De directie wil 6 arbeiders organiseren in een uniek zes-ploegensysteem (in tegenstelling tot eerdere informatie vanuit de dienst HR dat het om drie ploegen van twee arbeiders zou gaan). Doel is één arbeider te plannen. In sommige vroege posten staan meer arbeiders: één dient op de waterzuivering te werken, de andere(n) moet(en) naar de logerij. Het gaat om een cyclus van zes weken, met (ongeveer) drie weekenden (minstens één is onzeker) en in totaal (ongeveer) 12 dagen (minstens twee zijn onzeker) gepland vrij. De zesde week is men eerste invaller voor de dienst (5 van 7 dagen te werken). De dagen aangegeven in onderlijnd vet zijn dagen tweede invaller. Bedoeling is hiermee te starten, en nadien te evalueren of dit al dan niet definitief is.
Op onze vraag zal de directie terug de vacature bekend maken, waarbij het ploegensysteem toegevoegd wordt, zodat arbeiders met kennis van zaken een beslissing kunnen nemen. Ter info voegen we het schema toe van het door de directie voorgelegde zes-ploegensysteem (reacties zijn welkom ):
maandag
dinsdag
woensdag
donderdag
vrijdag
zaterdag
zondag
1
1
2
2
3
B
B
1
1
1
1
2
3
3
B
B
B
1
1
2
2
3
3
B
B
1
1
1
2
2
3
3
B
B
B
reserve 1
reserve 1
reserve 1
reserve 1
reserve 1
B (reserve1)
B (reserve1)
Besparingen 2015
De directie geeft een toelichting over de persmededeling van Heinz Eigner. De strategie blijft ongewijzigd. Wel worden wijzigingen in de bedrijfsstructuur aangebracht, waarbij de operationele pijler versterkt wordt met verantwoordelijken per afdeling over de sites heen, en waarbij de ondersteuningspijler eveneens versterkt wordt. Tegelijk komen er besparingen, waarbij investeringen niet geschrapt, maar wel in de tijd gespreid worden. Zo zal de stilstand van fluo 4 verschoven worden naar het vroege voorjaar 2016 in plaats van het najaar 2015. Er zal ook 10% op anodes bespaard worden. Verder zal men erop toezien dat de voorraden op het einde van elk trimester, zelfs van elke maand, het lage niveau van einde kwartaal 1 niet overschrijden. Ook wil men werken vanuit het concept van flextability, een samenvoeging van flexibility en stability, flexibiliteit en stabiliteit dus. Dit houdt elementen in zoals het laten aanleveren van grondstoffen met meer waarde erin, capaciteitsverhoging, klantengerichtheid en recuperatie van andere metalen.
Vragenlijsten vakbonden
De directie heeft 64 vakbondsvragen beantwoord. We geven enkele punten:
-Krappere zinkbevoorrading: het bedrijf richt zich meer op waarde dan op tonnen, en meer op opbrengst dan op tonnen per werknemer.
-We stellen dat de indexsprong een blijvende bedreiging vormt voor de tevredenheid en rust van de mensen. We vragen dat de directie initiatief neemt naar het beleid om dit aan te kaarten.
-Men verwacht een stijgende evolutie van de zinkprijs.
-Men wil in de periode 2015-2018 vooral de capaciteit van alle afdelingen verhogen, om meer waarde te kunnen creëren.
-Er is een grote daling in de boekhouding op voorzieningen voor risicos en kosten, vooral ten gevolge van herwaardering van de milieurisicos (waterzuivering).
-We stellen ons vragen bij de omvang van de garantiestelling van een obligatielening en de veranderingen in Port Pirie.
-Er worden geen noemenswaardige problemen verwacht met de nieuwe vergunning.
-We hebben gevraagd wat de waarde is van de leasing van autos voor de bevoordeelden (directie, kaders, ) We hebben (nog) geen antwoord gekregen, en de directie zal dit bekijken.
-De directie somt een reeks initiatieven op van onderzoek en ontwikkeling (o.a. van recuperatie van verschillende metalen).
-We hebben onze vraag herhaald om de duurtijd van interim contracten te verkorten, en sneller over te gaan naar Nyrstar contracten.
-We vragen ons af welke voorbeeldfunctie managers hebben, wanneer ze zichzelf vorig jaar rijkelijk van AIP voorzien, terwijl de arbeiders en bedienden (dir jaar) amper, en de kaders (vorig jaar) geen AIP hadden.
ROCE
De directie deelt mee dat het groepsresultaat van Nyrstar wereldwijd (basis voor de berekening van onze ROCE-premie) 1,5% is. Gezien de ROCE pas uitbetaald wordt vanaf 5% resultaat, is er dit jaar (weer!) geen ROCE-premie.
Vandaag zijn er besprekingen geweest op de dienst logerij tussen de vakbonden enerzijds, en Inge Schildermans en Peter Vanheers anderzijds. Onderwerpen van gesprek waren of een lead-operator reserve-teamleider moet kunnen zijn, de inschaling aan 8U van arbeiders die alle buitenfuncties kennen en ook lead-operator zijn, en het onderscheid tussen eerste en tweede man in de weekdienst van de dagploeg.
1. Moet een lead-operator reserveteamleider kunnen zijn?
Op deze vraag kwam het antwoord dat de leiding kandidaten selecteert ook op hun mogelijkheid om reserve-teamleider te kunnen worden. Wanneer we vragen of de leiding dan ook de functiebeschrijving wil aanpassen, antwoordt deze dat er dan gekozen zou moeten worden tussen ofwel een herweging, ofwel de Lead Operator Premie (LOP). Van vakbondszijde wijzen we op het gevaar dat een selectie voor lead-operator die ook reserve-teamleider moet kunnen zijn, het gevaar inhoudt dat men (zeker op termijn) onvoldoende kandidaten vindt, waardoor de lead-operatoren met een tekort aan reserven komen te zitten. Dit kan hun vakantie- en vrijetijdsplanning in de war sturen.
2. Wie wordt ingeschaald aan 8U?
De dienstleiding zoekt maximaal drie reserven per ploeg die in 8U ingeschaald worden, en stelt dat ze in geen enkele ploeg drie volgens haar geschikte kandidaten vindt. Van vakbondszijde zijn we niet akkoord, en vinden we dat alle huidige invallers hiervoor in aanmerking komen. Het kan niet dat de dienstleiding tegen de afspraken in bijkomende strengere en andere normen hanteert om te bepalen of iemand invaller is of niet. Ook over de terugwerkende kracht is er geen eensgezindheid.
3. Wat met het onderscheid tussen eerste en tweede man in de weekdienst van de dagploeg?
De mannen die nog niet alle taken van de filip filter, de US filters en de hamon beheersen, zullen opgeleid worden, zodat het niet meer hoeft dat eerste mannen altijd zeker één iemand in de weekdienst moeten leveren. Ook nu kan het al gebeuren dat een tweede man die die taken allemaal kent, samen georganiseerd is in een weekdienst met iemand die nog niet alles kent.
Omdat een aantal gemaakte afspraken niet gerespecteerd worden door de afdelingsleiding, zullen we eerst de siteverantwoordelijken wijzen op het toepassen van gemaakte afspraken. Het kan niet dat er op afdelingsniveau andere regels uitgewerkt worden in tegenspraak met de regels uit het FUWA-akkoord.
Hieronder vinden jullie een link naar een eeuwigdurende pas voor de vierploegenmannen (met dank voor de arbeider die ons de link bezorgde). Zo kan je voor elke dag nagaan wanneer je dient te komen werken en wanneer je thuis bent. Datzelfde kan je ook doen voor elke andere ploeg uit je afdeling.
We hebben gevraagd hoe de directie de organisatie van de waterzuivering ziet. Het gaat hierbij om zaken zoals het aantal functies, het ploegen- en/of dagregime van de functies en de afdeling waartoe de waterzuivering zal behoren.
De directie zal dit punt opnemen en op de volgende ondernemingsraad verder toelichten.
Productieresultaten januari en februari (probleem hallen)
De directie stelt dat de productie van de maand maart tot dan toe zeer goed is geweest. Er is een meerproductie ten aanzien van het budget van ongeveer 800 ton. Als dit aangehouden kan worden zal de achterstand die opgelopen werd naar aanleiding van de pelproblemen in februari, binnen vijf maanden ingelopen zijn.
De leiding heeft een grondige analyse gemaakt van de problemen met productieverlies tot gevolg die zich in februari hebben voorgedaan. In totaal is 4400 ton zinkproductie gemist door een opeenvolgende reeks van drie problemen. Eerst was er rotte zink door een gebrek aan reactieven in de oplossing, gevolgd door vaste zink door een overmaat aan gelatine, en ten slotte een productieverlies door het moeilijk pellen van platen waar nog resten zink aanhingen. Nu wordt de ICAM verder afgewerkt om adviezen te
definiëren in verband met procedures, robuustheid en toevoeging van reactieven.
Rapportering van bijproducten
De directie zegt toe om in de toekomst meer informatie te geven over de hoeveelheden bijproducten die geproduceerd worden. Het gaat hierbij om zaken zoals zwavelzuur, zinkrecuperatie, BLP (lood-zilverresidu), zilver, goud, kopercementen, koperchloride.
We hebben als vakbond gevraagd om niet enkel hoeveelheden te geven, maar ook de waarde, zodat meer inzicht verworven wordt over het belang van deze bijproducten.
Evolutie energiekosten
De directie legt uit dat de verhouding tussen de drie belangrijke kostenposten ongeveer de volgende is: 40 % voor energie, 30 % voor andere kosten en 30 % voor het personeel. Energie is dus de grootste kostenpost. Ze legt uit dat ze (in het kader van het lobbywerk van Febeliec, een lobby-organisatie voor de energie-intensieve industrie) naast vermindering van taksen, ook pleit voor een energienorm. Deze zou, analoog aan de loonnorm, inhouden dat de prijs van energie in België niet hoger zou mogen zijn dan in de omliggende landen, iets wat nu niet het geval is, zeker niet ten aanzien van Duitsland. De directie wijst op het gevaar dat energie-intensieve industrieën anders dreigen te verhuizen uit België.
Opleidingsplan
De directie geeft cijfers waaruit blijkt dat ze in de voorbije jaren tussen de 36 en 44 uren opleiding per jaar en per werknemer heeft voorzien. Ook in de komende twee jaren zijn omvangrijke opleidingspallen opgesteld. Ze zegt ook dat ouderen werknemers opleiding krijgen, inbegrepen opleiding in functie van langer werken.
We hebben gevraagd om het recht op inspraak in de opmaak van een opleidingsplan te respecteren. Bovendien willen we voorafgaand meer informatie over de gegeven opleidingen vorige jaren: hoeveel opleiding werd er gegeven per personeelscategorie en per functie, en wat was het onderscheid tussen opleiding als training op de werkplaats, dan wel meer formeel (in klasverband).
Informatie over grote financiële gebeurtenissen binnen Nyrstar
We hebben de vraag gesteld hoe de situatie ingeschat dient te worden na het failliet van Talvivaara, en na de mededeling dat het project in Port Pirie meer dan 200 miljoen $ duurder ingeschat werd.
De directie stelt dat ze het ook moet doen met het nieuws uit de pers. Ze bevestigt ook dat Talvivaara inderdaad afgeschreven werd, wat niet noodzakelijk betekent dat er niets meer uit Talvivaara zal komen: dat zal afhangen van de afhandeling van dit bedrijf. Wat Port Pirie betreft, stelt ze dat er een voortdurende spanning is tussen de reële kosten en het budget.
Er is een inhaalbeweging gebeurd op de Logerij. Men zal dit week op week blijven opvolgen. Aan de champagneglazen zit men in een eindfase. Hier moeten nog een aantal zaken afgewerkt worden. Verlichting kruispunt ertsenplein-grote badzaal zal uitgevoerd worden. Er zijn nog een aantal situaties aangebracht die men gaat bekijken.
Toestand logerij-neutralisatie
Hier loopt het 3D team. Men is pistes aan het bekijken. Er is voor de collector een investeringsvoorstel gedaan. Aanpassing van de schuiven zal door asset gebeuren.
Dampen Hoesch en Choquenet
De Hoesch-filter zal eind 1ste kwartaal afgewerkt zijn. De Choquenet-filter zal in een nieuwbouwproject meegenomen worden. Er is de intentie om dit eind 2015 opgelost te krijgen.
Aardgasontvangstation centrale
Hier zijn nog acties lopende: aanpassingen warmtewisselaars zitten bijvoorbeeld in een offertestadium,
Stand van zaken waterzuivering, pompinfra en grondwaterbehandeling
De voortgang van de werken verloopt goed. Er is een bijvoorbeeld een bouwdossier ingediend voor de 2km lange effluent leiding.
Cu-cementatie logerij
De resultaten van de proefopstelling waren goed. Dit zal de definitieve opstelling zijn.
Bodywarmers en zweetbandjes
De directie vindt dat er al genoeg middelen zijn om ons te beschermen tegen alle weersomstandigheden. Ze wil niet nog extra bodywarmers voorzien. De oude zweetbandjes zullen terug voorzien worden.
Voortgang selectie nieuwe werkkledij
Proefpakken zullen bedeeld worden zodat de testfase van start kan gaan.
Onveilig situatie lossen van bepaalde type wagons ertsenplein
Omwille van knelgevaar heeft men dit type in Balen geweigerd. In Budel zijn er wat aanpassingen geweest om deze te kunnen lossen op een veilige manier. Die aanpassingen zitten nu bij de werkvoorbereiding in Balen. De directie stelt dat er hierover communicatie is tussen de sites.
Douche en eetruimte op de Fluo
Men zal bekijken hoe men dit met bescheiden middelen kan oplossen. De directie heeft erop gewezen dat als er inspanningen worden gedaan om het op te kuisen, ze verwacht dat dit ook in eer gehouden wordt.
Droogruimte in de grote badzaal
Dit zal men gaan bekijken. Suggesties zijn altijd welkom.
Analyse schade aan voertuigen
Voor het jaar 2014 was de kost 50590 . Voor dit jaar zitten we al op een kost van 16000 voor januari en februari alleen. De directie zal dit opvolgen en zien hoe ze de schade aan de voertuigen kan laten dalen.
Toestand wegen en pleinen
Men heeft twee firmas gecontacteerd en een ervan laat zich niet meer horen. De andere firma heeft een voorstel gedaan om een onderzoek uit te voeren. De directie zal bekijken of men dat onderzoek gaat laten plaatsvinden.
We hebben als vakbonden voorgesteld om de toegezegde dialoog in verband met leeftijdsbewust ondernemen te voeren vanaf april. We hebben ook gesteld dat dit het best gebeurt met alle werknemersfracties bij elkaar: arbeiders en bedienden, Balen en Overpelt, ACV en ABVV.
De directie zal deze aanpak positief onderzoeken. Voor de directie moeten eerst de meeste zaken in verband met FUWA afgerond zijn.
Productieresultaten januari en februari (probleem hallen)
In januari was er een voorsprong op de productie (ongeveer 620 ton). In februari echter zijn er ernstige problemen geweest in de zinkhallen. Er waren drie golven van productieverlies, eerst ten gevolge van rotte zink, dan door vaste zink, ten slotte door kathoden die door de rotte zink nog stukjes zink op hun oppervlak hadden. Op dit moment draaien de hallen goed, en is de maximumstroom reeds meerdere dagen doorgevoerd.
We hebben gevraagd of er investeringen komen om de problemen in de toekomst te vermijden. Ook hebben we gevraagd wat het bezoek van Marcos Ramos (Zurich) heeft betekend.
De directie antwoordt dat het volgens haar niet de installaties zijn die oorzaak waren van het probleem. Wat Marcos Ramos betreft, hij was niet tevreden met de problemen, maar vond wel het actieplan goed om zulke zaken in de toekomst te vermijden.
Elektriciteitsprijs (trimestriële inlichtingen)
In 2014 viel de elektriciteitsprijs mee (o.a. ook ten gevolge van terugbetaling van heffingen). De prijzen lagen in de verschillende landen redelijk dicht bij elkaar. Dit laatste zou dit en volgend jaar wel wijzigen, met een aantal prijsverschillen ten aanzien van de omliggende landen.
Umicore en verzelfstandiging zinkactiviteiten
De directie heeft geen weet van eventuele interesse van Nyrstar in de zinkactiviteiten van Umicore. Ze schat in dat Nyrstar haar handen reeds vol heeft met de realisatie van haar eigen strategie. Ze kan ook nog niet inschatten of er praktische gevolgen zullen zijn voor de site van Overpelt, waar een deel van Umicores zinkactiviteiten gevestigd zijn.
Overlijdensfonds
We hebben verslag gegeven van het Overlijdensfonds. Het aantal leden daalt ten gevolge van pensionering van bruggepensioneerden. Dit zal nog meerdere jaren blijven duren, omdat er tot 2008/9 herstructureringen geweest zijn met brugpensionering. De toestand van het fonds is echter stevig: er zijn voldoende reserves, en het aantal overlijdens zou normaal evenredig moeten dalen met een dalend aantal leden. Vorig jaar is het aantal leden wel éénmalig gestegen ten gevolge van de opname van Umicore Zolder in het Overlijdensfonds.
Diversiteitsplan
De directie heeft een uiteenzetting gegeven over een bevraging in verband met de focusgroepen en PEP (Passie En Plezier). Uit deze bevraging wordt door een groep van 36 werknemers goed of middelmatig gekeken naar georganiseerde evenementen (zoals BBQ, traktaties, ) en naar zaken zoals coaching en 3D teams.
We hebben gevraagd een samenstelling naar statuut te geven van de ondervraagde werknemers. We hebben ook gesteld dat we vinden dat de directie zaken die te maken hebben met middelen en installaties minimaliseert.
Tijdelijke werkloosheid
De directie kondigt aan dat ze de aanvraag voor tijdelijke werkloosheid in Overpelt verlengt, zonder daarom met concrete plannen dienaangaande te zitten. Volgens haar gaat het om een formaliteit.
Vervanging bruggepensioneerden Overpelt
Vanuit vakbondszijde is de vraag gesteld om alle bruggepensioneerden te vervangen in Overpelt.
De directie verwijst dit punt naar een syndicale delegatie in Overpelt.
Op donderdag 5 februari zijn er besprekingen geweest tussen de directie en de vakbonden van Balen en Overpelt over de overblijvende problemen in verband met de functiewegingen en verloning. Ook de directie zal informatie verstrekken: in sommige afdelingen mondeling, in andere schriftelijk.
Algemene punten
Invoering van een Lead Operator Premie (L.O.P.) voor deleadoperatoren die in volcontinu werken (zie detaillering in de afdelingen) vanaf 01/01/2015:
-Een dagpremie van 3 (wat overeenkomt met 0,40 per uur).
-Deze dagpremie wordt verdubbeld op zon- en feestdagen.
-Ze geldt voor degene die (en op het moment dat hij) de functie uitoefent.
-Ze geldt niet bij dubbellopen (opleiding).
-Er is geen terugwerkende kracht.
-Ze telt mee voor de berekening van de gelijkgestelde dagen, vakantiegeld, eindejaarspremie ; ze wordt ook aangepast met de index en loonsverhogingen.
Voorde(e)l(en) voor de dienstdoende teamleiders (DD TL):
-Voor alle reserve teamleiders: verhoging van de premie dienstdoende toezichter met 3 . De nieuwe premie verhoogt hierdoor van 20,71 naar 23, 71 .
-Voor de volcontinu reserve teamleiders: bovenop de verhoging van de premie dienstdoende toezichter bekomen ook zij de L.O.P. van 3 per dag. Dat betekent dat zij een totale verhoging van 6 per dag ontvangen wanneer zij dienstdoende teamleider zijn (wat overeenstemt met 0,80 per uur).
Herweging van functies: doel is de functiebeschrijvingen aan te passen in april 2015. De regels van terugwerkende kracht en loonbehoud gelden ook hier.
Afdelingen
Ertsenplein en logistiek
Onderzoek naar herweging functie lead-operator op beide afdelingen.
Onderzoek vanwege directie in verband met organisatie van beide afdelingen (geen details bekendgemaakt, wat een materie is van de ondernemingsraad).
Periode van buitenchauffeurs valt buiten terugwerkende kracht logistiek.
Roosterij
Algemene regeling L.O.P. en DD TL (zie onder algemene punten).
L.O.P. voor de twee mannen controlekamer.
Probleem van ovenman wordt verwezen naar de SD-Balen (Syndicale Delegatie).
Logerij
Algemene regeling L.O.P. en DD TL (zie onder algemene punten).
L.O.P. voor de drie leadoperatoren.
Reserven worden wel degelijk in 8U ingeschaald (dit moet dus aangepast worden).
Opmaak functiebeschrijvingen operator residu en operator neutrale logerij.
Herweging functie voorman dagploeg.
Probleem onderscheid eerste/tweede man dagploeg wordt besproken op de SD-Balen.
Zinkhallen
Algemene regeling L.O.P. en DD TL (zie onder algemene punten).
L.O.P. voor de controleur en leadoperator pellen.
Herweging van hamonfunctie, weging van functie eerste man hamon: de kwestie van de betaling knippen platen wordt in dat kader verder besproken.
Onderzoek naar herweging van de functie(s) KWP.
Centrale
L.O.P. voor de man binnen.
Herinschaling van twee arbeiders in 9T naar 9U en van vier arbeiders 9U naar 9V vanaf juni 2014: de directie moet hierop nog antwoorden.
De directie zal een schriftelijk antwoord bezorgen op de vraag wat het verschil is tussen een leadoperator centrale en teamleider roosterij.
Portiers
Geen directiebereidheid om grijze zone/bediendenstatuut te onderzoeken.
Onderzoek naar herweging functie waker-portier.
Directie zal de mail van de afdeling beantwoorden.
Magazijn
Herweging van functie voorman.
Onderhoud
Verhoging premie DD TL met 3 .
Herweging functie werfleider rollend materiaal.
Werfleider engeneering: 9+ (met loonbehoud).
Allerlei punten
-De inschaling van reservefuncties zal ook opgelijst worden (einde april).
-Terugwerkende kracht: de individuele berekeningen worden uiterlijk op 20 maart bedeeld.
-De vraag of een leadoperator teamleider moet kunnen zijn wordt behandeld op de SD-Balen.
Vandaag zijn er opnieuw besprekingen geweest rond de problemen in verband met loonweging en inschaling. Er is een reeks van maatregelen besproken, die zullen toegelicht worden aan verschillende diensten.
Er zal informatie gegeven worden door de directie over deze maatregelen. Wij zullen daarbij aanwezig zijn. Morgen is een bespreking gepland in de roosterij die voor alle ploegen gelijktijdig zal verlopen (zoals bij de bijeenkomst in december ook het geval was). Vlak daarna zullen wij met de arbeiders van de roosterij spreken (bijkomende vragen, reacties,...). Morgen en begin volgende week zijn er toelichtingen in de verschillende ploegen van de logerij, zoals eveneens het geval was in december 2014. We hebben ook gevraagd dat de directie een mondelinge toelichting geeft in de centrale. De directie zal hierover morgen een antwoord geven (evenals over een open vraag in verband met de centrale). Ze zal ook de portiers een antwoord geven op hun mail. Er komt ook informatie die voor iedereen bedoeld is.
Van zo gauw de teksten (slides) beschikbaar zijn, zullen we meer gedetailleerde informatie geven.
Volgende datum van besprekingen rond problemen weging en inschaling
In een vorig bericht schreven we dat de directie de geplande vergadering van 24 februari uitgesteld had ten gevolge van de problemen in de productie (zinkhallen...). Er is nu een nieuwe datum bepaald. De uitgestelde bespreking zal doorgaan op donderdag 5 maart vanaf 9u30. Bedoeling is dan te komen tot een besluit.
We houden jullie op de hoogte van het verloop en de besluiten van die bijeenkomst
De directie heeft ons gisteren laten weten dat de geplande bijeenkomst van vandaag over de overblijvende problemen in verband met weging en verloning, uitgesteld wordt tot een latere datum (na deze week). Dit is het gevolg van de productieproblemen in de zinkhallen en elders, waardoor intern overleg vanwege de directie over onze tegenvoorstellen niet heeft kunnen plaatsvinden. Ze voorziet dat er deze week geen intern overleg meer mogelijk is over dit onderwerp.
Ze heeft toegezegd een communicatie te doen in dat verband naar de arbeiders. We hebben aangedrongen snel een nieuwe haalbare datum van overleg te bepalen, evenals een snelle afhandeling van de gestelde problemen. We wachten op reactie vanwege de directie.
De besprekingen werden gisteren verder gezet. De directie is met een concreet voorstel afgekomen in verband met de lead-operator en de reserve teamleider als antwoord op onze denkpistes die eerder afgegeven werden (sommige nog voor de stemming van 18 december). We hebben nog geen reactie hierop gegeven, want we zullen ons hierover beraden op donderdag 19 februari.
Het voorstel van de directie houdt in dat er een premie zou komen voor de lead-operatoren in de verschillende afdelingen (roosterij, logerij, hallen, centrale, smelterij). Tegelijk doet ze een voorstel om de premie dienstdoende toezichter te verhogen. We zullen de voorstellen onderzoeken, en deze beoordelen onder andere op de hoogte van de voorgestelde premies evenals op wie ze van toepassing zouden zijn.
Naast dit concrete voorstel zijn nog andere punten aan bod gekomen: - Welke functies in aanmerking komen voor herweging. - De bespreking van de inschaling van de portiers. We hebben een personeelsvergadering aangevraagd. - Ploegbaasfuncties - Voorman magazijn - Eerste man KWP - Werfleiding engeneering - Ovenman roosterij - Dag logerij (eerste en tweede man) - Hamon hallen (platen knippen, ...) - Arbeiders in SWT - Betwistingen rond inschaling van arbeiders - Inschaling arbeiders in hun reservefunctie - Inschaling logerij volgens trainingsmatrix - Stand van zaken terugwerkende kracht en manier van informatie geven - Terugwerkende kracht buitenchauffeurs
De agenda ziet er als volgt uit: - Donderdag 19 februari beraden de vakbonden zich over de directievoorstellen - Dinsdag 24 februari is er opnieuw een bespreking met de directie. Bedoeling is te komen tot een oplossing. - Er zijn (voorlopig) geen verdere data gepland
We houden jullie op de hoogte van verdere evoluties
Op dinsdag 27 januari is er een bijeenkomst geweest met de directie over de problemen in verband met de toegekende loongroepen, de inschalingen en de terugwerkende kracht.
De directie heeft enkele bijeenkomsten gehad (ook met de superintendents) over de problemen zoals de waardering van lead-operatoren, reserve-teamleiders, ploegbazen, Nadien is er één bijeenkomst geweest met de vakbonden erbij, waar de directie haar oplijsting van problemen heeft gegeven, en waar wij hetzelfde hebben gedaan. Dat laatste is gebeurd op basis van gesprekken die wij als vakbonden in de verschillende ploegen en afdelingen hebben gehad tot half januari, om problemen in verband met loongroepen, inschalingen en terugwerkende kracht op te lijsten. Deze twee oplijstingen zijn toegelicht en samengevoegd (een dertigtal punten), waarbij enkele punten meteen opgelost konden worden (bijvoorbeeld waar het enkel om misverstanden ging).
De inhoudelijke besprekingen starten op dinsdag 3 februari in de namiddag. Bedoeling is om oplossingsgericht te werken. We gaan er tegelijk van uit - gezien het aantal punten en de moeilijkheidsgraad van sommige ervan - dat dinsdag niet zal volstaan om alle problemen aan te pakken. Een verdere kalender van besprekingen zal dinsdag eveneens aan bod dienen te komen. Het blijft de bedoeling van de directie om uit de gestelde problemen te geraken tijdens de eerste twee maanden van 2015, zoals door hen toegezegd op personeelssessies van bepaalde afdelingen.
AIP 2015
Vooreerst herhalen we dat de uitkomst van de AIP 2014 een bedrag geeft van 500 . Omdat dit een ongebruikelijk laag bedrag is, hebben we gepleit om een extra premie te onderhandelen voor het jaar 2015. De directie wilde hier echter niet van weten, omdat de AIP van 2014 dan wel laag is, maar wel de afgesproken regels volgt.
Voor de AIP 2015 is een CAO ondertekend zodat alle vier kwartalen van 2015 meetellen.
Wat zijn de belangrijkste kenmerken van de afspraken?
-Het maximum bedrag is op 2700 gebleven. Er zijn trimester- en jaardoelen of jaarcorrecties opgesteld voor zowel productie (totaal maximum 1800 ), als voor veiligheid (totaal maximum 480 ) en milieu (totaal maximum 420 ).
-Veiligheidsdoelen zijn dezelfde als vorig jaar (frequentiegraden van onveilige omstandigheden, onveilige ongevallen en bijna-ongevallen). De drie doelstellingen zijn samen maximum 120 per trimester waard (40 per trimester per doel). Er is een correctiemechanisme voor elke frequentiegraad op jaarbasis mogelijk, wanneer het gestelde jaar doel van een bepaalde frequentiegraad bereikt is.
-Milieudoelen handelen over belangrijke milieu-incidenten, waarvan er maar twee per trimester mogen voorvallen, wat 105 per trimester kan opbrengen. Ook hier is er een jaarcorrectie mogelijk, indien er in totaal slechts 6 incidenten plaatsvinden, en tegelijk minstens 200 milieu-RIMS meldingen gemaakt zijn.
-Voor de productie zijn er jaarlijkse budget- (= geplande productie) en stretchdoelen (= meer dan geplande doelen), die elk 900 kunnen opbrengen (dus elk viermaal 225 per trimester). In tegenstelling tot vorig jaar, is er reeds AIP-opbrengst vanaf 98 % van het budget. De stretch loopt op tot 102 % van het budget. De AIP-opbrengst loopt gelijkmatig op wanneer de productie tussen 98 % en 102 % evolueert. De budget- en stretchdoelen worden ook op dezelfde manier per trimester gedefinieerd (elk doel is per trimester 225 waard). Op het einde van het jaar wordt de beste berekening gehanteerd uit twee mogelijkheden, namelijk het jaarresultaat in vergelijking met de som van de trimesterresultaten. Het voordeel van dit systeem is dat een behaald trimesterresultaat vastgeklikt wordt: het kan nooit meer dalen, eventueel nog wel stijgen in het jaarresultaat (en omgekeerd).
-Wat de productie betreft hebben we ook bekomen dat de mogelijke negatieve invloed van de SDR-contracten geneutraliseerd worden in verhouding tot het aantal uren SDR. Wanneer men bijvoorbeeld de hallen enkele uren lang niet laat produceren in uitvoering van het SDR-contract (bijvoorbeeld omwille van een dreigende black-out), zullen deze uren gecompenseerd worden ten belope van een normaal productieprofiel.
De AIP van 2014 is uiteindelijk uitgekomen op 500 . Deze drastische daling is het gevolg van het samengaan van twee elementen. Enerzijds was de AIP in 2014 in overgrote meerderheid gebaseerd op productieresultaten. Deze vielen uiteindelijk veel lager uit dan het budgetdoel (en dus nog meer het stretchdoel), waardoor op dit punt de AIP gekelderd werd. Op zich hadden de veiligheids- en milieuresultaten best goede scores. Maar door hun geringe aandeel in het totaal is de eind som historisch laag.
Wat de AIP van 2015 betreft, deze zal op 27 januari verder besproken en onderhandeld worden. Hierbij zal lering getrokken worden uit de ervaringen van de voorbije jaren, de slechte resultaten van vorig jaar inbegrepen.
Productieresultaten vorig jaar en toestand januari 2015
Het voorbije jaar werd een productie gehaald dat wat kathoden productie betreft, meer dan 6.000 ton lag onder het budget. Wat 2015 betreft, is er tot nu toe een voorsprong op budget van ongeveer 400 ton. Zowel de beide fluos als de zinkhallen draaien goed, terwijl er op de logerij wel problemen zijn.
Budgetten 2015
De directie voorziet een productie van iets meer dan 273.000 ton market metal productie. Ze wijst er op dat de inkomsten van bijproducten rond één derde uitmaken vande totale opbrengsten.
Volgend jaar worden enkele belangrijke werken gedaan, zoals de stilstand en gedeeltelijke vervangingvan fluo 4, een korte stilstand van fluo 5, het vervangen van hamon 3 op de zinkhallen, Een deel van de financiering hiervan zal komen uit besparingen in alle afdelingen, al is dat op een merkelijk lager profiel dan vorige jaren. Verder zal het bedrijf ook volgende winter instappen in programmas van onderbreekbaarheid en SDR (Supply Demand Response, afstemmen van vraag aan aanbod), in het kader van het vermijden van black-outs. Ten slotte wil de directie de strategische transformatie van Balen en Overpelt versterken. Men zal hiervoor verschillende teams oprichten, waarbij ook arbeiders betrokken zullen worden via excellence teams, 3D,
Organisatie dienst logistiek
De directie heeft onze opmerkingen in verband met de personeelsbezetting van de dienst logistiek onderzocht. Ze komt tot het besluit dat ze de tijdelijke versterking met een arbeider uit de zinkhallen zal behouden. Zo wil ze vier man voor de ploegen in de logistiek kunnen handhaven, en rekening houden met enkele arbeiders met een vier vijfde statuut tijdskrediet. Ze zal niet nalaten om te onderzoeken of en hoe er toch een vermindering van het effectief doorgevoerd kan worden.
Innovatiedialoog
De directie heeft op onze vraag een uiteenzetting gegeven over het proces van innovatie dat ze wil ontwikkelen. Bedoeling is om stapsgewijs een innovatiespiraal op gang te trekken. De stappen houden in dat eerst ideeën verzameld worden, daarna een selectie doorlopen, om dan eventueel doorgevoerd te worden. In het komende halfjaar zal vooral aandacht besteed worden aan de opbouw van een innovatiestructuur.
Reorganisatie van MMS (Marketing en sales)
De reorganisatie die Zurich aankondigt in de sectie MMS betreft het niveau van Zurich zelf, waarbij er geen gevolgen zijn voor de afdelingen/sites.
We hebben gevraagd of een eventuele verhuis van bepaalde diensten van Zurich naar de sites tot de mogelijkheden behoort.
De directie weet dit niet, maar benadrukt dat de reorganisatie van de ondersteunende diensten, zoals het onder andere in de pers naar voren is gekomen, niet begrepen dient te worden als ondersteunende diensten op het niveau van de sites. Diensten zoals de portiers of andere zijn dus niet bedoeld in de aankondiging.
Loonbesprekingen na wegingen, regeringsmaatregelen, AIP
Stand van zaken van lonen, AIP en regeringsmaatregelen
Loonbesprekingen na wegingen
Nog voor de stemming over het ontwerpakkoord in december vorig jaar, was door de directie de belofte gedaan om ongeacht de uitslag van deze stemming, de problemen met de lonen van lead-operatoren en andere verntwoordelijke en leidinggevende functies ernstig te onderzoeken. Bedoeling hierbij was dit tijdens de eerste twee maanden van 2015 te doen.
De directie heeft een aantal keren bij elkaar gezeten om deze problemen te bekijken. Een eerste bijeenkomst tussen directie en vakbonden is gepland op dinsdag 27 januari in de namiddag. We zullen hen eraan herinneren dat er ook een belofte gedaan was om ten laatste eind januari een terugkoppeling te geven.
AIP
We hebben nog geen gegevens gekregen van de directie over de AIP van 2014. Gezien het productiebudget van 2014 niet gehaald is, zal de premie AIP hierdoor serieus beïnvloed worden.
Wat de AIP van 2015 betreft, zijn er reeds twee besprekingen geweest. Doel is tot een akkoord te komen voor het einde van januari. We willen vooral beletten dat een formule tot stand komt die de risico's van de formule van 2014 herhaalt.
Volgende week dinsdag 27 januari is er een bespreking hierover in de voormiddag. Bedoeling is dan proberen te komen tot een CAO tekst.
Regeringsmaatregelen
Er zijn besprekingen aan de gang tussen regering en vakbonden. Hier wordt bekeken of het gaat om werkelijke besprekingen die naam waard, dan wel om wat show zonder veel inhoud. Bedoeling is deze besprekingen te evalueren, waarbij onderwerpen beoordeeld zullen worden zoals een tax-shift (eindelijk de sterkste schouders die moeten bijdragen aan het wegwerken van begrotingstekort en staatsschuld), de indexsprong en de eindeloopbaan/aanwerving jongeren.
Tegelijk zijn er ook onderhandelingen tussen de vakbonden en de patroons (de zogenaamde groep van tien). Doel is af te tasten of een interprofessioneel akkoord mogelijk is, waarna sectoronderhandelingen kunnen beginnen. De patroons hebben alvast laten weten dat hun standpunt is dat er geen ruimte is voor loonsverhogingen. Vakbonden en arbeiders kijken daar wel even anders tegen aan...
Afhankelijk van de evolutie van bovengenoemde besprekingen, zal bekeken worden of de voorlopig opgeschorte acties verdergezet dienen te worden.
We houden jullie op de hoogte van de ontwikkelingen in deze dossiers.
Bevraging nieuw loonmodel en bespreken onopgeloste problemen
Vandaag 19 december heeft een ondernemingsraad plaatsgevonden. Daar werd ook het punt van het nieuwe loonmodel besproken, inbegrepen de onopgeloste problemen van dit model. Hieronder vind je het ontwerpverslag rond dit punt.
"De personeelsafvaardiging deelt officieel de uitslagen van de bevraging mee in verband met het nieuwe loonmodel. In beide zetels kwamen iets meer dan 60% van de arbeiders opdagen voor de bevraging (63,15 % in Overpelt en 61,46 % in Balen). Een meerderheid stemde voor het ontwerp akkoord (58,33 % in Overpelt en 56,76 % in Balen), maar een belangrijke minderheid stemde tegen (40,27 % in Overpelt en 42,70 % in Balen). Dit wijst op belangrijke tekortkomingen in het ontwerp akkoord die verholpen dienen te worden. Ze wijst op het bestaan van belangrijke groepen die erg ontevreden zijn, en voor wie oplossingen aangereikt dienen te worden.
De directie is zich bewust van het probleem. Ze bevestigt haar belofte om gemelde problemen ernstig te zullen nemen. Ze voorziet in de maanden januari en februari te zullen zoeken naar het aanpakken van gemelde problemen.
Ook in Overpelt is het voorstel aanvaard met 58,33 %
Wij zullen de directie wijzen op haar belofte om - ongeacht de uitslag van deze bevraging - aangehaalde problemen te bespreken. Ook problemen van inschaling, terugwerkende kracht, dienen ernstig genomen te worden.
Op donderdag 18/12 zal er een referendum plaatsvinden over het nieuwe loonmodel. Het is belangrijk voor ons allen om te weten hoe de arbeiders over dit voorstel denken. Daarom willen we jullie vragen om deel te nemen aan dit referendum.
De stemming vindt plaats in de grote eetzaal, en dit op volgende tijdstippen:
Van 5u30 tot 6u30
Van 13u tot 14u30
Van 21u tot 22u30
Je zal jouw antwoord kunnen geven op de vraag of je al dan niet akkoord bent met het nieuwe loonmodel:
Op maandag 8 december zijn er enkele bijeenkomsten geweest tussen vakbonden en directie. Er zijn concrete punten besproken voor de staking van maandag 15 december.
Welke zaken werden besproken?
- De installaties worden stilgelegd in de nacht van zondag op maandag (nachtploeg zondag 14 december). Deze ploeg dient dus met de normale bezetting aanwezig te zijn.
- De staking begint met de vroege ploeg en stopt op het einde van de nachtploeg van maandag 15 december. Er zullen lijsten opgemaakt worden wie dan binnen dient te komen. Ook zullen enkele onderhoudsmannen van week zijn (blijven). Deze mensen zullen ongehinderd aan het werk kunnen en moeten. Al de anderen worden niet voorzien om te werken. Oven 4 op de roosterij zal aanblijven omwille van de beschadiging aan de wanden en koepel, maar wel aan een lager debiet dan vorige keer.
- De installaties worden terug opgestart met de vroege ploeg van dinsdag 16 december.
- Onderaannemers, transporteurs en interims worden gedurende de drie ploegen (vroege, namiddag en nachtploeg) van maandag 15 december niet toegelaten.
De vakbondsleden die op deze dag staken, zullen een stakersvergoeding bekomen. Zoals vorige keer worden lijsten opgemaakt van de stakende arbeiders. Zij dienen ingevuld te worden aan het stakerspiket. Verdere informatie volgt nog.
Op maandag 8 en dinsdag 9 december zal de directie infosessies geven over het nieuwe loonmodel van de gewogen functies. We zullen erbij aanwezig zijn. Ze zal dit op beide dagen doen op vier verschillende momenten na of voor de werkpost, namelijk om 14u, 15u30, 20u45 en 22u, en wel in de grote eetzaal.
Vanaf woensdag 10 tot vrijdag 12 december organiseren wijzelf personeelsvergaderingen, eveneens in de grote eetzaal (behalve de centrale: in de controlezaal, en de portiers: nog te bepalen waar). Dagen en uren kan je hieronder vinden.
Beide vergaderingen zullen betaald worden als plat uur.
Ten slotte zal een bevraging (stemming) doorgaan op donderdag 18 december
Data en uren van de personeelsvergaderingen in de grote eetzaal
Woensdag 10/1213u45portiers (niet in de grote eetzaal, maar nog te bepalen waar)
21uB ploeg (roosterij, logerij en zinkhallen nachtploeg)
Donderdag 11/1213uD ploeg (roosterij, logerij, zinkhallen en ertsenplein namiddagploeg)
14u C ploeg (roosterij, logerij, zinkhallen en ertsenplein ochtendploeg)
21uA ploeg (roosterij, logerij en zinkhallen nachtploeg)
Vrijdag 12/1213u45centrale (in de controlezaal van de centrale)
15u30volledige dagploeg (stielmannen, fabricatie en hulpdiensten)
Donderdag 18/12raadpleging
5u30>6u3013u>14u3021u>22u30
De telling van de uitgebrachte stemmen gebeurt direct hierna. Het voorstel wordt aanvaard met een gewone meerderheid (50% + 1).
regeringsmaatregelen, staking en loononderhandelingen
Staking tegen de regeringsmaatregelen
Deze ochtend om 6u hebben we onze eerste stakingsdag succesvol afgerond. We willen iedereen van harte bedanken voor de deelname aan de staking. Voor degenen die de installaties moesten bewaken of de beschadigde fluo 4 draaiende hielden willen we eveneens onze dank uitspreken. Zelfs al konden jullie niet meedoen, toch is jullie bijdrage eveneens belangrijk om een geslaagde staking te kunnen voeren.
We maken ons echter geen illusies in deze regeringen: we vrezen dat ze niet willen plooien voor een (weliswaar grote) betoging en een enkele stakingsdag. Daarom zullen de volgende twee maandagen opnieuw provinciale stakingen doorgaan. Op maandag 1 december is het de beurt aan de provincies Luik , West- & Oost-Vlaanderen en Namen. Vervolgens komen de provincies Vlaams- & Waals-Brabant en Brussel aan de beurt op maandag 8 december. Een voorlopig hoogtepunt is gepland op maandag 15 december, met een staking in heel België: ook dan zal Balen en Overpelt weer aan de beurt zijn. We houden jullie op de hoogte van de verdere planning, zowel van de stakingsdag van 15 december als van eventuele verdere nationale actieplannen.
Loononderhandelingen (na weging van de functiebeschrijvingen)
De besprekingen die ondertussen al meer dan een jaar geduurd hebben, zijn vorige vrijdag uitgemond in een ontwerp van akkoord (dat door de arbeiders bij een raadpleging aanvaard of verworpen kan worden). Dit ontwerp omvat vele zaken, waaronder een belangrijk aantal functies die stijgen in waarde, maar ook een aantal die gelijk blijven of voor nieuwkomers dalen. Bovendien is er een nieuw en ingewikkeld systeem van starters- en doorgroeiloon voorzien. Loonbehoud naar het huidige loon is gegarandeerd voor de huidige werknemers. Terugwerkende kracht vanaf 1 oktober 2009 (en nog langer voor de logistiek) is eveneens geregeld.
Voor een raadpleging gehouden kan worden, moeten eerst de teksten nog uitgeschreven (en overeengekomen) worden. Nadien zal de directie informatiesessies geven. Enkele dagen erna houden de vakbonden personeelsvergaderingen. Ten slotte komt een raadpleging van de arbeiders, waarbij het ontwerp- of principe-akkoord aanvaard dan wel verworpen kan worden.
In het ontwerp- of principe-akkoord zijn er een belangrijk aantal functies die stijgen in waarde. Tegelijk echter dreigen de federale en regionale regeringensplannen elke vooruitgang in het loon meer dan weg te vegen, door een combinatie van indexsprong, loonmatiging of loonstop gedurende 2 à 4 jaar, en door allerhande andere inkomensmaatregelen. En dan zwijgen we nog over alle andere maatregelen in verband met verhoging van de landingsbaan-, brugpensioen- en pensioenleeftijd, besparingen in allerlei sociale uitkeringen en andere maatregelen. Het is voor de arbeiders dus niet enkel belangrijk zich goed te informeren en uit te spreken over dit ontwerpakkoord van de lokale lonen. Zeker zo belangrijk is het verzet verder te zetten tegen de "wettelijke" diefstal die deze regeringen (die naam niet waard) willen opleggen aan degenen die het minst of minder hebben, zodat nog meer cadeaus gegeven kunnen worden aan een flinterdunne toplaag die dat absoluut niet nodig heeft.