Ik schrijf op dit logje altijd mijn persoonlijke mening. Ook als u deze niet deelt blijft het hopelijk toch interessant genoeg om af en toe even te buurten. Een constructief (liefst positief..) commentaar is altijd welkom! Mits anders aangegeven zijn alle
08-11-2011
Aviodrome mag niet verdwijnen!
Zolang het themapark bestaat is er al een probleem met de financiering van het geheel. Logisch, want het Aviodrome heeft stevige ambities neergezet ooit en de toenmalige directie vulde al die wensen en verlangens met graagte in. Het ene historische vliegtuig was nog niet bij de nieuwe gebouwen op Lelystad Airport neergestreken of de volgende stond al weer op het verlanglijstje. Men dacht niet zozeer in economische modellen, maar vooral vanuit een luchtvaarthistorisch besef. En dat maakte dat er een collectie ontstond die bijna uniek is in de wereld. Van DC-2 tot Constellation, van Antonov 2 tot Boeing 747, het is allemaal aanwezig in die noordelijke hoek van Lelystad. Het Themapark geeft het voormalige vliegveldje in de polder allure. Men bouwde een deel van het oude en vooroorlogse Schiphol na, zette een heel stevige expositiehal neer met veel van het oude spul onder dak en plaatste de vliegwaardige collectie in een aparte hangaar aan de overzijde. Voor kinderen werd veel georganiseerd, er is een leuke horecagelegenheid en de overige faciliteiten zijn aantrekkelijk en goed bereikbaar. Lelystad ligt op ongeveer 40 minuten rijden vanaf Amsterdam, goed een uurtje van Zwolle vandaan en je kunt bij het Themapark goed parkeren, zij het betaald. De entree is ook best pittig, met een gezinnetje van vier mensen ben je een aardig bedragje verder, maar dat heeft van doen met de financiering van het geheel. En wie een dagje pretpark doet in Nederland zal lachen om deze prijzen bij het Avriodrome. Men maakt ook geld bij de verhuur van ruimten aan bedrijven, en juist dat laatste onderdeel van de bedrijfsvoering staat tegenwoordig aardig onder druk. De financiële crisis zorgt voor terughoudendheid bij bedrijven en instellingen om ruimte te huren bij het Themapark. En dat nekt de geplande budgetten voor dit en volgend jaar. Het aantal bezoekers blijkt min of meer gelijk aan afgelopen jaren, kennelijk slaagt men nog niet voldoende in het neerzetten van het Aviodrome als pretlocatie. En nu zijn er onheilstijdingen rond het voortbestaan. Want, als de begroting weer eens een gat laat zien aan het einde van het jaar, sprongen normaal gesproken KLM en LH Schiphol bij. Ook de Postcodeloterij wilde nog wel eens een extra storting in de kas doen. Maar al deze stromen raken ook opgedroogd. En zo dreigt een van de mooiste collecties van ons land verloren te gaan en het vliegveld Lelystad haar grootste magneet kwijt te raken. Een onvergeeflijke blunder als verantwoordelijke bestuurders dit zouden toestaan. Hier hoort dus wel subsidie naartoe te gaan, dit park dient een groot doel. Want we hebben in het verleden al zo vaak en veel aan industrieel erfgoed verkwanseld. Waar KLM nu grif Fokker 100s uitdeelt, was men vroeger niet te beroerd om alle oude kisten te slopen of te verkopen. Zo missen we nog een DC-6, DC-7C, DC-8, DC-9, DC-10, een 737-300 (worden nu op Southend gesloopt!) en zo meer. Een 767 van Martinair zou zeker passen. En wat te denken van een Convair 340, Vickers Viscount, Electra??? Allemaal verdwenen. En ooit zo belangrijk geweest voor onze nationale luchtvaart. Net als een Fokker F28. Alleen om die redenen al moet het Aviodrome worden gered van de ondergang. Een actie lijkt me geen overbodige actie! Zeker binnen de politiek!
Ik ben Leo, en gebruik soms ook wel de schuilnaam Leo.
Ik ben een man en woon in Amsterdam (NL) en mijn beroep is Zelfsstandig en onafhankelijk communicatie-adviseur.
Ik ben geboren op 06/01/1948 en ben nu dus 77 jaar jong.
Mijn hobby's zijn: Luchtvaart, auto's, reizen, fotografie, lezen, verzamelen, modelbouw, huisdieren.
Dit blog vult mijn meningblog aan dat ik al een jaar of wat neerzet in Wordpress. Hier vindt u vooral meningen over rest