ons zien naar elkaar toe. Dat naar elkaar toe groeien van twee werelden is wellicht een van de belangrijkste culturele ontwikkelingen van onze eeuw ”.

    DISSIPATIEVE STRUCTUREN.

    Een dissipatieve structuur is een geordend dynamisch regime dat balanceert tussen de rust van de stabiele evenwichtstoestand en de uit de hand gelopen instabiliteit van een volkomen chaotische stroming.

    _________________________________________________________


    ILYA PRIGOGINE

    HET EINDE VAN DE ZEKERHEDEN

    Blz.163 :

    Heel zijn leven heeft EINSTEIN de droom nagejaagd van een verenigde theorie die alle wisselwerkingen omvat. We belanden hier bij een onverwachte conclusie: misschien vereist het realiseren van die droom een evolutieve opvatting van het universum! Een verenigde theorie zou dan onlosmakelijk verbonden zijn met de verbroken tijdssymmetrie van het heelal. Dat kan slechts waar zijn als bepaalde velden een andere rol spelen dan andere ( in dit geval het veld dat geassocieerd is aan de conforme factor tegenover het massadragende veld). De unificatie zou dus een ‘dialectische’ opvatting over de natuur impliceren. Blz. 168 – 170:

    Blz. 168 – 170 :

    Niettemin kunnen we begrijpen dat EINSTEIN weigerde te aanvaarden dat alleen het toeval het antwoord kon zijn op onze vragen. Het zuivere toeval is evenzeer een ontkenning van de realiteit en van ons verlangen om de wereld te begrijpen als het determinisme. Wat wij hebben proberen op te bouwen is een smalle weg tussen die twee opvattingen die evenzeer tot vervreemding leiden, die van een wereld beheerst door wetten die geen enkele plaats laten voor het nieuwe, en die van een absurde, acausale wereld, waar niets voorzien of in algemene termen beschreven kan worden.

    Het zoeken naar die smalle weg is het onderwerp van dit boek.

    Wat zich vandaag begint af te tekenen is dus een beschrijving die een middenweg kiest tussen twee vervreeemdende voorstellingen, die van een deterministische wereld en die van een arbitraire wereld die slechts onderworpen is aan het toeval. De wetten regeren de wereld niet, maar de wereld wordt ook niet geregeerd door het toeval. De natuurwetten komen overeen met een nieuwe vorm van begrijpelijkheid, uitgedrukt door de irreducibele probabilistische voorstellingen.

    Bij dat construeren van een smalle weg tussen blinde wetten en willekeurige gebeurtenissen, ontdekken we dat een groot deel van de wereld om ons heen tot nu toe ‘door de mazen van het wetenschappelijke net is geglipt’, om het met WHITEHEAD te zeggen. We onderscheiden nieuwe horizonten, nieuwe vragen, nieuwe gevaren. We beleven een bevoorrecht ogenblik in de geschiedenis van de wetenschap. Ik hoop dat ik die overtuiging aan mijn lezers heb kunnen overdragen.

    “HET EINDE VAN DE ZEKERHEDEN”.

    Zouden we BOHR en EINSTEIN hebben kunnen verzoenen?

    We kunnen de vraag stellen al weten we goed dat ze onbeantwoord zal blijven.

    Misschien is het JA, want we behouden het probalistische karakter van de Kwantummechanica, dat BOHR dierbaar was, maar tegelijk elimineren we het subjectivistische aspect ervan overeenkomstig de wens van EINSTEIN

     



    18-06-2008, 00:00 geschreven door ametare  
    Reacties (0)
    11-06-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ORCHA

    ORCHA

    KAUFFMAN

    CAPRA : Levensweb : blz. 203 :

    Complexe tweewaardige netwerken





    Een geordend regime met bevroren componenten.

    Een chaotisch regime zonder bevroren componenten.

    Een grensgebied tussen ORDE en CHAOS, waar bevroren componenten net beginnen te “smelten”.



    KAUFFMAN belangrijkste hypothese is dat levende systemen zich bevinden in dat grensgebied dicht aan de rand van de CHAOS

    Volgens hem zouden diep in het geordende gebied de eilanden van activiteit te klein en te geïsoleerd zijn om de verbreiding van complex gedrag door het systeem mogelijk te maken. Aan de ander kant zou het systeem diep in het chaotische gebied veel te gevoelig zijn voor verstoringen om zijn organisatie in stand te kunnen houden. Natuurlijk selectie zou daarom levende systemen ‘aan de rand van de chaos’ bevoordelen en in stand houden, omdat die het best in staat zijn om complex en flexibel gedrag te coördineren, dat wil zeggen : om zich aan te passen en te evolueren.

    VON NEUMANN John

    LEWIN Roger : Complexiteit – Het grensgebied van de chaos blz. 64/65:

    CELLENAUTOMATEN EN HUN MOGELIJKHEDEN TOT ZELFREPRODUKTIE

    JOHN VON NEUMANN , de briljante Hongaarse wiskundige, vond in de jaren vijftig de cellenautomaten uit tijdens zijn zoektocht naar zelfreproducerende machines. Cellenautomaten zijn een bepaald type complexe dynamische systemen. Stel u een onbegrensd raster van vierkantjes voor, een oneindig groot vel ruitjespapier als het ware. Elk van die vierkantjes of cellen is zwart of wit, afhankelijk van de activiteit van de naburige cellen. Voor de toestand van een cel gelden eenvoudige regels, bijvoorbeeld dat als vier of meer van de acht aangrenzende cellen wit zijn, de toestand van de cel in het midden verandert. Evenals Boole-netwerken doorlopen cellenautomaten een reeks toestanden, waarbij elke cel de activiteit van zijn buren bekijkt en daarop volgens de regels reageert. Er ontwikkelen zich complexe, dynamische patronen die over het hele raster dwalen. De aard daarvan wordt beïnvloed, maar niet volledig bepaald, door de activiteitenregels. Merk op dat de globale structuur hierbij ontstaat vanuit lokale activiteitenregels, een kenmerk van complexe systemen.

    DUMONISME

    Aan de rand van de CHAOS beginnen de componenten te 'smelten'.

    Aan de rand van de ORDE beginnen de componenten te 'bevriezen'.





    11-06-2008, 00:00 geschreven door ametare  
    Reacties (0)
    04-06-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Tegenspoed Voorspoed

    TEGENSPOED VOORSPOED.


    MAGISCH DUMONISME

    BOVEN TEGENSPOED & VOORSPOED STAAN.

    TEGENSPOED

    Is een nadeel wanneer ge u laat overmannen.

    Een voordeel wanneer ge u weet te vermannen.





    VOORSPOED

    Is een voordeel wanneer ge u weet te beheersen.

    Een nadeel wanneer ge u niet kunt beheersen.


    TEGENSPOED kan toeval zijn……………….ZICH VERMANNEN is geen toeval.

    VOORSPOED kan toeval zijn…………….......ZICH BEHEERSEN is geen toeval.

    _____________________________________________________________________

    Wanneer ‘alles’ tegelijk tegenvalt…..dan wordt het ‘te moeilijk’ voor de persoon en voelt hij zich ongelukkig.

    Wanneer ‘alles’ tegelijk meevalt…dan wordt het ‘te gemakkelijk’ voor de persoon en voelt hij zich onvoldaan.



    Het is mogelijk dat bij ‘dezelfde voorspoed’…..

    De ene persoon zich weet te beheersen.

    De andere zich niet kan beheersen.



    Het is mogelijk dat bij ’dezelfde tegenspoed’…..

    De ene persoon zich weet te vermannen.

    De andere zich niet kan vermannen




    04-06-2008, 00:00 geschreven door ametare  
    Reacties (0)
    28-05-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.GEESTKRACHT INTELLIGENTIE

    GEESTKRACHT INTELLIGENTIE

    MAGISCH DUMONISME





    NIETZSCHE

    Kennis is een leugen.

    Moraal is een list.

    -------------------------------------------------------

    Alleen het afzonderlijke is verwerpelijk.

    ________________________________________________________________

    De intelligente zonder geestkracht gebruikt de leugen.

    De geestkrachtige zonder intelligentie gebruikt de list.

    De Intelligente – Geestkrachtige is op zijn hoede voor…………… ‘zichzelf en (of) de andere iets wijs te maken’.

    Domheid is blijvend…….Onwetendheid kan tijdelijk zijn.

    Immoraliteit is blijvend…...Morele zwakte kan tijdelijk zijn.

    CONFUCIUS

    Betwijfel niet dat anderen kunnen wat je zelf niet kunt.
    Bespot anderen niet omdat zij niet kunnen wat jij wel kunt.

    De geestkracht- sterke maar intelligent- zwakke legt de lat hoog…voor zichzelf en de andere…. hetgeen de “Moraliteit” betreft…maar niet hetgeen de “Kennis” betreft.

    De intelligent- sterke maar geestkracht- zwakke legt de lat hoog voor zichzelf en de andere…hetgeen de “Kennis” betreft…maar niet hetgeen de “Moraliteit” betreft.

    ___________________________________________________________________________

    GEESTKRACHT INTELLIGENTIE

    DANIEL GOLEMAN : Emotionele intelligentie: blz. 377 :

    “Ten slotte ligt ons niveau van emotionele intelligentie niet genetisch vast, en ontwikkelt het zich ook niet alleen in de vroege jeugd. Het heeft er alles van dat emotionele intelligentie, in tegenstelling tot het Iq dat na onze tienerjaren weinig verandert, grotendeels kan worden aangeleerd en gedurende ons leven van onze ervaringen leert en zich blijft ontwikkelen: we kunnen er in de loop van ons leven vaardiger in worden”.

    ACADEMISCHE INTELLIGENTIE - EMOTIONELE INTELLIGENTIE

    ??

    AMETARE :

    INTELLIGENTIE op zich kan men niet gelijkstellen met KENNIS.

    Maar ook :

    GEESTKRACHT op zich kan men niet gelijkstellen met MORALITEIT.

    Kennis = intelligentie + studie (aangeboren + aangeleerd)

    Moraliteit = geestkracht + training(aangeboren + getraind)

    Of aan aangeboren intelligentie veel kan veranderd worden laat ik in het midden.

    Of aan aangeboren geestkracht veel kan veranderd worden laat ik in het midden.

    De TOTALITEIT “KENNIS” kan hoofdzakelijk veranderen door STUDIE.

    De TOTALITEIT “MORALITEIT” kan hoofdzakelijk veranderen door TRAINING.

    CHINEES SPREEKWOORD

    Emotie zonder verstand is ellende; verstand zonder emotie is een dorre woestijn.

    “EMOTIONELE INTELLIGENTIE”

    Het lukt mij niet deze uitdrukking ergens onder te brengen omdat ik ze niet anders kan zien als een TOTALITEIT van twee elementen namelijk EMOTIE en INTELLIGENTIE.

    Daar volgens GOLEMAN de emotie niet kan beheerst worden door (academische) intelligentie passen ze naar mijn gevoel in deze context niet bij elkaar.

    Daarenboven zouden we EMOTIE beter


    28-05-2008, 00:00 geschreven door ametare  
    Reacties (0)
    21-05-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.AVERROËS

    MAGISCH DUMONISME


    AVERROËS ( 1126 – 1198 )



    lz. 264.

    ARISTOTELES had het ontstaan van de natuur zo voorgesteld dat aan de materie, die als zodanig geen werkelijkheid maar alleen mogelijkheid bezit, de vormen worden toegevoegd en dat zo de werkelijkheid ontstaat. Dit wordt door AVERROËS zo uitgelegd dat de vormen zich niet van buiten af bij de materie voegen, maar dat alle vormen potentieel al aanwezig zijn in de materie en zich daaruit in de loop van het ontwikkelingsproces kristalliseren. Een dergelijke opvatting staat natuurlijk ver af van het geloof in de goddelijke schepping uit het niets, zoals die door de mohammedaanse en ook door de christelijke en joodse godsdienst wordt geleerd

    Dit is niet het enige punt waarop AVERROËS in conflict komt met de islamitische dogmatiek. Hij loochent ook de onsterfelijkheid van de individuele ziel en erkent alleen een bovenpersoonlijke, onsterfelijke geest, zodat hij kan zeggen dat niet PLATO en SOCRATES onsterfelijk zijn maar de FILOSOFIE.

    ‘Deze leer, die de mensen voorhoudt het goede te doen omwille van het goede, staat voor AVERROËS zedelijk hoger dan een leer die het doen en laten van de mensen laat bepalen door de verwachting van beloning en straf. Maar juist de leer van Mohammed wordt niet moe zeer beeldend en aanschouwelijk de hellestraffen te beschrijven die de mens in het hiernamaals te wachten staan, alsook de vreugden van het paradijs waar zachte rustbedden, wijn en donkerharige meisjes met mooie grote ogen de gelovige strijder van Allah wachten.’

    STÖRIG H. :

    Een rigoureuze moraal,die eisen stelt waaraan DE MENS onmogelijke kan voldoen, is zinloos.

    AMETARE :

    Een rigoureuze moraal, die eisen stelt waaraan EEN MENS onmogelijke kan voldoen, is zinloos.

    Een rigoureuze kennis, die eisen stelt waaraan EEN MENS onmogelijke kan voldoen, is zinloos.

    Hetgeen voor ‘de ene’ een ‘rigoureuze moraal’ betekent…is daarom nog geen ‘rigoureuze moraal’ voor ‘de andere’.

    Hetgeen voor ‘de ene’ een ‘rigoureuze kennis’ betekent…is daarom nog geen ‘rigoureuze kennis’ voor ‘de andere’.

    HET GOEDE DOEN OM HET GOEDE STAAT

    BOVEN HET GOEDE DOEN EN EEN BELONING VENWACHTEN

    EN

    BOVEN HET KWADE DOEN EN EEN STRAF VERWACHTEN.

    Met welk recht hebben de aanhangers van Mohammed de geschriften van AVERROËS verbrand????



    21-05-2008, 00:00 geschreven door ametare  
    Reacties (0)
    14-05-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.VRIJHEID-DISCIPLINE

    VRIJHEID DISCIPLINE









    14-05-2008, 00:00 geschreven door ametare  
    Reacties (0)
    09-05-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Marina Tsvetajeva




    > DUMONISME <



    MARINA TSVETAJEVA

    Door gedachten aan het ware

    En onvindbare verdoofd,

    Heb ik heel de tuin, papaver

    Na papaverbloem, onthoofd.

    Zo zal eens de dood, bij droge

    Zomer aan een akkerrand,

    Mijn hoofd plukken, onbewogen

    En met achteloze hand.

    Marina Tsvetajeva



    In het licht van de reeds verworven kennis, is hetgeen ons zo gelukkig maakte te hebben ontdekt iets vanzelfsprekend.

    Einstein




    In het licht van de reeds verworven moraliteit, is hetgeen ons zo gelukkig maakte te hebben bereikt iets vanzelfsprekend.

    Ametare




    Een denken dat logisch en wetenschappelijk wil zijn, maar niet de in de werkelijkheid aanwezige tegenspraken in zich op kan nemen en verwerken, daarin niet de hogere eenheid kan ontdekken , heeft geen waarde, want zo alleen kan het denken de levende stroom van de ontwikkeling recht doen. 

                                                                                                                                                                                                        Hegel / Störig



    Een denken dat logisch en wetenschappelijk wil zijn, maar niet de in de werkelijkheid aanwezige tegenspraken in zich op kan nemen en verwerken, van daaruit niet de hogere eenheid kan ontdekken, heeft geen waarde, want zo alleen kan het denken de levende stroom van de ontwikkeling recht doen. 
                                                                                                                                                                                                               Ametare





    De inspanning die we verwezenlijken door studie en training tegen onszelf, ter betrachting onzer geestelijke onafhankelijkheid, is de richtlijn die iedere kritiek weerstaat.

    Ametare



    09-05-2008, 00:00 geschreven door ametare  
    Reacties (0)
    07-05-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Bescheidenheid-Eergevoel

    Bescheidenheid  Eergevoel



    De gemakzuchtige zal U eren…tot de dag dat ge hem belet van U te profiteren.

    De eerzuchtige zal zich uitsloven…tot de dag dat ge hem belet alleen zichzelf te loven.

    DE EERGEVOELIGE- BESCHEIDENE zal U waarderen en zijn taak naar behoren realiseren.

    De gemakzuchtige………………………………………..laat met zich sollen.

    De eerzuchtige…………………………………………… wil met de andere sollen.

    EERGEVOEL- BESCHEIDENHEID niet met zich laten sollen…. niet met de andere willen sollen.

    De eerzuchtige is een slaaf van zijn eerzucht.

    Hij die een TOTALITEIT vormt met een eerzuchtige is mede - slaaf van diens eerzucht.

    De gemakzuchtige is een slaaf van zijn gemakzucht. Hij die een TOTALITEIT vormt met een gemakzuchtige is mede – slaaf van diens gemakzucht.

    -------------------------------------------------------------------------------------------------------------

    NOCH DE EERZUCHTIGE, NOCH DE GEMAKZUCHTIGE IS IN STAAT TOT SAMENWERKING.

    Op de gemakzuchtige kunt ge niet rekenen……want hij is gedetermineerd door zijn gemakzucht(gebrek aan energie).

    Bij de eerzuchtige zult ge u misrekenen….want hij is gedetermineerd door zijn eerzucht (gebrek aan beheersing)

    Op de ‘ Bescheiden – Eergevoelige’ kunt ge rekenen…..want hij is niet- gedetermineerd. (Hij bezit energie + beheersing)

    De gemakzuchtige heeft geen behoefte aan een goed resultaat.

    De eerzuchtige denkt onfeilbaar te zijn.

    (De gemakzuchtige kan niet doen wat hij behoort te doen)

    (De eerzuchtige kan niet laten meer te doen dan wat hij behoort te doen)

    ------------------------------------------------------------------------------------

    De gemakzuchtige(STERNBERG:de afzijdige) wil geen macht om geen verantwoordelijkheid te moeten dragen.

    De eerzuchtige (STERNBERG: de uitslover) trekt alle macht naar zich toe zodat hij ook alle verantwoordelijkheid ,die hij niet kan dragen, op zich trekt.

    DE GEMAKZUCHTIGE

    “ Macht “ laat hem koud omdat hij geen “verantwoordelijkheid” wil dragen.

    DE EERZUCHTIGE

    “ Verantwoordelijkheid” laat hem koud daar hij “alle macht” naar zich toe wil trekken.

    GEMAKZUCHT : onmacht van het eergevoel.

    EERZUCHT : onmacht van de bescheidenheid.

    Zonder bescheidenheid verwordt eergevoel tot eerzucht.

    Zonder eergevoel verwordt bescheidenheid tot gemakzucht.

    --------------------------------------------------------------------------------------------------------------

    De gemakzuchtige is een bezit van zijn gemakzucht. De eergevoelige is een bezitter van zijn eergevoel.

    De eerzuchtige is een bezit van zijn eerzucht. De bescheidene is een bezitter van zijn bescheidenheid.

    Er gaat niets boven het eergevoel om te doen wat ge kunt doen

    Bescheidenheid om te laten wat ge niet kunt doen

    DUMONISME

     





    07-05-2008, 00:00 geschreven door ametare  
    Reacties (0)
    30-04-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.KUNNEN WILLEN

    KUNNEN WILLEN



    “VRIJE WIL” betekent over de nodige intelligentie en over de nodige geestkracht beschikken om te doen wat in bepaalde omstandigheden behoort gedaan te worden.


    DUMONISME


    Zonder ‘KUNNEN’ heeft ‘WILLEN’ geen zin. Zonder ‘WILLEN’ heeft ‘KUNNEN’ geen nut.

    Wat heeft het zin iets te willen doen als ge het absoluut niet kunt doen?

    Wat nut heeft het iets te kunnen doen als ge het absoluut niet wilt doen?

    “HET KUNNEN” stimuleert “HET WILLEN” wanneer ze niet te ver van elkaar verwijderd zijn en voldoende sterk zijn voor een bepaalde opdracht.

    “HET WILLEN” stimuleert “HET KUNNEN” wanneer ze niet te ver van elkaar verwijderd zijn en voldoende sterk zijn voor een bepaalde opdracht.

    KUNNEN DOEN……HETGEEN GE WILT DOEN.

    WILLEN DOEN……HETGEEN GE KUNT DOEN.

    DUMONISME




    <<Waar een wil is…is een weg!.....?>>

    Dit is een uitspraak die goed klinkt.

    Maar die ook aan de werkelijkheid voorbij gaat.

    Zoals HEGEL door aan de werkelijkheid voorbij te gaan kon zeggen:

    “spijtig voor de werkelijkheid”.

    Waar geen ‘wil’ is…..is geen weg. Waar geen ‘kunnen’ is….is geen weg.

    Zonder het “KUNNEN” is het “WILLEN” MACHTELOOS

    Als het ‘kunnen’ te zwak is…………..dan helpt ‘willen’ niet.

    Zonder het “WILLEN” is het “KUNNEN” MACHTELOOS

    Als het ‘willen’ te zwak is…………..dan helpt ‘kunnen’ niet.

    Uw ‘kunnen’ afstellen op uw ‘willen’…in zover dit mogelijk is.

    Uw ‘willen’ afstellen op uw ‘kunnen’...in zover dit noodzakelijk is.

    Wat hebt ge eraan wanneer iemand U wil helpen maar niet kan?

    Wat hebt ge eraan wanneer iemand U kan helpen maar niet wil?





    30-04-2008, 00:00 geschreven door ametare  
    Reacties (0)
    23-04-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.DARWIN Charles

    DARWIN CHARLES ( 1809 – 1882 )

    DENNETT DANIEL : DARWINS GEVAARLIJKE IDEE.

    STÖRIG H. J. : GESCHIEDENIS VAN DE FILOSOFIE : blz. 793
    ”Dit werpt de vraag op of de evolutie, die als instrument de natuurlijke selectie hanteert, altijd de grove egoïst bevoordeelt. Oppervlakkig beschouwd, lijkt hij immers de keiharde strijd om voedsel, buit, nestelplek; jachtgebied en voortplantingspartners te winnen. Of bevordert de evolutie ook ‘aan moraal analoog’, altruïstisch gedrag? Deze vraag heeft DARWIN reeds bezig gehouden en zeker ook geërgerd. Hij dacht bij zichzelf; van een stam of een volk zullen de nobele, de niet-zelfzuchtige, bij de strijd eerder in de voorste linie sneuvelen dan de lafaards, die een plek zoeken in de achterhoede. Hoe is het dan mogelijk dat het aantal nobele en deugdzame in de loop van de evolutie toeneemt? DARWIN kon geen antwoord op deze vraag bedenken. Daarom nam hij zijn toevlucht tot de (inmiddels verworpen) these dat verworven eigenschappen worden overgeërd
    ____________________________________________________________________________________________________________

    MAGISCH DUMONISME

    De nobele(de overmoedige) : Hij die roekeloos ter strijde trekt,heeft zich slecht voorbereid.

    De egoïst(de lafhartige) : Hij die de strijd ontvlucht,heeft zich niet voorbereid.

    Wie uiteindelijk de strijd wint hangt af van de zwakte of sterkte van beide partijen.

    De ‘roekeloze’ trekt ten strijde zonder de nodige voorzichtigheid in acht te nemen.

    De ‘lafhartige’ ontvlucht de strijd omdat hij de nodige moed niet bezit.

    HET IS DUS HIJ….. DIE DE NODIGE MOED BEZIT(nobel is) EN TEVENS DE NODIGE VOORZICHTIGHEID IN ACHT NEEMT…..DIE KANS MAAKT OM IN ZIJN OPZET TE SLAGEN.

    Men moet dus niet alleen nobel zijn …. Maar ook de nodige voorzichtigheid in acht nemen.

    Men moet dus niet alleen voorzichtig zijn….Maar ook de nodige moed bezitten.

    OF HET AANTAL NOBELE EN DEUGDZAME IN DE LOOP VAN DE EVOLUTIE TOENEEMT LAAT IK IN HET MIDDEN.

    DE VERKLARING UIT RELIGIEUZE OVERWEGINGEN DAT DE OORSPRONG VAN HET UNIVERSUM EN VAN DE MENSHEID DOOR EEN HOGERE MACHT GELEID ZIJN…………………………. DAT MAAKT MIJ NIET WIJZER.

    ________________________________________________________________

    Men zal Henry FORD ( 1863 – 1947 ) niet verwijten dat hij in het begin van de twintigste eeuw geen auto’s gemaakt heeft zoals die van 2008.

    Waarom wordt dan DARWIN Charles( 1809 – 1882 ) verweten dat hij niet alles tot in de puntjes verklaard heeft en veel vragen onbeantwoord heeft gelaten?

    Zich vastklampen aan gedachten, die 2000 jaren geleden ook al de plak zwaaide….. dat zegt veel over de mens die deze gedachte koestert maar weinig over de werkelijkheid.

    Hoe kan iemand die in zichzelf de ‘evolutie’ niet meedraagt geloven in ‘EVOLUTIE’?

    Nooit van gedacht veranderen betekent : vastgeroest – rust maar geen beweging.

    Om de haverklap van gedacht veranderen betekent : geen houvast – beweging maar geen rust.

    CONFUCIUS

    Te ver is even rampzalig als niet ver genoeg.

    Niet ver genoeg is even rampzalig als te ver.

    DUMONISME




    23-04-2008, 00:00 geschreven door ametare  
    Reacties (0)
    08-04-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.BOEDDHA

    BOEDDHA ( 563 – 483 )

    STÖRIG : Geschiedenis van de filosofie.

    JASPERS : Socrates-Boeddha-Confucius-Jesus – DE MAATGEVENDE MENSEN.

    ___________________________________________________________________________

    BOEDDHA

    Het ware leven is niet gelegen in het genieten van de goede dingen der aarde, maar ook niet in de ascetische zelfkastijding.

    Het eerste is zonder adel, het laatste vol van lijden, geen van beide wegen leidt tot het doel.

    <MEDITATIE – LOGISCH DENKEN>

    HET ENE BEVESTIGT EN VERSTERKT HET ANDERE

    De soevereine wil van de mens die is alleen daar waar de mens zichzelf overwint en zich niet gevangen laat nemen, noch door ZICHZELF noch door de TAKEN die hij zich in de wereld heeft gesteld: <De hoogmoed van het eigenzinnig IK te bedwingen is waarlijk de hoogste zaligheid >.

    JASPERS

    De weg die Boeddha heeft ontdekt, houdt het midden tussen beide

    Boeddha wilde de leer op de plaats van de leraar zetten.

    Toch bleef hij trouw aan het beginsel van de Indische filosofie dat het heil zelf een weten is. Dat de bevrijding kennis is en dat ze in de kennis al is bereikt.

    VERANDERING IN EEN RELIGIE (blz. 73)

    Van zelfstandig denken naar volgzaamheid.

    Het geloof in eigen kracht verdwijnt.

    ___________________________________________________________________________

    Overdadig genieten = Verheerlijking van het lichaam en vernedering van de geest.

    Zelfkastijding = Verheerlijking van de geest en vernedering van het lichaam.

    WEDERZIJDSE WAARDERING STAAT BOVEN VERNEDERING MAAR OOK BOVEN VERHEERLIJKING.


    _________________________________________________________________________________________

    DUMONISME


     



    08-04-2008, 00:00 geschreven door ametare  
    Reacties (0)
    03-04-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Poging Voorbehoud

    POGING VOORBEHOUD

    MARCUS AURELIUS

    (121 -180 )

    EEN POGING ONDER VOORBEHOUD

    -----------------------------------------------------------------------------------------------------------------

    Beseffen dat de gegevens die U bekend zijn een rol spelen.

    Beseffen dat de gegevens die U onbekend zijn een rol spelen.

    Wanneer ge zeker bent een slecht resultaat te bereiken……dan is het niet verstandig een poging te ondernemen.

    Wanneer ge zeker bent een goed resultaat te bereiken….dan ziet ge het niet als een poging.

    DUMONISME








    03-04-2008, 00:00 geschreven door ametare  
    Reacties (0)
    31-03-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.GEEST

     



    31-03-2008, 00:00 geschreven door ametare  
    Reacties (0)
    30-03-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.BOEKEN LEZEN


    CAPRA : HET LEVENSWEB.

    CASTI : VERLOREN PARADIGNMA’S

    CONFUCIUS en Chinese Meesters.

    GOLEMAN : Emotionele intelligentie + emotionele intelligentie in de praktijk.

    HEIDEGGER : INLEIDING IN DE METAFYSICA

    JASPERS : SOCRATES – BOEDDHA - CONFUCIUS – Jesus.

    KINT JOS: Een nieuwe orde of een nieuwe chaos?

    LEWIN ROGER : COMPLEXITEIT/ HET GRENSGEBIED VAN DE CHAOS?

    PINKER STEVEN : HET ONBESCHREVEN BLAD

    PRIGOGINE ILYA : HET EINDE VAN DE ZEKERHEDEN

    RIDLEY : WAT ONS MENS MAAKT

    SHARON MOALEM : Het nut van ziekte.

    STÖRIG H. J. : GESCHIEDENIS VAN DE FILOSOFIE.

    VAN DER HOEVEN : De aantrekkingskracht van het Midden.

    VAN DER WAL: De omkering van de wereld.

    WEINBERG GERALD M. : DENKEN IN ALGEMENE-SYSTEMEN


    AMETARE    (Algebra - MEetkunde - TAalkunde - RElatiekunde)



    30-03-2008, 00:00 geschreven door ametare  
    Reacties (0)
    28-03-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.INZICHT











    MAGISCH  DUMONISME

    Wanneer ge iemand de waarheid zegt.......

    Maar hij trekt uw woorden onmiddellijk in twijfel

    zonder een bewijs te vragen..................

    dan hebt ge met een machtswellusteling te doen





    28-03-2008, 00:00 geschreven door ametare  
    Reacties (0)
    27-03-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.INZICHTEN 1

    DUMONISME

    Aanbod  Vraag
    Bekwaam Denken Wetenschap
    Aandacht Belangstelling Deugd
    Aandacht Concentreren Beleefd Zelfzeker Diamant Talmoed
    Aandacht Tijd Belonen Bestraffen Dicht bij Ver weg
    Aangeboren Aanleren Beloning Dictator Massa
    Aangeboren Onbescnr. Beloning Helpen Dictator Slaaf
    Aankunnen Interesse Beloven Belofte houden Doel Middelen
    Aanleg Opvoeding Beminnen Doel Mogelijkheden
    Aantrekken Afstoten Beproeving Doel Nastreven
    Aanvaarden Verzetten Bereik Verbeteren Doel Oorsprong
    Aanvallen Verdedigen Bescheidenheid Eergevoel Doen Laten doen
    Aanvoelen Kennen Bestendigste in zich Doen Laten
    Actie Bezinning Betekenis  Woord Duisternis  Licht
    Afhankelijk Onafhankelijk Betrokken Voelen dumonisme
    Afkeer Ziekelijke behoefte Beweging Rust Dwaze Heilige
    Afschuw Medelijden Bewust Eerzuchtig Meedogenloos
    Afsluiten Ondermijnen Bezit Element Totaliteit
    Afstand Tijd Binnen Buiten Ene Massa
    Afstand Invloed Blijvende Tijdelijke Energie Beheersing
    Afwisselend Samen Bloeien Snoeien Enkeling Gemeenschap
    Alegist Boek Enkeling Ras
    AlgemeneBijzondere Boek Lezer Epistemologie Ontologie
    Almacht Boog Gespannen Esthetisch Ethisch
    Almacht Onmacht Boom Evenwichtig
    Analyse Synthese Bot Zot Evolutie Omkeer
    Angstig Roekeloos Breedte Hoogte Falsifiëren Verifiëren
    AnorexieVraatzucht Brein Forceren Laten begaan
    Antwoord Vraag Complexiteit Systeem Fusie Splitsing
    Arbeid Kapitaal Conditie Gedachten
    Aristocraat Proleet Conservatief Revolutionair Gedwee Opstandig
    Band Scheiding Convergeren Divergeren Geestkracht Intelligentie
    Bedrijf Leider Creativiteit Beperkingen Geest
    Beginnen Stoppen Cultuur Nationaliteit Geest Materie
    Begrijpe Verklaren De Edele Geest Lichaam
    Begrip DeeltjeGolf          Geest.Mater.Waarden
    Beheren Bezit De ene De andere Geheugen Intelligentie
    Behoefte Delen Geheel Geld God
    Behoefte Voldoen Denken Ervaring Gelijk hebben Gelijk krijgen
    Behoud Expansie Denken Handelen Gelijk uniek
    Bekend Denken Niet blijven denken Gelijke Gelijk behandelen
    Gemakkelijk Moeilijk Kennis Negatief Positief
    Genieten Profiteren Kennis Moraliteit Niet bedriegen Niet laten bedr.
    Genoegens Gezondheid kiezen Niet-eenzijdig
    Gevaar Kind Niet -lineair
    Geven Kracht Tijd Niet-gedetermineerd
    Gevoel Krankz. Zwakzinnig Norm
    Gewoonte Kunnen Willen Norm Gedrag
    Gezin Kwaliteit Kwantiteit Norm Gemeenschap
    God Land Zee Norm Persoon
    Goed Leer Leraar Objecten Relaties
    Goed Kwaad Leerling Leraar Objectief Subjectief
    HardWeek Legering Oerknal Oersoep
    Hebben Verlangen Leider Vrij volk Omgang Vrede
    Helpen Dragen Leugen List Omgeving Persoon
    Hemolyse  Leukemie Leugen Halve waarheid Onderdanig Overheersing
    Het ene Het Andere Leven Onthouding
    Hoofdzaak Leven Werken Ontspannen Spannen
    Horen Zien Lichtgelovig Ongelovig Onvoldoende Overdreven
    Horizontaal Verticaal Links Rechts onzijdig
    Houding Standpunt Loslaten Vasthouden Oorzaak Verschijnsel
    Houvast Vasthouden Luisteren Spreken opvoeding
    Ideeën Maat Houden orcha
    Immanent Transcendentaal Maatschappij Overeenkomst
    Inhoud Verpakking Macht Overstijgende denken
    Inhoud Vorm Macht Verantwoordelijkheid Overstijgend midden
    Inkomsten Uitgaven Manisch Depressief Overtuigen
    Inschatten Op maat Mede Genieter Overtuiging Voorbehoud
    Inspanning Medelijden Parlement Regering
    Inspanning Beheersing Mediteren Denken Persoon Taak
    Inspanning Beloning Mens PersoonlijkheidSamenwerking
    Intelligentie Geestkracht Mens Voedsel Planning Uitvoering
    Intelligentie Studie Menselijk Plichten Rechten
    Intelligentie Tijd Mens Woning Poging Voorbehoud
    Investeren Met elkaar Tegen elkaar Potentieel Effectief
    Inzicht Werkelijkheid Misbruik Wraak Praktijk Theorie
    Ja    Neen Moedig Voorzichtig Preuts Uitdagend
    Jager Prooi Mogelijke Willen Problemen Aanpakken
    Kans Geven

    27-03-2008, 00:00 geschreven door ametare  
    Reacties (0)

    Archief per week
  • 20/04-26/04 2020
  • 17/02-23/02 2020
  • 06/01-12/01 2020
  • 23/12-29/12 2019
  • 09/12-15/12 2019
  • 02/12-08/12 2019
  • 18/11-24/11 2019
  • 11/11-17/11 2019
  • 21/10-27/10 2019
  • 30/09-06/10 2019
  • 23/09-29/09 2019
  • 16/09-22/09 2019
  • 05/08-11/08 2019
  • 01/07-07/07 2019
  • 06/05-12/05 2019
  • 01/04-07/04 2019
  • 21/01-27/01 2019
  • 24/12-30/12 2018
  • 13/08-19/08 2018
  • 17/07-23/07 2017
  • 24/04-30/04 2017
  • 16/01-22/01 2017
  • 24/10-30/10 2016
  • 22/08-28/08 2016
  • 08/08-14/08 2016
  • 18/07-24/07 2016
  • 20/06-26/06 2016
  • 23/05-29/05 2016
  • 09/05-15/05 2016
  • 18/04-24/04 2016
  • 11/04-17/04 2016
  • 07/03-13/03 2016
  • 18/01-24/01 2016
  • 19/10-25/10 2015
  • 07/09-13/09 2015
  • 31/08-06/09 2015
  • 10/08-16/08 2015
  • 27/07-02/08 2015
  • 29/06-05/07 2015
  • 08/06-14/06 2015
  • 01/06-07/06 2015
  • 18/05-24/05 2015
  • 23/03-29/03 2015
  • 09/03-15/03 2015
  • 02/03-08/03 2015
  • 09/02-15/02 2015
  • 02/02-08/02 2015
  • 12/01-18/01 2015
  • 08/12-14/12 2014
  • 24/11-30/11 2014
  • 15/09-21/09 2014
  • 25/08-31/08 2014
  • 17/03-23/03 2014
  • 13/01-19/01 2014
  • 23/12-29/12 2013
  • 04/11-10/11 2013
  • 19/08-25/08 2013
  • 12/08-18/08 2013
  • 10/06-16/06 2013
  • 06/05-12/05 2013
  • 29/04-05/05 2013
  • 01/04-07/04 2013
  • 25/03-31/03 2013
  • 04/03-10/03 2013
  • 18/02-24/02 2013
  • 04/02-10/02 2013
  • 29/10-04/11 2012
  • 22/12-28/12 2008
  • 15/12-21/12 2008
  • 08/12-14/12 2008
  • 01/12-07/12 2008
  • 24/11-30/11 2008
  • 17/11-23/11 2008
  • 10/11-16/11 2008
  • 27/10-02/11 2008
  • 20/10-26/10 2008
  • 13/10-19/10 2008
  • 06/10-12/10 2008
  • 29/09-05/10 2008
  • 22/09-28/09 2008
  • 15/09-21/09 2008
  • 08/09-14/09 2008
  • 25/08-31/08 2008
  • 18/08-24/08 2008
  • 11/08-17/08 2008
  • 04/08-10/08 2008
  • 28/07-03/08 2008
  • 21/07-27/07 2008
  • 14/07-20/07 2008
  • 07/07-13/07 2008
  • 23/06-29/06 2008
  • 16/06-22/06 2008
  • 09/06-15/06 2008
  • 02/06-08/06 2008
  • 26/05-01/06 2008
  • 19/05-25/05 2008
  • 12/05-18/05 2008
  • 05/05-11/05 2008
  • 28/04-04/05 2008
  • 21/04-27/04 2008
  • 07/04-13/04 2008
  • 31/03-06/04 2008
  • 24/03-30/03 2008
  • 17/03-23/03 2008
    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.

    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek

    Blog als favoriet !
    Zoeken in blog


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs