Ik schrijf op dit logje altijd mijn persoonlijke mening. Ook als u deze niet deelt blijft het hopelijk toch interessant genoeg om af en toe even te buurten. Een constructief (liefst positief..) commentaar is altijd welkom! Mits anders aangegeven zijn alle
30-06-2011
Ego-marketing
Wil je weinig vriendschappen opbouwen? Heb je meer dan genoeg aan je eigen narcisme of spiegelbeeld? Ben je meer gehaat dan geliefd? Grote kans dat je vooral bezig bent met Ego-Marketing. Dat is een nieuwe tak van sport die vooral voorkomt bij hen die menen dat zij zelf als enige in staat zijn om het buskruit uit te vinden of het witte garen. Dat de discipline die zij vertegenwoordigen de enige is die er toe doet en dat beslissingen in verleden of heden slechts dan goed zijn geweest als ze door de grote ik zijn genomen. Tijdens de afgelopen jaren dat ik actief bezig ben geweest (en nog) op het www en vooral de zgn. Social networks ben ik tegen heel wat van dit soort mensen aangelopen. Gelukkig meestal niet irl, maar vooral virtueel. Mensen voor wie hun probleem of gave zo belangrijk was en is dat ze daarmee overal en nergens de publiciteit willen trekken. Het gaat tenslotte om hun unieke gaven en wat een ander meemaakt of aan disciplines te bieden heeft telt daarbij toch een heel stuk minder dan het eigen beleven. Wie, net als ik, actief is op die sociale netwerken weet vast wel een paar voorbeelden te noemen van lieden die zich meer dan andere schuldig maken aan deze vorm van zelfverheerlijking. Ik vraag mij vaak, ook professioneel, af wat deze lieden toch altijd bezig houdt. Het www is een verzamel, plaats geworden voor veel mensen die in het verleden weliswaar zijn geroepen, maar in de praktijk niet uitverkoren. Wiens leven soms te saai is voor woorden, maar die er toch nog iets van bakken door opgewekt te blijven berichten over alles wat er in hun leven plaatsvindt. Kijk op Hyves, Facebook, Linkedin en Twitter en verbaas je soms over wat mensen allemaal durven te oreren. Vooral daar waar het zou moeten gaan om het opbouwen van een zakelijk netwerk, Linkedin is er een prima voorbeeld van, zie je heel wat mensen die uitsluitend en alleen met zichzelf bezig zijn. Die zich aansluiten bij zgn. groepen maar dit doen met maar een enkel doel; hun unieke gaven tentoonspreiden, in de hoop dat er dan iemand anders om zal vallen van verbazing over zoveel talent en dan direct een zakelijke afspraak met die bedoelde aanbieder maakt. Omgekeerd staan dit soort mensen vrijwel nooit open voor vruchtbare samenwerking of delen, dat past niet in hun unieke businessmodel. Immers, zij zijn uniek te noemen en al die anderen slechts studiopubliek. Ook in blogland heb ik er veel mee te maken (gehad). Goochelaars met maar een truc die er telkens weer vanuit gaan dat wat zij beleven veel interessanter is dan wat er in het leven van anderen gebeurt. Dat dit niet zo is ontgaat ze, net zoals de constatering dat saaiheid soms verpakt zit in een heel dun laagje zelf aangebracht chroom. Ego-marketing is een opkomende discipline binnen dit vakgebied. Wie er op let constateert meteen dat het overal terug te vinden is. Soms is het storend en onverdraaglijk door de vormgeving of toon van schrijven, in andere gevallen is het prima te verteren. Ik dank u allen bij dezen dus voor de aandacht voor dit essay over een vorm van verkopen die mij niet vreemd is en waaraan ik veel plezier beleef. Zolang ik maar geen last heb van anderen die dat ook doen. Want u snapt het al, van al die egos heb ik het allergrootste .! Maar ik weet het tenminste. Dat is ook wat waard.
Ik ben Leo, en gebruik soms ook wel de schuilnaam Leo.
Ik ben een man en woon in Amsterdam (NL) en mijn beroep is Zelfsstandig en onafhankelijk communicatie-adviseur.
Ik ben geboren op 06/01/1948 en ben nu dus 77 jaar jong.
Mijn hobby's zijn: Luchtvaart, auto's, reizen, fotografie, lezen, verzamelen, modelbouw, huisdieren.
Dit blog vult mijn meningblog aan dat ik al een jaar of wat neerzet in Wordpress. Hier vindt u vooral meningen over rest