Naar schatting 35.000 mensen gaan vandaag op Schiphol staan kijken naar de aankomst van een Airbus A380. Voor hen die niet weten wat dat is, de A380 is het grootste passagiersvliegtuig ter wereld, waarvan er nu zon dertig rondvliegen bij een select groepje luchtvaartmaatschappijen. Het is een vliegtuig waar, afhankelijk van de indeling aanboord, 450-1000 passagiers mee kunnen worden vervoerd. Het toestel heeft twee passagiersdekken maar in het onderste ruim kan naast vracht ook nog een restaurant of sauna worden gemonteerd. Bij sommige maatschappijen uit het Midden-Oosten zijn deze vliegtuigen ingericht als waren het luxe cruiseschepen. De machine is enorm groot en daardoor slechts geschikt voor lijndiensten met voldoende aanbod aan passagiers en vracht. Vandaar dat in de huidige tijd de bestellingen niet zo snel gaan als men vooraf bij Airbus, de fabrikant, had verwacht. En de bestelde machines komen ook in een traag tempo van de productielijnen. Hoe dan ook, een zon vliegende container komt naar Schiphol vandaag en dat trekt altijd veel mensen. Toen ik zelf nog gevoelig was voor dit soort evenementen stond ik daar vaak tussen. Ik herinner me nog dat ik in de vrieskoude stond te wachten op de eerste DC-10 voor de KLM. Urenlang liepen we te blauwbekken op de toenmalige en bij de liefhebber bekende spotterplekken. De DC-10 kwam uren later binnen dan gepland en dat was in januari geen pretje. Als je dan later kijkt naar de foto- en filmbeelden die ik uiteindelijk van die eerste machine schoot, verschillen die niet zo veel van die ik later schoot onder veel betere omstandigheden. Maar dat verhaal van het wachten hangt er aan. Ook de eerste Britse Concorde wachtte ik ooit op. Onder soortgelijke omstandigheden, maar toen de kist er eenmaal was, bleek het toch wel een waar evenement. En Concordes zag je daarna eigenlijk nooit meer. Voor spotters is dit soort gebeurtenissen erg belangrijk. Zij willen alles opschrijven en fotograferen en morgen zullen we ongetwijfeld op YouTube en andere relevante media de geschoten plaatjes mogen bekijken. De vraag of ik tussen die massa zal staan is gerechtvaardigd. Het antwoord is simpel; nee! Ik heb een (al eerder verschoven) afspraak en kan dus niet. Maar de kans dat ik alsnog richting Schiphol was gereden is klein. Op een bepaalde leeftijd ga je toch iets relativeren. En met 15.000 dias over het onderwerp gevleugelde vrienden en een soortgelijk fotoarchief moet je constateren dat het ook een keer ophoudt. Maar zo zou ik als ik 18, 28, of 38 was geweest nooit hebben kunnen denken. Toen was de aankomst van dit soort vliegtuigen nog een echte kick, nu is het een interessant nieuwsfeit. Ook en zelfs voor mij! Overigens komt die Airbus A380 op de nationale luchthaven testen of het banenstelsel en de diverse pieren geschikt zijn om dit soort mastodonten op te vangen. Is het antwoord positief zullen er vast nog meer A380s op Schiphol te zien zijn. Krijg ik later vast nog wel eens de kans om zon grote kist op de digitale plaat vast te leggen
|