Het ware leven is niet gelegen in het genieten van de goede dingen der aarde, maar ook niet in de ascetische zelfkastijding.
Het eerste is zonder adel, het laatste vol van lijden, geen van beide wegen leidt tot het doel.
<MEDITATIE LOGISCH DENKEN>
HET ENE BEVESTIGT EN VERSTERKT HET ANDERE
De soevereine wil van de mens die is alleen daar waar de mens zichzelf overwint en zich niet gevangen laat nemen, noch door ZICHZELF noch door de TAKEN die hij zich in de wereld heeft gesteld: <De hoogmoed van het eigenzinnig IK te bedwingen is waarlijk de hoogste zaligheid >.
JASPERS
De weg die Boeddha heeft ontdekt, houdt het midden tussen beide
Boeddha wilde de leer op de plaats van de leraar zetten.
Toch bleef hij trouw aan het beginsel van de Indische filosofie dat het heil zelf een weten is. Dat de bevrijding kennis is en dat ze in de kennis al is bereikt.
STÖRIG H. J. : GESCHIEDENIS VAN DE FILOSOFIE : blz. 793 Dit werpt de vraag op of de evolutie, die als instrument de natuurlijke selectie hanteert, altijd de grove egoïst bevoordeelt. Oppervlakkig beschouwd, lijkt hij immers de keiharde strijd om voedsel, buit, nestelplek; jachtgebied en voortplantingspartners te winnen. Of bevordert de evolutie ook aan moraal analoog, altruïstisch gedrag? Deze vraag heeft DARWIN reeds bezig gehouden en zeker ook geërgerd. Hij dacht bij zichzelf; van een stam of een volk zullen de nobele, de niet-zelfzuchtige, bij de strijd eerder in de voorste linie sneuvelen dan de lafaards, die een plek zoeken in de achterhoede. Hoe is het dan mogelijk dat het aantal nobele en deugdzame in de loop van de evolutie toeneemt? DARWIN kon geen antwoord op deze vraag bedenken. Daarom nam hij zijn toevlucht tot de (inmiddels verworpen) these dat verworven eigenschappen worden overgeërd____________________________________________________________________________________________________________
MAGISCH DUMONISME
De nobele(de overmoedige) : Hij die roekeloos ter strijde trekt,heeft zich slecht voorbereid.
De egoïst(de lafhartige) : Hij die de strijd ontvlucht,heeft zich niet voorbereid.
Wie uiteindelijk de strijd wint hangt af van de zwakte of sterkte van beide partijen.
De roekeloze trekt ten strijde zonder de nodige voorzichtigheid in acht te nemen.
De lafhartige ontvlucht de strijd omdat hij de nodige moed niet bezit.
HET IS DUS HIJ .. DIE DE NODIGE MOED BEZIT(nobel is) EN TEVENS DE NODIGE VOORZICHTIGHEID IN ACHT NEEMT ..DIE KANS MAAKT OM IN ZIJN OPZET TE SLAGEN.
Men moet dus niet alleen nobel zijn . Maar ook de nodige voorzichtigheid in acht nemen.
Men moet dus niet alleen voorzichtig zijn .Maar ook de nodige moed bezitten.
OF HET AANTAL NOBELE EN DEUGDZAME IN DE LOOP VAN DE EVOLUTIE TOENEEMT LAAT IK IN HET MIDDEN.
DE VERKLARING UIT RELIGIEUZE OVERWEGINGEN DAT DE OORSPRONG VAN HET UNIVERSUM EN VAN DE MENSHEID DOOR EEN HOGERE MACHT GELEID ZIJN . DAT MAAKT MIJ NIET WIJZER.
Men zal Henry FORD ( 1863 1947 ) niet verwijten dat hij in het begin van de twintigste eeuw geen autos gemaakt heeft zoals die van 2008.
Waarom wordt dan DARWIN Charles( 1809 1882 ) verweten dat hij niet alles tot in de puntjes verklaard heeft en veel vragen onbeantwoord heeft gelaten?
Zich vastklampen aan gedachten, die 2000 jaren geleden ook al de plak zwaaide .. dat zegt veel over de mens die deze gedachte koestert maar weinig over de werkelijkheid.
Hoe kan iemand die in zichzelf de evolutie niet meedraagt geloven in EVOLUTIE?
Nooit van gedacht veranderen betekent : vastgeroest rust maar geen beweging.
Om de haverklap van gedacht veranderen betekent : geen houvast beweging maar geen rust.
VRIJE WIL betekent over de nodige intelligentie en over de nodige geestkracht beschikken om te doen wat in bepaalde omstandigheden behoort gedaan te worden.
DUMONISME
Zonder KUNNEN heeft WILLEN geen zin. Zonder WILLEN heeft KUNNEN geen nut.
Wat heeft het zin iets te willen doen als ge het absoluut niet kunt doen?
Wat nut heeft het iets te kunnen doen als ge het absoluut niet wilt doen?
HET KUNNEN stimuleert HET WILLEN wanneer ze niet te ver van elkaar verwijderd zijn en voldoende sterk zijn voor een bepaalde opdracht.
HET WILLEN stimuleert HET KUNNEN wanneer ze niet te ver van elkaar verwijderd zijn en voldoende sterk zijn voor een bepaalde opdracht.
KUNNEN DOEN HETGEEN GE WILT DOEN.
WILLEN DOEN HETGEEN GE KUNT DOEN.
DUMONISME
<<Waar een wil is is een weg!.....?>>
Dit is een uitspraak die goed klinkt.
Maar die ook aan de werkelijkheid voorbij gaat.
Zoals HEGEL door aan de werkelijkheid voorbij te gaan kon zeggen:
spijtig voor de werkelijkheid.
Waar geen wil is ..is geen weg. Waar geen kunnen is .is geen weg.
Zonder het KUNNEN is het WILLEN MACHTELOOS
Als het kunnen te zwak is ..dan helpt willen niet.
Zonder het WILLEN is het KUNNEN MACHTELOOS
Als het willen te zwak is ..dan helpt kunnen niet.
Uw kunnen afstellen op uw willen in zover dit mogelijk is.
Uw willen afstellen op uw kunnen...in zover dit noodzakelijk is.
Wat hebt ge eraan wanneer iemand U wil helpen maar niet kan?
Wat hebt ge eraan wanneer iemand U kan helpen maar niet wil?
De gemakzuchtige(STERNBERG:de afzijdige) wil geen macht om geen verantwoordelijkheid te moeten dragen.
De eerzuchtige (STERNBERG: de uitslover) trekt alle macht naar zich toe zodat hij ook alle verantwoordelijkheid ,die hij niet kan dragen, op zich trekt.
DE GEMAKZUCHTIGE
Macht laat hem koud omdat hij geen verantwoordelijkheid wil dragen.
DE EERZUCHTIGE
Verantwoordelijkheid laat hem koud daar hij alle macht naar zich toe wil trekken.
GEMAKZUCHT : onmacht van het eergevoel.
EERZUCHT : onmacht van de bescheidenheid.
Zonder bescheidenheid verwordt eergevoel tot eerzucht.
Zonder eergevoel verwordt bescheidenheid tot gemakzucht.
In het licht van de reeds verworven kennis, is hetgeen ons zo gelukkig maakte te hebben ontdekt iets vanzelfsprekend.
Einstein
In het licht van de reeds verworven moraliteit, is hetgeen ons zo gelukkig maakte te hebben bereikt iets vanzelfsprekend.
Ametare
Een denken dat logisch en wetenschappelijk wil zijn, maar niet de in de werkelijkheid aanwezige tegenspraken in zich op kan nemen en verwerken, daarin niet de hogere eenheid kan ontdekken , heeft geen waarde, want zo alleen kan het denken de levende stroom van de ontwikkeling recht doen.
Hegel / Störig
Een denken dat logisch en wetenschappelijk wil zijn, maar niet de in de werkelijkheid aanwezige tegenspraken in zich op kan nemen en verwerken, van daaruitniet de hogere eenheid kan ontdekken, heeft geen waarde, want zo alleen kan het denken de levende stroom van de ontwikkeling recht doen. Ametare
De inspanning die we verwezenlijken door studie en training tegen onszelf, ter betrachting onzer geestelijke onafhankelijkheid, is de richtlijn die iedere kritiek weerstaat.
ARISTOTELES had het ontstaan van de natuur zo voorgesteld dat aan de materie, die als zodanig geen werkelijkheid maar alleen mogelijkheid bezit, de vormen worden toegevoegd en dat zo de werkelijkheid ontstaat. Dit wordt door AVERROËS zo uitgelegd dat de vormen zich niet van buiten af bij de materie voegen, maar dat alle vormen potentieel al aanwezig zijn in de materie en zich daaruit in de loop van het ontwikkelingsproces kristalliseren. Een dergelijke opvatting staat natuurlijk ver af van het geloof in de goddelijke schepping uit het niets, zoals die door de mohammedaanse en ook door de christelijke en joodse godsdienst wordt geleerd
Dit is niet het enige punt waarop AVERROËS in conflict komt met de islamitische dogmatiek. Hij loochent ook de onsterfelijkheid van de individuele ziel en erkent alleen een bovenpersoonlijke, onsterfelijke geest, zodat hij kan zeggen dat niet PLATO en SOCRATES onsterfelijk zijn maar de FILOSOFIE.
Deze leer, die de mensen voorhoudt het goede te doen omwille van het goede, staat voor AVERROËS zedelijk hoger dan een leer die het doen en laten van de mensen laat bepalen door de verwachting van beloning en straf. Maar juist de leer van Mohammed wordt niet moe zeer beeldend en aanschouwelijk de hellestraffen te beschrijven die de mens in het hiernamaals te wachten staan, alsook de vreugden van het paradijs waar zachte rustbedden, wijn en donkerharige meisjes met mooie grote ogen de gelovige strijder van Allah wachten.
STÖRIG H. :
Een rigoureuze moraal,die eisen stelt waaraan DE MENS onmogelijke kan voldoen, is zinloos.
AMETARE :
Een rigoureuze moraal, die eisen stelt waaraan EEN MENS onmogelijke kan voldoen, is zinloos.
Een rigoureuze kennis, die eisen stelt waaraan EEN MENS onmogelijke kan voldoen, is zinloos.
Hetgeen voor de ene een rigoureuze moraal betekent is daarom nog geen rigoureuze moraal voor de andere.
Hetgeen voor de ene een rigoureuze kennis betekent is daarom nog geen rigoureuze kennis voor de andere.
HET GOEDE DOEN OM HET GOEDE STAAT
BOVEN HET GOEDE DOEN EN EEN BELONING VENWACHTEN
EN
BOVEN HET KWADE DOEN EN EEN STRAF VERWACHTEN.
Met welk recht hebben de aanhangers van Mohammed de geschriften van AVERROËS verbrand????
De intelligente zonder geestkracht gebruikt de leugen.
De geestkrachtige zonder intelligentie gebruikt de list.
De Intelligente Geestkrachtige is op zijn hoede voor zichzelf en (of) de andere iets wijs te maken.
Domheid is blijvend .Onwetendheid kan tijdelijk zijn.
Immoraliteit is blijvend ...Morele zwakte kan tijdelijk zijn.
CONFUCIUS
Betwijfel niet dat anderen kunnen wat je zelf niet kunt. Bespot anderen niet omdat zij niet kunnen wat jij wel kunt.
De geestkracht- sterke maar intelligent- zwakke legt de lat hoog voor zichzelf en de andere . hetgeen de Moraliteit betreft maar niet hetgeen de Kennis betreft.
De intelligent- sterke maar geestkracht- zwakke legt de lat hoog voor zichzelf en de andere hetgeen de Kennis betreft maar niet hetgeen de Moraliteit betreft.
DANIEL GOLEMAN : Emotionele intelligentie: blz. 377 :
Ten slotte ligt ons niveau van emotionele intelligentie niet genetisch vast, en ontwikkelt het zich ook niet alleen in de vroege jeugd. Het heeft er alles van dat emotionele intelligentie, in tegenstelling tot het Iq dat na onze tienerjaren weinig verandert, grotendeels kan worden aangeleerd en gedurende ons leven van onze ervaringen leert en zich blijft ontwikkelen: we kunnen er in de loop van ons leven vaardiger in worden.
Of aan aangeboren intelligentie veel kan veranderd worden laat ik in het midden.
Of aan aangeboren geestkracht veel kan veranderd worden laat ik in het midden.
De TOTALITEIT KENNIS kan hoofdzakelijk veranderen door STUDIE.
De TOTALITEIT MORALITEIT kan hoofdzakelijk veranderen door TRAINING.
CHINEES SPREEKWOORD
Emotie zonder verstand is ellende; verstand zonder emotie is een dorre woestijn.
EMOTIONELE INTELLIGENTIE
Het lukt mij niet deze uitdrukking ergens onder te brengen omdat ik ze niet anders kan zien als een TOTALITEIT van twee elementen namelijk EMOTIE en INTELLIGENTIE.
Daar volgens GOLEMAN de emotie niet kan beheerst worden door (academische) intelligentie passen ze naar mijn gevoel in deze context niet bij elkaar.
Een grensgebied tussen ORDE en CHAOS, waar bevroren componenten net beginnen te smelten.
KAUFFMAN belangrijkste hypothese is dat levende systemen zich bevinden in dat grensgebied dicht aan de rand van de CHAOS
Volgens hem zouden diep in het geordende gebied de eilanden van activiteit te klein en te geïsoleerd zijn om de verbreiding van complex gedrag door het systeem mogelijk te maken. Aan de ander kant zou het systeem diep in het chaotische gebied veel te gevoelig zijn voor verstoringen om zijn organisatie in stand te kunnen houden. Natuurlijk selectie zou daarom levende systemen aan de rand van de chaos bevoordelen en in stand houden, omdat die het best in staat zijn om complex en flexibel gedrag te coördineren, dat wil zeggen : om zich aan te passen en te evolueren.
VON NEUMANN John
LEWIN Roger : Complexiteit Het grensgebied van de chaos blz. 64/65:
CELLENAUTOMATEN EN HUN MOGELIJKHEDEN TOT ZELFREPRODUKTIE
JOHN VON NEUMANN , de briljante Hongaarse wiskundige, vond in de jaren vijftig de cellenautomaten uit tijdens zijn zoektocht naar zelfreproducerende machines. Cellenautomaten zijn een bepaald type complexe dynamische systemen. Stel u een onbegrensd raster van vierkantjes voor, een oneindig groot vel ruitjespapier als het ware. Elk van die vierkantjes of cellen is zwart of wit, afhankelijk van de activiteit van de naburige cellen. Voor de toestand van een cel gelden eenvoudige regels, bijvoorbeeld dat als vier of meer van de acht aangrenzende cellen wit zijn, de toestand van de cel in het midden verandert. Evenals Boole-netwerken doorlopen cellenautomaten een reeks toestanden, waarbij elke cel de activiteit van zijn buren bekijkt en daarop volgens de regels reageert. Er ontwikkelen zich complexe, dynamische patronen die over het hele raster dwalen. De aard daarvan wordt beïnvloed, maar niet volledig bepaald, door de activiteitenregels. Merk op dat de globale structuur hierbij ontstaat vanuit lokale activiteitenregels, een kenmerk van complexe systemen.
DUMONISME
Aan de rand van de CHAOS beginnen de componenten te 'smelten'.
Aan de rand van de ORDE beginnen de componenten te 'bevriezen'.
Centraal in PRIGOGINE visie staat de gelijktijdigheid van STRUCTUUR en VERANDERING . Van RUST en BEWEGING .
PRIGOGINE.
Op dit moment groeien de wereld die we om ons zien en de wereld die we in ons zien naar elkaar toe. Dat naar elkaar toe groeien van twee werelden is wellicht een van de belangrijkste culturele ontwikkelingen van onze eeuw .
DISSIPATIEVE STRUCTUREN.
Een dissipatieve structuur is een geordend dynamisch regime dat balanceert tussen de rust van de stabiele evenwichtstoestand en de uit de hand gelopen instabiliteit van een volkomen chaotische stroming.
Heel zijn leven heeft EINSTEIN de droom nagejaagd van een verenigde theorie die alle wisselwerkingen omvat. We belanden hier bij een onverwachte conclusie: misschien vereist het realiseren van die droom een evolutieve opvatting van het universum! Een verenigde theorie zou dan onlosmakelijk verbonden zijn met de verbroken tijdssymmetrie van het heelal. Dat kan slechts waar zijn als bepaalde velden een andere rol spelen dan andere ( in dit geval het veld dat geassocieerd is aan de conforme factor tegenover het massadragende veld). De unificatie zou dus een dialectische opvatting over de natuur impliceren. Blz. 168 170:
Blz. 168 170 :
Niettemin kunnen we begrijpen dat EINSTEIN weigerde te aanvaarden dat alleen het toeval het antwoord kon zijn op onze vragen. Het zuivere toeval is evenzeer een ontkenning van de realiteit en van ons verlangen om de wereld te begrijpen als het determinisme. Wat wij hebben proberen op te bouwen is een smalle weg tussen die twee opvattingen die evenzeer tot vervreemding leiden, die van een wereld beheerst door wetten die geen enkele plaats laten voor het nieuwe, en die van een absurde, acausale wereld, waar niets voorzien of in algemene termen beschreven kan worden.
Het zoeken naar die smalle weg is het onderwerp van dit boek.
Wat zich vandaag begint af te tekenen is dus een beschrijving die een middenweg kiest tussen twee vervreeemdende voorstellingen, die van een deterministische wereld en die van een arbitraire wereld die slechts onderworpen is aan het toeval. De wetten regerende wereld niet, maar de wereld wordt ook niet geregeerd door het toeval. De natuurwetten komen overeen met een nieuwe vorm van begrijpelijkheid, uitgedrukt door de irreducibele probabilistische voorstellingen.
Bij dat construeren van een smalle weg tussen blinde wetten en willekeurigegebeurtenissen, ontdekken we dat een groot deel van de wereld om ons heen tot nu toe door de mazen van het wetenschappelijke net is geglipt, om het met WHITEHEAD te zeggen. We onderscheiden nieuwe horizonten, nieuwe vragen, nieuwe gevaren. We beleven een bevoorrecht ogenblik in de geschiedenis van de wetenschap. Ik hoop dat ik die overtuiging aan mijn lezers heb kunnen overdragen.
HET EINDE VAN DE ZEKERHEDEN.
Zouden we BOHR en EINSTEIN hebben kunnen verzoenen?
We kunnen de vraag stellen al weten we goed dat ze onbeantwoord zal blijven.
Misschien is het JA, want we behouden het probalistische karakter van de Kwantummechanica, dat BOHR dierbaar was, maar tegelijk elimineren we het subjectivistische aspect ervan overeenkomstig de wens van EINSTEIN
EINSTEIN heeft het bestaan van niet-lokale variabelen en het daaruit voortvloeiende fundamentele karakter van de waarschijnlijkheidsbenadering nooit kunnen aanvaarden. Dat was de inhoud van zijn historische discussies met Niels BOHR in de jaren twintig, waarin EINSTEIN met zijn beroemde beeldspraak God dobbelt niet tot uitdrukking bracht dan hij zich lijnrecht tegenover BOHRS interpretatie van de quantumtheorie opstelde. Aan het eind van de discussie moest EINSTEIN toegeven dat de quantumtheorie, zoals die door BOHR en HEISENBERG werd geïnterpreteerd, een consistent denksysteem vormde, maar hij bleef ervan overtuigd dat er ergens in de toekomst een deterministische interpretatie zou worden gevonden in termen van lokale verborgen variabelen.
Waar EINSTEINS meningsverschil met BOHR in wezen op neerkwam was zijn vaste overtuiging dat er een of andere uitwendige werkelijkheid bestond, opgebouwd uit afzonderlijke ruimtelijk gescheiden elementen.
________________________________________
DAVID HUME
( 1711 1776 )
RIDLEY MATT : Wat ons mens maakt. blz. 287 :
HUME was van mening dat ons handelen ofwel gedetermineerd is, en in dat geval hebben wij er niets over te vertellen, of dat ons handelen afhankelijk is van het toeval, en in dat geval hebben we er evenmin iets over te vertellen ..Kunt u het nog volgen?
_________________________________________________
Determinisme en Indeterminisme sluiten elkaar uit.
Dit heeft tot gevolg dat ze niet naar elkaar kunnen groeien.
Gedetermineerd en Niet-gedetermineerd sluiten elkaar niet uit.
Op de afbeelding kunt U zien hoe het mogelijk is dat de gedetermineerde elementen door naar elkaar toe te groeien zichzelf overstijgen en zelf een andere benaming krijgen en zo het ontstaan van het niet-gedetermineerd zijn mogelijk maakt.
Er gebeurt dus een overgang van gedetermineerd zijn naar niet-gedetermineerd zijn, maar die spijtig genoeg zo moeilijk in woorden te verklaren is.
Voorbeeld
Losbandigheid Dictatuur wordt : (Vrijheid - Discipline)
Daar zowel BOHR als EINSTEIN erop gesteld waren om de waarheid te achterhalen en niet om gelijk te krijgen zou er een toenadering tussen beide mogelijk geweest zijn.
Op het conceptuele vlak verschaft de FEYNMAN pad-integraal formulering, met haar scherpe bepaling van de basis-axiomas, een geraffineerde interpretatie van de fundamenten van de kwantumtheorie. Zij maakt onder meer de discussie over het golfkaraktertegenover het deeltjeskarakter van de bouwstenen (elektronen, atomen) overbodig : deze quanta zijn noch golf noch deeltjemaar worden gekarakterizeerd door een eigen, precies gedefinieerd gedrag waarmee evenwel geen beeld uit onze dagelijkse waarneming overeenkomt. Deze scherp omlijnde interpretatie verdringt de oorspronkelijke vagere omschrijving van BOHR, DE BROGLIE en anderen, en vermijdt een aantal paradoksen.
FEYNMANS PAD-INTEGRAAL werd de onmisbare fundering van de nieuwste ontwikkelingen in de inzichten in mikro- en makro- kosmos: de theorie die zwaartekracht en kwantumtheorie voor het eerst, tot op zekere hoogte samensmelt, was dwingend verbonden met de FEYNMAN pad-integraal. Ook de zogenaamde ijktheorie, de nieuwe graal van de natuurkunde, groeide vanuit de pad-integraal. De ijktheorie laat onder meer toe radioactiviteit en elektromagnetisme te unificeren.
GOLF + DEELTJE
ZWAARTEKRACHT + KWANTUMTHEORIE
RADIOACTIVITEIT + ELEKTROMAGNETISME
Hoewel FEYNMAN zelf zei :
Het is juist om te stellen dat niemand kwantumtheorie begrijpt.
Wordt algemeen aanvaard dat hij zelf het diepste en scherpst afgelijnde inzicht bezat over de kwantumwereld.
De complexiteit is zo groot dat het uiterst moeilijk is om meer duidelijkheid te scheppen.
Nochtans stellen we vast dat BOHR EINSTEIN - FEYNMAN - PRIGOGINE en ook anderen ons duidelijk hebben getoond waar het naar toe moet.
Het Magisch - Dumonisme zullen we nooit kunnen begrijpen zoals we het eenzijdige begrijpen maar daardoor zal het ook een charme |& aantrekkingskracht behouden die ons zal blijven boeien.
De idee der ideeën, de hoogste idee, is volgens PLATO , de idee van het goede.
Het GOEDE betekent hier niet het moreel betamelijke, maar het degelijke dat presteert wat behoorlijk is en dit kan presteren.
Het is het regulatieve als zodanig, dat wat het zijn pas het vermogen geeft, zelf als voorbeeld te wezen. Datgene wat zon vermogen verleent, is het primair vermogende.
Want wie een goede ziel bezit, is zelf goed. Die andere echter, die zo knap is om overal kwaad te ruiken, die zelf duizend onrechtvaardigheden heeft gepleegd en van alle markten thuis is en die zichzelf voor een verstandige kop houdt, die zal, wanneer hij in een gezelschap van mensen van zijn slag is, een wondere schranderheid vertonen in het nemen van voorzorgen, omdat hij slechts te kijken heeft naar de voorbeelden, die hij in zichzelf bezit. Maar laat hij eens in aanraking komen met goede mensen, die reeds een dag ouder zijn, wat een mal figuur slaat hij dan met zijn misplaatst wantrouwen en zijn onbekendheid met een zedelijk gezond karakter. Van zo iets vindt hij immers geen voorbeeld in zichzelf. Maar doordat hij méér met slechte dan met brave mensen te maken heeft, heeft hijzelf- en hebben ook de anderen- de indruk dat hij veeleer een knappe kop dan een domkop is.
BOEK 2 DE STAAT blz. 127
Zo zijn er dan blijkbaar TWEE ELEMENTEN in de menselijke ziel: vurigheid en wijsgerigheid; en nu zou ik durven beweren dat een god aan de mensen beide methoden, muziek en gymnastiek, heeft geschonken met het oog op het ontwikkelen van die twee beginselen en niet van ziel en lichaam, tenzij onrechtstreeks. VURIGHEID en WIJSGERIGHEID dienen zij onderling harmonisch te stemmen, als snaren die men aanspant of ontspant tot zij de gewenste toonhoogte bereikt hebben.
BOEK 2 DE STAAT blz. 236/237
Neem om t even welke zaden of spruiten, zowel van planten als van dieren. Krijgen die niet hun passend voedsel, het klimaat of de plaats die ze nodig hebben, dan weten we dat ze, naarmate ze sterker zijn des te meer behoefte hebben aan dingen die voor hen passen. VOOR IETS WAT GOED IS, IS KWAAD IMMERS EEN ERGERE VIJAND DAN VOOR HET NIET-GOEDE.
- Natuurlijk.
- Zo is het ook maar redelijk, zou ik zeggen, dat de beste natuur op, niet - aangepaste wijze gevoed, er slechter aan toe is dan een doodgewone.
- Dat is inderdaad redelijk.
- En, Adimantus, vroeg ik, mogen we dan ook niet beweren dat de edelaardigste zielen ook bij uitstek slecht worden wanneer ze een slechte opvoeding treffen? Of denkt ge dat de grote misdaden en de volslagen verdorvenheid de vrucht zijn van een ordinaire natuur, en niet veelleer van een jeugdig- sterke, maar door verkeerde opvoeding bedorven natuur, terwijl een zwakke natuur nooit of nimmer grote dingen zomin in goede als in slechte zin, zal voortbrengen?
BOEK 2 BRIEVEN VII blz. 984/985
Zoals bij de meesten het geval is wat hun zielgesteldheid ten opzichte van het leren en van de zogenaamde moraliteit betreft- is deze moraliteit verdorven, dan zou zelfs Lynceus niet kunnen maken dat zulke individuen zien. Met één woord, als ge geen verwantschap bezit met het voorwerp, zal noch een vlugge geest, noch een goed geheugen u er ooit toe brengen kennis te verwerven. Want kennis schiet gewoon geen wortel in zijnswijzen die niet bij elkaar horen. Wie derhalve niet natuurlijk- aangepast is aan, en verwant met het rechtvaardige en al wat schoon is, hij moge op allerlei ander gebied nog zo begaafd zijn zowel om bij te leren als te onthouden; of wie er wél mee verwant is maar traag van leren en slecht van onthouden: zij zullen, de ene zomin als de andere, er nooit toe komen de waarheid te achterhalen nopens deugd of ondeugd, althans niet in de mate waarin dit mogelijk is. Want bij het leren moet men die dingen weten te verzoenen: zoals men ook over de werkelijkheid als geheel tegelijk waarheid en leugen moet vernemen, met voortdurende oefening en veel tijd, zoals ik bij het begin zei. Alleen dank zij het tegen-elkaar aanwrijven, van elk dier factoren:namen, bepalingen, gezichts- en andere zintuiglijke waarnemingen; dank zij een welwillend onderzoek, dat vrij blijft van elke kwaadwilligheid in het vragen zowel als het antwoorden- alleen dan, en moeizaam nog, gaat over elke factor het licht uitstralen van bezonnenheid en verstand, van een verstand dat zich zo intensief inspant als menselijk- mogelijk is.
_________________________________________
STÖRIG
Geschiedenis van de filosofie : blz. 173 :
Het Griekse woord sophrosyne duidt op evenwicht, op het vermogen om het juiste midden te houden tussen genot en ascese, tussen strengheid en toegeeflijkheid, en ook op de voorname houding die in de omgang zowelplatte vertrouwelijkheid als koele afstandelijkheid vermijdt. De gerechtigheid ten slotte omvat alle andere deugden: zij bestaat in de harmonische verhouding van de drie functies van de ziel en de daarmee samenhangende deugden
____________________________________________
Er is misplaatst wantrouwen .maar er is ook ..onverantwoord vertrouwen.
De TWEE ELEMENTEN in de menselijke ziel.
VURIGHEID (Energie + Beheersing) of (Geestkracht +Beheersing)
MORALITEIT
WIJSGERIGHEID (Vlug van geest + Goed geheugen) of (Intelligentie + Geheugen)
In (oorlog + vrede) heeft oorlog een andere betekenis dan (oorlog) in het eenzijdige.
In (vrede + oorlog) heeft vrede een andere betekenis dan (vrede) in het eenzijdige.
Van LOGOS (niet-eenzijdigheid) spreken en OORLOG (eenzijdigheid) verheerlijken is een tegenstrijdigheid.
Tegengestelden sluiten elkaar uit: Losbandigheid & Dictatuur
Gemakzucht & Eerzucht
Tegendelen sluiten elkaar in: Discipline & Vrijheid
Eergevoel & bescheidenheid
Losbandigheid en Dictatuur kan niet in hetzelfde en in dezelfde persoon aanwezig zijn.
Maar een losbandig volk heeft een dictator nodig om niet aan zelfvernietiging te doen.
Zonder vrede zouden de strijdende partijen totaal uitgeput geraken. Zonder strijd zouden de rustende partijen totaal krachteloos worden.
__________________________
STÖRIG: Geschiedenis van de filosofie: blz. 141 :
De grote wet volgens welke de ene oerenergie zich onophoudelijk ontvouwt in veelheid, is de eenheid der tegenstellingen. Alle ontwikkeling heeft plaats in het polaire samenspel van tegengestelde krachten.God is dag en nacht, winter en zomer, oorlog en vrede, verzadiging en honger. In de strijd tussen idee en idee, mens en mens, man en vrouw, klasse en klasse, volk en volk vormt zich het harmonische geheel van de wereld. In deze zin is de oorlog de vader van alle dingen, de koning van alle dingen.Ieder ding heeft tot zijn wezen zijn tegendeel nodig. Zij begrijpen niet hoe het, terwijl het uiteengaat, samengaat: tegenstrevende verbinding als van de lier en de boog. Daarom hebben diegenen ongelijk, die verlangen naar het einde van alle strijd in een eeuwige vrede. Want met het ophouden van de scheppende spanningen zouden volstrekt stilstand en dood intreden. Daarom ook zou het voor de mens niet goed zijn, al zijn wensen vervuld te zien. Want het is de ziekte die de gezondheid zoet maakt, en pas door vergelijking met kwaad, honger en inspanning begrijpen we wat goed, verzadiging en rust betekenen.
____________________________________________
Zij, die verlangen naar het einde van alle strijd in een eeuwige vrede hebben ongelijk.
Zij, die verlangen naar het einde van alle vrede in een eeuwige strijd hebben ongelijk.
STRIJD
Losbandigheid & Dictatuur zijn gedetermineerd en strijden tegen elkaar.
Losbandigheid zonder Dictatuur valt uit elkaar.
Dictatuur zonder Losbandigheid versmacht zichzelf.
VREDE
Vrijheid & Discipline zijn niet-gedetermineerd en beschermen elkaar.
Vrijheid zonder Discipline verwordt tot Losbandigheid.
Discipline zonder Vrijheid verwordt tot Dictatuur.
Door uw HANDELEN doet ge ERVARINGEN op, die ge door DENKEN (alleen) niet kunt achterhalen.
Zonder handelen ontstaan er geen potentiële mogelijkheden
Wanneer er zich geen mogelijkheden voordoen dan kunt ge er niet over nadenken om
van deze mogelijkheden het beste te maken.
.
EEN GEZONDE GELEERDE IS HIJ WAARVOOR NADENKEN GEEN ZIEKTE IS.
( ?)
Wanneer ge op tijd en stond afwisselt speelt het geen rol met wat ge begonnen bent.
Wie overdrijft in het ene ..schiet tekort in het andere.
Wie overdrijft in het andere .schiet tekort in het ene.
DUMONISME
Achiel Van ACKER
( 1898 1975 )
Eerst handel ik ..En dan denk ik na.
Dit in reactie op diegenen die het DENKEN verheerlijkten
Met waarschijnlijk in zijn achterhoofd de gedachte:
Waarmee ik begin blijft in feite hetzelfde
Als ik maar op tijd en stond ook het andere doe.
M. TANNER : NIETZSCHE
NIETZSCHE wilde vermijden dat hij werd opgenomen in academische kringen, waar alles een thema tot gesprek(DENKEN) en niets een aanleiding tot HANDELEN wordt.
Volgens de quantumpotentiaal-interpretatie bestaat een quantumobject dus niet uit één enkel ding, deeltje of golf, maar is het beide. Merk op hoe in dit beeld de objectieve werkelijkheid weer wordt hersteld, omdat de voortdurende schizofrenie tussen het object als golf en als deeltje er niet meer is. Op elk tijstip is het beide en op elk tijdstip bevat de deeltjeskant van het huis alle gebruikelijke klassieke eigenschappen. Het geniale van BOHM was dat hij liet zien hoe dit schema zou kunnen werken.
________________________________________
CAPRA : De TAO van de fysica: blz. 133
De volgende passage uit een artikel van DAVID BOHM, één van de belangrijkste tegenstanders van de Kopenhagen- interpretatie, levert daar het sprekende bewijs voor:
We komen ertoe, de wereld als één ongebroken geheel te zien, en dat is in strijd met het klassieke idee, dat je de wereld kunt analyseren in onafhankelijk van elkaar bestaande, afzonderlijke delen .We hebben de gebruikelijke, klassieke opvatting omgekeerd: Die zegt dat het de onafhankelijke elementaire deeltjes zijn, die de fundamentele werkelijkheid uitmaken, en dat de diverse systemen slechts de toevallige vormen en combinaties van deze deeltjes zijn. Nu zeggen we eerder, dat de quantumtheoretische onderlinge verbondenheid van het heelal de fundamentele werkelijkheid uitmaakt, terwijl de onderling onafhankelijke delen slechts de speciale en toevallige vormen in dit geheel zijn.
-----------------------------------------
Op het niveau van het atoom vervagen de massieve materiële voorwerpen van de klassieke fysica dus tot waarschijnlijkheidspatronen, en die patronen stellen geen waarschijnlijkheden van dingen voor, maar waarschijnlijkheden van wisselwerkingen. De quantumtheorie dwingt ons, om het heelal niet te zien als een verzameling fysieke voorwerpen, maar als een gecompliceerd web van relaties tussen de verschillende onderdelen van een samenhangend geheel.
Als denker in een wereld waar vriendschap hoogtij viert.
________________________________________
SENECA
TOCH KAN NIETS HET HART ZO GOED DOEN ALS EEN TROUWE EN DIERBARE VRIENDSCHAP.
Ten slotte zijn alle mensen het erover eens dat niets goed beoefend kan worden door iemand die al met iets anders bezig is.
(Ametare: Dezelfde tijd kan maar aan één en dezelfde zaak besteed worden Maar
anderzijds zijn er zaken die zo met elkaar verweven zijn dat ge het ene alleen maar goed kunt kennen of doen als ge ook het andere kent of doet en vice versa).
Als de natuur zich verzet, is inspanning tevergeefs.
Want verteerd worden door een eindeloos verdriet na het verlies van een van je dierbaren is een dwaze uiting van genegenheid, en geen verdriet voelen is een onmenselijke hardheid. Het beste akkoord tussen de liefde en de redelijkheid is het gemis te voelen en zich ertegen te verzetten.
Het begin van een ziekte is het gezond en ziek bijeen te brengen.[(+)+(-) = -
Het waargenomene wordt bepaald en is afhankelijk van:
De eigenschappen en kenmerken van het voorwerp van waarneming.
De eigenschappen en kenmerken van de waarnemer van het voorwerp.
Zonder VOORWERP kan er geen WAARGENOMENE zijn.
Zonder WAARNEMER kan er geen WAARGENOMENE zijn.
Dezelfde waarnemer + Twee voorwerpen die verschillen geeft twee WAARGENOMENEN DIE VERSCHILLEN
(is gemakkelijk te aanvaarden)
Hetzelfde voorwerp + Twee waarnemers die verschillen geeft twee WAARGENOMENEN DIE VERSCHILLEN
(is moeilijker te aanvaarden)
Voorwerpen die verschillen + Waarnemers die verschillen - geeft WAARGENOMENEN DIE VERSCHILLEN
ÉÉN VOORWERP > WAARNEMERS DIE VERSCHILLEN
VOORWERPEN DIE VERSCHILLEN < ÉÉN WAARNEMER
WAARGENOMENE
Verandert het voorwerp dan verandert het waargenomene.
Verandert de waarnemer ...dan verandert het waargenomene.
Verandert het voorwerp en de waarnemer .dan verandert het waargenomene.
De waarnemer als voorwerp van waarneming
De WAARNEMER die de waarnemer + het voorwerp WAARNEEMT.
De meta-waaarnemer is op zijn hoede voor zichzelf als waarnemer, stelt zichzelf steeds in vraag en behoudt een gezonde twijfel ten opzichte van zichzelf als waarnemer.
Maar Ik en Niet Ik kunnen niet als elkaar uitsluitende tegendelen blijven bestaan.
Er is een derde stelling nodig, waarin de geldigheid van beide zodanig wordt beperkt dat ze elkaar niet meer uitsluiten.
TEGENDELEN SLUITEN ELKAAR IN
(rust + beweging)
TEGENGESTELDEN SLUITEN ELKAAR UIT.
(rust zonder beweging & beweging zonder rust)
Zijn IK en NIET-IK geen eenzijdige voorstelling?
Hoe kan men iets wat er niet is als tegendeel beschouwen van iets dat er wel is?
Is dit geen theoretische voorstelling .die in de praktijk uitgesloten is?
Kan iets wat niet bestaat een tegendeel zijn van iets wat wel bestaat?
Kan men beweging, die er niet is, beschouwen als tegendeel van rust?
beweging is geen beperking van rust. Maar geeft juist een meerwaarde aan rust.
Zoals rust geen beperking is van beweging. Maar een meerwaarde geeft aan beweging.
Het is dus TEGEN elkaar wanneer ze afzonderlijk optreden en MET elkaar wanneer ze verenigd optreden.
Wanneer het ene aanwezig is (beweging OF rust) en het andere afwezig is dan loopt het mis want rust zonder beweging betekent ongetraind en beweging zonder rust betekent oververmoeid.
ONGETRAIND (GETRAIND - NIET VERMOEID) OVERVERMOEID
Wie niet traint geraakt niet in conditie. Wie te veel traint geraakt oververmoeid.
De rust moet de beweging in toom houden.
De beweging moet de rust in toom houden.
Rusten omdat ge niet kunt bewegen is niet gelijk aan RUSTEN.
Bewegen omdat ge niet kunt rusten is niet gelijk aan BEWEGEN.
Zoals vrijheid zonder discipline uitmondt in losbandigheid.
Zoals discipline zonder vrijheid uitmondt in dictatuur.
FICHTE
Mits de openbaring niet de zedelijkheid; maar omgekeerd:
DE ZEDELIJKHEID DE OPENBARING GRONDVEST.
(De openbaring is een theoretische voorstelling)
(De zedelijkheid is een praktische voorstelling)
FICHTE
DING - VOORSTELLING
________________________
(Ding Voorsteller = VOORSTELLING)
(Voorwerp Waarnemer = WAARGENOMENE)
Alhoewel heden ten dage zowel de zedelijkheid als de goudvoorraad te wensen overlaat, kunnen we toch samen met FICHTE besluiten:
Mits de openbaring niet de zedelijkheid; maar omgekeerd
DE ZEDELIJKHEID DE OPENBARING GRONDVEST
Mits de geldvoorraad niet de goudvoorraad; maar omgekeerd
DE GOUDVOORRAAD DE GELDVOORRAAD GRONDVEST
Met andere woorden De openbaring en de geldvoorraad maken aanspraak op hetgeen hun rechten te boven gaat .met alle gevolgen van dien.
De schijn kracht van de openbaring kan kunstmatig opgedreven worden.
Wanneer men de eenzaamheid niet uithoudt, moet men de mensen opzoeken, maar zo dat men zowel de EENZAAMHEID als de MAATSCHAPPIJ met elkaar verbindt.
HET BETERE BEWUSTZIJN
Maar het betere bewustzijn binnen in mij voert mij naar een wereld waarin persoonlijkheid noch oorzakelijkheid, subject noch object bestaat.
____________________________________________
SCHOPENHAUWER
STÖRIG: De geschiedenis van de filosofie: blz. 561 :
Ten slotte een vraag over de wijsgerige consistentie.
Als het wezen van de wereld enkel Blinde Wil is, hoe kan het intellect dan zegevieren over de wil?
Waar haalt de mens dan de kracht vandaan om de wil te overwinnen?
Is dat geen aanwijzing dat er behalve de blinde wil nog een andere werkelijkheid moet bestaan?
_________________________________
Wanneer het ene het andere overheerst of vice versa en niet op voet van gelijkheid staan vernietigen ze zichzelf.
(kunnen zonder willen KUNNEN & WILLEN willen zonder kunnen)
(beheersing zonder energie BEHEERSING & ENERGIE energie zonder beheersing)
Kunnen zonder willen geeft geen Resultaat.
Willen zonder kunnen geeft geen Resultaat.
_______________________________________
SCHOPENHAUWER (Janaway Chr.)
En hoe staat het met Kants beroep op de rationaliteit?
SCHOPENHAUER wijst erop dat rationeel gedrag niet altijd moreel goed is: Redelijkheid en verdorvenheid zijn zeer wel met elkaar te verenigen: ja, eerst door hun vereniging worden grote, ingrijpende misdaden mogelijk. Met andere woorden, als iemand slecht is, dan zal de rede zo iemand niet minder slecht maken, maar misschien wel nog effectiever en dodelijker dan een slecht iemand die niet zo goed kan denken. De rede is een middel om een doel te bereiken.
______________________________________
[Hier wordt een vergissing begaan door de rede in de plaats te stellen van intelligentie. REDE betekent evenwicht tussen kennis(intelligentie) + moraliteit(geestkracht). ]
Zonder moraliteit kan de kennis(intelligentie) niet redelijk zijn.
Zonder kennis kan de moraliteit(geestkracht) niet redelijk zijn.
Kennis + Moraliteit zijn samen een middel om een Evenwichtig Doel te bereiken.
__________________________________________
PLATO
Voor iets wat goed is, is kwaad immers een ergere vijand dan voor het niet-goede
Het goede kunnen doen als een gunst zien en daarvoor een tegenprestatie willen verwezenlijken.
AVERROËS
Het goede doen omwille van het goede.
BEIDE VERWACHTEN EN VERLANGEN EEN BELONING.
Hij, die hier en nu een beloning verwacht voor hetgeen hij voor de andere gedaan heeft.
Hij, die later in het hiernamaals een beloning verwacht voor hetgeen hij voor de andere gedaan heeft.
Zonder een beloning te verwachten is het voor hen uiterst moeilijk iets te doen voor de andere, ondanks dat deze andere wegens de omstandigheden waarin hij zich bevindt daar recht op heeft.
NIESSERT ONTDEKTE DAT DE WAARSCHIJNLIJKHEID VAN EGOÏSTISCH RNA EN KORTSLUTING TOENEEMT MET DE OMVANG VAN DE MOLECULEPOPULATIE, TERWIJL DE KANS OP HET INEENSTORTEN VAN DE POPULATIE UITERAARD GROTER IS MET KLEINE POPULATIES.
Het hypercyclusmodel moet dus behoedzaam laveren tussen de Scylla van egoïstisch RNA en kortsluiting en Charybdis van de ineenstorting van de populatie. De populatie-omvang waarbij de kans op alle drie de catastrofes klein is, luistert vrij nauw en zelfs bij die omvang kan worden aangetoond dat de levensduur van een hypercyclus eindig is.
MANFRED EIGEN, die een Nobelprijs voor scheikunde kreeg en directeur is van het Max Planckinstituut voor fysische chemie in Göttingen, suggereerde aan het begin van de jaren 1970 dat de oorsprong van het leven het resultaat zou kunnen zijn van een proces van voortgaande organisatie in chemische systemen die zich ver van een evenwichtstoestand bevinden. Daarbij zouden hypercycli van gekoppelde terugkoppelingskringen een rol hebben gespeeld. EIGEN postuleerde in feite een VOOR -BIOLOGISCHE EVOLUTIEFASE, waarin op een moleculair niveau selectieprocessen optraden als een materiële eigenschap die inherent is aan speciale reactiesystemen. Voor zulke processen bedacht hij de term moleculaire zelforganisatie.
EIGEN veronderstelt dat dit eerste levensvonkje ontspringt uit een louter toevallige ONTMOETING van de juiste circa honderd nucleotiden.
CASTI/ Verloren paradigmas: Blz. 112 /113/114
HET SCENARIO VAN EIGEN
A Begin met een oersoep die bestaat uit toevallig ontstane kleine eiwitten, een voldoende hoeveelheid lipiden (vetzuren) om fragmenten van celmembranen te kunnen maken en uiteenlopende actieve energierijke nucleotide-eenheden die geschikt zijn voor de constructie van kernzuren.
B Veronderstel dat zich in bovenstaande soep bij toeval minstens één replicerend RNA molecule vormt. Het ontstaan van een dergelijke molecule wordt mogelijk bevorderd door de aanwezigheid in de soep van eiwitten die zich ook toevallig hebben gevormd. Verder is dat molecule geen gen, omdat het geen eiwit codeert; het is louter een replicator. Het heeft geen unieke nucleotide- volgorde tot een familie van nauw verwante, individuele moleculen die EIGEN een pseudo-soort noemt.
C Op de een of ander manier leren die RNA-moleculen vervolgens de eiwitten te beheersen en ontwikkelt zich een primitieve genetische code. De diverse pseudo-soorten specialiseren zich in verschillende functies, waadoor de populatie als geheel in staat is een eiwit te maken.
D Nu ontstaat er een reeks complexe en op elkaar inwerkende wisselwerkingen hypercyclussen. Deze zijn het onderwerp geweest van uigebreide analyse, wiskundig en in het laboratorium, zoals we zo dadelijk zullen zien. Uiteindelijk leren de hypercyclussen hun omgeving te beheersen, totdat ze een niveau bereiken dat de capaciteit van die omgeving te boven gaat.
E Op dat punt is het voor een verdere vooruitgang noodzakelijk dat de strijd om het bestaan weer in beeld komt. De lipiden die aanvankelijk in de soep zaten worden nu gebruikt om compartimenten te bouwen, waarbij elk compartiment in eerste instantie ongeveer hetzelfde mengsel pseudo soorten bevat. Door willekeurige mutaties ontstaan er echter verschillende soorten hypercyclussen, elk binnen zijn eigen membraan. Die membranen concurreren met elkaar en vormen het prototype van wat later de huidige cel zal worden.
F Nu neemt de biologische evolutie het over van de eerdere scheikundige evolutie, wat uiteindelijk tot de huidige levensvormen leidt.
Het scenario van EIGEN heeft het bevredigende aspect dat het één algemeen principe hanteert, de darwinistische evolutie, vanaf de eerste replicator. Dit scenario lijdt echter aan hetzelfde euvel als het beeld van GILBERT, in dit geval in stap B: het ontstaan van de eerste replicator. EIGEN veronderstelt dat dit eerste levensvonkje ontspringt uit een louter toevallige ontmoeting van de juiste circa honderd nucleotiden. Omdat dit toevallige ontstaan de kern vormt van de weg naar leven van zowel GILBERT als EIGEN, is het zinvol om eens met een wat kwantitatieve onderbouwing na te gaan hoe aannemelijk dit is.
(RIETDIJK C. W. : Wetenschap als bevrijding . Blz. 163/164/165)
MICROFYSICA
EINSTEIN poneerde indertijd dat die onbepaalde verschijnselen alleen maar zo léken, en dat verborgen variabelen in werkelijkheid toch de dingen vastlegden. BOHR ontkende dat en stelde bovendien dat je microprocessen als één geheel moest beschouwen, waarin je niet van een bepaald onderdeel apart de gedragingen en de invloeden erop kon isoleren. In 1964 bewees JOHN BELL dat áls EINSTEIN gelijk had en er verborgen variabelen bestonden, deze in elk geval boven-lokaal-coördinerend moesten zijn. Waren ze lokaal-beperkt, dan kwam je in strijd met de quantummechanica.
Jaren nadien(in 1982) werd een experiment gedaan door ALAIN ASPECT, dat bewees dat bij de al genoemde EPR- deeltjes(Einstein Podolsky Rosen) inderdaad zon boven - lokale coördinatie - dus een onderling voeling houden op afstand - optrad. BOHR had gelijk, het microproces dat bestond uit die twee bewegende EPR- deeltjes gedroeg zich alsof die twee één geheel waren! Maar had EINSTEIN ongelijk? Ik meen van niet: zijn verborgen variabelen waren er wel degelijk, zij het in boven- lokale vorm. We zouden kunnen concluderen dat EINSTEINS variabelen en BOHRS geheel prachtig in elkaar passen:
De verborgen variabelen van de eerste, die de onzekerheid opheffen, worden nu precies gevormddoor de interne wederzijds invloeden die volgens BOHR een geheel maken van een proces! Dus: de twee EPR deeltjes vormen samen een geheel, en zijn allebei gedetermineerd door invloeden die er lokaal op werken plus nog boven- lokale die onder meer van het andere deeltje uitgaan.
- Georganiseerde complexen, waarin het geheel meer is dan de som der delen.
[ ( + ) + ( + ) = + ]
(midden -ruimte)
- Gedisorganiseerde complexen, waarin het geheel minder is dan de som der delen.
[ ( + ) + ( - ) = - & ( - ) + ( + ) = - ]
- Neutrale complexen, waarin organiserende en disorganiserende activiteiten elkaar opheffen.
[ ( - ) + ( - ) = + ]
(midden -ruimte)
( Disorganiserend omdat ze zwak zijn en organiserend omdat ze evenwichtig zijn)
VORMING & REGULERING
TEKTOLOGIE
(De wetenschap van structuren)
Volgens BOGDANOV kunnen we de stabiliteit en ontwikkeling van alle systemen begrijpen in termen van twee basale organiserende mechanismen: vorming en regulering. Door beide te bestuderen en met talloze voorbeelden van natuurlijke en sociale systemen te illustreren, werkte Bogdanov verschillende kernideeën uit waar ook organicistische biologen en cybernetici van uitgingen.
De vormingsdynamica omvat het samenstellen van complexen door middel van verschillende soorten verbindingen die Bogdanov zeer gedetailleerd analyseerde. Hij benadrukte in het bijzonder dat de spanning tussen crisis en transformatie cruciaal is voor de vorming van complexe systemen. Bogdanov liet zien hoe een organisatiecrisis zich enerzijds voordoet als een teloorgang van het bestaande systeemevenwicht en aan de andere kant een organisatieovergang vormt naar een nieuwe evenwichtstoestand. In dat opzicht doet zijn benadering sterk denken aan het veel latere werk van Ilya Prigogine.
BOGDANOV was zijn tijd zo ver vooruit dat hij door zijn tijdgenoten nauwelijks begrepen werd.
Omdat het in zijn universaliteit zo ver af stond van het toenmalige wetenschappelijke denken, werd het idee van een algemene organisatietheorie maar door een handvol mensen geheel begrepen, en verbreidde het zich niet.
Zij, die de ware vriendschap koesteren hebben het moeilijk om de ogen niet te sluiten voor vijandschap of pseudo- vriendschap omdat deze de basis van hun bestaan, ware vriendschap, aantasten.
Wees op uw hoede voor pseudo-vriendschap.
ZIEKELIJKE BEHOEFTE NAAR MACHT & GELD ' BEZOEDELT DE VRIENDSCHAP
VRIENDSCHAP begrenst de AANTREKKINGSKRACHT VAN MACHT & GELD
ZHUANG ZHOU
De vriendschap van een aristocraat is, naar verluidt, zo smakeloos als water, die van een proleet zo opwindend als wijn.
Maar de smakeloosheid van de aristocraat is een zuivere basis voor vriendschap, de roes van het proletendom eindigt steevast met een kater.
____________________________
Naar de woorden van ZHUANG ZHOU is hij, die de ware vriendschap koestert, een aristocraat en hij, die de pseudo-vriendschap aankleeft, een proleet.
____________________________
Met in gedachten de uitspraak van FICHTE kunnen we besluiten:
Mits de aristocratie niet de ware vriendschap; maar omgekeerd:
De enkeling mag geen aanspraak maken op de taak van de gemeenschap.
De gemeenschap mag geen aanspraak maken op de taak van de enkeling.
DIT TOT WEDERZIJDS VOORDEEL.
_________________________________
HET GROTE VERSCHIL :
De situatie zien vanuit het standpunt :
VAN DE ENKELING -- VAN DE GEMEENSCHAP
(element) (totaliteit)
OVERSTIJGEND [ (+)+(+)= +] OVERSTIJGEND
MIDDEN MIDDEN
OFEN
MIDDEN [ (-)+(-)= + ] MIDDEN
OFEN
RECHTS [ (-)+(+)= - ] RECHTS
OFEN
LINKS [ (+)+(-) = - ] LINKS
Het toont vanuit het standpunt van de gemeenschap een volwaardig systeem.
want er is de nodige beweging (strijd) (gedetermineerd) [(+) + (-) = - &(-) +(+) = - ] EN er is de nodige rust (vrede) (niet- gedetermineerd) [(-) +(-) = + & (+) + (+) = +]
Bij de enkeling gebeurt dit ook maar op een andere wijze. Namelijk de mogelijkheid is er van gedetermineerd zijn in het ene en niet- gedetermineerd zijn in het andere
De enkeling heeft behoefte tot een gemeenschap te behoren waar hij zich geborgen voelt.
De enkeling, die overdrijft in het zoeken naar eigen belang schaadt de gemeenschap en onrechtstreeks zichzelf.
De gemeenschap, die overdrijft in het zoeken naar eigen belang schaadt de enkeling en onrechtstreeks zichzelf.
De enkeling kan in zijn denken vorderingen maken tot zijn dood.
La phrase biblique citée plus haut doit être inversée.
"C'est l'homme qui a créé Dieu à son image" ( p. 421) Nous devons << dépersonnaliser >> Dieu, tout comme la nouvelle physique nous dit qu'il faut << dématérialiser >> la matière.
<<<<<<<<<<<<<<<>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>
De Onbewogen Beweger waarop de christelijke godsidee gebaseerd is....is thans overbodig. Het universele fenomeen van de eenheid van "tegengestelden & tegendelen" zijn in werkelijkheid de drijfkracht van alle beweging en ontwikkeling in de natuur. Het is de reden waarom het niet nodig is om het begrip van een externe impuls te introduceren om beweging te verklaren. Beweging, die op zich een tegenstelling inhoudt, is enkel mogelijk als een gevolg van tegenstrijdige tendensen en innerlijke spanningen die aan de basis liggen van alle vormen van materie.
À mon avis, nous devons <<dépersonnaliser>> Dieu, tout comme la nouvelle physique nous dit qu'il faut <<dématérialiser>> la matière. Pour moi, il n'y a pas dans notre langage, pour désigner l'entité qui émergera ainsi, d'autre terme que celui d'
Vreemd. Op al die waarover we het daareven hadden, en natuurlijk op nog heel wat andere. Ik vermoed immers het volgende: naargelang ze zich met een van beide verwant voelen, loven ze bepaalde dingen als iets van zichzelf, terwijl ze de rest, wat daarmee in tegenstrijd is, als vreemd laken. Zo komen ze er dan toe elkander op vele punten een hevige haat toe te dragen .
Socr.jr. Daar valt voor te vrezen Vreemd. Dit meningsverschil nu tussen deze temperamenten is nog maar scherts. Waar het echter zaken van het hoogste belang geldt, wordt het een pest in de staten, en wel van de ergste soort.
Socr.jr Welke zaken bedoelt ge?
Vreemd. Natuurlijk die welke betrekking hebben op de hele inrichting van het leven. Er zijn immers lieden die uitzonderlijk beheerst zijn: die vragen niets liever dan altijd een rustig leven te leiden. Op het individuele plan houden zij zich uitsluitend en op hun eentje met hun eigen zaken bezig; op binnenlands plan is hun omgang met al hun mede burgers op dezelfde leest geschoeid, en, wat de buitenlands politiek betreft, zijn ze evenzeer bereid tegen elke prijs vreedzame betrekkingen met andere staten te onderhouden. Laten nu die mensen, wier vredelievendheid werkelijk al te ver gaat, hun zin krijgen en daarnaar handelen, dan zullen zij, ongemerkt, zelf onbekwaam worden om oorlog te voeren, en hun kinderen in dezelfde geest opvoeden: zij worden een prooi van de eerste de beste aanvaller, met het gevolg dat zijzelf, hun kinderen, hun staat in zijn geheel, binnen weinige jaren, van vrije lieden slaven worden, vaak zonder dat ze het zelf gemerkt hebben.
Socr.jr Een hard en vreselijk lot!
Vreemd. En hoe staat het met de anderen, die meer energieke neigingen bezitten? Zijn zij er niet altijd op uit om hun eigen staat in een of ander oorlog te wikkelen? Daar ze immers overdreven gehecht zijn aan zulk soort leven, stellen ze hun staat bloot aan de vijandschap van vele machtige tegenstanders: met het gevolg dat zij hun vaderland òfwel totaal ruïneren òfwel in slavernij en onder het juk van de vijand brengen.
Socr.jr. ook dat is zo
Vreemd. Moeten we dan niet toegeven dat er op die punten tussen deze beide categorieën altijd de diepste en hevigste onderlinge vijandschap en twist bestaat?
Socr.jr Dat valt gewoon niet te loochenen.
Vreemd. Hebben we daarmee dan ook niet het antwoord gevonden op de vraag die we aanvankelijk stelde? We stellen nl. vast dat twee niet-geringe delen van de deugd van nature met elkaar overhoop liggen, en dat ze dan ook in de mensen, die ermee behept zijn dezelfde meningsverschillen bewerken.
De geestkracht-sterke maar intelligentie-zwakke beseft niet door zijn gebrek aan de nodige intelligentie hetgeen "zijn geestkracht" inhoudt
Met gevolg dat hij gelooft in een geestkrachtig en almachtig wezen Terwijl hijzelf over deze geestkracht beschikt. Zoals anderen over een sterke intelligentie (kennis) maar zwakke geestkracht (moraliteit) beschikken
De intelligentie-sterke maar geestkracht-zwakke gelooft alleen in zijn intelligentie en heeft een behoefte om de oplossing alleen te zoeken in de wetenschap
EINSTEIN Wetenschap zonder religie is kreupel Religie zonder wetenschap is blind
FICHTE Mits de openbaring niet de zedelijkheid maar omgekeerd de zedelijkheid (moraliteit) de openbaring (religie) grondvest
Velen zijn overtuigd dat de verklaring in het MIDDENVELD ligt daar waar twee elementen elkaar ondersteunen en waarderen
Heraclitus, Plato, Confucius, Boeddha, Kant, Nietzsche, Einstein, Christian de Duve, Ilya Prigogine en vele anderen zijn hiervan getuigen
Het zuivere toeval is evenzeer een ontkenning van de realiteit en van ons verlangen om de wereld te begrijpen als het determinisme
De wetten regeren de wereld niet, maar de wereld
wordt ook niet geregeerd door het toeval
CHRISTIAN de DUVE
<< ultime réalité >>
Nous devons << dépersonnaliser >> Dieu, tout comme la nouvelle physique nous dit qu'il faut << dématérialiser >> la matière
EINSTEIN
" Wetenschap zonder religie is kreupel " "Religie zonder wetenschap is blind" ( een religie zonder een god )
NIETZSCHE
" Alleen het afzonderlijke is verwerpelijk "
KANT
" De deugd bestaat uit autonomie "
BOEDDHA
" Het ware leven is niet gelegen in het genieten van de goede dingen der aarde, maar ook niet in de ascetischte zelfkastijding, het eerste is zonder adel, het laatste vol van lijden, geen van beide wegen leidt tot het doel " ( Jaspers : Boeddha wilde de leer op de plaats van de leraar zetten )
CONFUCIUS
" Je doel voorbijschieten is even erg als je doel niet bereiken "
PLATO
" Niets kan opwegen tegen het eensgezind denken van rechtschapen mannen "